کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۱ دیدگاه نظر فریبا یعقوبی
سون کست: چگونه رزومه ای بنویسیم که کارفرما نتواند آن را نادیده بگیرد؟
سون کست: چگونه رزومه ای بنویسیم که کارفرما نتواند آن را نادیده بگیرد؟

اگر شما هم از دانشگاه فارغ التحصیل شدید و دوره‌های زیادی را نیز گذرانده اید، احتمالا دوست دارید زودتر وارد بازار کار شده و چیزهایی که در دانشگاه یاد گرفته اید را به چالش بکشید. بسیاری از شرکت‌ها از سیستم دریافت و بررسی رزومه برای جذب نیروهای انسانی خود استفاده می‌کنند و دیگر روش‌های سنتی مثل معرفی دهان به دهان یا پیدا کردن شغل توسط واسطه‌ها خیلی جوابگو بازار کار حرفه ای نیست. پس در این شرایط بهتر است بدانید که چگونه باید یک رزومه خوب بنویسید تا لازم نباشد مدت‌های طولانی منتظر دریافت فرصت مصاحبه بمانید.

سون کست: رزومه نویسی حرفه ای

در سون کست امروز بررسی می‌کنیم که کارفرماها دوست دارند چیه چیزهایی درباره شما بدانند و کدام بخش از دانسته‌های شما برای آن‌ها جذاب‌تر است. شاید پیش خودتان فکر می‌کنید مهارت‌های زیادی دارید اما نمی‌توانید به خوبی این مهارت‌ها را به سایر افراد مخصوصا کسی که قرار است شما را در یک مجموعه استخدام کند ارائه کنید. در این فایل صوتی با هم یاد می‌گیریم که چگونه مهارت‌های خود را ارائه بدهیم که برای مدیران جذاب‌تر باشد. فراموش نکنید که آرزوی هر کارفرما یا مدیری است که بهترین نیرو را برای شغل مدنظر استخدام کند و اولین فرصتی که کارفرما می‌تواند با مهارت‌ها و توانایی شما آشنا شود، فایل رزومه شما است.

در این سون کست موارد زیر را با هم می‌شنویم:

  • رزومه دقیقا چیست؟
  • رزومه و CV با هم چه فرقی دارند؟
  • چگونه رزومه ای کارفرما پسند تهیه کنیم؟
  • رزومه ما چه مراحلی را در سازمان مورد نظرمون طی می‌کند؟
  • آیا رزومه عکس لازم دارد یا نه؟ چرا؟
  • معرفی آزمون تیپ شخصیتی
  • مدیر آینده شما به چی فکر می‌کند؟
  • از کجا شروع کنیم؟
  • چطور از مهارت‌های فنی برای طراحی رزومه استفاده کنید؟
  • چه مطالبی را کجا و چطور مطرح کنیم؟
  • نکات کلیدی در رزومه نویسی

در این سون کست قرار است با هم بررسی کنیم که اصلا رزومه چیست و چه تفاوتی با CV دارد. چطور رزومه خود را تنظیم کنیم که کارفرما عاشق آن بشود و به این نکته می‌پردازیم که فایل رزومه داخل سازمان چه مسیری را طی می‌کند. همینطور درباره موضوعی مثل استفاده از عکس در رزومه صحبت می‌کنیم. در اواسط فایل صوتی وارد ذهن مدیران شده و راجع به افکار آنها صحبت می‌کنیم. در آخر هم چند نکته مهم راجع به رزومه نویسی درست و تاثیرگذار را معرفی می‌کنیم. اگر مهارت‌های فنی خوبی دارید که مایل به ارائه آن‌ها هستید حتما در این برنامه همراه ما باشید.

[panel type='success' title=':: پادکست : رزومه نویسی و نکاتی که مورد توجه مدیران است']

[embed]https://up.7learn.com/podcast/sevencast-resume.mp3[/embed]

دانلود پادکست

ساخت رزومه برای برنامه نویسان

احتمالا شما هم تا به حال برای استخدام به سازمان‌های مختلف رزومه ارسال کرده اید. فکر کنید شما مدیری هستید که روزانه باید چندین و چند رزومه را مطالعه و سپس از بین آن‌ها بهترین را برای مصاحبه انتخاب کند. مطمئنا شما در چنین مقامی وقت برای خواندن خط به خط رزومه نخواهید داشت و چیزی در رزومه باید نظر شما را جلب کند تا به مطالعه دقیق‌تر آن بپردازید. ما در ادامه قصد داریم به شما تکنیک‌های ساخت رزومه ای را آموزش دهیم که مدیر مربوطه را مجبور کند از منشی خود بخواهد جلسه ای حضوری برای مصاحبه با شما ترتیب دهد. اگر علاقه‌مندید نوشتن رزومه خود را به صورت حرفه ای شروع کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برای ساخت رزومه مهارت‌های خود را در مرکز توجه قرار دهید

نوشتن مهارت‌ها

در واقع در ابتدا مدیران چندان توجهی به اطلاعات شخصی شما از جمله تاریخ تولد، محل سکونت و حتی جنسیت شما نمی‌کنند. چیزی که باید در ابتدا در رزومه شما به چشم آید لیست تخصص و مهارت‌های شماست. پیشنهاد ما برای شروع این است: در یک عنوان (Header) ساده اسم و عنوان شغلی خود را بنویسید. در پایین به صورت تیتروار مهارت‌های (Skill) اصلی خود را که به گرفتن شغل مورد نظر کمک می‌کنند، درج کنید. از نوشتن موارد اضافی خودداری کنید. مثلا اگر آشپز خوبی هستید یا اطلاعات تاریخی خوبی دارید اصلا لزومی ندارد در این بخش به آن‌ها اشاره کنید.

نکته:
توجه داشته باشید که رزومه شما نباید عکس پرسنلی داشته باشد. توجه نکردن به این موضوع می‌تواند باعث رد شدن رزومه شما در همان مرحله اول، توسط تیم منابع انسانی شرکت، شود. زیرا منابع انسانی بسیاری از شرکت‌ها بر این اعتقادند که نباید افراد را بر اساس ظاهر قضاوت کرد و معیار باید توانایی‌ها و مهارت‌های فنی آن باشد. اما این موضوع برای شرکت‌های مختلف، متفاوت است و باید بررسی کنید که آن شرکت‌ها چه اطلاعاتی را از شما می‌خواهند. بنابراین برای روزمه خود را متناسب با اطلاعات درخواستی بنویسید.

زمان نوشتن رزومه توضیح اضافه ندهید

مختصر بنویسید

بهتر است بدانید که روزمه شما نباید از چهار صفحه تجاوز کند و بهترین حالت این است که بتوانیم تمام آنچه را که لازم است، نهایتا در دو صفحه مطرح کنیم. بهتر است همه مهارت‌ها و دانش خود در رزومه با جزئیات توضیح ندهیم. زیرا مطالعه آن از حوصله خواننده رزومه خارج خواهد بود و به احتمال زیاد هم موفق به توضیح تمام آنچه می‌دانیم نخواهیم شد. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مهارت‌ها به سراغ سر فصل تجارب (Experience) بروید و آن‌ها را به صورت تیتر وار با اشاره کلی به مسئولیت‌ها و کارهای انجام شده در بازه زمانی مشخص بیان کنید. در این بخش شما دقیقا به تجربه‌های کاری خود و پروژه‌های انجام شده اشاره می‌کنید.

در واقع شما باید بگویید که در چه سالی و در کدام شرکت شروع به کار کرده اید و چه مسئولیت هایی داشته اید. همچنین باید زمان ترک شغل قبلی و علت آن را نیز بنویسید. زیرعنوان هایی را (Subtitle) به تعریف پروژه‌ها اختصاص دهید. حتی پروژه هایی که به صورت داوطلبانه و بدون دریافت هزینه انجام داده اید هم برای مدیران جذاب هستند. توجه داشته باشید که جهش‌های آنی و ترفیع گرفتن‌های ناگهانی و بدون دلیل، اصلا برای مدیران جذاب نیست. دراین مواقع اولین تصوری مدیران این است که شما با زد و بندهای خاص ترفیع درجه گرفته اید و کمتر ذهنشان به سمت رشد و شکوفایی ناگهانی استعدادهای شما می‌رود. پس بهتر است روند رشد شما و دلایل مربوط به آن‌ها در رزومه کاملا مشخص باشد.

همچنین اگر برای مدت طولانی در یک سطح باقی مانده باشید و پیشرفتی در کار خود حاصل نکرده باشید، این تصور برای خواننده رزومه ایجاد می‌شود که تمایل چندانی به رشد ندارید و تنها برای کسب درآمد حداقلی و گذران وقت سراغ این موقعیت شغلی آمده اید. توجه کنید که اگر در مدت‌های کوتاه از شرکت به شرکتی دیگر یا از پروژه ای به پروژه دیگر رفته باشید، برای مدیران نشانه آن خواهد بود که شما فردی ناسازگار با محیط کار و یا بی هدف هستید.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان کتاب آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

در اغلب رزومه‌ها بخشی با عنوان سرگرمی‌ها (Hobbies or Outside interests) وجود دارد. مطمئنا مدیران دلشان نمی‌خواهد بدانند شما طرفدار کدام تیم فوتبال هستید یا کدام سریال را دنبال می‌کنید. آن‌ها فقط می‌خواهند مطمئن شوند که شما بعد از خروج از اداره و پایان ساعت کاری مغز خود را خاموش نمی‌کنید و درون گنجه نمی‌گذارید.

مثلا اگر شما از طرفداران پادکست‌های Syntax.fm هستید یا اگرهمیشه اخبار فناوری را در بخش بایتس نیویورک تایمز دنبال می‌کنید احتمالا به شدت مستعد استخدام در یک شرکت تکنولوژی محور خواهید بود. مدیران این مجموعه‌ها حتما از داشتن کارمندی چون شما، که عاشق دنیای فناوری است و بخشی از اوقات فراغت خود را با علاقه به مطالعه و گوش دادن به اتفاقات تازه این حوزه اختصاص می‌دهد، خوشحال خواهند شد.

چه زمانی درباره مدارک تحصیلی صحبت کنیم؟

مدرک تحصیلی

اگر وارد محیط‌های برنامه نویسی شده باشید حتما به این مورد بر خورده اید. به شکل جالبی تعداد زیادی از برنامه نویسان مدرک دانشگاهی مرتبط ندارند. مهندسین عمران، مهندسین معدن، حتی فارغ التحصیلان رشته‌های غیر مهندسی، همه پشت کامپیوتر‌ها نشسته اند و به سرعت و تسلط خیره کننده ای مشغول به کدنویسی هستند. بله، درست متوجه شده اید. مدرک تحصیلی ما برای مدیران در الویت آخر قرار دارد. بنابراین منطقی‌تر است که آن‌ها را در انتهای رزومه و پس از اینکه مدیران به توانایی‌های ما به عنوان یک برنامه نویس ایمان آوردند مطرح کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم در این بخش که عنوان تحصیلات (Education) به خود می‌گیرد مجددا به شکل تیتروار به بررسی سابقه تحصیلی خود بپردازید. بهتر است در این بخش از مدرک دیپلم تا آخرین مدرک اخذ شده را همراه با نام موسسه و دانشگاه بیاورید. اینکه شما دانشجوی برتر فلان دوره دانشگاه بوده اید چندان برای مدیران جذاب نیست و آن‌ها بیشتر شما را از روی پروژه‌های موفقی که انجام داده اید قضاوت خواهند کرد.

تفاوت‌های خود را نشان دهید

خود را متمایز کنید

حتی اگر مدیران به دنبال کسی باشند تا کار ساده ای را (از لحاظ فنی) در مجموعه انجام دهند باز هم ترجیح می‌دهند کسی را استخدام کنند که فقط یک برنامه نویس ساده با ده سال سابقه کار نیست. پس ما باید تمایز خود را در هنگام نوشتن رزومه با دیگران نشان دهیم. به مثال زیر توجه کنید:

حوصله سر بر:

برنامه نویس – در شرکت ایست کٌست پاور – از سال 1995 تا 2005

  • نویسنده اپلیکیشین‌های ویژوآل بیسیک برای کنترل ماشین ها

جذاب:

برنامه نویس – در شرکت ایست کٌست پاور – از سال 1995 تا 2005

  • نویسنده اپلیکیشن‌های ویژوآل بیسیک برای کنترل راکتورهای هسته ای

متوجه تفاوت شدید؟ وقتی شما می‌گویید وظیفه برنامه نویسی برای کنترل ماشین‌ها را برعهده داشته اید، ممکن است این تصور برای مدیران ایجاد می‌شود که منظور شما از ماشین، یک آسانسور ساده است. خیلی بعید است که ذهنشان به سمت چیزی به جذابی راکتورهای هسته ای برود. پس لطفا بیش از حد هم فروتن نباشید و با کوتاه‌ترین جملات سعی کنید تمام آنچه را که انجام داده اید منتقل کنید. در مثال دوم با اضافه کردن تنها یک کلمه، رسیدن به جلسه مصاحبه را تضمین کردیم.

هنگام ساخت رزومه نکات مربوط به UI را رعایت کنید

ظاهر رزومه

نیازی نیست رزومه شما زیبا باشد. اما اگر یک صفحه پر از خطوط پشت سر هم به عنوان رزومه ارائه دهید که سر و ته جمله‌ها عباراتش درست مشخص نیست، مدیران چطور به توانایی شما در کد نویسی و UI اطمینان کنند؟ انتخاب فرمت مناسب می‌تواند رزومه شما را بسیار متفاوت جلوه دهد و در نگاه اول توجه خواننده را جلب کند. پیشنهاد ما این است که فونتی رسمی با شماره 10-12 را برای تایپ مطالب انتخاب کنید. توجه داشته باشید فونتی که انتخاب می‌کنید باید در حالت چاپ شده هم خوانا باشد. هرگز از دو نوع فونت مختلف در ساخت روزمه و یا از فونت‌ها فانتزی یا رنگ‌های عجیب و غریب استفاده نکنید.

برای نوشتن رزومه بهتر است در بین هر بخش و پاراگراف به اندازه کافی فضا قرار دهید. به این فضاهای خالی اصطلاحا فضای تنفس می‌گویند که فرصتی برای نفس کشیدن به خواننده می‌دهند. اغلب متخصصین رشته‌های فنی و مهندسی علاقه چندانی به ادبیات و دستور زبان ندارند و ممکن است در املا ضعیف باشند. اگر شما هم از این دسته مهندسین هستید حتما از دوستان دیگر خود برای رفع اشکالات دستوری و املایی رزومه تان کمک بگیرید.

چگونه رزومه ای مناسب بنویسیم؟

معتقدیم که اکنون شما آماده ساخت رزومه هستید. در ابتدا، پیش از اینکه به نوشتن رزومه در فرمت استاندارد مشغول شوید تمام آنچه را که فکر می‌کنید ممکن است برای مدیر آینده شما جذاب باشد روی کاغذ بیاورید. سپس تلاش کنید آن‌ها را به بهترین، کوتاه‌ترین و البته رساترین شکل ممکن در قالبی که بالا توضحی دادیم ارائه دهید. البته قبل از همه این‌ها تلاش کنید با مطالعه و ورود به دنیای کار، سابقه برنامه نویسی خوب و قابل ارائه ای برای خود فراهم کنید. ما در سون لرن برای ارائه تمام خدمات آموزشی در حوزه برنامه نویسی و تبدیل شما به یک متخصص تمام عیار آماده ایم، شما چطور؟

۱۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
امیر ۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰

خیلی خوب بود خیلی خوب بود

محمدرضا ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۶

سلام خسته نباشید تشکر بابت زحمت هاتون محتوای جذابی بود! اما فکر میکنم یکم بیشتر باسد روی ارائه کار کنید به نظرم مثل زمان هایی که خودم پادکست تولید میکردم و اول راه بودم بیانتون جوری بود ک انگار داشتید از روی ی تکست میخوندید و شما هر چقدر هم تمیز و بدون مشکل پادکست رو ببندید دقیقا جایی هست که برای شنونده خسته کننده میشه مثلا پادکست گرفتن‌های استاد آوند فوق العاده و از جنس تجربه هستن یا... امیدوارم موفق باشید

نازنین کریمی مقدم ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶

درود حتما در آینده این نکته رو رعایت خواهیم کرد. ممنون که با ما همراه هستید.

mazdak motahari ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶

خیلی خوب بود دستتون درد نکنه

Alisina Kazemi ۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳

بسیار عالی با سپاس

Sara ۲۲ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۳۰

عالیییییی بود مخصوصا لحن بیان

ریحانه یزدانی ۲۳ دی ۱۳۹۸، ۰۶:۳۴

خوشحالیم که برات مفید بوده سارا جان

سپهر ۰۵ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹

نکات ریز و دقیقی که به شخصه خیلی به کارم اومد

saadizarei ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۴۷

لدفا پادکست‌های بیشتری در مورد برنامه نویسی قرار دهید با تشکر

sadra hakim ۰۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰

بسیار مختصر و مفید... با تشکر از شما :))

امیر حسین دامن دریا ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۲۰

عالی ?

  • سون کست: رزومه نویسی حرفه ای
  • ساخت رزومه برای برنامه نویسان
  • چگونه رزومه ای مناسب بنویسیم؟
اشتراک گذاری مقاله در :