🎁 شروع برنامه نویسی را از ما هدیه بگیرید!
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳۰ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
شغل بازی سازی یا برنامه نویسی در سایر حوزه‌ها
شغل بازی سازی یا برنامه نویسی در سایر حوزه‌ها

همه‌ی ما حداقل یک‌بار در زندگی، بازی‌های رایانه‌ای را تجربه کرده‌ایم. برخی دیوانه‌وار عاشق بازی کردن هستیم و برخی شغل بازی سازی را دوست داریم. بازی‌ها باعث می‌شوند که در یک دنیای غیر واقعی، با یکدیگر رقابت کنیم و یا مهارت‌های خود را بالا ببریم. تحقیقات نشان می‌دهند که بازی‌های رایانه‌ای حتی می‌توانند باعث بهبود برخی بخش‌های مغز ما شوند؛  بخش‌هایی از مغز که مسئول میزان توجه و تمرکز ما هستند.

بازی یک محصول است و هر محصولی نیاز به یک سازنده دارد. به کسی که یک بازی را ایجاد می‌کند، بازی ساز می‌گویند. اگر فردی می‌خواهد یک بازی بسازد، مهم است که در مورد مکانیک بازی، پاداش‌ها، تعامل بازیکنان و طراحی مراحل بداند. بازی سازی را می‌توان با یک استودیوی توسعه‌ی بازی بزرگ و یا تنها توسط یک نفر انجام داد. بازی ساز مستقل، به کسی گفته می‌شود که تمامی وظایف ساخت بازی را به تنهایی انجام می‌دهد. هر فردی می‌تواند به راحتی وارد این صنعت شود و به خصوص اگر برنامه نویسی آموخته باشد، دارای شانس بالایی برای موفقیت است. اما چرا کسی باید شغل بازی سازی را انتخاب کند؟ در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که با وجود تعداد زیاد حوزه‌های مختلف برنامه نویسی، چرا باید شغل بازی سازی را انتخاب کنیم؟

شما هم اکنون بسیاری از مهارت‌های لازم را دارید

ایجاد یک بازی نیازمند یادگیری سه حوزه‌ی اصلی است:

  • باید بدانید چطور فایل‌های موردنیاز بازی را ایجاد کنید. مانند تصاویر، فایل‌های صوتی و ...
  • باید بدانید چگونه از موتور بازی سازی و یا چارچوبی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید. مانند یونیتی و آنریل و ...
  • باید بدانید چطور کدی را بنویسید که بازی شما را می‌سازد. مانند سی شارپ، سی پلاس پلاس و ...

درک چگونگی کار با ابزارها و یادگیری نحوه‌ی طراحی و تفکر در مورد بازی، مهم‌ترین بخش روند بازی سازی را تشکیل می‌دهد. هر دوی این‌ها شبیه کاری هستند که هنگام برنامه نویسی در سایر زمینه‌ها انجام می‌دهیم: فناوری‌های جدید و چارچوب‌های جدید را انتخاب می‌کنیم و یا محصول را برای تجربه‌ی بهتر کاربر و بر اساس خواسته‌های او تغییر می‌دهیم.

یادگیری موتور بازی سازی شاید در ابتدا کمی دشوار باشد، اما پس از تسلط بر آن به آسانی می‌توانید ویژگی‌های بازی خود را پیاده سازی کنید. برخلاف چیزی که تصور می‌شود، وقت‌گیرترین جنبه در این سه مورد، ساخت فایل‌های مورد نیاز در بازی است. خوشبختانه در اکثر مواقع، به اندازه‌ی کافی نمونه‌ها و مدل‌های آماده در اینترنت وجود دارد تا از حجم کار شما کم کند.

شما می‌توانید مفاهیم جدید طراحی نرم‌افزار را یاد بگیرید

برخلاف آنچه بسیاری باور دارند، توسعه‌ی بازی کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه یک نرم‌افزار را با اصول صحیح بسازید. اگر بر روی یک پروژه‌ی وب سایت کار کنید، ممکن است در حالی از کدها و کامپوننت‌های آماده‌ای استفاده کنید که درک زیادی از چگونگی کارکرد آن‌ها نداشته باشید. اما اگر در بازی سازی ندانید یک کامپوننت دقیقا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است و چگونه کار می‌کند، به بن‌بست خواهید خورد. چرا که در طراحی بازی باید از تک تک جزییات کار باخبر باشید تا بتوانید به درستی آن را پیاده سازی کنید.

از طرفی با یادگیری بیش‌تر بازی سازی و پیشرفته‌تر شدن بازی‌ها، نیاز است تا با فناوری‌های بیش‌تری آشنا شوید و در نتیجه، نسبت به یک پروژه‌ی ساده‌ی وب، با مطالب بیش‌تر و متنوع‌تری آشنا خواهید شد. برای یک بازی آنلاین نیاز است تا در مورد فناوری‌های بک اند(backend) بیاموزید، یا برای ساخت یک جدول امتیازات باید کار با فایل را یاد بگیرید.

[caption id="attachment_74702" align="alignnone" width="1000"]شغل بازی سازی شغل بازی سازی[/caption]

شغل بازی سازی ساده‌تر از بسیاری از پروژه‌ها‌ی برنامه نویسی در سایر حوزه‌هاست

اگر چه این نکته همیشه درست نیست، اما به طور کلی توسعه‌ی یک بازی اغلب راحت‌تر از کار در یک پروژه‌ی دیگر (برای مثال ساخت یک برنامه‌ی جانبی برای تلفن همراه) است.

به خصوص اگر می‌خواهید بازی سازی را شروع کنید، باید با یک بازی کوچک مهارت‌های لازم را قدم به قدم یاد بگیرید. بسیاری از بازی‌های کوچک را می‌توان تنها در یک یا چند هفته ساخت. یادگیری بخش‌های مقدماتی موتورهای بازی سازی مانند یونیتی و آنریل، فقط چند روز یا حتی چند ساعت طول می‌کشد. با استفاده از این موتورها به راحتی می‌توانید از بازی خود خروجی بگیرید و تست بازی برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

علاوه بر این، افراد بیش‌تری با بازی‌ها نسبت به سایر برنامه‌های جانبی موبایل آشنا هستند، بنابراین پیدا کردن افرادی که بازی شما را تست کنند و فیدبک خود را در مورد آن به شما بگویند، آسان‌تر است. همچنین می‌توان بخش‌های مختلف یک بازی‌ را مستقل از یکدیگر تست کرد و برنامه نویسی یک المان، وابسته به بخش دیگر نیست. این باعث توسعه‌ی سریع‌تر پروژه می‌شود. برای مثال اگر در حال کدنویسی پرش کاراکتر در یک بازی باشید، می‌توانید از تست‌کننده بخواهید که شیوه‌ی راه رفتن کاراکتر را که از قبل طراحی کرده‌اید، بررسی کند.

یک بازی هنگام عرضه در بازار علاقه‌مندان بیش‌تری دارد

اگرچه گاهی موانع ثبت بازی نسبت به یک برنامه‌ی ساده بیش‌تر است، اما همانند یک اپلیکیشن، شما می‌توانید یک بازی را به بازار عرضه کنید. بسترهای منتشرکننده‌، بازی‌ها را بر اساس محتوای درون آن‌ها درجه‌بندی می‌کنند و این درجه در مشخصات و توضیحات هنگام نصب بازی، آورده می‌شود.

جامعه‌ی هدف بازی‌ها بسیار بزرگ است. امروزه هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند بازی شما را نصب کند و از آن لذت ببرد. حتی لازم نیست به یک زبان مشترک صحبت کنید؛ بازی صدای شما خواهد بود و خود، داستان را برای مخاطب بازگو می‌کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مسائلی که در ذهن‌تان است و ارزش شنیده شدن دارد را در بازی خود آورده و آن را منتشر کنید.

البته توجه داشته باشید که به دلیل حجم زیاد مخاطبین، ممکن است که با فیدبک‌های متنوعی مواجه شوید. از نظرات منفی نترسید و سعی کنید نواقص بازی خود را برطرف کنید. هدف، لذت بردن و درک صحیح بازی است.

بازی سازی می‌تواند راهی خوب برای آشنا شدن با سایر افراد باشد

یکی از مزایای مهم و مورد توجه شغل بازی سازی، تشکیل تیم است. افراد مختلف با مهارت‌های گوناگون می‌توانند در ساخت بازی با یکدیگر همکاری ‌کنند. تصور کنید که چه مراحلی برای ساخت یک بازی طی می‌شود: همانند ساخت یک فیلم، در مرحله‌ی اول باید یک داستان برای بازی نوشته شود. سپس گیم پلی آن بازی مشخص شود و مکانیزم‌ها و چالش‌های آن طراحی شوند. نیازمندی‌های بازی برای پیاده سازی همانند یک فیلم است: نورپردازی، صداگذاری، کارگردانی و... . علاوه بر همه‌ی این‌ها، نیازمند دانش برنامه نویسی و کارهای گرافیکی نیز است. پس هر کسی که دارای یکی از مهارت‌های مرتبط با توسعه‌ی بازی باشد، می‌تواند در ساخت بازی همکاری کند. این جادوی جمع‌شدن تمامی این هنرهاست که باعث می‌شود روند ساخت بازی تا این حد جذاب باشد.

توسعه‌ی بازی در کنار همکاران یک راه عالی برای آشنایی و ایجاد رابطه با سایر برنامه نویسان (معمولا با تخصص‌های متفاوت) در تیم بازی سازی است. شما می‌توانید با آن‌ها تبادل دانش کنید. اهمیت تیم همچنین هنگام اتمام بازی بیش‌تر نمایان می‌شود. وقتی نتیجه‌ی زحمت یک تیم را در قالب یک محصول مشترک ‌ببینید، لذت بیشتری خواهید برد. همه‌ی این فواید باعث می‌شوند که یک تیم حاضر شود حتی در تعطیلات مشغول بازی سازی باشد و گذر زمان را حس نکند.

[caption id="attachment_74699" align="alignnone" width="1000"]شغل بازی سازی شغل بازی سازی[/caption]

ساخت بازی جالب و سرگرم‌کننده است

بهترین بخش بازی سازی این است که می‌تواند فوق‌العاده سرگرم‌کننده باشد. هنگام ساخت بازی، به همان مشکلاتی برخورد خواهید کرد که در توسعه‌ی یک برنامه‌ی عادی با آن‌ها مواجه می‌شوید: خطاهای کدنویسی و توسعه، زمان‌های پریشانی، عدم آگاهی از چگونگی ادامه دادن و حتی این احساس که باید ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را تغییر دهید.

با این حال توسعه‌ی بازی، خودش را به یک فرآیند توسعه سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. شما باید محصول خود را بعد از هر بخشی که توسعه می‌دهید، بازی کنید و بازی خود را تست کنید. در حقیقت شما بارها بازی خود را انجام می‌دهید تا بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. بازی کردن باعث ایجاد حس نشاط در شما می‌شود، چه برسد به آن که خود آن بازی را ساخته باشید. می‌توانید هر بخشی از آن را به دیگران نشان دهید. همگی در مورد آن هیجان‌زده می‌شوند و شما در این روند لذت بیش‌تری می‌برید.

شغل بازی سازی درآمد بالایی دارد

به خاطر داشته باشید که در ابتدای راه نباید به مسائل مالی فکر کنید و هدف‌تان باید کسب مهارت در بازی سازی و یادگیری فناوری‌های جدید باشد. اما به طور کلی درآمد شغل بازی سازی در جهان بسیار بالاست. بازی سازی شغلی است که درآمد آن در ماه‌های ابتدایی و اوایل کار کم و ناچیز است اما بعد از کسب تجربه و حرفه‌ای شدن، می‌توان درآمد خوبی از آن به دست آورد. در حال حاضر، حداقل درآمد تیم بازی ساز حرفه‌ای در ایران دو میلیون تومان است و بسته به نوع و حجم پروژه تا چند صد میلیون تومان هم می‌رسد.

بازی سازها به شیوه‌های مختلف کار می‌کنند. ساده‌ترین نوع کار کردن، بازی سازی مستقل است. یک بازی ساز مستقل تمامی وظایف بازی سازی را بر عهده‌ گرفته و درآمد حاصل نیز به خودش تعلق می‌گیرد. نوع دیگر کسب درآمد، شیوه‌ی درصدی است. معمولا هنگام تشکیل تیم بازی سازی، مشخص می‌شود که هر نقش از درآمد نهایی بازی چه درصدی دریافت می‌کند. این درصد با توجه به درآمدزایی بازی می‌تواند کم یا زیاد باشد. سایر شیوه‌های مرسوم بازی سازی عبارتند از:

  • پروژه‌ای: بر اساس ویژگی‌های مورد نیاز و بدون توجه به درآمد بازی، مبلغی ثابت برای یک پروژه در نظر گرفته می‌شود.
  • ساعتی: بر اساس ویژگی‌های مورد نیاز و پیاده‌سازی‌های لازم، بازی ساز زمان مورد نیاز خود برای پیاده سازی بازی را اعلام می‌کند و مبلغی بابت هر ساعت کار دریافت می‌کند.
  • استخدامی: در فرآیند استخدام برنامه نویس در شرکت‌های بازی سازی، بازی ساز حقوق ثابت و ماهانه می‌گیرد و موظف است در طول مدت استخدام، بدون محدودیت در تعداد بازی، بازی بسازد.

از بازی می‌توانید در سایر محصولات خود استفاده کنید

در بازی سازی، با المان‌های یک بازی آشنا خواهید شد و می‌آموزید که به چه دلایلی کاربران به بازی شما جذب می‌شوند. شما می‌توانید این دلایل را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها در محصولات خود استفاده کنید. به این کار بازی‌گونه‌سازی یا گیمیفیکیشن (gamification) گفته می‌شود.

گیمیفیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا برای فعالیت‌های روزمره‌ی خود یا برای استفاده از یک محصول (مانند بازدید و خرید از یک فروشگاه اینترنتی) پاداش کسب کنند. شرکت‌ها عناصر بازی را به فعالیت‌های بازاریابی، محصولات مصرفی و کاربردهای آنلاین تبدیل می‌کنند. با این کار تعامل و وفاداری مشتری افزایش می‌یابد.

رقابت، یکی دیگر از مزایای استفاده از گیمیفیکیشن است. بسیاری از ما تلاش می‌کنیم که بهترین باشیم. با گیمیفیکیشن، فرد انگیزه پیدا می‌کند تا بهتر از رقبای خود عمل کند. این باعث می‌شود که برای رسیدن به نتایج بهینه سخت‌تر کار کند. یک انگیزه‌ی دیگر، پاداش و جایزه است. برنامه‌های گیمیفیکیشن می‌توانند جوایز جهانی برای یک کار خوب ارائه دهند. برای آشنایی بیشتر با گیمیفای کردن محصول می‌توانید مقاله‌ی گیمیفیکیشن چیست را مطالعه نمایید.

بازی سازی باعث بهتر بازی کردن می‌شود

شغل بازی سازی

اگر یک بازیکن و یا به اصطلاح گیمر باشید، حتما دوست دارید تا کدهای تقلب را پیدا کنید و از باگ‌های احتمالی بازی به نفع خودتان و به قصد برنده شدن استفاده کنید. بازی سازی شما را با روند توسعه‌ی یک بازی آشنا می‌کند و به شما یاد می‌دهد درک کنید هنگامی که بازی می‌کنید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. بازی سازی باعث بهتر فکر کردن می‌شود.

علاوه بر آن، در بخش‌های قبلی گفتیم که مشاغل زیادی مرتبط با شغل بازی سازی وجود دارند که شرط اصلی موفقیت در همه‌ی آن‌ها، داشتن صبر، روحیه‌ی انتقادپذیر و همکاری تیمی است. یکی از پرطرفدارترین و لذت بخش‌ترین مشاغل، تست یک بازی است. در حقیقت شما برای بازی کردن و پیداکردن خطاهای احتمالی و یا مشخص کردن درجه‌ی سختی و آسانی بازی و سنجش معیارهای گنجانده شده در طراحی بازی، حقوق می‌گیرید.

اگر کنجکاو باشید، با کمی فکر و بررسی متوجه می‌شوید که بازی موردعلاقه‌تان چگونه ایجاد شده است، مستندهای زیادی برای بازی‌های موفق ساخته می‌شوند که در مورد مسائل فنی صحبت می‌کنند. شما به عنوان یک گیمر بازی ساز، از دیدن چنین برنامه‌هایی لذت بیش‌تری خواهید برد و همزمان موارد جدیدی در بازی سازی یاد می‌گیرید.

جمع‌بندی

بازی سازی یک هنر است. یادگیری بازی سازی شاید در اوایل راه برای برخی افراد دشوار باشد، اما تضمین می‌کنیم که این یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌هایی در زندگی خواهد بود که تا به حال خواهید داشت . درآمد بازی سازی نه تنها درآمدی بسیار خوب است، بلکه به دانش شما در زمینه‌های مختلف اضافه می‌کند که می‌توانید در آینده از آن‌ها استفاده کنید. پس اگر در فکر پیوستن به این صنعت متنوع هستید، معطل نکنید!

اگر سوالی درمورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی و یا آینده شغلی بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای ادامه‌ی راه می‌توانید به مقاله‌ی نقشه‌ی راه بازی سازی مراجعه کنید. حتما سوالات، پیشنهاد‌ها و نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و در یادگیری و بهبود مهارت‌های خود نیاز به کمک دارید، شرکت در دوره‌های متخصص سون لرن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدف مجموعه سون لرن افزایش سطح کیفیت آموزش و ساختن راهی برای ورود دانشجویان به بازار کار تخصصی است.
 

۳۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
Nakoja_Man ۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶

سلام به عنوان یک بازیساز و طراح سایت که 10 سال از عمرم رو روی بازیسازی اندروید گذاشتم و در کافه بازار و مایکت بازی هم دارم چند تا نکته مهم رو برای کسایی که میخوان از بازیسازی درامد داشته باشن میگم که قبل شروع بدونید و بعد شروع کنید که پشیمون نشید اولین و مهمترین کار تو بازیسازی در ایران ساخت بازی نیست و فروش بازی هست با توجه به اینکه ما در 90% پلتفرم‌های خارجی تحریم هستیم مثل گوگل پلی استور ، استیم ، Epic games , ... ، که اگه حتی به عنوان یک خارجی بازتونو قرار بدید و متوجه بشن شما ایرانی هستید باید با بازی و اکانتتون(ماه‌ها زحمت) خداحافظی کنید و انتقال درامد هم بسیار سخت هستش ، میمونه پلتفرم‌های داخلی برای اندروید کافه بازار با مایکت که 20 میلیون مخاطب دارن و تا تبلیغ نکنید به هیچ وجه در این پلتفرم ها(در صفحات اصلی پلتفرم) دیده نمیشید و بازی شما رو در ته کوچه‌ها قرار میدن که گنجشک پر نمیزنه ، پس حتما سرمایه داشته باشید و بازی خوب بسازید تا دیده بشید ، من با یونیتی بازی میسازم بسیار برای اندروید عالی هستش و اینکه بسیاری از بازی هایی که میبینید ساخته نشده اند بلکه مونتاژ شده اند پس دنبال پکیج باشید که سالها جلو می‌افتید و بعد که یاد گرفتید از پکیج‌ها شروع به بازی سازی قدرتمند کنید و بعد هم حتما وارد یک تیم بشید (برای شروع در یونیتی حتما باید برنامه نویس باشید زبان C# و یک بازیساز خوب وقتی خوبه که خوب گوش میده و میبینه عمیق)

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰

درود ممنون که تجربتون رو با دوستان سون لرنی به اشتراک گذاشتید. برقرار باشید.

۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳

سلام من حدوداً نیم سالی هست برنامه نویسی سی شارپ میکنم . می خواهم یونیتی رو یاد بگیرم. به نظرتون باز هم به یاد گیری سی شارپ ادامه بدم؟ و یک سوال دیگر هم داشتم آموزش خوبی برای یاد گیری یونیتی می‌شناسید(یا انگلیسی یا فارسی)؟

نازنین کریمی مقدم ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴

درود بهتر هست که یادگیری یونیتی رو شروع کنید. سی شارپ در یونیتی با سی شارپ معمولی یکم فرق داره. شما باید توابع مخصوص بازی سازی رو بلد باشید و یسری مفاهیم پیچیده سی شارپ اصلا در بازی سازی استفاده نمیشه. برای یادگیری سی شارپ و یونیتی به بخش منابع مقاله <a href="https://7learn.com/?p=74342" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">نقشه راه بازی سازی</a> مراجعه کنید.

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸

سلام عزیز رشته بنده فنی : شبکه و نرم افزار هستش و درحال یادگیری زبان C# و یونیتی هستم و یه سوال داشتم اینه که توی دانشگاه آیا میتونم بازی سازی بخونم یا خیر باید چیکار کنم؟ باتشکر

نازنین کریمی مقدم ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۴۰

درود در حال حاضر فقط در مقطع ارشد رشته بازی سازی رو داریم. باید بررسی کنید که چجوری میتونید از فنی به ارشد برسید و اون مسیر رو طی کنید.

۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۰۹

من فقط برنامه‌های فرانت اند مثل html,Css و برنامه نویسی javascript بلد هستم. آیا در سن 28 سالگی برای وارد شدن به حوزه بازیسازی دیر نیست؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۰۶:۴۲

درود اگر الان بجنبید و حین یادگیری تا 30 سالگی سابقه کاری مرتبط رد کنید، مشکلی نخواهید داشت.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴

سلام خسته نباشید. من حدود 2 ساله بازی سازی آموزش دیدم و چندین بازی ساختم و انتشار ندادم(فقط برای تمرین) با چندین برنامه ازجمله (Blender,Mari,substance painter designer,3D Max, Maya, SpeedTree) وچندین برنامه دیگر آشنایی دارم و باهاشون برای طراحی بازی کار میکنم و با آنریل انجین 3 و 4 و 5 آشنایی کامل دارم و با پلوپرینت آنریل کدنویسی میکنم (درحال حاضر 3 بازی انتشار دادم) اینارو برای تعریف از خود نگفتم قصدم این بود که بدونید در ابتدای کار نیستم میخواستم بدونم بازی سازی حقوق و آینده خوبی داره(منظورم ایران نیست شنیدم آمریکا ماهی 10 هزار دلار به بازی سازا حقوق میده) ؟ خیلی نگرانم بیرونم شغل خوبی دارم و درآمد خوبی ولی به خاطر علاقه زیاد به بازی سازی این راه رو انتخاب کردم ممنون میشم راهنماییم کنین. 18 سالمه و میخوام در دانشگاه کامپیوتر بخونم.

نازنین کریمی مقدم ۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۳۴

درود بله درآمد بازی سازان از بازی شون در آمریکا اینطور عنوان شده، اما یکی از شرایط شون این هست که حضوری کار کنید (بخاطر ماهیت تیمی بازی سازی و تعامل با سایر اعضا) لذا در صورت علاقه باید مهاجرت کنید. شما فعلا میتونید در زمانهای آزاد خود بازی سازی رو ادامه بدید و منبع درآمد فعلی تون رو قطع نکنید تا بیشتر با جایگاه این حوزه در ایران و شرایط مهاجرت تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید. برای مثال میتونید از 20 سالگی تا 22 سالگی در بازارکار ایران مشغول بشید و به صورت کاری مهاجرت کنید، یا ارشد بخونید و تحصیلی مهاجرت کنید، یا ارتباطات لازم رو بگیرید و دورکار با خارج از کشور همکاری کنید. فعلا تمرکز خودتون رو روی قبولی در دانشگاه بگذارید که برای آینده تون خیلی مهم هست. برقرار باشید

۰۱ مرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

با بلندر یا مایا یا ترس دی مکس یا هرچی که موجوده ، ما میتونیم ماشینی بسازیم که محور حرکتیش هوا باشه نه زمین ؟ یعنی ما هرچی طراحی کنیم و کد نویسیش کنیم داخل موتور بازی سازی مون امکان پذیری یا محدودیت داره ؟!

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹

درود محدودیتها رو خود موتور بازی سازی تعیین میکنه. برای مثال میدونم که در یونیتی و آنریل چنین چیزی شدنی هست. مایا و‌تری دی مکس بیشتر برای کدنویسی و ریگ کردن کاراکترها به کار میرند.

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۰۱

سلام ممنون از مقاله بسیار خوبتون من الان 15 سالمه و پایه نهم هستم. چند وقتی هست <a href="https://7learn.com/blog/what-is-programming">برنامه نویسی</a> رو کار میکنم و مبتدی هستم و به بازی سازی بسیار علاقه مندم. ولی حس میکنم بهتره اول برم برنامه نویسی و کاملا یاد بگیرم چون بیشتر بدردم میخوره و برای رشته درسی خوبه. به نظر شما اگه بازی سازی رو از الان ادامه بدم در آینده فرصت شغلی وجود دارد؟ یا بهتره برم برنامه نویسی سایت و اپلیکیشن و... رو یاد بگیرم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۰۷:۳۳

درود اگر مدرک تون از دانشگاه دولتی تهران (شریف-تهران-امیرکبیر-علم و صنعت-بهشتی و...) باشه نیمی از راه رو رفتید پس در قدم اول تمرکزتون رو در قبولی کنکور بگذارید. در کنارش در تایمهای آزاد یادگیری سی شارپ توصیه میشه. شما سی شارپ بلد باشید هم در بازی سازی و هم در سایر زمینه‌ها مثل وب یا اپ میتونید فعالیت کنید و دستتون باز هست. در هر زمینه ای حرفه ای بشید کار هست نگران نباشید.

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۱

سلام میخاستم بدونم که برنامه نویسی و بازی سازی آینده دارن اخه خیلیا میگن ندارن ولی برنامه نویسی رشتم هست میخام نظر شما رو بدونم ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۱۴

درود فرصتهای شغلی بازی سازی نسبت به سایر حوزه‌ها محدود تره و بیشتر در شهرهای تهران - اصفهان - مشهد - تبریز فعال هستند. اما از لحاظ حقوقی تفاوتی نداره و اگر مهارت لازم رو داشته باشید میتونید به راحتی استخدام بشید.

۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۹

عالی

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۰۹:۵۱

سلام من میخواهم بازی سازی بشم من درس میخونم و میگن تو ریاضی مهندسی کامپیوتری است و بعضیا هم میگن تو هنرستان است بنر شما کدوم بهتر است میدانم که در هردو وجود داره ولی کدوم بهتر راحت حرفه ای است

نازنین کریمی مقدم ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۴۷

درود جواب سوالتون رو با خوندن مقاله <a href="https://7learn.com/blog/game-development-majors" rel="noopener" target="_blank">رشته بازی سازی : چطور رشته بازی سازی تحصیل کنیم؟</a> خواهید گرفت.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۶

سلام خسته نباشید من علاقه ی زیادی به برنامه نویسی نداشتم راستش با اصرار دیگران رفتم سراغ تحقیق و یک جا دیدم توصیه کردید اگر این بی علاقگی بیشتر از 3 هفته شد بیخیال بشیم، پس گفتم حداقل دنبال حوزه ای برم که برام جذاب تره. هوش مصنوعی رو بخاطر ریاضی ضعیفم کلا کنار میذارم و بنظرم بازی سازی و فرانت اند جالب‌تر اومدن؛ میتونید لطفا کمک کنید متوجه شم کدوم برام بهتره و اصلا برای هرکدوم از کجا باید شروع کنم؟ خیلی ازتون ممنونم.

نازنین کریمی مقدم ۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲

درود کاملا بستگی به روحیه تون داره، اما الان جو فرانت اند برای کاریابی تازه واردان بهتره. توصیه میکنم مقالات آشنایی با هردو حوزه و همینطور نقشه شون رو مطالعه کنید و براساس اولویتها تصمیم بگیرید. (<a href="https://7learn.com/blog/front-end-road-map" rel="noopener" target="_blank">مقاله نقشه راه فرانت اند</a> و <a href="https://7learn.com/blog/game-development-roadmap" rel="noopener" target="_blank">مقاله نقشه راه بازی سازی</a>)

محمد رضا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۱

سلام دوستان چطوری میتوانم برنامه نویسی کنم لطفا کمکم کنید تازه کار هستم از صفر میخاهم شروع کنم

نازنین کریمی مقدم ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۲

درود. برنامه نویسی گیم یا سایر حوزه ها؟ اگه حوزه رو انتخاب کنید بهتر میتونم کمک کنم.

M.H.J.J ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۰:۳۲

ممنون. مقاله بسیار خوبی بود.دست شما درد نکنه متشکرم [

ابوالفضل ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷

سلام خسته نباشید ببخشید من به این حوزه علاقه دارم اما نمیدونم لپتابم مناسب این کارهست یا ضعیفه ممنون میشم راهنماییم کنید 64bit,RAM:3GB,,,CPU:Intel core2Duo

نازنین کریمی مقدم ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۳۵

درود. با یونیتی و آنریل ممکنه یکم دچار مشکل بشید و توصیه میکنم که حداقل رم رو به 4 و cpu رو به corei5 ارتقا بدید. کلا هرچقدر رم رو بالا ببرید بهتر هست چون روند اجرای برنامه در موتورهای بازی سازی رو سریعتر میکنه. اما قبلا افرادی رو دیدم که با همین سیستم هم تونستند موتورهای سبکتر مثل کانستراکت و یا گیم میکر رو اجرا کنند. ان شالله به زودی یک مقاله درمورد موتورهای بازی سازی منتشر خواهیم کرد. با خوندن اون بهتر میتونید تصمیم بگیرید که سیستم تون رو ارتقا بدید یا از موتورهای سبک استفاده کنید.

رضا فدایی ۰۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۳

سپاس از مقاله‌های فوق العادتون بسیار عالی هستند الخصوص برای امثال من ک ابتدای مسیر هستند

نازنین کریمی مقدم ۰۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲

سلام. خوش حالیم که مقالات براتون مفید هستند :)

Count Monst Cristo ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۵۸

الان دیگه گیمیفیکیشن جزو اولویتهای شرکت‌ها و برند‌های بزرگه. یادیگیریش هم برای روحیه ی خود آدم خوبه هم برای جیب آدم. منتهی این طرز فکر قدیمی که میگه بازی برای بچه هاست باید عوض بشه.

نازنین کریمی مقدم ۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۱۱

درودبرشما، دقیقا همینطوره??

  • شما هم اکنون بسیاری از مهارت‌های لازم را دارید
  • شما می‌توانید مفاهیم جدید طراحی نرم‌افزار را یاد بگیرید
  • شغل بازی سازی ساده‌تر از بسیاری از پروژه‌ها‌ی برنامه نویسی در سایر حوزه‌هاست
  • یک بازی هنگام عرضه در بازار علاقه‌مندان بیش‌تری دارد
  • بازی سازی می‌تواند راهی خوب برای آشنا شدن با سایر افراد باشد
  • ساخت بازی جالب و سرگرم‌کننده است
  • شغل بازی سازی درآمد بالایی دارد
  • از بازی می‌توانید در سایر محصولات خود استفاده کنید
  • بازی سازی باعث بهتر بازی کردن می‌شود
اشتراک گذاری مقاله در :