:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۶ دیدگاه نظر مهدی علامه
هاست چیست؟ | راهنمای خرید هاست
هاست چیست؟ | راهنمای خرید هاست

هاست یا Host چیست؟ این سوالی است که برای افرادی کم ولی زرنگ و نکته سنج در دنیای اینترنت پیش می‌آید! زیرا اکثر افراد بر اساس عادت‌های روزانه خود در حال جستجو، وبگردی و یا رفع نیازهای خود در اینترنت هستند. اما سوالاتی مانند مکانیزم اجرای سایت‌ها چگونه است؟ این همه اطلاعات در اینترنت کجا ذخیره شده اند؟ و... برای اکثر آن‌ها پیش نمی‌آید. پس اگر شما جزو اینگونه افراد نیستید و می‌خواهید پاسخ سوالاتی مانند هاست چیست؟ هاست‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ چرا برای طراحی سایت به میزبانی وب نیاز داریم؟ Host مناسب چه ویژگی ‌هایی دارد؟ و... را بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

هاست چیست؟

هاست یا میزبانی وب فضایی امن و مطمئن برای ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات در اینترنت است. این فضا در حقیقت قسمتی از یک سرور است که معمولا باید آن را شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ یا میزبانی وب دریافت کنیم. سرورهایی که به این منظور بکار گرفته می‌شوند در تمام طول روشن و به اینترنت متصل می‌باشند. Host‌ها این امکان را برای ما فراهم می‌سازند تا اطلاعات خود را در بستر اینترنت به راحتی در سرتاسر جهان به اشتراک بگذاریم. بنابراین Host‌ها باعث می‌شوند تا اطلاعات و داده‌های ما همیشه و در هر زمانی در طول روز بدون هیچ محدودیتی در دسترس باشند.

بیشتر بخوانید: سرور چیست؟ + معرفی انواع سرور به زبان ساده

چرا باید از هاست برای راه اندازی سایت استفاده کنیم؟

تصور کنید که قصد دارید یک فروشگاه بسیار بزرگ و شبانه روزی در شهر خود افتتاح کنید. قطعا افتتاح و راه اندازی چنین فروشگاهی مراحل مختلفی دارد. این مراحل بسیار مشابه مراحل راه اندازی یک سایت در دنیای اینترنت است. پس بیایید در قالب یک مثال، فرآیند ساخت یک وب سایت و نقش هاست در این فرآیند را بررسی کنیم.

  • اولین چیزی که ذهن شما به دنبال آن می‌گردد، یک نام بسیار جذاب برای فروشگاه است. در این مرحله باید به دنبال نامی خاص باشید تا برندتان توسط آن به همه شناخته شود. این مرحله در دنیای وب همان انتخاب دامنه سایت است.
  • دومین چالشی که با آن رو به رو خواهید شد، انتخاب یک محل مناسب برای فروشگاه است. قطعا شما به دنبال مکانی خواهید بود که دسترسی به آن برای همگان راحت باشد تا بتوانند در هر زمان از شبانه روز به فروشگاه شما دسترسی داشته باشند. همچنین امنیت منطقه، سرعت دسترسی به فروشگاه و... را هم در نظر می‌گیرید. این مرحله دقیقا مشابه انتخاب یک سرور یا هاست برای نگه داری اطلاعات سایت شما می‌باشد.
  • در سومین مرحله شما باید اجناسی که قصد دارید در فروشگاه بفروش برسانید، ابتدا سفارش دهید و سپس آن‌ها در ویترین‌های فروشگاه در معرض دید مشتریان قرار دهید.در این مرحله شما باید اطلاعات و محتوای سایت خودتان را به منظور ذخیره سازی در فضای هاست خود منتقل کنید.
  • آخرین و لذت بخش‌ترین مرحله از این فرآیند مربوط به فروش محصولات فروشگاهتان است. در این مرحله کافی است در بین مخاطبان نام فروشگاه شما بر سر زبان‌ها بیفتد تا آن‌ها همیشه برای خریدهایشان به شما مراجعه کنند. این مرحله، همان مرحله وارد کردن آدرس سایت یا دامنه در مرورگر است که اطلاعات سایت شما را در طول شبانه روز و بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
بیشتر بخوانید: دامنه چیست؟ چیزهایی که در مورد Domain نمی‌دانید!

امیدواریم که در این مثال به خوبی فرآیند ساخت یک وب سایت را درک کرده باشید. همانطور که دیدید انتخاب دامنه و هاست در این فرآیند، نقش بسیاری مهمی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم علت استفاده از Host در دنیای اینترنت را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

چرا نباید از سیستم‌های خانگی به جای هاست‌ها استفاده کنیم؟

شاید بعضی از شما سریع این سوال در ذهنشان شکل بگیرد که چرا نباید از سیستم‌های خانگی خود به جای سرور استفاده کنیم؟ کافی است فقط تنظیمات سیستم را تغییر دهیم و آن را به اینترنت متصل کنیم! به این شکل یک سرور داریم که برای خودمان است و اطلاعاتمان را در آن نگهداری می‌کنیم و به اشتراک می‌گذاریم. انجام این کار یک اشتباه بزرگ است، زیرا این کار امکان پذیر نخواهد بود.

سرورهایی که شرکت‌های خدمات دهنده هاستینگ در اختیار کاربران قرار می‌دهند با کامپیوترهای شخصی بسیار متفاوت هستند. اولین مشکلی که برای سیستم‌های خانگی پیش می‌آید، عدم دسترسی دائمی به آن‌ها است. زیرا مشکلات بسیاری زیادی ممکن است در طول شبانه روز برای آن‌ها پیش بیاید. از جمله این مشکلات می‌توان به قطعی برق، مشکلات سخت افزاری، قطع ارتباط اینترنت و خطاهای نرم افزاری اشاره کرد. پس برای اینکه سایت شما به صورت دائمی در دسترس بازدیدکنندگان باشد، باید از سرورهای حرفه ای استفاده کنید.

شما نمی‌توانید هیچگونه اطمینانی در مورد عملکرد سیستم‌های خانگی داشته باشید. زیرا هر لحظه ممکن است یکی از مشکلات ذکر شده برای آن پیش آید و عملکرد آن را با مشکل رو به رو سازد. به همین دلیل در صورتی که به هر دلیل سیستم شما در طول 24 ساعت شبانه روز با مشکل مواجه شود، سایتتان دیگر برای مراجعه کنندگان قابل نمایش نخواهد بود! در مقابل سیستم‌های خانگی، سرورهای مورد استفاده برای هاستینگ دارای سخت افزاری بسیار قدرتمند، اینترنت پر سرعت و پهنای باند بالا هستند.

معمولا برای حفظ امنیت سرورها در مقابل عوامل خارجی، آن‌ها را در فضاهایی مخصوص به نام اتاق‌های دیتاسنتر نگه داری می‌کنند. این اتاق‌ها به صورت 24 ساعته به برق و اینترنت متصل هستند. همچنین یکی از مهمترین مزیت‌های آن‌ها این است که تمهیدات قطع برق، زلزله و آتش‌ سوزی و ... در این فضاها در نظر گرفته شده است. معمولا در دیتاسنترها تیم هایی متخصصی برای مدیریت سرورها مستقر هستند تا در صورت هرگونه مشکلی، آن را به سرعت برطرف سازند.

تفاوت سرور با سیستم‌های خانگی

سرورهای حرفه ای از ابعاد مختلفی با کامپیوترهای خانگی و معمولی تفاوت دارند. به صورت کلی برخی از این تفاوت‌ها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • سخت افزارهایی که برای سرورها استفاده می‌شوند، با سیستم‌های خانگی متفاوت هستند.
  • سرورها در طول شبانه روز به کامل روشن و در دسترس هستند.
  • سرورها نیاز به ابزارها کنترلی از جمله موس، کیبورد و... ندارند.
  • برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت سرورها، از آن‌ها در محل هایی به نام دیتاسنتر (Data center) نگهداری می‌شود.
  • معمولا سرورها در محفظه‌های خاصی نگهداری می‌شوند که به آن‌ها رک یا Rack می‌گویند.
  • مجموعه ای از این رک‌ها در قفسه هایی به نام کیج (Cage) قرار می‌گیرند.
  • و...

ویژگی‌های یک هاست خوب

برای تهیه هاست برای میزبانی وب سایت‌های خود باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. هاست‌ها ویژگی‌ها و امکانات زیادی دارند و در انواع مختلفی ارائه می‌شوند. برخی از مهمترین ویژگی‌های یک هاست مناسب که باید قبل از خرید، به آن‌ها توجه شود عبارتند از :

  • نداشتن قطعی‌های پی در پی و دسترسی همیشگی
  • سرعت و پهنای باند بالا
  • سخت افزار قدرتمند
  • پشتیبانی قوی
  • مقاوم در برابر نفوذ و حملات سایبری
  • بهرمندی از امکانات جانبی برای راه اندازی سایت
  • بروز بودن نرم افزارهای نصب شده در آن
  • و....

نتیجه گیری

همانطور که دیدید، هاست بخشی از یک سرور است که به منظور نگه داری اطلاعات یک سایت استفاده می‌شود. انتخاب هاست در فرآیند طراحی وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و خرید هاست خوب و می‌تواند عامل تاثیرگذاری در موفقیت و یا عدم موفقیت یک وب سایت باشد. زیرا سرعت بارگذاری وب سایت، پهنای باند، فضای میزبانی، سرعت پردازش دستورات و بسیاری از عوامل دیگر به نوع و خصوصیات Host مربوط می‌شوند.

۶ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
حسین ایرانی ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۰۴:۲۹

سلام بسیار مفید بود خسته نباشید

نازنین کریمی مقدم ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹

درود ممنون که با ما همراه هستید.

سام انوشه ۰۷ فروردین ۱۴۰۰، ۰۸:۴۶

بسیار عالی و مفید . خیلی ممنون

hamed ۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۳۲

چقدر منظم و باحال شده سون لرن مقالهاش همینجوری پیش برید و بنظرم راه درستی رو انتخاب کردین فقط موضوع‌های مهم.

حسین ملهم ۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳

با درود بیکران مهدی عزیز سپساس از مقاله خوب شما. واقعا اطلاعات بسیار خوبی در خصوص هاست منتشر کردید. سپاس از تیم سون‌لرن

مهدی علامه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۱

سپاس گذارم آقای ملهم عزیز?

  • هاست چیست؟
  • چرا باید از هاست برای راه اندازی سایت استفاده کنیم؟
  • ویژگی‌های یک هاست خوب
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :