سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۷ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
یادگیری لاراول : پیش نیازهای یادگیری فریم ورک لاراول
یادگیری لاراول : پیش نیازهای یادگیری فریم ورک لاراول

بگذارید از اینجا شروع کنیم! احتمالا برای یافتن کار، سری به سایت‌های کاریابی مثل جابینجا سر زده اید. اینجا و آنجای سایت پر از آگهی لاراول کار بوده است! به خودتان گفته اید: خودش است! این همان چیزی است که برای برنامه نویس شدن احتیاج دارم! یا یک سناریوی دیگر اینکه PHP را یاد گرفته اید. اما متوجه شده اید پیاده کردن همه پروژه‌ها با PHP خام بیشتر شبیه یک خواب بد است! و سناریوی آخر اینکه به دنبال یک فریمورک خوب و کامل گشته اید. همه جا پر از زمزمه لاراول بوده است. شما آمده اید که بدانید این لاراول لاراول که می‌گویند چیست؟ در مقاله «لاراول چیست» به معرفی لاراول پرداختیم. اما اگر برایتان وقت آن رسیده که بدانید چطور باید شروع کنید و پیشنیازهای یادگیری لاراول چیست، خوشبختانه درست آمده اید!

شروع یادگیری لاراول

پیشنیازهای یادگیری لاراول

لاراول را به چشم یک موهبت الهی برای برنامه نویسان وب ببینید که برای دست یابی به آن باید اول کمی آماده شوید. یادگیری لاراول به هیچ وجه کار سخت و ترسناکی نیست. اتفاقا پس از یادگیری آن کد زدن با PHP خام کمی سخت می‌شود! اما بهتر است قبل از شروع کار با آن، با برخی مفاهیم و تکنولوژی‌ها آشنا باشید. با این کار هم سرعت یادگیری تان در لاراول بالا می‌رود و هم می‌توانید درک عمیق‌تری از آن داشته باشید.

در این قسمت ما از کوچک‌ترین و ساده‌ترین پیش نیازهای یادگیری لاراول شروع کرده ایم. بنابراین ممکن است اگر در حال حاضر یک برنامه نویس وب باشید، با اکثر پیشنیاز هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد آشنایی داشته باشید. در این صورت برای شروع یادگیری لاراول به طی کردن مسیر کوتاه‌تری احتیاج دارید.

آشنایی با HTML و CSS

شروع یادگیری لاراول

به سختی می‌توانیم از HTML و CSS به عنوان پیشنیازهای یادگیری لاراول یاد کنیم. چراکه این دو زبان ابزارهایی برای ایجاد فرانت اند وب سایت هستند. در حالی که فریمورک لاراول برای برنامه نویسی در سمت بک اند ساخته شده است. اما به هرحال برای پیاده سازی لاراول یا PHP بر روی پروژه ها، نیاز دارید که آن را روی HTML سوار کنید. حتی اگر علاقه ای به یادگیری فرانت اند نداشته باشید، باید لاراول یا PHP را روی قالب نوشته شده شخص دیگری پیاده کنید. اغلب نیاز می‌شود که بخش هایی از قالب را حذف کنید یا آن را تغییر دهید. بنابراین خواه ناخواه بهتر است قبل از شروع یادگیری لاراول با زبان HTML و CSS حتی به طور جزئی آشنایی داشته باشید.

 

آشنایی با PHP

شروع یادگیری لاراول

زبان برنامه نویسی PHP یک زبان اسکریپت نویسی برای برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور است. اما سوال اینجا است که زبان اسکریپت نویسی چیست. زبان‌های اسکریپتی زبان هایی هستند که برای اتوماتیک سازی عملیاتی خاص استفاده می‌شوند. در صورت استفاده نکردن از آن زبان اسکریپتی این عملیات باید یکی پس از دیگری توسط انسان انجام می‌شدند. معمولا زبان‌های اسکریپتی مفسری هستند. و به جای کامپایل مستقیم، توسط Interpreter یا مفسر اجرا می‌شوند. فریمورک لاراول بر پایه همین زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است! پس برای برنامه نویسی تحت این فریمورک باید با زبان PHP آشنا باشید.

آشنایی با دیتابیس

شروع یادگیری لاراول

زمانی که شما در یک وب سایت ثبت نام می‌کنید و یا مجموعه ای از پست‌های یک وبلاگ را باز می‌کنید در واقع در حال تعامل با یک پایگاه داده یا دیتابیس (Database) هستید. دیتابیس در واقع ابزاری است که اطلاعات در آن در یک ساختار مشخص ذخیره می‌شود. هدف دیتابیس ایجاد ساختاری برای خواندن، ذخیره کردن و تغییر اطلاعات است. برای آشنایی بیشتر با دیتابیس کافی است به مقاله ما در این مورد مراجعه کنید.

خبر خوش اینکه فریمورک لاراول برای کار با دیتابیس به یک ابزار قدرتمند و سریع به نام Eloquent یا الوکوئنت مجهز است. الوکوئنت نیازهای شما را برای ارتباط با دیتابیس بر طرف می‌کند. و البته این کار را به ساده‌ترین نحو ممکن انجام می‌دهد. فقط کافی است شیوه استفاده از آن را یاد بگیرید تا بعضی از دستورات پیچیده دیتابیسی را با یک خط کد ساده انجام دهید!

اما به هر حال یادگیری کار با الوکوئنت و درک موارد استفاده آن نیازمند درک دیتابیس است. در ضمن گاهی مجبور می‌شوید دستورات مربوط به دیتابیس را مستقیما به یکی از متدهای الوکوئنت بدهید. چرا که ممکن است گاهی دایره نیازهایتان فراتر از پیش بینی‌های برنامه نویسان الوکوئنت رفته باشد!

علاوه بر الوکوئنت در اکثر موارد شما حتی به ساخت جداول دیتابیس به طور مستقیم احتیاجی ندارید. چرا که لاراول حتی چاره این کار را اندیشیده است! کافی است با استفاده از ابزار Migration یا مایگریشن لاراول نام جداول و ستون‌های آن را وارد کنیم تا همه چیز به طور اتوماتیک انجام شود! ولی به هر ترتیب شما حتی برای دستور دادن به ساخت جداول هم احتیاج به درک حداقلی از دیتابیس دارید. بنابراین سعی کنید دستورات و شیوه کار با دیتابیس را به طور کلی یاد بگیرید!

آشنایی با شی گرایی (OOP)

شی گرایی یک شیوه کدنویسی است که در آن همه موجودیت‌ها به عنوان شی دیده می‌شوند. اگر بخواهیم یک مثال دنیای واقعی از موجودیت بزنیم، شما، خانه شما، ماشینتان و... همه و همه موجودیت‌های این دنیا هستید. برنامه نویسی شی گرا باعث می‌شود تکرار کد تا حدود زیادی کم شده و نگهداری و تغییر کدها آسان‌تر شود. در ضمن با رعایت برخی قوانین می‌توانید به راحتی از کدهای خود در پروژه‌های دیگرتان استفاده کنید. به این خاصیت قابلیت استفاده مجدد یا Reusability می‌گوییم.

می توانیم بگوییم که شی گرایی در لاراول یعنی همه چیز! لاراول کاملا شی گرا است و برای فهمیدن روش استفاده از آن حتما باید تا حدودی با شی گرایی آشنا باشید. البته آشنایی اولیه با شی گرایی کار خیلی سختی نیست. در واقع تقریبا همه چیز در لاراول برای استفاده و پیاده کردن یک پروژه کاملا حاضر و آماده است. کافی است کمی با مفاهیم شی گرایی آشنا باشید تا به راحتی بتوانید از امکانات آن در حد مبتدی استفاده کنید.

آشنایی با معماری MVC

یادگیری لاراول

به طور خیلی خلاصه MVC (Model View Controller) یک نوع معماری طراحی نرم افزار است که لایه‌های ارتباط با دیتابیس، ارتباط با کاربر و پردازش اطلاعات و ارائه به لایه ارتباط کاربر را از هم جدا کرده است. در این معماری به لایه ارتباط با دیتابیس مدل (Model)، به لایه ارتباط با کاربر یا نمایش اطلاعات ویو (View) و به لایه پردازش اطلاعات کنترلر (Controller) می‌گوییم.

فریوورک لاراول بر پایه معماری MVC نوشته شده است. یعنی در برنامه نویسی وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها در لاراول دقیقا با سه بخش مدل، ویو و کنترلر سر و کار داریم. لازمه درک روند کار فایل‌ها و کلاس‌ها در لاراول، داشتن درک حداقل اولیه ای از معماری MVC است. بنابراین بهتر است قبل از شروع یادگیری لاراول حتما کمی با این معماری پرکاربرد و مهم آشنا شوید.

اگر تو هم به زبان برنامه نویسی لاراول علاقه‌مند هستی و دوست داری از این راه کسب درآمد کنی پیشنهاد می‌کنیم در دوره آموزش لاراول سون لرن شرکت کنی.

آشنایی با دستورات خط فرمان

یکی از ابزارهای پر کاربرد لاراول که به دفعات از آن استفاده خواهید کرد، ابزار آرتیسن (Artisan) است. برای استفاده از آرتیسن شما باید از خط فرمان سیستم عامل خود یا Terminal استفاده کنید. به طور کلی استفاده از بسیاری از ابزارهای لاراول به خط فرمان وابسته است. و یا حداقل با آن سریع‌تر و راحت‌تر می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار با لاراول کمی با دستورات خط فرمان آشنا شوید و خود را به استفاده از آن عادت دهید. اما لازم نیست برای استفاده از لاراول حتما تمام دستورات خط فرمان را حفظ کنید و به آن مسلط شوید. معمولا دستورات خط فرمان مورد نیاز این کار، در دوره‌های خوب آموزش لاراول تا حد زیادی آموزش داده می‌شوند.

آشنایی با Composer

یادگیری لاراول

در لاراول برای اضافه کردن امکانات جدید به فریمورک و استفاده از کدهای آماده برنامه نویسان دیگر از ابزاری به اسم کامپوزر (Composer) استفاده می‌کنیم. Composer یک ابزار مدیریت پکیج (Package) یا به اختصار پکیجیست (Packagist) است. پکیج‌ها کلاس هایی هستند که توسط برنامه نویسان مسلط PHP نوشته شده اند تا امکاناتی را به پروژه‌های PHP اضافه کنند.

مثلا با استفاده از پکیج‌های تاریخ شمسی، می‌توانید به راحتی تاریخ‌های میلادی برنامه خود را به تاریخ شمسی تبدیل کنید. کافی است با استفاده از ابزار کامپوزر پکیج مناسب این کار را به کد خود اضافه کرده، و در برنامه از آن استفاده کنید. در لاراول این کار به راحت‌ترین شکل ممکن با کامپوزر امکان پذیر است. بنابراین بهتر است حتما کمی با کامپوزر آشنا شوید!

جمع بندی

یادگیری لاراول

دلتان می‌خواهد با محبوب‌ترین فریمورک PHP آشنا شوید و با استفاده از آن وبسایت‌های پیشرفته و امن بسازید؟ نمی‌دانید از کجا باید یادگیری لاراول را شروع کنید؟ ما در این مقاله تمام پیشنیازهای لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس لاراول را به شما معرفی کرده ایم! کافی است از دانستن موارد بالا در حد آشنایی متوسط شروع کنید.

روش دیگر این است که پس از یادگیری زبان برنامه نویسی PHP، به یک دوره آموزش لاراول بروید و همه چیز را به آن بسپارید! می‌توانید از دوره آموزش لاراول ما شروع کنید و در آخر به یک متخصص لاراول تبدیل شوید. به هر حال هر روشی را که برای یادگیری لاراول انتخاب کنید، در صورت پشتکار و تمرکز، آینده خوبی در انتظار شما خواهد بود! نظر شما در مورد مواردی که در بالا به عنوان پیشنیاز معرفی کردیم چیست؟ موارد دیگری را به خاطر دارید؟

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد لاراول مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
مسعود ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶

با سلام برای یادگیری و استفاده عالی از لاراول باید تمام نیازها یا آموزش هایی که گفتید را به صورت حرفه ای یاد بگیریم یا در حد دونستن و دست و پا شکسته هم میتونیم با لاراول کار کنیم با تشکر از سایت خوبتان

نازنین کریمی مقدم ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸

درود حقیقتا یسری موارد مثل html , css از واجبات هست و اصلا نمیشه بدون اونها شروع کنید. اگر سایر موارد پایه رو هم ندونید، وقت زیادی هنگام کار با لاراول از دست میدید. پس توصیه میکنم حدود قبل از لاراول یک تا دو هفته رو مقدمات وقت بگذارید و باقی رو همزمان باهاش یاد بگیرید.

Faraz Salehi ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۵

Design patterns و git به نظر من قبل از یادگیری نه فقط لاراول بلکه برای هر فرم ورک و کتاب خانه‌ها تحت php خیلی کمک می‌کنه.

نازنین کریمی مقدم ۰۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳

درود بر شما. با نظرتون خیلی موافقم :)

yekan12 ۰۷ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۰۲

خیلی خیلی مفید و کاربردی بود بازم از این اطلاعات خوب بذارید سپاس گذارم

زهرا فرحمند ۰۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵

خوشحالیم که استفاده کردید. اتفاقا در حال آماده سازی مقالات زیاد و کاربردی در حوزه لاراول و PHP هستیم :)

علی خسروی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰

با سلام مقاله خیلی خوبی بود خیلی متشکرم موفق باشید

  • پیشنیازهای یادگیری لاراول
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :