تخفیف ویژه پیش ثبت نام شروع ثبت نام دوره متخصص جاوا

رشته بازی سازی : چطور رشته بازی سازی تحصیل کنیم؟ (معرفی بهترین دانشگاه ها)

بازی سازی، یکی از زمینه‌های رو به رشد در جهان است. ساخت یک بازی، نیازمند خلق دنیایی مجازی است تا بازی‌کنان در محیط آن غرق شوند و از آن لذت ببرند. البته بازی کردن فقط به لذت بردن محدود نمی‌شود، بلکه حتی در مواردی می‌تواند به کسب مهارت و درمان بیماری نیز  منجر شود. بسته به هدف بازی، یک بازی ساز باید در مورد مکانیک بازی، پاداش‌ها، تعامل بازیکنان، طراحی مراحل، روانشناسی بازیکن و… بداند. گاهی بازی توسط یک گروه ساخته می‌شود. گاهی نیز بازی توسط یک نفر ساخته می‌شود که به سازنده، بازی ساز مستقل گفته می‌شود. بازی ساز مستقل تمامی وظایف ساخت بازی را به تنهایی انجام می‌دهد.

هر فردی می‌تواند با کمی تلاش وارد صنعت بازی سازی شود و به خصوص اگر برنامه نویسی آموخته باشد، دارای شانس بالایی برای موفقیت است. اما ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که شرایط تحصیل در رشته‌ بازی سازی چگونه است؟ آیا رشته‌ بازی سازی به صورت مستقل وجود دارد؟ در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که اگر بخواهیم در رشته‌ بازی سازی تحصیل کنیم، باید چه مسیرهایی را بپیماییم.

تحصیل در مدرسه‌ی مجازی

بیایید از پایین‌ترین مقطع تحصیلی، یعنی مدرسه شروع کنیم. مدرسه‌ی بازی‌ سازان فردا با حمایت وزارت آموزش و پرورش و مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شده است. این مدرسه که فعالیت خود را در شبکه‌ی آموزشی شاد آغاز کرده، اقدام مشترک انستیتو ملی بازی ‌سازی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش بازی ‌سازی در سطح ملی برای تمام دانش آموزان به‌خصوص مقطع سنی زیر 16 سال است.

محتواهای آموزشی تهیه شده در انستیتو ملی بازی ‌سازی به مرور از طریق کانال بازی ‌سازان فردا در شبکه دانش‌آموزی شاد در اختیار بیش از 40 هزار دانش آموز عضو این کانال قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان با ورود به کانال شبکه‌ی آموزشی شاد و جستجوی آدرس bazisazan@ ‌به راحتی می‌توانند به کانال مدرسه‌ی بازی ‌سازان فردا و محتواهای آموزشی ارائه شده در آن دسترسی پیدا کنند.

رشته بازی سازی

تحصیل در مقطع دبیرستان

بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، مورد علاقه‌ی بسیاری از خانواده‌های ایرانی هستند؛ به همین دلیل این رشته در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند پایه‌گذاری شده است. رشته‌ی برنامه ‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای دارای 111 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت مهارت‌های عمومی، 4 ساعت مهارت‌های پایه، 56 ساعت مهارت‌های فنی و 9 ساعت مهارت‌های غیرفنی است. هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیر دست می‌یابند:

  • مهارت برنامه ‌نویسی scratch
  • مهارت رایانه کار LCDL
  • مهارت کاربر رایانه
  • مهارت کاربر آفیس
  • مهارت کار با ایلاستریتور
  • مهارت بازی‌ سازی مقدماتی با موتور Unity
  • مهارت شهروند الکترونیکی
  • مهارت کاربر اندروید
  • مهارت برنامه‌ نویسی بازی‌های رایانه‌ای
  • مهارت بازاریابی الکترونیکی
  • مهارت کاربر Poser
  • مهارت مدیر Game Net

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته‌ی مرتبط ادامه تحصیل دهند. همچنین دانش آموز می‌تواند در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با نرم‌ افزار و IT ادامه تحصیل دهد.

تحصیل در مقطع کاردانی

در حال حاضر تحصیل در رشته‌ بازی سازی از طریق هنرستان نیز امکان پذیر است. دانشگاه علمی-کاربردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به عنوان اولین دانشگاه بازی سازی غرب آسیا شناخته شده است. در حال حاضر سه رشته در این مرکز ارائه می‌شود که عبارتند از:

  • کاردانی فنی بازی‎ سازی رایانه‎ای
  • کاردانی حرفه ای کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای
  • کاردانی حرفه ای طراحی و کارگردانی بازی‌های رایانه‌ای

افراد بسته به نوع دیپلمی که دارند، به شرط گذراندن دروس جبرانی خاص خود که در دفترچه قید شده است پذیرش خواهند شد. برای تحصیل در این رشته‌ها باید در آزمون ورودی و مصاحبه قبول شد. این دوره‌ها شامل واحدهای عملی و نظری هستند و در مدت ۴ ترم تحصیلی و با ۷۲ واحد درسی ارائه می‎شوند.

در ادامه هر یک از این رشته‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

رشته‌ی کاردانی فنی بازی سازی رایانه‌ای

مجموع واحدهای دو دوره، ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن نیز ۲۰۶۴ ساعت است که حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال طول خواهد کشید. فارغ ‌التحصیلان این رشته‌ بازی سازی، در پایان دوره‌ی تحصیل دارای توانایی‌های زیر خواهند بود:

  • توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK) یا (Unity)
  • توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده
  • توانایی تهیه خروجی و آشنایی کامل با بخش‎های مختلف موتور
  • آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازی‎ سازی
  • توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازی‎ سازی
  • آشنایی کامل با بخش‎های هوش مصنوعی موتور بازی‎ سازی
  • توانایی تهیه محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازی ‎سازی
  • توانایی برنامه ‎نویسی، اشکال‎زدایی و کد‎نویسی با موتور بازی ‎سازی
  • آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی
  • توانایی بهبود دادن کارآیی مدل‎های مورد استفاده
  • آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرم ‎افزار مورد استفاده در بازی سازی رایانه‎ای
  • توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه
  • برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎ سازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی و تیم بازی‌نامه نویسی

مشاغلی که شامل توانایی‌های بالا می‌شوند عبارتند از:

  • برنامه ‎نویس گرافیکی بازی‌ها
  • متخصص طراحی فیزیک بازی‎ها
  • طراح هوش مصنوعی بازی‎ها
  • برنامه نویس رابط کاربری (User Interfaces)
  • تکنسین مهندسی نرم ‎افزار در پروژه‎های بازی‎ سازی ملی

رشته بازی سازی

رشته‌ی کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای

مجموع واحدهای دو دوره، ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن نیز ۲۰۹۶ ساعت است که حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال به طول می‌انجامد. دانشجویان این رشته‌ بازی سازی پس از فارغ‌التحصیلی دارای توانایی‌های زیر خواهند بود:

  • گزارش‌نویسی و مستندسازی فعالیت‎ها
  • ارائه‌ی گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‎ها (presentation)
  • انجام کار گروهی
  • بهره‌گیری از رایانه
  • قابلیت تعامل با سایر اعضاء در کار گروهی
  • سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آن‌ها
  • رعایت اخلاق حرفه‎ای و تنظیم رفتار سازمانی
  • ایجاد کسب‌ و کارهای کوچک و کارآفرینی
  • تفکر نقادانه و اقتضائی
  • خلاقیت و نوآوری هنری

قابلیت‌ها و توانمندی‌های فنی فارغ‌التحصیلان نیز عبارت است از:

  • توانایی طراحی مرحله‌ بازی در قالب دوبعدی و سه‌بعدی
  • توانایی تهیه‌ی خروجی و آماده‌سازی فضا برای موتور بازی‌ ساز
  • آشنایی کامل با داستان‌نویسی و طراحی بازی
  • مدیریت تولید و کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای
  • آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی
  • توانایی طراحی رابط کاربری بازی
  • برقراری تعامل با اعضا

مشاغلی که شامل توانایی‌های بالا می‌شوند عبارتند از:

  • طراح بازی
  • طراح گرافیک بازی‎ها
  • طراح مراحل بازی‎ها
  • طراح رابط کاربری بازی
  • طراحی فضا و بنا در پروژه‎های بازی ‎سازی ملی

رشته‌ی کاردانی حرفه‌ای کارگردانی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای

مجموع واحدهای دو دوره، ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن نیز ۲۰۹۶ ساعت است که حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال به طول می‌انجامد. قابلیت‌ها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان این رشته شامل موارد زیر است:

  • گزارش‎نویسی و مستندسازی فعالیت‎ها
  • ارائه‌ی گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‎ها
  • انجام کار گروهی
  • بهره‌گیری از رایانه
  • قابلیت تعامل با سایر اعضاء در کار گروهی
  • سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آن‌ها
  • رعایت اخلاق حرفه‎ای و تنظیم رفتار سازمانی
  • ایجاد کسب‌ و کارهای کوچک و کارآفرینی
  • تفکر نقادانه و اقتضائی
  • خلاقیت و نوآوری هنری

از دید فنی، دانشجویان مهارت‌های زیر را کسب خواهند کرد:

  • بهینه سازی بازی‌های رایانه‌ای
  • توانایی طراحی مرحله‌ی‌ بازی در قالب دوبعدی و سه‌بعدی
  • توانایی تهیه‌ی خروجی و آماده‌سازی فضا برای موتور بازی سازی
  • آشنایی کامل با داستان‌نویسی و طراحی بازی
  • مدیریت تولید و کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای
  • آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی
  • توانایی طراحی رابط کاربری بازی
  • برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎ سازی، یعنی تیم فنی، تیم هنری و تیم نویسندگی بازی‌ها

مشاغلی که شامل توانایی‌های بالا می‌شوند عبارتند از:

  • طراح بازی
  • طراح گرافیک بازی‎ها
  • طراح مراحل بازی‎ها
  • طراح رابط کاربری بازی
  • طراحی فضا و بنا در پروژه‎های بازی‎ سازی ملی

تحصیل در مقطع کارشناسی

با وجود تلاش‌های بسیار از سوی نهاد علمی کشور، باید توجه داشته باشید که هنوز رشته‌ بازی سازی در دانشگاه‌های تراز اول کشور و در مقطع کارشناسی وجود ندارد (حداقل تا زمان نگارش این مقاله). لذا به تمامی افرادی که قصد یادگیری این حوزه را دارند توصیه می‌کنیم که از طریق دیپلم ریاضی و سپس تحصیل در شاخه‌ی نرم افزار رشته‌ی مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر به سراغ بازی سازی بروند. در مقطع کارشناسی، در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی رده اول ایران به خصوص چهار دانشگاه تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی و صنعتی اصفهان اساتیدی وجود دارند که می‌توانند در این راه کمک بزرگی باشند. در حقیقت درست است که به صورت رسمی رشته‌ بازی سازی تدریس نمی‌شود، اما انجمن‌های بازی سازی از دانشجویان فعالی تشکیل شده‌اند که عاشق بازی و بازی سازی هستند. پس نگران نباشید! برای آشنایی بیشتر با رشته‌ی مهندسی کامپیوتر می‌توانید مقاله‌ی ‘معرفی کامل رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش‌های ارشد‘ را مطالعه کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای نخستین بار در کشور و در سال 1393، گرایش جدیدی به نام تولید بازی‌های رایانه‌ای تصویب شد. این گرایش زیر رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای تدوین شده است، بنابراین اگر می‌خواهید مدرک تحصیلات تکمیلی بازی سازی داشته باشید، باید در کنکور کارشناسی ارشد هنر شرکت کنید.

البته باید توجه داشته باشید که تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، فقط دانشگاه هنر اسلامی تبریز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای کرده است. در حقیقت، این رشته پس از موفقیت این دانشگاه در برگزاری دوره کارشناسی چند رسانه‌ای و با توجه به نیاز کشور در زمینه تربیت نیروهای متخصص داخلی در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای، در دانشکده‌ی چندرسانه‌ای این دانشگاه ایجاد شده است. ظرفیت این رشته نیز 10 نفر می‌باشد.

آموزش در رشته‌ی هنرهای رایانه‌ای با گرایش تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت پروژه‌ محور بوده و نزدیک به ۶۰ درصد از دروس آن در قالب فعالیت‌های عملی و کارگاهی ارائه می‌شود. رشته‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای به صورت بین رشته‌ای میان رشته‌های کامپیوتر و هنر طراحی شده است. طراحی فضای بازی، طراحی شخصیت، هوش مصنوعی بازی‌های رایانه‌ای، طراحی فنی و گرافیک رایانه‌ای و طراحی تجربه کاربری برای بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که دانشجویان در این رشته فرا می‌گیرند.

رشته بازی سازی

تحصیل در دو دانشگاه مشترک

حدود سه سال است که ایران در مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های مشترکی با دانشگاه‌های خارج از کشور برگزار می‌کند. یکی از این دوره‌ها، رشته‌ی مهندسی کامپیوتر و گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز دانشگاه اصفهان است که با همکاری دانشگاه کیم یانگ کره جنوبی برگزار می‌شود. تمرکز این رشته بر بازی سازی است.

برای پذیرش در دوره‌ی مشترک با دانشگاه کیم یانگ کره جنوبی نیز پذیرش دانشجو به صورت نیمه متمرکز و از طریق مصاحبه در دانشگاه اصفهان انجام خواهد گرفت؛ علاوه بر این، آشنایی کافی با زبان انگلیسی ضروری است و دانش زبان داوطلبین در مصاحبه سنجیده خواهد شد. شهریه‌ی هر ترم تحصیل در دانشگاه کیم یانگ بسته به شرایط متغیر است، اما برای مثال در سال 1398 شهریه ۵۰۰۰ دلار (با احتساب هزینه اسکان و غذا) بود که به دانشجویان اعزامی از دانشگاه اصفهان ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شد. علاوه بر آن، بسته به میزان تسلط به زبان انگلیسی و همکاری در پروژه‌های بازی سازی استادان دانشگاه کیم یانگ، این مبلغ تا 1000 دلار کاهش می‌یافت.

تحصیل در خارج از کشور

خوشبختانه در خارج از کشور، شرایط متنوعی برای تحصیل در حوزه‌های مرتبط با بازی سازی وجود دارد و دانشگاه‌های معتبر زیادی هستند که این رشته را ارائه می‌دهند. طراحی و توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای حرفه‌ای پرتقاضاست و به همین دلیل، دانش جامعی را می‌طلبد. به همین دلیل دانشگاه‌ها به طور فزاینده‌ای در حال ارائه‌ی برنامه‌هایی در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند. در ادامه فهرستی از دانشگاه‌های برتر را معرفی می‌کنیم. این دانشگاه‌ها طبق نظرسنجی که در بین دانشجویان صورت گرفته است و فاکتور‌هایی همچون دوره‌ی مناسب آکادمیک، هزینه‌ها، چشم انداز شغلی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، تجهیزات مدرن و… انتخاب شده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه یوتا در سالت لیک (University of Utah): اگر در هدف خود ثابت قدم و مطمئن هستید حتما به این دانشگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • دانشگاه ساترن کالیفرنیا (University of Southern California)
  • موسسه‌ی فناوری دیجی پن (DigiPen Institute of Technology)
  • دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University)
  • دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا (University of California, Santa Cruz)
  • موسسه‌ی فناوری روچستر (Rochester Institute of Technology)
  • دانشگاه درکسل (Drexel University)

جمع‌بندی:

با گذر زمان، بازی‌های رایانه‌ای به صورت جدی به بخش مهمی از سرگرمی‌های مردم تبدیل شده‌اند و در دل کاربران گوناگون جا باز کرده‌اند. ایران با 20 میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای و صرف روزانه 40 میلیون ساعت برای انجام بازی‌ یکی از پرمخاطب‌ترین کشورهای دنیا در این زمینه محسوب می‌شود. به همین نسبت، ساخت بازی به یکی از مشاغل روبه‌رشد و پرطرفدار تبدیل شده است. دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با بازی سازی، می‌توانند به عنوان مدرس، طراح بازی، برنامه‌نویس، گرافیست و… در مراکز دولتی و خصوصی و یا به صورت مستقل مشغول به کار شوند. اگر سوالی در مورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای ادامه‌ی راه می‌توانید به مقاله‌ی ‘نقشه‌ی راه بازی سازی: آموزش مراحل بازی سازی‘ مراجعه کنید. خوشحال می‌شویم سوالات، پیشنهادات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و در یادگیری و بهبود مهارت‌های خود نیاز به کمک دارید، شرکت در دوره‌های متخصص سون لرن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدف مجموعه سون لرن افزایش سطح کیفیت آموزش و ساختن راهی برای ورود دانشجویان به بازار کار تخصصی است.

 
ارسال دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه ها رو می خونیم و پاسخ میدیم
۵۷ دیدگاه
۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
سلام مرسی از مقاله مفیدتون
من دانش اموز رشته تجربی سال 12 هستم و میخوام که به برم رشته بازی سازی و بیشتر به برنامه نویسیش علاقه دارم
بهتره که از راه های خود اموز برم
یا کنکور ریازی برم و در رشته مهندسی کامپیوتر و از طریق کنکور ریاضی وارد بشم و فعلا درسم رو بخونم
قصد اپلای هم دارم
نازنین کریمی مقدم ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۲۴
سلام
صددرصد رشته ریاضی بهتره، منتها نهایتا باید رتبه کنکورتون زیر 1000 باشه تا دانشگاه رده اول دولتی قبول بشید وگرنه قبولی بی فایده هست و شانس پایین میاد...مگر اینکه کارشناسی مثلا دانشگاه رده دو باشه و ارشد رده اول و بعد برا دکتری اپلای کنید که کار سختتر میشه.
اگر دیدید رتبه تون خیلی به محدوده زیر 1000 نزدیک نیست همون مسیر کامنت قبل رو در پیش بگیرید.
۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
سلام ببخشید می خواستم بدونم برای تحصیل در این رشته چه هزینه های جانبی باید کرد؟ دستگاه خاص یا نمیدونم کلا هر چی
نازنین کریمی مقدم ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۳۲
سلام
در حالت عادی یک سیستم نرمال برنامه نویسی کافیه. اگر قصد داشته باشید کار مدل سازی و گرافیک سه بعدی رو هم خودتون انجام بدید (که توصیه نمیکنم) باید یکم گرافیک رو بالا برده و رم رو 16 درنظر بگیرید تا اذیت نکنه.
اگر بخواید به شاخه بازیهای واقعیت مجازی یا همون VR ورود کنید هدست هم نیاز میشه. البته یسری از دانشگاه ها خودشون تو آزمایشگاه دارند و هزینه ها رو تا حدی کم میکنه.
۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
سلام خسته نباشید.. من ۱۲ تجربی ام.. و واقعا حوصله کنکور و این چیزارو ندارم.. مقاله رو خوندم ولی باز خواستم از خودتون لپرسم راهنمایی کنین.. الان من میتونم با یه دیپلم تجربی بازی ساز شم و در همین رشته موفق شم؟ و میشه تو ایران تا فوق لیسانس یا مدرک بالاتر رو دریافت کرد؟
نازنین کریمی مقدم ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۰۱
درود
طبق مقاله هنوز این رشته در ایران خیلی جا نیفتاده و برای بازیساز شدن بهتر هست که در کنکور ریاضی و به هدف کامپیوتر شرکت کنید که درحال حاضر شما این شرایط رو ندارید.
لذا بهترین مسیر برای شما خودآموزی بازی سازی و ایجاد سه چهارتا نمونه کار قوی، مشغول شدن به عنوان کارآموز و بعد استخدام رسمی هست. درآمدش هم میدونید که پایینتر از یه شغلی مثل پزشکی هست.
البته این مسیر بیشتر برای شهرهایی مثل تهران، تبریز، اصفهان و مشهد مناسبه چون معمولا موقعیت های شغلی بازی سازی حضوری هست. این رو هم درنظر داشته باشید و براساسش یک تصمیم عاقلانه بگیرید.
۲۰ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۳۵
سلام و درود
یه سوال داشتم، بنده سال 12 رشته پویانمایی (انیمشین سازی) هستم و قصد دارم برای دانشگاه رشته‌ی بازی سازی رایانه ای بخونم، از چه طریقی باید اقدام کنم؟
نازنین کریمی مقدم ۲۰ دی ۱۴۰۰، ۰۲:۳۷
سلام
اول از همه تصمیم بگیرید که علاقه تون در چه حوزه ای از گیم هست. (یعنی بخش هنرش رو دوست دارید یا برنامه نویسیش رو)
رشته های مرتبط رو در مقطع کاردانی در مقاله گفتیم و میتونید انتخاب کنید. باز بهتره با یک مشاور بی طرف تحصیلی که اطلاعات بیشتری در این زمینه داره مشورت کنید. بخصوص که خود انیمیشن سازی یکی از رشته های پرطرفدار و پولسازه و میشه همونو ادامه بدید و پروژه ها رو طوری بردارید که روی یک گیم کار کنید.
اگر توصیه من رو میخواید، بهتره تمرکز رو روی یک بخش بگذارید و براساس شغل آینده تون تعیین کنید که تا چه مقطعی میخواید درس بخونید، قصد اپلای دارید یا نه و... . در نهایت براساس موارد بالا تصمیم بگیرید. کامنتها رو هم حتما مطالعه کنید.
در ضمن هنگام تحصیل تاجایی که میشه نمونه کار عملی جمع کنید. بعدا تو کاریابی بهتون خیلی کمک میکنه.
۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
درود بر شما
من سال دهم ریاضی هستم و قصد رفتن به خارج از کشور برای تحصیل در این زمینه رو دارم
لطفا شرایط و اقدامات لازم برای این امر شرح دهید
و اگر امکان داره راه و روش های موثر و همچنین انحرافات ،خطرات و ریسک های در مسیر رو بگویید
با تشکر از زحمات فراوان شما
در ضمن مطلب مفید بود ولی در چند جا بیش از حد خلاصه بود که باعث ناقص شدن و ایجاد سوال برای مخاطب میشود
مثل دانشگاه ها و همچنین قسمتی از متن دوبار تکرار شده و اضافی بود
همچنان خسته نباشید و سپاس فراوان
نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۳
درود بر شما
همونطور که در مقاله گفتیم رشته بازی سازی در ایران خیلی جا نیفتاده و بهتر هست از مسیر مهندسی کامپیوتر اقدام کنید تا هنرستان و امثالهم. در همین راستا حتما مقاله رشته کامپیوتر رو هم مطالعه کنید. بخصوص که دغدغه اپلای رو دارید.
بهترین و امنترین مسیر برای شما (که تست هم شده) قبولی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های برتر دولتی رده اول ایران (شریف-تهران-امیرکبیر-علم و صنعت-بهشتی و خواجه نصیر) هست تا بتونید بورسیه بشید و ارشد و مقاطع بعدی رو در رشته بازی سازی (یا در صورت تغییر نظر سایر زمینه ها) ادامه بدید. برای مثال نیمی از ورودی ما به صورت موفقیت آمیزی اپلای کردند که چندتاشون هم زمینه گیم بودند. خود محیط دانشگاه هم از نظر ارتباط با سال بالاییها و... خیلی کمک میکنه و از انحراف جلوگیری میکنه.
پس در قدم اول سعی کنید تمرکز روی درسهای دبیرستان و رتبه کنکورتون زیر 1000 باشه وگرنه تحصیل براتون بی فایده و اپلای تون خیلی سخت میشه. بعد از قبولی خود دانشگاه و اساتید برای آگاهی به اینکه به چه چیزهایی نیاز دارید کمک تون میکنند و مشکلی نخواهید داشت. فقط دقت کنید که برای مهاجرت باید مدرک کارشناسی رو آزاد کنید و همچنین از قراردادهای سربازی و... هم خاطر جمع بشید (یسری مراحل اداری داره.)
۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۵
با سلام ببخشید کلاس نهم هستم خیلی علاقه دارم به این رشته و مخصوصا انیمیشن سازی خیلی ها میگن که داخل ایران به این جور رشته ها اهمیت نمیدن و به جایی نمیرسم سوال اولم اینه که اینده داره؟وسوال دومم اینه که باید گرافیک بخونم که اینا توش باشه؟وربطی به گرافیک داره؟ ممنونم اگر جواب بدید واقعا
نازنین کریمی مقدم ۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
سلام
1. شما در هر کاری حرفه ای باشید درآمد خوبی خواهید داشت، اما برای بازی سازی و انیمیشن باید نسبت به سایر زمینه ها زحمت بیشتری بکشید (به دلیل نوع کار) در شروع کار ممکنه درآمدتون نسبت به زحمتی که میکشید پایین تر باشه اما سالهای بعد از سایرین بالاتر خواهید بود.
2. درمورد بازی سازی و طریقه ورود بهش رو در مقاله توضیح دادیم، میتونید دوباره مطالعه کنید. برای انیمیشن باید از رشته هنر وارد بشید و گرافیک هم نیازتون میشه. (به طور کلی اگر جنبه هنری بازی براتون مهمه از هنر وارد بشید و اگر برنامه نویسی شو دوست دارید از مهندسی کامپیوتر)
۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
با سلام من یه سوال دیگه هم داشتم
داشتم در مورد دانشگاه تبریز میخوندم که دیدم نوشته این داشنگاه تفکیک جنسیتی داره!
سوالم اینه برا ارشد هم این تفکیک هست؟
نازنین کریمی مقدم ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
درود
تاجایی که بنده اطلاع دارم دختر و پسر رو با هم میپذیره، اما ممکنه از این حرکتا زده باشه که روزهای زوج دخترانه و روزهای فرد پسرانه باشه :))))))
توصیه میکنم با یکی که اونجا درس میخونه از طریق لینکدین ارتباط برقرار کنید و مطمئن بشید.
۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۰۴:۰۷
با سلام و ممنون از مقاله ی مفیدتان
من کارشناسی معماری دارم و علاقه دارم برای ارشد بازی سازی بخونم.
میشه لطف کنید بفرمایید هنوز هم فقط دانشگاه هنر تبریز پذیرش این رشته را دارند و اینکه بیشتر در مورد این دوره مشترک بین اصفهان و کره را بدهید.
نازنین کریمی مقدم ۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۳۷
سلام
حقیقتا طبق آخرین اخباری که دارم در ارشد هنوز فقط دانشگاه تبریز اونم از شاخه هنر داره این رشته رو تدریس میکنه. دوره مشترک اصفهان و کره سال 97-98 بود که اعلام شد، اخیرا گویا این دوره رو تمدید نکردند (البته بهتره خودتون یه بررسی بفرمایید )
در رابطه با کامنت دوم تون، بستگی به این داره که هدفتون از بازی سازی کدوم بخشش هست:
- اگر زمینه های هنری رو علاقه دارید که از دانشگاه هنر و تهران و... و رشته تصویرسازی و انیمیشن هم میتونید وارد بشید و نمونه کارهاتون در فضای طراحی کاراکتر بازی باشه.
- اگر جنبه برنامه نویسیش مد نظرتونه توصیه میکنم که باتوجه به شرایط فعلی ارشد نرم افزار خونده و تز رو با یک استاد در حوزه گیم و مرتبط با بازی سازی بگیرید. البته میدونم سر تغییر رشته اونم به کامپیوتر ممکنه یکم اذیت بشید(خیلی بستگی به شخصیت خودتون داره و اهداف بلند مدت تون داره) درنهایت اگر فقط به بازی سازی و نه برنامه نویسی سایر حوزه ها علاقه دارید میتونید خودآموز شروع کنید و در مراحل قبولی کنکور و.. خودتون رو اذیت نکنید.
Games taha ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۵۲
سلام من ۱۴ سالمه سال بعد نهم هستم اوضاع درسیم متوسط هست برای شرو با موبایل باید چه برنا مه هایی باید نصب کنم ممنون میشم بگید
Nazanin KarimiMoghaddam ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۳۷
سلام
مقاله نقشه راه بازی سازی رو حتما مطالعه کنید تا متوجه بشید برای شروع چه باید کنید.
متاسفانه مرکز آموزشی معتبری در بندرعباس نمیناسم و میتونید با یک مشاور آگاه در شهر خودتون مشورت کنید. اما در کل برای یادگیری بازی سازی میتونید از کلاسهای مجازی انستیتو یا دوره های بازی سازی اینترنتی استفاده کنید و رشته تحصیلی تون مثلا ریاضی فیزیک باشه.
اشکان ۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۲
سلام من خیلی فوق العاده به رشته بازی سازی علاقه دارم من کلاس نهم هستم و میخوام انتخاب رشته کنم بعد از معلم ها می‌گویند در هنر است بعضی ها هم می گویند او در مهندس کهی است میشه آخرش بهم بگی او در چه رشته ای است
Nazanin KarimiMoghaddam ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۳۲
درود
در هر دو وجود داره، اگر از سمت مهندسی برید باید مهندسی کامپیوتر شاخه نرم افزار باشه و خودتون در کنارش بازی سازی رو یاد بگیرید.
و در از سمت هنرستان و فنی حرفه ای هم ممکنه.
پیشنهاد میکنم با یک مشاور آگاه در این زمینه مشورت کنید.
Arvin ۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۴۳
سلام عزیزم،تشکر از مقاله بسیار مفیدتون
پسر من ۱۰سالشه و خیلی علاقه به ساخت بازی داره،میفرمایید از کجا و با چه کلاسهایی شروع کنه،از الان نظرش برای دبیرستان و دانشگاه هم همین رشته هست،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
Nazanin KarimiMoghaddam ۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۰
درود
برای ده سالگی، قبل از هر چیز، با برنامه اسکرچ (Scratch) یادگیری باید شروع بشه تا بتونند تا حدی با مرحله مرحله کردن یک کار آشنا شوند و باهاش ارتباط برقرار کنند. به خصوص که اسکرچ در لیست موارد تدریسی آموزش و پرورش هم هست. حدود سیزده سالگی، چون تا حدی سن و سالشون بیشتر هست، اگر انگلیسی خوبی دارند استفاده از یونیتی و اگر ندارند گیم میکر رو توصیه میکنم. هر کدوم که باهاش راحتتر هستند. چون اول کار هست بهتره بیشتر به ساخت بازی با هر روش ممکن فکر کنند تا یادگیری جامع و کامل تمامی قسمتهای یونیتی. از پانزده سالگی میشه شروع به یادگیری جامع یونیتی کرد و آموزش فارسی هم زیاد داره. به تازگی یک کانال بازی سازی با آدرس bazisazan@ ‌در شاد برای مدرسه ای ها ایجاد شده که من بررسی نکردم اما تحت نظر آموزش پرورش و بنیاد ملی بازی هست و سرزدن بهش ضرری نداره. یه دوره بازی سازی هم ما تدوین کردیم که انشالله یکم اوضاع رو پلتفرم جدید اوکی بشه فعالش میکنیم.
برای تحصیل هم از طریق رشته ریاضی فیزیک و هم ز طریق فنی و هنرستان میتونید ادامه بدید. بستگی به شخصیت پسرتون داره اما اگر از لحاظ درسی اوکی هست، با توجه به شرایط کنونی کشور بهتره که ریاضی فیزیک بخونه تا مهندسی کامپیوتر قبول بشه چون سطح دانشگاه کارشناسیش بهتر از علمی کاربردیه.
در نهایت توصیه کلی من، یک بازی توپ و راکت ساده برای شروع کار هست. برای مثال، در یونیتی میتونید آموزش تصویری و کامل این بازی رو از نوبتوت ببینید و عینا همون رو خودتون بزنید. اگر در مراحل ابتدایی دچار مشکل بودید یا سردرگم شدید، همینجا مطرح کنید تا کمکتون کنیم. درضمن توصیه میکنم مقاله نقشه راه بازی سازی رو هم مطالعه کنید.
ممد ۰۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸
سلام میخواستم بپرسم که اگه بخوام یه بازی ساز مستقل بشم و همه کاراشو خودم انجام بدم قدم اول تا آخرش که بازی خودمو بدم بیرون چیه و اینکه من ایده دارم و به برنامه نویسی علاقه دارم اگه بخوام کامل یکی از زبان های برنامه نویسی یاد بگیرم شما چه زبانی رو پیشنهاد میکنید؟ و چجوری میتونم با کسایی که توی رشته های مربوط به بازی سازی درس خوندن ارتباط برقرار کنم تا بتونم تیم جمع کنم یا باهاشون مشورت کنم؟ پ ن: میدونم طولانی شد ببخشید:)
Nazanin KarimiMoghaddam ۰۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۶
درود
1. در قدم اول زیاد بازی کنید و با روند ساخت بازی های مستقل آشنا باشید. قبل از هر کاری مستند Indie game the movie رو حتما حتما ببینید. با سایت itch.io هم آشنا باشید که بازیهای مستقل میگذاره و مسابقات زیادی رو برگذار میکنه.
2. در قدم بعدی مقاله موتورهای بازی سازی رو مطالعه کنید. شما حتما باید یک موتور بازی سازی رو انتخاب کنید و باهاش کدنویسی کنید، هر موتور بازی سازی هم زبان برنامه نویسی مخصوص خودشو داره که شما باید به اون زبان مسلط باشید. (به شخصه یونیتی رو توصیه میکنم) براساس اینکه چه موتوری انتخاب میکنید، همزمان با زبان برنامه نویسیش، آموزشهای آنلاین اون موتور رو هم دنبال کنید. توی مقاله نقشه راه بازی سازی و بخش نظراتش چندین لینک خیلی خوب برای شروع بازی سازی قرار دادم. با اونها شروع کنید.
3. یک بازی ساز مستقل علاوه بر کدنویسی، باید بخشهای مختلف بازی مثل گرافیک و داستان رو خودش انجام بده. پس سعی کنید بازیهای ساده (مثل پینگ پونگ، فلاپی برد و انگری برد) رو که سورسشون در نت هست بسازید و تمرین کنید. بعد با بازیهای ساده دوبعدی که داستانشون تک خطی و دارای گرافیک خیلی کمی هستند شروع کنید. از تصاویر آماده در اینترنت استفاده کنید و کار با فتوشاپ رو یاد بگیرید.
4. اگر دانشجو هستید با کسی که علاقه به بازی سازی داره و کدنویسی بلده (بچه های علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر) تیم بشید و کار رو شروع کنید. اگر چنین کسی رو در دانشگاه ندارید میتونید با مرکز رشد انستیتو بازی سازی و یا گروه های بازی سازی سایر دانشگاه ها (تهران-بهشتی-علم و صنعت) ارتباط بگیرید.
Fateme ۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۳۳
سلام خسته نباشید
می خواستم بدونم برای رشته بازی سازی اگر بخوام مهاجرت تحصیلی کنم حتما باید رشته هایی مثل مهندسی کامپیوتر انتخاب کنم و بخونم؟؟ دانشگاهی نیست که از کارشناسی بازی سازی تدریس کنند؟؟
Nazanin KarimiMoghaddam ۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۵۰
درود
خیر متاسفانه.
برای اپلای دقت کنید که دانشگاه رده یک دولتی باید قبول شید (سرچ بزنید لیستشون رو میاره) و بهتر هست که اولویت مهندسی کامپیوتر باشه و بعد از اون اگر چاره ای نبود به علوم کامپیوتر فکر کنید.
amirtaha ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
اونوقت باید رشته ی خواصی رو بخونیم برای نویسندگی و چه سنی مجاز هست
Nazanin KarimiMoghaddam ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۵۱
درود
بیشتر نمونه کار مهمه تا مدرک، بعضی جاها همین که اصول روانشناسی داستان رو هم بلد باشید کارتون راه میفته. البته این چیزی هست که بنده درمورد شرکتهای داخلی دیدم و از شرایط خارج از کشور حوزه نویسندگی بازی اطلاعی ندارم.
هر سنی باشید میتونید کار رو استارت بزنید، بهترینش هم بازه 20 تا 35 اینا هست.
amirtaha ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۲۷
سلام
من به نوشتن داستان بازی علاقه زیادی دارم ۲تا سوال داشتم فرق بین نویسنده بازی با کارگردان بازی چیه و اگه بخوایم توی شرکت بزرگی کار کنیم باید چکار کرد
Nazanin KarimiMoghaddam ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۴۳
درود
۱. مشابه با ساخت فیلم هست. نویسنده خط داستانی بازی، دیالوگها و مواردی از این دست رو مشخص میکنه و کارگردان با مدیریت اعضای دیگه مثل برنامه نویس و طراح سعی میکنه این موارد رو پیاده سازی کنه. البته زاویه دوربین و کاتها و...بعضی وقتها بسته به نظر اعضای تیم میتونه به صورت مشترک توسط کارگردان و نویسنده مدیریت بشه.
۲. حتما زمینه کاری مشخصی داشته باشید و چندکار رو با هم انجام ندید. برای مثال تمرکزتون فقط نویسندگی باشه . شما باید زیاد بنویسید تا نمونه کارتون زیاد بشه و زیاد بازی کنید. ژانرهای بازی رو بشناسید و ببینید کدوم بازیها هرسال در حوزه داستان و روایت جایزه گرفته اند. شاید بهتر باشه چندوقتی در شرکتهای کوچک کار کنید تا سابقه کار ایجاد بشه، چون یکی از شرایط استخدام در شرکتهای بزرگ تجربه بالای ۳ سال هست.
راستی بد نیست مقاله معرفی نقش‌های تیم بازی سازی رو هم مطالعه کنید.
Abolfazl ۰۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۱۴
دورد.
سوال داشتم برای اینکه درکنار اموزش و کار در بازی سازی برای تحصیل در دانشگاه شما چه رشته ایی رو به غیر از دانشگاه علمی کاربردی پینشهاد می دید؟ یا همون نحصیل در علمی کاربردی بهتره.
و نظری راجب دوره بوت کمپ گیم دوجو دارید؟
نازنین کریمی مقدم ۰۸ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۰۵
درود
بنده مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های رده یک کشور و بعد از اون علوم کامپیوتر رو پیشنهاد میکنم. چون هم فرصت شغلی و هم اپلای و هم ادامه تحصیلشون بهتره. علاوه بر اون اغلبشون اساتید و گروه دانشجویی در حوزه بازی سازی دارند یعنی ضمن تحصیل مناسب میتونید بازی سازی رو هم رایگان ادامه بدید.
متاسفانه هنوز فرصت نکردم دوره جودو رو بررسی کنم. بنظرم یکی دو دوره فرصت بهش بدید تا فیدبک شرکت کنندگان بیاد بعد تصمیم بگیرید.
ابوالفضل دلاوری ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
سلام
میخاستم بدونم که ایا مهندس کامپیوتر در رشته ریاضی ربطی بر بازی سازی داره یا نه
نازنین کریمی مقدم ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۹
درود
چون برنامه نویسی اغلب موقع ساخت بازی نیاز میشه، خیلیا رشته مهندسی کامپیوتر میخونند و خودشون در کنارش بازی سازی رو ادامه میدهند. رشته کامپیوتر در برخی دانشگاه های رده اول کشور (تهران- علم و صنعت و بهشتی) اساتید و گروه هایی داره که بازی سازی رو آموزش میدهند.
nastaran ۰۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
سلام وقت بخیر ببخشید بازی سازی برای یه فرد 17 ساله ک بخواد شروع به یادگیری بکنه باید از کجا شروع کنه؟ میشه لطف کنید بگید از چه راه هایی باید شروع کرد ؟ممنون
نازنین کریمی مقدم ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰۰:۴۴
درود بر شما
مقاله نقشه راه بازی سازی : آموزش مراحل بازی سازی رو مطالعه کنید. در بخش نظرات افراد مشابه با شرایط شما بودند و بحثهای انجام شده میتونه راهنمای خوبی براتون باشه.
محمد رضا بانشی ۰۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۹
سلام مجدد خدمت شما اگر بخوایم برای رشته بازی سازی به دانشگاه های کشورهای دیگه بریم آیا میشه این کارو کرد چون متاسفانه در ایران خیلی به این چیزا بها نمیدن متاسفانه کلا رشته کامپیوتر در ایران خیلی جای پیشرفتی نداره خلاصه رشته بازی سازی در کدام کشورهای بهتره ایا میشه اون جا درس خوند ممنون میشم در این مورد هم یه راهنمایی کنید ممنون میشم ازتون.
نازنین کریمی مقدم ۰۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰
درود
البته شرایط رشته کامپیوتر در این 5 سال اخیر خیلی بهتر شده و اساتیدی در دانشگاه های رده اول کشور هستند که تمرکز زیادی روی گیم دارند (مثل تهران - علم و صنعت و شهید بهشتی)
اما در کل بله شرایط خارج از کشور خیلی بهتره. توصیه میکنم بخش تحصیل در خارج از کشور همین مقاله رو مجددا مطالعه کنید اونجا بهترین دانشگاه ها رو نام بردیم.
البته اغلب دانشگاه های معتبر برای بازی سازی در کشور آمریکا هستند و باید توجه کنید که هزینه تحصیل معمولا بیشتر از سایر کشورهاست. شاید بد نباشه چند دانشگاه کانادایی رو هم خودتون بررسی کنید.
محمد رضا بانشی ۰۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵
سلام و عرض ادب رشته بازی سازی فقط در دانشگاه علم و کاربردی هست یا بقیه دانشگاه هم میشه درس خوند؟
نازنین کریمی مقدم ۰۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷
درود
در حال حاضر رشته بازی به سایر دانشگاه ها اضافه نشده و در صورت تغییر قوانین وزارت علوم حتما مقاله رو آپدیت میکنیم.
در سایر دانشگاه ها همچنان باید علوم کامپیوتر و یا مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید و خودتون در کنارش بازی سازی رو ادامه بدید.
سپهر ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۸
بسیار خوب بود
علی ۰۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۹
با سلام
ممنون بابت مقاله ی خوبتان
من میخواهم در تیم بازی سازی کسی بشوم که ایده هام رو وارد بازی میکنم و حالا در دستان بازی هم نقشی دارم
البته در اصل میخواهم ایده پردازی کنم
این نقش در تیم بازی سازی چه نام دارد ؟
و برای اینکه این نقش را بهتر یاد به نظر شما چه رشته ای را انتخاب کنم ؟
نازنین کریمی مقدم ۰۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰۰:۱۳
درود
توصیه میکنم حتما مقاله معرفی نقش‌های تیم بازی سازی رو مطالعه کنید که در اون جواب سوالتون رو به طور کامل دادیم.
فرض کنید یک بازی مشابه با بازی قارچ خور یا سوپر ماریو میخواید بسازید.
- اگر در حوزه داستان و مفاهیم بازی و به نوعی خط داستانی شخصیتها و حوادث رو بازگو کنید، باید موارد مربوط به طراح داستان (Story Designer) رو پیگیری کنید. که رشته های مربوطش نویسندگی و داستانگویی هستند. در مثال ما، شما میتونید به جای شخصیت ماریو، یک ماهی بگذارید که میخواد مادرشو پیدا کنه و به این صورت داستان پردازی میکنید.
- اگر ایده تون در راستای مکانیک بازی و دیزاین اون هست باید موارد مربوط به طراح بازی (Game Designer) رو پیگیری کنید. برای مثال مکانیزم جدیدی طراحی کنید که اگر ماریو یک بادکنک گرفت بتونه در هوا پرواز کنه. برای طراح بازی متاسفانه هنوز رشته خاصی در مراکز عالی و دانشگاه ها تدریس نمیشه اما کارگاه ها و آموزشگاه های زیادی هستند که با سرچ در اینترنت میتونید دوره های مرتبط رو بگذرونید.
ساید ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۱
سلان خانم کریمی خسته نباشید. برای حرفه بازی سازی باید چه رشتع ای رو در سال نهم برداری؟ و اینکه بدون برنامه نویسی هم میشه بازی ساخت ؟ برنامه ای مثل یونیتی نیاز به برنامه نویسی نداره؟ و سوال اخر اینکه برای اینکه بازی ساز خوبی بشی به علاوه زبان خارجی دیگه چه درس هایی اولویت دارن؟
ممنون میشم پاسخ سوالاتم رو بدین
نازنین کریمی مقدم ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۰۲:۲۰
سلام ممنون از شما
1. متاسفانه هنوز رشته‌ بازی سازی در دانشگاه‌های تراز اول کشور و در مقطع کارشناسی وجود نداره (حداقل تا پارسال که نبوده) و در مقطع کارشناسی ارشد فقط یک دانشگاه در ایران ارائه میده که در مقاله توضیح دادیم. با توجه به جو و شرایط کشور و خانواده ها، توصیه میکنم که کنکور ریاضی بدید و در روند ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر، بازی سازی رو شروع کنید. اینطوری در فرصتهای خارج از کشور هم شانس موفقیت بیشتری دارید.
از طریق طریق هنرستان و کاردانی هم میتونید در رشته بازی سازی ادامه تحصیل بدید، اما در کل پیشنهاد میکنم حتما با یک مشاور مشورت کنید تا درمورد جوانب هردو مسیر مطمئن بشید.
2. یونیتی دانش برنامه نویسی میخواد و بازی سازی از طریق برنامه نویسی خیلی آسون تره، اما بعضی موتورهای بازی سازی هستند که برنامه نویسی توشون کمتره که در این زمینه توصیه میکنم مقاله موتورهای بازی سازی رو مطالعه کنید.
3. مواردی که یک بازی ساز باید بدونه رو توی مقاله نقشه راه بازی سازی توضیح دادیم، حتما مطالعه کنید. چون جواب سوالتون خیلی زیاده و در قالب کامنت ممکنه بعضی موارد رو از دست بدیم.
صالح ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۳۲
سلام مرسی بابت مطالب مفیدتون
من سال دوازدهم رشته ریاضی هستم و میخوام وراد صنعت بازی سازی از طریق داشنگاه بشم
میشه ی راهنمایی بکنید که چه دانشگاه هایی این رشته رو دارن و اصن ی همچین رشته ای رو باید از اول برم یا مثل رشته مکاترونیک باید چنتا رشته متفاوت رو بخونم بعد در مقطع بالاتر واردش بشم ؟؟؟
مرسی
نازنین کریمی مقدم ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
سلام
در حال حاضر تمامی روشهایی که از طریقشون میتونید در دانشگاه وارد بازی سازی بشید در مقاله اومده و اگر رشته جدیدی اضافه شد حتما به مقاله اضافه میکنیم. متاسفانه بازی سازی در ایران برخلاف مکاترونیک هنوز آنچنان رسمی نشده که در ارشد یک رشته بهش اختصاص داده بشه (به جز یکی دوموردی که در مقاله بهش اشاره کردیم)
توصیه میکنم با این شرایط فعلا رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر رو در اولویت خودتون بگذارید، در دانشگاه های معتبر کشور هرچند رشته رسمی بازی سازی هنوز وجود نداره اما در پشت پرده و در قالب انجمن و مقاله و... بازی سازی کار میشه. علاوه بر اون اگر رشته بازی سازی در ارشد اضافه بشه، از این مسیر میتونید بهش وارد بشید.
یاسین ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
سلام خانم کریمی . من اگخ بخواهم بازی ساز مستقل بشم یعنی گرافیک و برنامه نویسی و طراح و .... همه رو خودم انجام بدم اولین گام باید چیکار کنم ؟
نازنین کریمی مقدم ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
سلام.
توصیه میکنم این دو مورد رو نصب کنی:
1. یونیتی 2. فتوشاپ (ورژن خیلی مهم نیست فعلا سعی کن یه چیزی باشه که بتونی باهاش کار کنی)
بعد از نصب یونیتی، با آموزشهای رایگان و دو بعدی سایت نوبتوت شروع کن و هر کدوم رو خودت یکبار بساز.
هرکدوم از این بازیها یسری تصاویر دارند، توصیه میکنم تم هر بازی رو تغییر بدی. مثلا اگر پکمن رو داری میسازی، به جای پکمن زرد از یه تصویر واکسن استفاده کنی و به جای سکه ها، از ویروس کرونا استفاده کنی (تم بازی تبدیل میشه به تم درمان کرونا). اینطوری هم تمرین فتوشاپ میشه و هم روند یادگیری جذاب میشه.
هر بازی نهایتا در بدترین حالت ممکن دو هفته باید طول بکشه. اگر میخوای زور بالای سرت باشه که کار رو تموم کنی، میتونی هرکدوم که تموم شد رو به تلگرام پشتیبانی بدی که به دستم برسونن :)
اگر فتوشاپ رو بلد نیستی با مقالات و دوره هایی که هست شروع کن و همزمان پیش برو چون به شدت نیاز پیدا میکنی.
بعد از اینکه اینا رو پیاده سازی کردی مراحل بعدی رو با هم مرور میکنیم.
موفق باشی
محمدامین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
لیست دانشگاه هایی که رشته بازی سازی رو تو ایران ارائه میدن از کجا میشه به دست آورد؟
و اینکه برای بورسیه تو این رشته ، از چه راهی باید رفت؟
نازنین کریمی مقدم ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۴۶
درود.
حقیقتا در حال حاضر دانشگاهی نیست که این رشته رو ارائه بده و در این مقاله راجبش صحبت نکرده باشیم، اما چون سال به سال متفاوت هست، شما میتونید در دفترچه انتخاب رشته که سنجش در سایتش منتشر میکنه، کلمه "بازی" رو سرچ بزنید تا مطمئن شید.
برای بورسیه پیشنهاد میکنم که یکی از دو شاخه علوم کامپیوتر و یا مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید و در کنارش رزومه بازی رو هم داشته باشید، یعنی تحصیلاتتون در رشته کامپیوتر باشه و حداقل یک بازی هم ساخته باشید، یا در حوزه بازی با استادتون مقاله بدید و...
بعضی از ابتدا دانشگاه مقصدشون رو مشخص میکنند و براون اساس از بین دو رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر انتخاب میکنند. (یعنی فکر میکنند که اگر علوم کامپیوتر رو انتخاب کنند احتمال بورسیه شدنشون بیشتره چون در خارج از کشور علوم پایه رو قوی تر میدونند) اما پیشنهاد دومم اینه که تا حد امکان مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید، چون اگر به هر دلیلی شرایط بورسیه مهیا نشد حداقل در ایران با عنوان "مهندس" شناخته میشید.
یاسین ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۳۴
سلام . میشه که کلاس های بیرون و کلا اموزشگاه های بیرون رو رفت و مدرک بگیری ولی درس و تو مدرسه نخونی بهت کار میدن یا باید مدرک مدرسه داشته باشی؟
نازنین کریمی مقدم ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۰۲
درود
بازی سازی یه خوبی نسبت به سایر حوزه های برنامه سازی داره و اون اینه که موقع شروع یک شغل از شما مدرک نمیخوان، بلکه نمونه کار میخوان. چون هنوز مدرک معتبری با عنوان رسمی بازی سازی در مقطع دانشگاهی نداریم.
من حتی بازی ساز 18 ساله هم دیدم تو شرکتها که بلافاصله بعد از کنکور کارشناسی مشغول شده.
اما در کل اگر سابقه دوره آموزشی هم داشته باشید(چه دبیرستان چه آموزشگاه های خصوصی) یک حسن محسوب میشه و نمونه کار کمتری نیاز هست.
یاسین ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۴۸
سلام کاش یه مدرسه یا اموزشگاه بازی سازی در تهران معرفی کنید
نازنین کریمی مقدم ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۵۷
درود.
انستیتو اصلی ترین مرجع کلاسهای حضوری در تهران هست که وابسته به بنیاد ملی بازی هست. اما به علت شرایط کنونی کشور کلاس حضوری برگزار نمیشه و همه به صورت دوره های آنلاین هستند و متاسفانه نمیدونم کیفیت موردنظر رو دارند یا خیر.
Behrouz Alborzi ۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۲:۰۸
این بهترین روش و پلن برای گیمرا هس . ممنون بازم بابت این مقالع خوب
نازنین کریمی مقدم ۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۲۰
درود. خوشحالیم مقاله براتون مفید بوده.
اشتراک گذاری مقاله در :
  • تحصیل در مدرسه‌ی مجازی
  • تحصیل در مقطع دبیرستان
  • تحصیل در مقطع کاردانی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در دو دانشگاه مشترک
  • تحصیل در خارج از کشور