سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴۹ دیدگاه نظر مهدی علامه
چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟
چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟

آماده شدن برای مصاحبه و استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی قطعا به چیزهایی بیشتر از دانش برنامه نویسی نیاز دارد. هر کدام از این شرکت ها، فرآیند استخدامی خاص خود را برای استخدام برنامه نویسان دارند. فرآیندی که روز به روز چالش برانگیزتر و سخت‌تر می‌شود. اما این فرآیندها چگونه انجام می‌شوند و شامل چه مراحلی هستند؟ شانس ما برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی از کدام روش بیشتر است؟ چه مواردی را باید قبل از شرکت در آزمون‌های استخدامی رعایت کنیم تا شانس ما از سایر رقبا بیشتر باشد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید و با فرآیند مصاحبه و استخدام برنامه نویس آشنا شوید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید!

فرآیند استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی چگونه است؟

استخدام برنامه نویس

در سال‌های اخیر میزان استخدام برنامه نویسان، به خصوص برنامه نویسان وب و گوشی‌های هوشمند در ایران افزایش یافته است. به همین دلیل افراد زیادی به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی علاقه مند شده اند. اما از طرفی دیگر همین عامل باعث ورود برنامه نویسانی بی کیفیت و مبتدی به بازار کار شد. برنامه نویسانی که هنوز تجربه کافی برای ورود به بازار کار را نداشته و معمولا دانش فنی پایینی نیز دارند. این عامل شرکت‌های برنامه نویسی و مشتریان را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده است.

بیشتر بخوانید: آموزش برنامه نویسی با بهترین زبان‌های برنامه نویسی 2023

بنابراین شرکت‌های برنامه نویسی و کارفرمایان صرفا به رزومه و نمونه کارهای افراد توجه نمی‌کنند، بلکه آن‌ها فرآیندهای گوناگونی را برای اطمینان حاصل کردن از مهارت‌های کارجویان و داوطلبان طراحی کرده اند. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که یکی از مهم‌‌ترین چالش‌‌های شرکت‌های برنامه نویسی، استخدام برنامه نویس جدید است. همانطور که اشاره شد، شرکت‌های برنامه نویسی از روش‌های مختلفی برای استخدام برنامه نویس استفاده می‌کنند. پس بیایید در ادامه با برخی از مهمترین و متداول‌ترین چالش‌ها و روش‌های احتمالی در زمان استخدام برنامه نویسان آشنا شویم.

مصاحبه‌های پی در پی با کارجویان برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی

مصاحبه استخدامی

انجام مصاحبه برای استخدام برنامه نویس ، یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی کارجویان است. معمولا از این روش به صورت مستقل و یا در کنار روش‌های دیگر برای آزمایش داوطلبان استفاده می‌شود. البته امروزه معمولا مصاحبه‌ها به صورت یک مرحله ای و تک بعدی نیستند، بلکه در چندین مرحله انجام می‌شوند. این بدین معناست که برنامه نویسان باید آمادگی مصاحبه با افراد مختلفی را داشته باشند. با این روش آن‌ها از جنبه‌های مختلفی مانند میزان مهارت‌های نرم، میزان انتظارات از آینده شغلی، مهارت‌های فنی و .... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. برخی از این مصاحبه‌ها به صورت زیر می‌باشند :

  • مصاحبه با تیم یا مدیر فنی : به منظور ارزیابی مهارت‌های فنی برنامه نویسان، معمولا از این نوع مصاحبه استفاده می‌شود.
  • مصاحبه با مدیریت نیروی انسانی : این مصاحبه بیشتر با هدف بررسی مهارت‌های نرم و میزان انتظارات فرد از شرکت انجام می‌گیرد. معمولا این نوع مصحابه در شرکت‌های کوچکتر توسط مدیر عامل انجام می‌شود.
  • مصاحبه با مدیر عامل : در بعضی از موارد مصاحبه هایی مستقیم با مدیر عامل نیاز می‌باشد. مثلا برای استخدام برخی از سِمت هایی مانند مدیر فنی، برنامه نویس ارشد و....

شرکت‌های مختلف با توجه به اهداف و اولویت هایی که دارند، مصاحبه‌های گوناگونی را با کارجویان انجام می‌دهند. در این روش معمولا افرادی که رزومه قابل قبولی دارند و واجد شرایط استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی هستند، برای مصاحبه فرا خوانده می‌شوند. البته این روش معمولا دارای ضعف‌ها و کمبودهایی است و نمی‌تواند تضمینی برای استخدام برنامه نویس مناسب باشد. زیرا برخی از این افراد برخلاف اینکه مصاحبه و رزومه قابل قبولی را ارائه می‌دهند، در آینده بازدهی خوبی از خود نشان نمی‌دهند. به همین دلیل شرکت‌ها معمولا از سایر روش‌های استخدامی در کنار این روش‌ها استفاده می‌کنند که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف پروژه‌های برنامه نویسی و ارائه آن ها

رزومه نویسی

برخی از شرکت‌های برنامه نویسی، پروژه خاصی را برای برنامه نویسان مشخص می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که در زمان مشخص شده آن را آماده کنند. معمولا بیشتر این پروژه‌ها از سطح متوسط بالاتر هستند و چالش‌های متفاوتی را در بر دارند. با این روش آن‌ها بر اساس میزان کیفیت، خلاقیت، شیوه کدنویسی و سایر موارد دیگر برنامه نویسان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اما همچنان امکان دارد برخی از افراد پروژه‌های خود را به دیگران بسپارند و خودشان آن‌ها را کدنویسی نکنند.

بنابراین پس از ارزیابی پروژه‌های دریافتی داوطلبان، مناسب‌ترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند. سپس افرادی که پروژشان قابل قبول بوده است را دعوت می‌کنند تا مراحل طراحی، دلایل استفاده از روش‌های مختلف و سایر موارد مرتبط با پروژه را در مقابل تیم فنی ارائه دهند. در این روش برنامه نویسان باید قادر باشند از پروژه خود دفاع کنند و پاسخگوی سوالات فنی مرتبط باشند. با این روش شرکت‌ها می‌توانند از میزان مهارت‌های آن‌ها اطمینان حاصل کنند و با خیالی راحت به استخدام آن‌ها بپردازند. میزان سختی پروژه‌ها برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد، عواملی مانند :

  • سطح پروژه تعریف شده
  • میزان انتظار شرکت از داوطلبان
  • میزان تسلط برنامه نویس به موارد فنی
  • نحوه ارائه و فن بیان پروژه
  • و ....

تعیین دوره‌های کارآموزی مدت دار برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی

فرآیند استخدام

بسیاری از شرکت‌های برنامه نویسی، به روش‌های تعریف پروژه اختصاصی و انجام مصاحبه برای استخدام برنامه نویسان بسنده نمی‌کنند. شاید این روش‌ها راه‌های مناسبی برای به چالش کشیدن مهارت‌های فنی و ارتباطی برنامه نویسان باشد، اما همچنان آن‌ها اعتقاد دارند که نمی‌توانند عملکرد آن‌‌ها را در بلند مدت تضمین کنند. بنابراین آن‌ها از روشی به نام تعیین دوره‌های کارآموزی مدت دار برای استخدام برنامه نویسان استفاده می‌کنند. این روش یکی از بهترین شیوه هایی است که می‌تواند افراد جدید را از همه ابعاد مورد آزمایش قرار دهد و عیار آن‌ها را مشخص کند.

در این روش معمولا برنامه نویسان با حقوق پایه مشخصی استخدام می‌شوند. سپس برای افزایش حقوق، بهرمندی از مزایا، ارتقا سمت و در نهایت استخدام رسمی و دائمی باید دوره مشخصی را به اتمام برسانند. بنابراین برنامه نویس باید بتواند در طول دوره زمانی تعیین شده، خود را به عنوان فردی تاثیرگذار و مثبت به اثبات برساند و شایستگی‌های خود را به شرکت نشان دهد. این دوره‌ها معمولا به صورت سه ماهه، شش ماهه و یا حتی یکساله می‌باشند.

چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟

در سال‌های اخیر میزان استخدام برنامه نویسان به خصوص برنامه نویسان وب و گوشی‌های هوشمند در ایران افزایش قابل توجه ای داشته است. اگر به سایت‌های کاریابی و آگهی‌های استخدام نگاهی انداخته باشید، قطعا فرصت‌های شغلی بسیار زیادی که برای برنامه نویسان وجود دارد، نظر شما را جلب خواهند کرد. اما قطعا استخدام در این شرکت‌ها به این آسانی‌ها نخواهد بود و نیاز به مهارت‌های خاصی دارد.

هر کدام از این شرکت ها، آزمون‌ها و چالش‌های مختلفی را برای برای استخدام برنامه نویس جدید در نظر می‌گیرند. این چالش‌ها و آزمون‌ها روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. اما چطور می‌توانیم از این هفت خان به راحتی عبور کنیم؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشیم تا بتوانیم به سادگی در بهترین شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟ اگر می‌خواهید تمام پیش نیازهایی که باید قبل از مصاحبه و استخدام داشته باشید را بشناسید، به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید!

سوالات استخدامی مصاحبه

امروزه مصاحبه و استخدام برنامه نویس در شرکت‌های معتبر به یکی از دغدغه‌های برنامه نویسان تازه وارد و کارجویان تبدیل شده است. همانطور که اشاره شد به دلیل ورود برنامه نویسانی بی کیفیت و مبتدی به بازار کار، شرکت‌های برنامه نویسی و کارفرمایان با چالش‌های زیادی رو به رو هستند. به همین دلیل آن‌ها صرفا به رزومه و نمونه کارهای داوطلبان توجه نمی‌کنند و از روش هایی مختلفی را برای ارزیابی آن‌ها بکار می‌گیرند. روش هایی که در بالا معرفی شدند عبارتند از :

  • مصاحبه‌های پی در پی با کارجویان
  • تعریف پروژه‌های برنامه نویسی و ارائه آن ها
  • تعیین دوره‌های کارآموزی مدت دار

هر کدام از این روش‌ها فرآیندی خاص دارد که به منظور به چالش کشیدن بخشی از مهارت‌های کارجویان طراحی شده اند.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان کتاب آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

چه مسیری را برای استخدام شدن باید طی کنیم؟

استخدام کارآموز برنامه نویسی در تهران

در دنیای واقعی خبری از میانبر یا مسیرهای جادویی برای رسیدن به موفقیت نیست و به قول معروف یک شبه نمی‌شود ره صد ساله را رفت! اگر دوست دارید در شرکت‌های بزرگ و مطرح برنامه نویسی استخدام شوید باید برای شروع خاک کار را بخورید! باید هدف خودتان را انتخاب کنید تا بتوانید یک دید کلی از مسیر خود به دست آورید. پس از این کار شما می‌توانید پله‌های بعدی و پیش روی خود را شناسایی کنید و با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید. پس قبل از هر چیزی باید زمینه تخصصی خود را انتخاب کنید. برخی از زمینه هایی که می‌توانید در آن فعالیت کنید، عبارتند از :

  • برنامه‌ نویسی وب (Back-end و Front-end)
  • برنامه‌نویسی برای گوشی‌های هوشمند (Android, iOS)
  • برنامه نویسی و امنیت شبکه
  • کار با بیگ دیتا
  • هوش مصنوعی
  • برنامه‌ نویسی سیستمی
  • و....

برای انتخاب هر یک از این زمینه‌ها به شما توصیه می‌کنیم که تخصصی را برای فعالیت انتخاب کنید که به آن علاقه مندید!

استخدام کارآموز برنامه‌ نویسی

استخدام کارآموز

همانطور که اشاره شد برای رسیدن به هدفتان باید پله پله پیش بروید. بنابراین گام بعدی پس  از یادگیری و آموزش، کسب تجربه و مهارت عملی است. یکی از بهترین روش‌های کسب تجربه، استخدام در شرکت‌های بزرگ برنامه نویسی به عنوان کارآموز است. حتما این مورد را در نظر داشته باشید که هدف شما از کارآموزی کسب تجربه است بنابراین به هیچ عنوان این دوره را از نظر مالی ارزش گزاری نکنید، زیرا ارزش این دوره بسیار بیشتر از میزان حقوقی است که دریافت می‌کنید. همچنین در نظر داشته باشید که استخدام شدن در شرکت‌های کوچک نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کارآموزی در شرکت‌های معتبر در نظر گرفته شود.

تیم فنی و برنامه نویسی بیشتر شرکت‌های بزرگ در شهرهایی مانند تهران ، اصفهان، مشهد و شیراز مشغول به فعالیت هستند. بنابراین اگر شما در این شهرها ساکن نیستید، باید به فکر مهاجرت باشید. زیرا با کار کردن در اینگونه شرکت‌ها قطعا تجربه بیشتری کسب می‌کنید و زودتر پیشرفت خواهید داشت. البته قطعا شرکت‌های زیادی هم در سایر شهرهای ایران مشغول به فعالیت هستند که شرایط  فنی خوبی دارند و به دنبال کارآموز هم می‌گردند. بنابراین حتما پس از آموزش یک مهارت فنی، فرصت را غنیمت بشمارید و به دنبال یک موقعیت کارآموزی مناسب باشید.

برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی چه مهارت هایی باید داشته باشیم؟

فرآیند استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی

بهترین راه آمادگی برای مصاحبه و در نهایت استخدام شدن، اطلاع از شرایط و پیش نیازهای مورد نیاز این فرآیند است. فرآیندی که شما از جنبه‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. بنابراین باید از نظر مهارت‌های «فنی» و «فردی» در شرایط قابل قبولی قرار داشته باشید و بهترین نسخه خودتان را به نمایش بگذارید. پس اگر می‌خواهید بدانید هر کدام از این مهارت‌ها به چه میزان در ارزیابی شما تاثیرگذار است و چه سوالاتی احتمالا از شما پرسیده می‌شود، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

داشتن مهارت‌های فنی

استخدام شرکت‌های برنامه نویسی

در مقالات زیادی به این نکته اشاره کردیم که در کسب و کار داشتن مهارت‌های نرم نسبت به مهارت‌های فنی، نقش به مراتب مهمتری در رسیدن به موفقیت دارد. با این وجود، نمی توان مهارت‌های نرم را به عنوان جایگزینی برای مهارت‌های سخت و فنی در نظر گرفت .زیرا داشتن مهارت‌های فنی از پیش نیاز‌های اصلی رسیدن به موقعیت شغلی است و نمی‌توانیم بدون بهرمندی از آن‌ها اقدام به مصاحبه یا درخواست استخدام کنیم. پس برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی حتما باید حداقل مهارت‌های مرتبط با نیاز‌های آن‌ها را بدانیم. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از :

  • دانش تخصصی در مورد یک زبان برنامه نویسی
  • طراحی و گرافیک
  • مارکتینگ
  • سئو و بهینه سازی وب سایت
  • و...

تقویت مهارت‌های نرم (فردی)

استخدام برنامه نویس تازه کار

مهارت‌های نرم یا Soft skills همان ویژگی‌های شخصیتی و یا شایستگی هایی هستند که صفات کلی ما را تشکیل می‌دهند. مهارت‌های نرم مکمل مهارت‌های سخت هستند، زیرا این مهارت‌ها باعث نمایش پتانسیل افراد مجهز به مهارت‌های سخت می‌شوند. به همین دلیل است که امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در زمان مصاحبه از کارجویان، در مورد عمق تخصص فنی داوطلبان نگران نیستند زیرا آن‌ها بر این باورند که می‌توانند عجیب و غریب و سخت‌ترین تکنولوژی‌های روز را بدون هیچ دردسری به کارمندان خود آموزش دهند.

ولی می‌دانند که آموزش مهارت‌های نرم به مراتب سخت‌تر از آموزش‌های فنی و کاربردی است. بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای استخدام نیروی جدید ترجیح می‌دهند کسانی را انتخاب کنند که مهارت‌های نرم قوی‌تری دارند. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که دنیای کسب و کار و ارتباطات به سمتی در حال حرکت است که فقط افرادی می‌توانند در آن موفق شوند که علاوه بر داشتن مهارت‌های سخت، دارای مهارت‌های نرم قوی و موثری باشند.

پس حتما اگر بخواهید در شرکت معتبری استخدام شوید به مهارت‌های نرم یا مهارت‌های فردی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل باید سعی کنید که صفات شخصیتی مانند داشتن پشتکار، خلاقیت، چالش پذیری و... را در خود تقویت کنید تا شانس بیشتری برای استخدام شدن داشته باشید.

آشنایی با مسائل و برخی از سوالات متداول در مصاحبه

آموزش مصاحبه استخدامی برنامه نویسان

در زمان مصاحبه ممکن است از شما سوال‌های مختلفی پرسیده شود. باید تعامل خوبی با مصاحبه کننده داشته باشید و تلاش کنید که پاسخ سوالات پرسیده شده را در ساده‌ترین حالت ارائه کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در مصاحبه فقط مسائل فنی دارای اهمیت نیستند پس باید از مهارت‌های نرم خود به خوبی استفاده کنید تا در حین مصاحبه از نظر شیوه برخورد، نحوه ارائه، داشتن آرامش و.... در شرایط مناسبی باشید.

یکی از اشتباهات رایج در میان داوطلبان، این است که از گفتن کلمه نه هراس دارند و نمی‌توانند شرایط را متناسب با خودشان تعیین کنند. زیرا اگر نتوانید با برخی از قوانین و شرایطی که با شما سازگار نیستند مخالفت کنید، مجبور به قبول کردن تعهداتی می‌شوید که امکان دارد در آینده از پس آن‌ها بر نیایید.

همچنین سعی کنید در زمان مصاحبه، یک فرد همه کاره و هیچ کار به نظر نرسید. برای این کار باید بگویید که بر روی یک موضوع تخصص دارید و با موارد دیگر آشنا هستید. زیرا شرکت‌های برنامه نویسی ترجیح می‌دهند برنامه نویسی که استخدام می‌کنند در یک زمینه متخصص باشد، نه اینکه صرفا با تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مختلف آشنا باشد.

همانطور که دیدید در مصاحبه‌های استخدامی برنامه نویسی، کارجویان از دو نظر «فنی» و «فردی» مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. به این منظور داوطلبان باید بتوانند پاسخگوی سوالات متفاوتی باشند. این سوالات شرکت به شرکت و مصاحبه تا مصاحبه متفاوت اند. اما در ادامه می‌توانیم با برخی از مهمترین و متداول‌ترین سوالات مطرح شده، آشنا شویم، این سوالات عبارتند از:

  1.  با چه زبان‌های برنامه نویسی کار کرده اید؟ چه میزان در آنها تجربه دارید؟ چقدر با تکنولوژی‌های مرتبط با این زبان‌ها آشنا هستید؟
  2. اگر محیط کاری شما پرتنش باشد، کارهای خود را چگونه مدیریت خواهید کرد؟ چه مواردی را در محل کار غیرقابل تحمل می‌دانید؟
  3. اگر امروز به شما بگویند که زبان‌های برنامه نویسی که بر آن‌ها مسلطید منقرض شده اند، چکار می‌کنید؟
  4. هدفتان از کار در این شرکت چیست؟ چه ارزش هایی می‌توانید برای شرکت ایجاد کنید؟
  5. تصور می‌کنید چند سال دیگر در چه جایگاهی باشید؟

در کدام شرکت‌های برنامه نویسی استخدام نشویم؟

بسیاری از ما، سختی‌های کار برنامه نویسی را به جان خریده ایم تا بتوانیم در شرکت هایی استخدام شویم که شرایط کاری در آن‌ها مطلوب است. قسمت تلخ داستان جایی است که بعد از تحمل این همه دشواری و تبدیل شدن به یک متخصص حرفه ای، در شرکتی استخدام شویم که به احساس راحتی و امنیت افرادش اهمیتی نمی‌دهد. در ادامه شما را راهنمایی می‌کنیم تا اسیر چنین شرکت هایی نشوید.

شناخت شرکت‌های برنامه نویسی

شناخت شرکت‌های برنامه نویسی

ممکن است همه ما بعد از یادگیری مهارتی، انتظار داشته باشیم در شرکتی استخدام شویم که فرهنگ آن بسیار حرفه ای باشد. مدیرانی داشته باشیم که با رفتار مسئولانه خود نشان دهند به امنیت شغلی و راحتی کارمندان خود اهمیت می‌دهند و پیشرفت شغلی برای همه فراهم است. اما حقیقت این است که چنین شرایطی در همه مجموعه‌ها فراهم نیست و این شما هستید که باید در قبال محیط کاری خود مسئول باشید و شرایط را به خوبی بررسی کنید. آنچه باید درباره انتخاب شرکت مناسب به آن‌ها توجه کنیم را می‌توان در فرهنگ و ساختار سازمانی خلاصه کرد. در ادامه به توضیح این مفاهیم سازمانی خواهیم پرداخت.

منظور از فرهنگ سازمانی شرکت‌های برنامه نویسی چیست؟

فرهنگ سازمانی شرکت‌های برنامه نویسی

تصور کنید با فرد جدیدی آشنا شده اید. شاید در ابتدا جذب ظاهر، شیوه لباس پوشیدن یا صدای آن فرد شوید اما چیزی که رابطه شما را در طولانی مدت حفظ و یا نابود می‌کند شیوه برخورد و اخلاقیات آن فرد است. در سازمان‌ها و شرکت‌های برنامه نویسی هم دقیقا همین اتفاق می‌افتد. شاید برای مصاحبه وارد شرکتی شوید که مبلمان بسیار خوبی دارد، نور پردازی آن فوق العاده است و تمام کارکنان زیبا‌ترین لباس‌ها را پوشیده اند. اما واقعا این چیزهای ظاهری می‌توانند شما را برای کار طولانی مدت در این شرکت مجاب کنند؟ مطمئناً نه! آنچه باید به آن توجه کنید اخلاقیات، ارزش ها، انتظارات و اهداف سازمان‌ها هستند. مجموعه ای که در علم مدیریت به آن "فرهنگ سازمانی" گفته می‌شود و مفاهیم گسترده ای دارد.

ساختار سازمانی شرکت‌های برنامه نویسی

ساختار سازمانی

در بسیاری از شرکت‌ها که به روش سنتی مدیریت می‌شوند توجه زیادی به سلسله مراتب شده و ساختار سازمان به صورت عمودی (Vertical Organization) است. در واقع در این سازمان‌ها کارکنان به سختی به مدیران ارشد و موسسان شرکت دسترسی دارند و ایده‌ها آنقدر از فیلتر‌ها و لایه‌های مختلف سازمان عبور می‌کنند که در نهایت تقریبا چیزی از آن‌ها باقی نمی‌ماند.

از دیگر مشکلات این شیوه چارچوب‌ها و قوانین سخت گیرانه ای است که اغلب موجب از بین رفتن خلاقیت می‌شوند، چرا که برای انجام هر کار دستور العمل مشخصی دارند و چیزی خارج از آن را نمی‌پذیرند. چنین شیوه هایی معمولا با روند سریع پیشرفت فناوری سازگار نیست. بنابراین اولین چیزی که در آن‌ها باید تغییر کند، حذف سلسله مراتب سازمانی و ایجاد ارتباط موثر بین تمام سطوح سازمان است.

در این ساختار که به اصطلاح سازمان افقی (Horizontal Organization) نامیده می‌شود، به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که در طول روز کاری به راحتی با مدیران و موسسان شرکت در ارتباط باشند. در چنین سازمانی شما اجازه دارید سر میز ناهار با موسس شرکت در مورد مشکلات، خواسته‌ها و ایده‌های خود گپی دوستانه بزنید. آن‌ها نیز مشتاقانه به صحبت‌های شما گوش می‌کنند و حتی فرصت هایی برای تشویق شما به تعامل بیشتر با دیگر اعضای سازمان فراهم می‌کنند.

مدیران این شرکت‌ها علاوه بر داشتن گوش شنوا، به شفافیت در سازمان هم اهمیت می‌دهند. در این سازمان‌ها هیچ اطلاعاتی مختص مدیران نیست بلکه همه کارکنان، همه چیز را می‌دانند. همه تصمیمات و نتایج به اطلاع تمامی کارکنان می‌رسند و این به این معنی است که شما عضو ارزشمندی از شرکت هستید. احساس ارزشمندی برای همه افراد مهم است و تاثیر زیادی در انگیزه و رضایت شغلی افراد دارد.

سطح توقع خود را با واقعیت کالیبره کنید

انتظارات از شرکت

اگر آمار و اطلاعاتی را که لینکدین درباره شرکت‌های جذاب ارائه می‌دهد را پیگیری کنید، حتما متوجه می‌شوید که اغلب شرکت‌های معرفی شده در این لیست، شرکت‌های تکنولوژی محور هستند. یعنی دقیقا همان شرکت هایی که شما برای شروع کار در آن‌ها آموزش دیده اید. از این شرکت‌ها می‌توان به گوگل، فیسبوک، توئیتر و بسیاری دیگر اشاره کرد. شرکت هایی که تبدیل به الگو‌های موفقی برای دیگر مدیران در زمینه فرهنگ سازمانی شده اند و کار کردن در آن‌ها رویای بسیاری از نیروهای جوان در سراسر دنیا است.

یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه فرهنگ سازمانی، شرکت گوگل است. این کمپانی فرصت ملاقات با غول‌های فناوری را برای شما فراهم می‌کند و همچنین، به شما زمانی برای رسیدن به پروژه‌های شخصی تان را می‌دهد. شما می‌توانید با مدیران و بنیان گذاران به صورت مستقیم در ارتباط باشید و این تنها بخشی از اتفاقاتی است که گوگل را به یکی از دوست داشتنی‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل کرده است. حتما شما هم می‌دانید که در حال حاضر شرایط کار کردن در شرکتی که طبقاتش با یک سرسره بهم وصل شوند، برای ما وجود ندارد. بنابراین باید سطح توقع خود را با واقعیت موجود جامعه کالیبره کنیم تا در مواجهه با واقعیت سرخورده نشویم.

جزئیاتی که باید در شروع کار به آن‌ها توجه کنیم

قوانین شرکت‌های برنامه نویسی

یکی از خط مشی هایی که گوگل را به چنین شرکت محبوبی تبدیل کرده، پیروی از قانون از 20-80 است. کارکنان این سازمان اجازه دارند 20 درصد از زمان کاری خود را به کارهای شخصی شان اختصاص دهند. جالب است بدانید که بسیاری از محصولات فوق العاده گوگل ابتدا پروژه شخصی یکی از کارکنان بوده که سپس به عنوان پروژه اصلی گسترش داده شده است.

مورد دیگری که در سازمان‌ها باید مورد توجه باشد، اجازه بروز خلاقیت و حفظ انگیزه در کار است. یعنی شما به عنوان عضوی از سازمان می‌توانید تصمیم بگیرید کار خود را با چه روشی پیش ببرید و ملزم به کار در چهارچوب‌های خشک و غیر منعطف نیستید. در واقع مدیران این سازمان‌ها به این نکته واقف اند که "نوآوری را نمی‌توان برنامه ریزی کرد".

ایده آل خودت را پیدا کن

پیدا کردن شرکت مناسب

آنچه گفته شد، شرایط یک شرکت ایده آل است. البته لغت ایده آل واقعا تعریف مشخصی ندارد. شاید آن چه برای یک نفر فوق العاده عالی است برای شخص دیگری افتضاح باشد. شاید شما کسی باشید که ترجیح می‌دهید به تنهایی کارهای خود را انجام دهید. شاید هم ترجیح می‌دهید اگر به عنوان مدیر ارشد در مجموعه ای مشغول می‌شوید فاصله ای بین شما و کارکنان رده پایین باشد و دسترسی به شما چندان آسان نباشد. در این صورت آنچه به عنوان شرکت ایده آل مطرح کردیم ممکن است از نظر شما بیشتر شبیه به جهنم باشد.

البته اگر مایل هستید که بدانید چه کسانی، با چه خصوصیات اخلاقی در محیط کار موفق ترهستند پیشنهاد می‌کنم به سون کست آموزشی با موضوع "آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان" گوش کنید.

بیشتر بخوانید: سِون کست : آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

چطور شرکت مناسب را پیدا کنیم؟

شرکت‌های برنامه نویسی

وقتی برای جلسه مصاحبه آماده می‌شویم تنها به این فکر می‌کنیم که چگونه باید به سوالات مدیران و صاحبان کسب و کارهایی که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم پاسخ دهیم. اما مصاحبه فرصتی است که در اختیار دو طرف قرار گرفته تا بیشتر باهم آشنا شوند و دریابند که چقدر برای کار در کنار هم مناسب هستند. در واقع شما باید علاوه بر آماده کردن پاسخ سوالات به پرسش هایی که باید بپرسید هم فکر کنید.

بنابراین یکی از دم دستی‌ترین روش‌ها برای اینکه متوجه شوید شرکتی برای شما مناسب است یا نه همین جلسات مصاحبه هستند. شجاع باشید و آنچه را می‌خواهید بدانید مستقیما بپرسید. مثلا در مورد فرهنگ سازمانی شرکت سوال کنید، بپرسید شرکت چه آینده ای را برای خود متصور است، سوال کنید چقدر انعطاف در مورد ساعت ورود و خروج وجود دارد و غیره.

مورد دیگر که می‌تواند پیش از ورود به جلسه مصاحبه به شما کمک کند مطالعه سایت شرکت است. در اغلب سایت‌ها بخشی با عنوان درباره ما وجود دارد که هر قدر زمان بیشتری برای خواندن این بخش بگذارید شانس بیشتری برای انتخاب بهتر خواهید داشت. در برخی از سایت‌ها مدیران و کارکنان شرکت هم معرفی شده اند. بسیار مفید خواهد بود اگر این بخش را هم با دقت مطالعه کنید. یکی دیگر از راهکار‌ها پیدا کردن صفحات کارکنان بر روی سایت هایی مثل لینکدین و ارتباط گرفتن با آن هاست. هیچ کس بهتر از آن‌ها نمی‌تواند پاسخ سوالات شما را بدهند.

روانشناسان اعتقاد دارند که فشار روحی از دست دادن کار با فشار روحی از دست دادن عزیزان برابری می‌کند. فکر می‌کنیم حالا متوجه شده باشید که این همه وسواس در انتخاب محل کار به چه دلیل است. اگر در ابتدای ورود به یک سازمان همه آنچه را که می‌خواهیم در نظر بگیریم امکان ترک کار را به حداقل رسانده ایم. در واقع ما می‌خواهیم بهترین جایگاه را برای خود پیدا کنیم. جایی که بتوانیم در آن موثر باشیم و در عین حال رضایت شغلی حداکثری را نیز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: Soft Skill چیست؟ مهارت هایی که زندگی شما را متحول می‌کنند

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که شرکت‌های برنامه نویسی از روش‌های مختلفی برای استخدام کارجویان خود استفاده می‌کنند. نحوه اجرای این روش‌ها از شرکتی تا شرکت دیگر متفاوت است و با توجه به نیازها، اهداف و تجارب آن‌ها تغییر می‌کنند. برای موفقیت در هر کدام از این روش‌ها و بالا بردن شانس استخدام خود باید مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید.

اما بگذارید تا یک حقیقت را با شما در میان بگذاریم! حتی اگر تمام پیش نیازهای یک برنامه نویس خوب را هم داشته باشید و همه چیز را عالی انجام دهید، با این حال ممکن است باز هم شما را استخدام نکنند. اما این موضوع به معنای صلاحیت نداشتن شما نیست و نباید بر این اساس خود را مورد قضاوت قرار دهید. پس در هر شرایطی سعی کنید که به تقویت مهارت‌های خود بپردازید و با شرکت‌های برنامه نویسی دیگر مصاحبه کنید. شک نداشته باشید که اگر موارد و پیش نیازهای گفته شده را داشته باشید، قطعا موقعیت کاری مناسبی به دست خواهید آورد.

تاکنون تجربه مصاحبه با شرکت‌های برنامه نویسی را داشته اید؟ به نظر شما چه عوامل دیگری می‌توانند در این فرآیند تاثیرگذار باشند؟ خوشحال می‌شویم که تجارب خود را از بخش نظرات با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: سِون کست : آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

۴۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
Homayoun ۰۱ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۵۱

سلام وقت بخیر. بنده یه پیشینه ای در زمینه برنامه نویسی داشتم. ولی به تازگی به صورت جدی آموزش شروع کردم که تا الان به html/css به صورت قابل قبولی واقف شدم.من لیسانس مدیریت صنعتی دارم. تازه خدمت سربازیم تموم شده. و با توجه به اینکه سن م جای آزمون خطا برام نمیزاره. می‌خواستم بدونم سریع‌ترین راهی که بتونم به عنوان کار اموز در شرکت معتبر استخدام بشم چیه؟ و اینکه راه در امد زایی خودم هر چند کم باشه شروع کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶

درود سن تون دقیقا چقدر هست و در کدوم شهر ساکن هستید؟

Homayoun ۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۴

27 تهران.

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۳۷

خیلی کامل و خوب❤️

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۲۶

سلام خسته نباشید میخواستم توی حوزه تحت وب شروع به یادگیری کنم بعد میخواستم برم کلاس‌های مجازی میخواستم بدونم کلاس‌های مجازی جواب میده؟ با حضوری باید یاد گرفت این حوزه رو؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۶:۲۲

درود کلاس مجازی با حضوری هیچ فرقی نداره. البته بهترین انتخاب اینه که یک دوره جامع همراه با پشتیبانی در سطح نت پیدا کنید و استارت بزنید، چون در روش کلاس اغلب استاد مباحث رو کش میده و حوادث باعث میشه سرعت یادگیری پایین بیاد.

حامد محمدی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۱۸

سلام وقت بخیر، حقوق‌های ۴۰ و ۵۰ میلیونی که بعضی شرکت‌ها تو سایت جابینجا برای نامه نویس‌ها زدن صحت داره؟ و اینکه حداقل و حداکثر حقوقی که میشه از راه کار ریموت با شرکت‌های خارجی کسب کرد چقدره؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۰۲

درود بله اما باید مصاحبه برید تا از شرایط دریافت شون مطمئن شید. یکی از بدترین حقه هایی که شرکتهای داخلی میزنند اینه که حداکثر حقوق رو ذکر میکنند یا با مزایا درنظر میگیرند یا سه ماهه میگیرند و... کلا کار ریموت سقف و کف نداره. میشه با یه روز کار در هفته دو میلیون درآورد یا بالای ده میلیون و...

۰۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶

سلام میخواستم بدونم چجوری اینجور شرکت هارو پیدا کنیم که با اینکه سنمون کمه ولی بتونیم به صورت آنلاین استخدام بشیم و به صورت آنلاین هم کار کنیم

نازنین کریمی مقدم ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۰۰:۵۶

درود باید از سایتهای کاریابی مثل جابینجا و جاب ویژن استفاده کنید.

۰۵ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۰۳

خیلی خوب و کامل

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۰

سلام ممنونم از مقاله خوبتون. یه خواهشی داشتم، لطفاً تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات معتبر که بتونیم به عنوان برنامه نویس بک اند و یا فرانت در اونها مشغول بشیم (حتی به صورت کاراموز) رو معرفی کنید. راستش معتبر بودن شرکت خیلی مهمه . با توجه به اینکه شرکت‌های متفرقه خیلی زیاد شدند و ممکنه آدم چند سال از عمرش اونجا هدر بره و نه حقوق خوبی بدند و نه مزایا و نه آینده دار باشه. خواهش میکنم با توجه به شناختتون از این حوزه، نام چند تا شرکت معتبر رو بگید که حقوق ومزایای مناسبی هم پرداخت میکنند ( مثل خدمات انفورماتیک) و ارزش داشته باشند که آدم تلاش کنه تو اون شرکت‌ها بتونه مشغول بشه. خواهشاً نام ببرید و راهنمایی کلی نکید. با تشکر و ارادت فراوان

نازنین کریمی مقدم ۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹

درود ممنون از فیدبک تون درخواست تون رو انتقال میدم در صورت امکان مقاله ای بهش تخصیص میدیم. (چون ممکنه تبلیغاتی بشه و امکان نگارشش نباشه) اما لیست شرکتهای معتبر رو از وبینارهایی که تشکیل میدیم هم میتونید بدست بیارید.

۰۵ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۰۸

سلام ببخشید میخواستم بدونم ما از کجا متوجه بشیم که به چه حوزه ای در برنامه نویسی علاقه داریم

نازنین کریمی مقدم ۰۶ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۵۷

درود باید درمورد همه زمینه‌ها مطالعه کنید و باهاشون آشنا بشید و در نهایت ریشه علاقه رو در خودتون جست و جو کنید. برای مثال اگر به کارهای پردازشی علاقه دارید هوش، اگر به طراحی و کارهای تصویری علاقه دارید فرانت اند، اگر به کار تیمی و فان علاقه دارید بازی سازی، اگر به پیچیدگی علاقه ای ندارید میکرونویسی و...

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۶

سلام و خسته نباشید . شرمنده اسم اون شرکت هایی که هم کارآموز میگیره و هم برنامه نویس استخدام میکنه کدوم‌ها هستند؟

نازنین کریمی مقدم ۰۴ دی ۱۴۰۰، ۰۶:۴۳

سلام حقیقتا در حال حاضر هر شرکتی بسته به شرایط خودش این امکان رو قرار داده. برای پیدا کردن لیستشون میتونید به سایتهای کاریابی مثل جابینجا و جاب ویژن مراجعه کنید.

فراز صالحی ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۱۹

سلام , اگر امکانش هست ی مقاله در مورد قانون کار هم بگید ... آیا شرکت‌ها حق دارن کارت ملی از ما بگیرن ؟ ایا شرکت هاحق دارن سفته یا تست اعتیاد به مواد مخدر بگیرن یا خیر. ممنونم بابت مقاله خوبتون.

نازنین کریمی مقدم ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱

درود سعی میکنیم چنین مقاله ای رو در برنامه کارهای آینده مون قرار بدیم. شرکت حق داره کپی یا اسکن کارت ملی تون رو داشته باشه نه خودش رو، همچنین این حق رو داره که به ازای اهمیت کاری که در شرکت دارید ازتون سفته بگیره و بله برخی تست اعتیاد هم میگیرند و از نظر قانون کار مشکلی نداره.

pouya ۰۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۴۹

صفحه مشکل داره و فرم افتاده رو مطلب و چیزی نميشه خوند

نازنین کریمی مقدم ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴

سلام. میتونم بپرسم با چه دستگاهی وارد سایت میشید؟ (چون نه رو گوشی و نه رو کامپیوتر برای من مشکلی پیش نمیاد که ارجاع بدم به بچه‌های فنی)

یوسف آرمات ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۲۵

باسلام خدمت شما. مقاله بسیار خوبی بود.

حدیث ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵

واقعا برنامه نویس شدن هم به زمان و هم به هزینه قابل توجهی نیاز دارد که بدون داشتن حامی نمی‌توان به آن برسیم ? سالهاست آروزی برنامه نویس شدن دارم ولی شرایط ندارم

نازنین کریمی مقدم ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۵

درود. بله زمان که صددرصد لازمه، اما نسبت به سایر حوزه‌ها هزینه زیادی نیاز نداره و کلی منبع رایگان در اینترنت برای یادگیری هست. به علاوه اینکه شما بعد از حدود یکسال میتونید تمامی هزینه هایی که کردید رو با درآمدتون هیچ کنید و به سوددهی برسید. اگر زمینه خاصی در برنامه نویسی (اپ، وبسایت و...) موردنظرتون هست، میتونید از طریق مقالات نقشه راه با چگونگی استارت زدن آشنا بشید. ما برای حمایت و کمک به شما اینجا هستیم.

یوسف ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷

با سلام مقاله جالبی بود و میتونه راهنمای استخدام یک برنامه نویس باشه

امیر ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۰۰

خیلی ممنون بابت مقاله کامل و خوبتون

فائقه نامور ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۰۵

سلام ممنون از توجه شما.

سمیرا عبدی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳

مطالب عالی و مفید بودن نضر منم با خانم فاطمه افشار یکیه و باید بعضی از شرکت‌های ایرانی هم معرفی شن

ارش ۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰

سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون میخواستم بدونم برنامه نویسان حرفه ای معمولا تو کدوم سایتها آگهی‌های شغلی رو دنبال می‌کنند؟ اصلا تو سایتها اپلای می‌کنن یا تو کانالهای تلگرامی؟ من به دنبال تعدادی برنامه نویس با استعداد و باهوش میگردم و تو سایتهای مختلف آگهی زدیم ولی گزینه‌های خیلی خوبی به دستمون نرسیده. ممنون میشم دیدگاهتون رو بدونم.

star ۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸

سلام واقعا مطالبی که شما توی سایتتون میذارین عالین ممنون

امیر ۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰

سلام.خیلی ممنون از مقاله خوبتون.یه سوال داشتم و اونم اینه که برای استخدام شدن در یک شرکت به عنوان برنامه نویس به مدرک دانشگاهی(مثلا لیسانس نرم افزار) و کارت پایان خدمت نیاز هست؟ اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

لقمان آوند ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۵۸

مدرک مهمولا خیلی مهم نیست. کارت پایان خدمت هم بستگی به شرکتش داره. بعض‌ها می‌خوان بعضی‌ها براشون مهم نیست

محمد نقلانی ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷

مثل همیشه عالی و پر محتوا ممنون مهدی جان

مهدی علامه ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲

ممنونم محمد جان خوشحالم که مورد استفاده ات قرار گرفته

amir tavakolian ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲

خیلی عالی ممنونم بابت این مقاله. لطفا راجب رزومه نویسی صحیح هم اگه امکانش هست مقالاتی قرار بدین با تشکر

مهدی علامه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۶

سلام امیر جان خواهش می‌کنم چشم، حتما در این مورد مطالب خوبی را منتشر می‌کنیم

fateme afshar ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۰۹

ممنونم آقای علامه از پاسختون ولی شما بیشتر به جنبه تعیین هدف تو کامنت من دقت کردین درصورتی که این بخش از کامنتم رو بعد از موضو ع اصلی که مد نظرم بود آورده بودم هدف اصلی من جواب این سوال بود که اصلا برنامه نویسی مثلا پی اچ پی یا هرزبان دیگه ای به چه کار شرکت‌ها میاد؟ مثلا من شنیده بودم که اگه زبان برنامه نویسی X بلد باشی جذب یه سازمان نظامی y میشی که تو بخش امنیت ملی فعالیت میکنن. یا اگه یه زبان برنامه نویسی دیگه رو بلد باشی تو بخش امنیت شبکه فعالیت میکنی تو برخی شرکت‌ها . یا بخش دوم منظورم این بود که : الان تو ایران یه سری شرکت‌ها هستن که کار طراحی سایت انجام میدن و دنبال طراح قالب یا برنامه نویس php هستن . حالا شما بیاید رو این موارد کار کنین که چه شرکت هایی کار برنامه نویسی دسکتاپ انجام میدن با چه زبان هایی. هدف من مشخص کردن این موارد بود و منظورم از روشن بودن مسیر هم چنین چیزی بود. به هر حال ممنونم ازتون.

مهدی علامه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹

خواهش می‌کنم خانم افشار حق با شماست

حسین ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۳

سلام،مرسی برای این مطلب خوب،بغضی از این شرکت،البته خیلی شرکتا از ما میخوان چندتا زبان برنامه نویسی بلد باشیم،اگر نه رزومه مون قبول نمیکنن،حتی حقوق پایین میخوان بدن.کمی همه در مورد این مسائل صخبت کنید،تا شرکتا انتظارتشون از فرد برنامه نویس کمتر شه،درسته ما برنامه نویس هستیم اما تخصص حرفه ای ما میتونه تا یک یا سه زبان ،نه همه شون

مهدی علامه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۱۸

سلام حسین جان حق با شماست، به نکته بسیار خوبی اشاره کردی. البته اینکه یک شرکت برنامه نویسی نیاز به برنامه نویسی داشته باشد که به چندین زبان برنامه نویسی مسلط باشد به خودی خود یک ضعف و نکته منفی نیست! اما درباره موارد دیگر جای بحث زیاد هست. انشالله در مقالات آینده حتما درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. تشکر

احمدرضا ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۷

با سلام . ببخشید ممکنه بفرمایید بازار برنامه نویسی جاوا در ایران چطوره . البته من دقیقا نمیدونم در ایران چه برنامه هایی ( به غیر از برنامه نویسی اندروید ) را با جاوا مینویسند . وب که با php و مجموعه جاوااسکریپت است . برنامه نویسی دسکتاپ هم که در ایران بیشتر net. است . پس به غیر از اندروید چه برنامه هایی را در ایران با جاوا کار میکنند و کلا بازار این زبان از نظر استخدام و درامد چگونه است ؟ ممنون

fateme afshar ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸

سلام وقتتون به خیر خیلی ممنونم از مقاله مفیدتون . راستش به نظر من بهتر بود اول راه پیدا کردن یه شرکت برنامه نویسی خوب رو بیان میکردین بعد میگفتین مثلا زبان php یا هر زبان دیگه ای به چه کار شرکت‌ها میاد اصلا چه شرکت هایی برنامه نویس php میخوان یا تو ایران چند تا شرکت برنامه نویسی هست اونا بیشتر تو چه حوزه هایی برنامه نویسی میکنن و این موضوعات . و یه چیز خیلی مهم البته برای من اینه که اصلا چطوری با این شرکت‌ها ارتباط داشته باشیم . راستش از نظر من بهتره که اول به این موضوع پرداخته بشه تا ما مسیر هدفمون مشخص‌تر بشه تا خودمون رو برای استخدام تو یه شرکت هدف آماده کنیم. به هر حال ممنونم هم کار شما و هم کار تیم سون لرن عالی هست.

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۹

سلام خانم افشار مرسی بابت نظرتون انتخاب یک مسیر شغلی برای هرکسی متفاوته و با توجه به معیارهای شخصی که داره، انتخاب‌های متفاوتی انجام میده. پیدا کردن شرکت‌های برنامه نویسی موفق سخت نیست. در صورتی که تصور درستی از آینده شغلی خودتان داشته باشید، می‌تونید شرکت‌های موفق در اون زمینه را پیدا کنید. اما چالشی که معمولا بعد از پیدا کردن شرکت‌های معتبر پیش میاد، جذب شدن و استخدام در آن شرکت‌ها است. در سون لرن مقالات زیادی برای شناخت مسیر و هدفتون منتشر شده است که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. با تشکر

علی ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶

احساس می‌کنم مقالاتتون رو از یه جای دیگه کپی می‌کنید خیلی مشخصه حالا اسم سایت رو نمی‌گم ولی کارتون اصلا درست نیست نه اینکه کامل کپی کنید ولی اصل مقاله رو از اون سایت بر میدارید

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶

سلام دوست عزیز خیلی خوشحالم بابت انتقادی که انجام دادید. شاید احساس شما به دلیل این است که ماهیت این مقاله مشابه مقاله ای دیگر است ولی این اطمینان را به شما می‌دهم که این مقاله از جایی دیگر کپی و الگو برداری نشده است. اما اگر دست بر قضا این بین این دو مطلب احساس تشابه می‌کنید، لطفا مطلب مورد نظرتان را به ما اطلاع دهید تا این موضوع را رسیدگی کنیم. با تشکر

ملیحه حسن زاده ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۶

سلام، ممنون از مقاله مفیدی که ارائه کردید. اگر امکانش هست لطفا برای افراد مبتدی و بسیار علاقمند به برنامه نویسی که قصد استخدام در شرکت‌های حرفه ای را دارند راهنمایی کنید(جهت شروع و ساخت پایه محکم و حرفه ای) من شخصا تازه فارغ التحصیل رشته نرم افزار هستم و یک پروژه اندروید به صورت کاملا شخصی انجام داده ام(با تمرین و یادگیری آموزش‌های مربوطه در منزل) و مصمم هستم تا به صورت حرفه ای این مسیر را ادامه دهم و تصمیم دارم تا کارم را از یک شرکت حرفه ای در ابتدا به صورت کارآموزی آغاز کنم تا بعد از چندسال تجربه مفید تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شوم. لطفا برای یافتن چنین شرکت هایی و استخدام با این شرایط راهنماییم کنید. ممنون.

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲

سلام خانم حسن زاده حتما در مقالات بعدی در مورد این موضوعات صحبت خواهیم کرد. همچنین به شما تبریک می‌گم به دلیلی که مسیری را که انتخاب کردید بسیار صحیح است. مقالات بعدی ما را دنبال کنید، تا جواب سوالات خودتون رو دریافت کنید. با تشکر از همراهیتون

سید محمد علی طباطبایی ۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۵

سلام واقعا جای تقدیر داره که به همه جنبه‌های یک فرد برنامه نویس میپردازین. اگر براتون مقدوره نکاتی هم درباره درست کردن و تنظیم رزومه برای شرکت‌های داخلی و خارجی بگذارین

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۲۳

سلام محمد عزیز خیلی ممنونم، در مقالات آینده حتما به این موضوعات خواهیم پرداخت

  • فرآیند استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی چگونه است؟
  • چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟
  • چه مسیری را برای استخدام شدن باید طی کنیم؟
  • استخدام کارآموز برنامه‌ نویسی
  • برای استخدام در شرکت‌های برنامه نویسی چه مهارت هایی باید داشته باشیم؟
  • داشتن مهارت‌های فنی
  • تقویت مهارت‌های نرم (فردی)
  • آشنایی با مسائل و برخی از سوالات متداول در مصاحبه
  • در کدام شرکت‌های برنامه نویسی استخدام نشویم؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :