کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
جنگو چیست؟ معرفی فریم ورک قدرتمند پایتون
جنگو چیست؟ معرفی فریم ورک قدرتمند پایتون

اگر کلمه جنگو (Django) را در گوگل جستجو کنید، می‌بینید که جنگوی تارانتینو ( فیلم جنگوی آزاد شده اثر کوئنتین تارانتینو کارگردان آمریکایی) بسیار معروف‌تر از جنگوی پایتون است. اما ما عاشقان پایتون هستیم و با جنگوی محبوب و قدرتمند خودمان کار داریم. جنگو یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های پایتون است که مزایای زیادی دارد و در پروژه‌های بزرگ می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های برنامه نویسان را رفع کند. اما جنگو چیست؟ کاربردهای جنگو در پایتون چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و به ملاقات جنگوی جوان برویم.

فریم ورک جنگو چیست؟

فریمورک جنگو

جنگو یکی از فریم ورک‌های مبتنی بر وب و سطح بالا در پایتون است  که مبتنی بر معماری (Model-View-Template) یا MVT می‌باشد. فریم ورک، مجموعه استانداردها و چارچوب هایی است که به برنامه نویسان در توسعه بهتر کدها کمک می‌کند. جنگو رایگان و منبع باز (Open Source) است، اسناد زیادی دارد و برای برنامه نویسان با تجربه، نقطه امنی در توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب محسوب می‌شود.

این فریم ورک در سال 2003 و توسط یک تیم نرم افزاری فعال در حوزه پشتیبانی سایت‌های خبری توسعه یافت. این گروه با  دسته بندی کدهای نوشته شده و استفاده از دیزاین پترن‌های مختلف، زمینه توسعه فریم ورک جنگو و معرفی آن را در سال 2005 فراهم کردند. جنگو تلاش می‌کند ساخت سایت را ساده کند و مشکلات تعامل با پایگاه داده‌ها را کاهش دهد. در این فریم ورک تلاش شده که همه اجزا در ارتباط با هم بوده و قابل استفاده مجدد باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب

مزایای جنگو چیست؟

مزایای جنگو

تکنولوژی جنگو علاوه بر سرعت بالا، ویژگی هایی دارد که تا حد زیادی نیازها و نگرانی‌های برنامه نویسان را در نظر گرفته و به رفع آن‌ها کمک می‌کند. این مسئله باعث شده که جنگو به یکی از برترین فریم ورک‌های پایتون در سال‌های اخیر تبدیل شود.بسیاری از برنامه نویسان ویژگی‌ها برتر جنگو را به این شکل دسته بندی می‌کنند:

کامل بودن جنگو 

جنگو به همه موارد لازم در توسعه اپلیکیشن توجه کرده و با ارائه مستندات مفصل و استانداردهای طراحی اصولی، می‌تواند در همه جوانب روند توسعه وب یا اپلیکیشن برنامه نویسان را پشتیبانی کند. استفاده از جنگو در برنامه نویسی، برای کسب و کارهای امروزی بسیار پرکاربرد است زیرا می‌تواند خیال شما را بابت روند رو به گسترش پلتفرم‌های آنلاینی که دارید، راحت کند.

امن بودن

جنگو با شعار انجام کارهای درست طراحی شده است و در حوزه امنیت، شما را از بسیاری از اشتباهات رایج امنیتی دور نگه می‌دارد. اگر از جنگو استفاده می‌کنید بابت مواردی مانند امنیت حساب‌های کاربری و اطلاعات کاربران ورودی (Session) نگران نباشید.

قابلیت حمل و توسعه در بسترهای مختلف

جنگو به زبان پایتون نوشته شده است و به همین دلیل مستقل از سرور، بر روی سیستم‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، مک و غیره قابل اجرا است. همچنین این فریم ورک، به خوبی توسط تامین کنندگان خدمات میزبانی وب پشتیبانی می‌شود.

پر کاربرد بودن

برای ساخت انواع مختلفی از سایت‌ها در زمینه‌های تولید محتوا، خبری، رسانه‌های اجتماعی و غیره می‌توان از جنگو استفاده کرد. این فریم ورک با فریم ورک‌های سمت کاربر (Client-Side ) تعامل زیادی دارد و توانایی تبدیل محتوا در فرمت‌های مختلف HTML، JSON، XML و غیره را دارد.

قابلیت نگهداری

 جنگو قابلیتی برای استفاده چندباره از کدها فراهم می‌کند و با جلوگیری از نوشتن کدهای تکراری، به میزان زیادی حجم کدها را کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت گروه بندی کدهای مرتبط در یک ماژول را برای استفاده مجدد دارد.

مقیاس پذیری

پروژه‌های بزرگ یا کوچک برای جنگو فرقی نمی‌کنند. این فریم ورک قدرتمند توانایی پشتیبانی و توسعه پروژه‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به پروژه هایی با ترافیک و حجم زیادی از اطلاعات را دارد. شرکت‌های مطرح جهان برای توسعه بسیاری از ایده‌های خود، جنگو را انتخاب می‌کنند.

پشتیبانی از دیتابیس‌ها و سئو

 جنگو از پایگاه داده‌های زیادی مانند MySql، Oracle، SQLite و غیره پشتیبانی می‌کند و با توجه به نوع پروژه، امکان استفاده از چندین پایگاه داده را به طور همزمان فراهم می‌کند. جنگو در سئو وب سایت‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند. آدرس صفحات در جنگو به شکل URL است و این مسئله باعث بهینه سازی سایت و بهبود سئو می‌شود.

انجمن‌های پشتیبانی

برنامه نویسان زیادی در سراسر دنیا از جنگو استفاده می‌کنند. بنابراین در صورت بروز مشکل، سایت‌ها و کانال‌های ارتباطی زیادی وجود دارند تا بتوانید با تجربه سایر کاربران، سطح پروژه خود را ارتقا داده و مشکلتان را حل کنید.

کاربرد جنگو چیست؟

کاربردهای جنگو چیست

همان طور که گفتیم هدف استفاده از جنگو، ساده سازی فرایند طراحی وب و اپلیکیشن است. دو استراتژی مهم در جنگو قابلیت توسعه سریع و فلسفه دوباره انجامش نده (Do not Repeat Yourself) هستند. توسعه سریع به این معنی است که می‌توان چند بخش از پروژه را به طور همزمان انجام داد و فلسفه DRY به منظور استفاده مجدد از کدها و کاهش حجم کدهای تکراری است.

اگر شما هم به برنامه نویسی تحت وب با فریم ورک جنگو علاقه مندید پیشنهاد می‌کنیم در دوره آموزش جنگو سون لرن تحت عنوان آموزش پایتون متخصص وب شرکت نمایید .

این فریم ورک پیوسته درحال به روزرسانی است و پکیج‌های خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تجربه خوبی در استفاده از جنگو داشته باشند و از تغییرات آن اذیت نشوند. جنگو ساختاری منعطف و البته سنگین دارد و با اینکه در انواع پروژه‌ها قابل استفاده است اما بیشتر مناسب پروژه هایی است که قصد توسعه و گسترش دارند. بنابراین برای پروژه هایی که موقت و کوچک هستند ممکن است استفاده از جنگو بهینه نباشد. بسیاری از اپلیکیشن‌های مطرح جهان مانند اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و غیره بر پایه این فریم ورک طراحی شده اند.

پیش نیازهای لازم برای یادگیری جنگو چیست؟

پیش نیازهای لازم برای جنگو چیست

برای استفاده از فریم ورک جنگو به آشنایی با زبان پایتون و توابع آن نیاز دارید. همچنین آشنایی با مواردی مانند

  • ساختار ذخیره داده‌ها در پایتون مانند Tuple، List و غیره.
  • مفاهیم برنامه نویسی شی گرا
  • JSON و REST APIs
  • مدیریت پایگاه داده و دستورات SQL

برای یادگیری جنگو ضروری است. پایتون در حوزه‌های مختلف تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد و یادگیری فریم ورک قدرتمندی مانند جنگو، می‌تواند موقعیت‌های شغلی فراوانی برای شما فراهم کند.

بیشتر بخوانید: 8 کاربرد پایتون در حوزه‌های مختلف تکنولوژی

جمع بندی

در این مطلب بررسی کردیم که جنگو چیست و چه ویژگی هایی دارد. اگر قصد ورود به دنیای طراحی وب و اپلیکیشن را دارید، جنگو می‌تواند گزینه مناسبی برای یادگیری باشد. یادگیری پایتون می‌تواند قدرت استفاده از جنگو را در اختیار شما گذاشته و بازار کار جدیدی برایتان فراهم کند. جنگو به سرعت کارها را پیش می‌برد و شما را قانع می‌کند که چرا به جای آن، سراغ یادگیری فریم ورک دیگری نرفته اید. سون لرن آماده است به شما در یادگیری پایتون و فریم ورک‌های آن کمک کند و همراه شما در این مسیر هیجان انگیز باشد. همچنین برای آشنایی با پایتون و فریم ورک‌های این زبان محبوب می‌توانید مقاله پایتون چیست را مطالعه نمایید.

۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
Ehsan Khorram ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹

سلام لطفا یه دوره جامع جنگو هم بزارید با تشکر

لقمان آوند ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۰۴

سلام توی دوره متخصص پایتون وب جنگو رو داریم

آرش ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۴۳

سلام،لطفا راجب فلسک هم مقاله بزارید.ممنون

  • فریم ورک جنگو چیست؟
  • مزایای جنگو چیست؟
  • کاربرد جنگو چیست؟
  • پیش نیازهای لازم برای یادگیری جنگو چیست؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :