:: آخرین روزهای آفر سال نو 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی (کد تخفیف: newyear)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳۷ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
آموزش نصب node.js در ویندوز
آموزش نصب node.js در ویندوز

در مقاله‌ی Node.js چیست؟ با Node.js و کاربردهای آن آشنا شدیم. آموختیم که Node.js یک پلتفرم سمت سرور مبتنی بر موتور جاوا اسکریپت گوگل کروم (V8 Engine) است و تمام چیزهایی که برای اجرای یک برنامه نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت را نیاز داریم، برایمان فراهم می‌کند. با کمک آن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به جای اجرا در مرورگر در محیط سرور اجرا می‌شود. پس Node.js به ما اجازه می‌دهد به آسانی و سادگی برنامه‌های تحت شبکه مقیاس‌پذیر و بزرگ بنویسیم. در این مطلب می‌خواهیم به صورت تصویری و گام به گام به آموزش نصب node.js در ویندوز بپردازیم، تا بتوانید از قدرت آن بهره‌مند شوید. همچنین از این مقاله نیز می‌توانید برای بروزرسانی Node.js استفاده کنید.

اگر شما هم به برنامه نویسی Node.js علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم به صفحه دوره آموزش node js سر بزنید و با مشاوران ما به صورت رایگان در این باره مشورت بگیرید.

مرحله‌ی صفر: آشنایی با ماژول ها

برای شروع برنامه نویسی با Node.js، در ابتدا باید آن را در سیستم خود نصب نمایید. Node.js بر روی سیستم عامل‌های مختلفی مثل windows ،Ubuntu ،OSX و ... قابل نصب است. زمانی که نصب Node.js به پایان رسید، می‌توانید پروژه‌های خود را با استفاده از آن شروع کنید.

زمانی که Nodejs را نصب می‌کنید، npm یا node package manager هم در پس زمینه نصب می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بسته‌ها و ماژول‌های مربوط به پروژه‌ی خود یا کل سیستم را مدیریت کنید.

Node.js تعداد زیادی ماژول (module) مانند ماژول‌های fs یا path یا http و ... را در درون خود دارد. دیگر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان نیز ماژول هایی را به وجود آوردند و با بقیه به اشتراک گذاشتند، که شما می‌توانید با استفاده از npm آن‌ها را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای مثال با استفاده از ماژول Mongodb می‌توانید با پایگاه داده Mongodb ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نظر خود را مدیریت کنید.

مرحله‌ی اول: دانلود Node.js

اولین مرحله برای شروع کار با Node، نصب کردن آن بر روی سیستم است. برای این کار باید وارد لینک دانلود Node.js از سایت رسمی‌اش شوید و نسخه‌ی مربوط به سیستم عامل خود را  انتخاب و آن را دانلود کنید. (برای اتصال به این سایت نیازی به VPN نیست.)

دانلود node js برای ویندوز

همان‌طور که در صفحه‌ی دانلود مشاهده کردید، برای هر سیستم‌ عاملی لینک دانلود به صورت جدا قرار داده شده است. Node.js به طور معمول 2 نسخه‌ی معروف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • LTS یا Long term support : این نسخه آخرین نسخه Node نیست اما نسخه‌ای هست که کاملا پایدار یا به اصطلاح stable هست و پشتیبانی بسیار خوبی از آن می‌شود و به همه کاربران پیشنهاد شده، تا این نسخه را برای توسعه انتخاب و دانلود کنند. در حال حاضر نسخه‌ی 12.18.2در این وضعیت قرار داده شده است.
  • Current : این نسخه آخرین نسخه‌ی موجود از Node هست و آخرین تغییرات و ویژگی‌ها در آن قرار داده شده است و می‌توانید از آن نیز استفاده کنید ولی پشتیبانی از آن ضعیف می‌باشد و نسخه‌ی پایداری هم نیست. در حال حاضر نسخه‌ی 14.5.0در این وضعیت قرار دارد.

نسخه‌ی npm که نصب خواهد شد در حال حاضر 6.14.5 هست و در هر 2 حالت بالا یکی می‌باشد. همان‌طور که در تصویر قبلی مشخص شد، ما قصد داریم تا نسخه‌ی 64 بیتی Node.js را برای ویندوز دانلود کرده و نصب کنیم. برای این کار بر روی لینک مشخص شده کلیک کرده تا دانلود کامل شود.

مرحله‌ی دوم: نصب Node.js

بعد از اینکه فایل .msi دانلود شد بر روی آن 2 بار کلیک کنید تا نصب شروع شود. در مرحله‌ی زیر بر روی دکمه Next کلیک نمایید:

نصب node.js در ویندوز

در مرحله‌ی بعد License agreement و موارد مربوط به لایسنس Node.js را مطالعه و قبول می‌کنیم و بر روی دکمه Next کلیک می‌نماییم.

نصب node.js در ویندوز

در مرحله‌ی زیر می‌توانیم محل نصب را تغییر داده ولی ما این مکان را تغییر نمی‌دهیم. توصیه می‌شود که شما هم آن را تغییر نداده و بر روی Next کلیک کنید.

نصب و راه اندازی node js

در قسمت بعدی می‌توانید چیزهایی که بر روی سیستم شما نصب می‌شوند را نیز مدیریت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که دست به چیزی نزنید و بر روی Next کلیک نمایید.

نصب و راه اندازی node js

بعضی از ماژول‌های npm زمانی که می‌خواهند نصب شوند ، باید با استفاده از زبان C یا C++ کامپایل شوند. اگر می‌خواهید که این ماژول‌ها را روی سیستم خود نصب کرده و از آن‌ها استفاده کنید، باید پایتون (Python) و ابزار ویژوال استودیو (Visual studio build tools) و موارد بسیار دیگری را نیز بر روی سیستم خود نصب کنید.

نصب node.js در ویندوز

اگر در تصویر بالا این تیک را بزنید، خود Node.js برای راحتی همه‌ی کارها را به صورت پیش‌فرض برای شما انجام می‌دهد. شما همچنین می‌توانید تیک رو نزده و بر روی گزینه Next کلیک کنید. در این حالت باید به صورت دستی و با روش‌های دیگر نیز node-gyp را بر روی سیستم خود نصب کنید که روش خودکار راحت‌تر می‌باشد.

در بخش بعدی بر روی Install کلیک کنید و منتظر نصب Node.js شوید. بعد از گذشت زمانی کوتاه Node.js بر روی سیستم شما نصب خواهد شد:

نصب نود جی اس در ویندوز

با کلیک بر روی گزینه Finish، نصب Node.js به پایان می‌رسد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

نصب نود جی اس در ویندوز

مرحله‌ی سوم: بررسی نسخه یا ورژن Node.js

برای این کار باید بررسی کنید که node و npm به درستی بر روی سیستم شما نصب شده باشند. یک command line را باز کرده و دستورات node -v و npm -v را درون آن نوشته و دکمه‌ی Enter را بزنید تا اجرا شوند. اگر نسخه‌های موردنظر نمایش داده شوند، مشخص خواهد شد که Node.js با موفقیت درون سیستم شما نصب شده است:

node -v
12.18.2
npm -v
6.14.5

بعد از اینکه مطمئن شدید که Node.js با موفقیت بر روی سیستم نصب شده است، می‌توانید کار با آن را شروع کنید.

مرحله‌ی چهارم: آپدیت نسخه یا ورژن Node.js

اصلی‌ترین، بهترین و ساده‌ترین راه برای آپدیت نسخه‌ی Node.js، دانلود آخرین نسخه از سایت رسمی Node.js و نصب آن است. سایت به طور رسمی تمامی تغییرات و بروزرسانی‌های نسخه‌ی جدید را لاگ کرده و می‌توانید آن‌ها را ببینید. این روش را در بخش‌های دانلود و نصب به تفصیل بررسی کردیم.

یکی دیگر از راه‌های آپدیت Node.js برای سیستم عامل‌های دیگر به خصوص لینوکس، استفاده از nvm یا سیستم مدیریت نسخه‌ها (node version manager) است. nvm به شما امکان نصب و مدیریت نسخه‌های مختلف Node.js را می‌دهد. به عبارت دیگر، شما با استفاده از nvm می‌توانید با توجه به نیاز پروژه، نسخه‌ی موردنظر Node.js را بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید، بین نسخه‌ها جابه‌جا شده و نسخه‌ را اجرا کنید. این روش برای ویندوز مناسب نیست؛ چراکه nvm به طور ذاتی مخصوص لینوکس نوشته شده و نصب و استفاده‌ از آن در ویندوز دارای مراحلی طولانی، عجیب و پرخطاست.

جمع‌بندی:

در این مقاله با آموزش نصب node.js در ویندوز آشنا شدیم و نحوه‌ی ساخت و اجرای یک سرویس در ویندوز را نیز یاد گرفتیم. این روزها جاوا اسکریپت و Node.js طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و بسیار محبوب شده‌اند. هر روز هم تعداد طرفداران آن‌ها درحال اضافه‌شدن است، و بهتر است که اگر تا حالا با Node.js کار نکرده‌اید، کار با آن را شروع کنید و از قدرت آن بهره‌مند شوید. اگر در مراحل نصب سوالی دارید یا دچار مشکلی شدید، آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه جاوا اسکریپت علاقه داری، با شرکت در دوره آموزش جاوا اسکریپت در کمتر از یک سال به یک متخصص JS همه فن حریف تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و یا فول-استک شدن هستی.
۳۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
سینا ۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۲

سلام ممنون از توضیحات تون

CARLAW ۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹

سلام حسته نباشید من بعد از دانلود NODE مراحب ستاب برام نمایش داده نمیشه و فقط وارد یک کامند لاین مشکی میشه میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم

نازنین کریمی مقدم ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴

درود ممکنه نود رو از قبل نصب داشته باشید؟ اگر نصب نیست روی فایل نصبی که دانلود کردید راست کلیک کنید و گزینه run as administrator رو بزنید. اگر همچنان مشکل داشت فایل دانلودی رو پاک کنید و از لینک داده شده درون مقاله استفاده کنید.

مجید ۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰

سلام در چه محیطی این اسکریپت رو اجرا کنم؟ https://github.com/ReneR97/domestika-downloader?search=1 از برنامه نویسی چیزی نمیدونم.

نازنین کریمی مقدم ۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۲

درود برای کار با این ابزار باید برنامه نویسی رو بلد باشید. این ابزار باید در محیط نود اجرا بشه. به این صورت که شما نود رو نصب میکنید و بعد در مسیر موردنظر یک پاورشل یا ترمینال یا cmd رو باز کرده و دستور رو وارد میکنید.

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۱۳

سلام وقتی می‌خوام نود را نصب کنم مایکروسافت استور باز میشه و اجازه نصب نمیده چه راهکاری را توصیه می‌کنید ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸

درود از <a href="https://nodejs.org/en/download" rel="nofollow ugc">این لینک</a> مستقیم میتونید نود رو از سایت رسمی دانلود کنید.

۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

سلام وقتتون بخیر مرحله اول نصب node js برای react js ی مشکل پیش اومد واسم تو cmd تایپ کردم install g create -react -app خواستم :npm WARN deprecated tar@2.2.2 This version of tar is no longer supported and will not receive security updates. Please upgrade asap. 5pakages are looking for funding run npm fund for details npm پشتیبانی نمیکنه? چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید واسم

نازنین کریمی مقدم ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۹

درود ورژن tar رو باید به روز کنید. میتونید از <a href="https://stackoverflow.com/questions/68857411/npm-warn-deprecated-tar2-2-2-this-version-of-tar-is-no-longer-supported-and-w" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">راهکارهای این تاپیک استک</a> کمک بگیرید.

۰۸ آذر ۱۴۰۱، ۰۵:۴۷

سلام نصب کردم ولی در وی اس کد که سرچ میکنم نیست چه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵

درود مرحله سوم یعنی چک کردن ورژن رو انجام بدید ببینید نصب شده یا خیر.

۰۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۵:۰۴

با سلام بعد از نصب node در قسمت windose powershell بعد از نوشتن node -version با این خطا مواجه می‌شم: C:\Program Files\nodejs\node.exe: bad option: -version ورژن‌های 16 و 18 رو امتحان کردم ویندوز 10 روی سیستم نصب است تشکر از راهنماییتون

نازنین کریمی مقدم ۰۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۶

درود حتما با قندشکن تست کنید. احتمالا درست نصب شده و یجایی فیلترینگ کار رو بهم ریخته.

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۵۸

سلام ودرود، ممنون بابت مقالتون کد node - v صحیح میاره : v16.15.1 کد npm - v رو که میزنم این ارور میاد: npm WARN config global `--global`, `--local` are deprecated. Use `--location=global` instead. 8.11.0

نازنین کریمی مقدم ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸

درود این خطا نیست و صرفا یک هشداره. در نسخه‌های جدید دستور -g به --location=global تغییر کرده و صرفا داره اینو اعلام میکنه. مثلا قبلا داشتیم: <code>npm install -g create-react-app</code> الان تو این ورژن داریم: <code>npm install --location=global create-react-app</code> نسخه شما میشه 8.11.0 که در انتهای این هشدار آورده شده.

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۵۵

سلام، مرسی بابت مقاله اتون من این نمونه رو میخام برای سایتم بیارم بالا https://github.com/bizarro/infinite-webl-gallery همه ی کدها آماده است و قابل استفاده فقط اینکه توی هاستم نمیدونم باید چه کاری رو انجام بدم؟! سوالم اینکه این کدهایی که خودشون در سایت توضیح دادن برای اجرا شدن کدها رو کجای cpanel در هاست بزنم و قالب صحیح لود بشه؟ npm install Compile the code for development and start a local server: npm start Create the build: npm run build ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایین

نازنین کریمی مقدم ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۱

درود شما از بخش فایل منیجر به public-html میرید و در اونجا پروژه رو آپلود میکنید. برای اجرای npm هم باید از بخش software اپ نود جی اس رو دانلود کنید و کدتون رو از اونجا اجرا کنید.

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵

واقعا دمتون گرم مرسی اون لینکی که گذاشتید در مورد نصب نود جی اس تو ویندوز 7 با اون مشکلم حل شد مرسی خسته نباشید

نازنین کریمی مقدم ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۵۱

سلام دوست عزیز خواهش میکنم خوشحالیم مشکلتون رفع شده :)

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۵:۰۰

الان من نصب کردم ولی هیچ برنامه ای داخل دسکتاپ نیست و وقتی از فایل‌ها برنامه رو باز میکنم یه چیزی باز میشه ولی محیطش مثل یه دفترچه یادداشته و اقلا مثل چیز داخلی برنامه نیست

نازنین کریمی مقدم ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۵۳

سلام نود مثل سایر برنامه‌ها نیست که در دسکتاپ شورتکات ایجاد کنه. شما باید در ویندوز پاورشل یا cmd و در لینوکس ترمینال رو باز کنید و بعد دستورات مقاله رو توش تست کنید. نود باعث میشه که اون دستورات خطا نده.

۰۴ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵

سلام خیلی ممنون از این آموزشتون واقعا خیلی عالی بود. برای نصب نسخه ی ۱۴به بالای نود جی اس در ویندوز راهنماییم میکنید.

نازنین کریمی مقدم ۰۵ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۲۱

درود ممنون که با ما همراه هستید. فرآیند نصب در تمامی ورژنها به همین صورت هست و مشکلی نداره، منتها ورژن 14 به بعد باید روی ویندوز 8.1 به بالا تصب بشه و اگر ویندوز پایینتر دارید توصیه میکنم همون نسخه ای که چندتا کامنت پایینتر گفتم رو استفاده کنید یا ویندوز رو ارتقا بدید.

لاله نورمحمدی ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۴۵

ممنون ، مثل همیشه عالی

Nazanin KarimiMoghaddam ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۶:۳۸

خوشحالیم مقاله براتون مفید بوده :)

مهدی ۰۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲

سلام در ویندوز 7 نصب نمیشه و میگه باید ورژن 8.1 و بالاتر باشه

نازنین کریمی مقدم ۰۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۰:۰۰

درود. حق با شماست و برای نصب در ویندوز 7 با نسخه‌ی جدید به مشکل خواهید خورد. باید از نسخه 13.14.0 استفاده کنید. برای کمک بیشتر میتونید از <a href="https://www.centennialsoftwaresolutions.com/post/install-node-js-on-windows-7" rel="nofollow ugc">این راهنمای تصویری</a> هم استفاده کنید که دسترسی به این نسخه رو براتون راحتتر میکنه. فقط برای دیدنش از VPN استفاده کنید. اگر نتونستید نصب کنید حتما از همین بخش خطاتون رو بفرمایید تا با کمک هم مشکل رو حل کنیم.

erfan ۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۶

سلام node -v و npm -v رو نوشتم ولی output ی چیز دیگه نوشت

نازنین کریمی مقدم ۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳

سلام. احتمالا درست نصب نشده اند. چی براتون مینویسه؟

| اسحاق | ۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱

عالی بود داش

عرفان ۰۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۰

بسیار عالی جناب چگونه میتونیم با شما در ارتباط باشیم

bahar ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳

ممنونم از توضیحات کاملتون

فرید ۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸

سلام سوال داشتم چطور command line باز کنیم ؟؟؟ و یه سوال دیگه هم داشتم cmd چی هست ؟؟؟

Hamidreza Akbarnezhad ۰۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۱۱

ممنون از توضیحات دقیق و مرحله به مرحلتون

امیر راد ۰۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۲۴

ممنون

محمد اسفندیاری ۰۵ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۱۱

خواهش میکنم موفق باشید

Ali Reza ۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲

با تشکر

  • مرحله‌ی صفر: آشنایی با ماژول ها
  • مرحله‌ی اول: دانلود Node.js
  • مرحله‌ی دوم: نصب Node.js
  • مرحله‌ی سوم: بررسی نسخه یا ورژن Node.js
  • مرحله‌ی چهارم: آپدیت نسخه یا ورژن Node.js
اشتراک گذاری مقاله در :