سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
اصول و مبانی طراحی UI و UX وب‌سایت چیست؟
اصول و مبانی طراحی UI و UX وب‌سایت چیست؟ طراحی، طیف گسترده‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد و تنها به طراحی گرافیکی محدود نمی‌شود. امروزه استفاده از واژه‌ی طراحی در دنیای برنامه‌نویسی و وب، بسیار بیش‌تر از گذشته به گوش می‌رسد. موتورهای جست‌وجو هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها، طراحی و ریسپانسیو بودن آن‌ها را نیز مد نظر قرار می‌دهند و در واقع به همین دلیل است که در سال‌های اخیر طراحی وب ریسپانسیو از اهمیت و محبوبیت بیش‌تری برخوردار شده است. اما اصول و مبانی طراحی رابط و تجربه‌ی کاربری چیست و چگونه می‌توان طرح‌هایی استاندارد و کاربرپسند ایجاد کرد؟ چگونه می‌توانیم به گونه‌ای طراحی کنیم که هیچ کارفرمایی نتواند ما را نادیده بگیرد؟ در ادامه‌ی مقاله اصول و مبانی طراحی UI و UX ، به این سئوالات پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

7 اصل اساسی طراحی رابط وب‌سایت

موفقیت هر وب‌سایتی به نحوه‌ی طراحی آن بستگی دارد. این که آیا طراحان در هنگام توسعه‌ی آن نهایت دقت و ظرافت را به خرج داده‌اند یا خیر. در این‌جا منظور ما از طراحی، صرفا طراحی بصری نیست؛ بلکه موفقیت یک طراحی خوب بر اساس عملکرد، قابلیت استفاده و دارا بودن مشخصه‌های سودمند برای کاربران تعیین می‌شود. حتی ممکن است برخی از سایت‌ها که از لحاظ ظاهری بسیار ساده هستند، در گوگل عملکردی شگفت‌انگیز داشته باشند. از آنجا که وب‌سایت شما چهره‌ی تجارت شماست و اکثر مشتریان بالقوه در اولین مواجهه، با وب‌سایت شما رو به رو می‌شوند؛ رعایت استانداردها و احتیاط در طراحی، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. بنابراین، طراحی صفحات وب نسبت به آنچه فکر می‌کنید، نقش مهم‌تری در نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری دارد. علاوه بر این وجود هر گونه نقص در طراحی هر جنبه از وب‌سایت، می‌تواند منجر به تخریب وجهه‌ی برند شما شود. در ادامه‌ی مقاله‌ی اصول و مبانی طراحی UI و UX هفت اصل اساسی در طراحی رابط کاربری وب‌سایت که باید هنگام تدوین مورد تامل قرار گیرند را به شما معرفی خواهیم کرد. این اصول طراحی به طور قطع به طراحان وب کمک می‌کنند تا طرح‌هایی هیجان‌انگیز، کاربرپسند، کارآمد و جذاب ایجاد کرده و قابلیت استفاده‌ی یک وب‌سایت را تقویت کنند.

1. طراحی ساده، بهترین است

قراردادن بیش از حد از عناصر در صفحه ممکن است منجر به منحرف‌شدن بازدیدکنندگان از هدف اصلی وب‌سایت شما شود. سادگی در طراحی یک صفحه‌ی وب همواره موثر خواهد بود. طراحی زنده‌ و تمیز وب‌سایت شما نه تنها آن را جذاب می‌کند، بلکه به کاربر کمک می‌کند تا از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر به صورت یکپارچه حرکت کند. بارگیری یک وب‌سایت با عناصر فراوان که به هدف کاربر کمک نمی‌کند می‌تواند ناامیدکننده و غیرحرفه‌ای به نظر برسد. طراحی خود را تا حد امکان ساده نگه دارید تا بازدیدکنندگان بتوانند آن را آسان و راحت حس کرده و مسیر خود را به راحتی پیدا کنند.

2. ثبات در طراحی

ثبات در طراحی وب‌سایت اهمیت زیادی دارد. به عناصر طراحی در صفحات وب‌سایت سون لرن توجه کنید. می‌توان دریافت که فونت‌ها، اندازه‌ها، عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها و استایل‌ دکمه‌ها در کل صفحات وب‌سایت یکسان هستند. همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنید. فونت‌ها و رنگ‌های مناسب را برای متن‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر تعیین کنید و در طول توسعه از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از CSS، SCSS یا SASS برای حفظ اطلاعات کامل در مورد استایل‌ها و عناصر طراحی، مفید خواهد بود. بیش‌تر بدانیم: راهنمای کاربردی استفاده از رنگ‌ها در طراحی رابط کاربری UI 7 قانون اساسی برای طراحی دکمه‌ها در UX

3. سازگاری با موبایل

با توجه به استفاده‌ی روزافزون از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و فبلت، طراحی وب‌سایت شما باید با تمامی این نمایشگر‌های مختلف سازگار باشد. اگر طراحی وب‌سایت شما از تمامی اندازه‌های صفحه پشتیبانی نمی‌کند، این احتمال وجود دارد که در نبرد با رقبای خود شکست بخورید.

4. استفاده از پالت رنگ‌بندی و تصاویر متناسب

ترکیب رنگی مناسب، کاربران را به خود جلب می‌کند در حالی که یک ترکیب ضعیف می‌تواند منجر به حواس پرتی شود. این امر شما را به انتخاب یک پالت رنگی مناسب برای وب‌سایت خود ملزم می‌کند. استفاده از یک ترکیب رنگی مناسب می‌تواند فضای دلپذیری را ایجاد کند و در نتیجه تأثیر خوبی بر بازدیدکنندگان خواهد گذاشت. همچنین می‌توانید با انتخاب یک پالت رنگی مکمل، زیبایی ظاهری را در طراحی وب سایت خود تجربه کنید. به یاد داشته باشید از فضای سفید نیز استفاده کنید زیرا مانع از آشفتگی طراحی وب سایت شما می‌شود. همچنین، از استفاده بیش از حد از رنگ‌ها خودداری کنید. 3 یا 4 رنگ برای ایجاد یک طراحی جذاب و واضح در کل وب سایت کافی است. این مورد در رابطه با تصاویر نیز صدق می‌کند. توصیه می‌شود در یک صفحه از چندین تصویر پر جنب و جوش و شلوغ استفاده نکنید. بیش‌تر بدانیم: کم کردن حجم عکس

5. بارگیری سریع و آسان

در دنیایی که ما از تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و... برای سرعت بخشیدن به کارهای روزانه‌ی خود استفاده می‌کنیم، هیچ‌کس وب‌سایتی را که بارگیری آن زمان زیادی به طول می‌انجامد را دوست ندارد. شما می‌توانید با بهینه‌سازی اندازه‌ی تصاویر و کاهش تعداد درخواست‌های HTTP از طریق ترکیب کدهای CSS یا JavaScript به یک فایل مرکزی، سرعت بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید. همچنین برای افزایش سرعت بارگذاری پیشنهاد می‌شود تا فایل‌های HTML ،JavaScript و CSS را فشرده سازی کنید.

6. پیمایش آسان

مطالعات نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان زمان بیش‌تری در وب‌سایت‌هایی که دارای پیمایش آسان هستند، می‌گذرانند. استفاده از Breadcrumbs و طراحی منطقی و سلسله مراتبی صفحات می‌تواند پیمایش کاربران را در صفحات سایت شما آسان‌تر کند. شما باید "قانون سه کلیک" را دنبال کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات موردنیاز خود را با سه کلیک دریافت کنند.

7. برقراری ارتباط

هدف نهایی بازدیدکنندگان از سایت شما این است که اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورند و اگر سایت شما قادر به برقراری ارتباط موثر با بازدیدکنندگان باشد، آن‌ها زمان بیش‌تری را در سایت شما می‌گذارنند و در آینده نیز به شما سر می‌زنند. برای دست‌یابی به این هدف می‌بایست در تولید محتوای خود از اصول سئو بهره بگیرید. difference between web design and web developing اصول و مبانی طراحی UI و UX بیشتر بخوانید: نویسنده UX کیست؟ معرفی شغل UX Writing

تفاوت بین طراحی وب و توسعه‌ی وب چیست؟

در ادامه‌ی مقاله‌ی اصول و مبانی طراحی UI و UX به توضیح وظایف طراح وب و توسعه دهنده‌ی وب ‌می‌پردازیم. اگر در ابتدای راه و مسیر برنامه‌نویسی هستید ممکن است طراحی وب و توسعه‌ی وب را با یکدیگر اشتباه بگیرید. و این سوالات برایتان پیش بیاید که آیا طراحی وب و توسعه وب یکسان هستند؟ آیا آن‌ها اصطلاحات قابل تعویض با همان معنی هستند؟ پاسخ ساده است. اگرچه این دو مهارت، روابط تنگانگ و هم‌پوشانی‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما نقش هر کدام کاملا متفاوت با دیگری است! بیایید نگاهی به نقش‌ها و روش‌های مختلف طراحان و توسعه‌دهندگان وب داشته باشیم.

وظایف یک طراح وب چیست؟

به طراحان وب به عنوان افرادی که ایده یا یک داستان را به یک طراحی بصری جذاب تبدیل می‌کنند، بنگرید و از طرح آن‌ها برای ساخت رابط و تجربه‌ی کاربری در کل وب‌سایت استفاده کنید. در واقع آن‌ها ظاهر وب‌سایت را طراحی می‌کنند. همان‌طور که یک معمار پیش از شروع به ساخت یک بنا، نقشه‌ای از ساخت خانه‌ی شما ایجاد می‌کند، به همین ترتیب یک طراح وب، طرح وب‌سایت را پیش از این که یک توسعه‌دهنده‌ی وب شروع به توسعه‌ی آن کند، مدل‌سازی می‌کند. طراحان وب نقش مهم و ارزشمندی دارند اما گاهی اوقات دست کم گرفته می‌شوند. آن‌ها می‌بایست در طراحی‌های خود تا حد امکان بهترین تجربه‌های کاربری را یکپارچه‌سازی کرده و محیطی دلپذیر را برای کاربران ایجاد کنند. آن‌ها باید یک ایده را از نوشته به یک طراحی و رابط قابل استفاده تبدیل کنند، به گونه‌ای که برای کاربران جذاب باشد. اگر یک استراتژی طراحی مناسب در مراحل اولیه‌ی پروژه استفاده نشده باشد، نمی‌توان یک وب‌سایت را به نحوی شایسته توصیف کرد. امروزه، طراحان وب هم‌سطح با توسعه‌دهندگان وب رتبه‌بندی می‌شوند، زیرا محصول نهایی توسعه بدون داشتن طراحی و تجربه‌ی کاربری عالی، توسط کاربران به خوبی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. بیشتر بخوانید: آموزش فیگما : آموزش نصب نرم افزار Figma + معرفی پلاگین‌های کاربردی طراحان وب کتابخانه‌ای جامع از تکنیک‌های استراتژیک برای خود ساخته‌اند. شما بلافاصله پس از خواندن یا فکر کردن در مورد مشخصات یا ویژگی‌های مورد نیاز یک وب‌سایت، اقدام به کدنویسی آن نمی‌کنید. ابتدا طرح‌هایی را که در سر خود مشاهده می‌کنید، در قالب یک اسکچ (Sketch) یا پیش‌نویس طرح روی کاغذ یا نرم‌افزارهای مرتبط پیاده‌سازی می‌کنید. طراحان وب از اسکچ، به سمت وایرفریم‌ها (wireframes)، موکاپ‌ها (mock-ups) و طراحی نهايی حرکت می‌کنند. طراحان وب حرفه‌ای با طراحی تقسیم‌کردن اجزای موجود در تمامی صفحات وب‌سایت شامل نمادها، تایپوگرافی و سایر ویژگی‌های پیچیده، کل وب‌سایت را در قالب کامپوننت‌های مجزا طراحی می‌کنند. برخی از مهارت‌ها و نقش‌های طراحان وب عبارتند از:
  • استفاده از ابزارهای نرم افزاری مانند InVision Studio ، Figma ،Adobe xd ،Adobe Photoshop ،Framer یا Sketch برای ساخت طرح بندی نهایی وب‌سایت
  • داشتن مهارت در طراحی گرافیکی و طراحی لوگو
  • داشتن درک خوبی از تجربه‌ی کاربری برای شناسایی ساده‌ترین روش ممکن برای دست‌یابی به بهترین عملکرد. این مورد شامل طرح‌بندی، دکمه‌ها، تصاویر و قالب کلی وب‌سایت می‌باشد.
  • طراحان وب باید خود را با جدیدترین ترندهای وب بروز کنند. همچنین حفظ ثبات طراحی که از سوی دیگر شرکت‌های غول پیکر وب، مانند Google و Facebook انجام می‌شود، مهم است. این امر باعث می‌شود تا استفاده و حرکت در محیط سایت و رابط وب‌سایت راحت‌تر انجام شود، زیرا در حال حاضر برای چشمان کاربران آشنا است.
  • طراحان وب همچنین باید برندسازی وب‌سایت، پالت‌های رنگی مورد استفاده، تایپوگرافی و قابلیت خوانایی وب‌سایت را در نظر داشته باشند.
بیشتر بخوانید: آموزش adobe xd : آموزش طراحی رابط کاربری با ادوبی XD web designing -designer اصول و مبانی طراحی UI و UX

وظایف یک توسعه‌دهنده‌ی وب چیست؟

به توسعه‌دهندگان وب به عنوان افرادی که طرح‌ها را به یک وب‌سایت زنده تبدیل می‌کنند، بنگرید. توسعه دهندگان وب از زبان‌های برنامه‌نویسی و نشانه‌گذاری تحت وب و ابزارهای نرم‌افزاری برای توسعه‌ی طراحی و عملکرد یک وب‌سایت استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که توسعه‌دهندگان وب به دو زیر گروه تقسیم می‌شوند. توسعه‌دهندگان front-end و توسعه‌دهندگان back-end.

توسعه‌دهنده‌ی front-end به چه کسی گفته می‌شود؟

توسعه‌دهندگان front-end پل اتصال بین طراحان وب و توسعه‌دهندگان back-end، به دلیل داشتن دانش کمی از هر دو، هستند. یک توسعه‌دهنده‌ی front-end کسی است که رابط کاربری را ایجاد کرده و طرح‌بندی را با توجه به تعامل بین back-end و کاربر فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان front-end از سه زبان اصلی استفاده می‌کنند: HTML (زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی)، CSS (شیوه‌نامه‌ی آبشاری) و JS) JavaScript) یک توسعه‌دهنده‌ی وب با استفاده از این زبان‌ها قادر به ایجاد یک وب‌سایت تمام عیار می‌باشد؛ از طرح اصلی گرفته تا درج تصاویر، استفاده از انواع مختلف خانواده‌های تایپوگرافی و فونت، اجرای انیمیشن‌ها، جریان صفحات مختلف، رابط‌های فرم و موارد دیگر.

توسعه‌دهنده‌ی back-end به چه کسی گفته می‌شود؟

توسعه‌دهندگان back-end افرادی هستند که داده‌ها و درخواست‌های سرور را کنترل می‌کنند. معمولاً یک وب سایت در صورت داشتن داده‌های پویا به خدمات برگشتی نیاز دارد. به عنوان مثال، کاربران یک فرم با داده‌های شخصی (مانند ایجاد یک حساب کاربری) را ارسال می‌کنند یا یک مقاله را در صفحه وبلاگ شما ذخیره می‌کنند. به طور کلی، اگر وب‌سایت نیاز به ذخیره‌کردن داده‌ها و در مرحله‌ی بعد در دسترس قرار دادن آن‌ها داشته باشد، به این معنی است که به یک پایگاه داده نیز نیاز دارد. اتصالات پایگاه داده با اتصال مستقیم از خود سرور امکان پذیر می‌شود. بنابراین، یک توسعه‌دهنده‌ی back-end از زبان‌های سمت سرور مانند PHP یا ASP.NET استفاده می‌کند و نمایش داده‌های پایگاه داده را با استفاده از زبان هایی مانند SQL یا MySQL می‌نویسد. web developer در اینجا برخی از نقش‌های اصلی یک توسعه‌دهنده‌ی وب آورده شده است:
  • ایجاد یک رابط کاربری حقیقی که کاربران از طریق آن با وب‌سایت در تعامل هستند. این رابط توسط توسعه‌دهندگان front-end با استفاده از زبان‌های HTML ، CSS و JS ساخته شده است.
  • توسعه‌دهندگان front-end می‌توانند از پیش‌پردازنده‌های استایل مانند SASS و  SCSS، کتابخانه‌های جاوا اسکریپت و فریم ورک‌هایی مثل BootStrap برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه استفاده کنند.
  • توسعه‌دهندگان front-end، طراحی رابط کاربری سایت که با استفاده از زبان‌های نشانه‌گذاری انجام شده است را به توسعه‌دهندگان back-end ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانند یک وب‌سایت پویا را پیاده‌سازی کرده و کلیه‌ی داده‌های مورد نیاز را به سرور و پایگاه‌های داده ارسال کرده یا اطلاعات آن را بخوانند.
  • توسعه‌دهندگان back-end ستون فقرات وب‌سایت را با استفاده از زبان‌هایی مانند PHP و MySQL ایجاد می‌کنند.
  • هر دو توسعه‌دهنده‌ی front-end و back-end می‌توانند از محیط توسعه‌ی یکسان یا IDE (محیط توسعه یکپارچه) استفاده کنند. این‌ها‌ ابزارهای کاربردی نرم افزاری هستند؛ جایی که شما در آن ساختار وب‌سایت را كدنویسی می‌كنید.
  • توسعه دهندگان وب همچنین ممکن است از ابزارهای نسخه‌ساز برای نگه داشتن سابقه ساخت قبلی استفاده کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند در صورت لزوم برای انجام سریع و بدون دردسر به نسخه قبلی بازگردند.

مهارت‌های نرم طراحان و توسعه‌دهندگان وب

در این بخش از مقاله‌ی اصول و مبانی طراحی UI و UX ، مهارت‌های نرم طراحان و توسعه‌دهندگان وب را توضیح می‌دهیم. تا کنون در مورد مهارت‌های حرفه‌ای و فنی بحث کردیم، حال به برخی مهارت‌های نرم نگاهی بیندازیم تا بتوانیم پروژه‌های طراحی و توسعه‌ی وب خود را به خوبی سازماندهی کنیم. time management
  1. مدیریت زمان

چه یک فریلنسر باشید و چه کارمند یک شرکت، مهارت مدیریت زمان اهمیت زیادی برای شما دارد. تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی و طراحی، روز به روز در حال پیشرفت هستند و شما برای این که از این تکنولوژی‌ها عقب نمانید می‌بایست زمان خود را به نحوی مدیریت کنید که علاوه بر انجام وظایف و کارهای روزانه، بتوانید زمانی را به یادگیری مطالب جدید اختصاص دهید و طرح‌های پیشین خود را به‌روزرسانی کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این موضوع، مطالعه‌ی مقاله‌ی"‌مدیریت زمان برای برنامه نویسان" توصیه می‌شود.
  1. مدیریت پروژه

مدیریت پروژه تقریباً در تمام صنایع یک مهارت شغلی اساسی است و طراحی وب نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهارت‌های خوب مدیریت پروژه نه تنها به نفع پروژه است بلکه به نفع حرفه‌ی شما نیز خواهد بود.
  1. سئو

مهارت SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو) برای تمام افرادی که در ایجاد یک وب‌سایت نقش دارند مفید است. طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید حداقل اصول اولیه SEO را درک کنند و این یک امتیاز عالی برای کار شما خواهد بود. عوامل زیادی می‌توانند در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ در موتور جستجو تأثیر بگذارند، از محتوای سایت گرفته تا پیوندهای ورودی آن، سرعت بارگیری، عملکرد و نمایش صحیح در موبایل. همه‌ی این‌ها عواملی هستند که طراحان وب هنگام طراحی باید به آن‌ها توجه کنند. هنگامی که با مهارت SEO آشنا می‌شوید، می‌توانید از فاکتورهای آن در جذاب‌تر کردن سایت برای موتورهای جستجو استفاده کنید. بدین ترتیب سایت شما بیش‌تر دیده می‌شود و این موضوع می‌تواند در موفقیت شما نقشی اساسی داشته باشد.
  1. ارائه‌ی خدمات و برقراری ارتباط موثر با مشتری

اگرچه ارائه‌ی خدمات به مشتری یک مهارت فنی نیست اما یک الزام است. طراحان و توسعه‌دهندگانی که به خوبی می‌توانند برای درک نیازهای مشتریان با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، به نتایج بهتری می‌رسند و پروژه‌های آن‌ها کمتر با شکست مواجه می‌شود. جمع بندی: مهم‌ترین راز یک طراحی موفق این است که طرح مورد نظر می‌بایست برای استفاده‌ی کاربران مفید بوده و آن‌ها به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. با رعایت اصول گفته شده در طراحی وب‌سایت، می‌توانید به راحتی وب‌سایت‌هایی زیبا و کاربردی ایجاد کنید. بدون رعایت این نکات، مسیر موفقیت شما طولانی و دشوار خواهد بود. فقط با یک طراحی تمیز و کاربرپسند، می‌توانید به موفقیت خود در آینده فکر کنید. نظر شما در رابطه با مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای طراحان و توسعه دهندگان وب چیست؟ اگر تجربه‌ای از طراحی رابط کاربری یا توسعه‌ی وب‌سایت دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.
در دوره آموزش UI در مورد اینکه اصول و مبانی طراحی UI و UX وب‌سایت چیست؟ بیشتر صحبت می‌کنیم. با شرکت در این دوره در مدت 6 ماه به یک طراح رابط کاربری تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و پیاده‌سازی رابط کاربری اپلیکیشن و سایت هستی.
۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
mahla ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۴۰

سلام بسیار عالی و آموزنده ممنون از تیم 7learn

Arash ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۲۷

سلام مقاله ای جامع و کامل که حداقل من پاسخ بسیاری از سوالاتم رو گرفتم ممنون از تیم 7learn

نازنین گودرزی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴

سلام. خوشحال هستیم که مقاله برای شما مفید بوده.

  • 7 اصل اساسی طراحی رابط وب‌سایت
  • تفاوت بین طراحی وب و توسعه‌ی وب چیست؟
  • وظایف یک طراح وب چیست؟
  • وظایف یک توسعه‌دهنده‌ی وب چیست؟
  • توسعه‌دهنده‌ی front-end به چه کسی گفته می‌شود؟
  • توسعه‌دهنده‌ی back-end به چه کسی گفته می‌شود؟
  • مهارت‌های نرم طراحان و توسعه‌دهندگان وب
اشتراک گذاری مقاله در :