:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۶ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
با مهارت‌های سخت یا Hard Skills آشنا شوید!
با مهارت‌های سخت یا Hard Skills آشنا شوید!

ممکن است در هنگام جستجو برای یافتن شغل مناسب خودتان به واژه مهارت سخت (Hard Skill) برخورد کرده باشید. اما آیا از خودتان پرسیده اید که مهارت سخت چیست یا اینکه مهارت‌های سخت چه تفاوتی با مهارت‌های نرم دارند؟ در این نوشته به معرفی مهارت سخت و تفاوت آن با مهارت نرم می‌پردازیم.

مهارت سخت چیست؟

مهارت‌های سخت بخشی از مهارت هایی هستند که شما برای پذیرش در یک شغل به آن‌ها احتیاج دارید. یعنی مهارت هایی که برای موفقیت در شغل خودتان به حرفه ای شدن در آن‌ها احتیاج دارید. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند. اما اگر در آگهی‌های شغل یابی مربوط به شغل خود دقت کنید به طور کامل در هر آگهی لیست شده اند و بخش اصلی آگهی را در بر گرفته اند.

شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه، دوره‌های آموزشی، کتاب‌ها و... به یک متخصص در مهارت‌های سخت مربوط به شغل خود تبدیل شوید. می‌توانید به عنوان کارآموز در شرکت‌ها استخدام شوید و یا از دوره‌های آنلاین استفاده کنید.

Hard Skill چیست

تفاوت مهارت سخت و مهارت نرم

در مقابل مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم مهارت هایی شخصی و ارتباطی هستند. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند که بتوانید در محیط کار و ارتباطات آن به موفقیت برسید. در واقع شما با این مهارت‌ها به یک نینجا در شغل خود تبدیل می‌شوید! با اینکه دانستن این مهارت‌ها برای موفقیت شما در شغلتان ضروری است، اما به دست آوردن آن‌ها نسبت به مهارت‌های سخت بسیار سخت‌تر است. زیرا شما نمی‌توانید از طریق  درس‌های دانشگاه به این مهارت‌ها مسلط شوید. به هر حال اگر می‌خواهید در کارتان پیشرفت داشته باشید، چه مهارت‌های سخت و چه مهارت‌های نرم برای شما حیاتی هستند.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان کتاب آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

نکته مهم این است که مهارت‌های سخت قابل تعریف، اندازه گیری و قیمت گذاری هستند. در حالی که شما نمی‌توانید به راحتی مهارت‌های نرم کسی را اندازه گیری کنید. معمولا در مصاحبه‌های شغلی بیشتر در مورد مهارت‌های سخت از شما پرسش می‌شود. در بعضی از شرکت‌ها حتی برای اثبات مهارت‌های سختتان مجبورید در یک آزمون مهارت شرکت کنید.

مثال هایی از مهارت‌های سخت

گفتیم که در هر شغلی مجموعه ای از مهارت‌های سخت تعریف شده است. چرا که در هر حرفه، احتیاج دارید روی قوی کردن مهارت‌های شغلی خاص شغلتان تمرکز کنید. به عنوان مثال در قالب یک برنامه نویس وب بک اند شما وظیفه دارید حداقل به این مهارت‌ها مسلط شوید:

  • یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP
  • حداقل یک روش اتصال به دیتابیس مانند MySQL
  • یک ابزار کنترل ورژن مانند Git

این موارد مهارت‌های سخت اولیه برای یک برنامه نویس وب بک اند محسوب می‌شوند. اگر بخواهید یک طراح گرافیک شوید باید حداقل به این مهارت‌های سخت مسلط شوید:

  • رنگ شناسی
  • توانایی کار با ابزارهای نقاشی
  • توانایی کار با ابزارهای طراحی کامپیوتری

به عنوان یک راننده باید به این مهارت‌های سخت مسلط باشید:

  • توانایی رانندگی با ماشین و داشتن گواهینامه رانندگی
  • تعمیرات اولیه ماشین
همانطور که در مقاله گفته شد مهارت هایی همچون برنامه نویسی ، سئو ، دیجیتال مارکتینگ  و. .. جزو مهارت‌های سخت و در عین حال پولساز هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش برنامه نویسی از دوره الفبای برنامه نویسی سون لرن شروع کنید.

جمع بندی

مهارت‌های سخت در واقع همان مهارت هایی هستند که در آگهی‌های شغلیابی به آن‌ها اشاره می‌شود. شما می‌توانید این مهارت‌ها را به صورت کمی در خودتان ارزیابی کنید. در این مطلب به معرفی این مهارت‌های سخت پرداختیم. در ضمن با مثال هایی از مهارت‌های سخت مربوط به مشاغل مختلف آشنا شدید. مهارت‌های سخت شما چیست؟ به مهارت‌های سخت خود چه نمره ای می‌دهید؟

۶ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
travel1 ۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳

عالی و بسیار کاربردی

علی ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸

سلام چند وقته ایمیل‌های ارسالی به support@7learn.com منتقل نمیشه و خطا میده : Delivery incomplete There was a temporary problem delivering your message to support@7learn.com. Gmail will retry for 47 more hours. You'll be notified if the delivery fails permanently. لطفا تصحیح کنید .من چند روزه منتظرم . خیلی ممنون

زهرا فرحمند ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱

سلام علی عزیز. لطفا پیام هاتون رو به تلگرام پشتیبانی ارسال کنید. اون ایمیل حذف شده :)

محمد نقلانی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱

مثل همیشه عالی و پراز محتوا همیشه موفق و پیروز باشید .

SeyedAmirhoseinHoseini ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳

بسیارررر عالی و ساده توضیح دادید، ممنون از مقاله خوبتون :)

سینا ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶

مقاله‌های بلاگتون خیلی داره عالی میشه ... مرسی

  • مهارت سخت چیست؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :