کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۹ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
کاتلین بهتر است یا جاوا ؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟
کاتلین بهتر است یا جاوا ؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟ تمامی برنامه نویسانی که به تازگی می‌خواهند توسعه نرم افزار برای سیستم عامل اندروید را شروع کنند، برای انتخاب زبان برنامه نویسی بر سر این دوراهی قرار می‌گیرند: جاوا بهتر است یا کاتلین ؟ جاوا و کاتلین دو زبان محبوب برنامه نویسی هستند و هر یک از آنها طرفداران خود را دارند؛ به همین دلیل ممکن است انتخاب شما را سخت کنند. به منظور رفع ابهامات و رسیدن به یک پاسخ مشخص، ضمن معرفی هر یک، در ابتدا مزایا و معایب استفاده از هر یک را توضیح می‌دهیم و بعد به سراغ تفاوت‌های میان این دو می‌رویم تا با توجه به هدفی که دارید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که برای شما کاتلین بهتر است یا جاوا .
اگر شما هم به برنامه نویسی اندروید علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دوره آموزش برنامه نویسی اندروید سون لرن سر بزنید و از مشاوره رایگان مشاوران ما بهره‌مند شوید.

معرفی زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا زبان بسیار قدرتمندی است که برنامه نویسان زیادی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. جاوا زبان برنامه نویسی بومی مورد استفاده اندروید می‌باشد و توسط سان مایکروسیستمز که در حال حاضر مالک اوراکل است، توسعه داده شده است. برنامه‌هایی که با سیستم عامل ارتباط برقرار می‌کنند و مستقیما از سخت افزار استفاده می‌کنند از جاوا استفاده می‌کنند. این زبان امکان ساخت هر برنامه‌ای در هر زمینه‌ای را فراهم کرده، با بسیاری از محیط‌های نرم افزاری و سخت افزاری همخوانی دارد و از انواع مختلف سیستم عامل مانند OS X، اندروید، ویندوز، لینوکس و... پشتیبانی می‌کند. برخی از برنامه‌های نوشته شده با جاوا عبارتند از:
  • اسپاتیفای (Spotify)
  • توییتر (Twitter)
  • سیگنال (Signal)

مزایای استفاده از جاوا

جاوا به عنوان یک زبان قدیمی، کاری بسیار بیشتر از توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی انجام می‌دهد. اگر جاوا بلد باشید، فرصت‌های شغلی بسیار بیشتری خواهید داشت؛ چرا که ممکن است بخواهید برنامه‌ی خود را روی سایر پلتفرم‌ها نیز توسعه دهید. در اصل جاوا به شما اجازه می‌دهد بال‌های خود را بیشتر باز کنید. همچنین چندین سال است که این زبان در بسیاری از موسسه‌ها و دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود. بالا بودن تعداد برنامه نویسان جاوا باعث شده تا این زبان انجمن‌های (Community) بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشته باشد. برخی از مزایای جاوا عبارتند از:
  • یادگیری و درک آن آسان است.
  • برای ساخت اپلیکیشن‌های بومی اندروید و همچنین چند پلتفرمی مناسب است.
  • از آنجایی که خود اندروید براساس جاوا ساخته شده است، کتابخانه‌های جاوای زیادی برای کمک به شما وجود دارد.
  • برنامه‌های جاوا حتی در مقایسه با برنامه‌های کاتلین سبک‌تر و فشرده‌تر هستند و همین موضوع موجب اجرای سریع‌تر برنامه می‌شود.
  • توسعه‌ی پروژه‌های بزرگ در جاوا آسان‌تر است.
  • امکان ماژوله سازی کدها و استفاده مجدد در بخش‌های دیگر از پروژه وجود دارد.
  • جاوا کارایی بالایی دارد و از امنیت نرم افزارها پشتیبانی می‌کند.

معایب استفاده از جاوا

همانند هر زبان برنامه نویسی، جاوا نیز دارای معایب مخصوص به خود است. برخی از این معایب عبارتند از:
  • جاوا یک زبان بسیار سنگین است، به این معنی که شما کدهای بسیار بیشتری را می‌نویسید و این احتمال خطا و باگ را افزایش می‌دهد.
  • جاوا به دلیل محدودیت‌های ذاتی، در طراحی API اندروید مشکلاتی دارد.
  • جاوا در مقایسه با زبان‌های دیگر به حافظه بیشتری نیاز دارد.
کاتلین بهتر است یا جاوا

معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین

علی رغم شهرت بی چون و چرای جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی، مدت‌ها بود که برنامه نویسان اندروید به یک زبان مدرن‌تر نیاز داشتند. کاتلین این خلا را پر کرد و در سال 2011 توسط جت برینز (JetBrains) معرفی شد. این زبان که به یکی از رقبای اصلی جاوا در توسعه اندروید تبدیل شده و در طی این سال‌ها محبوبیت خوبی به دست آورده است. در نهایت کاتلین به قدری مورد توجه توسعه دهندگان قرار گرفت که به عنوان زبان رسمی اندروید اعلام شد و توانست تا حدودی جاوا را به دومین گزینه برنامه نویسان تبدیل کند. برخی از برنامه‌های نوشته شده با کاتلین عبارتند از:
  • پینترست (Pinterest)
  • ترلو (Trello)
  • اورنوت (Evernote)

مزایای استفاده از کاتلین

هدف توسعه دهندگان این زبان، سریع‌تر کردن روند کدنویسی برای برنامه نویسانی است که بخواهند از زبانی غیر از جاوا استفاده کنند. یک برنامه نویس کاتلین قطعا سرعت بیشتری در نوشتن کد دارد و به همین دلیل است که توسعه دهندگان زیادی کاتلین را دوست دارند. برای مثال می‌توان 50 خط کد نوشته شده در جاوا را  تنها با یکی دو خط کد در کاتلین نوشت. این ویژگی به معنای آن است که خطاها و باگ‌های بسیار کمتری در کاتلین وجود دارد. سایر مزایای کاتلین عبارتند از:
  • کاتلین به ساخت API‌های تمیز کمک می‌کند.
  • کاتلین ترکیبی از برنامه نویسی فانکشنال و رویه‌ای است.
  • به لطف بایت کد جاوا، می‌توانید از کتابخانه‌ها و چارچوب‌های جاوا در کاتلین استفاده کنید تا انتقال کد از جاوا به کاتلین به صورت یکپارچه و خودکار انجام شود.
  • درگذشته نمی‌توانستید از null برای برنامه نویسی اندروید استفاده کنید اما در کاتلین امکان پذیر است. (کنترل راحت‌تر Null Exceptions)
  • وجود کتابخانه انکو (Anco) در کاتلین، کمک بزرگی برای توسعه دهندگان است و مجموعه‌ای بسیار فعال و گسترده‌ای از پروژه‌های آماده در گیت هاب وجود دارد.

معایب استفاده از کاتلین

جامعه برنامه نویسان کاتلین هنوز جوان است و منابع یادگیری محدود هستند، بنابراین یافتن پاسخ برای سوالات می‌تواند کمی دشوار باشد. با این حال، با افزایش محبوبیت آن، منابع و جامعه به مرور زمان گسترش خواهد یافت. سایر معایب کاتلین به شرح زیر می‌باشد:
  • نوشتار و قواعد نحوی بسیار مختصر کاتلین، موجب می‌شود که برنامه نویس به یادگیری مقدماتی کدنویسی (از قبل) نیاز داشته باشد.
  • به طور کلی کاتلین سرعت کامپایل کمتری نسبت به جاوا دارد.
  • از آنجایی که کاتلین هنوز نوپا است، پیدا کردن توسعه دهندگان باتجربه به عنوان منتور تیم کمی دشوار است.
  • برخی از ویژگی‌های اندروید استودیو مانند تکمیل خودکار کد و کامپایل در کاتلین در مقایسه با جاوا کندتر اجرا می‌شوند.
زبان برنامه نویسی جاوا بهتر است یا کاتلین

جاوا بهتر است یا کاتلین ؟

توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی گزینه خوبی برای رسیدن به موفقیت در کسب وکار شما است اما انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی یک معضل واقعی است. برای بسیاری از ما واضح است که جاوا بهترین است چرا که در همه جا وجود دارد و همه آن را تحسین می‌کنند. با این حال، پس از ورود کاتلین، این اعتقاد مطلق به جاوا تا حدودی متزلزل شد و برنامه نویسان شروع به پرسیدن سوالات زیر در جوامع اینترنی کردند:
  • کاتلین بهتر است یا جاوا؟
  • مزایای استفاده از کاتلین در مقابل جاوا برای توسعه اندروید؟
  • کدام زبان برای توسعه برنامه‌های اندروید بهتر است؟ جاوا یا کاتلین؟
و سوالاتی از این قبیل همچنان ادامه دارد. در بخش بعدی قصد داریم به بررسی ویژگی‌های برنامه نویسی دو زبان کاتلین و جاوا  بپردازیم و ببینیم برای توسعه دهندگان اندروید، جاوا بهتر است یا کاتلین .

مقایسه کاتلین و جاوا در کدنویسی

این بخش برای برنامه نویسان حرفه‌ای بسیار مفید است. ممکن است هنوز شک داشته باشید که کاتلین بهتر است یا جاوا و یا احساس کنید که دلایل کافی برای تغییر وجود ندارد. از آنجایی که جاوا برای همه پلتفرم‌ها خروجی می‌دهد و مزایای زیادی هم دارد، پس چرا باید به سمت کاتلین بروید؟ در این بخش درمورد تفاوت‌های این دو زبان بیشتر و به صورت تخصصی‌تر صحبت می‌کنیم تا متوجه شوید به عنوان یک برنامه نویس طبق چه معیارهایی باید از جاوا یا کاتلین برای توسعه کدهای خود استفاده کنید. (توجه داشته باشید که ممکن است برخی از این امکانات در نسخه‌های بعدی شرکت‌های توسعه دهنده این دو زبان بهبود یابند و یا اضافه شوند)

کنترل استثناها در کاتلین

استثناها (Exceptions) یکی از موارد مشکل ساز در جاوا هستند که در بسیاری از موارد برنامه نویسان را درگیر می‌کنند. اما کاتلین به خوبی این مشکل را مدیریت کرده است. این زبان کنترل تمامی اکسپشن‌ها را به دست گرفته و برنامه نویسان، دیگر نیازی به کنترل این موارد در کدهای خود ندارند.

انواع داده در جاوا کلاس نیستند

نوع داده‌ی char، double، float و بایت (byte) هنگام تعریف متغیرهای برنامه نویسی استفاده می‌شوند. در جاوا، آنها به عنوان یک شی از یک کلاس یا یک ساختار محسوب نمی‌شوند.

تعریف متغیرهای استاتیک (static)

برخلاف کاتلین، در جاوا می‌توانید یک متغیر از نوع استاتیک ایجاد کنید تا بتوانید از آن به راحتی در سایر کلاس‌ها استفاده کنید. برای متغیر ساخته شده با عبارت کلیدی استاتیک، تنها یک فضای ثابت در حافظه سیستم اختصاص داده می‌شود.

استفاده از wildcard

مفهوم wildcard با استفاده از علامت سوال <?> مشخص میشود و نشان دهنده‌ی یک نوع ناشناخته است. از این مفهوم در جاوا برای تعریف توابع جنریک استفاده می‌شود اما در کاتلین این ویژگی وجود ندارد.

استفاده از عملگر میانبر شرط

جاوا دارای عملگر سوم دونقطه علامت سوال (a==b? c: d) برای شرط است و می‌تواند کدنویسی را کوتاه کرده و درست یا غلط بودن یک شرط را ارزیابی کند. در حالی که در کاتلین چنین کاری ممکن نیست.

استفاده از لامبدا و توابع مرتبه بالاتر

زبان برنامه نویسی کاتلین این امکان را می‌دهد که از خواص لامبدا استفاده کنید. عبارت لامبدا در اصل یک تابع بی نام است و با یک موجودیت خاص ( مثلا یک کلاس، آبجکت یا یک اینترفیس خاص) محدود نمی‌شود. دقت کنید که جاوا از نسخه‌ی هشت به بعد از لامبدا پشتیبانی می‌کند، اما برای نسخه‌های قدیمی‌تر باید از کتابخانه‌ی Retrolambda استفاده کنید. مزایا و معایب زبان جاوا و کاتلین

قالب‌های رشته‌ای

قالب‌های رشته‌ای در زبان برنامه نویسی کاتلین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا مقادیر پویا را مستقیما به رشته‌های خود اختصاص دهند و به راحتی با استفاده از این قالب‌ها، جملات را در کاتلین چاپ کنند.

تغییر متغیر هوشمند

برخلاف جاوا، کاتلین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بدون نیاز به بررسی نوع یا نیاز به ریخته گری در داخل یک عبارت، به صورت خودکار تغییر متغیرها را مدیریت کنند.

سازنده‌های اولیه

احتمالا می‌دانید که هر کلاس دارای یک سازنده است و از آن سازنده برای مقداردهی و تنظیمات مورد نیاز کلاس استفاده می‌شود. در کاتلین می‌توان آن را در سطح هدر کلاس تعریف کرد تا امکان راه اندازی خودکار متغیرها را فراهم کند.

تعریف نوع متغیر

کاتلین یک زبان به شدت حساس به نوع متغیر است که از Type Inference پشتیبانی می‌کند. بنابراین نیازی نیست نوع داده یک متغیر را به صورت صریح تعریف کنید، چرا که کامپایلر کاتلین این کار را به صورت خودکار برای شما انجام خواهد داد.

استفاده از سینگلتون

در زبان برنامه نویسی کاتلین، از الگوی سینگلتون به عنوان جایگزینی برای نبود ویژگی استاتیک استفاده می‌شود. الگوی سینگلتون تضمین می‌کند که تنها یک نمونه ایجاد شود و به عنوان یک نقطه دسترسی عمل می‌کند؛ این کار امنیت رشته را تضمین می‌کند.

دامنه عبارات

در کاتلین می‌توانید با استفاده از توابع RangeTo و DownTo برای هر عملگر، به راحتی دامنه‌هایی برای مقایسه انواع مختلف داده ایجاد کنید.

کلاس‌های داده

یک کلاس داده، کلاسی است که فقط شامل تعریف متغیرها، ثابت‌ها و حالات است و هیچ عملیاتی را انجام نمی‌دهد. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از آن این نوع کلاسها این است که بخش زیادی از کد را به صورت خودکار تولید می‌کنند.

در توسعه برنامه‌های اندروید جاوا بهتر است یا کاتلین ؟

کدام زبان برای مهاجرت بهتر است ممکن است شما در شروع راه برنامه نویسی باشید. جاوا یکی از گزینه‌های خوب در توسعه اندروید است و به شما کمک می‌کند پروژه‌های متنوع دیگری را نیز انجام دهید. اگر از قبل با زبان جاوا آشنایی دارید شاید بهتر باشد کار توسعه اپلیکیشن‌های اندروید را با مقاله پیش نیاز  برنامه نویسی اندروید شروع کنید. جاوا منابع زیادی برای یادگیری دارد و انجمن‌های فعال آن، می‌توانند در بسیاری از موارد پاسخ سوالهای شما را به راحتی در اختیارتان قرار دهند. علاوه بر این کلاس‌های اموزشی و افراد باتجربه زیادی نیز در حوزه برنامه نویسی جاوا فعالیت می‌کنند. اما بیشترین استفاده از کاتلین، در برنامه نویسی اندروید است. پس با توجه به اهدافی که دارید، یادگیری هر دو زبان می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. کاتلین هنوز هم منابع نسبتا کمی دارد و مانند جاوا فراگیر نشده است. اما اگر تسلط خوبی بر جاوا دارید، یاد گرفتن کاتلین برای شما کار سختی نیست. وقت آن است که به سراغ کاتلین رفته و از این زبان محبوب در پروژه‌های خود استفاده کنید. به خصوص که یادگیری کاتلین برای کسانی که بر جاوا تسلط دارند مزیت بزرگی محسوب می‌شود و شرکت‌ها را برای استخدام آنها وسوسه می‌کند.

جمع بندی

کاتلین بهتر است یا جاوا؟هر دو زبان ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و به طور قطعی نمی‌توان هیچکدام را حذف کرد. جاوا که همواره پرقدرت است و کاتلین نیز تاکنون توانسته طرفداران خود را راضی نگه دارد. بهتر است با توجه به هدف خود و نکات توضیح داده شده در این مقاله تصمیم بگیرید. شما بین کاتلین و جاوا کدام را انتخاب می‌کنید؟

اگر به دنبال یک روش خوب برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید هستید می‌توانید مقاله روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید را مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با سخت افزار مورد نیاز برای توسعه اندروید به سراغ مقاله حداقل سیستم مورد نیاز برنامه نویسی اندروید بروید. اگر در انتخاب اینکه جاوا بهتر است یا کاتلین تجربه، سوال یا پیشنهادی دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و کاربران سون لرن آن را در میان بگذارید.

۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
سهیل بشردوست ۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۲

احتمال اینکه بعنوان یک توسعه دهنده ی جاوا شما سیستم‌های از قبل ایجاد شده رو توسعه و نگه داری کنید بسیار بالاتره تا شرکت در یک پروژه ای که از صفر با جاوا شروع به ایجاد یک اپ تا نرم افزار تحت دسکتاپ کنید. در مقام مقایسه اما جاوا در کنار سی شارپ و سی پلاس بعنوان زبان‌های فوندامنتال شناخته میشن، بدین معنی که مفاهیم و کانسپت‌های برنامه نویسی در جاوا آنقدر گستردست که عملا با تسلط نسبی به جاوا شما برای زبان دوم یا سوم برنامه نویسی باید فقط سینتکس‌ها رو یاد بگیرید و نه دوباره مفاهیم برنامه نویسی رو. توفیق اجباری که نصیب اکثر دانشجوهای نرم افزار و آی تی میشه...

نازنین کریمی مقدم ۰۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸

درود بر شما نکته ای که بیان کردید کاملا درسته و باهاتون بسیار موافقم. ممنون که با ما همراه هستید.

پیام مرادی ۰۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳

کسی که جاوا رو بلده کاتلین رو هم یاد بگیره بهتره؟کسی که زبان جاوا و کاتلین رو بلده تو برنامه نویسی اندروید این دوتا زبان کمکش مکنن؟دلیلیش چیه برنامه نویس حرفه ای جاوا خیلی کمه؟

نازنین کریمی مقدم ۰۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۵۹

سلام. جاوا زبان قدرتمندی هست و گوگل اون رو به عنوان زبان اصلی برنامه‌های تحت اندروید قرار داده. قبلا که کاتلین نبود، باید با جاوا در اندروید استودیو کدنویسی میکردید. بعد از مدتی تمرکز گوگل روی اندروید بیشتر شد و کاتلین رو معرفی کرد. پس هردوی اینها برای برنامه نویسی اندروید استفاده میشوند و هرکدوم طرفداران خودشون رو دارند. اتفاقا برنامه نویس حرفه ای جاوا کم نیست، منتها اغلب شرکتها تصمیم میگیرند که از جاوای خالص استفاده نکنند و همین باعث شده برنامه نویسها سراغ چارچوبهایی مثل جاوااسپرینگ بروند.

مصطفی ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱

من برنامه نویس دات نت هستم و الان هم مشغول کار با mvc و core هستم. تصمیم دارم برنامه نویسی اندروید رو هم شروع کنم. به نظرتون با توجه به اینکه دات نت کارم، نیازی هست برم سمت جاوا یا با کاتلین شروع کنم کافیه برام؟

امیر حسین حیدری ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۳۸

سلام مصطفی جان این سوالی که پرسیدی بر می‌گرده به تجربه و دانسته‌های خودت، کسی که جاوا رو بلد باشه خیلی خیلی راحت می‌تونه بره سمت کاتلین و تو مدت کمی اون رو یاد بگیره ولی شما بدون جاوا هم می‌تونین کاتلین رو شروع کنین که یکم واستون سخت‌تر میشه.

inter ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰۸:۳۷

آقا یا خانم فلاح نژاد گفتن کاربرد کاتلین فقط در اندرویده !!!!!!!!!!!! اخه این چه حرفیه می‌زنید و بقیه هم تایید می‌کنن با کاتلین میشه سمت سرور طراحی سایت و بازی اپ‌های ios هم به راحتی انجام داد به طور کلی هر کاری که با جاوا امکان پذیر باشه با کاتلین هم انجام میشه ولی با سرعت و دقت بیشتر

فلاح نژاد ۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰

هدف از ساخت جاوا یک زبان کراس پلتفرم بوده و همه جا کاربرد داره ولی کاربرد اصلی کاتلین در اندروید هست و اینکه کاتلین روی jvm اجرا میشه که jvm مختص جاوا طراحی شده درکل اگر میخواید غیر از اندروید برای بقیه پلتفرم‌ها برنامه بنویسید جاوا بهترین گزینس، اگه فقط اندروید میخواید یاد بگیرید کاتلین گزینه خیلی خوبیه چون درگیر بعضی مسائل جاوا نمیشید. من عاشق جاوا هستم و ۴ ماه هست که درحال یادگیری جاوا هستم. یک نکته رو هم بگم برنامه نویسای جاوا در ایران کمتر از برنامه نویسای زبان‌های دیگه هستن

ریحانه یزدانی ۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۰۷:۰۱

سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفیدی که اضافه کردین :) بله برنامه نویسای حرفه ای جاوا تعدادشون به نسبت سایر زبان‌ها کمتره. امیدواریم در مسیر یادگیری جاوا موفق باشین

  • معرفی زبان برنامه نویسی جاوا
  • معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین
  • جاوا بهتر است یا کاتلین ؟
  • مقایسه کاتلین و جاوا در کدنویسی
  • در توسعه برنامه‌های اندروید جاوا بهتر است یا کاتلین ؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :