۳ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
کدام زبان برنامه نویسی پولساز است ؟
کدام زبان برنامه نویسی پولساز است ؟

پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ اگر مطمئن نیستید که برای به دست آوردن جایگاه شغلی و درآمد شگفت انگیز باید کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، در جای درستی قرار دارید. بسیاری از توسعه دهندگان درک عمیقی از زبان‌های برنامه نویسی استاندارد و پرکاربرد مانند جاوا، پایتون و غیره دارند و معتقد هستند که برای کسب درآمد باید به سراغ این زبان‌های برنامه نویسی بروید. اما جالب است بدانید که دانستن زبان‌های برنامه نویسی نه چندان رایج مانند GO، روبی و... نیز می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های زیادی برای یک موقعیت خاص بدست آورید. در این مقاله به معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز می‌پردازیم. توجه داشته باشید که چیزی واحد تحت عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی وجود ندارد و این عنوان هر سال تغییر می‌کند: برای مثال مواردی که در ادامه درموردشان صحبت می‌کنیم، بعد از تجزیه و تحلیل بازار کار فعلی ایران و جهان و بررسی گزارشات حاوی بیش از چهار میلیون پیشنهاد شغلی از سراسر جهان در سال 2022 بدست آمده‌اند.

 

شناخت بازار و ایجاد ارزش

اگر به دنبال زبان برنامه نویسی پولساز هستید، باید بدانید که پولساز بودن الزاما ربطی به زبان برنامه نویسی ندارد. تقریبا با هر زبان برنامه نویسی می‌توان کسب و کارهای بزرگی ایجاد کرد و درآمد خوبی بدست آورد. در حقیقت شناخت نیازمندی‌های بازار  و پاسخ دهی به آن باعث افزایش درآمد می‌شود. اگر ایده‌ای برای شروع کسب و کار دارید یا مشتاق فعالیت به عنوان برنامه نویس در حوزه‌ای خاص هستید، در صورتی که ارزش خلق کنید موفق خواهید بود. خلق ارزش یعنی ایده شما برای سایر افراد (اعم از کارفرما تا مردم عادی) مفید باشد و حاضر  باشند تا در قبال خدمتی که به آنها ارائه می‌دهید هزینه کنند. پس در اولین مرحله ایده‌ی شما، مدیریت زمان و مهارت شما در ارائه راهکار و مارکتینگ محصول، باعث می‌شود که برنامه نویسی برایتان پولساز خواهد بود.

چرا باید زبان‌های برنامه نویسی پولساز را بشناسیم؟

با وجود توضیحات بیان شده درمورد اهمیت خلق ارزش، برای افرادی که می‌خواهند در این صنعت شغلی پیدا کنند، داشتن تصویری کامل از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی موجود در بازار بسیار مفید است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آسان‌تر و سریع‌تر یک شغل را پیدا کنند. تکنولوژی همیشه در اقتصاد و جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد و شرکت‌ها سخت در تلاش هستند تا به دنبال برنامه نویسان ماهر باشند. از طرفی بیش از 200 زبان برنامه نویسی وجود دارد که ممکن است بررسی مزایای یادگیری، نیاز بازار کار و در نهایت تصمیم گیری درباره انتخاب آن به کاری بسیار دشوار تبدیل شود. پس در ادامه به معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز فعلی می‌پردازیم. داشتن دانش تخصصی از این زبان‌های برنامه نویسی پولساز به شما کمک می‌کند تا در آینده با سرعت بیشتری به پول رسیده و یا ثبات کاری بسیار بالایی به دست آورید.

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی سطح بالا است. این زبان یکی از قوی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که بیش از هشتاد هزار نفر از توسعه دهندگان جهان از آن به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی نام می‌برند. طبق آخرین بررسی‌ها، نرخ متوسط ساعتی خدمات توسعه پایتون حدود 55 تا 60 دلار آمریکا است. برخی از ویژگی‌های کلیدی این زبان عبارتند از:

  • دارای کتابخانه‌های زیادی برای پشتیبانی از انبوهی از برنامه‌های کاربردی است.
  • مستقل از پلتفرم است یعنی می‌تواند روی ویندوز، مک و لینوکس اجرا شود.
  • دارای قواعد آسان است و یادگیری آن سریع است.
  • منابع یادگیری زیادی دارد و جامعه توسعه دهندگانش فعال است.
  • در هر زمینه‌ای که تصور کنید (دسکتاپ - وب – موبایل – هوش مصنوعی و حتی بازی سازی) قابل استفاده است.

پایتون جزو پولسازترین زبان‌های برنامه نویسی است

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در گذشته یکی از سه زبان پردرآمد جهان بود اما در حال حاضر در جایگاه نهم پردرآمدترین زبان برنامه نویسی قرار دارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که هرچند برای اولین بار در حوزه فرانت اند مورد استفاده قرار گرفته اما امروزه برای توسعه بک اند نیز از آن استفاده می‌شود. برنامه‌های بک اند در محیط Node.js یا Deno اجرا می‌شوند. جاوا اسکریپت به دلیل فریمورک‌های زیادی که دارد (مانند انگولار، ری اکت و...) در ایران بسیار محبوب است و موقعیت‌‌های شغلی فراوانی دارد. همچنین روش‌های کسب درآمد جاوا اسکریپت زیاد و متنوع است.  تایپ اسکریپت که یکی از زبان‌های محبوب این حوزه است، به عنوان برادر جاوا اسکریپت شناخته شده و در اصل یک مجموعه دقیق از قواعد نحوی جاوا اسکریپت به همراه امکانات بیشتر است. حالی که میانگین حقوق توسعه دهنده جاوا اسکریپت سالانه 100 هزار دلار است، برخی از پیشنهادهای جاوا اسکریپت به 300 هزار دلار نیز می‌رسد.

زبان برنامه نویسی GO

زبان برنامه نویسی گو ( GO) که با نام Golang نیز شناخته می‌شود، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که ساخت نرم افزارهای ساده، قابل اعتماد و کارآمد را آسان می‌کند. این سرویس که در سال 2009 توسط گوگل ایجاد شد، در اوبر، ساندکلاد، نتفلیکس و دراپ باکس مورد استفاده قرار گرفته است. در چند سال گذشته، محبوبیت GO به لطف مزایایی برای وظایف چند رشته‌ای مانند پردازش بهینه فرایندهای موازی، سرعت بالا در زمان راه اندازی و استفاده از حافظه تنها در مواقع ضروری، رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از کارشناسان GO را زبان آینده می‌دانند. برنامه نویسان گو به طور متوسط سالانه 110 هزار دلار حقوق می‌گیرند و این زبان از لحاظ پولساز بودن در سال‌های اخیر در صدر قرار گرفته است.

زبان برنامه نویسی Scala

زبان اسکالا (Scala) یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است که از ترکیب دو نوع زبان برنامه نویسی فانکشنال و برنامه نویسی شی گرا و با هدف رفع انتقادات از جاوا ساخته شده است. این ترکیب باعث شده است که یک سیستم ایستای قوی ایجاد شود. Scala به کتابخانه‌های زیادی دسترسی دارد، در شناخت باگ در برنامه‌های پیچیده به توسعه دهنده کمک می‌کند و زمان اجرای JVM و جاوا اسکریپت آن به شما اجازه می‌دهد سیستم هایی با کارایی بالا بسازید. یکی از مزایای اسکالا تغییرناپذیری است و این به معنای اجتناب از خطاهای جانبی و امکان پردازش موازی است. به همین دلیل برای استفاده در کار با داده‌های بزرگ و یادگیری ماشین توصیه می‌شود.

زبان برنامه نویسی پولساز چیست

زبان برنامه نویسی Objective - C

از زبان Objective - C برای توسعه اپلیکیشن‌ها در اکوسیستم اپل (یعنی در Mac OS X و iOS) استفاده می‌شود. Objective - C یکی از طولانی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی موجود است و همچنین یکی از زبان‌های برنامه نویسی است که برنامه نویسان آن را به خوبی می‌شناسند. جالب است بدانید که علی رغم ظهور زبان برنامه نویسی سوئیفت و محبوبیت بالای آن، زبان Objective - C هنوز هم یک گزینه قابل انتخاب در میان توسعه دهندگان است. انتخاب این زبان و ارتباط آن با اپل روند جستجوی شغلی برای یک متخصص را تسهیل می‌کند و فرصت‌های بیشتری به شما می‌دهد تا به سرعت به سطح بالایی از درآمد برسید. حقوق تخمینی جهانی زبان برنامه نویسی Objective - C بین 100 هزار تا 110 هزار دلار در سال است.

زبان برنامه نویسی Ruby

در ادامه معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز به سراغ روبی (Ruby) می‌رویم. روبی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و پویا است و بهره وری را افزایش می‌دهد. زبان برنامه نویسی Ruby برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ، سرویس‌های پردازش داده، ابزارهای اتوماسیون و... عالی است. این زبان شگفت انگیز زمان توسعه را در مقایسه با زبان‌های دیگر 25 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. طبق این بررسی، میانگین نرخ ساعتی خدمات توسعه روبی تقریبا 59 دلار آمریکا است. برخی از ویژگی‌های شگفت انگیز روبی عبارتند از:

  • دارای یک محیط تست داخلی است که امکان تست در هر مرحله از توسعه را فراهم می‌کند.
  • نگهداری و پشتیبانی از آن واقعا آسان است.
  • دارای ابزارهای قدرتمندی است که امکان سفارشی سازی برنامه را فراهم می‌کنند.

زبان برنامه نویسی Kotlin

زبان Kotlin که توسط شرکت JetBrains توسعه داده شده، به زبان توسعه رسمی برای اندروید تبدیل شده است و این موضوع در کنفرانس Google I/O در سال ۲۰۱۷ رسما اعلام شد. این زبان برنامه نویسی به سرعت در حال توسعه است و مزایای متعددی دارد. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قواعد نحوی آسان
  • سازگاری کامل با جاوا
  • پشتیبانی کامل گوگل
  • جامعه توسعه دهندگان در حال رشد

به دلیل محبوبیت رو به رشد کاتلین، پیش بینی می‌شود که به زودی اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید به صورت انحصاری با استفاده از این زبان برنامه نویسی نوشته شوند. بنابراین به کسانی که می‌خواهند در مسیر توسعه موبایل پیشرفت کنند توصیه می‌شود که نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید را مطالعه کنید.

چرا باید پولسازترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم

زبان برنامه نویسی R

زبان R یک زبان برنامه نویسی رایگان و متن باز است و دارای محیط‌های نرم افزاری متنوعی برای محاسبات آماری و گرافیک می‌باشد که توسط بنیاد R پشتیبانی می‌شود. زبان R به طور گسترده‌ای در میان متخصصان آمار و داده کاوی برای توسعه نرم افزارهای آماری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. میانگین حقوق برنامه نویسان زبان R در جهان 100 هزار دلار است. برخی از مزایای زبان R عبارتند از:

  • پشتیبانی کامل از انواع مختلف داده
  • رسم نمودارهای با کیفیت
  • سازگاری بالا و بستر مستقل
  • امکان گرفتن گزارش‌
  • رشد و توسعه مداوم

زبان برنامه نویسی جاوا

به گفته تیم گیت هاب، زبان برنامه نویسی جاوا یکی از پرطرفدارترین زبان‌ها در میان کارفرمایان و محبوب‌ترین زبان در میان توسعه دهندگان است. جاوا که بیشتر برای توسعه محصولات در بخش بانکداری و تست خودکار استفاده می‌شود، به دلیل کراس پلتفرم بودنش به لطف JVM قابل تقدیر است. همچنین زبان جاوا به طور فعال برای ساخت برنامه‌های سرور و موبایل استفاده می‌شود و در حال حاضر ابزار اصلی برای توسعه برنامه‌های بومی برای اندروید است. طبق بررسی انجام شده، میانگین نرخ ساعتی خدمات توسعه جاوا تقریبا 58 دلار آمریکا است. بنابراین یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی است. برخی از نکات کلیدی جاوا عبارتند از:

  • دارای ویژگی‌های امنیتی قوی است که به توسعه سیستم‌های بدون باگ کمک می‌کند.
  • با بررسی در زمان کامپایل و زمان اجرا، خطا را تا حد زیادی از بین می‌برد.
  • کارایی بالایی دارد و ویژگی‌های زیادی را در بخش رابط کاربری فراهم می‌کند.

زبان برنامه نویسی PHP

در ایران PHP یکی از زمینه‌های محبوب و پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی است و با یادگیری آن شانس زیادی برای یافتن یک موقعیت شغلی دارید، در حالی که این زبان در سایر کشورهای جهان درآمد به نسبت پایینتری دارد و با کاهش محبوبیت زیادی رو به رو است. یادگیری این زبان به افرادی پیشنهاد می‌شود که پیش نیازی از برنامه نویسی ندارند اما می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وب سایت خود را بسازند. وردپرس که یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان است با زبان PHP نوشته شده است. برای آشنایی بیشتر با PHP می‌توانید مقاله کسب درآمد با  PHP را مطالعه کنید. از جمله مزایای دیگر PHP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میتواند در پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… اجرا شود.
  • با تمام سرورهایی که امروزه استفاده می‌شود (مانند Apache و IIS) سازگاری کامل دارد.
  • از پایگاه‌های داده مختلفی پشتیبانی می‌کند.
  • کاملا رایگان و متن باز است.

زبان برنامه نویسی سی شارپ

اگر قصد دارید در زمینه تولید اپلیکیشن‌های بومی و حتی تحت وب تجربه کسب کنید، زبان سی شارپ (C#) برای شما ساخته شده است. این زبان توسط گروهی از مهندسان مایکروسافت برای توسعه برنامه‌های کاربردی توسعه داده شده است. یک مزیت عالی زبان برنامه نویسی C# سادگی نسبی آن، توانایی تمرکز بر روی الگوریتم و نه بر روی جزئیات پیاده سازی است. از گذشته تا کنون بسیاری از شرکت‌های ایران از این زبان تحت پلتفرم .NET برای برنامه‌های تحت دسکتاپ خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر نیز زبان C# برای توسعه بازی سازی در موتور یونیتی و همچنین برنامه‌های متنوع زیادی تحت وب به میلیون‌ها کاربر خدمت رسانی می‌کند.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس (C++) یک زبان برنامه نویسی شی گرا سطح بالا است که به طور گسترده برای برنامه نویسی رقابتی استفاده می‌شود. این زبان در حوزه‌های مختلف برنامه نویسی مانند توسعه نرم افزار، توسعه بازی، توسعه مرورگر، برنامه‌های بانکی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی فعلی با میانگین نرخ ساعتی 55 دلار آمریکا است. برخی از نکات کلیدی این زبان عبارتند از:

  • قابلیت استفاده از حافظه پویا را دارد که امکان تخصیص و جابجایی فضا را فراهم می‌کند.
  • ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای بهبود وضوح کد، خوانایی و باگ یابی دارد.
  • این زبان در مقایسه با یک زبان مبتنی بر مفسر دیگر واقعا کارآمد و سریع‌تر است.

چه عواملی در انتخاب زبان برنامه نویسی پولساز موثر است؟

بهتر است بدانید که در تصمیم گیری برای انتخاب پردرآمدترین زبان برنامه نویسی تنها گزارشات مالی از میزان حقوق برنامه نویسان کافی نبوده و باید به عوامل دیگری نیز توجه کنید. در ادامه به دو مورد بسیار مهم اشاره می‌کنیم.

شیوه کاری

یکی از عواملی که در انتخاب پردرآمدترین زبان برنامه نویسی موثر است، شیوه کاری است. برنامه نویسان براساس شیوه کاری به دو گروه برنامه نویسان فریلنسری و برنامه نویسان استخدامی تقسیم می‌شوند. شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسری فرد خود اشتغال شناخته می‌شوید که با اراده‌ی خود، درباره مهارت‌های مورد نیاز، مشتریان، نرخ، ساعات کاری و محل کار خود تصمیم می‌گیرید. در حالی که اگر جزو گروه دوم (یعنی برنامه نویسان استخدامی) باشید، موظف به حضور در یک شرکت خاص به صورت تمام وقت یا پاره وقت هستید و اغلب زبان برنامه نویسی و شیوه کاری شما نیز توسط کارفرما انتخاب می‌شود.

کشور هدف

عامل دیگری که در معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز باید درنظر گرفته شود، کشوری است که در آن مشغول به کار هستید. برای مثال می‌توان به محبوبیت PHP در داخل کشور و منسوخ شدن آن در خارج از کشور اشاره کرد. یا در مثال دیگری زبان Scala که به عنوان یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی سال گذشته شناخته شده است و در بخش‌های قبلی معرفی شد، در ایران موقعیت‌های شغلی بسیار کمی دارد و برای اشتغال در این حوزه باید با افراد زیادی رقابت کنید و شانس یافتن ثبات شغلی به نسبت به سایر زمینه‌ها پایین‌تر است.

جمع بندی:

در این مقاله به معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز پرداختیم و با زبان‌های برنامه نویسی پردرآمد فعلی آشنا شدیم. هرچند که با در نظر گرفتن این طیف گسترده از زبان‌های برنامه نویسی، تصمیم گیری برای شروع مطالعه می‌تواند کار دشواری باشد. اما اگر هدف شما تسلط بر این حرفه و کسب درآمد خوب با استفاده از مهارت‌های خود در آینده باشد، همه چیز بسیار آسان‌تر می‌شود. توصیه می‌کنیم در ابتدای کار و در سالهای اول فعالیت خود، فکر درآمد و پولسازی را از ذهن خود خارج کنید و فقط و فقط به دنبال کسب مهارت باشید. اگر در یادگیری یک زبان یا زمینه حرفه‌ای شوید، میزان درآمد در سال‌های بعدی جبران خواهد شد. اگر قصد شروع یادگیری برنامه نویسی را دارید، حتما در دوره آموزش برنامه نویسی مقدماتی سون لرن شرکت کنید. این دوره با هزینه بسیار ناچیز برای کمک به شما تدوین شده است تا مبتنی بر هدف شما و بازارکار، حوزه برنامه نویسی مناسبی را انتخاب کنید و بتوانید خلق ارزش واقعی را رقم بزنید. اگر همچنان درمورد پردرآمدترین زبان برنامه نویسی سوال، نظر و یا تجربه‌ای دارید که فکر می‌کنید برای سایرین مفید است، خوشحال می‌شویم که آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۰۲

سلام بسیار عالی و کاربردی

reza ۰۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰

عالی بود. لطفا یکبار هم بصورت تخصصی رو زبان‌های محبوب در کشور‌های مختلف بگید.

۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴

عالی

  • شناخت بازار و ایجاد ارزش
  • چرا باید زبان‌های برنامه نویسی پولساز را بشناسیم؟
  • زبان برنامه نویسی پایتون
  • زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت
  • زبان برنامه نویسی GO
  • زبان برنامه نویسی Scala
  • زبان برنامه نویسی Objective - C
  • زبان برنامه نویسی Ruby
  • زبان برنامه نویسی Kotlin
  • زبان برنامه نویسی R
  • زبان برنامه نویسی جاوا
  • زبان برنامه نویسی PHP
  • زبان برنامه نویسی سی شارپ
  • زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس
  • چه عواملی در انتخاب زبان برنامه نویسی پولساز موثر است؟
  • جمع بندی:
اشتراک گذاری مقاله در :