کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
آشنایی با برنامه‌نویسی NET. و تفاوت آن با NET Core.
آشنایی با برنامه‌نویسی NET. و تفاوت آن با NET Core. دات نت یک چارچوب توسعه رایگان و متن‌باز برای توسعه بسیاری از برنامه‌های کاربردی است. برای آشنایی بیشتر با این چارچوب کاربردی با ما همراه باشید. در این مقاله با دات نت و معماری آن آشنا می‌شوید، به تفاوت‌های .NET CORE و .NET FRAMEKORK پی خواهید برد و می‌آموزید که چه هنگام باید از آن استفاده کرد.
اگر شما هم به مباحث NET. علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنیم در دوره آموزش asp.net core سون لرن شرکت کنید و از پشتیبانی یکساله ما بهره‌مند شوید.

تولد دات نت

دات نت برای اولین بار در سال 2002 با خبر انتشار یک زبان جدید به‌نام #C توسط مایکروسافت منتشر شد. هدف اولیه توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری بر پلتفرم ویندوز بود، اما با گذشت زمان مایکروسافت شروع به سیاست‌گذاری روی چارچوب‌های فراتر از ویندوز نمود و امروزه دات نت برای برنامه‌نویسی سایر زمینه‌ها مانند وب، تلفن همراه و غیره نیز به کار می‌رود. قبل از ورود به دنیای برنامه نویسی باید ابتدا آموزش برنامه نویسی را فرابگیرید پیشنهاد ما دوره الفبای برنامه نویسی سون لرن است.

انواع دات نت: تفاوت NET. و NET Core.

دات نت در سه دسته جامع ارائه می‌شود:
  • Net Framework.
  • Net Core.
  •  Xamarin

NET Framework.

همان نسخه اولیه منتشر شده با نام دات نت است که تنها دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز را پشتیبانی می‌کند. Windows Forms  و WPF برای ساخت برنامه در محیط دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ASP.Net  که امروزه در صنعت بسیار رایج است برای طراحی وبسایت‌های پویا و برنامه‌های وب به کار می‌رود. در واقع وجود (CLR) به توسعه‌دهندگان این فرصت را می‌دهد تا کدهای ASP.Net را با استفاده از زبان‌های مختلف .Net بنویسند که در ادامه مطلب درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

Net Core.

یک ساختار مجدد از چارچوب قبلی است با این تفاوت که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن در لینوکس و OS X استفاده کنند و برنامه‌هایی را ایجاد کنند که لزوما به خانواده ویندوز مرتبط نباشند. این سیستم جدید به دنبال تسخیر فضای ابری است. در ضمن NET Core. نه تنها چندسکویی است، بلکه نسخه‌های مختلف آن را می‌توان به صورت جانبی در یک دستگاه نصب کرد. NET Core شامل ASP.NET Core و Universal Platform Windows (UWP) است.

Xamarin

امروزه اگر بخواهید برنامه‌ای را با استفاده از چارچوب NET. برای تلفن همراه (اندروید، ویندوزفون و ios) توسعه دهید انتخاب بسیاری از توسعه‌دهندگان زامارین است خواهد بود. Net Standard. سال 2016 سالی پربار برای توسعه‌دهندگان دات نت بود؛ چرا که در این سال علاوه بر معرفی زامارین و .NET CORE ، یک کتابخانه جامع برای ترکیب سه فریم‌ورک بالا ارائه شد تا افراد به جای تسلط بر سه کتابخانه مختلف، از یک کتابخانه کلاس پایه استفاده کنند. این مرحله یکپارچه سازی که Net Standard. نام دارد، اکوسیستم و سازگاری بالاتری را در استفاده مجدد از اجزای موجود در سیستم عامل‌های مختلف به وجود آورد. .NET CORE

معماری NET.

معماری چارچوب دات نت مبتنی بر سه مؤلفه اصلی زیر است:
  1. زیرساخت زبان مشترک (Common Language Runtime)
  2. کتابخانه‌های کلاسی (Class Library)
  3. زبانهای برنامه‌نویسی (Language Programming)

CLR چیست؟

"زیرساخت زبان مشترک" یا CLR در واقع همان قلب دات نت است: یک ماشین مجازی نرم‌افزاری که حافظه را مدیریت می‌کند، امنیت دسترسی به کد را پیاده سازی می‌کند، امنیت کد را تأیید کرده و اجرای برنامه‌ها و کد را فراهم می‌سازد. CLR چیزی است که دات نت را تبدیل به یک چارچوب مدیریتی و چندکاره می‌کند و سکویی است که برنامه‌های NET در آن اجرا می‌شود . دارای ویژگی‌های کلیدی زیر است:
  •  Exception Handling: یا مدیریت خطاهایی که هنگام اجرای برنامه رخ می‌دهند مانند: سعی در بازکردن یک پرونده روی دستگاه محلی درحالی که پرونده موجود نیست.
  • کار با زبان‌های مختلف برنامه نویسی: همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، یک توسعه دهنده می‌تواند یک برنامه کاربردی را در انواع مختلف زبان‌های برنامه نویسی NET ایجاد کند.
بخش‌های مختلف CLR عبارتند از:
  • زبان : سطح اول خود زبان برنامه نویسی است که متداول‌ترین آنها VB.Net و C # است.
  • کامپایلر : یک کامپایلر جدا برای هر زبان برنامه نویسی وجود دارد. بنابراین زیر زبان VB.Net ، یک کامپایلر جداگانه VB.Net وجود خواهد داشت. به همین ترتیب ، برای C # ، کامپایلر دیگری نیز خواهید داشت.
  • Common Language Interpreter : این آخرین لایه در دات نت است که برای اجرای یک برنامه ساخته شده به هر زبان برنامه نویسی استفاده می‌شود. بنابراین کامپایلر بعدی برنامه را برای اجرای برنامه دات نت به لایه CLI ارسال می‌کند.

کتابخانه‌های کلاس (Class Library)

چارچوب NET. شامل مجموعه ای از کتابخانه‌های کلاس استاندارد است. کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از روش‌ها و کارکردهایی هستند که برای اهداف اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، یک کتابخانه با روش‌هایی برای انجام کلیه عملیات فایل‌ها وجود دارد. بنابراین روشی وجود دارد که می‌تواند برای خواندن متن از یک فایل استفاده کند. به طور مشابه، روشی برای نوشتن متن به یک پرونده وجود دارد. اکثر این روش‌ها در دات نت به نام‌های System یا Microsoft تقسیم می‌شوند.

زبان‌های برنامه‌نویسی

در چارچوب دات نت می‌توان از چندین زبان، ویرایشگرها و کتابخانه‌ها استفاده کرد؛ به همین دلیل برنامه‌نویسان برای توسعه برنامه خود حق انتخاب زیادی دارند. پرکاربردترین این زبان‌ها عبارتند از:
  • سی‌شارپ (#C): یک زبان برنامه‌نویسی ساده، مدرن، شی گرا
  • ویژوال بیسیک (VB): یک زبان ساده و دوستانه ار نوع شی‌گرا با نوشتار آسان برای برنامه‌های کاربردی

محیط‌های مناسب برای برنامه نویسی NET.

ویژوال استودیو (Visual Studio) جامع‌ترین محیط برای توسعه برنامه با دات نت است. گزینه بعدی که تا حدودی سبکتر است و بیشتر توسعه‌دهندگان وب به کار می‌برند ویژوال استودیو کد می‌باشد. رایدر (Rider) که توسط کمپانی JETBRAIN طراحی شده از دیگر گزینه‌های انتخاب محیط دات نت است.

چرا از دات نت استفاده می‌کنیم؟

مستقل بودن

مزیت اصلی این چارچوب استقلال آن از زبان‌های برنامه نویسی است. برنامه‌نویسان می‌توانند به‌جای محدود شدن به استفاده از یک زبان مشخص برنامه‌نویسی، با استفاده از دات نت می‌توانند در هر زبانی که با دات نت همخوانی دارد کار کنند.

 پشتیبانی در طول زمان

فرض کنید برنامه ای را در نسخه قدیمی دات نت ساخته اید ، مثلا 2.0. و سعی دارید همان برنامه را روی دستگاهی اجرا کنید که نسخه بالاتر فریم ورک دات نت را داشته باشد ، مانند 3.5. برنامه هنوز هم کار می‌کند. دلیل این امر این است که با هر نسخه ، مایکروسافت اطمینان حاصل می‌کند که نسخه‌های فریم ورک قدیمی با آخرین نسخه به خوبی سازگار می‌شوند.

 قابل حمل

در طول این مقاله بارها اشاره کردیم که برنامه‌هایی که با دات نت ساخته شده‌اند می‌توانند روی هر پلتفرمی اعم از ویندوز iOS و Linux کار کنند.

 مدیریت حافظه

CLR همه کارهای مدیریت حافظه را انجام می‌دهد. چارچوب .Net توانایی بالایی برای یافتن منابعی را دارد که توسط یک برنامه در حال اجرا استفاده نمی‌شود و این منابع را از طریق سازوکار "جمع آوری زباله" (Garbage Collector) آزاد می‌کند.

 استقرار آسان

دات نت ابزارهایی دارد که می‌توان برای بسته‌بندی برنامه‌های ساخته شده از آن استفاده کرد. در نهایت این بسته‌ها در دستگاه‌های مشتری توزیع می‌شوند و به طور خودکار برنامه را نصب می‌کنند.

 امنیت بالا

همانطور که می‌دانید مایکروسافت ارزش بالایی برای امنیت قایل است. لذا این ساخته مایکروسافت در برابر تلاش‌های مخرب تغییر کد کامپایل ‌شده قابل اعتماد است.

چه کسانی نباید سراغ دات نت بروند؟

توضیح درست عملکرد این چارچوب برای افراد ناآشنا با دنیای برنامه‌نویسی، تا حدودی دشوار است. برای افرادی که به زبان‌های منطقی مانند C عادت دارند تا حدودی ناراحت‌کننده است، چرا که یک چارچوب متشکل از زبان‌های شی گراست. به همین دلیل شاید بهتر باشد بعد از تسلط بر مفاهیم و درک عمیق برنامه‌نویسی سراغ این فریم‌ورک بروید.

آینده فریم‌ورک NET.

مایکروسافت برنامه‌ی دقیقی برای دات نت منتشر کرده که در شکل زیر این زمان بندی را می‌بینید: آینده دات نت

جمع‌بندی

NET. یک مجموعه جامع و ارزشمند با آینده‌ای روشن است و طبق وعده مایکروسافت شاهد ورژن جامعی از دات نت در اواخر سال 2020 هستیم که قابلیت اجرا و پشتیبانی برای انواع سیستم‌عامل‌ها، دستگاه‌ها و کاربردها را خواهد داشت. اگر برنامه‌نویس دات نت و یا علاقمند به این حوزه هستید تجربیات خود را با سایر دوستان درمیان بگذارید.
۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
علی ۰۸ مهر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۹

سلام شما دوره .net core ورزش 7 یا 8 رو برگزار نمیکنید ؟؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۵

درود در خصوص برنامه‌های آینده بنده اطلاعی ندارم. باید با مجموعه تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنند.

۰۳ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۵۳

مطلب بسیار مفیدی بود چند سالی با php کار کردم php عالی هست یک سالی هم سراغ دات نت رفتم خیلی جا‌ها میشه گفت یه سر گردن از خیلی چیزا بهتر هست نه که بقیه زبان‌های برنامه نویسی مثل php عالی نباشن دات نت در ابتدا برای تازه کار‌ها کمی مشکل هست اما امکانات بی نظیری داره و از طرفی میشه برای همه سیستم عامل‌ها برنامه نوشت وب ویندوز اندروید و ... اون هم به صورت همزمان قبلا این قابلیت‌ها بودن اما به اون کیفیت و سرعت که باید و شاید نه اما امروزه به همه دوستان هم پیشنهاد میکنم یک تست کنید سرعت و امکانات عالی . شاید در اول کمی پیچیده‌تر از بقیه باشه اما عالی هست

محمدحسین ۰۳ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴

چقدر جالب یکی از دوستان دقیقا پارسال همین موقه 3 دی 1401 پیام گذاشتن و php کار میکردند من هم در همین تاریخ 3 دی 1402 فیلد اصلیم php و لاراول هست و علاقمند به یادگیری زبان‌های سطح پایین و متوسط دارم برای عمیق کردن دانش ام . مطالبتون مفید بود ممنون

  • تولد دات نت
  • انواع دات نت: تفاوت NET. و NET Core.
  • معماری NET.
  • محیط‌های مناسب برای برنامه نویسی NET.
  • چرا از دات نت استفاده می‌کنیم؟
  • چه کسانی نباید سراغ دات نت بروند؟
  • آینده فریم‌ورک NET.
  • جمع‌بندی
اشتراک گذاری مقاله در :