🎁 شروع برنامه نویسی را از ما هدیه بگیرید!
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر فریبا یعقوبی
آموزش‌های لازم برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق + پادکست
آموزش‌های لازم برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق + پادکست

همه ما از زمانی که شروع به یادگیری مباحث جدید می‌کنیم، معمولا به دنبال استفاده از آن دانش در جهت پیشرفت و به‌دست آوردن تجربه و درآمد هستیم. سون لرن علاوه بر آموزش‌های فنی برای ورود به بازار کار، قصد دارد به مراحل بعد از آموزش یعنی رزومه‌نویسی و استخدام و غیره نیز بپردازد. این بخش از آموزش‌ها در قالب مقاله و پادکست ارائه خواهند شد.

در مقاله قبلی با عنوان " چگونه رزومه‌ای بنویسیم که کارفرما نتواند آن را نادیده بگیرد " به نکاتی در مورد رزومه نویسی اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی که برای داشتن یک مصاحبه موفق شغلی به آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

دانلود پادکست مصاحبه شغلی از لینک زیر

دانلود پادکست

مراحلی که یک برنامه‌نویس باید در مصاحبه شغلی طی کند

در هر جلسه مصاحبه شما به عنوان برنامه نویس باید 3 مرحله را پشت سر بگذارید که این مراحل عبارت‌اند از:
  1. مصاحبه عمومی
  2. مصاحبه فنی
  3. مذاکره حقوق

مصاحبه عمومی

در بخش اول این جلسه شما باید بتوانید به سوال هایی که برای مشخص شدن شخصیت و سابقه کاری شما پرسیده می‌شوند پاسخ کامل و مناسب بدهید. برای اینکه در هنگام پاسخ به این سوالات با جواب نمی‌دانم روبرو نشوید و بتوانید مسلط به آن‌ها پاسخ دهید لازم است پیش از حضور در جلسه کاری آن‌ها را تمرین کنید. به این منظور تعدادی از پر تکرار‌ترین سوالات را در ادامه باهم مرور می‌کنیم:

  • از خودت بگو!
  • هدف کوتاه مدتی که برای خودت داری چیه؟
  • در پنج سال آینده کجا و مشغول چه کاری خواهی بود؟
  • چه دورنمای شغلی برای خودت تصور می‌کنی؟
  • فکر می‌کنی بتونی در این موقعیت شغلی موفق باشی؟ چرا؟
  • تا به حال کار گروهی انجام داده ای؟ در مورد کار انجام شده کمی توضیح بده.
  • در پروسه انجام کار چه مسئولیتی در گروه داشتی؟ آیا تا به حال یک گروهو رهبری کرده ای؟ اگر در گروه به مشکل بر خورد کنی مشکل رو چطور حل می‌کنی؟
  • اگر لازم باشه برای رسیدن به هدف، کاری خلاف اخلاق حرفه ای انجام بدی حاضر به انجام آن هستی؟
  • اگر دوستان نزدیکت بخوان از تو تعریف کنن چی میگن؟
  •  خودتو چطور تعریف می‌کنی؟
  • چه نقاط ضعف و چه نقاط قدرتی داری؟
  • در اوقات فراغت چه می‌کنی؟
  • چقدر مجموعه ما رو می‌شناسی؟ چرا دوست داری در این مجموعه مشغول به کار شوی؟
  • چرا من باید تو رو استخدام کنم؟

سوالات فوق به علاوه هزاران سوالات احتمالی دیگر مواردی هستند که با آن‌ها روبرو خواهید شد و باید خود را برای پاسخ به آن‌ها آماده کنید. قلم و کاغذ بردارید و سعی کنید به تک تک این سوالات پاسخ‌های واضح و مناسبی بدهید. خاطرتان باشد که صداقت در پاسخ سوالات اهمیت زیادی دارد و عین که از ارزش کارهای خود کم نمی‌کنید در پاسخ سوالات نباید بیش از حد بزرگنمایی کنید. تمام پاسخ‌ها را جلوی آینه با خود تمرین کنید تا جایی‌که دیگر نقطه مبهمی باقی نماند و بر روی تمام موارد مسلط باشید این کار را ادامه دهید.

مصاحبه فنی

بعد از مصاحبه عمومی نوبت به مصاحبه اختصاصی و فنی می‌رسد، جایی که شما باید آماده پاسخ به سوالات فنی و حل مسائل پیچیده باشید. آنچه در این جلسات مطرح می‌شود ممکن است ارتباط دقیق و مستقیمی با پروسه کد نویسی شما نداشته باشد اما از آنجایی که بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند با افرادی کار کنند که توانای ذهنی بالایی در حل مسئله دارند. این سوالات بیشتر به شکل زیر خواهند بود:

  • یک لیست تک پیوندی را معکوس کنید (Revers a singly linked list)
  • یک رشته را معکوس کنید (Reverse a string)
  • و غیره.

سایت‌های زیادی وجود دارند که چنین مسائلی را در اختیار شما قرار می‌دهند که در مقاله 10 سایت برای افزایش توانایی حل مسائل برنامه نویسی قبلا به معرفی آن‌ها پرداخته ایم. اما شاید بد نباشد با مسائلی که در جلسه مصاحبه شرکت هایی مثل گوگل با آن‌ها روبرو می‌شوید هم آشنا شوید. البته این تمرین شما را برای رویارویی با هر مسئله ای و حل آن‌ها آماده می‌کند و به معنای لو دادن سوالات امتحانی نیست.

مسئله 2 تخم مرغ

یکی از مسائل جذابی که در مصاحبه شرکتی مثل گوگل ممکن است با آن روبرو شوید، مسئله ای مشابه مسئله " دو تخم مرغ" است. شما باید بگویید یک تخم مرغ را از کدام طبقه یک ساختمان 100 طبقه می‌توانید پایین بیندازید به طوری‌که نشکند. برای امتحان کردن ایده خود هم فقط دو تخم مرغ یعنی فقط دو شانس دارید !

 ممکن است یکی از اولین راه هایی که به ذهنتان می‌رسد این باشد این مسئله را از طریق "الگوریتم جستجوی دو دویی" (Binary Search) حل کنید. برای این کار ابتدا باید آرایه را به دو بخش تقسیم کنید در این مورد باید طبقات را به دو بخش تقسیم کنید. بنابراین از طبقه 50 شروع به تست می‌کنید. قاعدتا تخم مرغ بعد از رها شدن از طبقه 50 خواهد شکست و ما برای پیدا کردن طبقه درست باید دوباره آرایه را که حالا 50 تا طبقه 1 هست را نصف کنیم و تست را از طبقه 25 مجدد تکرار کنیم.

تخم مرغ باز هم خواهد شکست و شما باید این بار آرایه جدید را که در برگیرنده طبقه 25 تا طبقه 1 هست را نصف کنید و تست را تکرار کنید اما واقعیت این است که شانس مجددی برای تست ندارید چرا که شما فقط دو تخم مرغ دارید و ایده بر آمده از ذهن برنامه نویس شما در این مورد کار نمی‌کند و الگوریتم جستجوی دو دویی فقط در صورت داشتن بی نهایت تخم مرغ جواب خواهد داد. الگوریتم فوق العاده ای که در حل این مسئله به کمک ما خواهد آمد، "الگوریتم جستجوی خطی یا ترتیبی" (Linear Search or Sequential Search) است.

مسئله عبور از رودخانه : اردک، روباه و لوبیا

یکی از مسائل جذاب دیگر در حوزه هوش مصنوعی مسئله عبور از رودخانه است. در این مسئله شما یک روباه، اردک و لوبیا دارید که باید آن‌ها را از رودخانه عبور دهید. برای این کار شما یک قایق دارید که تنها به اندازه خودتان و یکی از آن‌ها جا دارد. اگر لوبیا را با خود ببرید، روباه و اردک آن سوی رودخانه تنها می‌مانند و روباه، اردک را خواهد خورد. اگر روباه را همراه ببرید، لوبیا و اردک تنها خواهند ماند و اردک، لوبیا را خواهد خورد.

در نهایت در هر صورت یک شکارچی و یک طعمه در یک طرف رودخانه تنها خواهند ماند و این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. ما باید هر سه را به سلامت به سمت دیگر رودخانه برسانیم. برای این کار شما باید ابتدا اردک را به سمت دیگر رودخانه ببرید، با قایق خالی برگردید، روباه را به سمت دیگر ببرید و اردک را برگردانید، لوبیا را به سمت دیگر ببرید و خالی برگردید و اردک را به سمت دیگر ببرید.

مذاکره حقوق دریافتی

بعد از عبور موفق از دو مرحله اولیه مصاحبه استخدامی نوبت به بخش پر اهمیت مذاکره در مورد حقوق دریافتی می‌رسد. در این بخش اگر بد عمل کنید ممکن است تمام زحمات شما به هدر برود بنابراین لازم است بسیار حساب شده عمل کنید. چیزی که بسیاری از افراد کارآزموده حوزه فناوری بر آن تایید دارند این است که در جلسه مصاحبه کاری مطلقا رقم مشخصی را به عنوان حقوق درخواستی مطرح نکنید و حتی در فرم، این بخش را خالی بگذارید و یا بنویسید قابل مذاکره! اجازه دهید مثالی برای اثبات این موضوع بیاوریم:

استیو هانف که سابقه کار در شرکت‌های معتبری چون مایکروسافت را دارد سعی می‌کند به خوبی این مسئله را با تئوری بازی توضیح دهد. در این مورد دو پیشنهاد وجود دارد:

  1. حقوق بالا
  2. حقوق پایین

هر یک از طرفین یعنی شما و کارفرما حقوق پیشنهادی خود را روی یک کارت می‌نویسید. حالا احتمالات را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. شما در خواست حقوق بالا دارید، کارفرما هم قصد پرداخت حقوق بالا داره
  2. شما در خواست حقوق بالا دارید، کارفرما قصد پرداخت حقوق پایین داره
  3. شما درخواست حقوق پایین دارید، کارفرما قصد پرداخت حقوق بالا داره
  4. شما در خواست حقوق پایین دارید، کارفرما قصد پرداخت حقوق پایین داره

در احتمال اول بازی برد – برد است. دراحتمال دوم بازی به ضرر شماست که اگر متخصص تمام عیاری باشید و توانسته باشید مرحله اول و دوم مصاحبه را خوب مدیریت کرده باشید به احتمال زیاد کارفرما حاضر خواهد بود به هر شکل شما را راضی کند و در نهایت بازی به نفع شما تمام خواهد شد. در مرحله سوم اگر حقوق را اعلام کرده بودید حتما بازنده بودید اما با مطرح نکردن حقوق دقیق بازی را به نفع خود تغییر داده اید و در احتمال چهارم هم اگر چه در نهایت ضرر خواهید کرد اما شرایط آنطور که می‌خواستید پیش رفته است. در واقع با مطرح نکردن رقم مشخص فقط بیست و پنج درصد احتمال ضرر وجود دارد که همانطور که گفته شده می‌توانید با افزایش مهارت‌های فنی خود و اجرای موفق دو مرحله اول مصاحبه آن را هم به نفع برگردانید.

[lead id=1 type= link]

نکات کلی

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد و شما به عنوان یک برنامه نویس به صورت اختصاصی در مصاحبه استخدامی خود با آن‌ها روبرو می‌شوید، موارد عمومی دیگری نیز هست که در هر ملاقات حضوری باید به ان‌ها توجه کنید مانند:

  • نوع پوشش در جلسه مصاحبه که نباید با پوشش همیشه شما چندان مغایر باشد.
  • برقراری ارتباط چشمی با مصاحبه کننده که نشان دهنده اعتماد به نفس بالای شما خواهد بود.
  • زبان بدن که می‌تواند نقش تعیین کننده ای در ابعاد مختلف زندگی شما داشته باشد.
  • و ....
 

برای شنیدن پادکست کلیک کنید

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را برای داشتن یک جلسه مصاحبه کاری موفق آماده کنیم. البته مسلما خواندن این مقاله به تنهایی به شما کمک نخواهد کرد و باید قبل از حضوردر مصاحبه، با تمرین مواردی که در بالا ذکر شد خود را کاملا آماده کنید. به خاطرداشته باشید این مقاله به عنوان مکمل دومین اپیزود سون کست با موضوع نکات مهم در رزومه‌نویسی ارائه شده وپیشنهاد می‌شود برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای، به صفحه نوشتن رزومه حرفه ای سر برنید. می‌توانید سوالات و نظرات خود را درباره این مقاله با ما درمیان بگذارید.

۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
بهروز البرزی ۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶

واقعا عالی بود این پادکست امیدوارم همیشه ادامه داشته باشه پادکست‌های خوب از سون لرن

Nazanin KarimiMoghaddam ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۲۲

ممنون که با ما همراه هستید.

Mohammad Reza ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲

سلام من یک مقاله پیدا کردم آموزش نصب لاراول در vps و لینوکس وقتی روش زدم گفت دوره جدید مشاهده کنید وارد اون صفجه شدم چیزی نبود لطفا یک دوره نصب لاراول و php و composer روی vps و لینوکس رو معرفی کنید , شدیدا نیاز دارم

نازنین کریمی مقدم ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۱

درود میتونید بررسی کنید در سرفصلهای <a href="https://7learn.com/course/laravel-expert" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">دوره متخصص لاراول</a> که به روز شده هست یا نه. یا اینکه میتونید همین درخواست رو عینا در بخش تماس با ما با پشتیبانی مطرح کنید تا پاسخ دقیقتری رو بهتون بدهند.

  • مراحلی که یک برنامه‌نویس باید در مصاحبه شغلی طی کند
  • مصاحبه عمومی
  • مصاحبه فنی
  • مسئله 2 تخم مرغ
  • مسئله عبور از رودخانه : اردک، روباه و لوبیا
  • مذاکره حقوق دریافتی
  • نکات کلی
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :