کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۷ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
مزایا و معایب لاراول در یک نگاه
مزایا و معایب لاراول در یک نگاه

قبل از آن که در مورد مزایا و معایب لاراول صحبت کنیم، بهتر است کمی در مورد اینکه اصلا چرا باید یک فریمورک را انتخاب کنیم بگوییم! زبان برنامه نویسی PHP در ابتدا برای ساخت یک وب سایت کوچک شخصی ساخته شد. اما بعد‌ها کم کم تبدیل به یک زبان برنامه نویسی محبوب شد که در انواع پروژه‌ها –از پروژه‌های شخصی و کوچک گرفته تا وب اپلیکیشن‌های بزرگ تجاری- استفاده می‌شد. در ضمن PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است. بنابراین افراد زیادی در بهبود آن شریک هستند و یا به اصطلاح آن را کانتریبیوت (Contribute)  می کنند.

اما مشکل آنجا بود که برای همه پروژه ها، تمام ساختار اصلی و همینطور امکانات اپلیکیشن باید از اول نوشته می‌شد. اینجا بود که فریمورک‌ها پا به میدان گذاشتند! فریمورک‌ها کار ساخت وب اپلیکیشن‌ها را بسیار ساده می‌کنند. هر کدام از آن‌ها دارای نوعی از ساختار آماده است و بقیه کدهای وب اپلیکیشن می‌تواند به راحتی روی آن ساختار پیاده شود. این فریورک‌ها نوعی نظم را به کدنویس تحمیل کرده و تا حدود زیادی از نوشته شدن کدهای شلخته و بدون قابلیت استفاده مجدد جلوگیری می‌کنند. بنابراین استفاده از آن‌ها در اغلب موارد یک نقطه قوت است!

فریمورک لاراول چیست؟

لاراول چیست

فریمورک لاراول مشهور‌ترین فریمورک PHP حال حاضر جهان است که در سال 2011 توسط تیلور آتول (Taylor Otwell) به دنیا معرفی شد. لاراول به بهترین شکل بر پایه معماری MVC نوشته شده و رایگان و متن باز است. به خاطر همین متن باز بودن افراد بسیار زیادی در بهبود این پروژه شرکت می‌کنند. استفاده از لاراول به شما کمک می‌کند از هدر رفتن صدها ساعت زمان خود جلوگیری کنید و پروژه‌های امن و استاندارد بنویسید.

مزایای لاراول

گفتیم فریمورک لاراول به شما کمک می‌کند پروژه‌های خود را راحت و سریع بنویسید و در زمان خود صرفه جویی کنید. اما این فقط بخش کوچکی از ماجرا است! پروژه‌های لاراولی در صورت آگاهانه نوشته شدن از امنیت بالایی برخوردارند. به دلیل ساختار بسیار منظم و استاندارد لاراول این پروژه‌ها در سطح اولیه تحت نوعی نظم اجباری قرار گرفته اند. این‌ها تنها بخشی از مزایای پرژه نوشتن در این فریمورک محبوب هستند.

برای انتخاب فریمورک مناسب خودتان بهتر است همیشه در مورد مزایا و معایب فریمورک‌ها اطلاعات داشته باشید و آگاهانه انتخاب کنید. اگر می‌خواهید مزایا و معایب فریمورک‌های PHP را با هم مقایسه کنید می‌توانید مقاله ما با عنوان "محبوب‌ترین فریمورک‌های PHP" را بخوانید. در ادامه می‌خوانید که اگر با لاراول برنامه بنویسید چه مزیت هایی برای شما دارد.

متن باز بودن

مزایای لاراول

لاراول یک فریمورک رایگان و متن باز است. ابزارهای متن باز توسط افراد زیادی کانتریبیوت می‌شوند. یعنی افراد زیادی در بهبود آن‌ها مشارکت می‌کنند. به همین دلیل باگ‌های لاراول به سرعت رفع می‌شود. نسخه‌های لاراول به سرعت منتشر می‌شوند و این موضوع از نظر امنیتی یک مزیت است. چرا که باگ‌های امنیتی نمی‌توانند مدت زیادی دوام بیاورند! اگر می‌خواهید در مورد نرم افزارها و ابزارهای متن باز بیشتر بخوانید مقاله ما با عنوان "متن باز یا Open-source چیست؟" را مطالعه کنید.

اگر تو هم به یادگیری فریم ورک لاراول علاقه مند هستی میتونی همین حالا در دروه آموزش لاراول شرکت کنی ، اگر هم کلا با زبان برنامه نویسی php آشنا نیستی بهتره قبلش به صفحه آموزش php سون لرن سر بزنی.

جامعه کاربری بزرگ

مزایای لاراول

بارها گفتیم که لاراول محبوب‌ترین فریمورک PHP است. اما این چگونه می‌تواند یک مزیت محسوب شود؟ باید بگوییم که محبوبیت بالا برای یک ابزار یعنی استفاده بیشتر. و استفاده بیشتر یعنی جامعه ای بزرگ‌تر (Community) از کاربران استفاده کنند که می‌توانند به شما در حل مشکلاتتان با آن ابزار کمک کنند! هر مشکلی که در استفاده از لاراول داشته باشید فرقی نمی‌کند! با مطرح کردن آن در یکی از ده‌ها وب سایت و انجمن لاراول می‌توانید در عرض چند دقیقه به جوابتان برسید. یکی از معتبرترین وبسایت‌ها و انجمن‌های لاراول وب سایت Laracasts است .

استفاده از کامپوزر و Autoloading

آیا می‌خواهید یک وب اپلیکیشن پیچیده بسازید و نگران زمان خود هستید؟ در برنامه نویسی معروف است که چرخی که قبلا اختراع شده را دوباره اختراع نمی‌کنند! بنابراین منطقی‌ترین راه برای شما استفاده از هزاران پکیج آماده و تست شده PHP است که قبلا نوشته شده اند. کامپوزر (Composer) یک ابزار مدیریت پکیج در PHP است که نصب و راه اندازی این پکیج‌ها را برای شما ساده می‌کند. خبر خوش اینکه لاراول و کامپوزر دو دوست جدا نشدنی هستند!

راحتی در ساخت قالب سایت با موتور قالب Blade

حتما تجربه کرده اید که استفاده کردن از کدهای PHP لابه لای HTML تا چه حد کدهای فرانت اند شما را کثیف و ناخوانا می‌کند. این ناخوانایی نه تنها فرآیند کدزنی را خسته کننده می‌کند و زمان شما را به میزان زیادی هدر می‌دهد؛ بلکه تغییر کدها را بسیار سخت می‌کند. برای حل این مشکل موتورهای قالب ساخته شدند. با استفاده از یک موتور قالب شما می‌توانید تنها با استفاده از برخی کلمات کلیدی بخش‌های بزرگی از کد فرانت اند را به طور اتوماتیک ایجاد کنید.

فریمورک لاراول دارای یک موتور قالب اختصاصی بسیار قدرتمند به نام Blade است. Blade شما را از نوشتن بخش زیادی از کدهای تکراری معاف می‌کند. با استفاده از Blade می‌توانید با چند خط کد ساده فرم‌های آماده و پیچیده بسازید و یا از کثیف شدن کدهای فرانت اند خود با وارد نکردن کدهای PHP جلوگیری کنید.

قابلیت استفاده مجدد کدها

لاراول از سیستم Autoloading استفاده می‌کند .شما می‌توانید پکیج‌های مورد نظر خود را به راحتی در کلاس هایتان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید امکانات دلخواهتان را در قالب پکیج بنویسید و به اپلیکیشنتان اضافه کنید. این کار باعث می‌شود قابلیت استفاده مجدد کدهای شما (Reusability) به شدت زیاد شود. یعنی می‌توانید این پکیج‌ها را به راحتی به پروژه‌های دیگرتان نیز اضافه کنید.

استفاده از مدل شی گرای دیتابیس

در فریمورک لاراول می‌توانید بدون داشتن دانش پیشرفته از دستورهای SQL به راحتی به دیتابیس متصل شوید و کوئری بسازید. لاراول برای ارتباط با دیتابیس از یک ORM قدرتمند به نام الوکوئنت (Eloquent) استفاده می‌کند.ORM  (Object Relational Model) ساختاری است که دیتابیس را به صورت شی گرا می‌بیند. یعنی هر موجودیت دیتابیس به یک کلاس و هر رکورد به یک شی از آن کلاس نگاشته (Map) می‌شود.

بالا بردن سرعت کارها با خط فرمان Artisan

تا پیش از این در هنگام ساخت پروژه‌ها مجبور بودید تک تک کلاس‌ها را به صورت دستی ایجاد کنید. اما لاراول با معرفی خط فرمان پیشرفته خود با نام آرتیسن (Artisan) تمام این فرآیندها را به صورت اتوماتیک و فقط با یک دستور کوچک انجام می‌دهد. کافی است یک دستور نیم خطی را در خط فرمان اجرا کنید تا تمام مدل‌ها و کنترلرها و روت‌های مربوط به یک موجودیت به طور خودکار ایجاد شود. شما می‌توانید با استفاده از آرتیسن ساعت‌های خود را نجات دهید!

معایب لاراول

شاید زمزمه توسعه دهندگانی را شنیده باشید که اینجا و آنجا از نامناسب بودن لاراول برای بعضی پروژه‌های وب می‌گویند. شکی نیست که هر ابزاری در کنار داشتن مزایا، می‌تواند معایب و نقاط ضعفی هم داشته باشد. این نقاط ضعف دقیقا همان چیزهایی هستند که باعث می‌شوند یک فریمورک برای موقعیتی خاص عالی و برای موقعیتی دیگر یک گزینه وحشتناک باشد! در ادامه بعضی از نقاط ضعف لاراول را به شما معرفی می‌کنیم.

باید با استانداردها کمی آشنا باشید

معایب لاراول

بگذارید یک هشدار به شما بدهیم! قبل از شروع به کار با لاراول بهتر است حتما با مباحث متوسط شی گرایی و معماری MVC آشنا باشید. فریمورک لاراول بر پایه استاندارد‌ترین قوانین شی گرایی و الگوهای طراحی و به زیباترین شکل ساخته شده است. بنابراین بهتر است اگر نمی‌خواهید طرز استفاده از آن را فقط حفظ کنید و برای هر چالش کوچکی دست به دامان انجمن‌ها و گروه‌ها شوید اول کمی با استانداردهای شی گرایی و کانسپت‌های آن آشنا شوید.

قبل از شروع باید با مستنداتی پیچیده بسازید!

گفتیم لاراول دارای یکی از جامع‌ترین مستندات در بین فریمورک‌های PHP است. اما نکته مهم در مورد مستندات لاراول این است که خیلی برای کاربران تازه کار دلپسند نیست! اگر یک کاربر تازه کار هستید که می‌خواهید استفاده از یک فریمورک را برای اولین بار تجربه کنید، احتمالا مجبور می‌شوید برای یادگیری لاراول به دوره‌های آموزشی جامع رو بیاورید.

جمع بندی

لطفا قبل از انتخاب یک فریمورک برای پروژه مورد نظرتان کمی واقع نگر باشید! درست است که لاراول محبوب‌ترین فریمورک حال حاضر PHP است. اما باید بگوییم که محبوبیت، دلیل منطقی برای انتخاب یک ابزار به نظر نمی‌رسد! البته محبوبیت می‌تواند در کنار مزایای دیگر یک فاکتور مهم محسوب شود اما قطعا همه ماجرا نیست. در این مطلب تلاش کردیم مزایا و معایب لاراول را به طور واقع نگرانه به شما معرفی کنیم. شما چه مزیت یا عیب دیگری از این فریمورک محبوب می‌شناسید؟

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد لاراول مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

 
۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸

سلام وقت بخیر برای اینکه سایت صرافی ارز دیجیتال طراحی کنم ، چه نوع برنامه نویسی یا زبانی رو باید یاد بگیرم؟ از کجا باید شروع کنم تا همچنین کاری ا‌‌نجام بدم؟ فقط طراحی سایت با وردپرس بلدم نه زبان برنامه نویسی یا چیزی ، و واسه ارز دیجیتال قالب یا افزونه ی نیست. خیلی ممنون

نازنین کریمی مقدم ۰۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۵

درود نوع و ماهیت کاری که میخواید انجام بدید بهتره که با وردپرس نباشه. هم محدودتون میکنه و هم سر امنیت باید موارد زیادی رو رعایت کنید. باید طراحی سایت و وب رو یاد بگیرید که هم شامل بخش فرانت اند و هم بک اند هست. توصیه میکنم با مباحث فرانت اند شروع کنید و بعد به سراغ <a href="https://7learn.com/blog/what-is-back-end" rel="noopener" target="_blank">بک اند</a> برید. البته بهتره که هم تیمی داشته باشید، یکنفره خیلی طول میکشه بخصوص که کار زیاد هست. مقاله <a href="https://7learn.com/blog/web-design" rel="noopener nofollow" target="_blank">مراحل یادگیری و بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع</a> رو حتما مطالعه کنید.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۳

لاراول برای تازه کارها اصلا مناسب نیست.کدایگنایتر یا CakePHP بهتره.لاراول نیاز به درک مناسب از شی گرایی و MVC داره.

mostafa ۰۵ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴

من فکر میکنم یکی از معایب بزرگش سرعت تقریباپایین نسبت به رقیبهای ردیفهای پایینش داره

عباس حسینی ۰۵ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۲۵

شما گفتید باید ببینیم پروژه ای گه میخواهیم بسازیم با لاراول جواب میده یا نه.ولی نگفتید چه پروژه هایی میشه با لاراول ساخت.

علی خسروی ۰۶ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۴۷

عالی بود

hamed ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۱۴

هیچکدوم از معایبی که گفتید رو قبول ندارم ، تو کدوم فریمورک داریم که نباید با استاندارها آشنا نبود ؟ کی گفته باید مستند پیچیده بسازی ؟ انقدر کدنویسی با لاراول لذت بخش هستش که اصن به این چیزا فکر نخواهید کرد.

  • فریمورک لاراول چیست؟
  • مزایای لاراول
  • معایب لاراول
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :