کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۸ دیدگاه نظر عبدالرضا مولایی
زبان‌های برنامه نویسی بک اند و فریم ورک‌های مناسب برای توسعه (Back-End)
زبان‌های برنامه نویسی بک اند و فریم ورک‌های مناسب برای توسعه (Back-End)

توسعه وب کار جذاب و پرطرفداری است اما لزوما کار راحتی نیست. برای ایجاد یک وب سایت نیاز به همکاری دو بخش مجزا است(برای این منظور به مقاله مراحل یادگیری طراحی سایت مراجعه کنید)، فرانت اند (Front End) که زیبایی ظاهری سایت را به انجام می‌رساند و بک‌اند (Back End) که عهده دار کارهای پشت صحنه وب سایت است. در واقع با بک اند، موتور متحرک یک سایت، طراحی و ساخته می‌شود. آیا دوست دارید، درمورد انواع زبان‌های برنامه نویسی بک اند و فریمورک هایی که امکان توسعه بک‌اند را به ما می‌دهند، آشنا شوید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای توسعه بک‌اند

تنوع زبان برای برنامه نویسی سمت سرور باعث گسترش روزافزون طراحی وب شده است. زبان‌های متفاوتی توانایی طراحی سایت و بک اند را به توسعه دهندگان می‌دهند. هر کدام از این زبانها دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که با کمی جستجو می‌توانید اطلاعات دقیقی از آنها کسب کنید. در ادامه چند مورد از زبان‌های برنامه نویسی بک اند را بررسی می‌کنیم.

پی‌اچ‌پی (PHP)

نزدیک به 79 درصد از کل وب سایتهای سطح جهان، با زبان PHP برنامه نویسی شده است. این زبان اولین بار در سال 1995 منتشر شد که گزینه‌های کمی برای ایجاد وب سایت‌های پویا وجود داشت. این زبان برنامه نویسی ابزارهای فراوانی را برای انتخاب، در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌دهد. یکی از قابل توجه‌ترین مزایای زبان PHP ، توانایی آن در تعامل آسان با بانکهای اطلاعاتی است.

PHP   یک انتخاب بسیار خوب برای یادگیری زبان اول برنامه نویسی است. این زبان از منابع فراوان آموزشی و همینطور انجمن‌های پشتیبانی زیادی در اینترنت برخوردار است که می‌توانید در صورت نیاز، از آنها راهنمایی بگیرید. براساس وب سایت PHP می‌توانید از این زبان به جمع آوری اطلاعات فرم، تولید محتوای صفحات پویا، ارسال و دریافت کوکی ها، نوشتن اسکریپت سمت سرور و غیره استفاده کنید. شرکت‌های معروف Facebook ، Lyft ، Viber  و بسیاری دیگر، از PHP استفاده می‌کنند.

اگر شما هم به مباحث برنامه نویسی php علاقه مندید پیشهاد میکنیم در دوره آموزش php سون لرن شرکت نمایید.

جاوا (Java)

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. از این زبان در تلفن‌های همراه، برنامه‌های دسکتاپ، طراحی وب، دستگاههای کارتخوان و خودپردازها و ... استفاده می‌شود. آنچه جاوا را بسیار متنوع کرده، ماشین مجازی جاوا (JVM) است. "یکبار بنویس، همه جا اجرا کن" مفهومی است که جاوا با طراحی JVM موفق به پیاده سازی آن شد. ماشین مجازی جاوا مانند یک لایه میانی عمل می‌کند که می‌تواند کد را بر روی هر دستگاهی اجرا کند، صرف نظر از اینکه کد برای آن نوشته شده باشد.

در حالی که جاوا از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما زبان آسانی برای شروع یادگیری نیست. درک برخی مباحث جاوا برای مبتدیان، کمی مشکل است. از آنجایی که جاوا یک زبان محبوب و پرکاربرد است، از انجمن‌های پشتیبانی فراوانی در فضای آنلاین برخوردار است. در نتیجه در صورت برخورد به مشکلی و داشتن هر گونه سوال، می‌توان پاسخ را از آنان جویا شد. جاوا حوزه هایی مانند توسعه برنامه اندروید، توسعه وب سایت، اتصال به بانک اطلاعاتی، پردازش تصویر، توسعه برنامه‌های مبتنی بر GUI، شبکه سازی و غیره را برای شما فراهم می‌کند. شرکت هایی مانند Airbnb ، Uber ، Pinterest و غیره از جاوا استفاده می‌کنند.

اگر شما به مباحث برنامه نویسی جاوا علاقه مندید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دوره آموزش جاوا سون لرن سر بزنید.

سی شارپ (C#)

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت طراحی شده و روی فریمورک .NET اجرا می‌شود. C# از خانواده زبان C است و به زبان‌های C++ و Java شباهت دارد. این زبان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان بوده و یادگیری و استفاده از آن بسیار ساده است. از C# در توسعه برنامه‌های موبایل ، توسعه برنامه‌های دسکتاپ، ساخت بازی ها، توسعه وب سایت‌ها و غیره استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند ANSYS ، Wells Fargo ،  Unitedhealth Group و بسیاری دیگر از سی شارپ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد

ویژوال بیسیک دات‌نت (Visual Basic.NET )

Visual Basic.NET (VB.NET) محصول مایکروسافت و یک زبان برنامه نویسی چند پارادیم، شی‌گرا است که در چارچوب .NET و برای توسعه دهندگان وب طراحی شده است. این زبان به برنامه نویس امکان می‌دهد تا از یک رابط گرافیکی (GUI) استفاده کند. ویژوال بیسیک  با برخورداری از نحوی ساده، برای ساختن برنامه هایی ساده، ایمن و شی‌گرا استفاده می‌شود. با VB.NET می‌توان به توسعه برنامه‌های دسکتاپ، توسعه نرم افزار موبایل، توسعه وب سایت، ساخت بازی و غیره استفاده کرد. شرکت هایی همچون Comcast ، USLI ، Gibson, Dunn & Crutcher و بسیاری دیگر از ویژال بیسیک استفاده می‌کنند.

اگر شما به مباحث NET. علاقه مندید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دوره آموزش asp.net core سری بزنید.

روبی (Ruby)

روبی یک زبان شی گرا است که در سال 1995 توسط Yukihiro Matsumoto که به Matz معروف است، طراحی و ساخته شد. او این زبان را به گونه ای طراحی کرده است که برنامه نویسان مبتدی به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند و در عین حال به اندازه کافی قدرتمند است که برنامه نویسان حرفه ای می‌توانند، تمام ابزار مورد نیاز خود را داشته باشند. به نظر متناقض می‌آید، اما این دوگانگی مدیون طراحی شی گرایی محض روبی و انتخاب دقیق  Matz در استفاده از ابزار زبان‌های دیگر نظیر Perl ، Smalltalk و Lisp است. از روبی می‌توان در توسعه وب سایت، توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل، توسعه بازی‌های موبایل و غیره استفاده کرد. شرکت‌های بزرگی نظیر Codecademy ، AngelList ، RapGenius و غیره از روبی استفاده می‌کنند.

پایتون (Python)

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است، که در هر سیستم عاملی قابل استفاده است. پایتون می‌تواند برای پردازش متن، اعداد، تصاویر، داده‌های علمی، علم داده، هوش مصنوعی و درمورد هر چیز دیگری که ممکن است در رایانه ذخیره کنید، استفاده شود. از این زبان روزانه در عملیات جستجوی گوگل، وب سایت اشتراک گذاری ویدیو یوتیوب، سازمان هوانوردی ناسا و بورس نیویورک استفاده می‌شود. پایتون نقش مهمی در موفقیت دیگر سازمان‌های تجاری، دولتی و غیرانتفاعی ایفا می‌کند.

این زبان یک انتخاب مناسب برای کسانی است که برای اولین بار قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند زیرا نحو (Syntax) آن شبیه به کلمات انگلیسی است و نسبت به دیگر زبان‌ها یادگیری آن، آسان‌تر است. پایتون دارای منابع غنی آموزش اینترنتی و انجمن‌های پشتیبان آنلاین است، که برای رفع خطاهای احتمالی و هر گونه سوال کمک شایانی خواهند کرد. شرکتهای معروف Uber، Pinterest، Mozilla، Quora، Netflix و بسیاری دیگر از پایتون استفاده می‌کنند.

اگر شما به مباحث برنامه نویسی پایتون علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دوره آموزش پایتون وب سون لرن سر بزنید.

پرل (Prel)

Perl یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و سطح بالا است. این زبان در سال 1987 توسط لری وال (Larry Wall) برای پردازش متن مانند استخراج اطلاعات مورد نیاز از یک فایل متنی مشخص و برای تبدیل پرونده متنی به شکل دیگری، طراحی شد. پرل از نظر نحوی شبیه به زبان C است و یادگیری آن برای کسانی که به زبان‌های C و C++ آشنایی دارند، آسان است.

پرل هم از برنامه نویسی رویه ای و هم شی‌گرا پشتیبانی می‌کند. این زبان که مخصوص ویرایش متن طراحی شد، اکنون برای کارهای مختلفی از جمله مدیریت سیستم لینوکس، برنامه نویسی شبکه، توسعه وب و غیره استفاده می‌شود.  شرکت‌های معروفی همچون Facebook ، Northrop Grumman ، Lockheed Martin و بسیاری دیگر از Prel استفاده می‌کنند.

جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سطح جهان است. از این زبان بیشتر در طراحی  فرانت اند استفاده می‌شد، اما با ظهور Node.js در چند سال گذشته، جاوا اسکریپت گزینه دیگری برای توسعه بک اند، محسوب می‌شود که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت یادگیری زبان جاوا اسکریپت برای برنامه نویسان وب است. تمام طراحان وب در حوزه فرانت اند مطمئنا با جاوا اسکریپت اخت شده اند اما توسعه دهندگان در حوزه بک اند، نیز بهتر است یادگیری جاوا اسکریپت را در برنامه‌های خود قرار دهند.

جاوا اسکریپت به دلیل فراگیر بودن، از انجمن‌های پشتیبانی آنلاین بسیار خوب و فعالی برخوردار است که در پیشرفت برنامه نویسان، نقش بسیاری دارند. از جاوا اسکریپت می‌توان در توسعه وب سایت ها، توسعه برنامه‌های موبایل، توسعه برنامه‌های دسکتاپ، ساخت بازی ها، سرورهای وب و غیره استفاده نمود. شرکت‌های بزرگی مانند Codecademy ، HotelTonight ، eBay ، Square  و غیره از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند.

اگر شما به مباحث جاوا اسکریپت علاقه مندید احتمالا دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت و آموزش node js مناسب شما خواهد بود. Back end framwork

فریمورک‌های محبوب توسعه بک‌اند

فریمورک یک چارچوب برنامه نویسی است که از مجموعه ای از کتابخانه‌ها و قوانین تشکیل شده است و برنامه نویس را قادر می‌سازد با کد نویسی کمتر، بهترین نتیجه را به دست آورد. بیشتر فریمورک‌ها از الگوی معماری نرم افزار Model–view–controller یا به اختصار MVC استفاده می‌کنند. در توسعه بک اند فریمورک‌های قدرتمند و متنوعی وجود دارد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شوید.

لاراول (Laravel)

لاراول یک فریمورک توسعه وب و با زبان PHP نوشته شده است. این فریمورک ساختار زبانی عالی که از معماری MVC استفاده می‌کند. Laravel تلاش می‌کند با کاهش کارهایی مانند تایید اعتبار، مسیریابی، نشست‌ها و ذخیره سازی که در اکثر پروژه‌های وب انجام می‌شود، توسعه وب را ساده‌تر کند. انتخاب این فریمورک برای توسعه وب در بین برنامه نویسان رو به افزایش است و همین باعث شده که لاراول از انجمن‌های پشتیبان آنلاین خوبی برخوردار باشد که در صورت رخ دادن هرگونه مشکلی می‌تواند کمک حال بسیار خوبی برای توسعه دهندگان باشد.

جنگو (Django)

جنگو یه فریمورک تحت زبان پایتون است که با از فلسفه batteries included پیروی می‌کند. این بدان معنی است که جنگو می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای برنامه نویسان باشد. به این ترتیب نیاز به استفاده از ماژول‌های خارج از چارچوب ندارد. جنگو برای ساخت برنامه‌های بزرگ استفاده می‌شود و برای ساخت برنامه‌های خیلی کوچک انتخاب مناسبی نیست، به همان علتی که هیچکس برای انتقال دو نفر مسافر، یک اتوبوس کرایه نمی‌کند، استفاده کردن از امکانات بی‌شمار جنگو برای کارهای کوچک، کار بیهوده ای است.

جنگو روش‌ها و ابزارهایی را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد تا بتوانند یک سایت ایمن و بی نقص را طراحی کنند. Disqus ، Mozilla ، National Geographic ، Pinterest و Instagram  چند مورد از وب سایت‌های بزرگی هستند که با استفاده از جنگو ساخته شده اند.

اگر شما به مباحث فریم ورک جنگو علاقه مندید پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش جنگو شرکت نمایید.

فونیکس (Phoenix)

Phoenix یک فریمورک مدرن برای توسعه بک اند است که با استفاده از زبان برنامه نویسی الیکسیر نوشته شده است. این فریمورک با ماشین مجازی ارلانگ (Erlang’s Virtual Machine) کار کرده و از معماری MVC پیروی می‌کند. با توجه به اینکه الیکسیر یک زبان کاربردی است، ممکن است به اندازه زبان‌های شی گرا محبوب نباشد، اما برای ساختن برنامه‌های کاربردی مقیاس پذیر و پایدار و بهره وری در سطح بالایی قرار دارد. فونیکس به لطف الیکسیر و ویژگی مانند concurrency به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های بهینه طراحی کنید.

ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.Net)

ASP.NET یک فریمورک برنامه وب، ساخت مایکروسافت است که امکان طراحی وب سایت با استفاده از زبان‌های C#  ، Visual Basic (VB) و غیره را به برنامه نویسان می‌دهد. دات نت در سال 2016 منبع باز شد. کدهای آن بسیار پایدار و قابل اعتماد است و این باعث شده که انتخابی محبوب برای برنامه نویسان باشد.

اسپرینگ (Spring)

اسپرینگ محبوب‌ترین فریمورک سمت سرور نوشته شده با زبان جاوا است. این فریمورک یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه بک اند محسوب می‌شود و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های سازمانی ساده، قابل اعتماد و مقیاس پذیر طراحی کنند. Spring از الگوی معماری MVC استفاده می‌کند و از مستندات عالی برای توسعه دهندگان برخوردار است.

کیک‌پی‌اچ‌پی (CakePHP)

کیک‌پی‌اچ‌پی یک فریمورک توسعه سریع برای PHP است. این فریمورک در سال 2005 به بازار عرضه شد و اکنون به عنوان یک فریمورک مدرن PHP شناخته می‌شود. CakePHP یک معماری گسترده برای توسعه، نگهداری و استقرار برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند و به برنامه نویسان PHP در همه سطوح امکان می‌دهد، به سرعت برنامه‌های وب قدرتمندی توسعه دهند. CakePHP از طراحی مهندسی MVC استفاده می‌کند و انتخاب مناسبی برای توسعه برنامه‌های کوچک و بزرگ محسوب می‌شود.

فلسک (Flask)

فلسک یه فریمورک ساده و سبک مبتنی بر زبان پایتون که در عین حال بسیار قدرتمند است. این فریمورک به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا یک برنامه وب با کیفیت و بسیار سبک ایجاد کنند. علاوه بر این، فریمورک فلسک نه تنها به سرعت راه اندازی می‌شود، بلکه بسیار انعطاف پذیر است. Flask مستندات گسترده ای را ارائه می‌دهد که برای برنامه نویسان پایتون، عالی است.

اکسپرس (Express)

اکسپرس یک فریمورک سریع و محبوب از  Node.js است. اکسپرس به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین فریمورک‌های تحت وب است. این محبوبیت باعث استفاده شرکت‌های معتبری همچون  Accenture ، IBM ، Uber و بسیاری دیگر، از این فریمورک شده است.

این فریمورک برخی از ویژگی‌های اصلی اش را بدون مشاهده ویژگی‌های Node.js فراهم می‌کند و غیر همزمان از عملکرد قوی Node.js بهره می‌برد. اکسپرس کاملا انعطاف پذیر است و از برنامه‌های کامل و همچنین REST API نیز پشتیبانی می‌کند. شاید بزرگترین اشکال در اکسپرس (حداقل برای مبتدیان) این واقعیت است که هیچ روش مشخصی برای انجام کارها وجود ندارد.

روبی‌آن‌ریلز (Ruby on Rails)

Ruby on Rails یک فریمورک توسعه وب است که با روبی نوشته شده است و از معماری  MVC بهره برده است. این فریمورک محبوب، مورد علاقه بسیاری از توسعه دهندگان قرار گرفته است. Airbnb, GitHub, Hulu  و Shopify  از کاربران اصلی Rails هستند. ریلز یک فریمورک دوست داشتنی برای مبتدیان محسوب می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا خیلی سریع، شروع به توسعه وب کنند.

جامعه ریلز در انجمن‌های پشتیبان آنلاین کاملا قابل اعتماد و دوستانه هستند.ریلز از مستندات و آموزش‌های بسیاری برخوردا است که می‌تواند به پیشرفت شما در Ruby on Rails کمک می‌کند. روبی‌آن‌ریلز، مجهز به مجموعه ای از ابزارها است که به شما امکان می‌دهد به سادگی کارهای اصلی را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید با یک خط کد قادر به ساخت یک بلاگ اساسی باشید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم مطالب مفیدی درمورد زبان‌ها و فریمورک‌های توسعه بک اند، برای شما بیان کنیم. به هیچ وجه این لیست کاملی نیست اما تا حدودی کلیات بک اند را بازگو می‌کند. اگر به یادگیری بیشتر در مورد هر یک از این زبان‌ها علاقمند بودید، می‌توانید با کمی جستجو اطلاعات جامع‌تری از هر کدام به دست آورید.

اگر می‌خواهید یک برنامه‌نویس شوید و به توسعه بک اند یا هر هر حوزه دیگری مشغول شوید، اجازه ندهید حرف‌های دست و پا شکسته، شما را بترساند. به یاد داشته باشید که یک متخصص در هر چیزی، یک روزی مبتدی بوده است. فقط با تمرین و پشتکار می‌توانید روزی یک متخصص بک اند شوید. با مطالبی که عنوان شد، شما ترجیح می‌دهید با کدام یک از این زبان‌ها یا فریمورک‌ها به توسعه بک اند، بپردازید؟

۲۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
ilya noori ۰۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲

سلام من میخوام فیلینسر شم کدوم زبان بک اند بیشتر به کارم میاد برای توسعه وب و کدوم زبان فرانت اند ؟ بعد مثلا میگن برای فرانت اند باید چند زبان رو بلد باشیم مثلا من دارم یک سایت با کد HTML میسازم میتونم داخلش از کد C++ و زبان‌های دیگه استفاده کنم ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۵۲

درود برای فرانت اند شما باید به جاوا اسکریپت، html و css مسلط باشید و به جز این سه زبان دیگری رو نیاز نیست یاد بگیرید. برای بک اند به دلخواه تون میتونید یکی از زبانهای پایتون، php، سی شارپ و یا جاوا رو انتخاب کنید. از c++ برای توسعه وب استفاده نمیشه.

armin ۰۲ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۹

من برنامه نویس اندروید هستم من می‌خوام خودم سمت سرور رو بزنم یعنی کار‌های سمت سروری مثل ثبت کاربر و لاگین و... به نظرتون کدوم زبان خوبه یاد بگیرم هم میخام ساده باشه که در مدت زمان کمتری کار کنم باهاش و بک اند بزنم شما چی پیشنهاد میکنید ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۶

درود اگر اندروید رو با جاوا میزنید میتونید از همون استفاده کنید برای رزومه تون مفید خواهد بود. اما با زبانهایی مثل php , پایتون هم میتونید اقدام کنید فقط باید مبانی این زبانها و فریمورکهای سمت بک اندشون رو یاد بگیرید. یعنی یک مرحله اضافه برای یادگیری دارید اما روند کدنویسی به نسبت به جاوا ساده‌تر هست.

رضا غلامی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۳

سلام من میخوام یک زبان را به عنوان بک اند استفاده کنم و بین php و javascript مانده ام که کدام را انتخواب کنم میدانم که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند ولی میخواستم نظر شمارا بدانم که کدام را شروع کنم به یادگیری؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

درود به شخصه برای بک اند php رو پیشنهاد میکنم: منابع بیشتری داره و راحتتر هست و از اون سمت موقعیتهای کاری بیشتری هم داره. جاوا اسکریپت بیشتر برای فرانت اند مناسب هست.

۰۶ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۲۷

سلام برای بکند فقط پایتون میشه یا باید زبان‌های دیگر رو هم یاد بگیرم و این که سنم پایینه 14 سالمه ولی پایتون رو مسلط هستم من این دوره رو برم زود نیست؟؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۲۴

درود فقط پایتون هم کفایت میکنه. چون به پایتون مسلط هستید مشکلی برای شروع بک اند نخواهید داشت اما به خودتون خیلی فشار نیارید تا زده نشید. خوشحالم که از این سن پیگیر هستید و به جامعه برنامه نویسان خوش اومدید :)

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۵۷

سلام من 18 سالم هست و رشتم کامپیوتر هست دو سالی هست با برنامه نویسی اشنا شدم و و تا حدودی #c رو یاد گرفتم ولی به طراحی وب بیشتر علاقه دارم . بنظرتون #c رو ول کنم برم سمت php یا #c رو بیشتر ادامه بدم بعد برم php یا هردو رو با هم برم جلو؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳

درود به بخش بک اند وب علاقه دارید یا فرانت اند؟ شاید بد نباشه درمورد زامارین بررسی انجام بدید چون برای وب اپلیکیشنها استفاده میشه و زبانش هم سی شارپ هست.

۰۱ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۵۰

من علاقه زیادی به روبی دارم نمی‌دونم برای چی، ولی خیلی از دوستام بهم میگن یاد نگیر منابعش کمه کارش کمه و‌ این حرفا گیر کردم واقعا

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۴۸

سلام ،ممنون از مطالب مفیدتون یه سوال داشتم برای اینکه بتونیم یک اند رو برنامه نویسی کنیم یادگیری یک زبان برای مثال php کافیه یا باید زبان‌های دیگه رو هم یاد داشته باشیم؟!

نازنین کریمی مقدم ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۰

درود اگر مسلط باشید کافی هست.

۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۱

سلام ببخشید اگر برنامه نویسی پایتون رو یاد گرفتیم برای backend میتونیم بریم ruby رو هم یاد بگریم یا دیگه لازم نیست؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۵۰

درود با پایتون میشه بک اند کار کرد و یادگیری روبی ضرورتی نداره.

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۵

سلام سپاس از ارسال مطلب تان به نظرم اگر تاریخ انتشار مطلب را هم زحمت می‌کشیدید می‌نوشتید بهتر بود

amirhoein ۰۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۵۰

ممنون خیلی مفید بود

Nazanin KarimiMoghaddam ۰۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۰۱

ممنون که با ما همراه هستید :)

سینا ۰۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰

سلام این روزا بهترین زبان برای ورود به بازار کار چیه و بیشتر چه نوع برنامه نویسی رو جذب میکنن؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۲

درود برای بک اند میخواید یا کلا منظورتونه؟

دُرنا ۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۰۷:۴۴

من هنوز وارد حیطه کار نشده ام و به دنبال اطلاعاتی برای تعیین مسیرم بودم. ممنون. برای من که مطالب خوبی بود مخصوصا پاراگراف دوم جمع بندیتون. موفق باشید.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۱۴

برنامه نویسسی تحت وب یاد بگیرین میتونم راهنمایتون بکنم بنطرم برای شروعیهتازهواردممنایب باشه اگهاحتباج به کمک داشتین بهایدیتلگرامن پی ام بدهین <a href="https://t.me/mohmmadRahgoshahi" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">تلگرام </a>

مهرداد ۰۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱

سلام ببخشید برای backend وب سایت چه زبانی پیشنهاد میدین؟

نازنین کریمی مقدم ۰۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸

درود. اگر تجربه اول است و همچنین تنها یک وبسایت محصول نهایی هست php رو توصیه میکنم. درصورتی که قبلا تجربه داشتید و قرار هست همزمان برنامه اندروید هم نوشته بشه توصیه میکنم از سی شارپ کمک بگیرید.

سروش ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹

بسیار پست عالی و مفید، متشکر بابت تلاشتون. بعد اینکه قدرت زبان node.js به نظرتون به بقیه میرسه؟

armin ۰۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۲

استفاده از اوا برایبک اند بهتر و قوی‌تر از php هست؟

سارا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۲۲

با سلام ایا C هم یک زبان back end محسوب میشه و میشه باهاش کار کرد؟ یا از خانواده ی C فقط زبان C# به عنوان زبان back end میتونه باشه؟

hessam ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴

ممنون بابت زحمتتون

  • زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای توسعه بک‌اند
  • فریمورک‌های محبوب توسعه بک‌اند
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :