کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۴ دیدگاه نظر مصطفی قدیمی
سئو (SEO) چیست و چه کاربردی دارد + آپدیت 1402
سئو (SEO) چیست و چه کاربردی دارد + آپدیت 1402

این روزها بازار صحبت از سئو (SEO) بسیار داغ است، چراکه کسب و کار‌های آنلاین متوجه شده اند که یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال و کسب درآمد آنلاین ، سئو است . در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که اصلا سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو چیست و چه کاربرد هایی دارد.

خلاصه بگوییم که سئو به مجموعه فعالیت هایی در داخل یا خارج سایت گفته می‌شود که منجر به بهبود رتبه سایت ما در نتایج موتور‌های جستجو همانند گوگل می‌شود و این بهبود رتبه باعث افزایش ترافیک هدفمند در سایت خواهد شد.

سئو چیست

سئو چیست؟

سئو (SEO) یا همان Search Engine Optimization یا بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو ، به مجموعه اقداماتی در داخل یا خارج سایت گفته می‌شود که باعث بهبود در رتبه سایت ما در نتایج گوگل و افزایش ترافیک سایت خواهد شد ؛ این مجموعه اقدامات به 2 دسته بندی کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

که به همین ترتیب این دو دسته بندی نیز به دسته بندی‌های دیگری تقسیم بندی می‌شوند که در زیر آنها را نیز بررسی می‌کنیم :

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی به مجموعه فرایند هایی در داخل سایت گفته می‌شود که ما به عنوان یک متخصص سئو باید در راستا بهبود تجربه کاربری انجام داده تا بتوانیم کم کم در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری بگیریم،در اینجا سئو داخلی به 3 دسته بندی کلی تقسیم می‌شود :

  • سئو تکنیکال یا فنی
  • سئو محتوا
  • لینک سازی داخلی

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی که در خارج سایت انجام می‌شود تا در بتوانیم در نتایج جستجو رتبه خوبی را کسب کنیم و در میان سایت‌های قوی رقبا جایگاه بهتری را داشته باشیم ، این فرایند به 2 بخش کلی تقسیم بندی می‌شود :

  • لینک سازی خارجی
  • فعالیت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی و سوشال سیگنال

شاید این تعریف از سئو را به دلیل اینکه تقسیم بندی دقیق‌تری ارائه شده بتوان جزو یکی از بهترین تعاریف سئو دانست چراکه هر بخش به صورت مجزا قرار گرفته است . در ادامه به برخی دیگر از ابعاد سئو می‌پردازیم.

تاریخچه سئو

اولین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰، موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب سایت‌ها کردند. دهه 1990 زمانی بود که استفاده از موتور‌های جستجو در میان مردم رواج پیدا کرده بود. در آن زمان موتورهای جستجویی از جمله Infoseek، Daum، Alta Vista و Yahoo در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. به تدریج و با توسعه تکنولوژی، بسیاری از موتورهای جستجو مانند Aliweb، Infoseek و... جای خود را به موتورهای جستجو جدید دادند.

اولین بار یاهو در سال 1995 بحث اصول و قوانین سئو را مطرح کرد. اما با ورود جستجوگر گوگل به این عرصه، اصول سئو با رنگ و بویی جدید به کاربران وب ارائه شد. جستجوگر گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین در سال 1998 ساخته شد و توانست در مدت کمی نظر مخاطبان و کاربران زیادی را به خود جلب کند تا کاربران بفهمند سئو چیست . موتور گوگل روزانه چند صد میلیون بار توسط کاربران مختلف در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این طریق روزانه صدها میلیون دلار درآمد به‌ دست می‌ آورد. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های گوگل در این زمینه باعث شد تا موتور جستجوی یاهو در سال 2000 از الگوریتم گوگل تبعیت کند.

گوگل توانست به کمک طراحی ساده و هوش مصنوعی خود در میان کاربران اینترنت، طرفداران زیادی را به خود جذب کند. مهم‌ترین هدف گوگل، پیدا کردن نتایج مورد نظر کاربران در میان صفحات وب است. بنابراین گوگل برای حفظ محبوبیت خود و بهبود تجربه کاربری همیشه در تلاش بوده است که بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. بر این اساس، گوگل همیشه در حال ارائه معیارهایی جدید و هوشمند برای رتبه بندی سایت‌های مختلف است. این معیارها و اصول در قالب الگوریتم‌های مختلف ارائه می‌شوند. زیرا با افزایش تعداد سایت‌ها و محتوای آن ها، انتخاب بهترین و مرتبط‌ترین نتایج کار آسانی نخواهد بود.

در گذشته که تعداد سایت‌ها کمتر بود، موتورهای جستجو با معیارهایی مانند سرعت بارگذاری، عنوان‌های مناسب و محتوای استاندارد و... آن‌ها را از نظر سئو رتبه بندی می‌کردند. اما به تدریج تمام این فاکتورها به صورت پیش فرض در میان سایت‌ها رعایت شد و گوگل نیاز به فاکتورهایی جدید برای ارزیابی آن‌ها داشت. بنابراین همیشه الگوریتم‌ها و معیارهایی جدید برای سئو سایت‌ها در نظر می‌گیرد. البته فاکتورهای جدید، معیارهای قبلی را که گوگل در نظر گرفته است به هیچ عنوان نقض نمی‌کنند، بلکه آن‌ها به صورت پیش نیاز و پیش فرض در نظر گرفته می‌شوند.

بنابراین امروزه شناخت الگوریتم‌ها و معیارهای سئو برای هر کسی که یک وب سایت دارد و یا می‌خواهد به عنوان سئوکار مشغول به کار شود، یک ضرورت خواهد بود. الگوریتم‌های ارائه شده توسط گوگل عبارتند از :

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم  Page Layout
  • الگوریتم رنک برین (Rank Brain)
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم کافئین (Caffeine)
  • الگوریتم mobilegeddon

هر کدام از این الگوریتم‌ها دستورالعملی را ارائه می‌دهند. سئوکاران و مدیران سایت‌ها باید از این اصول پیروی کنند تا بتوانند جایگاه سایت‌های خود را در نتایج جستجوگرها بهبود بخشند. امروزه تعداد پارامترهای تعیین شده از طرف موتورهای جستجو بطور کامل به کاربران معرفی نشده است. در راستای این موضوع سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که موتورهای جستجو برای رتبه‌ بندی سایت‌ ها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند. طیف بسیاری از این پارامتر برای کاربران و مدیران سایت‌ها نامشخص است. اصول سئو همچنان در حال تکامل است و موتورهای جستجو هنوز هم به دنبال اضافه کردن پارامترها و الگوریتم‌‌های جدید در سال 2019 هستند.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو برای تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود سه وظیفه اصلی دارند که عبارتند از:

  • Crawling  – خزش در محتوای سایت ها
    • گوگل مانند یک کاربر وارد سایت شما می‌شود و با راهنمایی فایل robots.txt سایت شما را خزش میکند و اطلاعات را آماده ایندکس شدن می‌کند.
  • Indexing – تهیه یک نسخه و تحلیل محتوای آن
    • در این مرحله گوگل اطلاعات خزش شده را در دیتابیس خود ثبت کرده و مورد تحلیل بررسی قرار می‌دهد.
  • Ranking– نمایش نتایج مناسب براساس محتوای ایندکس شده
    • در این مرحله موتور جستجوگر بر اساس جستجوی کاربر نتایج مرتبطی را به کاربر نمایش می‌دهد و بر اساس الگوریتم خود رتبه بندی می‌کند.

چرا سئو سایت اهمیت دارد؟

سئو چیست

باید بدانید که اگر بهترین سایت را هم از نظر امکانات و رابط کاربری طراحی کنید ولی آن را سئو نکرده باشید، در نهایت نمی‌توانید کاربران را به سایت خود جذب کنید. بر این اساس ممکن است علیرغم طراحی خوب و با کیفیت سایتتان با شکست مواجه شوید. قطعا سئو فرآيند ساده‌ ای نخواهد بود که به راحتی پياده‌ سازی شود. زیرا سئو یک سایت علاوه بر دانش فنی نیازمند زمان کافی خواهد بود. همانطور که اشاره شد، موتورهای جستجو روز به روز در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین بروز بودن اطلاعات در این زمینه برای سئو کاران امری ضروری خواهد بود.

همانطور که میدانید اکثر کاربران اینترنت، در موتورهای جستجو به دنبال پاسخی مناسب برای نیازها و سوالات مورد نظر خود هستند. از این‌ رو سئو مناسب راه میانبری برای شما خواهد بود تا بتوانید با قرار گرفتن در صفحات اولیه نتایج، بیشترین بازدید را به دست آورید. همچنین از آنجایی که نتایج موتورهای جستجو دقیقا همان چیزی است که کاربران جستجو کرده اند، امکان تبدیل آن‌ها به مشتری بسیار زیاد خواهد بود. زیرا این روش در مقایسه با تبلیغات اینترنتی اعتماد بیشتری برای مخاطبان ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر بازدیدهای بدست آمده از سئو در دراز مدت هزینه کمتری در مقایسه با روش هایی مانند تبلیغات خواهد داشت.

کاربرد سئو چیست؟

  • افزایش بازدید سایت
  • شناخت برند به کاربران جدید
  • افزایش تعامل کاربران با سایت
  • افزایش فروش محصولات
  • امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات
  • هزینه کمتر در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ

انواع تکنیک‌های سئو

سئو کلاه سفید :

  • منظور از سئو کلاه سفید یعنی مطابق با قوانین موتور جستجو کار کنید تا به طور طبیعی و در زمان نسبتا طولانی و هزینه بیشتر به رتبه بالا برسید این روش یک روش کاملا تایید شده و بدون خطر می‌باشد و اعتماد بیشتری را نسبت با سایر روش نزد گوگل بدست می‌آورید.

سئو کلاه سیاه :

  • این روش بر خلاف روش کلاه سفید یک روش کاملا غیر قانونی است به طوری که در این تکنیک همیشه سعی بر این است تا موتور جستجو را دور بزنیم تا در زمان سریع‌تری به نتایج بهتر و بالاتری دست پیدا کنیم ، توجه کنید این روش یک روش پر ریسک و کاملا خطرناک است و باعث می‌شود سایت شما توسط موتور جستجو جریمه و از نتایج جستجو حذف شود.

سئو کلاه خاکستری :

  • در این تکنیک کار‌های که انجام می‌شود بر خلاف الگوریتم‌ها و قوانین موتور جستجو است ولی به صورتی انجام می‌شود که توجه موتور جستجو جلب نشود این روش هم اگر بدون دانش و علم کافی انجام شود میتواند مانند تکنیک کلاه سیاه برای سایت شما خطر ساز باشد و باعث شود سایتتان توسط گوگل جریمه شود.

مراحل اصلی سئو سایت

سئو تکنیکال

  •  کد نویسی تمیز و استاندارد وب سایت می‌تواند روی خیلی از معیار‌های سایت شما از جمله دسترسی راحت موتور جستجو و کاربر به محتوا اثر مثبت بگذارد و باعث شود سایت شما در مدت زمان کمتری بارگذاری شود و تجربه مناسبی را برای کاربر ایجاد کند

تولید و بازاریابی محتوا

  • شما باید همواره به دنبال پیدا کردن کلمات پر رقابت کسب و کار خود و تولید محتوای ارزشمند مناسب با حوزه فعالیت خود باشید و بتوانید این محتوا را با استراتژی مناسب محتوایی منتشر و بر اساس برچسب‌های مناسب و ساختار‌های مرتب به یکدیگر لینک بدهید این موارد بخش مهمی از مراحل سئو است و بدون بازاریابی محتوا سایت شما هیچ نتیجه ای نخواهد رفت

لینک سازی

  • عملا برای اینکه موتور‌های جستجو بتوانند سایت شما را پیدا کنند تا آن را بررسی کنند باید در وب سایت‌های دیگر به شما لینک داده باشند این لینک‌ها میتواند در ازای استفاده از محتوای شما به عنوان لینک منبع باشد و یا میتواند به عنوان یک آگهی تبلیغاتی متنی باشد که به آن خرید بک لینک هم گفته می‌شود و یا میتواند به عنوان یک آگهی خبری به صورت ریپورتاژ آگهی باشد . لینک سازی همواره دارای ارزش بالایی در بح رتبه بندی گوگل بوده که باید به دقت خیلی فراوان انجام شود , برای لینک سازی بهتر است شما از سایت‌های مرتبط و دارای اعتبار لینک خروجی به سایت خودتون داشته باشید تا بتوانید ارزش مناسبی از آن لینک برای سایت خود دریافت کنید.

روش یادگیری سئو و بهینه سازی سایت

با توجه به اینکه سئو یک علم پیچیده است و آموزش سئو همواره به علت تجربه‌های متفاوت زمان بر است شما برای شروع آموزش میتوانید از تجربیات سئو کاران دیگر که در قالب مقالات و محتوا هایی که در سطح وب منتشر می‌شود استفاده کنید اما این مورد دارای یک ضعف اساسی است که کاربر را دچار بهم ریختگی می‌کند برای اینکه شما بتوانید متد یا روش مخصوص خود را داشته باشید بهتر است. تمامی مواردی که آموزش می‌بینید را در وبلاگ‌ها و یا وب سایت هایی که به صورت آزمایشی میسازید تمرین کنید و تاثیر هر روش را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید تا بتوانید بهترین روش انجام سئو را یاد بگیرید. برای اینکه بیشتر با این موارد آشنا شوید بهتر است مقاله یادگیری سئو را مطالعه کنید تا با پیش نیاز‌های یادگیری سئو بیشتر آشنا شوید.

جمع بندی

سئو یکی از زیر مجموعه‌ های دیجیتال مارکتینگ است. سرمایه گذاری بر روی سئو، یکی از پیش نیازهای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی است. سایت بدون سئو، مانند یک فروشگاه بسیار شیک با امکاناتی کم نظیر می‌باشد که در وسط کویر خشک ساخته شده است. اهمیتی ندارد که این فروشگاه به چه میزان اجناس با کیفیت و یا ارزانی ارائه می‌دهد.زیرا هیچ وقت توسط مردم و مشتریان دیده نخواهد شد. سئو سایت مشابه این است که بخواهیم این فروشگاه را در شلوغ‌ترین و پررونق‌ترین بازار شهر افتتاح کنیم.

۲۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
<a href="https://www.tejarat-gram.ir/">tejarat-gram</a> ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۶

آموزشی در ممرود ارور‌های سرچ کنسول ندارید؟

نازنین کریمی مقدم ۰۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۸

درود تا جایی که میدونم متاسفانه خیر، سعی میکنیم یه آموزش ازش رو در تقویم محتوایی مون قرار بدیم.

نیما ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۱۱

بسیار مفید و خوب دربراه نوع لینک سازی‌های داخلی هم توضیحاتی اضافه می‌کنید ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳

درود اگر کلمه لینک رو در سایت سرچ کنید ما دو مقاله از این مبحث رو پوشش دادیم، با این وجود سعی میکنیم باز این مبحث رو در تقویم محتوایی مون پوشش بدیم. ممنون که با ما همراه هستید.

سام انوشه ۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۳۶

خیلی ممنون بسیار عالی و مفید

جواد یاسمی ۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۹:۵۳

سلام خیلی مقاله خوبی بود در آینده در مورد استراتژی‌های لینک سازی خارجی هم مقاله بزارین ممنونم

نازنین کریمی مقدم ۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۰۳

سلام. ممنون که با ما همراه هستید. شما میتونید مقاله <a href="https://7learn.com/blog/3-linking-methods-gray-hat" rel="noopener noreferrer" target="_blank">3 روش لینک سازی</a> رو مطالعه کنید. ما در تیم تولید محتوا بررسی میکنیم و در صورت امکان درمورد سایر استراتژی‌ها هم مقاله منتشر خواهیم کرد.

جواد یاسمی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰

من فکر کنم شما متوجه نشدید. من نویسنده نیستم و یا کارشناس تولید محتوا نیستم. به دنبال فرصت شغلی هم نیستم. صرفا برای اینکه مقالات سئویی که مینویسم به عنوان guest post در سایت شما منتشر بشه کامنت گذاشتم. البته شاید فرهنگ این کار وجود نداشته باشه،

فائقه نامور ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷

سلام این موضوع توسط مدیر تیم تولید محتوا بررسی می‌شود. و با شما در ارتباط خواهیم بود.

جواد یاسمی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۵

سلام من سون لرن رو دنبال می‌کنم خیلی عالیه من فریلنسر هستم و سئو کار میکنم اگر از نظر شما ایرادی نداشته باشه من میتونمی مقاله بنویسیم در مورد سئو و در سایت شما منتشر بشه. مقاله هایی که برای شما می‌نویسم نه ترجمه هست و نه کپی از تجربیات خودم می‌نویسم سعی می‌کنم به زبان خیلی ساده هم باشه و نکات مهم رو پوشش بدم ممنونم.

فائقه نامور ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴

سلام از همراهی شما با تیم سون لرن متشکریم. در حال حاضر نیاز به نویسنده در فیلد سئو نداریم. در صورت نیاز در اینستاگرام سون لرن اطلاع رسانی می‌شود.

سجاد اکبری ۲۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۹

عالی بود

پژمان ۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۱

سلام. مطلب مربوط به سئو به صورت تخصصی در کدام یک از دوره‌های تخصصی سون لرن پوشش داده شده. ممنون

احمدرضا ۰۷ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۵۲

با سلام به شما . تشکر از مقالات خوبی که جدیدا در سایت میذارید و چه خوب میشد اگه مقالات مثل قبلا به صورت دوره ای بود یعنی مثلا یه دوره مقالات در زمینه سئو . البته چند وقته سایت شما آموزش مجازی جدیدی هم ارائه نداده و بیشتر روی دوره‌های تخصصی تمرکز کرده که متاسفانه به دلیل هزینه بالا ، خیلی‌ها توان شرکت در دوره‌های تخصصی را ندارند .

عقیل پاداش ۰۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۲۷

سلام مقاله عالی بود . حتما دوره پایتون هم برگزار کنید

سئو ۰۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳

سلام با تشکر از نظر شما حتما در آینده نزدیک آموزش پایتون هم روی سایت قرار میگیره

shahrahan98 ۰۳ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۳۶

دوره‌های آموزشی هم برگزار می‌کنید؟

سئو ۰۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰

سلام وقت بخیر بزودی اطلاع رسانی میکنیم

armani1 ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۲۵

خسته نباشید میشه توضیحات بیشتری درباره کلاه سیاه بذارید با تشکر موفق باشید

مصطفی قدیمی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۴۳

سلام انشالله به زودی مقالات جامع ای در خصوص سپو برای شما تولید و منتشر میشود

kolahdoozan ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۲۳

سلام وقت بخیر بسیار مفید و عالی بود

مصطفی قدیمی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۰۲

سلام خوشحالم که مفید واقع شده برای شما

fateme afshar ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۴۴

سلام ممنونم از شما .خوب بود .اگه میشه از جدید‌ترین باید‌ها و نباید‌های سئو هم مقاله تهیه کنید.با تشکر از شما.

مصطفی قدیمی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۸:۲۸

سلام وقت بخیر بله انشالله به زودی بروز‌ترین مقالات و متد‌های سئو را در سون لرن منتشر خواهیم کرد منتظر باشید

  • سئو چیست؟
  • تاریخچه سئو
  • موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟
  • چرا سئو سایت اهمیت دارد؟
  • کاربرد سئو چیست؟
  • انواع تکنیک‌های سئو
  • مراحل اصلی سئو سایت
  • روش یادگیری سئو و بهینه سازی سایت
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :