کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۹ دیدگاه نظر مهدی علامه
Soft Skill چیست؟ مهارت هایی که زندگی شما را متحول می‌کنند
Soft Skill چیست؟ مهارت هایی که زندگی شما را متحول می‌کنند

مهارت‌های نرم یا Soft skills چیست : به نظر شما بزرگترین دغدغه هر شخص در زندگی چه می‌تواند باشد؟ موفقیت در کسب و کار؟ رسیدن به شهرت؟ افزایش در آمد؟ کسب جایگاه اجتماعی مناسب؟ ارتباط موثر با اطرافیان؟ قطعا تعداد این دغدغه‌ها بسیار زیاد هستند و از شخصی تا شخص دیگر تفاوت پیدا می‌کنند. اما اگر به شما بگوییم که برای رسیدن به همه آن‌ها تنها کافی است از فرمولی ویژه به نام مهارت‌های نرم پیروی کنید، آیا لحظه ای برای یادگیری این فرمول خارق العاده درنگ می‌کردید؟ پس به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید! در این مطلب قصد داریم که شما را با مهارت هایی آشنا کنیم که می‌توانند نقطه عطف شما به سوی تغییر و تحولی بزرگ در مسیر زندگیتان باشد.

مهارت نرم چیست؟

مهارت نرم

اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازمند این هستند که کسانی را استخدام کنند که علاوه بر داشتن مهارت‌های مورد نیازشان، بازدهی بسیار بالایی را نیز داشته باشند. به همین دلیل آن‌ها به دنبال کسانی هستند که کار خود را به طور موثر انجام دهند. برای مثال شرکت‌های برنامه نویسی معمولا به دنبال برنامه نویسانی هستند که نحوه استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و ابزارهای مختلف مرتبط با آن را بدانند. این توانایی‌ها به عنوان مهارت‌های سخت (Hard Skills) یا فنی شناخته می‌شوند.

یادگیری مهارت‌های سخت با شرکت در برنامه‌های آموزشی، تمرین، مطالعه و... امکان پذیر است. اما امروزه سازمان ها، شرکت‌ها و حتی افراد عادی در کسب و کار و زندگی روزمره خود به این نتیجه رسیده اند که فقط داشتن مهارت‌های سخت و یا فنی اهمیت ندارد. بلکه داشتن مهارت‌های نرم در زندگی و به صورت خاص در کسب و کار، نقش به مراتب مهمتری در موفقیت، برقراری ارتباط موثر، رضایت مشتریان و... دارد. با این وجود، نمی توان مهارت‌های نرم را به عنوان جایگزینی برای مهارت‌های سخت و فنی در نظر گرفت.

به همین دلیل، دنیای کسب و کار و ارتباطات به سمتی حرکت می‌کند که فقط افرادی می‌توانند در آن موفق شوند که علاوه بر داشتن مهارت‌های سخت، دارای مهارت‌های نرم قوی و موثری باشند. بنابراین هم شما و هم تمام افرادی که می‌خواهد در شرکت معتبری استخدام شوند، کسب و کار خود را راه اندازی کنند و یا حتی در ارتباطات خود با دیگران موفق عمل کنند، به مهارت‌های نرم یا مهارت‌های زندگی نیاز خواهید داشت.

تا اینجا مطلب در مورد اهمیت مهارت‌های نرم در زندگی صحبت شد و فهمیدید که یادگیری و تقویت این مهارت‌ها چقدر می‌تواند باعث رشد فردی و اجتماعی شما در زندگی شود. پس حالا نوبت این شده است که برویم سر اصل مطلب و راز موفقیت و فرمول ویژه تمام افراد موفق و سرشناس دنیا را برای شما فاش کنیم و بگوییم Soft skills چیست و شامل چه کارهایی می‌شود؟

تعریف: مهارت‌های نرم یا Soft skills همان ویژگی‌های شخصیتی و یا شایستگی هایی است که هر یک از ما داریم و صفات کلی ما تشکیل می‌دهند. به عبارتی دیگر مهارت‌های نرم شامل طرز تفکر، نحوه مدیریت بحران، شیوه برخورد با چالش‌های جدید، میزان خلاقیت و هر آنچه ما را به ما تبدیل کرده است می‌شود.

لیست مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم چیست

همانطور که اشاره شد، مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصیتی و یا شایستگی هایی است که هر یک از افراد دارند. به عبارتی دیگر مهارت‌های نرم نشان دهنده و ارائه دهنده آنچه است که دیگران به عنوان ما می‌شناسند. بنابراین مهم نیست که می‌خواهید مدیر خوبی شوید یا برنامه نویس موفقی باشید و یا هر کار دیگری! اگر تصمیم گرفته اید که در هر زمینه ای موفق شوید باید مهارت‌های نرم را فرا بگیرید تا با بکارگیری آن‌ها به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید. به صورت کلی لیست مهارت‌های فردی مهم به صورت زیر می‌باشند :

  • رشد شخصیت : خودآگاهی، هدف گذاری مناسب و...
  • خلاقیت : نوآوری، ابداع، ایجاد راه حل‌های جدید و...
  • مهارت‌های ارتباطی : زبان بدن، شیوه صحیح انتقاد و انتقاد پذیری و...
  • بهبود روابط بین فردیکنترل خشم، تعصب و...
  • تیم سازیدرک رفتار افراد مختلف، افزایش قاطعیت و اداره امور و...
  • رهبرینگرش رهبری، قابلیت هدایت افراد و...
  • مدیریت زمانزمانبندی صحیح کارها، شناسایی اولویت‌ها و...
  • مهارت‌های ارائه و فن بیان : سخنرانی و ارائه، کنترل تکه کلام ها، بکارگیری واژگان مناسب و...
  • مدیریت ترس و استرس : خودپروری، بروز صحیح احساسات و...
[lead id=1 type= link]

چرا باید مهارت‌های نرم خود را تقویت کنیم؟

Soft skills چیست

پس از آشنایی با لیست مهارت‌های نرم باید به این نکته توجه کرد که این مهارت‌ها تاثیر بسیار زیادی بر رشد شخصیت و توسعه فردی دارند. پس می‌توان به عبارتی مهارت‌های نرم و سخت را مکمل یکدیگرند دانست. زیرا مهارت‌های نرم باعث آشکار سازی و نمایش پتانسیل افراد مجهز به مهارت سخت می‌شود. یادگیری و آموزش مهارت‌های نرم برخلاف مهارت‌های سخت دوره زمانی مشخص و دقیقی ندارد و هر چه زودتر آموزش داده شوند، بهتر است. زیرا برخی از این مهارت‌ها در طول زمان رشد افراد فراگرفته می‌شوند و اگر به صورت اشتباه و غیراصولی آموزش داده شده باشند، فرد به زمان بیشتری برای تغییر آن‌ها نیاز خواهد داشت.

برخی از افراد به صورت پیش فرض دارای مهارت‌های نرم قوی‌تری نسبت به سایر افراد هستند. همین عامل باعث شده است که تصوری اشتباه در میان برخی از مردم رایج شود. آن‌ها بر این باورند که این نوع مهارت‌ها از لحظه تولد با افراد متولد می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را در طول زندگی به دست آورد. اما این یک تصور کاملا اشتباه است و از لحاظ علمی نیز رد شده می‌باشد. زیرا افراد می‌توانند این مهارت‌ها را در طول زمان به دست آورند و از آنجایی که این ویژگی‌ها و خصوصیت‌ها کاملا اکتسابی محسوب می‌شوند، به آن‌ها مهارت می‌گویند.

در حقیقت امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در زمان مصاحبه از کارجویان، در مورد عمق تخصص فنی یا دامنه تخصص داوطلبان نگران نیستند. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند عجیب و غریب و سخت‌ترین تکنولوژی‌های روز را بدون هیچ دردسری به کارمندان خود آموزش دهند. اما آن‌ها می‌دانند که آموزش مهارت‌های نرم سخت‌تر از آموزش‌های فنی و کاربردی است. بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای استخدام برنامه نویس و حتی مشتریان خود، ترجیح می‌دهند کسانی را انتخاب کنند که مهارت‌های نرم قوی‌تری دارند.

تاثیر مهارت‌های نرم در برنامه نویسی

مهارت‌های نرم یا Softskills

شاید تعجب کرده باشید که خصوصیاتی مانند صبور بودن، خوش اخلاقی، مدیریت زمان، ارتباط موثر با دیگران، خلاقیت و... با برنامه نویسی چه ارتباطی دارند و چطور این نوع مهارت‌ها می‌توانند در حرفه و تخصص شما تاثیرگذار باشند. اما به دلیل اینکه شما قصد دارید در یک تیم برنامه نویسی مشغول به کار شوید، باید بتوانید به طور موثری با سایر افراد تیم در تعامل باشید و تاثیر مثبتی بر آن‌ها بگذارید.

زیرا زمانی که به یک تیم برنامه نویسی ملحق می‌شوید باید به آن‌ها به عنوان یک خانواده نگاه کنید. زیرا از این پس باید حداقل نیمی از زمان هر روز خود را با آن‌ها سپری کنید و در فرآیند توسعه یک نرم افزار با یکدیگر به چالش‌های متفاوتی برخورد  کنید که تنها با همکاری یکدیگر می‌توانید از پس آن‌ها بر بیایید. بنابراین باید همیشه تلاش کنید که روابط و مهارت‌های ارتباطی خود را با دیگران تقویت کنید.

همچنین حتی اگر قصد داشته باشید به صورت مستقل و فریلنسری (دورکاری) مشغول به کار شوید، باید بتوانید به طور موثری با مشتریان خود در تعامل باشید و ارتباط موثری با آن‌ها برقرار کنید. همچنین سایر مهارت‌های نرم از جمله فنون مذاکره، مدیریت زمان، مشتری مداری و... برای برنامه نویسان مستقل بسیار با اهمیت است.

نتیجه گیری

شاید شما هم دیده باشید که برخی از افراد برخلاف تلاش‌های بسیار زیادی که می‌کنند، هیچ وقت به جایگاهی که لایق آن هستند نمی‌رسند. به نظر شما در دنیایی که در هر حوزه ای هزاران متخصص مشغول به کار هستند، آیا برای پیشی گرفتن از آن‌ها تلاش به تنهایی کافی است؟ قطعا خیر! افراد بسیاری در دنیا وجود دارند که دوست دارند اینگونه فکر کنند که موفقیت آن‌ها تنها در گروی تلاش مستمر آن‌ها است، اما باید این نکته را یادآوری کنیم که عنصر انسانی در دنیای امروزی نسبت به بهرمندی از مهارت‌های سخت به مراتب مهم‌تر است. به همین دلیل است که آموزش مجموعه مهارت‌های نرم، برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای ضروری است. به نظر شما یک برنامه نویس، باید کدام یک مهارت‌های نرم خود را تقویت کند؟

۲۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محمد حسین خانزادی ۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴

خیلی خوب و عالی ممنون از ویراستار عزیز برای این مقاله مهم

نازنین کریمی مقدم ۰۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲

درود خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده دوست عزیز :)

سید حسین حسینی ۰۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹

خیلی عالی و کوتاه بود ارزش خوندن و نکته برداری رو داشت ممنون از مقاله خوبتون

رضا س ۰۹ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۳

سلام من برای دانلود کتاب ایملم رو واد کردم ولی لینکی برام ارسال نشد

نازنین کریمی مقدم ۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹

سلام. باید یه نام معتبر هم بدید وگرنه چیزی نمیفرسته. اگر باز مشکل داشتید ایمیلتون رو بفرمایید که براتون بفرستیم :)

مهدی ۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۶

با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت مطلب خیلی خوبتون، من کتاب را درخواست کردم ولی برام ایمیل نشد می‌خواستم خواهش کنم برام ایمیلش کنید ممنون

محمد مودی ۰۸ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹

سلام ایمیل رو وارد کردم ولی نفرستاد مشکل داره

زاهدی ۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۷:۱۶

مرسی از مقاله به جا و خوبتون و مرسی از لینک کتاب رایگان این مقاله دقیقا به مبحث EQ درروابط انسانی برمیگرده که در دنیای کسب و کار امروزی خیلی مهم هستش.

زهره مهران ۰۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۵۲

ممنون مقالتون مفید و البته ساده و روان بود

مهدی علامه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴

سلام دوست عزیز خیلی خوشحالم که از این مقاله استفاده کردید

علی فایز بختیاری ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۸

واقعا محتویات مقاله تان عالی بود منتظر مقالات بعدی تان هستم.

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۳

مرسی علی جان خیلی خوشحالم که از این مقاله استفاده کردید.

ملیحه حسن زاده ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

سلام، مقاله بسیار تاثیرگذاری بود، اگر چندین کتاب مفید در زمینه مربوطه هم معرفی بشه بسیار عالی میشه. ممنون

مهدی علامه ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲

سلام خانم حسن زاده کتاب‌های زیادی در زمینه‌های افزایش مهارت‌های فردی آماده شده اند، اما اگر مطالب سون لرن را دنبال کنید تمام این موارد را برای برنامه نویسان مورد بررسی قرار خواهیم داد. با تشکر

وحید گروسی ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۱

سلام جناب آقای علامه مطلب بسیار ارزشمندی بود ای برادر تو همان اندیشه ای؛ ما بقی خود استخوان و ریشه ای. گر کنی اندیشۀ گل، گلشنی ور بود خاری، تو هیمۀ گلخنی

مهدی علامه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۰۰

خواهش می‌کنم وحید جان

داود جعفری ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۵۴

سلام مرسی مقاله خوبی بود اگر راه‌های بهبود مهارت‌های نرم و همینطور منابعی برای مطالعه معرفی می‌کردید خیلی بهتر میشد

مهدی علامه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۱۳

سلام داوود عزیز در حال آماده سازی مقالات، پادکست‌ها و آموزش‌های بسیار خوبی در این زمینه هستیم! پس حتما مطالب سایت را دنبال کنید❤

زهرا برفی دریائی ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۲۶

سلام خیلی خوشحالم با تیم سون لرن آشنا شدم . تشکر میکنم از این تیم حرفه ای بابت دغدغه هایی که برای بهتر شدن برنامه نویس‌ها دارند. خیلی محتوای خوبی بود از لحاظ تفکر در کار .

مهدی علامه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۲۱

سلام دوست عزیز بسیار خوشحالم که محتوای این مقاله برای شما مفید واقع شده?

حسین ملهم ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲

با درود بیکران مهدی عزیز مقاله بسیار عالی بود. سپس از مجموعه سون‌لرن

مهدی علامه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۲۱

سلام جناب آقای ملهم عزیز بسیار خوشحالم که از این مقاله استفاده کردید و مورد توجهتون قرار گرفته

Roohollah Taeb ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲

سلام و ممنون از مقاله تون به نظرم حفظ سلامت جسمی واقعا جاش خالیه. برنامه نویس مبتلا به گردن درد و کمردردی که برنامه خواب نامنظمی هم داره خیلی زود فرسوده میشه و از بازار کار به بیرون پرت میشه.

مهدی علامه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۱۸

سلام دوست عزیز خواهش می‌کنم، مرسی از بازخوردتون انشالله در مقالات آینده به تمام موارد مرتبط با اصول برنامه نویسی، مهارت‌های نرم و... خواهیم پرداخت?

رضا ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۴۸

سلام واقعا عالی بود

محمد نقلانی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱

مطلب بسیار عالی و پر محتوایی بود . ممنون از تیم سون لرن

مهدی علامه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲

سلام محمد عزیز خوشحالم که از این مطلب استفاده کردید?

SeyedAmirhoseinHoseini ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶

اگه میشه چند تا کتاب رو هم معرفی کنید برا مطالعه ، یا اگه آخر مقاله تون اضافه کنید که بهترم مییشد ... درر کل مرررسیی از مقاله خوبتون ، دمتوون گرررررممممممممم : )

مهدی علامه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴

سلام امیرحسین عزیز به امید خدا در حال تهیه مطالب بسیار خوب و تخصصی در زمینه مهارت‌های نرم هستیم که به زودی در سایت منتشر می‌شوند.

  • مهارت نرم چیست؟
  • لیست مهارت‌های نرم
  • چرا باید مهارت‌های نرم خود را تقویت کنیم؟
  • تاثیر مهارت‌های نرم در برنامه نویسی
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :