کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۸ دیدگاه نظر عبدالرضا مولایی
بهترین ide برای پایتون : آشنایی با بهترین ادیتورهای پایتون
بهترین ide برای پایتون : آشنایی با بهترین ادیتورهای پایتون

آیا می‌دانید بهترین مفسر پایتون کدام است؟ آیا انواع مختلف پیاده‌سازی‌های پایتون را می‌شناسید؟ همچنین ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشید که زبان پایتون کامپایلری است یا مفسری؟ ما در این مقاله، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و روش‌های شناخت بهترین کد ادیتور برای پایتون را به شما آموزش می‌دهیم. همچنین به تمامی سوالات شما در رابطه با بهترین کد ادیتور و مفسر پایتون پاسخ می‌دهیم و سعی می‌کنیم با زبانی ساده، به بررسی سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است، بپردازیم. اگر می‌خواهید برنامه نویس کار ورزیده‌ای شوید، باید درک خوبی از این مباحث داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین مفسر پایتون کدام است؟

پایتون دارای چندین پیاده‌سازی مختلف یا به زبان ساده‌تر، مفسر است. در ادامه با چند نوع از این پیاده‌سازی‌ها که به صورت عامیانه با نام مفسر پایتون شناخته می‌شوند، آشنا می‌شویم.

بهترین مفسر پایتون - مفسر CPython

CPython پیاده‌سازی استاندارد پایتون است که با زبان C نوشته شده است. این پیاده‌سازی، همان پایتونی است که از سایت اصلی پایتون دریافت و بر روی رایانه‌ی خود نصب می‌کنید. به کلام ساده‌تر، CPython، مفسر پیش‌فرض پایتون و به گفته‌ی برخی، بهترین مفسر پایتون است.

مفسر CPython، کد منبع پایتون را می‌گیرد و پس از تبدیل آن به بایت‌کد، توسط ماشین مجازی CPython، آن را اجرا می‌کند.

بهترین مفسر پایتون

بهترین مفسر پایتون برای جاوا - مفسر Jython

Jython پیاده‌سازی جاوا از پایتون است که با زبان جاوا نوشته شده است. این پیاده‌سازی، مکمل جاوا بوده و بیشترین کاربرد را در آن دارد.

کد منبع پایتون، در آن به جاوا بایت‌کد (Java Bytecode) کامپایل شده و سپس جاوا بایت‌کد توسط ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود.

Jython در مقایسه با CPython از سرعت کمتری برخوردار است، اما بهترین مفسر پایتون برای جاوا محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز دانلود Jython، اینجا را کلیک کنید.

بهترین مفسر پایتون برای جاوا

بهترین مفسر پایتون - مفسر IronPython

IronPython یکی دیگر از پیاده‌سازی‌های پایتون است که با زبان #C نوشته شده است. این پیاده‌سازی، از ماشین مجازی دات‌نت Microsoft's Common Language Runtime (CLR) استفاده می‌کند. IronPython می‌تواند از کتابخانه‌های دات‌نت فریمورک و پایتون استفاده کند و از سوی دیگر نیز، زبان‌های دیگر دات‌نت، می‌توانند از کتابخانه‌های پایتون استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز دانلود IronPython، اینجا را کلیک کنید.

بهترین مفسر پایتون در حوزه میکروکنترلرها - مفسر MicroPython

MicroPython یک پیاده‌سازی کوچک و کارآمد از پایتون است که شامل زیرمجموعه‌ی کوچکی از کتابخانه‌ی استاندارد پایتون می‌باشد. مفسر MicroPython، برای اجرا در میکروکنترلرها و محیط‌های محدود، بهینه‌سازی شده است.

هدف این پیاده‌سازی، سازگاری تا حد امکان با پایتون معمولی بوده است. این پیاده‌سازی، به شما امکان انتقال آسان کد از دسکتاپ به میکروکنترلرها و سیستم‌های تعبیه‌شده را فراهم آورد. MicroPython، بهترین مفسر پایتون در زمینه‌ی میکروکنترلرها محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز دانلود MicroPython، اینجا را کلیک کنید.

بهترین مفسر پایتون برای اجرای سریع برنامه‌ها - مفسر PyPy

PyPy یک پیاده‌سازی دیگر از زبان پایتون است که در خود پایتون نوشته شده است. مفسر PyPy در RPython که زیرمجموعه‌ای از پایتون می‌باشد، ساخته شده است. PyPy از کامپایلری به نام (JIT (Just-in-Time استفاده می‌کند. از این رو، در اجرای برنامه‌ها به ویژه برنامه‌های بسیار بزرگ و پیچیده‌ی پایتون، به واقع سریع است. مزیت مفسر PyPy نسبت به مفسر CPython، سرعت بالای آن است.

مفسر PyPy، بهترین مفسر پایتون در اجرای سریع برنامه‌ها محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز دانلود PyPy، اینجا را کلیک کنید.

برخی دیگر از پیاده‌سازی‌های پایتون عبارتند از Cython ،Stackless Python ،CLPython ،Psyco و... . در اینجا لازم است بدانید، برای استفاده از هر کدام از این پیاده‌سازی‌ها، باید آن را دانلود کرده و بر روی رایانه‌ی خود نصب کنید.

بهترین IDE پایتون برای محیط ویندوز کدام است؟

همان طور که هیچ زبانی نمی‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی باشد، برای IDE و کد ادیتور نیز، نمی‌توان یک گزینه را به عنوان بهترین برگزید. زیرا هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و امکاناتی هستند که در بقیه وجود ندارد. از این رو، ما تعدادی از بهترین‌ کد ادیتورهای پایتون که امکان نصب بر روی ویندوز را دارند، به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید، بسته به سلیقه‌ی شخصی، یکی از آن‌ها را برای ادامه‌ی برنامه نویسی پایتون انتخاب کنید.

بهترین IDE پایتون برای محیط ویندوز

برنامه نویسی پایتون در ویندوز با IDE پایتون PyCharm

یک محیط توسعه‌ی یکپارچه است که توسط شرکت JetBrains ساخته شده است. PyCharm به دلیل دارا بودن ابزارهای بهره‌وری، یک انتخاب متمایز از دیگر محیط‌ها محسوب می‌شود. PyCharm در سه نسخه‌ی انجمن یا Community، نسخه‌ی آموزشی یا Edu و نسخه‌ی اختصاصی حرفه‌ای یا Professional موجود است. دو نسخه‌ی اول متن‌باز و رایگان هستند و نسخه‌ی حرفه‌ای آن پولی است.

نسخه‌ی Community بسیار جالب است، زیرا دارای ویژگی‌های مختلفی مانند برجسته‌سازی سینتکس، تکمیل خودکار و تایید کد زنده است. نسخه‌ی پولی دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند مدیریت پایگاه داده و پشتیبانی از فریمورک‌هایی مانند Django، Flask، Google App، Engine، Pyramid و web2py است. برای دانلود PyCharm از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: دانلود pycharm : آموزش نرم افزار پایچارم ( نصب و فعالسازی )

مزایای محیط برنامه نویسی پایتون PyCharm:

  • پشتیبانی توسط جامعه‌ی فعال آنلاین
  • تایید کد زنده و برجسته‌سازی سینتکس
  • کد پایتون را ویرایش و اشکال‌زدایی می‌کند، بدون آن که به مواردی از خارج برنامه نیاز داشته باشد.

معایب محیط برنامه نویسی پایتون PyCharm:

  • سرعت بارگیری آهسته
  • قبل از شروع کار با آن، تنظیمات پیش‌فرض نیاز به تنظیم دارد.

نکته: Pycharm به غیر از ویندوز، قابلیت نصب روی لینوکس و MacOS را نیز دارد.

برنامه نویسی پایتون در کد ادیتور Visual Studio Code

VS Code توسط مایکروسافت برای ویندوز، لینوکس و MacOS توسعه داده شده است. ویژوال استودیو کد، یک کد ادیتور قابل ارتقا است که نباید آن را با Visual Studio اشتباه بگیرید. VS Code یک نرم‌فزار کوچک اما کامل است که به صورت متن‌باز و رایگان در سال 2015 منتشر شده است. عملکرد VS Code بسیار شبیه به کد ادیتور Atom است، و تا حد زیادی، مزایا و معایب یکسانی دارند.

VS Code، پروژه‌ی مایکروسافت با بیشترین تعداد مشارکت‌کننده در GitHup است. این نرم‌فزار، قابلیت پشتیبانی از بیشتر زبان‌های برنامه نویسی را دارد، به عنوان مثال، برای استفاده از زبان پایتون، فقط کافی است افزونه پایتون VS Code را بارگیری و نصب کنید، تا با محیط VS Code سازگار شود. بعد از آن می‌توانید، با ویژگی‌هایی از جمله یک موتور قدرتمند تکمیل خودکار کد (IntelliSense)، یک کنسول رفع اشکال و یک ترمینال داخلی از برنامه نویسی لذت ببرید.

Visual Studio Code بسیار سبک و خوب طراحی شده است و مزیت اصلی آن، معماری مبتنی بر افزونه است که با آن می‌توان در صورت نیاز، به کمک افزونه‌ها امکانات بیشتری به آن اضافه کرد. برای دانلود VS Code از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای برنامه نویسی پایتون در کد ادیتور VS Code:

  • بیش از 4700 افزونه
  • یک موتور قدرتمند مدیریت کد
  • وارد کردن میانبرهای صفحه کلید از سایر ادیتورها مانند Sublime Text و Atom

معایب برنامه نویسی پایتون در کد ادیتور VS Code:

  • یافتن افزونه متناسب با کار شما، در بین هزاران افزونه کار دشواری است.

محیط برنامه نویسی پایتون IDLE

IDLE یک محیط توسعه‌ی یکپارچه است که در سال 1998 توسط Guido Van Rossum برای توسعه‌ی پایتون منتشر شد. این IDE بسیار ساده بوده و لذا برای مبتدیان مناسب است. IDLE از یک ویرایشگر متن چندپنجره‌ای با توانایی برجسته‌سازی سینتکس و اشکال‌زدایی یکپارچه با ویژگی‌هایی همچون نقاط شکست برخوردار است. IDLE، قابلیت نصب بر روی ویندوز، MacOS و لینوکس را دارد. این نرم‌ افزار، در ویندوز به همراه پایتون نصب می‌شود.

مزایای محیط برنامه نویسی پایتون IDLE:

  • می‌تواند برای یک عبارت تک خطی استفاده شود.
  • می‌تواند برای ایجاد، اصلاح و اجرای اسکریپت‌های پایتون استفاده شود.
  • ویژگی‌هایی مانند تکمیل کد، برجسته‌سازی سینتکس و تورفتگی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد.
  • از اشکال‌زدایی کارآمدی برخوردار است.

معایب محیط برنامه نویسی پایتون IDLE:

  • IDLE به طور پیش‌فرض در لینوکس نصب نیست و باید جداگانه دانلود و نصب شود.

Eclipse برای اجرای برنامه‌های پایتون

Eclipse یک محیط توسعه‌ی یکپارچه است که اولین بار برای زبان جاوا طراحی شد. اما به لطف پلاگین‌ها و افزونه‌ها می‌توان از اکلیپس برای زبان‌های دیگر برنامه نویسی از جمله PHP، C و ++C استفاده کرد. Pydev افزونه‌ای است که می‌توان با استفاده از آن، از Eclipse به عنوان یک IDE پایتون استفاده کرد، که قابلیت پشتیبانی از Jython و IronPython را نیز دارد.

Pydev از تکنیک‌های استنباط پیشرفته برای عناصری مانند تکمیل کد و آنالیز کد بهره می‌برد. این IDE، ویژگی‌هایی نظیر اشکال‌زدایی، جنگو، یک کنسول تعاملی، برجسته‌سازی اساسی سینتکس، پوشش کد و... را فراهم می‌کند. این IDE یکی از بهترین ویرایشگرهای پایتون محسوب می‌شود.

Pydev رایگان و مستقل از پلتفرم است و یکپارچگی عالی را با Eclipse ترویج می‌دهد. با تلاش توسعه‌دهندگان و پیشرفت فناوری، توسعه‌ی پایتون در Eclipse همانند توسعه جاوا در آن با قدرت انجام می‌پذیرد و باعث تجربه‌ی چشمگیر و استثنایی می‌شود. برای دانلود Pydev از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای اجرای برنامه‌های پایتون با Eclipse:

  • یادگیری آن آسان بوده و دارای ویژگی‌های بسیاری است.
  • پلاگین Pydev برای توسعه‌ی کد پایتون
  • دارای ویژگی تکمیل کد و آنالیز کد

معایب اجرای برنامه‌های پایتون با Eclipse:

  • از رابط کاربری قدرتمندی برخوردار نیست.

IDE پایتون Thonny

Thonny یک محیط توسعه‌ی یکپارچه ساده و سبک است که توسط دانشگاه تارتو (University of Tartu) در استونی برای سهولت کار مبتدیان برنامه نویسی پایتون طراحی شده است. با ویژگی‌های عالی که Thonny دارد، یک انتخاب مناسب برای مبتدیانی است که شروع به برنامه نویسی و توسعه‌ی پایتون کرده‌اند. بنابراین، این IDE مناسب متخصصان و برنامه نویسان حرفه‌ای پایتون نیست.

رابط کاربری Thonny، به گونه‌ای طراحی شده است که باعث حواس‌پرتی مبتدیان نشود. نرم‌ افزار Thonny همانند یک دوره‌ی آموزشی برای کسانی است که می‌خواهند به سرعت و سادگی در یادگیری پایتون پیشرفت کنند. برای دانلود Thonny از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای برنامه نویسی پایتون در Thonny:

  • یک IDE برای یادگیری مبتدیان پایتون
  • رابط کاربری کاربردی
  • برای راه‌اندازی به حافظه‌ی کمی نیاز دارد.

معایب برنامه نویسی پایتون در Thonny:

  • اگر شما یک برنامه نویس با تجربه هستید، Thonny انتخاب مناسبی برای شما نیست.
  • فقط شامل ویژگی‌های اساسی است.

بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس چیست؟

تمامی نرم‌ افزارهای IDE که برای ویندوز معرفی کردیم، قابلیت نصب بر لینوکس را هم دارند. از این رو، در این بخش به معرفی چند کد ادیتور پایتون برای لینوکس که معروف و پر کاربرد هستند، می‌پردازیم.

بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس

بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس - کد ادیتور Vim

Vim یک ویرایشگر متنی است که برای تغییرات در فایل‌های متنی استفاده می‌شود. سورس کد آن اولین بار در سال 1991 توسط Bram Moolenaar توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن، منتشر شد. از آن زمان تاکنون، این نرم‌ افزار توسط خود توسعه‌دهنده و نیز عموم توسعه‌دهندگان، تکامل و بهبود یافته است. Vim از نظر عملکرد با سایر ویرایشگرهای متن پایتون متفاوت است، زیرا دارای سه حالت اصلی است: حالت درج، حالت فرمان یا عادی و حالت خط فرمان.

Vim یک نرم‌ افزار رایگان است که با افزودن افزونه یا تغییر فایل پیکربندی، تا حد بسیاری قابل تنظیم است. به این معنی که می‌توانید Vim را خیلی راحت برای توسعه‌ی پایتون، سازگار کنید. Vim شامل بسیاری از ویژگی‌ها مانند چند-بافر (multi-buffers) است که امکان پشتیبانی از ویرایش همزمان فایل و تورفتگی خودکار متناسب با زبان را فراهم می‌آورد. برای دانلود Vim از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای کد ادیتور پایتون Vim:

  • نرم‌ افزاری با ویژگی‌های ارزشمند که تجربه کاربری خوبی را فراهم می‌کند.
  • شناسایی و تبدیل فرمت‌های فایل (UNIX, MS-DOS or Mac)

معایب کد ادیتور پایتون Vim:

  • به اندازه‌ی کافی، ویژگی‌های ابتکاری ندارد.

بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس - کد ادیتور Sublime Text

Sublime Text یک ویرایشگر متن عمومی است که با زبان ++C و پایتون نوشته شده است. Sublime Text اولین بار، در سال 2007 توسط Jon Skinner توسعه یافت و منتشر شد. از نسخه‌ی 2 به بعد، این نرم‌ افزار از 44 زبان اصلی برنامه نویسی از جمله پایتون پشتیبانی می‌کند. جان اسکینر، با سه هدف اصلی این نرم‌ افزار را توسعه داده است:

  • جمع و جور، رابط حداقلی: ما باید کمترین نوار ابزار را داشته باشیم، تا بتوانیم روی متن تمرکز کنیم.
  • متن به وسیله‌ی پنجره‌ها، پنهان نشود.
  • از حداکثر فضای ممکن استفاده کنید: ویرایش فایل‌های تمام صفحه و چند صفحه در کنار هم امکان‌پذیر است.

پس از نصب Sublime Text و با کمک پلاگین‌ها و بسته‌های مختلف، یک IDE پایتون قدرتمند و با کیفیت خواهید داشت که توسعه‌ی پایتون را برای شما دلنشین می‌کند. برای دانلود Sublime Text از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای کد ادیتور پایتون Sublime Text:

  • مزیت بزرگ Sublime Text، سریع بودن با اشکالات بسیار کم است.
  • فایل‌های حجیم را باز می‌کند.
  • از بسیاری از زبان‌ها پشتیبانی می‌کند.

معایب کد ادیتور پایتون Sublime Text:

  • اصلاح آن دشوار است، زیرا همه چیز از طریق JSON انجام می‌شود.
  • دارای نسخه‌ی پولی است.
  • میانبرهای صفحه کلید مختص خود دارد.

بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس - کد ادیتور Atom

Atom بیشتر ویژگی‌های یک IDE، از جمله تکمیل خودکار کد و برجسته‌سازی سینتکس را دارد. نرم‌ افزار Atom در حال کار بر روی ادغام زبان‌های برنامه نویسی مانند Rust یا Go است. توسعه‌دهندگان Atom با بهره جستن از نیازها و نظرات عمومی، عملکرد این نرم‌ افزار را ارتقا داده و تلاش می‌کنند تا تجربه‌ی ارزشمندی برای کاربر خلق کنند.

یکی از دلایل موفقیت Atom، توانایی تغییر رابط کاربری توسط کاربر و سفارشی سازی آن است. به طور کلی، Atom یک IDE بسیار کاربردی و پرطرفدار است. برای دانلود Atom از سایت اصلی این نرم افزار، اینجا را کلیک کنید.

مزایای کد ادیتور پایتون Atom:

  • رابط کاربری، به طور کامل قابل تغییر است.
  • مستندات خوبی ارائه داده است.
  • تمام آن چه که VS Code ارائه می‌دهد را دارد.

معایب کد ادیتور پایتون Atom:

  • مصرف بیش از حد رم
  • به پیشرفت‌های بیشتری، جهت بهبود تاخیر و بهینه‌سازی سیستم نیاز دارد.
  • گزینه‌ی مناسبی برای ویرایش فایل‌های حجیم نیست.

شرایط لازم برای شناخت بهترین محیط برنامه نویسی پایتون چیست؟

وقتی قرار است بهترین IDE برای پایتون را شناسایی کنیم، باید ویژگی‌ها، ملزومات اصلی و استانداردهای مورد نیاز پروژه‌ی برنامه نویسی خود را در IDE مورد نظر پیدا کنیم. یک پروژه، شاید نیازهایی بیش از این‌ها لازم داشته باشد، اما مواردی که در زیر ذکر شده است، موارد مهمی هستند که یک کد ادیتور یا IDE باید از آن‌ها برخوردار باشد.

1. سورس کد را ذخیره و بارگیری کند

IDE یا کد ادیتور باید کد شما را ذخیره کرده و در بارگیری مجدد (Reload) در همان وضعیتی قرار گیرید که محیط را ترک کرده بودید. به این طریق، به سرعت شما جهت توسعه‌ی برنامه‌ها، افزوده می‌شود.

2. اجرای کد از داخل محیط برنامه نویسی

یک IDE خوب، باید یک کامپایلر یا مفسر داخلی، برای اجرای کد شما داشته باشد. اگر نمی‌توان کد را داخل آن اجرا کرد، به احتمال زیاد، آن یک ویرایشگر متن است.

3. پشتیبانی از دیباگر

یک IDE باید یک دیباگر برای اشکال‌زدایی کد شما داشته باشد. با استفاده از نقاط شکست (Breakpoint) دیباگر، می‌توان به سرعت خطاهای احتمالی را تشخیص داد و رفع کرد.

4. برجسته‌سازی نحو یا سینتکس

توانایی تشخیص سریع کلمات کلیدی، متغیرها و نمادها در کد، امکان خواندن و درک کد را بسیار آسان می‌کند.

5. قالب‌بندی خودکار کد

دندانه‌گذاری اتوماتیک کد در هر بلوک کد، یک ویژگی بسیار جالب و کاربردی است که یک کد ادیتور باید از آن برخوردار باشد.

پایتون زبان کامپایلری است یا مفسری؟

شاید در جایی خوانده باشید، پایتون یک زبان مفسری است اما حقیقت چیزی غیر از این است؛ پایتون هم کامپایل و هم تفسیر می‌شود.

برای این که بهتر این موضوع را درک کنید، ابتدا باید با این مفاهیم آشنا شوید. لذا ما در ادامه به معرفی زبان‌های کامپایلری و مفسری پرداخته و تفاوت هر یک را برای شما مشخص خواهیم کرد. پس از آن، نحوه‌ی اجرای کدها در پایتون را خواهیم دید.

تفاوت زبان‌های کامپایلری و مفسری چیست؟

در یک زبان برنامه نویسی، برای آن که کد نوشته شده توسط رایانه اجرا گردد، باید به زبان ماشین ترجمه شود. برخی از زبان‌های برنامه نویسی، این کار را یا با کامپایل کردن کد انجام می‌دهند که به زبان‌های کامپایلری مشهور هستند. برخی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی نیز کدها را تفسیر می‌کنند که به آن‌ها زبان‌های مفسری گفته می‌شود.

کامپایلر چیست؟

کامپایلر (Compiler) یا مترجم، یک برنامه‌ی خاص رایانه‌ای است که کدهای نوشته شده به زبان برنامه نویسی را پردازش و برای استفاده‌ی پردازنده رایانه، به زبان ماشین تبدیل می‌کند.

کامپایل، فرایندی است که در آن کد منبع (source code) به زبان مقصد (targe language) ترجمه می‌شود. بعضی مواقع زبان مقصد، کدی قابل خواندن توسط ماشین است و گاهی نقش ورودی به یک کامپایلر یا مفسر دیگر را بازی می‌کند.

فرایند کامپایل کردن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. کامپایلر، تمام برنامه را به صورت هم‌زمان، به عنوان ورودی می‌گیرد.

2. سپس، کد منبع یک بار به کد شی یا کد ماشین ترجمه می‌شود و پس از آن، می‌تواند به دفعات زیاد اجرا شود.

3. کامپایلر، کدی را که به زبان ماشین تولید کرده است را اجرا نمی‌کند. این روند کار، قبل از فرایند اجرای برنامه انجام می‌شود.

نحوه عملکرد کامپایلر پایتون

مفسر چیست؟

مفسر (Interpreter) برنامه‌های نوشته شده به زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی را به طور مستقیم اجرا می‌کند، بدون اینکه آن‌ها را به زبان ماشین ترجمه کرده باشد.

تفسیر کردن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. تفسیر فرآیندی است که در آن مفسر، کد منبع یا سورس‌کد را می‌خواند و به طور مستقیم به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

2. مفسر در هنگام اجرای برنامه، دستورالعمل‌های مشخص شده در کد منبع را اجرا می‌کند.

3. در تفسیر کد منبع، هر بار یک خط از کد را می‌گیرد و آن را اجرا می‌کند.

مفسرها از استراتژی‌های و روش‌های متفاوتی برای اجرای برنامه استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها عبارتند از:

  1. کد منبع را گرفته، تجزیه کرده و براساس دستورالعمل‌های مشخص شده، آن را اجرا می‌کند.
  2. کد منبع را که به نوعی نمایش میانی ترجمه است، اجرا می‌کند.
  3. کد کامپایل شده‌ توسط کامپایلر را اجرا می‌کند.

نکته: در موارد 2 و 3، کامپایلر بخشی از مفسر است.

زبان پایتون چگونه تفسیر می‌شود؟

هم کامپایلر و هم مفسر

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، باید استراتژی 2 بالا با دقت بیشتری بررسی کنیم:

در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی، کدهای منبع یا سورس‌کد به کد ماشین واقعی کامپایل نمی‌شوند، بلکه به یک بایت‌کد (Bytecode) تبدیل می‌شوند. کامپایلر، ابتدا کد منبع را به یک زبان میانی به نام بایت‌کد کامپایل می‌کند که زبانی سطح پایین‌تر از کد منبع است. سپس ماشین مجازی (Virtual Machine) مفسر، بایت کد را گرفته و اجرا می‌کند.

پایتون زبان کامپایلری است یا مفسری؟

کد پایتون چگونه اجرا می‌شود؟

نرم‌ افزار نصب شده در رایانه شما، دارای یک مفسر (interpreter) و یک کتابخانه‌ی پشتیبانی‌ (support library) است. مفسر، خود از دو مورد زیر ساخته شده است:

  • کامپایلر: در اینجا کامپایلر به عنوان یک مرحله از ترجمه عمل می‌کند و کد منبع پایتون را به بایت‌کد که در سطحی میانی است، تبدیل می‌کند. هر عبارت از سورس کد پایتون، به گروهی از بایت‌کدها ترجمه می‌شود.
  • ماشین مجازی پایتون: در این بخش، کد پایتون که به بایت‌کد تبدیل شده است را یک به یک گرفته و دستورات را خط به خط اجرا می‌کند.

کد پایتون چگونه اجرا می‌شود؟

مراحل اجرا شدن کد پایتون

در زیر می‌توانید مراحل اجرا شدن کد پایتون را به صورت خلاصه مشاهده کنید:

  1. کامپایلر کد منبع یا سورس‌کد را دریافت می‌کند.
  2. کامپایلر، سینتکس هر خط کد منبع را بررسی می‌کند.
  3. اگر کامپایلر، با خطایی روبرو شود، فرآیند ترجمه را با یک پیام خطا متوقف می‌کند (Syntax error).
  4. اگر دستورالعمل به خوبی قالب‌بندی (Format) شده باشد، کد منبع را به بایت‌کد ترجمه می‌کند.
  5. بایت‌کد به ماشین مجازی پایتون (PVM) ارسال می‌شود.
  6. بایت‌کد، همراه با ورودی‌ها و کتابخانه‌ی ماژول‌ها به عنوان ورودی به PVM داده می‌شود.
  7. ماشین مجازی پایتون، بایت‌کد را اجرا کرده و در صورت بروز هر گونه خطا، یک پیام خطا نمایش می‌دهد (Runtime error).
  8. در صورتی که خطایی در اجرا وجود نداشته باشد، نتیجه را در خروجی نمایش می‌دهد.

IDE چیست؟

در برنامه نویسی چه تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، شما به یک کد ادیتور (Code Editor) یا یک محیط توسعه‌ی یکپارچه (Integrated Development Environment)، به اختصار IDE، نیاز دارید. IDE نرم‌ افزاری است که از ابزارها و امکانات کاملی برخوردار است و در توسعه‌ی برنامه‌ها به کمک برنامه نویسان می‌آید.

IDE به طور معمول، از یک ویرایشگر کد منبع برای نوشتن کد، ابزارهای اتوماسیون مانند کامپایلر و یک دیباگر (Debugger) برای اشکال‌زدایی برنامه، تشکیل شده است. ضمن اینکه یک IDE می‌تواند، ویژگی‌ها و امکانات بسیار دیگری نیز داشته باشد، که این ویژگی‌ها برای هر IDE متفاوت است.

کد ادیتور نرم‌ افزاری شبیه به ویرایشگر متن است، که برخی ویژگی‌ها به آن اضافه شده است. کد ادیتور، یک IDE نیست چرا که یک IDE  بر خلاف کد ادیتور، دارای بسیاری از ابزارهای توسعه‌ی نرم‌ افزار است. در کد ادیتور، نسبت به کد هر زبانی که آن می‌نویسیم، کلمات کلیدی آن زبان را متمایز کرده و برخی پیشنهادات را ارائه می‌دهد. VSCode یا Visual Studio Code ،Atom ،Sublime Text از محبوب‌ترین‌های کد ادیتور برای پایتون هستند.

برای آموزش کد ادیتور Sublime text و آموزش کد ادیتور ویژوال استودیو کد کلیک کنید.

بهترین IDE برای پایتون

بالاخره بهترین کد ادیتور و مفسر برای زبان پایتون کدام است؟

در این مقاله، ما دو موضوع با اهمیت زبان برنامه نویسی پایتون را بررسی کردیم. ابتدا، بحث کامپایلر و مفسر را در برنامه نویسی توضیح دادیم و سپس گفتیم چگونه پایتون کدها را اجرا می‌کند. برای آن که بهترین مفسر پایتون را بشناسیم، تعدادی از پیاده‌سازی‌های پایتون را معرفی کرده و به صورت مختصر در مورد هر کدام توضیح دادیم.

شما در این مقاله خواندید که تفاوت پایتون با مفسر پایتون چیست. سپس، توضیح دادیم که کد ادیتور و IDE چیست و چه کاربردی دارد. همچنین، به معرفی چند IDE و بهترین کد ادیتور پایتون پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم و آموختیم که نمی‌توان یک گزینه را به عنوان بهترین برگزید. زیرا هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و امکاناتی هستند که در بقیه وجود ندارد.

امیدواریم، توانسته باشیم با این مقاله، به شما در شناخت بهترین IDE برای پایتون کمک کرده باشیم. به نظر شما بهترین کد ادیتور برای پایتون چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی برنامه نویسی پایتون علاقه داری، یادگیری زبان پایتون بسیار ساده است. و با شرکت در دوره‌ی آموزش پایتون توسعه وب در آینده می‌تونی اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ بسازی و وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی هم شوی.

۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
امین رئوف ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۳۷

سلام. ممنون. عالی بود

نازنین کریمی مقدم ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳

ممنون که با ما همراه هستید.

رامین ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۲:۱۱

سلام منظور من این نبود که فقط محیط GUI داشته باشند. مثلا Dreamweaver که به صورت WYSIWYG هست هم محیط Designداره و هم کد و ویز<ال استودیو، هم محیط GUI داره و هم کنسول. دنیال IDE می‌گردم که به این شکل باشه. برای تمرین کردن همون VSCode نصب کردم و پایتون هم نصب کردم ولی افزونه ای پیدا نکردم که کدی که می‌نویسم رو مثلا با زدن یک یا دو دکمه از کیبورد، نتیجش رو توی یک پنجره جدید نشون بده منطورم پنجره ای که باز بشه. کلا افزونه خوب در این مورد پیدا نکردم اگه شما می‌دونید لطفا معرفی کنید. همچنین لینک qt designer هم بذارید که برای پایتون باشه. چون دیدم برای C++ هست. برای یادگیری به نظر شما pycharm نسخه community که رایگانه و نیاز به کرک و این چیزا نداره برای یادگیری کامل پایتون مناسبه؟ یه سوال هم دارم بالاخره اگه من فقط قصدم ساخت وب سایت مثلا فروشگاهی با امنیت باشه به نظر شما بین php و پایتون کدوم ارزش یادگیری داره. آینده به کدوم زبان تعلق داره.

نازنین کریمی مقدم ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳

درود. نه اشتباه نکنید ما کلا در برنامه نویسی محیطی که فقط GUI باشه خیلی خیلی کم داریم. تمامی مواردی که در لینک معرفی شده اند در کنار محیط کنسول یک محیط گرافیکی عرضه میکنند. VS Code یک محیط چندجانبه و سبک هست و برای کدنویسی حرفه ای پایتون خیلی مناسب نیست. پیشنهاد میکنم از pycharm استفاده کنید. نسخه community مشکلی نداره (فقط حواستون باشه که لایسنسش مدت زمان داره و باید هر وقت هشدار داد آپدیت کنید وگرنه خودکار هر نیم ساعت IDE خودکار بسته میشه.) شما میتونید با دستور pip install PyQt5Designer دیزاینر رو نصب کنید. اگر فقط میخواید سایت فروشگاهی بسازید، php انتخاب بهتری هست چون بنیادش برای ساخت سایت هست و منابع یادگیری خیلی بیشتری نسبت به پایتون داره. اما پایتون در ساخت برنامه‌های پردازشی و AI بیس قدرتمندترین زبان هست و با توجه به جامعه فعال و سرعت رشد زیادی که داره، آینده به پایتون تعلق داره.

رامین ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۰:۱۲

سلام من دنبال یک IDE پایتون در محیط ویندوز هستم که مثل باشه. یعنی غیر از محیط کدنویسی، محیطی داشته باشه که فرم داشته باشه و button و textbox و ... داشته باشه که بتونم روی فرم بهش اضافه کنم و بعد که روی button دابل کلیک می‌کنم بره به صفحه کد و اونجا براش کد بنویسم. همچنین مثل Visual Studio 2019 بتونم براش تم اختصاصی درست کنم که مربوط به رنگ و اندازه کدها در ادیتور اون هست. مثلا در Visual Studio 2019 در Options و در Fonts and Colors می‌شه به راحتی اندازه و رنگ تمامی قسمت رو تعیین کرد. این IDE برای پایتون هم باید به همین شکل باشه که یتونم رنگ و اندازه کدهای html، css، javascript و python رو به راحتی تغییر بدم و تم اختصاصی بسازم و بتونم ذخیرش کنم. مثلا در محیط VSCode ساختن تم اختصاصی خیلی سخته چون حالت کدنویسی داره و خیلی وقت گیره و ارزش نداره. اینکه می‌خوام فرم داشته باشه برای اینه که می‌خوام برنامه محاسباتی برای ویندوز بنویسم و توی فرم راحت هستم تا اینکه خودم با کد فرم درست کنم. برای ساخت سایت تحت وب هم ویژگی WYSIWYG رو داشته باشه مثل Dreamweaver که خیلی مهمه. منظورم قسمت live نیست بلکه قسمت design در dreamweaver هست

نازنین کریمی مقدم ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۰:۲۹

درود. شما میتونید انتخابهایی که افرادی مثل شما داشتند رو از <a href="https://askubuntu.com/questions/56225/is-there-an-gui-designer-for-python" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این لینک</a> مشاهده کنید و برای ویندوز امتحان کنید. برای مثال qt designer رو ویندوز قابل اجرا هست و محبوبیت زیادی هم داره. خودم با محیط gui راحت نیستم و از pycharm و vscode که در مقاله توصیه شده و واقعا همه چی تموم هستند، استفاده میکنم. برای همین نمیتونم توصیه دقیقی بهتون بکنم.

علی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵

به نظر من CPython بهترین مفسر پایتون و PyCharm بهترین IDE پایتون برای محیط هستند.

نازنین گودرزی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۷

بله درسته بسیاری از برنامه نویسان حرفه‌ای، CPython و PyCharm رو به عنوان محیط برنامه نویسی پایتون انتخاب می‌کنند.

  • بهترین مفسر پایتون کدام است؟
  • بهترین IDE پایتون برای محیط ویندوز کدام است؟
  • بهترین کد ادیتور پایتون برای لینوکس چیست؟
  • شرایط لازم برای شناخت بهترین محیط برنامه نویسی پایتون چیست؟
  • پایتون زبان کامپایلری است یا مفسری؟
  • تفاوت زبان‌های کامپایلری و مفسری چیست؟
  • کد پایتون چگونه اجرا می‌شود؟
  • IDE چیست؟
  • بالاخره بهترین کد ادیتور و مفسر برای زبان پایتون کدام است؟
اشتراک گذاری مقاله در :