کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۷ دیدگاه نظر مهدی علامه
مقایسه بهترین فریم ورک‌های PHP
مقایسه بهترین فریم ورک‌های PHP

 در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر زبان برنامه نویسی PHP به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های طراحی وب بوده ایم. اگرمی خواهید برنامه نویسی وب را شروع کنید به شما پیشنهاد میکنم آموزش PHP را بگذرانید . معمولا برای تمام برنامه نویسانی که می‌خواهند با زبان برنامه نویسی PHP کدنویسی کنند، این سوال پیش می‌آید که بهترین فریم ورک‌های PHP کدام است؟ بنابراین در این مطلب ابتدا خواهیم دید که فریم ورک چیست و چرا باید از آن برای توسعه نرم افزار‌های خود استفاده کنید. سپس در ادامه این مقاله بهترین فریم ورک‌های PHP را به شما معرفی خواهیم کرد.

فریم ورک یا framework چیست؟

فریم ورک‌های php

فریم ورک یا framework به معنی چارچوب می‌باشد. فریم ورک برنامه نویسی مجموعه ای از کتابخانه ها، استاندارد‌ها و قوانین کدنویسی است که در بستر یک چارچوب نرم افزاری در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد. برای زبان‌های برنامه نویسی، انواع مختلفی فریم ورک توسعه داده شده است. فریم ورک‌های برنامه نویسی برای هدفی خاص ایجاد شده اند، برای مثال می‌توان به فریم ورک‌های وب ، فریم ورک‌های توسعه اپلیکیشن موبایل و... اشاره کرد. بنابراین فریم ورک‌های برنامه نویسی، به برنامه نویسان کمک می‌کنند کد‌های کمتری بنویسند و سریعتر به نتیجه برسند. 

چرا باید از فریم ورک استفاده کرد؟

در فرآیند یادگیری برنامه نویسی بخش زیادی از کدهایی که برنامه نویس می‌نویسد، تکراری خواهند بود. زیرا اپلیکیشن‌ها معمولا در بسیاری از ویژگی‌ها و بخش‌ها مشترک هستند. تکرار کدها برای‌ برنامه نویس در دراز مدت می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. بنابراین فریم ورک‌ها برای حل این مسئله بستری برای نویسان مهیا کرده اند تا بسیاری از ویژگی‌های مشترک در اپلیکیشن‌ها را به صورت پیش فرض در اختیار برنامه نویس قرار دهند.

زمانی که برنامه نویسان از فریم ورک‌ها استفاده می‌کنند، باید حتما به قوانین و استاندارد‌های آن پایبند باشند، زیرا این امر باعث می‌شود که برنامه نویس کدهایی خوانا، استاندارد و قابل اعتماد بنویسد. بنابراین فریم ورک‌ها توسعه و مقیاس پذیری پروژه‌های بزرگ را آسان‌تر می‌کنند. استفاده از فریم ورک‌ها در ساخت وب اپلیکیشن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در این حوزه ویژگی هایی مانند امنیت بالا، بروزرسانی مرتب، پشتیبانی و... بسیار حیاتی می‌باشند.

مزایای فریم ورک‌های برنامه نویسی

قوانین در فریم ورک‌ها امنیت را افزایش خواهند داد و به روند توسعه پروژه سرعت می‌بخشند. فریم ورک‌ها مزیت‌های زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهند که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به صورت پایین در نظر گرفت:

  • افزایش سرعت کدنویسی
  • کاهش زمان کدنویسی
  • افزایش خوانایی کدها
  • رعایت استانداردهای برنامه نویسی
  • افزایش پتانسیل انجام کارهای تیمی
  • پشتیبانی و بروزرسانی منظم

 بهترین فریم ورک‌های PHP

فریم ورک‌های php

آیا می‌دانید بهترین فریم ورک PHP کدام می‌باشد؟ ما بر این اعتقادیم که نمی‌توان یک فریم ورک را به عنوان بهترین فریمورک وب یا PHP معرفی کنیم! زیرا هر فریم ورک مزایا و معایب خاص خود را دارد. شاید فریم ورکی به واسطه پشتیبانی قوی و فریم ورک دیگر به واسطه امنیت بالا شناخته شود.

در نمودار بالا میزان محبوبیت پرکاربردترین فریم‌ ورک‌‌های PHP نمایش داده‌ شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، لاراول (Laravel)، سیمفونی (Symphony) و کدایگنیتر (Codeigniter) جز فریم‌ ورک‌‌های برتر PHP محسوب می‌شوند. این نمودار نشان می‌دهد که همچنان محبوبیت این فریم ورک‌ها در حال افزایش هست، در حالی که دیگر فریم ورک‌های PHP محبوبیت کمتری در میان توسعه دهندگان دارند. در ادامه به بررسی فریم ورک هایی می‌پردازیم که بر اساس آمار سال‌های اخیر روندی بکارگیری آن‌ها در میان توسعه دهندگان رو به رشد بوده است.

فریم ورک لاراول (Laravel Framework)

فریم ورک Laravel

زمانی که در مورد فریم ورک‌های PHP صحبت می‌شود، همیشه نام لاراول به گوش می‌رسد. از لاراول می‌توان به عنوان محبوب‌ترین فریم ورک PHP یاد کرد. این فریم ورک در سال 2011 منتشر شد و با استقبال توسعه دهندگان وب رو به رو شد. برای مدیریت برنامه‌های پیچیده تحت وب فریم ورک لاراول به اولین گزینه توسعه دهندگان تبدیل شده است چرا که این فریم ورک در بین سایر فریم ورک‌های PHP از امنیت و سرعت توسعه بیشتری برخوردار است.

لاراول فریم ورکی مبتنی بر معماری MVC است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. این فریم‌ ورک امکانات هوشمندی در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد و برنامه‌ نویسی را برای آن‌ها لذت بخش‌تر می‌کند. آموزش لاراول برای برنامه نویسانی که با زبان PHP آشنایی دارند، بسیار آسان خواهد بود. برنامه نویسانی که علاقه به آموزش رایگان لاراول دارند می‌توانند به سایت لاراول مراجعه کنند و هر آنچه برای به کارگیری این فریم ورک نیاز دارند در مستندات آن پیدا خواهند کرد.

فریم ورک سیمفونی (Symfony Framework)

فریم ورک Symfony

این فریم ورک در سال 2005 در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت. سیمفونی سابقه بیشتری نسبت به سایر فریم ورک‌های PHP دارد و بسیار قابل اطمینان و منطعف است. سیمفونی به عنوان یکی از سریع‌‌ترین فریم‌ ورک‌ های PHP شناخته می‌شود و ساخت وب اپلیکیشن را برای برنامه نویسان بسیار ساده‌تر می‌کند. جالب است بدانید که این فریم ورک پایه و اساس فریم ورک لاراول را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از برنامه نویسان PHP بر سر دو راهی لاراول یا سیمفونی قرار می‌گیرند. انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان فریم ورک بهتر کاری سخت خواهد بود. هر دو فریم‌ ورک‌ بسیار کارآمد هستند و مزیت‌های مشترک و خاصی دارند. اگر فریم ورک لاراول را خانه ای از پیش ساخته شده در نظر بگیریم که فقط مسئولیت چیدمان وسایل آن بر عهده شما باشد، فریم ورک سیمفونی مانند مصالح ساختمانی است که در اختیار شما قرار می‌گیرند و امکان ساخت یک ساختمان کامل مطابق با سلیقه و نیازتان را در برای شما فراهم می‌سازد. بنابراین برای برنامه نویسان و توسعه دهندگانی که علاقه مند به ایجاد ساختارهای برنامه نویسی خاص خود هستند، طراحی سایت با سیمفونی یک انتخاب مناسب است.

فریم ورک کدایگنایتر (Codeigniter Framework)

فریم ورک کدایگنایتر

کدایگنایتر در سال 2006 با هدف ساخت وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر الگوی MVC توسعه داده شده است. این فریم ورک به واسطه حجم کم و سرعت بالای خود شناخته می‌شود، چرا که کدایگنایتر نیاز به نصب و پیکربندی خاصی ندارد و تنها در حدود 2 مگابایت حجم دارد. فریم ورک کدایگنایتر از کتابخانه‌‌های قدرتمندی بهرمند است. این فریم ورک به عنوان یکی از سریعترین فریمورک‌های زبان PHP شناخته می‌شود و رتبه دوم بعد از فریم ورک فالکون دارد. بنابراین فریم ورک کدایگنایتر بهترین انتخاب برای برنامه نویسانی خواهد بود که عاشق سادگی، سرعت و در عین حال قدرتمندی هستند.

فریم ورک کیک پی اچ پی (Framework CakePHP)

کیک پی اچ پی

نام فریم ورک CakePHP سال‌های زیادی در میان محبوب‌ترین فریم ورک‌های PHP قرار داشته است. این فریم ورک در اوایل سال 2000 عرضه شد ولی تاکنون شاهد تغییرات و تحولات زیادی بوده است. از مزیت‌های فریم ورک CakePHP می‌توان به بهرمندی از جامعه ای فعال، بروزرسانی‌های مرتب، پشتیبانی قوی، ساخت آسان عملیات‌های چهارگانه اصلی (نوشتن، خواندن، حذف کرن و بروزرسانی) و... اشاره کرد. این فریم ورک با شعار «سریعتر، قوی‌تر و خوشمزه تر» می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای برنامه نویسان PHP باشد.

فریم ورک زند (Framework Zend)

فریم ورک zend

فریم ورک Zend گزینه ای بسیار مناسب برای توسعه پروژه‌های سازمانی است. این فریم ورک از معماری MVC پشتیبانی می‌کند و بر اساس متد چابک (Agile) طراحی شده است. همچنین Zend کاملا از اصول شی گرایی (SOLID) در ساختار خود پیروی می‌کند. در بروزرسانی‌های اخیر با تغییرات و بهبود‌های بسیاری همراه بوده است. آموزش فریم ورک Zend آسان است و منابع آموزشی فراوانی در سطح وب دارد. در این فریم ورک تمامی قواعد زبان برنامه نویسی PHP رعایت شده است که مزایای بسیار زیادی را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب محبوب‌ترین فریم ورک‌های PHP را مورد بررسی قرار دادیم و با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. اما اگر همچنان سوالاتی مانند «چرا لاراول»، «لاراول یا کدایگنایتر» و... در ذهن بدون جواب مانده اند، باید به این نکته توجه کنید که بهترین فریم ورک، فریم ورکی است که متناسب با پروژه مد نظر شما انتخاب می‌شود. اما در این بخش از مقاله قصد داریم بر اساس تجربه ای که تیم فنی سون لرن در زمینه برنامه نویسی و استفاده از فریم ورک‌های توسعه وب دارد، به شما فریم ورک‌های مناسب در زمینه‌های مختلف را پیشنهاد دهیم. فریم ورک هایی که در ادامه به شما پیشنهاد داده می‌شوند توسط تیم سون لرن بررسی شده اند :

  • مقیاس پذیری بالا، توسعه سریع و نیاز به سرور اختصاصی :
  1. لاراول
  2. سیمفونی (پیچیده‌تر نسبت به لاراول)
  • سبک، سریع و قابل پیاده سازی بر روی هاست اشتراکی :
  1. کدایگنایتر
  • همه منظوره ( برای پیاده سازی وب اپلیکیشن‌های سطح متوسط) :
  1. CakePHP (نسبت به کدایگنایتر  ساختار مناسب‌تری دارد)
  • بهرمندی از ابزارها و کتابخانه‌های بیشتر :
  1. Zend
شما برای اهداف مختلف از چه فریم ورکی استفاده می‌کنید؟ آیا تجربه کار با فریم ورک‌های PHP را داشته اید؟

اگر می‌خواهید بیشتر در زمینه برنامه نویسی PHP مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

۱۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
mohammad ۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۰۹:۵۸

سلام خسته نباشید.ببخشید فریم ورک MVC رو نام نبردید!!! یکم در باره ی اون توضیح میدید؟؟؟

۰۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹

mvc یک فریمورک نیست! یک معماری هستش.

ترجمه مقاله ۳۰ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۵۴

اینا هرکدوم مزایایی دارن. برا کسایی که تازه شروع به کار با PHP کرده کدوم فریم ورک رو پیشنهاد میکنین؟

saeed ۰۳ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹

واقعا درمورد فریمورک Yii2 درست تحفیف کردید؟

Ali_Gh ۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۱۵

سلام میشه در مورد اینکه لاراول نیاز به سرور اختصاصی داره بیشتر توضیح بدید واینکه اگه قراره از هاست اشتراکی استفاده بشه باید از کدایگنایتر استفاده کرد یا از لاراول هم میشه استفاده کرد ؟

sadaf ۰۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶

سلام واسه ی سیستم یک دانشگاه غیر انتفاعی یا آموزشگاه کدام فریمورک را پیشنهاد میکنید؟

مهدی علامه ۰۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۰۴

سلام بستگی به اهداف، نیازها، فیچرها، آینده پروژه و خیلی موارد دیگه داره که از پروژه خودتون انتظار دارید. اما به صورت کلی فریم ورک لاراول گزینه خیلی خوبی برای اکثر پروژه و اهداف است.

علی ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۰۴:۲۴

سلام وقت بخیر ، خیلی تشکر بابت مقاله ی مفیدتون مقیاس پذیری بالا، توسعه سریع و نیاز به سرور اختصاصی : لاراول سیمفونی (پیچیده‌تر نسبت به لاراول) اگر بخواهیم سایتی با لاراول طراحی کنیم باید سرور اختصاصی تهیه کنیم؟ در زمان طراحی یا وقتی تکمیل شد؟

مهدی علامه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۰۶:۵۹

سلام علی جان نه، در زمان طراحی شما نیاز به تهیه سرور اختصاصی ندارید

ehsan ۰۱ فروردین ۱۳۹۸، ۰۶:۰۶

اگه امکانش هست لطفا رنگ نوار پیمایش رو یکم تیره‌تر کنید، در این حالت همش گم می‌شه و باید خیلی دقت کنی پیدا بشه!

مهدی علامه ۰۲ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۰۶

سلام دوست عزیز،به زودی در طراحی ظاهر جدید سایت حتما این مشکلات را برطرف خواهیم کرد مرسی بابت این بازخورد

محمد نقلانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰

وباز هم یک مقاله عالی و قافلگیر کننده از تیم فعال و قابل تحسین سون لرن و البته قلم روان و منحصر به فرد مهدی عزیز فقط میشه گفت عالی و خالی از تعصب به فریم روک خاص که این یعنی سواد و مطالعه خالص . مهدی جان جوری می‌نویسی که نمیشه بحث کرد و تبادل نظر کرد فقط میشه از مقالت استفاده کرد و هدف رو انتخاب کرد. شدیدا داری وابستمون میکنی هااااا :) =)

مهدی علامه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۲۰

سلام آقای نقلانی عزیز انگیزه بنده و تیم سون لرن رضایت شما و تمام کاربران هست امیدوارم در ادامه مسیر از پیشنهادات و بازخورد‌های سازندتون بهرمند بشیم تشکر از لطفی که نسبت به بنده و سایت خودتون دارید?

محمد ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶

لطفا نظرتون رو در مورد Yii هم بگید

مهدی علامه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴

سلام دوست عزیز، قصد داریم پست هارو آپدیت کنیم حتما فریم ورک‌های دیگه هم بررسی می‌کنیم تشکر بابت نظرت

مجید ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۳۲

ممنون مقاله جالبی بود این ایراد رو درست کنید عنوان فریم ورک Zend به اشتباه لاراول خورده

مهدی علامه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۴۹

تشکر دوست عزیز اصلاح شد?

  • فریم ورک یا framework چیست؟
  • چرا باید از فریم ورک استفاده کرد؟
  •  بهترین فریم ورک‌های PHP
  • فریم ورک لاراول (Laravel Framework)
  • فریم ورک سیمفونی (Symfony Framework)
  • فریم ورک کدایگنایتر (Codeigniter Framework)
  • فریم ورک کیک پی اچ پی (Framework CakePHP)
  • فریم ورک زند (Framework Zend)
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :