:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
هدف‌گذاری SMART چیست؟
هدف‌گذاری SMART چیست؟ هدف‌گذاری SMART یا هدف گذاری اسمارت چیست؟ تجارت الکترونیک در سراسر جهان گسترش یافته است و فروش محصولات به صورت آنلاین می‌تواند یک ایده‌ی عالی برای ثروتمند شدن باشد. با این حال، به دلیل گسترده بودن این نوع تجارت و وجود رقبای قدرتمند، رقابت شما به همان اندازه دشوار خواهد بود؛ حتی ممکن است سایر فروشگاه‌های کوچک نیز برای شما یک چالش ایجاد کنند. یکی از اصلی‌ترین اهدافی که باید هنگام داشتن یک فروشگاه آنلاین تعیین کنید این است که در چند موقعیت صفحه‌‌ی اول گوگل ظاهر شوید. وقتی شخصی به دنبال یکی از محصولات شما می‌گردد، فروشگاه آنلاین شما باید یکی از اولین سایت‌هایی باشد که ظاهر می‌شود. اگر سایت شما هنگام نمایش نتایج جست‌وجو به کاربران، در صفحه‌ی اول گوگل پیدا نشود، کسب و کار شما هرگز رشد نخواهد کرد. هدف‌گذاری اسمارت به شما کمک می‌کند تا با ادغام تکنیک‌های سئو و تجارت الکترونیک، به موفقیت و کسب سود بیش‌تر برسید. در ادامه‌ی این مقاله در رابطه با هدف‌گذاری اسمارت و ویژگی‌های آن بیش‌تر آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

هدف‌گذاری SMART چیست؟

هدف‌گذاری اسمارت، استفاده از الگوریتم‌های تکنولوژی هوش مصنوعی برای پیش‌بینی علایق بازدیدکنندگان وب‌سایت و ارائه‌ی محتوای مرتبط با هدف آن‌ها در زمان مناسب و به صورت بهینه است. استفاده از هوش مصنوعی یا هدف‌گذاری اسمارت به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای دلخواه را به مخاطبان خود ارائه دهید. آیا تا کنون هنگام استفاده از یک وب‌سایت متوجه شده‌ایدکه  محتوای آن سایت با شما در حال تعامل می‌باشد؟ برای نمونه هنگام ورود، پیغامی با عنوان "خوش آمدید، علی جان"، نمایش داده می‌شود. دلیل این امر این است که وب‌سایت از جزییات و اطلاعات شما استفاده کرده است تا تعامل شما با آن شخصی‌تر و مثبت‌تر شود. به عنوان مثالی دیگر، زمانی که بازدیدكنندگان در حال مشاهده‌ی صفحات جزییات وسایل نقلیه هستند، پس از چند لحظه مطالعه و تحقیق در مورد موضوع مورد نظر، پیشنهاد خرید وسایل نقلیه به صورت پاپ‌آپ به آن‌ها نشان داده می‌شوند. از آنجا که آن‌ها به آن وسایل نقلیه علاقه‌مند هستند، این پیشنهادات برای آن‌ها مفید خواهد بود و در زمانی پیشنهاد می‌شود که به احتمال زیاد تا آن زمان دلایل کافی برای خرید آن محصول را به دست آورده‌اند. اگر به دنبال هدف قرار دادن بهتر مشتری‌های آینده‌ی خود هستید و می‌خواهید صرف هزینه برای تبلیغات در مکان‌هایی که ارتباطی با موضوع محصولات شما ندارند را متوقف کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از هدف‌گذاری SMART یا هوشمند است. بدین منظور ابتدا می‌بایست داده‌های کاربران را جمع کنید.

مدیریت داده‌ها، کلید هدف‌گذاری هوشمند مخاطبان

غول‌های بازاریابی، مانند فیسبوک و گوگل، از داده‌‌ها برای هدف‌گیری دقیق مخاطبان در جهت بازاریابی برای مشتریان خود استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها معتقدند که هدف‌گذاری باید فرد-محور باشد و نه کانال یا محصول-محور. هدف‌گذاری فردی با توجه به اطلاعاتی مانند رفتار آنلاین، تاریخچه‌ی جست‌وجو، تاریخ خرید، خریدهای مکرر و وفاداری به فروشگاه‌های اینترنتی، انجام می‌شود. علاوه بر این توجه داشته باشید که هدف‌گذاری مخاطبان باید به صورت مرتب اصلاح شود و شما هرگز نباید چیزی که ایجاد می‌کنید را به عنوان یک الگوریتم دائمی یا یک کار تمام شده در نظر بگیرید؛ زیرا در این صورت، مزیت چابکی پلتفرم خود را از دست می‌دهید. برخی از سوالاتی که همواره می‌بایست در مورد هدف‌گذاری مخاطبان از خود بپرسید عبارتند از:
  • آیا به مخاطبی که می‌خواهیم می‌رسیم؟
  • اگر به مخاطب هدف نرسیم، چه نوع مخاطبانی به دست خواهیم آورد؟
  • آیا مخاطب مورد نظر ما، رفتاری مطابق با خواسته‌ی ما نشان می‌دهد؟
  • آیا مخاطبان دیگری جهت هدف‌گذاری وجود دارند که به ما در رسیدن به هدف کمک کنند؟
حال ممکن است این سوال پیش آید که چگونه می‌توان داده‌ها را به صورت هدفمند جمع‌آوری و مدیریت کرد؟ شما می‌توانید از ابزارهای تحلیل اجتماعی و روانشناسی، برای ایجاد محتواهایی استفاده کنید که با سبک زندگی، اولویت‌ها و نگرش‌های کاربران مختلف همخوانی داشته باشد. در نهایت نیز هنگامی که نحوه‌ی جمع‌آوری، ردیابی و مدیریت داده‌های خود را انتخاب کردید، می‌توانید هدف‌گیری مخاطبان خود را بهبود ببخشید.

ویژگی‌های هدف‌گذاری SMART

چارچوب اهداف SMART روشی را برای شناسایی اهداف بلند مدت و دستیابی به آن‌ها تعریف می‌کند. این امر باعث می‌شود تا روند تنظیم هدف از یک روند فکری و درونی به روندی تبدیل شود که در آن همه‌ی طرف‌های درگیر، انتظارات و وظایف مشخصی داشته باشند. ویژگی‌های هدف گذاری smart

خاص (Specific)

اهداف گسترده‌ای که به طور خاص تعریف نشده باشند، موفقیت بزرگی برای شما به ارمغان نخواهند آورد. اما مجموعه‌ای از اهداف کوچک که در راستای تحقق اهداف بزرگتر هستند، می‌توانند تضمین کنند که شما ابتکارات صحیحی را در پیش گرفته‌اید. اهداف خاص، شانس قابل توجهی برای دستیابی دارند. برای تعیین این گونه اهداف، 5 سوال زیر می‌توانند به شما کمک کنند:
  • چه افرادی در رسیدن به این هدف نقش دارند؟
  • چه وظایفی را باید انجام برسانیم؟
  • این هدف به کجا می‌رسد؟
  • چه زمانی می‌خواهم به این هدف دست یابم؟
  • چرا می‌خواهم به این هدف دست پیدا کنم؟
به عنوان مثال، یک هدف کلی این است که "من می‌خواهم فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنم" هدف مشخص‌تر این است که "من می‌خواهم فروشگاه اینترنتی خود را در موضوع مشخص X ایجاد کرده، روزانه تعداد مشخصی از محصولات را در آن قرار دهم و برای تبلیغات آن از ابزارها، کانال‌ها و سایت‌های مشخص استفاده کنم".

قابل اندازه‌گیری (Measurable)

ایجاد اهداف قابل اندازه‌گیری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌ها و اجرای تاکتیک‌ها را برای رسیدن به اهداف خود در مسیر صحیح نگه دارید. به بیان دیگر قابلیت اندازه‌گیری به شما کمک می‌کند تا معیاری برای سنجش پیشرفت خود داشته باشید. برای نمونه، هنگام تعیین اهداف همواره این سوالات را از خود بپرسید که:
  • این مسئله تا چه حد به بهبود و ارتقاء نیازمند است؟
  • شاخص پیشرفت من چیست؟
به عنوان مثال، هدف من این است که فروشگاه اینترنتی خود را به فروش روزانه 100 محصول برسانم تا بتوانم با سود آن، کسب‌وکار خود را توسعه دهم.

قابل دستیابی (Attainable)

همان‌طور که اهداف را برای خود تعیین می‌کنید، می‌بایست واقع‌بین هم باشید. با شناخت کافی از دانش و منابع خود، اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن اهدافی را که می‌توانید تا مهلت مشخص به دست‌ آورید، تعیین می‌کنید. در راستای تعیین اهداف قابل دستیابی سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • آیا هدف، واقع‌بینانه و قابل دسترس است؟
  • برای دستیابی به هدف مورد نظر به چه منابع و توانایی‌هایی نیاز دارم؟
  • آیا با توجه به منابع و زمان موجود می‌توان به آن‌ هدف دست پیدا کرد؟
  • آیا پیش از این افراد دیگری این کار را با موفقیت انجام داده‌اند؟ اگر چنین است، نقاط ضعف و قوت آن‌ها چیست؟
  • آیا می‌توانم رسیدن به این هدف را تضمین کرده و تعهد دهم؟

مرتبط (Relevant)

اهداف شما می‌بایست با رسالت شرکت و کسب‌وکارتان مرتبط باشند و منعکس‌کننده‌ی یک یا چند ارزش اصلی شرکت باشند. شما می‌خواهید اهدافی داشته باشید که بتوانند نتایج تأثیرگذاری در تجارت شما داشته باشد، بنابراین تنها بر روی مواردی که بیش‌ترین اهمیت را دارند متمرکز شوید. به عنوان مثال، هدف شما از افزایش ترافیک و هدایت کاربران به فروشگاهتان، افزایش تعداد فروش و نرخ تبدیل است و نه صرفا افزایش تعداد بازدیدکنندگان. همچنین هدف از ایجاد وبلاگ در کنار فروشگاه اینترنتی نیز می‌بایست تشویق کاربران به خرید محصولات شما باشد. ابزارهای compete ،alexa و quantcast به شما کمک می‌کنند تا رفتار کاربران را به صورت آنلاین مشاهده کنید و از اطلاعاتی که از رفتار آن‌ها دریافت می‌کنید، در جهت ارتقاء و افزایش فروش محصولات خود استفاده کنید.

زمان محدود (Time-Bound)

ایجاد یک بازه‌ی زمانی واقع‌بینانه و محدود برای دستیابی به هدف، افکار و اعمال شما را برای رسیدن به اهداف خود در آن محدودیت زمانی متمرکز می‌کند. یک هدف SMART باید به تاریخ شروع و پایان مشخصی محدود شده باشد. اگر هدف از نظر زمانی محدود نشود، احساس فوریت و انگیزه برای رسیدن به آن وجود نخواهد داشت. نمونه‌ای از پرسش‌هایی که در این مرحله می‌توانید از خود بپرسید:
  • آیا هدف من ددلاین دارد؟
  • نهایتا تا چه زمانی باید هدف من انجام شده باشد؟
به عنوان مثال، هدف ما این است که فروشگاه‌ اینترنتی ما، تا یک سال آینده، علاوه بر کسب رتبه‌ای خوب در نتایج جست‌وجوی گوگل و کسب درآمد، در میان مشتریان به محبوبیت نیز دست یافته باشد. بیش‌تر بدانیم: سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا در یک محیط حرفه‌ای به اهداف SMART نیاز داریم؟

تعیین اهداف واضح و مشخص برای شغل شما - و خودتان - از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا باعث می‌شود در حالی که حداکثر تلاش خود را برای موفقیت انجام می‌دهید، به نتایج مطلوب دست پیدا کنید. اهداف SMART از یک فرمول پیچیده به دست نمی‌آیند، اما چیزی فراتر از چک لیست مواردی هستند که در برنامه‌ی کاری شما درج می‌شوند. در ضمن اگر هدف شما شامل کار با افراد دیگر باشد، آن‌ها نیز باید از این موضوع اطلاع داشته باشند. جمع‌بندی با دانستن نکاتی که در این مقاله ذکر شد، حال دیگر می‌دانید که افراد و شرکت‌های موفق، چگونه اهداف خود را انتخاب می‌کنند و به موفقیت می‌رسند. اگر برای رسیدن به موفقیت مصمم هستید، می‌بایست تعریف واضحی از اهداف و خواسته‌های معقول خود داشته باشید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. نداشتن هدف مانند پیاده‌روی بدون نقشه یا ساخت قایق بدون برنامه است. اهداف SMART تضمین می‌کند که شما نه تنها می‌دانید که می‌خواهید به چه اهدافی برسید، بلکه نقشه‌ی راه برای رسیدن به آنجا و همچنین راهی برای اندازه‌گیری پیشرفت خود در طول مسیر دارید. استفاده از متدولوژی هدف‌گذاری SMART به شركت شما كمك می‌كند تا به اهداف استراتژیك خود برسد. با طراحی اهداف خاص، قابل اندازه‌گیری، دستیابی، مرتبط و با زمان محدود، اعضای تیم خود را بر روی مهم‌ترین اهداف برای مشاغل خود متمرکز می‌کنید که به شما در دستیابی به اهداف مؤثر کمک خواهد کرد. شما برای رسیدن به اهداف خود چگونه برنا‌مه‌ریزی می‌کنید؟ آیا استفاده از تکنیک هدف‌گذاری smart را مفید و مناسب می‌دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • هدف‌گذاری SMART چیست؟
  • مدیریت داده‌ها، کلید هدف‌گذاری هوشمند مخاطبان
  • ویژگی‌های هدف‌گذاری SMART
  • چرا در یک محیط حرفه‌ای به اهداف SMART نیاز داریم؟
اشتراک گذاری مقاله در :