🎁 شروع برنامه نویسی را از ما هدیه بگیرید!
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵۲ دیدگاه نظر لقمان آوند
آینده زبان PHP چگونه خواهد بود؟ + بازار کار PHP
آینده زبان PHP چگونه خواهد بود؟ + بازار کار PHP

آینده زبان PHP یکی از مسائلی که بسیاری از برنامه ‌نویسان و علاقه‌مندان به یادگیری زبان PHP را نگران کرده است. در این پادکست، لقمان آوند، مدیر عامل مجموعه‌ی سون ‌لرن و مدرس دوره‌های PHP و وردپرس با سابقه‌ی 10 سال برنامه‌نویسی به شرح این موضوع و رفع نگرانی شما پرداخته است:

شاید بسیاری از ما فکر کنیم که زبان PHP در حال مرگ است و تا دو الی سه سال دیگر نابود می‌شود؛ اما نظر من این است که حداقل برای 5 تا 10 سال آینده این زبان عقب نشینی نخواهد کرد. آینده‌ی روشن بازار کار PHP، نشانه‌های متعددی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

آینده زبان PHP - ویژگی‌های و تغییرات زبان PHP

بازار کار php

زبان PHP با عرضه‌ی نسخه‌ی هفتم در سال 2015، توانست در جهت کسب رضایت کاربران و افزایش ثبات در حوزه‌ی وب، قدم بزرگی بردارد. برخی این نسخه از زبان PHP را یکی از بهترین به‌روزرسانی‌های یک زبان برنامه نویسی به حساب می‌آورند. از جمله تغییرات مهم این نسخه می‌توان به بهبود عملکرد، کاهش استفاده از حافظه تا حدود 50% و افزایش چشمگیر سرعت اجرای آن (حدودا دو برابر) اشاره کرد. با بررسی این موضوع می‌توان این‌گونه برداشت کرد، که تیم توسعه‌ی PHP بر روی بهبود عملکرد این زبان تمرکز کرده‌اند.

کامپایلر JIT در PHP

با توجه به این موضوع کاربران انتظارات مختلفی از به‌روزرسانی بعدی این زبان دارند. نسخه‌ی هفتم PHP بعد از به‌روزرسانی، عملکرد بسیار خوبی پیدا کرد، ولی هم‌چنان امکان بهبود آن وجود دارد. توسعه دهندگان زبان PHP پیشنهادات مختلفی را برای بهبود و ارتقاء این زبان در سایت رسمی PHP مطرح کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی که احتمالا در نسخه‌ی هشتم این زبان شاهد آن باشیم، استفاده از کامپایلر Just ITime یا به اختصار JIT در زبان PHP است.

1 سپتامبر 2016، دیمیتری استوگوف، با ارسال پیامی از شروع کار برای ساخت یک کامپایلر JIT جدید، برای ارائه در نسخه‌ی هشتم PHP خبر داد. این خبر نشانه‌ی بسیار خوبی است که توسعه دهندگان زبان PHP تمام توان خود را بر روی افزایش سرعت و عملکرد این زبان متمرکز ساخته‌اند. کامپایلر JIT مانند ماشین مجازی زبان برنامه نویسی جاوا، کدهای نوشته شده به زبان PHP را به زبان سطح پایین C کامپایل می‌کند.

افزونه‌ی PHP FFI

دیمیتری استوگوف، همچنین با ارائه‌ی افزونه‌ی PHP FFI قلمرو زبان PHP را توسعه داد. با استفاده از این افزونه شما قادر خواهید بود از کدهای زبان C به صورت مستقیم در درون کد‌های PHP استفاده کنید. از آنجایی که زبان‌های سطح پایین از سرعت بیشتر و مدیریت منابع بهتری نسبت به زبان‌های سطح بالا بهره می‌برند، انتظار می‌رود که شاهد بهبود بسیار خوبی در عملکرد زبان PHP باشیم. البته برای اجرای این افزونه، نسخه‌ی PHP ما باید بالاتر از 7.3 باشد.

فعالیت مستمر توسعه‌دهندگان

وقتی زبانی در حال مرگ باشد، شاهد عدم فعالیت آن هستیم. به این معنی که توسعه‌دهندگان زبان موردنظر، نسخه‌های جدید، بهینه‌سازی‌ها و ویژگی‌های زبان را به‌طور مستمر بروزرسانی نمی‌کنند و پس از گذشت مدت‌ زیادی شاهد هیچ‌گونه ارتقایی در آن زبان نیستیم. در حالی که برای PHP چنین اتفاقی نیفتاده و پیوسته شاهد ارتقای نسخه و افزودن امکانات از سمت توسعه‌دهندگان این زبان هستیم.

بد نیست نگاهی به تغییرات زبان PHP داشته باشیم. گرچه نسخه‌ی 5 این زبان پس از انتشار انتقادات زیادی به همراه داشت اما توسعه‌دهندگان، تمام تلاش خود را کردند تا در نسخه‌ی 7، رضایت کاربران را جلب کنند که نتیجه‌ی آن، افزوده شدن ویژگی‌ها و ایجاد تغییراتی قابل توجه در PHP.7 بود.

پس از انتشار این نسخه نیز به‌طور پیوسته و هر چند ماه یک‌بار شاهد عرضه‌ی میکرو نسخه‌هایی از PHP.7 بوده‌ایم که در کنار برطرف کردن ضعف‌های زبان، به پختگی آن کمک زیادی می‌کنند.

به‌عنوان مثال PHP در مبحث شی گرایی گام بلندی به سمت Strict Type شدن برداشته است. همچنین سرعت نسخه‌ی 7 در مقایسه با نسخه‌ی 5 بیش از سه برابر افزایش داشته و این در حالی است که هنوز نسخه‌ی 8 این زبان منتشر نشده است. اگر در نسخه‌ی جدید شاهد افزوده شدن ویژگی JustInTimeCompiler باشیم، سرعت اجرای کدها بهبود چشم‌گیری خواهد داشت.

 بررسی همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان PHP به شدت فعال هستند و قصد کناره‌گیری از رقابت را ندارند.

بازارکار PHP

میزان استفاده از زبان PHP توسط برنامه‌ نویسان

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که خبر از افول یک زبان می‌دهد، کاهش میزان استفاده از زبان در پروژه‌ها و حتی مهاجرت برنامه ‌نویسان به زبانی دیگر است. مسلما این اتفاق کاهش درخواست شغلی این زبان و تعداد علاقه‌مندان به یادگیری آن را نیز به ‌دنبال خواهد داشت.

اما اخیرا در سایت داروین، آماری بررسی شده است که نشان می‌دهد میزان تقاضای مشاغل مرتبط با زبان PHP در دو سال اخیر با شیب ملایمی در حال رشد بوده است. فعالیت مستمر جامعه‌ی برنامه‌ نویسان PHP و افزایش تعداد علاقه‌مندان به یادگیری این زبان، تضمین دیگری برای پابرجا بودن PHP در آینده است.

آینده زبان PHP - میزان محبوبیت زبان PHP

محبوبیت زبان PHP پارامتر دیگری است که جایگاه آن را تثبیت می‌کند. بر اساس آمار رسمی سایت W3Techs، بیش از 83.1% از وب سایت‌های دنیا با زبان PHP توسعه یافته‌اند که این نشان‌ دهنده‌ی نفوذ بالای این زبان در زیرساخت‌های وب است. حتی اگر این زبان برنامه‌نویسی در آینده‌ای نزدیک رو به افول باشد، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا استفاده از آن کاهش یابد و کدهای PHP با کدهای زبان دیگری جایگزین شوند.

از سوی دیگر، حدود 35% از وب سایت‌های جهان با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس توسعه یافته‌اند که این CMS محبوب بر پایه‌ی زبان PHP توسعه داده شده است. جذابیت وردپرس، داشتن جامعه‌ی برنامه ‌نویسان فعال و این قابلیت که وب‌مسترها می‌توانند بدون دانش فنی از آن بهره ببرند، از جمله مواردی هستند که باعث توسعه و محبوبیت بیشتر زبان PHP می‌شوند.

از طرفی دیگر، بیش از 70% از وب سایت‌های موجود در ایران، از جمله لیدرهای بازار وب (اسنپ، اسنپ فود، نت برگ، دیجی‌کالا، الوپیک و...) زبان برنامه نویسی PHP را به عنوان زبان اصلی خود انتخاب کرده‌اند. این موضوع نشان دهنده‌ی این است که دامنه‌ی کاربرد PHP در حوزه‌ی وب بسیار زیاد و فراگیر می‌باشد.

آینده زبان PHP - انعطاف‌پذیری زبان PHP

انعطاف پذیری زبان PHP مزایا و معایب خاص خود را دارد. شاید بتوان گفت ساختار منعطف این زبان به‌گونه‌ای است که امکان کدنویسی کثیف را تا حد زیادی برای برنامه‌نویس فراهم می‌کند که یکی از دلایل آن، html embedded بودن زبان است. اتفاقی که میزان استفاده از PHP را در پروژه‌های شخصی افزایش داده و ممکن است در ابتدای مسیر یادگیری خوشایند افراد تازه‌کار باشد، در حالی که حتی این افراد نیز می‌بایست استانداردهای کدنویسی را از همان ابتدا رعایت کنند.

البته چنین انعطافی هزینه‌ی یادگیری زبان یا به اصطلاح Learning Curve را نیز کاهش داده است که باعث جذب افراد بیشتری به این زبان می‌‌شود.

در مقابل PHP، زبانی مانند جاوا از انعطاف کمتری برخوردار است و برنامه‌نویس را ملزم به استفاده از اصول شی‌گرایی و رعایت قواعد خود می‌کند. این ساختارمندی در زبان جاوا، آن را تبدیل به گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در پروژه‌های بزرگ سازمانی کرده است.

امکانات زبان PHP

زبان php در آینده

زبان PHP امکانات بی‌نظیری برای توسعه‌ی وب ‌اپلیکیشن‌ها و وب ‌سایت‌ها در اختیار برنامه ‌نویسان قرار داده است. برای این که با استفاده این زبان بتوانیم به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت دسکتاپ بپردازیم نیز تلاش‌هایی صورت گرفته و ابزارهایی وجود دارد؛ اما PHP مناسب این کار نیست و این حوزه را به سایر رقبای قدرتمند خود واگذار کرده است تا اهداف خود را در حوزه‌ی توسعه‌ی ‌وب پیش ببرد.

از دیگر مزایای این زبان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • متن باز (Open Source) بودن زبان PHP
  • مقیاس‌پذیری
  • داشتن سرعت بالا
  • امنیت زبان
  • بهینه بودن هزینه‌های یادگیری (مالی و زمانی)
  • هزینه پایین راه‌اندازی و توسعه
  • انعطاف بالا

از جمله رقبای PHP در حوزه‌ی وب می‌توان به پایتون، روبی و جاوا اشاره کرد. زبان‌هایی (به‌ویژه پایتون) که در سال‌های پیش‌رو احتمالا بخشی از بازار PHP را از آن خود می‌کنند اما همچنان در سایه‌ی آن باقی می‌مانند. البته این موضوع که زبان PHP به‌ سختی قابل جایگزینی‌ می‌باشد، ممکن است یکی از نقاط ضعف آن محسوب شود.

آینده زبان PHP - استفاده از PHP در پروژه‌های بزرگ

اگر PHP درحال افول باشد، باید شاهد کنار گذاشته شدن آن از ساختار پروژه‌های بزرگ باشیم؛ اما در حال حاضر سایت‌های بزرگی مانند فیسبوک، یاهو، ویکی پدیا، وردپرس، پینترست و... از PHP یا نسخه‌ی دگرگون شده‌ی آن استفاده می‌کنند. مقیاس‌پذیری یکی از چالش‌های اصلی در توسعه‌ی پروژه‌های بزرگ است؛ اما ابزارهای دواپس (DevOps) و مقیاس پذیری به ‌قدری پیشرفت کرده‌اند که می‌توان با مقیاس‌پذیر کردن زبان‌های کند از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ استفاده کرد. پیش‌تر گفتیم که کمتر پیش می‌آید از PHP در پروژه‌های سازمانی و بزرگ استفاده شود؛ اما این امکان وجود دارد که با داکر (Docker) و کوبرنتیز (Kubernetes) بتوانیم PHP را مقیاس‌پذیر کرده و نرم‌افزارهای بزرگی را با این زبان توسعه دهیم.

بنابراین با وجود ابزارهای دواپس دیگر نیازی نیست بابت مقیاس‌پذیر بودن نرم افزار نگران باشید. اکوسیستم و فریم ورک‌های زبان PHP همواره در حال پیشرفت و توسعه هستند و در بروزرسانی‌های جدید بر امکانات آن‌ها افزوده می‌شود. برای نمونه فریمورک لاراول، تا حد زیادی سهولت توسعه‌ی نرم افزارهای مقیاس‌پذیر را افزایش داده و به یک گزینه‌ی مناسب برای افراد علاقه‌مند به توسعه‌ی بک اند تبدیل شده است.

آیا به‌زودی شاهد افول PHP خواهیم بود؟

افول زبان PHP

حتی اگر فرض کنیم که زبان برنامه نویسی PHP، روزی از بین برود، در صورتی که مفاهیم برنامه نویسی را به خوبی آموخته باشید و به سینتکس‌های زبان وابسته نباشید، مشکلی نخواهید داشت زیرا به راحتی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی سینتکس زبان دیگری را بیاموزید. برنامه نویسانی که با مفاهیم مستقل همچون مهارت‌های حل مسئله، مفاهیم شی گرایی، ساختمان داده‌ها و الگوهای طراحی آشنا هستند، به راحتی می‌توانند چندین زبان برنامه نویسی را بیاموزند و پس از منسوخ شدن یک زبان به زبان دیگری کوچ کنند.

فراموش نکنید که 90% برنامه‌نویسی از مفاهیم و تنها حدود 10% آن از سینتکس تشکیل شده است. پس با یادگیری و تقویت درک خود از مفاهیم اساسی، در صورت افول یک زبان می‌توانید به‌راحتی زبان دیگری را انتخاب کرده و اهداف خود را پیش ببرید. گرچه زبان PHP به‌ هیچ‌ وجه قصد عقب‌ نشینی ندارد و در سال‌های پیش‌رو، شاهد قدرت‌‌نمایی آن در توسعه‌ی وب خواهیم بود؛ پس با خیال راحت به یادگیری و فعالیت در این حوزه ادامه دهید.

لینک پادکست در اپلیکیشن کست باکس و شنوتو و ناملیک

پادکست آینده php را می‌توانید از اپلیکیشن‌های کست باکس و شنوتو گوش دهید.

بازار کار PHP در آینده چگونه خواهد بود؟

PHP یک زبان مفسری متن باز، رایگان، انعطاف‌پذیر، مقیاس پذیر، پرسرعت و امن می‌باشد. درصد بالایی از وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های موجود در سطح اینترنت با استفاده از زبان PHP توسعه یافته‌اند و حتی بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب نیز از این زبان قدرت گرفته‌اند. بنابراین نیازی نیست در مورد منسوخ شدن این زبان نگرانی داشته باشیم.

حتی در صورتی که پس از گذشت چندین سال، برای این زبان جایگزین دیگری پیدا شود و این اتفاق رخ دهد نیز در صورتی که بر مفاهیم مستقل و اصلی برنامه نویسی تسلط داشته باشیم، به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می‌توانیم زبان جدید را بیاموزیم و از آن در پروژه‌های خود استفاده کنیم. تاکنون هیچ کدام از نشانه‌های منسوخ شدن در زبان PHP مشاهده نشده است و بروزرسانی‌های جدید توسط جامعه‌ی قدرتمند PHP به‌طور منظم منتشر می‌شود؛ علاوه بر این، روز به روز شاهد گسترش استفاده از PHP و افزایش تعداد علاقه‌مندان به یادگیری این زبان هستیم.

با توجه به این‌که این زبان ساختار بزرگ‌ترین سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های جهان را تشکیل داده است، انتظار می‌رود که نه تنها حضور این زبان برنامه نویسی در دنیای وب کمرنگ نشود، بلکه روز به روز به طرفداران و کاربران آن افزوده شود. به نظر شما آینده زبان PHP چگونه خواهد بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با درمیان بگذارید.

اگر می‌خواهید بیشتر در زمینه برنامه نویسی PHP مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی PHP علاقه داری، با شرکت در دوره‌ی آموزش PHP در کمتر از یک سال به یک متخصص PHP تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه، کسب درآمد و یادگیری مباحثی مثل لاراول هستی.

۵۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
مبین جواری ۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۰۹

درود، البته درسته php قدرت و کارایی بالایی در وب داره ولی رقبایی که داره ضعیف‌تر از php نیستند.

محمد ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۰۵

واقعا من بیشترین نگرانی که داشتم این بود که سرعت php کمه که فهمیدم نه سرعتش خیلی بالاس

Amir Aziz ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۲۵

چرا ديگر سون كست نمي زارين

نازنین کریمی مقدم ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۸

درود در حال حاضر در حال به روزرسانی و تجمیع مقالات قبلی سایت تا به امروز هستیم و بعد از اون سون کست‌ها رو دوباره استارت میزنیم. ممنون که با ما همراه هستید.

امین ۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۷

سلام من الان زبان برنامه نویسی php رو 60 درصد یاد گرفتم میخوام همزمان با ادامه اموزش پروژه کاری هم داشته باشم بتونم کسب در امد داشته باشم باید چکار کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰

سلام چون جواب سوالتون در قالب کامنت نمیگنجه و ممکنه برخی نکات رو از دست بدیم، توصیه میکنم مقاله <a href="https://7learn.com/programming/php/make-money-from-php" rel="noopener" target="_blank">روش‌های کسب درآمد از PHP</a> رو مطالعه کنید.

یک توسعه دهنده ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۲۴

دوستان چرا انقدر گارد گرفتید، اینجا کسی نگفت ASP بدرد نمیخوره بندازیم بره فقط PHP هرکسی علاقه ای داره ، واقعا این به چشم دیدم دوستانی داشتم ک از PHP متنفر بودن و دوستانی هم داشتم که از ASP متنفر بودن هر دو گروه هم طراحی وب کار میکنن یکی دلیلش این بود کلا با ساختار PHP حال نمیکرد یکی دیگ دلیلش این بود با PHP حال خوبی داشت، از ASP حس خوبی نمیگرفت :/ چرا بیخودی گارد میگیرید :/ همه زبان‌های برنامه نویسی در جایگاه خودشون کاربرد دارن یکی مثل Python همه جا رخنه کرده یکی مثل PHP فقط تو وب

نازنین کریمی مقدم ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵

درود بر شما با نظرتون کاملا موافقم.

لیانا ۰۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۲۲

آینده زبان PHP واقعا روشن هست. یادگیری PHP رو از دست ندید.

نازنین گودرزی ۰۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۲۳

بله درسته. PHP یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی هست که بازار کار خوبی هم داره.

AMIRREZA ۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹

خیلی ممنون ! عالی بود واقعا ، لطفا لطفا بیشتر محتوای خوب بصورت پادکست بذارین ممنون

پیمان ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۰

عالی بود ..ممنون ❤❤❤

mahdi.nd ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۴۳

باید درنظر بگیریم که در حال حاضر php یک زبان اسکریپت نویسی هست نه برنامه نویسی در حالی که asp.net و asp.net core فریمورک هستن که خودشون از هسته فریم ورک .net قدرت میگیرن. شما باید دوتا زبان رو باهم و همینطور دوتا فریم ورک رو باهم مقایسه کنید به عنوان مثال زبان اسکریپت نویسی PHP رو میتونید با زبان برنامه نویسی شی گرای C# مقایسه کنید، درسته که PHP هم مفاهیم شی گرایی رو داره اما به پای C# نمیرسه و در حال حاضر C# یک زبان مدرن محسوب میشه فریم ورک لارول میتونید با .asp net core مقایسه کنید (پرفورمنس .net بیشتره، در واقع برای پروژه‌های بزرگ سازمانی عموما از .net استفاده میکنن) asp.net core یک فریم ورک خیلی قدرتمند هست که فکر نکنم هیچ کدوم از فریم ورک‌های PHP و سایر زبان‌ها در حال حاضر به پاش برسن چرا که تو این فریم ورک از هر کدوم از زبان‌های پشتیبانی شده نظیر C#, F#, VB میتونی کد بزنی در کل انتخاب زبان برنامه نویسی بر میگرده به علاقه و پروژه مورد نظر درواقع یک موقعیت شغلی هست به اسم Dev OPS که کارش مهندسی نرم افزاره، بهش میگی میخوام پروژه شبکه اجتماعی استارت بزنم Dev OPS انواع معماری‌های مورد نیاز رو میچینه مثلا میگه از زبان Python، دیتابیس MongoDB که NoSQL هست، از فلان دیزاین پترن، انگولار و... استفاده کن حالا اگه بگی پروژه فروشگاه میخوام میگه PHP, MySQL, VueJS پروژه‌های سازمانی هم اغلب با .net توسعه داده میشن در نتیجه در جایگاه حرفه ای پروژه تعریف میشه و بعد ابزارها و معماری‌ها انتخاب میشن زبان PHP هم درحال حاضر اسکریپت نویسیه اما آینده قابل پیشبینی نیست، ظاهرا داره به سمت زبان برنامه نویسی شدن پیش میره چرا که قابلیت‌های شی گرایی بیشتری بهش اضافه میشه و همینطور برای PHP یک کامپایلر در حال توسعه دادنه خوب توسعه اش بدن قطعا روز به روز بهتر میشه و جایگاه خاص خودشو حفظ میکنه مثلا برای ساختن یه خونه ویلایی هیچ وقت نمیای از تیر آهن برای ستون استفاده کنی بجاش میله گرد استفاده میکنی تو برنامه نویسی هم همینطوره هر ابزاری برای کار‌های خاصی کاربرد بهینه‌تری دارن و همینطور هزینه‌ها باید در نظر گرفته بشن نکته آخر هیچ جامه نرم افزاری یه شبه نابود نمیشه هروقت دیدی زبانی رو به افول یا بازار کار یه زبان داره ضعیف میشه خودتو برای کوچ کردن آماده کن و بجای نگرانی یکی رو انتخاب کن و راهتو ادامه بده مرسی از وقتی که گذاشتی برای خوندنش.

نازنین کریمی مقدم ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰

ممنون که تجربیاتتون رو به اشتراک گذاشتید :)

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۰۳

سلام نکات خیلی ارزشمندی بود مچکر ...امکانش هست یک راه ارتباطی بدین؟ چنتا سوال داشتم

Mohammad Javad Rezvani ۰۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵

سلام به همه فقط اینکه بنظر شما میشه روی PHP تا ۱۰ سال دیگه حساب کرد؟

سامان عزیزی ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۴۸

سلام هر زبان برنامه نویسی یک کاربرد خاصی داره و در ایران اکثر سایت‌های ایران با زبان PHP نوشته شده اند و همانطور که مستحضرید اکثر CMS‌ها نیز با زبان PHP نوشته شده اند و در ضمن در دنیای برنامه نویسی زبان برنامه نویسی چندان اهمیت زیادی ندارد بیشتر متخصص بودن در یک زمینه خاص اهمیت دارد مثلا شما متخصص PHP باشید ده سال که هیچ 50 سال آینده هم میتونید کار کنید و کار داشته باشید چون ضمن متخصص بودن شما در حال یادگیری هستید و به دانش هاتون اضافه میشه موفق باشید

حسین سلطانیان ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۱۵

ممنون از مقاله خوبتون . متاسفانه یا خوشبختانه یه برنامه نویس باید همیشه آماده کوچ کردن باشه . حالا دیر یازودباید کوچ کرد

مهدی علامه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۴۷

سلام حسین جان خیلی ممنون اره حق با شماست، البته برنامه نویسی که بر کانسپت‌ها مسلط باشد، مشکلی برای مهاجرت به زبان‌های دیگه را نخواهد داشت.

آرش ۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۴۴

کاش مقاله بر اساس آمار‌ها stackoverflow می‌نوشتید درسته که php بیشترین استفاده شده است ولی سرعت رشد شدیدا بالا nodejs فراموش نکنید رشد زیاد فریم ورک‌های ui جاوااسکریپت باعث شده برای بک هم خیلی همون node انتخاب کن مخصوصا از ۲ سال پیش یک مورد دیگه اینکه هیچ چیزی در دنیا وب قابل پیشبینی نیست وقتی اپل اومد اکشن اسکریپت و از بین بورد چون گفت امنیت نداره یک زبانی که توسط یک غول نرم افزاری پشتیبانی میشد

مهدی علامه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۰۶:۵۸

سلام آرش عزیز در این مقاله بنده با تکیه بر آمار رسمی میزان استفاده از زبان PHP و روند بروزرسانی‌ها آن به بررسی آینده این زبان پرداختم. آمار مربوط به سایت هایی مثل Stackoverflow بر اساس نظرسنجی ها، تعداد سوالات مربوط به یک زبان و... هستند و بیشتر برای ارزیابی میزان محبوبیت زبان‌ها استفاده می‌شود. ولی در این مقاله قصد اصلی بنده این بود که بررسی کنم آیا در آینده امکان دارد که دیگر از این زبان استفاده نشوند؟ که به دلیل اینکه این زبان تشکیل دهنده هسته‌های اصلی وب سایت و تکنولوژی‌های مطرح سمت وب می‌باشد تا چندین سال آینده، این امکان دور از واقعیت خواهد بود. این در حالی است که انجمن توسعه دهندگان PHP روز به روز در حال افزایش پشتیبانی و افزودن ویژگی‌های جدید به این زبان می‌باشد. بنده هم با نظر شما موافقم، در دنیای تکنولوژی نمی‌توان هیچ چیز را به صورت قطعی پیش بینی کرد و بنده تلاشم این بود که بر اساس واقعیت حال حاضر این موضوع رو بررسی کنم. تشکر بابت نظرتون?

mohamad ۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹

باسلام مقاله‌های شما خیلی روان هستند واین نقطه قوت شماست کاش مقاله ای هم داشته باشید زبانهایی که تاحدی به هم مربوط اند رو باهم مقایسه کنید بنده خیلی درمورد زبان‌ها تحقیق کردم اخرش phpوjsرو انتخاب کردم به نظرم درحال حاضر بهترین انتخاب سمت وب هست مثلا وب اپلکیشنی درست کنی که با لاراول جاوا اسکریپت نودجی اس وسمت ui باریکت نوشته شده باشه عالی میشه

مهدی علامه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۲۲

سلام محمد عزیز تشکر بابت بازخوردت انشالله در مقالات آینده بیشتر در مورد این زبان‌ها مطلب خواهیم گذاشت.

علی ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۰۴:۳۳

سلام وقت بخیر مقاله‌های سایتتون واقعا کاربردی هستند. ممنونم.

مهدی علامه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۰۶:۵۶

سلام علی عزیز خیلی خوشحالم که از این مقالات استفاده کردید? تشکر

جواد ۰۴ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۴۸

سلام و خسته نباشید آقای مهدی علامه خیلی دوست دارم یه مقاله درباره عملکرد php نصب به سایر زبان‌ها به صورت کلی برا ما بزارید تا ما هم روشن شیم و بیایم سمت PHP?

مهدی علامه ۰۴ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۴۷

سلام، ممنونم جواد عزیز حتما عملکرد زبان برنامه نویسی PHP را با سایر زبان‌های سمت سرور مقایسه خواهیم کرد. البته در پست زیر هم می‌تونید مزایای این زبان رو بشناسید. https://7learn.com/blog/why-do-we-choose-php البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که انتخاب زبان برنامه نویسی باید بر اساس هدف و نیاز شما باشه با تشکر

جواد ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲

با سلام خدمت شما و دوستانتان زبان php مثل سایر زبان‌های دیگه خوبی و بدی‌های خودش رو داره اینکه دیجی کالا از دات نت رو php سوییچ کرده دلیل بر خوب بودن نیستش همیشه جنگ بر سر زبان زیاد بوده و هستش منم طرفدار asp و سی شارپ هستم که جدیدا وارد دنیای اپن سورس‌ها شده و میشه گفت آینده خوبی داره چون شما با دونستن php فقط تحت وب کار میکنید ولی با دونستن سی شارپ میتونید بازی، سایت،اپلیکیشن و نرم افزار تحت ویندوز بنویسین مخصوصا با ورژن جدید فریم ورک net core که یک کد استاندارد بزن همه جا استفاده کن هستش از مزایای asp هم بگم که دیگه الان خودش رو با php مقایسه نمیکنه و مقایسش شده با فریم ورک هایی مانند Node یا Ruby 1- سورس باز است 2- Cross-Platform 3- نصب پهلو به پهلو 4- سرعت 5- دیتابیس Entity Framework مشابه تو php شاید باشه جستجو نکردم ابزار قوی هستش مخصوصا code first 6- میکرو سرویس ها 7- Docker 8- سی شارپ 9- ویژوال استودیو 10- اکو سیستم اگر فریم ورک ASP.NET Core را با ابزاری مانند Node.js مقایسه کنید می‌بینید که گوگل فقط فریم ورک مبنای Node را پیاده میکند. برای توسعه ی وب باید به سراغ فریم ورکهای سورس بازی بروید که توسط اشخاص سوم طراحی شده است که هر زمان ممکن است کار را تعطیل کنند و به سراغ سرگرمی دیگری بروند. در بسیاری از فریم ورکها اصلا ابزاری مشابه Entity framework وجود ندارد. اگر شما مزایای استفاده از ASP NET Core را با هر فریم ورک دیگری مقایسه کنید می‌بینید که گزینه ی بهتری وجود ندارد.

مهدی علامه ۰۳ فروردین ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰

سلام دوست عزیز قصد این مقاله مقایسه زبان ASP با PHP نبوده است. زیرا قطعا هر دو زبان مزایا و معایب خاص خود را دارند که متناسب با هدف مد نظر شما باید یکی از زبان‌های برنامه نویسی انتخاب شوند. هدف از این مقاله بررسی جایگاه زبان برنامه نویسی PHP در سال‌های آینده بوده است. اما به صورت کلی عملکرد فعلی زبان PHP نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی به صورت نسبی بهتر بوده است. با تشکر

حمیدرضا اکبرنژاد ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱

سلام و تشکر از جناب علامه. قشنگ معلومه عشق پی اچ پی هستین ها? ولی خب جسارتا اونجایی که میفرمایین در یک کلام "خیر" زیاد موافق نیستم. هممون سرنوشت نوکیا رو میدونیم چی شد. حالا درسته اونا بدنبال نوآوری و خلاقیت و ابتکار نرفتن، و نابود شدن، ولی این امکان برای پی اچ پی هم وجود داره و صرف جامعه آماری بالاش شاید نشه استدلال 100 در 100 کرد که پی اچ پی ماندگاره بخصوص با زبون‌های و فریم ورک‌های پرسرعت جدیدی که من فقط اسمشونو شنیدم مثل جانگو آنگولار و ... فقط یه انتقاد بکنم اگه اشکالی نداشته باشه(داخل یه مقاله دیگه چندتا انتقاد کردم دیگه اونجا روم نشد گفتم زیاد شد?) این که منوی سایتتون واقعا رو اعصابه به معنی واقعی کلمه. به محض این که موس از روی کلمه "آموزش برنامه نویسی" رد میشه زیر منو باز میشه و کلا باید بری بیرون از اون زیر منو تا دوباره بسته بشه. اگه ممکنه کاری کنین که موس که رفت روش حداقل یه مکث 2 دهم ثانیه ای لازم باشه تا زیرمنو باز بشه و آزاردهنده نباشه اینقدر. خیلی ممنون

مهدی علامه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴

سلام حمیدرضا عزیز تمام سعی بنده این است که به صورت منصفانه یک موضوع رو نقد و بررسی کنم. در بخشی که اشاره کردم PHP در چند سال آینده هنوز پا بر جا می‌ماند صرفا بر اساس جامعه آماری بالا اون نبوده! PHP جز اساسی زیرساخت‌های وب است و به این راحتی نمی‌تونیم اون رو از دنیای وب جدا کنیم! مثلا زبان C را در نظر بگیرید که زبان‌های برنامه نویسی و سیستم عامل‌های مطرحی مثل ویندوز بر پایه آن شکل گرفته اند و با گذشت این همه سال و پیشرفت تکنولوژِی همچنان این زبان کاربرد خود را حفظ کرده است. چون تغییر این زبان به معنای تغییر تمام تکنولوژی هایی است که بر اساس آن پیاده سازی شده اند. PHP در دنیای وب حکم زبان C در دنیای برنامه نویسی را دارد. چراکه 80 درصد وب سایت‌های جهان و سیستم‌های تولید محتوا بر اساس آن ایجاد شده اند. و مطمئنا به سادگی زبانی نخواهد آمد که جای PHP را بگیرد و زیر ساخت را تغییر دهد. همچنین به این نکته هم اشاره کردم که انجمن توسعه دهندگان PHP دست رو دست نخواهند گذاشت و برای حفظ میراث خود روز به روز در حال توسعه و پیشرفت این زبان می‌باشند. بسیار ممنونم بابت بازخورد‌های عالی و سازندتون...انشالله به زودی از ظاهر جدید سایت رونمایی می‌شود و امکانات بسیار زیادی به سایت سون لرن اضافه خواهد شد تشکر بابت همراهیتون

امین ۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰

مقاله بسیار خوب و انگیزشی بود.سپاس

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۳۹

خیلی خوشحالم که این مقاله رو خوندید، تشکر?

علیرضا ۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۴

مطلب جالب و مفیدی بود مخصوصا اون قسمت کامپایلر jit برام جالب بود ممنون از نویسنده محترم.

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۳۴

خواهش می‌کنم علیرضا عزیز?

اسماعیل ۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۰۲

جالب بود ولی حس میکنم خیلی یک طرف به قاضی رفتین . ممنونم

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۳۷

مرسی بابت بازخوردت اسماعیل عزیز اما همیشه سعی من این بوده که بدون جانب داری و براساس مستندات مقاله بنویسم و زبان PHP به خوبی تونسته طی این چند سال جای پای خودشو در دنیای وب محکم کنه و بعد از آپدیت به ورژن 7، نشون داد که پتانسیل بالایی داره برای بهبود و افزایش کاربرد تشکر

محمد نقلانی ۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۲۱

سلام بازهم یک کار عالی و پر محتوا . کاشکی میشدتو کامنت‌ها کاربری رو تگ کرد تا بشه از این مقاله به عنوان جواب در مقابل بحث چرا PHP محبوب هست استفاده کرد .( به این ایده حتما فکر کنید ) مهدی جان عالی می‌نویسی عــــــــــالی و پر بار .

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۴۷

سلام محمدجان مرسی بابت لطفی که داری? انشالله بعد از عید شاهد تغییرات بسیاری در سون لرن خواهید بود و سعی می‌کنیم به بهترین شکل رضایت شما را کسب کنیم (فعلا باید برای اشتراک گذاشتن پست‌ها می‌تونید از باکس به اشتراک گذاری مطالب استفاده کنید) تشکر❤

MrSharifi ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۴۸

بسیار عالی، تشکر.

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۳۸

خواهش می‌کنم، ممنون

غلامعلی جعفر زاده ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷

من از مطالب خوبتون لذت بردم .واقعا ازتون از صمیم قلب تشکر میکنم.......

مهدی علامه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۰

تشکر دوست عزیز?

میلاد کیهانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۵۹

مطلب بسیار مفید و زیبایی بود.

مهدی علامه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰

سلام دوست عزیز تشکر?

Daniel Yousefi Far ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۳۲

سلام. من دو سالی میشه که با PHP کار میکنم، واقعا عاشق PHP شدم. میدونید دیجی کالا با عرضه نسخه جدید سایتش یا اینطور بگم با عرضه سوپرنوا از زبان ASP. Net به PHP مهاجرت کرد. ولی متاسفم برای سایت‌های دولتی که تا هنوز از ASP.NET استفاده می‌کنند. تا یادم نرفته من از ASP.NET متنفرم!!![codeBox]Long live the &lt;?php echo 'php' ?&gt;[/codeBox]

مهدی علامه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۵:۴۳

سلام دانیال جان اره،به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردی در پست‌های قبلی علت گرایش لیدرهای بازار به سمت PHP رو بررسی کردم https://7learn.com/blog/why-do-we-choose-php البته تا جایی که اطلاع دارم، وب سایت‌های دولتی هم دارند به سمت PHP مهاجرت می‌کنند ?

جواد ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷

دوست عزیز اینکه دیجی کالا سوییچ کرده روی php دلیل نیست که asp بده دیجی کالا مشکل بزرگش دیتابیسش بود که هرچقدر سخت افزار اضافه میکرد کم میاوردش و اگه بخواین شما نگاه کنین کدهای asp دیجی کالا برای سری mvc بودش ن سری core همونطور که php دوران اوجش از نسخه 7 به بعد بودش لطفا با دلیل بگین که php سر‌تر از asp net core هستش...

امیرحسین ۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸

دیجی کالا فقط و فقط از asp.net به php سوییچ کرد چون تیم فنی شرکت عوض شد ولاغیر، php در ایران فقط جزو زبان‌های خوب محسوب می‌شود و بازار کار خوبی دارد همان طور که ترافیک سایت لاراول طبق الکسا، ایران بیشترین سهم را داراست. در کشورهای مختلف رنکینک زبان‌های مختلف متفاوت می‌باشد، من یک پیش بینی می‌کنم از آینده php شما این رو هرجایی می‌خواید یادداشت کنید، php نهایتا ۵ سال دیگر از ۸۰ درصد استفاده در دنیا به زیر ۴۰ درصد خواهد رسید، و تیم‌های برنامه نویسی ایران هم ناچار به سوییچ به زبان‌های دیگر می‌شوند.

مهدی علامه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۳۱

سلام امیرحسین عزیز درست است ولی اینکه چرا تیم فنی شرکت عوض شد تا حدودی به خاطر ساختار ضعیف اولیه وبسایت بود که با ASP نوشته شده بود و این ساختار غیر صحیح هزینه بالایی برای دیجی کالا به همراه داشت. در مورد نکته دومی که گفتی، درست است. چراکه PHP در ایران از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور دیگر بسیار پرکاربردتر است ولی امکان داره در کشورهایی دیگر این امر صادق نباشه. ولی بر اساس نظرسنجی‌ها و آمارها معتبر از میزان استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف، PHP پرکاربردترین زبان سمت سرور است. تشکر

محمدرضا ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷

قطعا همینطوره ممنون خیلی خوب بود

مهدی علامه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۳:۰۵

سلام محمدرضا عزیز، خوشحالم که از این مقاله استفاده کردید

  • آینده زبان PHP - ویژگی‌های و تغییرات زبان PHP
  • امکانات زبان PHP
  • آینده زبان PHP - استفاده از PHP در پروژه‌های بزرگ
  • آیا به‌زودی شاهد افول PHP خواهیم بود؟
  • لینک پادکست در اپلیکیشن کست باکس و شنوتو و ناملیک
  • بازار کار PHP در آینده چگونه خواهد بود؟
اشتراک گذاری مقاله در :