🎁 شروع برنامه نویسی را از ما هدیه بگیرید!
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲ دیدگاه نظر فریبا یعقوبی
7 عنوان شغلی در حوزه فناوری با بالاترین سرعت رشد
7 عنوان شغلی در حوزه فناوری با بالاترین سرعت رشد

معمولا یکی از بیشترین‌ترین دغدغه‌های ما در زمان انتخاب رشته تحصیلی و یادگیری مهارت‌های جدید، پیدا کردن شغلی مرتبط با آن زمینه است. اینکه وقت بگذاریم و تخصصی را یاد بگیریم اما بعدها شغل و درآمدی متناسب با آن نداشته باشیم، مسئله ای‌ است که باعث می‌شود در تصمیم گیری از افراد دیگر کمک بگیریم. اگر به اشتغال در حوزه فناوری علاقمند هستید با ما همراه شوید تا شما را با هفت عنوان شغلی پرطرفدار در آینده آشنا کنیم و شما را انتخاب مسیر راهنمایی کنیم.

تخصص‌های حوزه فناوری

تخصص‌های حوزه فناوری

 در گذشته شما برای انتخاب شغل چند گزینه محدود پیش رو داشتید. این محدودیت اگرچه کار گزینش را آسان می‌کرد اما برای افراد کنجکاو اصلا جذاب نبود و آن‌ها را مجبور به پذیرش شغل هایی کسل کننده می‌کرد. اما امروزه با تخصصی‌تر شدن کارها گزینه‌های فراوانی را به عنوان شغل آینده در پیش رو داریم که این موضوع در کنار جذابیت، می‌تواند بسیار گیج کننده هم باشد.

یکی از حوزه‌های فعالیت که گزینه‌های فراوانی را برای جویندگان شغل فراهم می‌کند، حوزه فناوری است. این حوزه بسیار پرطرفدار است و روزانه به محبوبیت آن نیز افزوده می‌شود. البته برخی مهارت‌ها در این حوزه بیشتر مورد توجه و نیاز هستند. در اینجا به معرفی هفت عنوان شغلی در این حوزه می‌پردازیم که انتظار می‌رود در آینده با درخواست فراوانی روبرو باشند:

1. مدیریت پایگاه داده یا Database Administrator

سرپرستان داده (DBAs) مدیریت اطلاعات سازمان را برعهده دارند. آن‌ها تضمین می‌کنند که داده‌ها به صورت موثر در حال اجرا می‌باشند و در دسترس کاربران غیرمجاز نیستند. شما برای اشتغال در این عنوان شغلی بهتر است در رشته لیسانس مدیریت سامانه اطلاعات (MIS) یا دیگر رشته‌های مرتبط کامپیوتری تحصیل کرده باشید.

علاوه بر این DBA ها باید درکی از زبان‌های دیتابیس داشته باشند، که مورد استفاده‌ترین زبان در این بخش زبان پرس و جوی ساختاری (Structured Query Language) یا همان SQL است. البته یک سرپرست داده باید به زبان مورد استفاده کارفرما نیز آشنایی داشته باشد.

با یک جست و جوی ساده متوجه خواهید شد که در ایران بسیاری از شرکت‌های معتبر در صورت متخصص شدن در این رشته به شما احتیاج خواهند داشت. در برخی موارد از این شغل با عنوان SQL Server یا SQL DBA هم نام برده شده است. طبق پیش بینی‌ها این عنوان شغلی تا سال 2026، حدود 11 % رشد خواهد داشت. اگر علاقه دارید با سیستم‌های مدیریت دیتابیس‌ها آشنا شوید، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) چیست؟

2. توسعه دهنده نرم افزار یا Software Developers

توسعه دهندگان نرم افزار، مغز خلاق پشت برنامه‌های کامپیوتری هستند. برخی از توسعه دهندگان به ساخت اپلیکیشن‌ها مشغول هستند در حالیکه برخی به ساخت سیستم‌ها می‌پردازند. در این شغل نیاز به تمرکز بالا دارید زیرا ممکن است ساعت‌ها مشغول اصلاح کد‌ها یا طراحی پروژه مورد نیاز مشتری خود باشید.

باید توجه داشته باشید که این عنوان شغلی با برنامه نویسی متفاوت است و توسعه دهندگان اغلب به موازات برنامه نویسان کار می‌کنند. به صورت معمول توسعه دهندگان دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار یا دیگر رشته‌های مرتبط کامپیوتر هستند. البته با وجود بوت کمپ‌ها و دیگر سیستم‌های آموزشی غیر رسمی، داشتن مداک دانشگاهی همیشه هم ضروری به نظر نمی‌رسد.

با جست و جو در سایت‌های کاریابی خواهید دید که شرکت‌های زیادی در حوزه‌های کاری مختلف به شما به عنوان توسعه دهنده نرم افراز نیاز خواهند داشت. پیش بینی می‌شود این عنوان شغلی در سال‌های آینده 26 % رشد داشته باشد.

3. توسعه دهنده وب یا Web Developer

توسعه دهندگان وب با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی نرم افزارهای آنلاینی را مطابق با نیاز کاربران ایجاد می‌کنند. یک توسعه دهنده وب ممکن است با زبان‌های مختلف و بر روی سیستم عامل‌های مختلف کار کند. کارفرمایان برای این پست عموما به دنبال افرادی با تجربه کاری مرتبط می‌گردند که در این مورد هم داشتن مدرک دانشگاهی چندان مورد نظر نیست و تمرکز بر روی اطلاعات و تجربیات افراد است. در بین هفت عنوان شغلی که در این مقاله معرفی می‌کنیم توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تحت وب بیشترین فرصت برای استفاده از بوت کمپ‌های آموزشی را خواهند داشت.

اگر به بخش استخدام‌های فوری سایت‌های کاریابی سر بزنید خواهید دید که شما به عنوان توسعه دهنده وب گزینه‌های فراوانی در این بخش خواهید داشت که اغلب از طرف شرکت‌های فناوری محور ارسال شده اند. این عنوان شغلی تا 4 سال دیگر 15% رشد خواهد داشت. اگر دوست دارید مراحل تبدیل شدن به یک طراح وب را بدانید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

اگر که قصد دارید به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید پیشنهاد ما دوره آموزش طراحی سایت سون لرن است. بیشتر بخوانید: مراحل یادگیری و بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع

4. تحلیل گر سامانه‌های کامپیوتری یا Computer Systems Analysts

تحلیل گران سیستم‌های کامپیوتری به بررسی شیوه‌های کاری شرکت‌ها می‌پردازند و سپس به دنبال طراحی و بازسازی آن ها، با هدف رسیدن به اثربخشی بیشتر هستند. آن‌ها نیاز به آشنایی جامعی در حوزه کسب و کار و فناوری اطلاعات دارند و به منظور مشخص کردن نیاز‌های مرتبط به فناوری اطلاعات، باید همواره با مدیران در ارتباط باشند. است. شاید به نظر برسد این عنوان شغلی چندان کاربردی ندارد اما با جست و جو در درخواست‌های کارفرمای برای استخدام خواهید دانست که اغلب کارفرمایان به اهمیت شما به عنوان تحلیل گر سامانه‌های کامپیوتری در ارتقا کسب و کارهای خود پی برده اند.

 

5. توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایل یا Mobile App Developers

 

توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل به تولید و یا سازگاری محصولات موجود، جهت استفاده بر روی موبایل‌ها و تبلت‌ها مشغول هستند. شرکت‌های خلاق از جمله شرکت‌های صنعتی، استودیو‌های ساخت بازی، موسسات تبلیغاتی و بازاریابی موبایل را به عنوان یک رسانه محتوایی قوی می‌شناسند. همچنین موسسات دولتی، ملی و صنعتی از توسعه دهنگان می‌خواهند که تولیدات ناشناخته آن‌ها را به صورت موثری به مخاطبین معرفی کنند. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل در لیست 10 شغل برتر آینده در سایت ThinkAdvisor معرفی شده است.

فکر می‌کنم اصلا لازم نباشد در مورد فرصت‌های شغلی موجود برای شما به عنوان شما به عنوان توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایل صحبتی کنیم چرا که همه ما از بازار فوق العاده خوب این شغل به صورت دورکاری و استخدامی باخبریم. پیش بینی می‌شود که این عنوان شغلی تا سال 2020، 57 % رشد داشته باشد. اگر دوست دارید با راه‌های کسب و کار از طریق برنامه نویسی اندروید آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

6. تحلیل گر تحقیقات بازار یا Market Research Analyst

تحلیل گران تحقیقات بازار به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا متوجه شوند مشتریان چه محصولات یا خدماتی را، با چه قیمتی احتیاج دارند. آن‌ها اطلاعاتی در مورد مشتریان و محصولات جمع آوری می‌کنند، یافته‌ها را تحلیل کرده و گزارشی جهت استفاده کارمندان ارائه می‌دهند. تحلیل گری تحقیقات بازار به عنوان نهمین شغل در لیست ده شغل برتر آینده در سایت ThinkAdvisor آمده است.

برای پیشرفت و متخصص شدن در این شغل نیاز به پیش زمینه‌های بسیاری خواهید داشت. بر اساس تعریف وزارت کار آمریکا افراد شاغل در این رشته فارغ التحصیلان رشته‌های استاتیک، ریاضی یا علوم کامپیوتر هستند. این افراد به اطلاعاتی در زمینه مدیریت کسب و کار، علوم اجتماعی و ارتباطات نیاز دارند.

کافی است به سایت‌های کاریابی مراجعه کنید تا متوجه شوید کسب و کارهای تازه اما بزرگ چقدر به شما به عنوان تحلیل گر تحقیقات بازار احتیاج دارند. پیش بینی می‌شود این شغل تا سال 2022، 32 % رشد خواهد داشت.

7. تحلیل گر امنیت اطلاعات یا Information Security Analyst

تحلیل گران امنیت اطلاعات وظیفه ایجاد و حفظ امنیت شبکه در سامانه‌های کامپیوتری ارگان‌ها را بر عهده دارند. اغلب تحلیل گران امنیت اطلاعات تحصیلات پایه خود را در زمینه کامپیوتر به پایان رسانده اند و دارای لیسانس علوم کامپیوتری و دیگر رشته‌های مرتبط هستند.

پر واضح است که حفظ امنیت اطلاعات الویت هر سازمانی است و بنابراین شما به عنوان تحلیل گر امنیت اطلاعات، پستی کلیدی خواهید داشت. حوزه کاری شما از شرکت‌های تولید پوشاک تا شرکت‌های پرداخت الکترونیک متفاوت خواهد بود و در واقع هر مجموعه ای به کسی مانند شما احتیاج خواهد داشت. این عنوان شغلی تا سال 2026، 28 % رشد خواهد داشت.

همانطور که ملاحضه کردید حوزه فناوری حوزه ای نیست که شما به عنوان متخصص در آن نگران استخدام و شغل آینده خود باشید چرا که تخصص شما در آینده مورد نیاز تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک خواهد بود. تنها کافی است انتخاب کنید، مصمم باشید و به یک متخصص تمام عیار در حوزه مورد نظر خود تبدیل شود. اگر می‌خواهید با روش‌های استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟

جمع بندی

لازم به ذکر است که پیش بینی‌های فوق، بر اساس مقاله ای در سایت معتبر BalanceCareer است که سابقه فعالیت 20 ساله در زمینه کسب و کار دارد. این سایت دارای کتابخانه ای با بیش از ده هزار عنوان مقاله مرتبط است. سون لرن امیدوار است این مقاله به شما در انتخاب شغل آینده تان در حوزه فناوری کمک کرده باشد و تصمیم گیری را برای شما متخصصان آینده این حوزه آسان‌تر کند.

۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
رضا ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰

پس تبلیغ پایتونش کجاست؟ خیلی منتظر بودم عنوان برنامه‌نویس پایتون رو ببینم

فریبا یعقوبی ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۵۷

:)) واقیعیت اینه که بر اساس آماری که انجمن برنامه نویسان TIOBE در سپتامبر سال جاری منتشر کرده زبان پایتون سومین زبان پرطرفدار دنیاست و اگر ما جدیدا روی این زبان بیشتر مانور می‌دیم فقط به همین دلیله. البته باید مقاله ای هم برای بررسی فرصت‌های شغلی ای که با یادگیری این زبان براتون ایجاد می‌شه به صورت جداگانه روی سایت قرار بدیم ;)

  • تخصص‌های حوزه فناوری
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :