کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۵۵ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
نقشه راه بازی سازی : آموزش مراحل بازی سازی
نقشه راه بازی سازی : آموزش مراحل بازی سازی

در دنیای کنونی، بازی‌ها یکی از مهم‌ترین گزینه‌های حوزه‌ی سرگرمی هستند. امروزه بازی‌ها بر روی تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، کنسول‌های بازی قابل اجرا هستند و با پیشرفت فناوری و بهبود مکانیک‌های توسعه، از آن‌ها برای یادگیری، بهبود مهارت و حتی درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. یکی از حوزه‌های بسیار جذاب و رو به رشد فناوری، توسعه‌ی همین بازی‌ها است، که تحت عنوان توسعه‌ی بازی و یا بازی سازی نام برده می‌شود. بسیاری از افرادی که برای اولین بار وارد دنیای بازی سازی می‌شوند، درک درستی از این حوزه ندارند. در این مقاله می‌خواهیم، از ابتدا و به طور پایه‌ای، تمام مواردی که نیاز هست، برای شروع آموزش بازی سازی بدانیم، را مرور کنیم. این نقشه در واقع یک راهنما است و به طور گسترده به تشریح مسیر بازی سازی (مفاهیم مرتبط با آن و ابزار مورد استفاده برای توسعه‌ی آن) می‌پردازد. همه از جمله کارآموزان، مدیران، علاقه‌مندان و ... می‌توانند برای یادگیری و تمرین از آن استفاده کنند.

در گام اول به صورت مختصر مروری بر اهمیت و کاربردهای بازی و بازی سازی خواهیم داشت. در گام دوم و سوم مباحث آموزشی و منابع را بررسی کرده، در گام چهارم و پنجم بر حوزه‌های شغلی و زمان مورد نیاز برای شروع کار در این حوزه صحبت خواهیم کرد. در گام آخر نیز حوزه‌های کاربردی بعد از مسلط شدن بر بازی سازی را معرفی خواهیم کرد.

گام اول: دانش‌نامه‌ی بازی سازی، پیش‌نیازها و مفاهیم پایه

برای شروع آموزش بازی سازی، بد نیست با برخی اصطلاحات موجود در بازی سازی آشنا شویم و درمورد کاربردهای بازی سازی بدانیم؛ چراکه درک درست این زمینه و امکانات آن به ما این فرصت را می‌دهد تا هدف خود را بهتر درک کرده و نیازسنجی مناسبی انجام دهیم و در مسیر درستی گام برداریم.

چرا بازی می‌کنیم؟

هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که بازی موجب اتلاف وقت است و زیاد بازی کردن باعث پرخاشگری و کم شدن حواس می‌شود، اما از نظر علمی ثابت شده که بازی‌ کردن دارای مزایای غیرقابل انکاری است. بازی‌ها و به خصوص بازی‌های رایانه‌ای ﺑﻪ وﻳﮋه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي الکترونیکی و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎیی ﻛﻪ دارﻧﺪ، میﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ روان نیز ﻛﻤﻚ کنند. بسیاری از بازی‌ها ضمن سرگرم کردن فرد، در درمان بیماری وی نیز موفق بوده‌اند. به‌عنوان مثال، بسیاری از فعالیت‌های بازی‌های رایانه‌ای در درمان فوبیا هم‌چنان ادامه دارند.

بازی‌ها ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ می‌توانند برای آموزش و بهبود تمرکز مورد استفاده قرار گیرند؛ یکی از مثال‌های بارز، تمرینات تیراندازی و یا اتومبیل‌رانی در بازی‌هاست. علاوه بر آن، بازی‌ها ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یکی از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ رﺷﺪ ﺷﺨﺼﻴﺖ و اﺟﺘﻤﺎعی ﺷﺪن فرد در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ می‌شوند.

بازی‌ها چند دسته هستند؟

در گذشته که رایانه وجود نداشت، تنها بازی هایی نظیر منچ، اسم فامیل، چندسوالی‌ها و دوز، از بازی‌های پرطرفدار ما بودند. به این بازی‌ها که بدون نیاز به هیچ‌گونه فناوری قابل بازی کردن هستند بازی‌های رومیزی گفته می‌شود. این نوع از بازی‌ها که به اصطلاح بردگیم (board game) نیز نامیده می‌شوند، هنوز هم یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای بازی‌های گروهی در دورهمی‌ها هستند.

اما با ساخت اولین رایانه‌ها، ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ ﺑﺎزی‌های رایانه‌ای ﺑﻪ ﺳﺎل ﻫﺎی اوﻟﻴﻪ‌ی دﻫﻪ‌ی هشتاد میلادی ﺑﺮمیﮔﺮدد. ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ و ﺗﻨﻮع ﺑﺎزیﻫﺎ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻮم اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ و راﻳﺎﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺴﺘﺮش روزاﻓﺰون اﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ ﺳﺮﮔﺮمی در ﻣﻴﺎن ﻗﺸﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﺑﻴﻦ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﮔﺸﺘﻪ اﺳﺖ. از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ، ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ بازی‌ها بسیار زیاد است و میزان زمانی که صرف این بازی کردن می‌شود نیز ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. آﻣارها ﻧﺸﺎن می‌دهند که ﮔﺮوهﻫﺎی سنی هشت تا ده سال، به طور متوسط روزی شصت و پنج دقیقه، ده تا چهارده سال، روزانه پنجاه و دو دقیقه و چهارده تا هجده سال، سی و سه دقیقه بازی می‌کنند. بازی‌های رایانه‌ای خود به سبک‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش بازی سازی

سبک‌های بازی‌های رایانه‌ای

آگاهی به اینکه یک بازی دارای چه سبکی است، اولین و مهم‌ترین اصل، چه در بازی سازی و چه در بازی کردن می‌باشد. بسیاری از افرادی که در بازی سازی تازه وارد هستند و بازیکن یا به اصطلاح گیمر (gamer) حرفه‌ای نبودند هنوز در این مبحث دچار ضعف هستند و معمولا مجبور به پنهان کردن ضعف خود (به خصوص در برابر گیمرهای حرفه‌ای) می‌شوند. لیست زیر شامل مهم‌ترین سبک‌ها می‌شود، البته ممکن است یک بازی ترکیبی از چند سبک باشد یا حتی یک بازی ساخته شود که همه‌ی قواعد را برهم زند.

  • سبک اکشن (Action)
  • سبک شوتر اول شخص (first person shooter)
  • سبک شوتر سوم شخص (third person shooter)
  • سبک ماجراجویی (Adventure)
  • سبک مبارزه‌ای(fighting)
  • سبک نقش آفرینی (role playing game)
  • سبک استراتژی (strategy)
  • سبک مسابقه‌ای (racing)
  • سبک پلتفرم (platformer)
  • سبک کژوال (casual)
  • سبک ورزشی (sport)
  • سبک شبیه ساز (simulation)
  • سبک آنلاین دسته جمعی (massively multiplayer online)
  • سبک ریتمیک موزیکال (rhythm-music)
  • سبک هک اند اسلش (hack and slash)
  • سبک ترسناک (horror)
  • سبک بقا (survival)

سخت افزار مورد نیاز برای اجرای بازی

بازی‌های رایانه‌ای براساس اینکه روی چه سخت افزاری اجرا شوند، در سه دسته‌ی کلی زیر قرار می‌گیرند:

  • بازی‌های موبایلی
  • بازی‌های کامپیوتری (pc games)
  • بازی‌های کنسولی

سه کنسول قدرتمند در حال حاضر برای اجرای بازی‌ها عبارتند از:

  • سری نینتندو ساخته‌ی کمپانی نینتندو
  • سری پلی استیشن ساخته‌ی کمپانی سونی
  • سری ایکس باکس ساخته‌ی کمپانی مایکروسافت

برای ایجاد تجربه‌ی بهتر بازیکن، سخت افزارهای جانبی هم با این سه کنسول همراه است؛ کینکت برای رابط حرکات و سنسور تماس و همچنین عینک‌های واقعیت مجازی یا VR برای ایجاد زاویه‌ی دید بهتر کاربر از پرفروش‌ترین این اقلام هستند.

بازی‌های رومیزی هم با کارت، مقوا و هرچه مورد پسند بازی ساز و مورد نیاز منطق بازی است می‌تواند ساخته و اجرا شود.

بازی ساز کیست؟

آموزش بازی سازی

توسعه‌ی بازی یا بازی سازی هنر ایجاد بازی‌هاست. این روند شامل تولید مفهوم بازی، طراحی، ساخت، تست و انتشار یک بازی می‌باشد. به طور کلی، هر کسی که یک بازی را می‌سازد بازی ساز نامیده می‌شود. اگر فردی می‌خواهد یک بازی را ایجاد ‌کند، مهم است که در مورد مکانیک بازی، پاداش‌ها، تعامل بازیکنان و طراحی مراحل فکر کند. یک بازی ساز یا توسعه دهنده‌ی بازی می‌تواند یک برنامه‌نویس، یک طراح هنری، یک طراح صدا و یا بسیاری نقش‌های دیگر در این صنعت باشد.

بازی سازی را می‌توان با یک استودیوی توسعه‌ی بازی بزرگ و یا توسط یک نفر انجام داد. بازی ساز مستقل، به کسی گفته می‌شود که تمامی وظایف ساخت بازی را به تنهایی انجام می‌دهد. یک بازی ساز مستقل باید دارای دانش خوبی در هر یک از زمینه‌های ساخت بازی باشد. همچنین به گروه‌های کوچک ساخت بازی که وابسته به نهاد یا کمپانی شناخته شده‌ای نیستند، گروه‌های مستقل یا به اصطلاح ایندی (indie) و به بازی آن‌ها بازی مستقل (indie game) گفته می‌شود.

حال که مفاهیم پایه‌ای بازی را آموختیم، به سراغ گام بعدی می‌رویم تا یاد بگیریم چگونه بازی ساز شویم.

گام دوم: معرفی همه‌ی مراحل و ابزارهای بازی سازی

در گام قبل به مباحث اولیه بازی مسلط شدیم و در این گام می‌خواهیم ساخت یک بازی را شروع کنیم و مروری بر مراحل بازی سازی داشته باشیم. اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که قرار است در چه سبکی بازی بسازیم و بازی را با چه هدفی می‌سازیم.

مرحله‌ی اول: مشخص کردن هدف

یک بازی می‌تواند با اهداف مادی، آموزشی، تجربی و ... ساخته شود. توجه داشته باشید که همواره قرار نیست با هدف پولدارشدن بازی بسازید؛ به خصوص در ابتدای راه، باید دید خود را تغییر دهید و به قصد تجربه، کسب مهارت و بررسی بازارکار بازی بسازید. چیزی که مهم هست، مشخص کردن هدف است؛ چراکه ساخت یک بازی کامل حداقل سه ماه زمان می‌برد (درمورد بازی هایی که با هدف کسب تجربه و به قصد تمرین ساخته می‌شوند صحبت نمی‌کنیم.) و قرار است فرد در این راه سختی‌های زیادی را تحمل کند. مشخص کردن هدف باعث ادامه دادن می‌شود.

وقتی وارد بازی سازی می‌شوید، متوجه می‌شوید که گیم‌های کوچکی وجود دارند که هدف اولیه‌ی ساختن آن‌ها کسب مهارت در یک مکانیزم خاص است. برای مثال، فرض کنید قرار بوده در بخشی از بازی اصلی خود، می‌خواهید برای ساخت یک مکانیزم ساده‌ی پرش تمهیداتی بیندیشید که پرش احساس خوبی در بازیکن به وجود بیاورد. اما طراحی این سیستم ساده زمان‌بر است و از چگونگی استقبال آن توسط بازیکنان هم مطمئن نیستید، پس در اینجا می‌توانید یک مینی گیم کوچک بسازید و بازخوردها را بررسی کنید. البته باید توجه کنید که مینی گیم مورد نظر خیلی ابتدایی نباشد و در حدی باشد که بتوان به آن بازی گفت.

در بسیاری از موارد فرد از ابتدا قصد ندارد یک بازی کامل بسازد، بلکه محتوای دیگری را در اختیار دارد و می‌خواهد با ایجاد یک بازی درون آن، باعث جذب بیشتر کاربران شود. محتوای بازی می‌تواند کوچک یا گسترده باشد، اما به هر حال تا زمانی که به بازیکن اجازه می‌دهد تا با محتوا تعامل داشته باشد و بتواند عناصر بازی را دستکاری کند، می‌توانیم آن محتوا را "بازی" بنامیم. به این فرآیند تزریق تم بازی درون یک محتوای غیر بازی، بازی گونه سازی یا گیمیفیکیشن (gamification) گفته می‌شود که دارای فرآیند مخصوص به خود است و در این مقاله در مورد آن صحبت نمی‌کنیم.

مرحله‌ی دوم: مشخص کردن بودجه و زمان

بعد از اینکه هدف خود را درک کردید، باید برآورد کنید که چه میزان بودجه برای توسعه‌ی بازی دارید. برآورد هزینه کمک می‌کند تا تصمیم گیری درست و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. حتما باید براساس بودجه اقدام به تشکیل تیم کنید؛ وگرنه ساخت بازی چیزی جز اتلاف وقت و پول نخواهد بود. اگر بازی ساز مستقل هستید، هزینه‌هایی از قبیل خوراک، مکان، برق و .... را نیز باید در نظر بگیرید.

همچنین زمان تخمینی برای ساخت بازی را در نظر بگیرید. حداقل حدود سه ماه برای مسائل تست، بازاریابی و انتشار بازی باید به این زمان اضافه شود. بسیار پیش آمده برخی به دلیل کمبود تجربه تصور کردند که بازی طی سه ماه تمام شده و بعد از شروع کار، به دردسر جدی دچار شده‌اند. تخمین درست زمان، کمک می‌کند تا در ادامه‌ی مسیر، از خیلی از فشارهای کاری در امان باشید.

اگر محدودیت زمانی دارید و قرار است بازی را تا مدت مشخصی منتشر کنید، شاید نیاز باشد از ابعاد بازی کمی کاسته و بر کیفیت تمرکز کنید. بازی یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی است که کمبود کیفیت و سرسری کارکردن در خروجی کارش کاملا قابل لمس است و بازخورد جامعه‌ی بازیکنان معمولا نسبت به سایر زمینه‌ها بسیار صریح‌تر است.

مرحله‌ی سوم: تشکیل تیم

آموزش بازی سازی

یک بازی بنابر نوع محتوای خود نیاز به طراحی مکانیزم‌ها و چالش‌های بازی، کاراکتر بازی، تصاویر محیط بازی، صداها و موسیقی، داستان، پیاده‌سازی، تست و بازاریابی دارد. یک بازی ساز مستقل، که قصد دارد به تنهایی بازی بسازد، باید تمامی این وظایف را خود برعهده بگیرد. به همین دلیل است که اغلب بازی سازهای مستقل با یک بازی ساده و به اصطلاح مینیمال (minimal) شناخته می‌شوند. اما اگر قصد دارید که یک تیم مستقل داشته باشید، حداقل به یک برنامه نویس، یک طراح هنری برای کارهای گرافیک و تصویری و یک نفر طراح بازی نیاز دارید. تیم‌های بزرگ‌تر معمولا از چند طراح هنری، چند برنامه نویس و چندین طراح بازی، یک متخصص موسیقی و صدا، تست کننده و ... بهره می‌برند. نقش‌های یک تیم بازی سازی و وظایف آن‌ها عبارتند از:

  • نویسنده: داستان و مفهوم بازی، روایت سرایی
  • مدیر پروژه: هماهنگی بخش‌های مختلف کار با یکدیگر و برنامه‌ریزی مناسب برای تحویل به موقع بازی
  • گرافیک: طراحی کاراکتر، طراحی محیط، انیمیشن ها، مدلسازی، تصویرسازی و ....
  • توسعه: برنامه نویسی مکانیزم، برنامه نویسی منو و رابط کاربری (UI)
  • طراح بازی: طراحی مراحل، طراح چالش‌های درون هر مرحله و بالانس دشوار بودن یا نبودن معماها
  • طراح تجربه‌ کاربری UX
  • طراح صدا: موسیقی‌های بازی، صداهای موجود در بازی
  • تست کننده: رفع باگ‌ها و خطاهای احتمالی قبل از انتشار محصول
  • بازاریاب: ناشر، تبلیغات و جلب حمایت و پشتیبانی

درمورد نقش‌های یک تیم بازی سازی در مقاله‌های بعدی مفصل توضیح خواهیم داد. اما به یاد داشته باشید که برای مشارکت در فرآیند توسعه‌ی بازی نیازی به کدنویسی ندارید. هنرمندان بر روی طراحی تمرکز می‌کنند، در حالی که تمرکز یک توسعه دهنده می‌تواند بر کدنویسی و مدیریت یک نوار سلامت باشد. یا یک تست کننده با در نظر گرفتن رفتار احتمالی بازیکن، شروع به بررسی بازی می‌کند و درگیر می‌شود. تیم را بیش از حد شلوغ و بیش از حد خلوت نکنید. بسته به اهداف و بودجه، بهترین افراد ممکن را جذب کرده و به کیفیت فکر کنید.

مرحله‌ی چهارم: مستندسازی پروژه

یکی از مراحل بسیار مهم در روند بازی سازی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، بحث مستندسازی و تهیه‌ی سند قبل از شروع کار است. چه بسیار که بازی در ایده و قبل از شروع کار بسیار جذاب بوده، اما به دلیل مستند نکردن همه چیز از کنترل خارج شده است. مستندسازی بسیار مفید است و برخلاف تصور، به هیچ وجه اتلاف وقت نیست. ساخت سند به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • مشخص کردن ابعاد پروژه: تا وقتی که پروژه به صورت مکتوب نوشته نشود، نمی‌توان یک تخمین درست و نزدیک به واقعیت از آن داشت. یک سند پیش تولید کمک می‌کند تا بازی نیازسنجی شود و نقش‌های مربوط به آن خود‌به‌خود به دست آیند. برای دیدن نمونه‌های سند پیش تولید بازی، می‌توانید کلیدواژه‌های سند طراحی بازی، game design document و یا GDD را در اینترنت جست‌و‌جو کنید. می‌بینید که تمامی جنبه‌های ساخت بازی در این سند آورده می‌شود.
  • رسمی کردن پروژه: تا وقتی که ویژگی‌ها و امکانات مورد نیاز بازی در یک سند ثبت نشده‌اند، نباید با نیروی کار قرارداد بست. برای جلوگیری از هر گونه سوتفاهم و ناهماهنگی در ادامه‌ی مسیر، نیاز هست تا هر فرد از وظیفه‌ی خود در ساخت بازی به طور کامل آگاه باشد.
  • به خاطرسپردن تمامی ایده‌ها: در روند بازی سازی معمول است که ایده‌هایی به ذهن تیم می‌رسد که ممکن است در شرایط فعلی، امکان پیاده سازی آن‌ها نباشد. این ایده‌ها باید در جایی یادداشت شوند تا در طول ساخت بازی، بتوان دوباره آن‌ها را بررسی و امکان سنجی کرد. حجم این ایده‌ها معمولا زیاد و ایده‌ها دارای نکات مهم و جزیی هستند، لذا سندکردن آن‌ها از واجبات است.

مرحله‌ی پنجم: انتخاب موتور بازی سازی

هرچند این مرحله بسیار مرتبط با برنامه نویسی بازی است، اما مشخص کردن موتور کمک بزرگی در تعیین نقش‌های تیم و مشخص کردن مسیر و نقشه‌ی راه است. همان‌طور که در گام‌های قبل اشاره کردیم پیاده‌سازی بازی دارای بخش‌های مختلفی از قبیل کدنویسی و گرافیک است. برای تسریع کارها و حل مشکلات بازی سازی، چارچوب‌هایی نظیر libGDX و opengl توسعه داده شدند. این چارچوب‌ها در واقع دارای بسیاری از کارکردها و مشخصه‌های از پیش تعریف ‌شده و ساخته ‌شده بودند تا برنامه نویسان راحت‌تر به توسعه بپردازند. با این حال، ورود به صنعت و یا درک چارچوب برای کسی که از یک پس‌زمینه‌ی غیر برنامه‌نویسی می‌آمد، بسیار دشوار بود.

در این زمان بود، که موتورهای بازی سازی توسعه یافتند. به طور کلی، یک موتور هر چیزی را دارد که یک چارچوب بازی به آن نیاز دارد، اما با یک رویکرد دوستانه‌تر با استفاده از رابط کاربری گرافیکی (GUI) و کمک به توسعه‌ی بخش‌های مختلف بازی. برخی از موتورهای بازی سازی رایج عبارتند از:

  • کانستراکت (Construct)
  • گیم میکر (game maker)
  • یونیتی (Unity)
  • آنریل (Unreal)

کانستراکت و گیم میکر به صورت پایه‌ای برای افرادی ایجاد شده‌اند که قصد دارند با کمترین کدنویسی ممکن بازی بسازند. همین ویژگی هرچند یک نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود، اما سد راه برنامه نویسان در خلق المان‌های جدید است. پس نگاه جامعه‌ی بازی ساز در حال حاضر به آنریل و یونیتی می‌باشد. جامعه‌ی توسعه دهندگان یونیتی (حداقل در ایران) بیشتر از سایرین است؛ چرا که امکانات بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. آنریل نیز روز به روز دارای امکانات بیشتر می‌شود و در حال توسعه و بهبود است.

موتورهای بازی سازی علاوه بر تسریع روند توسعه‌ی پروژه، دردسرهای خروجی گرفتن از بازی را از بین می‌برند. پس یکی از معیارهای انتخاب موتور بازی سازی مناسب، فراگیر بودن آن برای استفاده از انجمن‌های رفع اشکال در اینترنت و امکاناتی از نظیر فرمت خروجی‌هایی است که به توسعه دهنده عرضه می‌کند.

موتور بازی سازی

مرحله‌ی ششم آموزش بازی سازی : تست و بازاریابی

هرچند بازی سازها در طول ساخت بازی همزمان بخش‌های مختلف بازی را برای رفع خطاهای احتمالی تست می‌کنند، اما برای تست محصول نهایی، نیاز هست تا طی بازه‌ی یک تا سه ماهه (بستگی به حجم بازی) تست نهایی شود. در این تست باید سعی شود بازی بر روی تمامی پلتفرم هایی که قرار است منتشر شود، اجرا شود تا خطاهای اجرا درآمده و رفع شوند. همچنین تمامی اعضای تیم به عنوان بازیکنان و جامعه‌ی هدف، بازخوردهای خود را درمورد بازی نهایی اعلام می‌کنند و اگر موردی هست که می‌تواند در بازی بهتر پیاده سازی شود، اصلاح می‌شود.

همزمان با تست بازی، ناشر به عنوان نماینده‌ی تبلیغات و بخش بازاریابی بازی، کار خود را پیش می‌برد. ناشر مطابق با اهداف بازی مشخص می‌کند که بازی تحت چه مارکت و شبکه‌ای منتشر شود. اجازه نامه‌ها و روندی برای تایید و ثبت بازی در هر مارکت وجود دارند که زمان‌بر هستند. ناشر باید تمامی اجازه نامه‌ها را به طور دقیق بررسی کند تا بازی از لحاظ حقوقی و درآمدی در مارکت به مشکل برنخورد.

یکی دیگر از وظایف تست و بازاریابی، انتخاب بهترین روش درآمدزایی بازی است. هر سازنده‌ای قبل از شروع ساخت بازی یک طرح کلی در مورد چگونگی کسب درآمد از طریق بازی دارد؛ برای مثال المان‌ها و امتیازهایی را در بازی طراحی می‌کند و سعی می‌کند با پولی کردن آن ها، از طریق پرداخت درون برنامه‌ای درآمد کسب کند. این تصمیمات در دوره‌ی تست نهایی کامل می‌شوند. در مثال بالا ممکن است بازی ساز با نظر تیم بازاریابی به این نتیجه برسد که امتیازهای بیشتری را برای پرداخت درون برنامه‌ای در نظر بگیرد یا بازی را غیر رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

گام سوم: معرفی منابع و روش برای مطالعه‌ی پیش‌نیازها

قبل از شروع بازی سازی، توصیه می‌کنیم حتما فیلم Indie Game The Movie را ببینید که حکم خداوندگار نمایش جامع مراحل و سختی‌های بازی سازی مستقل است. این فیلم در واقع مستندی بسیار جذاب درباره‌ی دوره‌ی طراحی و انتشار بازی‌های ویدیویی می‌باشد که در سال 2012 و توسط کشور کانادا ساخته‌شده است. Indie Game The Movie در نوع خود بسیار جذاب، دیدنی و الهام‌بخش است و تاکنون جوایز بسیاری را از منابع مختلف برده است. Indie Game The Movie مهر تاییدی بر شرایط بازی سازی مستقل است. امکان ندارد که این مستند را ببینید و به ساخت بازی علاقه مند نشوید.

بعد از مشاهده‌ی مستند بالا، استفاده از مدارس و کمپ‌های بازی سازی یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب دانش در این زمینه است. بسیاری از کمپدها دوره‌ی آموزشی بازی سازی را تحت عنوان یک مسابقه برگزار می‌کنند و در کارگاه‌های آموزشی مرتبط با آن، تمامی موارد را از صفر تا صد و به طور فشرده توضیح می‌دهند. در ایران دوره‌های حضوری و غیرحضوری زیادی برای آموزش بازی سازی تشکیل می‌شوند که بعد از اتمام دوره، می‌توان زیر نظر آن کمپ مشغول به کار شد. همچنین دوره‌های تخصصی برای یادگیری یک موتور بازی سازی خاص نیز وجود دارد.

یکی دیگر از منابع آموزشی خوب و جامع در مورد بازی سازی، اینترنت است. همه چیزهایی که شما باید یاد بگیرید در اینترنت به صورت رایگان یا هزینه‌های ناچیزی وجود دارد. اما توجه داشته باشید که اگر قصد دارید به صورت خودآموز شروع به بازی سازی کنید، بهتر است در  جلسات مشاوره‌‌ی حضوری بازی سازی شرکت کنید. بازی سازی برخلاف دوره‌هایی مانند طراحی وبسایت و برنامه‌نویسی، به طور ذاتی گروهی است؛ پس تعامل و کسب تجربه از سایرین باعث عدم لغزش از مسیر درست و سرعت بخشی به کارتان خواهد بود. بعد از تحقیق در مورد موتورهای بازی سازی، یکی را انتخاب کنید و سرفصل‌های مربوط به آن را فراگیرید. از سایر منابع آموزش بازی سازی (شامل ویدیوها و کتاب ها) می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

گام چهارم: بازار کار بازی سازی

کسب درآمد از بازی سازی در ایران

به خاطر داشته باشید که هر هنری در حوزه‌ی ساخت بازی داشته باشید، می‌توانید عضو یک تیم بازی سازی شوید. بازی سازها به شیوه‌های مختلف کار می‌کنند:

  • مستقل: تمامی وظایف برعهده‌ی خود بازی ساز است و درآمد حاصل نیز به خودش تعلق می‌گیرد.
  • درصدی: هنگام تشکیل تیم بازی سازی، مشخص می‌شود که هر نقش از درآمد نهایی بازی چه درصدی دریافت می‌کند. این درصد با توجه به درآمدزایی بازی می‌تواند کم یا زیاد باشد.
  • پروژه‌ای: براساس ویژگی‌های موردنیاز و بدون توجه به درآمد بازی، مبلغی ثابت برای یک پروژه در نظر گرفته می‌شود.
  • ساعتی: براساس ویژگی‌های موردنیاز و پیاده‌سازی‌های لازم، بازی ساز زمان مورد نیاز خود برای پیاده سازی بازی را اعلام می‌کند و مبلغی بابت هر ساعت کار دریافت می‌کند.
  • استخدامی: در فرآیند استخدام برنامه نویس در شرکت‌های بازی سازی، بازی ساز حقوق ثابت و ماهانه می‌گیرد و موظف است در طول مدت استخدام، بدون محدودیت در تعداد بازی، بازی بسازد.

بازی سازی شغلی است که درآمد آن در ماه‌های ابتدایی و اوایل کار کم و ناچیز است اما بعد از کسب تجربه و حرفه‌ای شدن، می‌توان درآمد خوبی از آن به دست آورد. حداقل درآمد تیم بازی ساز دو میلیون است و بسته به نوع و حجم پروژه تا چند صد میلیون هم می‌رسد. برخلاف تصور عموم، کسب درآمد از بازی سازی در ایران امکان پذیر است. مشاغل زیادی مرتبط با بازی سازی وجود دارند که شرط اصلی موفقیت در همه‌ی آنها، داشتن صبر، روحیه‌ی انتقادپذیر و همکاری تیمی است. برخی از عناوین این مشاغل عبارتند از:

  • مدیریت: project manager
  • برنامه نویسی و توسعه: backend developer, C# developer, C++ developer, Java developer, UI developer, 2d game developer, 3d game developer, network programmer, audio programmer
  • گرافیک: character design, game artist, 3d modeler, animator, environment artist
  • طراحی بازی: game designer, level designer
  • بازاریابی، تست، ساخت و سایر موارد:game marketing, publisher, QA and game tester, …

گام پنجم: مدت زمان لازم برای یادگیری بازی سازی

در مورد نقشه‌ی راه صحبت کردیم اما چه مدت طول می‌کشد تا بتوان حداقل مهارت‌های لازم برای بازی سازی را یاد گرفت؟ توصیه می‌شود که در شروع بازی سازی، با ساخت یک بازی ساده مثل توپ و تخته (پینگ پونگ دوبعدی) وارد این عرصه شوید. مدت زمان توسعه‌ی این بازی حدود دو هفته است. برای بازی‌های کمی پیچیده‌تر این زمان متغیر است:

  • اصول اولیه‌ی بازی و آشنایی مفهومی با بخش‌های مختلف یک بازی: حداقل دو هفته
  • یادگیری ابتدایی موتور بازی سازی و برنامه نویسی: حداقل یک ماه
  • تسلط بر ابزارهای مرتبط گرافیک (مانند فتوشاپ و ...): در ساده‌ترین حالت 15 روز
  • ساخت یک مینی گیم اولیه: حداقل یک ماه

توجه کنید: برنامه ریزی کنید و به آن وفادار بمانید. نگران یادگیری عمقی و با سرعت کم در ابتدای کار نباشید، با تمرین و اجرای نمونه‌های موجود، رفته رفته سرعت‌تان بالا خواهد رفت، اما اگر ندانید مفاهیم اولیه‌ی بازی چیست درآینده به مشکل خواهید خورد. بعد از تسلط بر مفاهیم اولیه، می‌توانید مفاهیم نقشه‌ی راه حرفه‌ای را فراگیرید.

یک اشتباه رایج میان بازی سازان، این است که در ابتدای کار می‌خواهند یک بازی جدید و کاملا متفاوت با سایر بازی‌ها بسازند. این تفکر سمی باعث نابود شدن بازی می‌شود. یک بازی خوب در 90 درصد مواقع همان مکانیزم‌ها و ایده‌های تکراری قبلی است و تنها دارای ویژگی‌های کوچکی در پیاده‌سازی است که باعث می‌شود بازیکن هنگام بازی کردن از آن‌ها لذت ببرد و تجربه‌ی خوبی از آن داشته باشد. پس سعی کنید با ساخت بازی‌های مرسوم شروع کنید.

گام ششم: حوزه‌های پیشنهادی بعد از یادگیری بازی سازی

آینده شغل بازی سازی در ایران

ساخت بازی‌های رایانه‌ای، در حال حاضر، به گسترده‌ترین و سودآورترین حرفه‌ها در صنعت سرگرمی تبدیل شده است. به دلیل گسترش فناوری‌ها می‌توانیم در آینده منتظر فراگیرشدن بازی با ابزارهای جدیدتر نظیر بازی‌های واقعیت مجازی نیز باشیم. استفاده از بازی‌های الکترونیکی از طریق تلویزیون، دستگاه‌های جیبی و رایانه‌های شخصی، هم اکنون به تلفن همراه، رایانه‌های جیبی و گیرنده‌های دیجیتال تلویزیونی نیز کشیده شده است. هم‌چنین، محتوای بازی‌ها به سرعت در حال تغییر است و با کاربردهای گرافیکی و به دلیل جاذبه‌ای که در آن‌ها نهفته است، روز به روز واقعی‌تر به نظر رسیده و نظر افراد بیشتری را به خود جلب می‌نمایند. بعد از تسلط بر بازی سازی، می‌توانید به سراغ فناوری‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و فراگیری مفاهیم بازی گونه سازی بروید. این حوزه‌ها بیشترین ارتباط را با صنعت بازی دارند و از قضا بسیار رو به رشد و سودآور هستند.

در مقاله‌ی "واقعیت مجازی چیست؟ آشنایی با VR و واقعیت افزوده (AR)"، درمورد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی صحبت کرده‌ایم.

جمع بندی

کشور ما، ایران، یک کشور نوپا در زمینه‌ی بازی سازی است، اما این به این معنی نیست که ما نمی‌توانیم بازی خوب تولید کنیم. بازی‌های خوب بسیاری نظیر فرزندان مورتا و یا شدوبلید (شمشیر تاریکی) توسط تیم‌های ایرانی ساخته شده‌اند که در جوامع بین‌المللی نیز مورد پسند عموم قرار گرفته‌اند. یکی از مسائل مهم، وجود زیرساخت‌های لازم است. برای مثال، کشور لهستان همزمان با ایران شروع به کار کرد و به دلیل زیرساخت مناسب و حمایت، سرعت بیشتری در روند بازی سازی گرفت. این زیرساخت‌ها هم اکنون در ایران تحت نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و در قالب استودیوهای مختلف ایجاد شده‌اند؛ لذا آینده شغل بازی سازی در ایران روشن است. در مرحله‌ی بعدی، ما باید همت کنیم و شروع به بازی سازی و فعالیت در این حوزه کنیم.

در این مقاله آموختیم چگونه بازی ساز شویم. این مقاله اولین مقاله از سری آموزش‌های مفاهیم و موارد موجود در بازی سازی سون لرن بود و ما سعی کردیم تا یک نقشه‌ی راه مناسب برای بازی سازی را معرفی کنیم. اگر سوال یا پیشنهادی برای مقالات بعدی این حوزه دارید، آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۱۵۵ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
MmM ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰

سلام ببخشید چندسوال سوال1:مراحل ساخت یک بازی ویدیوئی برای کنسول‌های بازی چیه؟ سوال دوم:شتابدهنده معروف در باره بازی سازی کنسول بازی پیدا کنم؟ ممنون

نازنین کریمی مقدم ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۵۶

درود مراحل مشابه با موارد گفته شده هست فقط به دو نکته باید دقت کنید: 1- موتور بازی سازی مناسب رو انتخاب کنید. برای مثال یونیتی و آنریل در اکثر پلتفرمها خروجی میدن و این خیلی شما رو جلو میندازه. 2- برای هر خروجی کنسول باید بازی تست و بهینه سازی بشه. برای شتابدهنده هم در همین بخش سوال شده میتونید به پاسخ شون مراجعه کنید.

MmM ۰۸ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۴۲

سلام ببخشید از کجا میتونم یک شتابدهنده در حوزه بازی سازی ایکس باکس پیدا کنم

نازنین کریمی مقدم ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۳۶

درود باید با بنیاد ملی و مرکز رشد ارتباط بگیرید افرادی در اونجا هستند که شما رو به شتابدهنده‌ها متصل میکنند و یا کمک میکنند متوجه بشید دقیقا باید چه کنید.

MmM ۰۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

سلام عرض ادب یک سوال بازی ساخت ایکس باکس توی ایران هم داشت برای مجوز اپلود بازی فقط میگه باید استدیو بازی سازیتون ثبت بشه ،دوتا سوال دارم سوال اول:چطور استدیو را ثبت کنیم در ایران دوم:خروجی گرفتنش موتور بازی سازی مخصوص می‌خواد؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ اسفند ۱۴۰۲، ۰۶:۴۴

درود برای گرفتن خروجی باید موتور بازی سازی رو انتخاب کنید که پلتفرم موردنظرتون رو پشتیبانی کنه. برای ثبت شرکت باید با بچه‌های بنیاد بازی سازی و یا یک شتابدهنده معتبر ارتباط بگیرید و مراحل رو ازشون جویا بشید.

MmM ۰۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷

سلام من چچطور میتونم برای بازیم خروحیpsیا ایکس باکس بگیریم با موتور بازی سازی گدوت انجین؟ ممنون

نازنین کریمی مقدم ۰۷ اسفند ۱۴۰۲، ۰۶:۳۱

درود حقیقتا فک نکنم بتونه پشتیبانی کنه. باید به سراغ موتورهای بازی سازی یونیتی یا آنریل برید.

MmM ۰۲ اسفند ۱۴۰۲، ۰۶:۵۱

سوال ببخشید یک سوال دیگه من اگه تونستم خروجی پلی استیشن بگیریم چطور باید عرضه کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ اسفند ۱۴۰۲، ۰۶:۳۶

درود جواب سوال در قالب کامنت نمیگنجه باید با یک شتابدهنده فعال در این حوزه مشورت کنید.

MmM ۰۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱

سلام من دو تا سوال دارم . سوال اول چطور برای شرکت سونی یا همون پلی استیشن یا ایکس باکس یا نینتندو بازی ساخت براشون ؟ سوال دوم چطور یک بازی کامپیوتری که ساختیم را در سایت‌های فارسی بزاریم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۲ اسفند ۱۴۰۲، ۰۶:۰۷

درود برای ساخت بازی روی پلتفرمهای مختلف مثل کنسول پلی استیشن و ... باید بتونید خروجی بازی رو روی اون پلتفرم‌ها داشته باشید. دردسر این کار در ایران خیلی زیاده و میتونید در این رابطه بازی shadow blade و مصاحبه‌های تیم سازنده رو دنبال کنید. برای انتشار بازی در سایتهای داخلی بهتره با یک تیم بازاریاب و یا شتابدهنده که تجربه این کار رو داشتند صحبت کنید.

علی ۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۲۶

سلام ما یک بازی هایپر کژوال ساختیم و خب میخوایم در بازار ایران منشرش کنیم، میتونید برای مارکتینگ و اینکه چطوری با هزینه کم بتونیم دانلود بگیریم راهنمایی کنید؟

نازنین کریمی مقدم ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۲۴

درود درمورد شتابدهنده‌های فعال تحقیق کنید و مصاحبه بازیسازهای موفق مستقل رو بخونید. اگر بازی اولی هست که در مارکت منتشر میکنید، سعی کنید یک مینی گیم دموطور بزنید و روش مراحل رو تستی جلو برید و بعد روی بازی اصلی اعمال کنید. خود کافه بازار هم یسری سیاست برای کلیک خوردن و دیده شدن بازی داره میتونید بررسی کنید.

بابک تبریزی ۰۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

مقالتون انصافا به لحاظ بیان ساده و جامع و علمی خیلی خوب بود ممنون

فرزاد ۰۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷

سلام ببخشید دوتا سوال داشتم. یکی اینکه در بازیسازی با یونیتی رو یاد بگیریم بهتره یا آنریل(هم کارایی هم کاربرد در انواع بازیسازی) بنده به هر دو زبان c++ و c# مسلطم... دوم اینکه با اینا بلندر هم یاد بگیرم یا اینا خودشون همه کارهای بلندر رو انجام میدن؟

نازنین کریمی مقدم ۰۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۹:۰۱

درود هردو عالی هستند و بهتره ببینید در چه سبکی میخواید بازی بسازید. اگر گرافیک خیلی قوی مدنظر هست بهتره آنریل و اگر سبک خاصی مدنظر ندارید یونیتی رو پیشنهاد میکنم. نیاز به یادگیری بلندر دارید چون این موتورها مدلسازی رو در سطح بالا انجام نمیدند.

عرفان باقری ۰۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵

ببخشید رشته ی ریاضی مفید تره یا کامپیوتر

نازنین کریمی مقدم ۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

درود در کدام مقطع منظورتون هست؟

بابک تبریزی ۰۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴

البته که کامپیوتر استاد‌ها هم با معلومات باشن که دیگه همه چی حله

عرفان باقری ۰۵ مهر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۲

سلام ممنون بابت مطلب جامع و مفیدتون ایده‌های من بیشتر با آنریل انجین کار دارد آیا از یونیتی شروع کنم یا آنریل انجین همچنین بخش هنری و فنی چقدر به ریاضی نیاز دارد بنده به ریاضی علاقه دارم و نمیدانم کامپیوتر برم یا ریاضی

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۶

درود اگر حس میکنید آنریل براتون مناسبه میتونید با همون شروع کنید. کلا یک موتور بازی سازی رو انتخاب کنید و باهاش دوست باشید کافیه. پیشنهاد بنده رشته ریاضی و بعد از اون تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر هست.

۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۳۴

سلام ممنون از مقاله ی مفیدتون من علاقه زیادی به بازیسازی دارم اما دوست دارم جدا به عنوان برنامه نویس شناخته بشم تا اینده شغلی تضمین شده‌تر باشه اما هدف بازی سازیه 15 سالمه بنظرتون اول در کلاس‌های سی شارپ و برنامه نویسی ثبت نام کنم یا مستقیم برم سمت کلاس‌های اموزش بازیسازی

نازنین کریمی مقدم ۰۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵

درود هدف بسیار خوبی دارید تمرکز اصلی تون روی درسهای مدرسه باشه تا در کنکور رتبه خوبی بیارید. بهتره که با کلاسهای سی شارپ و برنامه نویسی شروع کنید و بعد از اون یه دوره آشنایی با موتور بازی سازی یونیتی رو برید.

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

ببخشید اگه یک بازی با یونیتی ساخته باشیم و اکانتمون یونیتی مون اشتراکش رایگان باشه تا چقدر درامد در سال مشکل قانونی ایجاد نمی‌کنه لطفا جواب بدید؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱

درود حقیقتا در این مورد اطلاعی ندارم. باید مستندات سایت رسمی یونیتی رو در این زمینه مطالعه کنید.

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

سلام برای بازی سازی باید چه زبانهای برنامه نویسی رو بلد بود؟ (لطفا به ترتیب اولویت)

نازنین کریمی مقدم ۰۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴

درود همونطور که در مقاله توضیح دادیم، اوین گام بازی سازی انتخاب موتور بازی سازی هست. بعد براساس موتوری که انتخاب کردید یادگیری زبان رو شروع میکنید. برای مثال اگر یونیتی رو انتخاب کردید باید سی شارپ و اگر آنریل رو انتخاب کردید باید سی پلاس پلاس رو بلد بشید.

۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۸

ممنون از مقاله کامل و جذاب شما و چه خوب که پاسخ خوانندگان رو میدید.

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۹

خواهش میکنم ممنون که با ما همراه هستید.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۳۳

سلا م میخواستم اگه ممکنه بدونم برای ساخت یک بازی دقیقا چه مراحلی رو باید یاد بگیرم؟ مثلا به ترتیب : مدل سازی ، uv maping ، و shading و....و چی؟ لطفا راهنمایی کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۳۲

درود اگر بازی اول تون هست پیشنهاد میکنم از یک بازی ساده توپ و راکت که در سایتهای بخش منابع همین مقاله معرفی شده شروع کنید. اگر بازی سه بعدی رو بخواید پیش برید بهتره یک فرد آرتیست جذب کنید چون کارها زیاد هست. اگر اصرار به تنهایی ساختن بازی دارید اول کدنویسی رو یاد بگیرید و از مدلهای آماده استفاده کنید بعد اول مدلسازی رو یاد بگیرید، بعد شیدینگ و...

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۳

لیست بهترین موتور‌های بازی سازی بدون انجین گودو اصلا منطقی نیست. قطعا در کنار آنریل و یونیتی یکی از سه موتور بازی سازی موجود هست.

نازنین کریمی مقدم ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۱۷

درود حالا اینجا بیشتر رو نقشه راه تمرکز کردیم و در حد معرفی مفهوم موتور بوده اما نگران نباشید در مقاله <a href="https://7learn.com/blog/game-engines" rel="noopener nofollow" target="_blank">موتورهای بازی سازی</a> درمورد گودو صحبت کردیم.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳

سلام ببخشید آیا در خارج از کشور دانشگاهی برای بازیسازی وجود دارد که دوره غیر حضوری داشته باشد و مدرک بدهد؟مانند مدرک‌های مایکروسافت؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱

درود خیر تا جایی که اطلاع دارم هنوز به صورت رسمی دوره ای مشابه با ماکروسافت برای حوزه بازی سازی تدوین نشده و صرفا در دانشگاه‌ها به صورت حضوری تدریس میشه. مگر اینکه خودتون به صورت مقطعی در دانشگاه‌های مجازی خارج از کشور بگردید (برای مثال دو سال پیش دانشگاهی در روسیه چنین دوره ای رو در یک ترم برگزار کرد)

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۵۸

سلام بسیار مقاله خوب و نسبتا جامعی در وادی ساخت بازی بود. من قبل از مطالعه این مقاله حدود چهار سال وارد عرصه طراحی بازی شدم. بعضی از قسمت‌های این مقاله برای من جالب بود. اما یک نکته فراموش شده. اینه که (صنعت بازی) ابزار خوبی برای انتشار فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است. و طراحان بازی عزیز باید به این بحث بپردازند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲

درود و عرض ادب من قصد دارم تو این زمینه آموزش ببینم و ترجیحا در قسمت برنامه نویسی بازی ولی از صفر میخوام شروع کنم ، لطف میکنید راهنمایی کنید ؟ ? تنها چیزی که از بازی میدونم اینه که تقریبا ۲۰ ساله تو این عرصه فقط گیمیر بودم و نه بیشتر .

نازنین کریمی مقدم ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۳۲

درود از بخش منابع همین مقاله استفاده کنید. همه شون از صفر آموزش میدهند.

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷

سلام و عرض ادب با تشکر از مقاله خوبتون سرکار خانم مقدم یه سوال از خدمت شما داشتم . بنده میخواستم وارد حوزه بازی سازی بشم ( منتها استعداد و علاقم در حوزه طراحی و نقاشی هست) میخواستم بدونم برای اینکه وارد حوزه بازی سازی بشم آیا باید جداگانه دوره‌های انیماتوری رو‌بگذرونم ؟ اگه پاسختون بله هست ،اونوقت باید با چه نرم افزاری کار کنم که بعدا به کار بازی سازی مشغول بشم ؟! اگه پاسختون نه ،هست ، آیا یادگیری موتور بازی سازی مثل یونیتی برای انجام کار گرافیکی کفایت میکنه یا نیازمند یادگیری نرم افزار دیگه ایی در کنار اون ،هستم؟ ممنون میشم پاسخ من رو بدید

نازنین کریمی مقدم ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۰۵:۴۳

درود حوزه آرت بازی سازی بسیارگسترده است. گاهی وقتها تیم یک فرد آرتیست برای طراحی درنظر میگیره و یک فرد دیگر برای انیمیت کردن شون. اینو گفتم که بدونید لزوما نیاز نیست دوره انیماتوری بگذرونید و شاید بهتر باشه تمرکزتون روی طراحی و تصویرسازی باشه. در قدم اول نوع آرت دلخواه تون رو مشخص کنید که میخواید دو بعدی باشه یا سه بعدی. بعد براساس اینکه طراحی انتخاب کردید یا انیمیت باید دوره‌های مرتبط رو بگذرونید. (مثلا برای طراحی دو بعدی فتوشاپ-ایلاستریتور و کورل و برای انیمیت دو بعدی انیمه استودیو یا برای سه بعدی نرم افزارهایی مثل مایا یا‌تری دی مکس و...) شما به عنوان آرتیست با یونیتی سروکار نخواهید داشت. تیم به شما میگه که مثلا یه کاراکتر با فلان ویژگیها میخوام و شما png رو بهشون میدید. بنابراین در قدم بعدی بهتره به مرکز رشد مراجعه کنید تا تیم تشکیل بدید.

۰۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹

یه سوال داشتم پایتون به درد بازی سازی میخوره بعد این شرکت‌های بزرگ مثل اکتیویژن اول اول با چه موتور بازی بازی ساخت تا به این مرحله رسیده که موتور بازی خودشو ساخته بعد این شرکتای بزرگ بازی سازی مثل اکتیویژن اولش با چی شروع کردند با چقدر تعداد و چطوری به الان رسیدن چون مستند یا فیلمی راجب اینجور شرکتا بزرگ از اول رشدشون تا الان من پیدا نکردم خیلی ممنون میشم جواب بدین

نازنین کریمی مقدم ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۰۷:۱۹

درود پایتون در بازی سازی هم استفاده میشه اما توصیه نمیشه. بهتره به سراغ موتورهای بازی سازی مثل یونیتی و آنریل برید. <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Activision" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">تاریخچه شرکت اکتیویژن</a> رو میتونید مطالعه کنید.

۰۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰

سلام می‌خواستم بپرسم برای بازی سازی میشه در کنار یک حوزه برنامه نویسی دیگه کار کنیم چون ریسک حوزه بازی سازی بسیار زیاد است و ممکن است که در شرکتی استخدام نشوید یا بازی مان بد درآید

نازنین کریمی مقدم ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۰۰:۵۸

درود بله ممکن هست.

۰۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم اگه یه بخوام یه بازی مثل وارزون به صورت آنلاین بسازم حتما یه تیم و یه استدیو میخواد درسته ؟ و اینکه چه چیز هایی رو باید یاد بگیرم برای ساخت بازی آنلاین؟ آیا حتما باید شبکه رو کامل یاد بگیرم ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲

درود بله به تیم نیاز دارید و باید به مفاهیم ساخت بازی مثل گرافیک، طراحی بازی (گیم دیزاینر) و برنامه نویسی بازی مسلط باشید. پیشنهاد میکنم در هرکدوم از این وظایف یک نفر رو در تیم جذب کنید.

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۲۵

سلام من می‌خوام یک بازی شطرنج انلاین بسازم و تغییراتی در بازی بدم ولی در کل همون شرطرنجه میخوام برای اندروید انلاینشو بسازم که حالت افلاینم داشته باشه با یونیتی . لطفا بگین چطوری و چه اموزش هایی و چه چیزهایی برای یادگیریو ساختن این بازی نیاز دارم اگه خودتون اموزششو دارین که چه بهتر

نازنین کریمی مقدم ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۵:۱۴

درود برای اینکار باید به مباحث پیشرفته در یونیتی مسلط باشید. مثل شبکه، <a href="https://7learn.com/blog/what-is-ai" rel="noopener" target="_blank">هوش مصنوعی</a> (اگر بازی تک نفره هم میشه)، کار با سرور برای نمایش نتایج و... از منابع معرفی شده در مقاله کمک بگیرید.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۴

ممنون بابت راهنمایی هاتون

۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵

درود خسته نباشید ممنون مطالب مفیدتون. ببخشید من توی یک دوراهی بزرگی وایسادم راجب بازی سازی و دانشگاه و... چطور میتونم با خودتون (خانوم کریمی مقدم) ارتباط بگیرم در حد نیم ساعت تا یک ساعت؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

درود بهتره همینجا مطرح کنید که برای سایر دوستان مفید باشه، اما با این حال: <a href="https://7learn.com/mentor/NazaninKarimiMoghaddam" rel="noopener nofollow" target="_blank">راه‌های ارتباطی</a>

۰۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۶

و سوال دیگری که دارم اینه برای تک نفره بازی ساختن هزینه ای لازم ندارد؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۲۳

درود بجز وقت خیر اگر خودتون تمامی نقشها رو به عهده بگیرید یا اصطلاحا بازی ساز مستقل بشید در اغلب موارد هزینه ای نداره.

۰۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۴

سلام وقتتون بخیر بابت راهنمایی مچکرم، چند تا سوال داشتم ایا میتونم برای یک ساخت بازی کوچیک تنهایی تمام مواردایی که گفتید بازی بسازم؟ و برای بازی ساختن چه رشته ای برم؟ و برای اینکه کلاسش رو برم در استان کرمان موجوده ؟و آدرسش کجا هست؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۲۱

درود بله برای بازی کوچک میتونید خودتون تمامی کارها رو انجام بدید منتها بهتره یک <a href="https://7learn.com/blog/game-engines" rel="noopener nofollow" target="_blank">موتور بازی سازی</a> انتخاب کنید تا کارتون راحتتر بشه. باید سایت انستیتو و بنیاد ملی بازی سازی رو دنبال کنید معمولا اردوی آموزشی در اونجا برگزار میشه. متاسفانه رشته بازی سازی از ارشد به بعد تعریف شده مگر اینکه فنی حرفه ای بخونید که اونم خیلی توصیه نمیکنم. مقاله <a href="https://7learn.com/blog/game-development-majors" rel="noopener nofollow" target="_blank">رشته بازی سازی</a> و بخصوص نظرات پایینش رو مطالعه کنید.

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷

سلام ببخشید بنده میخوام بدونم درامد حدودی بازیسازی چقدر هست (کسی که مستقل کار میکنه و تو شرکت نیست ) ایا کسیو دیدین یا تجربشو داشتین که پول خیلی زیادی از این حوزه کسب کنه ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۶:۲۴

درود خیلی متغیر هست و نمیشه عدد دقیقی بهش اختصاص داد. برای مثال بازی 41148 چندسال پیش عرضه شد و بازی یک مرحله رو رایگان و باقی رو پولی کرده بود (اگر اشتباه نکنم مبلغ ناچیزی حدود 3000 تومن بود) همین کلی نصب خورد و بازی به سوددهی رسیده بود. یا بازی کوییز اف کینگز با پرداختهای درون برنامه ای مثل خرید سکه و... تونسته بود به درآمد میلیونی برسه که روز به روز هم بیشتر شد و تیم رو بزرگتر کرد. تا قبل از کرونا در تهران دورهمی ماهانه بازی سازی توسط انستیتو برگزار میشد که میتونستید با بقیه ارتباط بگیرید و آشنا بشید، پیشنهاد میکنم سرچ بزنید ببینید چنین چیزی هنوز هست یا نه.

Mohammad Hossein Hajian ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶

سلام وقتتون بخیر مجموعه سون لرن دوره ای رو برای بازی سازی تدارک ندیدن؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۱

درود در حال تدوین هستیم اما برای اطلاع دقیق باید با بخش فروش و یا پشتیبانی تلفنی سایت تماس بگیرید.

۰۶ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۰۰

سلام خسته نباشین لطفا همه موارد رو پاسخ بدید خیلیی نیاز دارم و تو گوگل نیست:)) _این stick man حق کپی رایت داره یا نه؟ چون دیدم کمپانیای مختلفی ساختنش و خلاصه اصن معنیش میشه ادمک حالا نمیدونم بمن بگید داره یا نه یا از کجا باید بفهمم؟ _بازی انلاین که به سرور وصل باشه کدنویسیش خیلی سخت تره؟ یا نه انچنان سخت‌تر نمیشه انلاین کردنش؟ این انلاین کردن که کاربرا بتونن با هم ارتباط داشته باشن و به سرور متصل باشن رو من نفهمیدم اخر چجوریه کد نویسیش و چقدر سخته؟ هرچیم تو گوگل فارسی میزنم نمیاره خلاصه میخام بدونم این کارو تو ۴۲۰ روز میش زد با تیم دو نفره؟ که مبتدیم هستیم ولی هم بازی نسبتا سادس هم گوگل هس که کمک بگیریم _گوگل پلی واسه کارمزد ۱۵ و ۳۰ درصد کارمزد میگیره از خریدایی ک کاربرا میکنن و میخاد بده به توسعه دهنده‌ها حالا من سوال دارم که فق همینه؟ یا مالیاتی چیزی دیگه هم روش میاد؟ وای ببخشید زیاد شد ولی بخدا هرچی گشتم حواب اینارو پیدا نکردم بگید خیلی ممنون میشم اگ جوابتون یکم طولانی میشه واسم ایمیل بزنید

نازنین کریمی مقدم ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۶:۳۱

درود قبل از هرچیزی، بنده ایده تون رو حذف کردم تا لو نره. سعی کنید کلی توضیح بدید تا بعدا دچار مشکل نشید. و اما جواب سوالات: 1- مشکلی نداره میتونید ازش استفاده کنید. 2- بازی آنلاین برای شروع سخت هست و توصیه میکنم اول یک بازی آفلاین بسازید بعد سراغش برید. 3- بله شدنی هست اگر از موتورهای بازی سازی مثل یونیتی استفاده کنید که کارتون سرعت بگیره. 4- گوگل پلی خیلی سخت میتونید درآمد کسب کنید (بخاطر بحث تحریم و اینا) باید حساب خارج از کشور داشته باشید و... تعرفه‌ها هر سال فرق میکنه و نمیدونم الان به چه صورت هست. 5- اگر ایمیل خودتون رو موقع ثبت نظر زده باشید براتون جواب به صورت خودکار ایمیل میشه.

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۴

سلام ببخشید یک سوال داشتم درباره بازی سازی مستقل،اگر بخواهیم یک بازی، همراه با روایت داستانی بسازیم.برای انتشار در پلتفرم‌های بین المللی مثل استیم،ممکنه به داستان بازی ایراد بگیرن ؟سوالم به طور کلی اینه که ما برای ساخت بازی میتوانیم آزادانه و بدون دردسر داستان دلخواهمان را بنویسیم و به بازی تبدیلش کنیم یا محدودیتی وجود دارد؟؟

نازنین کریمی مقدم ۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۲

درود یسری موارد مثل تبلیغ آزار کودکان و کشور ستیزی و ... کلا در هر حوزه ای اعم از ساخت فیلم و.. ممنوع هست. اما اگر جزو این دسته‌ها نباشه مشکلی نداره.

۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۰۹:۲۴

سلام دوست عزیز می‌خواهم بازی ساز مستقل شوم ممنون میشم بهم بگید که چه مهارتهایی رو باید کسب و چه نرم افزار هایی رو باید یاد بگیرم برای اینکار و ممنون میشم بگید که هر کدام از آن نرم افزار‌ها برای چه کاری بدردم میخورد ممنون از شما

نازنین کریمی مقدم ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۶:۲۰

درود مقاله <a href="https://7learn.com/blog/game-developement-team-roles" rel="noopener nofollow" target="_blank">نقشهای تیم بازی سازی</a> رو مطالعه فرمایید. و برای منابع یادگیری از همین مقاله نقشه راه بخش منابع استفاده کنید. توصیه میکنم از بازیهای دوبعدی شروع کنید و بعد سراغ سه بعدی برید. حتی الامکان یک نفر آرتیست هم به عنوان همکار داشته باشید تا وقت تون و تمرکزتون روی بازی سازی باشه تا صرفا گرافیک.

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷

سلام و سپاس یک بازی کامپیوتری قدیمی دارم که game data اون فرمت med داره. برای ویرایش این نوع فایل از چه نرم افزاری استفاده کنم؟ یک توضیح تکمیلی بدم که اون فایل med یجورایی شبیه به فایل pak است و تمام دیتای بازی (اعم از صوت، آبجکت‌های گرافیکی و ...) داخل همون هست. من دنبال نرم افزاری هستم که بتونه اونو ویرایش و edit کنه یا حداقل بتونه وظایف unpack و repack رو انجام بده که بتونم فایل هاشو استخراج و سپس ویرایش کنم و در آخر دوباره به فرمت med برگردونم. با تشکر

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۳

درود به طور کلی این فرمت با مدیا پلیر باز میشه و برای ویرایش فایلش باید از<a href="https://www.code-aster.org/forum2/viewtopic.php?id=14785" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc"> نرم افزارهای جانبی</a> استفاده کنید و اینطور نیست که بتونم یه ویرایشگر معروف رو معرفی کنم.

۰۴ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۹

سلام خانم کریمی مقدم خسته نباشید من می‌خواستم بدونم که بنظر شما برای شروع در این حرفه بهتر است چه زبانی را یاد بگیرم و یا با چه موتور بازی سازی ای شروع به کار و طراحی کنم. بنده 14 سال سن دارم. با تشکر فروان

نازنین کریمی مقدم ۰۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۰۳

درود خیلیا با گیم میکر شروع میکنند اما به شخصه پیشنهادم بهتون موتور یونیتی و زبان سی شارپ هست و میتونید طبق نقشه راه این مقاله و منابعی که معرفی شده پیش برید. اینطوری هم اصولی جلو میرید و هم کاریابی در آینده راحتتر میشه.

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸

ممنون از مقاله خوبتون

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۶

سلام ممنون از این مقاله ی مفیدتون من یه پسر 12 ساله هستم ومیخوا م یه زبان برنامه نویسی یاد بگیرم که بتونم در سالهای اینده بازی بسازم.بهترین متور برنامه نویسی برای من تازه کار چی میتونه باشه . بعدا چقدر طول میکشه تا زبانرو یاد بگیرم اگه تلاش کنم .

نازنین کریمی مقدم ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵

درود توصیه میکنم انگلیسی و سرچ کردن در نت رو قوی کنید و یونیتی رو شروع کنید. منابع خیلی خوبی در همین مقاله معرفی کردیم که میتونید باهاشون شروع کنید و افراد زیادی در اینترنت هستند که میتونند جواب سوالات تون رو بدهند. مدت زمان یادگیری کاملا به خودتون بررسی داره و نمیتونم زمان دقیقی بهتون بدم.

۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۵

سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم که واسه بازی سازی باید مثلا زبان سی شارپ رو همینجوری از یه طرف شروع کنم یاد بگیرم درسته یا باید کد نویسی توی حوزه بازی سازی سی شارپ رو یاد بگیرم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۱۹

درود اگر بتونید در حوزه بازی سازی (مثل موتور یونیتی یا حتی یک فریمورک گرافیکی) یاد بگیرید مسلما سرعت بالاتر خواهید داشت، اما در کل میتونید اول با سی شارپ عادی شروع کنید و بعد وارد موتوربازی سازی بشید. کاملا به این بستگی داره که در دوره موردنظر چه سرفصلهایی رو بهتون آموزش میدهند.

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۸

سلام .من 13 سالمه و 2 ماه هست که دارم یونیتی کار میکنم و هرچی دنبال اموزش سشاخت بازی بدون برنامه نویسی میزنم پیدا نمیکنم.لطفا یک سایتی که اموزش اینطوری داره بهم معرفی کنه هرکی میدونه و رایگان باشه .راستی پروژه ای که با اسکرچ باشه قبول میکنم.و 2سال بود که اسکرچ کارمیکنم.راستی خیلی ممنون بخاطر مطالب مفیدتون .بسیار بدردم خورد .

نازنین کریمی مقدم ۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۶:۵۴

درود کلا ساخت بازی بدون برنامه نویسی ممکن نیست و اگر هم گزینه ای باشه قدرت مانور روی بازی رو ازتون میگیره. پیشنهاد میکنم همین مسیر یونیتی رو ادامه بدید و برنامه نویسی رو شروع کنید.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۱۰

سلام من ۱۵ سالم هست و میخوام بازی سازی رو شروع کنم و دوست دارم unreal engine رو یاد بگیرم ولی هیچ جا به دوره مناسب از مبتدی تا حرفه ای وجود نداره برای یاد گیری و میخواستم بدونم اول برم ++c رو یاد بگیرم یا هنگام یاد گیری unreal engine اموزش داده میشه و اون کارهایی که با یونیتی میشه کرد با unreal engine هم میشه انجام داد و ایا unreal engine بازار خوبی داره یا نه اگه تو این سوالات به من کمک کنید واقعا ممنون میشم

نازنین کریمی مقدم ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸

درود 1. بله متاسفانه دوره آنریل خوب کم گیر میاد. البته آنریل داره زیادتر میشه نسبت به سالهای قبل، اما در کل یونیتی فراگیرتر هست. هردو بازار کار خوبی دارند ولی خب احتمالا متوجه شدید که با یونیتی امکان کاریابی بهتری دارید. 2. دو موتور تقریبا در یک سطح هستند و خیلی تفاوتی ندارند. یه راه خوب اینه که عبارت unreal رو در تلگرام سرچ کنید و گروه‌های مفید رو شناسایی کنید. اونجا بهتر راهنمایی تون میکنند. 3. هردو حالت امکان پذیره. میشه یکی دو هفته رو سی پلاس تمرکز داشت بعد رفت رو آنریل (که به شخصه این حالت رو پیشنهاد میکنم) یا همزمان یاد گرفت. در حالت همزمان مشکلی که هست چون هم محیط و هم زبان جدید هست گیج میشید و بهتره حالت اول رو پیش برید.

۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۵۵

سلام من حدود یه سال هست که با زبان جاوا و ide اندرویداستدیو برنامه‌های کاربردی برای اندروید مینویسم میخوام بدونم که میشه با اینا(جاوا و اندروید استدیو ) یه بازی دو بعدی که البته گرافیک و انیمیشن‌های خیلی خوبی داشته باشه ساخت البته میدونم که شدنیه فقط سوالم اینه که بازی ای که اینطوری ساخته بشه استاندارده و یا مثلا برای انتشار و... مشکلی پیش نمیاد تشکر

نازنین کریمی مقدم ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱

درود خیلیا برای بازیهای کلمه ای یا پازل به دلیل حجم کم خروجی و استانداردهای اندرویداستودیو که کار رو راحت میکنند همین راه رو پیش میگیرند و نتایج خوبی هم میگیرند. اما برای بازیهای گرافیک بالا و غیر پازل به مشکل میخورید، یونیتی و امثالهم که سیستم انیمیشن درونی دارند بهینه‌تر هستند و شاید بد نباشه مهاجرت به این موتورها رو هم بررسی کنید.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵

سلام من حدود یکسالی میشه فرانت کار میکنم ولی قبلش با پایتون و سی پلاس کار کرده بودم توی پایتون فکر کنم arcade کتابخونه خوبی برای ساخت بازی باشه درسته؟ و اینکه با توجه به اینکه دارم سمت وب کار میکنم به نظرتون بازی تحت وب بنویسم خوبه یا کلا به فکر تغییر شغل باشم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۰:۳۰

درود کتابخانه خوبی هست و بازی تحت وب هم جذابه، اما منبع درآمدش بیشتر از طریق تبلیغات درون صفحه ای هست، بنظرم برای تجربه تابستانی انتخاب خوبی هست. اما اگر هدف ساخت بازیهای مفصلتر هست بله باید از وب به یک موتور بازی سازی مهاجرت کنید.

۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۵۳

سلام ببخشید یه پسر14ساله میتونه با بازی سازی کسب در آمد کنه؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳

درود به دلیل سن نمیتونید به صورت رسمی در جایی استخدام بشید، اما با تشکیل تیم و قراردادن بازی در مارکتها شانس خوبی دارید. همچنین مقاله <a href="https://7learn.com/blog/making-money-from-game-development" rel="noopener" target="_blank">درآمد بازی سازی : آشنایی با روش‌های کسب درآمد از بازی سازی</a> رو حتما مطالعه کنید.

۰۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۲

سلام وقت بخیر ببخشید در بخش گرافیکی بازسازی چه نرم افزارهایی رو باید آموزش ببینیم شما بین مکس و سینما فوردی ،مایا،یونیتی،بلندر ، کدوم رو پیشنهاد میکنید که تخصصی آموزش ببینم.

نازنین کریمی مقدم ۰۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۰۶

درود در بخش دو بعدی: فتوشاپ-ایلاستریتور+ یک نرم افزار انیمیشن دوبعدی مثل انیمه استودیو در سه بعدی: بستگی به کارفرما داره اما اغلب با مایا، تریدی مکس و بلندر کار میکنند.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰۸:۱۰

سلام من میتونم بازی خیلی خیلی باگرافیک برای ps4.ps5بسازم

نازنین کریمی مقدم ۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱

سلام با موتور بازی سازی سه بعدی مثل یونیتی و آنریل شدنی هست. منتها چون پروژه سنگینه باید حداقل سه بازی منتشر کرده باشید (تجربه بازی سازی داشته باشید) و یک تیم قوی تشکیل بدید تا از پسش بربیاید.

۰۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۲

سلام.من یه پسر 16 ساله هستم.حدودا سه ساله برنامه نویسی میکنم.به زبان‌های سی شارپ و جاوا اسکریپت و اچ تی ام ال مسلط هستم.حقیقتا خیلی شنیده ام که بازی سازی توی ایران آینده ای نداره.به نظرتون این درسته؟و سوال دومم این بود که موتور انریل انجین نسبت به یونیتی برتری داره و اگر داره از چه لحاظ؟به نظرتون برم سمت یونیتی یا آنریل انجین؟ ممنون بابت مقاله کاملتون :)

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳

سلام 1. بهتره بهتون اینطور جواب بدم که برای بازی سازی باید ارتباطات خوبی بگیرید و مسیر خیلی مهمه. اما این موضوع در سایر حوزه‌های برنامه نویسی صدق نمیکنه و برای همین میگن که آینده نداره. برای مثال شما با یادگیری جاوا اسکریپت و... در هر جایی که مشغول بشید شانس پیشرفت علمی و درآمدی دارید. اما در بازی سازی موقعیت‌های شغلی بسیار کمتر هست (البته در حال حاضر تعدادشون هرروز داره زیاد میشه) و همینطور بجز استانهای تهران-اصفهان-مشهد و تبریز موقعیت شغلی با درآمد مشخص و مناسب کمتر پیدا میشه. 2. بنده فقط در حوزه گرافیک آنریل رو موتور بهتری میدونم و به همین دلیل خیلیا برای بازیهای AAA سراغش میرن، اما امکانات یونیتی برای یک بازی ساز مستقل که در حال کسب تجربه هست از آنریل کاملتره و جامعه توسعه دهندگان فعالتری در ایران داره و همینطور آموزشهای باکیفیت‌تری براش وجود داره. برای همین یونیتی رو توصیه میکنم.

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۵:۲۶

سلام ممنون از مقاله مفیدتون. من یه سوال داشتم،درنظراتی که زیر این مقاله می‌خواندم شما نوشته بودید ویژگی یک بازیساز توانایی حل مسئله است‌‌.این موضوع دقیقا یعنی چه ؟و اینکه دقیقا چه شاخه هایی از ریاضی برای بازیسازی لازم است؟ممنون میشم پاسخ بدید.

نازنین کریمی مقدم ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۴۴

درود 1. از ریاضیات یکم تفکر گسسته و احتمالات در حد ابتدایی میخواد. 2. یعنی بتونید هر مساله رو مرحله به مرحله پیش برید. برای مثال فرض کنید میخواید پرش کاربر رو طراحی کنید. کد شما دارای این مراحل هست: تشخیص اینکه کاربر دکمه پرش رو بزنه، کد پرش شما اجرا بشه و نتیجه به کاربر نمایش داده بشه. ممکنه بنظرتون ساده بیاد اما همه این مهارت رو ندارند.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۸

سلام مطالبتون عالی بود. من علاقه ای زیادی به بازی سازی دارم وریاضیمم کمی ضعیفه در این حالت اگه انگلیسیم قوی باشه میتونم یک بازی ساز بشم؟ کلاس هشتمم

نازنین کریمی مقدم ۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۵۲

سلام بله مشکلی نیست نگران نباشید. برنامه نویسی نیاز به حل مساله داره نه حسابان و دیفرانسیل قوی :) زبان انگلیسی هم که بلد باشید با سرچ راحت مشکلات رو برطرف میکنید.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۴۲

عالی

۰۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۰۵

سلام. مرسی از مقاله فوق العاده جذابتون و اینکه نقشه راه و کمکی خیلی بزرگی بود. فقط یک سوال داشتم برای طراحی گرافیکی بازی‌ها اکثرا از چ برنامه ای استفاده میشه ؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰

سلام دوست عزیز ممنون که با ما همراه هستید برای بازیهای دوبعدی: فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل، انیمه استودیو و... برای بازیهای سه بعدی:‌تری دی مکس، مایا، بلندر، اسکچ آپ و...

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۲۰

سلام ببخشید یک سوال راکستار بازی‌های جی تی ای رو با چه موتور بازی سازی می‌سازه؟ و اینکه آیا توی اون موتور بازی سازی وقتی میخاد مپ بسازه بهش یه زمین صاف میدن توی موتور بازی سازی و اون میسازه یا توی اون موقع هیچ چیزی وجود نداره فقط مپو میسازن؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳

سلام راکستار بسته به نیازهاش موتور بازی سازی خودش رو با نام Rockstar Advanced Game Engine (RAGE) ساخته و ازش استفاده میکنه. تصور کنید میخواید یه نسخه جدید از GTA رو بسازید، در اینجا باید تمامی مراحل رو از صفر تا صد دوباره طراحی کنید. اما کافیه ویژگیهایی مثل فیزیک و حتی همین مپ رو از قبل داشته باشید خیلی کار جلو میفته. علت استفاده از موتور شخصی همینه. برای مینی مپ معمولا موقعیت فعلی بازیکن رو با تغییر مقیاس در یک پنل نشون میدهند که سرچ بزنید آموزش زیاد داره. اما اینکه راکستار دقیقا از چه روشی استفاده میکنه فقط خودشون میدونند و خدا.

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵

سلام.من 7 سالم بود که پدرم یه اگهی ساخت بازی با نرم افزار گیم میکر دید . منم گیر دادم که اونو برام دانلود کنه.اونم می‌گفت بازی سازی که کار هر کسی نیست و فلان و ... خلاصه بعد از اینکه نرم افزار رو ریختم با پی دی اف اموزشیش بعد از ما ه‌ها بازیمو ساختم. این روند ادامه پیدا کرد و خود اموز گیم میکر رو با اکشناش یاد گرفتم و 6 سال الکی برای خودم بازی میساختم هر داستانی میشنیدم بازیشو میساختم.بعد از غلبه بر تعصبم رو گیم میکر وارد یونیتی شدم و مباحث بسیاری رو یاد گرفتم.الان میتونم یه بازی کامل بسازم اما گیج میزنم. هی از این ایده به اون ایده.با این که کلی رو یونیتی کار کردم به سرم زده برم انریل.بعدشم اصلا فکر کردم بازی‌های بچه 14 ساله اصلا برای ثبت قابل قبوله؟چرا تو ایران هیچ اکادمی بازی سازی برای سنین ما وجود نداره؟ اگه داره کجاست؟چرا برای بازی داستانی با یونیتی هیچ اموزشی نیست؟ .... این سوالا جواب داره اگه داره لطفا بگین

نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹

سلام 1. با توضیحاتی که دادید یادگیری آنریل رو به هیچ وجه توصیه نمیکنم. گیم میکر و یونیتی هرچیزی که میخواید رو در اختیارتون قرار میدهند. 2. به دلیل سنی که دارید، در حال حاضر اگر در شرکتهای خصوصی مشغول بشید به صورت قراردادی باهاتون برخورد نمیشه و چه بسا از زحماتتون سوواستفاده بشه. توصیه میکنم در کنار تلاش برای قبولی در دانشگاه دولتی و در رشته کامپیوتر، با انستیتو بازی سازی و مرکز رشد بنیاد بازی سازی ارتباط بگیرید. اغلب افراد با شرایط شما در اونجا به صورت تیمی مشغول میشوند و چون در قالب تیم قرار میگیرید، مشکل عدم تمرکز روی یک ایده به کل از بین میره. همچنین باعث ایجاد سابقه و رزومه خوبی براتون میشه و وقتی به 18 رسیدید درآمد خوبی خواهید داشت و اغلب جاها استخدام میشید.

۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۸:۰۸

سلام آموزشگاه برنامه نویسی یا بازی سازی در اصفهان میتونید معرفی کنید

نازنین کریمی مقدم ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۵۸

سلام اصفهان یکی از مراکز بسیار مهم بازی سازی هست و تیم‌های زیادی مشغول هستند. توصیه میکنم در قدم اول با بچه‌های مرکز بازی سازی خود دانشگاه صنعتی ارتباط برقرار کنید و اونها راهنمایی بیشتری در این خصوص خواهند داشت. سرچ کنید در گوگل و لینکدین به نتایج خوبی میرسید.

موضوعاتی ک منطقی نیستند ولی اهمیت دارند ۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۳۷

آعآ آعاا سلام سلام سلام مطالبتون بسیار عالی بود تا جا داشت همرک خوندم و ب ذهنم سپرد البته کمی شم یاد داشت کردم ☺مقل اسم اون مستنده :^) خب خشمان آمد لایک مفید بود از این حرفا آفرین منم مخوام بازی بسازم از هر نو عی مستقل گروهی البته من دوس دارم شخصیتای بازی یا همون کاراکتر هارو طراحی کنم و فضای پس زمینه صدا گذاری رو بازی افزایش دادن احساس چسپندگی صدا و افعال ...خلاصه بگم هرکاری ک نیاز ب خلاقیت و هنر داره رو دوست دارم تو بازی انجام بدم از نظر زبا ن عربی انگلیسی و ادبیاتم در حد یه معلم کنکور این زبانی ینی در کل فول عا دیپلم تجربی دارم از ریاضی فاصله گرفتم و فیزیک اینا ولی مغز کلن کششو داره میخواستم بدونم میشه هم زمان ک تو ی دانشگاه دارم اقتصا میخونم میتونم این مهارت‌ها رو یاد بگیرم واینکه دوستم ک داره مهمدسی کامپیوتر میخونه میگه برنامه نویسی ی مهارته ولی هک و اطلاعات اینا نیاز داره ک ریاضی و فیزیک رو از راه دانشگاه بخونی ع ینی برا بازی سازی نیاز داره ریاضی فیزیکم بلد باشیم ینی کار برد داره ؟*) خواهشن از طریق ایمیل جواب منو بدید چون این سایت دیگه شاید سر نزنم

نازنین کریمی مقدم ۰۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲

درود اول از همه بگم که اگر ایمیل صحیحی هنگام ارسال پیام بدید، نوتیف جوابش خودکار براتون میاد. در جواب سوالتون، شما باید مهارت حل مساله قوی داشته باشید که اونم با تمرین بدست میاد. ریاضی به معنی انتگرال و مشتق و اینا نیاز نیست و فیزیک هم خیلی خیلی کم نیازه. (در حد چیزهایی که دبیرستان خوندیم کافیه و خودم تا حالا به بیش از اون نیاز پیدا نکردم) با توجه به علایقی که دارید توصیه میکنم نه با یک مهندس کامپیوتر که کلا بازی سازی نکرده و علاقه ای نداره بلکه با کسی که علاقه به بازی سازی داره و کدنویسی بلده (مثل بچه‌های علوم کامپیوتر حتی) تیم بشید و کار رو شروع کنید. اگر چنین کسی رو در دانشگاه ندارید میتونید با مرکز رشد انستیتو بازی سازی و یا گروه‌های بازی سازی سایر دانشگاه‌ها (تهران-بهشتی-علم و صنعت) ارتباط بگیرید.

امیر حسین ۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷

سلام،برای برنامه نویسی بازی‌های ویدیویی باید کدام شاخه‌های ریاضی را بلد باشیم؟؟؟و اینکه میگن باید ریاضی ات قوی باشه درسته؟؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۳۸

درود توانایی درک و حل مساله مهمترین ویژگی‌ یک بازیساز هست، پس درسی مثل ریاضیات گسسته که در تقویت این توانایی‌ها موثره، از پیش‌نیازهای مهم به شمار میره. سایر شاخه‌ها بستگی به نوع بازی تون داره (مثلا اگر بخواید یه بازی مثل انگری بردز بسازید یکم به فیزیک مکانیک و اون داستانا نیاز پیدا میکنید) یک پیش‌نیاز اساسی یادگیری زبان انگلیسی هست. پرسش و پاسخ، یادگیری منابع و توسعه همگی با استفاده از زبان انگلیسی امکان‌پذیر هست. سعی کنید این مورد رو جدی بگیرید از ریاضی هم مهمتره :)

طاها ۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۶:۵۶

درود بر شما. خیلی ممنون از توضیحات شما. من یک تیم بازی ساز در اختیار دارم و در حال حاضر مشغول پیاده سازی یک پروژه برای موبایل هستیم. قصد داریم که این بازی به صورت آنلاین در اختیار همه باشه دقیقا مثل بازی کوئی. آیا باید مجوزی برای انتشار بازی دریافت کنیم؟ یا درکل باید مراحل قانونی خاصی انجام بشه؟ در سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای اشاره ای به مجوز برای انتشار بازی آنلاین نشده.

میلاد علیپور ۰۵ مهر ۱۴۰۰، ۰۷:۳۹

سلام به همه دوستان من چند وقتی بود مشکل دری یادگیری داشتم با اینکه دوتا بازی منتشر کرده بودم و .... ولی با این مقاله تقریبا مشکلم حل شد مرسی از تلاش‌های شما که این مقاله رو نوشتین!

نازنین کریمی مقدم ۰۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۱:۲۱

خوشحالیم مقاله براتون مفید بوده دوست عزیز :)

سبحان ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹

سلام ممنون از مطلب عالیتون میخواستم بدونم من تازه میخوام وارد حرفه بازیسازی بشم و اینکه درست کردن اسلاید و اسلاید سازی کمکی میکنه به این حرفه یا خیر؟ بعد بنظر شما من باید از کجا شروع کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۷

سلام حقیقتا خیر کمکی نمیکنه و توصیه میکنم از مواردی که در همین مقاله و مقالات دیگه حوزه بازی سازی در سایت شروع کنید. در این مقاله مرحله به مرحله همه موارد رو توضیح دادیم، شما طبق همینا پیش برید نتیجه خوبی میگیرید :)

Gunslinger ۰۱ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۴

از بچگیم ارزو اینو داشتم که به عنوان برنامه نویس بازی‌ها تو شرکتای بزرگ خارجی مثل راک استار استخدام بشم و ارزوهامو اونجا دنبال کنم ولی هیچوقت مسیر درستی روبروم نبوده. واسه همچین کاری نقشه ی راهی دارید؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۴

سلام استخدام در یک شرکت بزرگ کار بسیارسختی هست و تلاش، پشتکار و حوصله زیادی رو میطلبه. برخلاف چیزی که اغلب فکر میکنند، بازی سازی در این شرکتها معمولا با کرانچ همراه هست و باید فداکاریهای زیادی داشته باشید. پس خوب فکر کنید که واقعا قصدتون از کار در یک شرکت مطرح چی هست؟ اول از همه اینو بگم که شرایط استخدام این شرکتها خیلی سخته. میتونید از طریق لینکدین دنبالشون کنید و اطلاعیه‌های استخدامشون رو ببینید. مثلا ناتی داگ برای انیماتور سه بعدی گیم ماه پیش دنبال نیرو بود و یکی از حداقل شرایطش این بود حداقل 5 سال فولتایم در اون حوزه کار کرده باشید. معمولا هم لوکیشن نیروی کار براشون مهم هست، برای همین باید احتمالا باید به طور جدی به اپلای یا مهاجرت فکر کنید. پس در قدم اول چند اطلاعیه ببینید که متوجه بشید با اهدافتون منطبق هست یا خیر. <a href="https://www.rockstargames.com/careers/openings" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این صفحه استخدام راک استار </a>هست. در قدم دوم حوزه کاری تون رو مشخص کنید. شما اگر یک بازی ساز مستقل باشید نمیتونید در این شرکتها استخدام رسمی بشید، چون در چندین حوزه مهارت دارید اما در همه اونها خیلی عمیق نشدید. پس مثلا سعی کنید بخش طراحی بازی یا گیم دیزاینر رو دنبال کنید. این بخش خیلی خیلی مهمه و اگر اشتباه انتخاب کنید زمان زیادی رو تلف میکنید. ضمنا سعی کنید ارتباطاتون رو با افراد حوزه گیم زیاد کنید. هرچی از اهمیت ارتباطات بگم کم گفتم :) در قدم بعدی باید در حوزه ای که انتخاب کردید کورس ببینید و حرفه ای بشید. همزمان باهاش در شرکتها و یا تیمهای معتبر ایرانی کار کنید که با خارج از کشور در ارتباط هستند (الان ارتباطات با فنلاند و روسیه خیلی زیادتر از قبله) تا سابقه کار براتون ایجاد شه و بتونید رزومه کاری خوبی داشته باشید.

داریوش ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۴:۱۴

درود راستش من یه جایی خوندم که برای ساخت بازی هایی که روی سرور اجرا میشن سی پلاس پلاس کافی نیست و باید زبان دیگری هم آموخت....منظور از اینکه روی سرور اجرا بشه بازی آنلاین هست یا اینکه بازی جای دیگه پردازش بشه و کاربر توی سیستمی که داره بازی کنه؟ با سپاس...

نازنین کریمی مقدم ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۳

درود بازیهای تحت شبکه معمولا به این صورت ساخته میشن که شما نیاز به یک مکانیزم سرور و کلاینت دارید تا داده رو بین طرفین پاس بدید. اینکه چه میزان از پردازش رو سرور باشه و چقدر رو سیستم کاربر، بسته به نوع بازی، میزان قدرت سرور و پلتفرم و... هست. اون قدیم افرادی که با سی شارپ کدنویسی میکردند، با سیستم یونت خود یونیتی سیستم شبکه شون رو بالا می‌آوردند. اما بعد استفاده از نود خیلی رواج پیدا کرد. توصیه میکنم اول موتور بازی سازی خودتون رو مشخص کنید، بعد بر اساسش سرچ بزنید که استفاده از کدوم زبان بهینه هست. سعی کنید یک سیستم رو انتخاب کنید و نگران انواع پیاده سازی‌های دیگه نباشید (سیستم منسوخ رو هم انتخاب نکنید)

kamran ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۳۶

سلام ببخسد برای طراحی مپ بازی باید چکار کرد میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

نازنین کریمی مقدم ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۱۳

سلام. منظورتون از مپ بازی دقیقا چیه؟ منظورتون مینی مپی هست که در بازیهای رقابتی کنار صفحه میبینیم؟

حسام ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱

با عرض سلام و وقت بخیر. یک دنیا ممنون از مقاله خوبتون. حقیقتش من تو فکر نوشتن یک بازی نامه کاملا ایرانی هستم در سبک نقش آفرینی/جهان باز... که البته فعلا در حد یک *ایده*ست اما به نظرم اگه روی کاغذ اورده بشه *خروجی*عه اون ارزشمند و پر سر و صدا خواهد شد! اول میخوام از یک موضوعی مطمئن شم و بعد استارت کارمو بزنم : اینکه برای تشکیل دادن یک تیم حداقل 250-300 نفره ( ایده ی توی ذهنم نیاز به تیمی با اعضای نسبتا زیاد و حرفه ای داره! ) و پیدا کردن شخص مناسب و کاربلد برای اخذ مدیریت پروژه و کارگردانی در تهران.. و گرفتن تاییدیه رسمی و بدون دردسر از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در مجموع به چقدر زمان نیاز هست..؟ چطور باید برای تشکیل این تیم اطلاع رسانی کنم و نیرو جمع کنم؟..و به نظرتون واقعا شدنی هست این کار یا فقط یک خیال پردازیه شیرینه..؟ :(

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳

درود بنده از زمان دقیقی که طول میکشه تا یک شرکت بازی سازی تاسیس کنید اطلاعی ندارم. اما شما برای تشکیل تیم میتونید از مرکز رشد خود بنیاد ملی بازی سازی اقدام کنید. (یا حداقل بعد از ارتباط با افراد فعال این حوزه آشنا میشید و میتونید از مراحل کار باخبر بشید) یسری شتاب دهنده هم هستند که با شرکت در رویدادها و همایشهای بازی سازی با اونها آشنا میشید. قدیم که خیلی از تیم‌ها با همین شرکت در رویدادها تشکیل میشد و در نهایت منجر به ثبت یک استودیو بازی سازی میشد. الان که همه رویدادهای حضوری تعطیله، نمیدونم اوضاع چجوریه اما میتونید از سایت خود بنیاد یا انستیتو پیگیر باشید. یک مرکز اگر اشتباه نکنم توی خود دانشگاه شهید بهشتی هست و همکاری داره. در ابتدای کار تیم 250 نفره کاملا یک خیال پردازیه. شما بازیهای اول خودتون رو در بهترین حالت با یک تیم ده نفره میسازید و منتشر میکنید. بعد که رزومه ساخت بازی براتون ایجاد شد، از طریق سرمایه گذاری و دریافت پروژه میتونید شرکت خودتون رو گسترش بدید و به حدود 50 نفر برسونید. بعد از مدتی اگر تونستید همین تعداد بازی ساز رو مدیریت کنید، میتونید به تعداد بالا هم فکر کنید.

بنده خدا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳

سلام و عرض ادب.سال نو مبارک. مطلبتون عالی بود. یک سوال برای ساخت بازی‌های آنلاین نیاز به سرور‌های خاص یا چیز‌ها و حالت‌های خاصی هست؟

نازنین کریمی مقدم ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵

سلام سال نوی شما هم مبارک سوال خیلی خوبی پرسیدید. به طور کلی سروری که برای بازی تهیه میکنید باید قدرت پردازش بالایی داشته باشه، چون ممکنه به صورت همزمان کلی بازیکن بهش وصل شوند. از لحاظ امنیتی هم خیلی مورد اعتماد باشه که اگر دیتای بازیکن وسط بازی پاک بشه (در اثر کرش سرور یا هر دلیل دیگه ای) نابود میشید. کسی که یک سایت خبری و معمولی داره ممکنه هرچندوقت یکبار برای تنظیمات دسترسی رو محدود کنه و به کاربران پیام بده که بعدا مراجعه کنید، تو بازیها این اتفاق خیلی خیلی کم میفته، چون باعث ریزش شدید مخاطبین میشه. اما باز هم بسته به اینکه نوع بازی چی هست، حجم اطلاعاتی که از طریق سرور در حال تبادله متفاوته.

یاسین ۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۴۵

خانم کریمی من در هر سایتی رفتم اون فیلمه که معرفی کردید رو نداشت و کلا نتونستم ببینم شما سایتی رو میشناسید ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۱۱

بله متاسفانه سایتی که دوبله قرار میده، بسته شده. نماوا فیلم رو داره اما چک نکردم که دوبله مناسب هست یا نه. شما میتونید برای نسخه انگلیسی از <a href="http://dl.fileniko.ir/video/documentary/2016/07/indie.game.the.movie.2013.720p.webrip.www.fileniko.com.mkv" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این لینک</a> استفاده کنید و جدا زیرنویسشو بگیرید. (لینک رو در نرم افزارهای IDM و... کپی کنید و شروع به دانلود میکنه) من نسخه تک زبانه فارسیش رو دارم و سعی میکنم در جایی آپلود کنم و اینجا به اشتراک بگذارم.

یاسین ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶

میخام بازی ساز مستقل بشم

نازنین کریمی مقدم ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۵۴

بسیار عالی اگر میخواید بازی ساز مستقل بشید: در قدم اول زیاد بازی کنید و با روند ساخت بازی‌های مستقل آشنا باشید. قبل از هر کاری مستند Indie game the movie رو حتما حتما ببینید، دوبله هم شده و خیلی وقتتون رو نمیگیره. با <a href="https://itch.io/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">سایت itch.io</a> هم آشنا باشید که بازیهای مستقل میگذاره و مسابقات زیادی رو برگذار میکنه. در قدم بعدی مقاله <a href="https://7learn.com/programming/computer-games-development/game-engines" rel="noopener" target="_blank">موتورهای بازی سازی</a> رو مطالعه کنید. شما حتما باید یک موتور بازی سازی رو انتخاب کنید و باهاش کدنویسی کنید، هر موتور بازی سازی هم زبان برنامه نویسی مخصوص خودشو داره که شما باید به اون زبان مسلط باشید. براساس اینکه چه موتوری انتخاب میکنید، همزمان با زبان برنامه نویسیش، آموزشهای آنلاین اون موتور رو هم دنبال کنید. توی همین مقاله و همچنین در بخش نظرات من چندین لینک خیلی خوب برای شروع بازی سازی قرار دادم. با اونها شروع کنید. اگر دوره بازی سازی برگزار کنیم، حتما لینکش رو براتون میفرستم و به مقاله هم اضافه میکنم. یک بازی ساز مستقل علاوه بر کدنویسی، باید بخشهای مختلف بازی مثل گرافیک و داستان رو خودش انجام بده. پس سعی کنید بازیهای ساده (مثل پینگ پونگ، فلاپی برد و انگری برد) رو که سورسشون در نت هست بسازید و تمرین کنید. بعد با بازیهای ساده دوبعدی که داستانشون تک خطی و دارای گرافیک خیلی کمی هستند شروع کنید. از تصاویر آماده در اینترنت استفاده کنید و کار با فتوشاپ رو یاد بگیرید.

یاسین ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۵۴

سلام اگه دوره برنامه نویسی سما را تا اخر نگاه کنیم و اموزش کامل بشه میتونیم بازی سازی کنیم ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۶

سلام. هدفتون این هست که یک بازی ساز مستقل بشید یا در حوزه بازی سازی برنامه نویسی کنید؟ (در مقاله تفاوت این دوتا رو توضیح دادیم) اگر جواب این سوال رو بفرمایید من میتونم یک نقشه راه درست و کامل بهتون بدم.

رضا وفائی ۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۱۶

سلام خسته نباشید مرسی بابت مقالات ومطالب خوبتون فونت مطالبتون کم رنگ و ریز می‌باشد از فونت‌های خوانا‌تر استفاده کنید کاربر پسند‌تر می‌باشد امیدوارم موفق باشید

نازنین کریمی مقدم ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲

سلام. ممنون که با ما همراه هستید. نظرتون در مورد فونت رو به بخش فنی انتقال میدم.

مهدی ۰۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹

برای انگلیسی که بیاریمش تو unity چه کتابهایی پیشنهاد میکنید؟!

نازنین کریمی مقدم ۰۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۳۱

درود. بهتون توصیه میکنم تا حد امکان از سایتهای معرفی شده در بخش منابع همین مقاله برای یادگیری استفاده کنید. نسبت به کتاب سرعت بیشتری دارند. اما به هر دلیلی اگر نیاز به کتاب داشتید، میتونید از لیست زیر کمک بگیرید: Mastering Unity Scripting: Alan Thorn Learning C# by Developing Games with Unity (برای هر نسخه از یونیتی جدا منتشر شده، اما در کل محیط برنامه نویسی در هر نسخه خیلی فرق نداره) Unity Game Optimization: Chris Dickinson Unity Animation Essentials: Alan Thorn این کتابها دو مزیت دارند: آموزش تصویری و قدم به قدم دارند و بسیار کامل هستند. امکان دانلود رایگانشون هم وجود داره (یا حداقل تا پارسال که بود)

فرشته ۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳

سلام ممنونم از پاسخ دهي عالي تون كلاس آنلايني هست در اين باره كه بچه‌ها راحت آموزش ببينند؟

نازنین کریمی مقدم ۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۲

خواهش میکنم. دوره آنلاین که هست اما برای بچه‌های زیر 12 سال و اسکرچ پیشنهاد میکنم که از منابع موجود در اینترنت استفاده کنید. چون بنظرم اسکرچ اونقدر پیچیدگی نداره که نیاز به دوره باشه. ویدیوها گویا هستند. برای بچه‌های 12 تا 15 سال میتونید از آموزش یونیتی رایگان در سطح نت استفاده کنید. فایل پی دی اف هم داره. برای بالای پانزده سال آموزشهای لینک شده به همین صفحه رو توصیه میکنم. انگلیسی کارشون رو سریعتر میکنه. دوره‌های آنلاین زیادی برای یادگیری بازی سازی وجود داره اما توجه داشته باشید که در دوره آنلاین از هر سنی ممکنه شرکت کنند و بستگی به مدرس داره که چقدر واضح و روشن برای کودکان صحبت کنه. اگر درخواستها به حد مشخصی برسه احتمالا ما هم بتونیم دوره بازی سازی رو برگزار کنیم تا دقیقتر بتونم درمورد سطح دوره بهتون کمک کنم.

فرشته ۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۹

سلام ممنونم از سایت خوبتون توضیحی می‌خوام راجع به اینکه یک ده ساله یا سیزده ساله علاقه مند به بازی چه راهی رو باید طی کنه تا بتونه برنامه ای رو بسازه

نازنین کریمی مقدم ۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹

درود. برای ده ساله ها، قبل از هر چیز، با برنامه اسکرچ (Scratch) یادگیری باید شروع بشه تا بتونند تا حدی با مرحله مرحله کردن یک کار آشنا شوند و باهاش ارتباط برقرار کنند. به خصوص که اسکرچ در لیست موارد تدریسی آموزش و پرورش هم هست. من این برنامه رو تو لیست <a href="https://7learn.com/blog/game-engines" rel="noopener" target="_blank">موتورهای بازی سازی</a> نیوردم اما حتما اضافه میکنم و یه مقاله آموزشی رو هم بهش اختصاص میدم. برای سیزده ساله ها، چون تا حدی سن و سالشون بیشتر هست، اگر انگلیسی خوبی دارند استفاده از یونیتی و اگر ندارند گیم میکر رو توصیه میکنم. هر کدوم که باهاش راحتتر هستند. چون اول کار هست بهتره بیشتر به ساخت بازی با هر روش ممکن فکر کنند تا یادگیری جامع و کامل تمامی قسمتهای یونیتی. از پانزده سالگی میشه شروع به یادگیری جامع یونیتی کرد و آموزش فارسی هم زیاد داره. به تازگی یک کانال بازی سازی با آدرس bazisazan@ ‌در شاد برای مدرسه ای‌ها ایجاد شده که من بررسی نکردم اما تحت نظر آموزش پرورش و بنیاد ملی بازی هست. سرزدن بهش ضرری نداره. در نهایت توصیه کلی من، یک بازی توپ و راکت ساده برای شروع کار هست. برای مثال، در یونیتی میتونید آموزش تصویری و کامل این بازی رو از <a href="https://noobtuts.com/unity/2d-pong-game" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">نوبتوت</a> ببینید و عینا همون رو خودتون بزنید. اگر در مراحل ابتدایی دچار مشکل بودید یا سردرگم شدید، همینجا مطرح کنید تا کمکتون کنیم.

آریان کاتب ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۲۸

واقعا مقاله بی نظیری بود . امیدوارم که سون لرن یه دوره بازی سازی هم راه بندازه

نازنین کریمی مقدم ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰

سلام. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده. اگر درخواست‌ها به تعداد خوبی برسه حتما دوره بازی سازی هم برگزار میکنیم.

َAhmadreza ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۷

خیلی مفید و کامل توضیح دادید ممنونم. من تا به حال تو سایت‌های ایرانی مطلب کامل اینجوری ندیده بودم.تازه با سایتتون آشنا شدم و به نظرم جای خوبی اومدم ممنون.

سهراب ۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۲۲

ممنون از مقاله خوبتون خیلی کمکم کرد.

امیر محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۲

خیلی برام مفید بود تشکر از شما که اینقدر مطالب مفید میذارید اگه بشه لینک دوره‌های آموزشی هم بذارید بسیار ممنون میشم

نازنین کریمی مقدم ۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۹:۴۱

سلام. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده. در بخش منابع مربوط به بازی سازی چند سایت معرفی کردیم که لینک هم دارند و برای شروع مناسب هستند. در صورت برگزاری دوره‌های آموزشی سون لرن، حتما لینکشون به این مقاله اضافه خواهد شد.

fatemeh ۰۱ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۳۰

ممکنه اموزش اندروید هم بذارید c#که عالی بود متشکر از استاد

نازنین کریمی مقدم ۰۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۰

آموزش اندروید از منوی بالای سایت و در بخش دوره‌های آنلاین قابل دسترسی هست.

fatemeh ۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۲۳:۵۴

ای کاش اموزش unity هم داشتید.کامل مانند C#

نازنین کریمی مقدم ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۰۶

درود. پیشنهادتون در تیم مطرح میشه و در صورت امکان حتما یک دوره برای یونیتی درنظر می‌گیریم.

Hoda Govashiri ۰۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۰۵

سلام.امکانش هست این مقاله رو برای استفاده در پروژه دانشگاه داشته باشم؟با ذکر منبع.

نازنین کریمی مقدم ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷

بله مشکلی نیست. ان شالله سایر مقالات شاخه بازی سازی هم براتون مفید باشه.

علی ۰۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵

درود بر شما با ارائه این مطالب خوب و جالب. مهم این چیزی که انسان‌ها را متمایز میکند هدف است هدف رو فراموش نکن.

نازنین کریمی مقدم ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴

ممنون که با ما همراه هستید. حق با شماست. هدف مهم‌ترین انگیزه برای پیمودن نقشه راه هست.

Ali Movahedi ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲

حسی بهم میگه دوره بازی سازی هم دارید راه میندازید ?

نازنین کریمی مقدم ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۵۰

درود. الحق که بازی سازی خیلی جذابه :)

مصطفی ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۳۹

واقعا مقاله ی خوبی بود. برای بازی سازی همه باید اینها رو بدونن

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰

سلام. ممنون که با ما همراه هستید.

  • گام اول: دانش‌نامه‌ی بازی سازی، پیش‌نیازها و مفاهیم پایه
  • گام دوم: معرفی همه‌ی مراحل و ابزارهای بازی سازی
  • گام سوم: معرفی منابع و روش برای مطالعه‌ی پیش‌نیازها
  • گام چهارم: بازار کار بازی سازی
  • گام پنجم: مدت زمان لازم برای یادگیری بازی سازی
  • گام ششم: حوزه‌های پیشنهادی بعد از یادگیری بازی سازی
اشتراک گذاری مقاله در :