کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵۸ دیدگاه نظر عبدالرضا مولایی
دانلود pycharm : آموزش نرم افزار پایچارم ( نصب و فعالسازی )
دانلود pycharm : آموزش نرم افزار پایچارم ( نصب و فعالسازی )

آموزش استفاده از Pycharm، یکی از نیازهای مهم برنامه‌نویسان پایتون است. نرم افزار پای چارم، تخصصی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین IDE برای زبان برنامه نویسی پایتون و نیز فریم‌ورک‌های آن است. امکانات و قابلیت‌های بسیاری در پای‌چارم، گنجانده شده است که هر کدام نشان از برتری این IDE می‌دهد. ما در این مقاله، به معرفی PyCharm و قابلیت‌های آن می‌پردازیم و سپس شما را با نحوه‌ی نصب و کار با این نرم افزار آشنا خواهیم کرد. از اینکه تا پایان این مقاله با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه می‌شوید، مفتخریم.

راستی قبل از اینکه ادامه این مقاله رو بخونی اگر خیلی علاقه‌مند به پایتون هستی پیشنهاد میدم یه سری به صفحه آموزش برنامه نویسی پایتون ما بزنی .

PyCharm چیست؟

امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان پایتون، برای توسعه‌ی برنامه‌ی خود با کد کمتر، تمیزتر و قابل خواندن، از IDE استفاده می‌کنند. IDE یا محیط توسعه‌ی یکپارچه، برنامه نویسی را بسیار ساده‌تر و سرعت کدنویسی را افزایش می‌دهد.

PyCharm یک IDE برای زبان برنامه نویسی پایتون است که توسط شرکت JetBrains طراحی و توسعه داده شده است. این نرم افزار، علاوه بر پشتیبانی از هر دو نسخه 2 و 3 پایتون، سازگاری کامل با ویندوز، لینوکس و مک‌اواس دارد. در عین حال، ویژگی‌ها و ابزارهای PyCharm، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا انواع برنامه‌های سریع و کارآمد برای پایتون را با این IDE توسعه دهند.

توسعه‌دهندگان، می‌توانند رابط کاربری PyCharm را بر اساس نیازها و سلیقه‌ی شخصی خود، سفارشی‌سازی کنند. در ضمن می‌توانند با بیش از 50 افزونه‌ی این IDE، آن را برای پاسخگو بودن پروژه‌های پیچیده، گسترش دهند.

PyCharm یکی از پراستفاده‌ترین و پرطرفدارترین IDEها برای پایتون است که توسط بسیاری از شرکت‌های معروف نظیر Twitter، HP، Pinterest، Symantec و Groupon استفاده می‌شود.

PyCharm چیست؟

قابلیت‌های PyCharm چیست؟

PyCharm ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تا فرایند کد نویسی را برای آن‌ها آسان و دل‌چسب کند. در ادامه‌ی آموزش نرم افزار PyCharm، به بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های این IDE اشاره خواهیم کرد.

  1. ویرایشگر کد

PyCharm، ویرایشگر کد هوشمندی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، تا آن‌ها توانایی نوشتن کد پایتون با بالاترین کیفیت را داشته باشند. ویرایشگر پای‌چارم با رنگ‌بندی کدها و تورفتگی‌های کد به صورت خودکار، خوانایی کد را بالا می‌برد. همچنین، روش کد نویسی مناسب را پیشنهاد داده با و تکمیل کد خودکار به افزایش سرعت کدنویسی شما کمک می‌کند.

برنامه‌نویسان با استفاده از میانبرها می‌توانند، از ویرایشگر برای گسترش یک بلوک کد، استفاده کنند. از دیگر امکانات ویرایشگر PyCharm می‌توان به شناسایی خطاها و غلط‌های املایی، تولید خودکار کد، شناسایی کد تکراری، قالب‌بندی کد و تجزیه و تحلیل کد اشاره کرد.

  1. پیمایش کد

ویژگی پیمایش کد هوشمند، دسترسی توسعه‌دهندگان را به یک کلاس، یک تابع و یا یک فایل، بسیار آسان می‌کند. همچنین، زمان مورد نیاز برای افزودن یا ویرایش کد پایتون را کاهش می‌دهد.

حالت لنز، به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد، تمام سورس کد پایتون را به صورت کامل، بررسی و اشکال‌زدایی کند. با پیمایش کد، مکان‌یابی یک عنصر، متغیر و غیره در کسری از ثانیه انجام می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت بین کلاس‌ها، متدها و فایل‌ها جابه‌جا شوند.

  1. بازسازی (Refactoring)

PyCharm، پیاده‌سازی سریع و کارآمد تغییرات محلی (Local) و سراسری (Global) را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند. توسعه‌دهندگان، می‌توانند هنگام نوشتن کد ساده‌ی پایتون و یا کار با فریم‌ورک‌های پایتون از گزینه‌های بازسازی ارائه‌شده توسط PyCharm استفاده کنند. برای مثال، نام‌ها را تغییر دهند و یا بازسازی فایل‌ها، کلاس‌ها، توابع، متدها، خصوصیات، پارامترها و متغیرهای محلی/ سراسری را انجام دهند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با استخراج متغیرها، فیلدها، ثابت‌ها و پارامترها، کیفیت کد خود را بهبود ببخشند. همچنین، PyCharm به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کلاس‌ها و متدهای طولانی را با روش استخراج از هم جدا کنند.

  1. پشتیبانی از تکنولوژی‌های محبوب وب

PyCharm با استفاده از تکنولوژی‌های وب پرکاربرد مانند HTML، CSS، JavaScript، TypeScript و CoffeeScript، نوشتن برنامه‌های مختلف وب در پایتون را برای برنامه‌نویسان آسان می‌کند. توسعه‌دهندگان وب، می‌توانند برای مشاهده‌ی یک صفحه وب به طور هم‌زمان در ویرایشگر و مرورگر از گزینه‌ی پیش‌نمایش زنده‌ی ارائه‌شده توسط IDE استفاده کنند.

همچنین، با ویژگی ویرایش زنده IDE برنامه‌نویسان می‌توانند، تغییرات ایجاد شده در کد را به صورت آنی در مرورگر وب مشاهده کنند. PyCharm، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از دیباگر جاوا اسکریپت و همچنین ویرایشگر CoffeeScript و TypeScript استفاده کنند. این نرم افزار حتی از AngularJS و NodeJS نیز پشتیبانی می‌کند.

  1. پشتیبانی از فریم‌ورک‌های محبوب پایتون

پای چارم علاوه بر پشتیبانی از تکنولوژی‌های مورد استفاده‌ی وب، پشتیبانی ویژه‌ای از فریم‌ورک قدرتمند وب پایتون، جنگو می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از IDE برای پیشنهاد‌های تکمیل کد جهت برچسب‌ها، فیلترها، پارامترها و متغیرهای الگوی جنگو استفاده کنند. همچنین، می‌توانند با مراجعه به مستندات سریع، اطلاعات بیشتری در مورد برچسب‌ها و فیلترها جمع‌آوری کنند.

فریم‌ورک جنگو

این IDE، اشکال‌زدایی از الگوهای جنگو، قالب‌بندی کد، تأیید کد و مدیریت کنسول را برای توسعه‌دهندگان وب فراهم آورده است. در عین حال، PyCharm از دیگر فریم‌ورک‌های وب پایتون مانند Web2Py، Flask و Pyramid پشتیبانی می‌کند.

  1. پشتیبانی از کتابخانه‌های علم داده و یادگیری ماشین

PyCharm به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا از پایتون، در پروژه‌های کلان داده و علم داده به شیوه‌ی مفیدتری استفاده کنند. این IDE از کتابخانه‌های علمی پرکاربرد برای پایتون، مانند NumPy، Anaconda، Matplotlib و SciPy پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از این کتابخانه‌ها، کمک قابل توجهی به توسعه‌دهندگان در انجام پروژه‌های علوم داده و یادگیری ماشین می‌کند.

  1. ابزارهای پایگاه داده

پای چارم، علاوه بر پشتیبانی از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف پایتون، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با تعدادی از پایگاه داده‌های رابطه‌ای از جمله Oracle، SQL Server، MySQL و PostgreSQL کار کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از IDE برای اجرای کوئری‌ها، ویرایش کد SQL، مرور داده‌ها، تغییر داده‌های جدول و تغییر-تحلیل الگوها استفاده کنند.

در ضمن، PyCharm از کتابخانه‌ی SQLAlchemy پشتیبانی می‌کند و کد SQL را به کدهای نوشته‌شده در زبان‌های مختلف برنامه نویسی تزریق می‌کند. نسخه‌ی حرفه‌ای این IDE، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا حجم زیادی از داده‌ها را به طور مؤثر از طریق شبکه‌های داده، مدیریت کنند.

  1. رفع اشکال بصری

اشکال‌زدایی ارائه‌شده توسط PyCharm به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا کدهای پایتون، جاوا اسکریپت و جنگو را رفع اشکال کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با کمک دیباگر داخلی، به صورت زنده، اشکال‌زدایی کد‌ را در ویرایشگر مشاهده کنند. هم‌چنین، می‌توانند چندین عملیات پایتون را به طور هم‌زمان، اشکال‌زدایی کنند.

  1. ترمینال داخلی

PyCharm با ترمینال‌های محلی ویندوز، لینوکس و مک‌اواس ارائه می‌شود. ترمینال داخلی، به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد بدون خارج شدن از IDE، کدنویسی و تست کردن آن را ادامه دهند. همچنین برنامه‌نویسان، می‌توانند از IDE برای اجرای فایل‌های پایتون و آماده کردن محیط‌های سفارشی پایتون با توجه به فایل‌ requirements استفاده کنند.

در ضمن می‌توان، پایتون یا جنگو را به طور مستقیم در IDE اجرا کرد. این کنسول خط فرمان، ویژگی‌های مفید دیگری مانند تکمیل کد و تغییر سینتکس پویا را نیز دارد. حتی این امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد، تا کنسول را با مفسر محلی و از راه دور ادغام کنند.

  1. تست نرم افزار در پای چارم

PyCharm، دارای ویژگی‌ها و ابزارهایی برای ساده‌سازی تست و آزمایش برنامه‌های پایتون است. این نرم افزار، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا تست واحد را از طریق فریمورک‌های معروف تست پایتون از جمله Attest، Nose و Doctests انجام دهند.

  1. قابلیت‌های توسعه‌ی از راه دور در پای چارم

PyCharm به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با ماشین‌های مختلف ارتباط برقرار کنند، تا از راه دور برنامه‌های نرم افزاری بسازند. برنامه‌نویسان، با استفاده از کنسول SSH داخلی IDE می‌توانند، به ماشین‌های مختلف متصل شده و کارهای توسعه‌ی از راه دور را از طریق SSH انجام دهند. حتی آن‌ها می‌توانند، با جایگزینی مفسر محلی با مفسر از راه دور، برنامه‌های پایتون را از راه دور، اجرا و اشکال‌زدایی کنند.

بیشتر بخوانید: vim چیست : آموزش دستورات ویرایشگر vim در لینوکس

تفاوت نسخه‌های PyCharm

PyCharm دارای دو نسخه‌ی رایگان و حرفه‌ای است که در این آموزش نرم افزار PyCharm، به معرفی هر یک خواهیم پرداخت، تا شما با تفاوت آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

مقایسه پای چارم نسخه رایگان و حرفه‌ای

PyCharm نسخه Community

نسخه Community‌، همان نسخه‌ی رایگان PyCharm است، که شرکت JetBrains این نسخه از IDE را برای پیشبرد کارهای عادی پایتون، طراحی و منتشر کرده است.

به طور معمول، نسخه‌های پولی یک نرم افزار، امکانات و ابزار بسیار بیشتری دارند که یک کاربر معمولی شاید هرگز به آن‌ها احتیاج پیدا نکند. این به معنی آن است، که نسخه‌های رایگان، خود دارای امکاناتی هستند که کارهای اصلی بیشتر کاربران را پوشش می‌دهند.

اگر شما قصد دارید، از PyCharm برای شروع برنامه نویسی پایتون استفاده کنید، نسخه رایگان مناسب‌ترین گزینه‌ی شما خواهد بود. زیرا در یک دوره‌ی برنامه نویسی مقدماتی پایتون، موارد خاص همچون برنامه نویسی وب را آموزش نخواهند داد و بیشتر آموزش، مفاهیم اصلی برنامه نویسی است که نسخه‌ی رایگان همه آن‌ها را پوشش می‌دهد. در زیر می‌توانید، برخی از ویژگی‌های مهم نسخه‌ی Community را ببینید:

  • ویرایشگر هوشمند
  • اشکال‌زدایی گرافیگی
  • کنترل نسخه یکپارچه
  • PyQt
  • PyGTK
  • iPython Notebook

به غیر از این موارد، نسخه‌ی رایگان PyCharm دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی دیگری است که بدون شک کاربران را به سوی خود جذب می‌کند. به طور کلی، تمامی نسخه‌های رایگان IDE، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر را مجذوب دنیای برنامه نویسی کنند.

PyCharm نسخه professional

اگر در سایت JetBrains به قیمت این نسخه‌ی حرفه‌ای PyCharm، نگاهی بیندازید، به طور قطع شوکه خواهید شد. اما در عوض این قیمت‌گذاری، نرم افزار امکانات و ابزارهایی در اختیار برنامه‌نویسان حرفه‌ای قرار می‌دهد، که کارهای روزمره‌ی آن‌ها را ساده‌تر و توسعه‌ی برنامه‌ها را سریع‌تر می‌کند. از این رو، یک توسعه‌دهنده‌ی حرفه‌ای، مشکلی در پرداخت چنین هزینه‌ای ندارد، زیرا با این ابزارها، درآمد بیشتری کسب خواهد کرد.

قیمت نسخه حرفه‌ای PyCharm

در کشور ما، نگرانی از بابت قیمت بالای PyCharm وجود ندارد. زیرا، به دلیل نبود قانون کپی‌رایت، نسخه‌ی کرک شده‌ی این نرم افزار و بسیاری از نرم افزارهای کاربردی دیگر، در سایت‌های دانلود ایرانی قابل دریافت است.

یکی از ویژگی‌های نسخه حرفه‌ای، توسعه‌ی جنگو است. جنگو، یک فریم‌ورک سطح بالا پایتون برای توسعه‌ی وب است، که به تازگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. از دلایل محبوبیت جنگو، می‌توان به منبع باز و رایگان بودن آن و نیز توسعه سریع و آسان آن نام برد.

سایر ویژگی‌های نسخه‌ی حرفه‌ای در زیر ذکر شده است:

  • ابزارها برای کتابخانه‌های علمی پایتون
  • توسعه‌ی وب
  • فریم‌ورک‌های وب پایتون
  • قابلیت توسعه از راه دور
  • پایگاه داده و پشتیبانی از SQL

در کشورهایی که قانون کپی‌رایت رعایت می‌شود، توصیه‌ی افراد باتجربه این است که در ابتدا به سراغ نسخه‌ی حرفه‌ای نروید. زیرا ممکن است با کمی جستجو، امکاناتی که نیاز دارید را در یک IDE دیگر به صورت رایگان بیابید. اما در کشور ما، به دلیل وجود نسخه‌های کرک شده، اولین پیشنهاد ما در این آموزش نرم افزار PyCharm ، انتخاب نسخه‌ی حرفه‌ای است، زیرا قابلیت‌های PyCharm نسخه‌ی حرفه‌ای، غیر قابل انکار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، در مورد تفاوت دو نسخه رایگان و حرفه‌ای PyCharm، می‌توانید صفحه‌ی مقایسه‌ی دو نسخه PyCharm را مشاهده کنید.

مشخصات سیستمی لازم برای نصب PyCharm

PyCharm یک نرم افزار به نسبت حجیمی است که برای نصب، نیاز به حداقل مشخصات سیستمی زیر دارد:

  • 4 گیگابایت رم
  • 5 گیگابایت فضای خالی هارد و 1 گیگابایت برای حافظه‌ی کش نرم افزار
  • رزولوشن تصویر 768 * 1024
  • پایتون نسخه‌ی 2.7 یا 3.5 یا بالاتر
  • سیستم‌عامل 64 بیتی:
    • ویندوز 8 و 10
    • مک‌اواس 10.13 یا بالاتر
    • لینوکس هر توزیعی که از KDE، Unity DE و Gnome پشتیبانی می‌کند.

در ادامه‌ی آموزش Pycharm، به نحوه‌ی نصب این نرم افزار در سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس می‌پردازیم.

آموزش نصب PyCharm در ویندوز

همان طور که گفتیم، PyCharm دارای دو نسخه‌ی پولی و رایگان است، که می‌توان در سایت JetBrains هر کدام را خواستیم، دریافت و نصب کنیم. ما در این آموزش نرم افزار PyCharm، نسخه‌ی حرفه‌ای را که دوره‌ی آزمایش رایگان نیز دارد، را دانلود می‌کنیم.

صفحه دانلود PyCharm در سایت JetBrains

در ادامه، می‌توانید مراحل نصب و راه‌اندازی PyCharm را مشاهده کنید:

مرحله 1: بعد از اتمام دانلود PyCharm، آن را اجرا کرده و بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

مرحله اول نصب PyCharm

مرحله 2: در این قسمت می‌توانید محل نصب PyCharm را انتخاب کرده و دکمه Next را کلیک کنید. در بیشتر موارد، کسی محل نصب پیش‌فرض را تغییر نمی‌دهد.

مرحله دوم نصب PyCharm

مرحله 3: در اینجا نیازی نیست ما کاری انجام دهیم و بر روی دکمه‌ی Next کلیک می‌کنیم. اما برای ایجاد میانبر نرم افزار در دسکتاپ، گزینه Create Desktop Shortcut را فعال کنید.

مرحله سوم نصب PyCharm

مرحله 4: برای ایجاد میانبر برنامه، نام پوشه‌ی منوی شروع را انتخاب یا وارد کنید. این نام به طور پیش‌فرض، JetBrains است. اکنون دکمه Install را کلیک کنید تا مراحل استخراج فایل‌ها و نصب برنامه شروع شود.

مرحله چهارم نصب PyCharm

مرحله 5: بعد از آن که فایل‌ها با موفقیت استخراج شدند، گزینه‌ی Run PyCharm را فعال کرده و بر روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید تا مراحل نصب کامل شود.

مرحله پنجم نصب PyCharm

مرحله 6: در این مرحله، پنجره‌ای برای وارد کردن تنظیمات PyCharm نمایش داده می‌شود. گزینه‌ی Do not import settings را انتخاب کرده و رو دکمه‌ی ok کلیک کنید.

مرحله ششم نصب PyCharm

مرحله 7: اکنون، پنجره فعال‌سازی نرم افزار برای شما نمایش داده می‌شود. گزینه‌ی Evaluate for free را فعال کرده و سپس روی دکمه‌ی Evaluate کلیک کنید.

مرحله هفتم نصب PyCharm

مرحله 8: در اینجا مراحل نصب Pycharm به پایان رسید. دوره آزمایشی رایگان نسخه‌ی Professional با موفقیت روی سیستم ما نصب گردید.

صفحه خوش آمد گویی PyCharm

نکته: همان طور که اشاره کردیم، به دلیل نبودن قانون کپی‌رایت در ایران، نسخه‌های کرک شده‌ی PyCharm حرفه‌ای در سایت‌های دانلود ایرانی وجود دارد. می‌توانید با جستجو در گوگل، آن‌ها را بیابید.

آموزش نصب PyCharm در لینوکس

برای نصب PyCharm روی لینوکس، ابتدا نسخه‌ی مدنظر خود را از سایت JeBrains دانلود کنید. سپس برای نصب، مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1: اگر پوشه‌ی دانلود شما، از اجرای فایل پشتیبانی نمی‌کند، فایل دانلودی را در پوشه‌ی دیگری باز می‌کنیم:

tar xzf pycharm-*.tar.gz -C <new_archive_folder>

محل نصب پیشنهادی مطابق استاندارد سلسله مراتب سیستم‌فایل (FHS) در  /opt است. برای نصب PyCharm در این محل، دستور زیر را وارد کنید:

sudo tar xzf pycharm-*.tar.gz -C /opt/

مرحله 2: اکنون، باید به زیر شاخه‌ی bin بروید:

cd <new archive folder>/pycharm-*/bin

برای مثال:

cd /opt/pycharm-*/bin

مرحله 3: در انتها، از زیر شاخه bin فایل pycharm.sh را اجرا ‌کنید:

sh pycharm.sh

آموزش تغییر تم PyCharm

تم (Theme) یا پوسته، ظاهر نرم افزار شامل پنجره‌ها، دکمه‌ها، گفتگوها و همه عناصر بصری رابط گرافیگی را تغییر می‌دهد. به طور پیش‌فرض، در PyCharm برای آسیب نرسیدن به چشم برنامه‌نویس، تم Darcula فعال است.

بعد از اتمام نصب PyCharm، می‌توان تم پیش‌فرض را تغییر داد. برای این منظور، در پنجره‌ی خوش‌آمد گویی PyCharm، از گزینه‌های سمت چپ، گزینه‌ی Cusomize را انتخاب کنید. در این صفحه، می‌توانید تم IDE، فونت IDE، فونت ویرایشگر و کلیدهای میانبر را تغییر دهید.

تغییر تم پای چارم

برای تغییر تم، در زمان‌های دیگر باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1:  از منوی File گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

مرحله اول تغییر تم در pycharm

مرحله 2: از منوی سمت چپ، گزینه‌ی Appearance & Behavior و سپس گزینه‌ی Appearance را انتخاب کنید. در صفحه‌ی باز شده، در بالای صفحه گزینه Theme وجود دارد که با تغییر گزینه‌های روبروی آن، می‌توانید تم مورد نظر خود را انتخاب کنید. اکنون، اگر دکمه‌ی Apply را کلیک کنید، تغییرات مورد نظر اعمال خواهد شد.

تغییر رنگ پس زمینه PyCharm

هر کدام از گزینه‌های موجود در این صفحه، برای شخصی‌سازی ظاهر و نوع و اندازه‌ی فونت کاربرد دارد. می‌توانید، هر یک را امتحان و نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید.

امکان شخصی‌سازی IDE و ایجاد محیطی دلخواه سلیقه‌ی کاربر، به جذابیت‌های آن می‌افزاید. مانند تغییر رنگ پس زمینه PyCharm، تغییر نوع، اندازه و رنگ فونت، تغییر تم و نصب تم جدید در PyCharm و از این قبیل موارد، که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این موارد، مستندات تنظیمات PyCharm را مطالعه کنید.

آموزش پایتون با PyCharm

PyCharm با طراحی ابزاری با نام EduTools، محیطی برای یادگیری برنامه نویسی پایتون در پای ‌چارم به وجود آورده است. با فعال کردن حالت آموزشی، شما می‌توانید به عنوان یک کارآموز یا یک معلم فعالیت کنید.

در اینجا، لازم به ذکر است PyCharm نسخه‌ی Edu نیز برای دانلود و نصب کردن وجود دارد. این نسخه، رایگان و تمامی امکانات نسخه‌ی Community را دارد و تنها تفاوت آن‌ها ویژگی آموزشی است که بر روی نسخه‌ی Edu فعال است.

کارهایی که می‌توانید به عنوان یک کارآموز انجام دهید:

  • به یک دوره‌ی برنامه نویسی تعاملی بپیوندید.
  • با پر کردن جاهای خالی با توجه به شرح وظیفه داده شده در کدهای تمرینی، یادگیری را شروع کنید.
  • با استفاده از یک ابزار توسعه‌ی هوشمند، پس از انجام تمرینات، به سرعت بازخورد و نتیجه‌ی کار خود را دریافت کنید.

کارهایی که می‌توانید به عنوان یک معلم انجام دهید:

  • دوره‌ی تعاملی خود را به صورت سفارشی با انواع آزمون، نکات و موارد دیگر ایجاد کنید.
  • دوره‌ی خود را با دانشجویان و همکاران خود به صورت عمومی یا خصوصی به اشتراک بگذارید.
  • با استفاده از آزمون‌های تلفیقی، اجازه دهید تا زبان‌آموزان به طور مستقل، تکالیف خود را انجام دهند.

مرحله 1: ابزار EduTools در هر دو نسخه‌ی Community و Professional قابل نصب است. برای نصب این افزونه کافی است مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Preferences > Plugins

مرحله 2: در کادر جستجوی Marketplace عبارت EduTools را جستجو کنید.(در صورت نیاز، گزینه Search in repositories را کلیک کنید.)

افزونه EduTools

مرحله 3: برای نصب افزونه رو گزینه‌ی Install کلیک کنید. پس از اتمام نصب، از شما می‌خواهد PyCharm را دوباره راه‌اندازی کنید.

آموزش نحوه ایجاد پروژه در PyCharm

در بخش از آموزش کار با PyCharm وقت آن است که نحوه ایجاد پروژه در آن را بیاموزیم. در PyCharm، شما همه کارها را در متن یک پروژه انجام می‌دهید. پس، اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد یک پروژه است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: در صفحه‌ی خوش‌آمد گویی، روی گزینه‌ی New Project کلیک کنید.

صفحه خوش آمد گویی PyCharm

مرحله 2: از گزینه‌های سمت چپ، گزینه Pure Python را انتخاب کنید. محل ذخیره پروژه و نام آن را تعیین کنید.

مرحله دوم ایجاد پروژه در PyCharm

مرحله 3: منوی کشویی Project Interpreter را باز کنید. در لیست کشویی، گزینه‌ی New Environment می‌توانید یکی از موارد Pipenv، Virtualenv و Conda را انتخاب کنید. این‌ها محیط‌های ایزوله‌ای هستند که وابستگی‌های مورد نیاز پروژه‌ها مختلف را محقق می‌کند، بدون آن که تداخلی با برنامه‌های دیگر به وجود بیاورد.  ‌

مرحله سوم ایجاد پروژه در PyCharm

شما می‌توانید، هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید، اما به طور معمول، بیشتر افراد Virtualenv را انتخاب می‌کنند. در ادامه، می‌توانید محل ذخیره‌ی محیط ایزوله و مفسر پایه‌ی پایتون را انتخاب کنید. بیشتر مواقع، گزینه‌های پیش‌فرض مناسب هستند. نیازی به فعال کردن گزینه‌های دیگر نیست.

اکنون، بر روی دکمه‌ی Create کلیک کنید تا مراحل ایجاد پروژه تکمیل شود.

مرحله 4: پنجره‌ای در مورد نکته‌های آموزشی در هر بار راه‌اندازی PyCharm باز می‌شود، که این پنجره را ببندید. اکنون، وقت آن است که برنامه جدید پایتون بسازیم. هم‌زمان کلیدهای Alt+ins را فشار دهید، یا از منوی File گزینه‌ی New را انتخاب کنید. از گزینه‌های موجود، Python File را انتخاب کنید.

مرحله چهارم ایجاد پروژه در PyCharm

مرحله 5: نام فایل را نوشته و بر روی python File دو بار کلید کنید.

مرحله پنجم ایجاد پروژه در PyCharm

مرحله 6: برای تست، یک بازی حدس ساده را کد نویسی می‌کنیم. با کتابخانه‌ی Random، ماشین یک عدد از صفر تا صد را به صورت رندوم در یک متغیر به ذخیره می‌کند و کاربر هر دفعه باید یک عدد حدس بزند، اگر جواب کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از عددی که کاربر می‌دهد باشد به او اطلاع داده می‌شود. با رسیدن کاربر به جواب، بازی به پایان می‌رسد. کد بازی به صورت زیر است:

from random import randint
def play():
    random_int = randint(0, 100)
    while True:
        user_guess = int(input("What number did we guess (0-100)?"))
        if user_guess == randint:
            print(f"You found the number ({random_int}). Congrats!")
            break
        if user_guess < random_int:
            print("Your number is less than the number we guessed.")
            continue
        if user_guess > random_int:
            print("Your number is more than the number we guessed.")
            continue
if __name__ == '__main__':
    play()

به جای کپی و جایگذاری، اگر این کد را تایپ کنید، خواهید دید برنامه بیشتر کد به صورت خودکار همراه شما تکمیل خواهد کرد. سرعت برنامه نویسی، با IDE بسیار بیش‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

آموزش اجرای کد در PyCharm

اکنون، قصد داریم کدی که در بالا نوشتیم را اجرا کنیم. برای این منظور، با سه روش می‌توانید آن را اجرا کنید.

ویرایشگر کد PyCharm

  1. کلیدهای Ctrl+Shift+F10 را به صورت هم زمان فشار دهید.
  2. در پس‌زمینه‌ی ویرایشگر راست کلیک کرده و گزینه Run ‘test_python’ را انتخاب کنید.
  3. از آنجایی که کد ما، دارای شرط __main__ است، می‌توانید روی پیکان کوچک سبز رنگ در سمت چپ شرط __main__ کلیک کرده و از آنجا، Run ‘test_python’ را انتخاب کنید (توجه داشته باشید، ‘test_python’ نامی است که ما برای فایل پایتون خود گذاشتیم و برای شما نامی نمایش داده می‌شود که انتخاب کرده‌اید).

هر کدام از روش‌های بالا را برای اجرای کردن برنامه به کار ببرید، پنجره‌ی Run Tool در پایین صفحه باز خواهد شد، که خروجی کد شما نمایش داده می‌شود.

اجرای پروژه در PyCharm

مشکل باز نشدن PyCharm

بد نیست در این آموزش استفاده از PyCharm به سراغ حل یک مشکل احتمالی برویم. گاهی مواقع، ممکن است به دلایل مختلف، نرم افزار PyCharm در ویندوز  باز نشود و خطا صادر کند. هر وقت چنین اتفاقی برای شما افتاد، می‌توانید در اینترنت با جستجوی پیغام خطایی که دریافت کرده‌اید، مشکل را پیدا و آن را رفع کنید. اما قبل از آن که به سراغ جستجو بروید، راه‌حل‌هایی که در زیر می‌آوریم را امتحان کنید، شاید مشکلتان حل شود.

راه‌حل اول برای مشکل باز نشدن PyCharm

ابتدا رایانه را راه‌اندازی کرده و سپس به مسیر زیر بروید:

C:\Users\<Your Name PC>\<PyCharm Folder> \system\tmp

در اینجا، تمامی فایل‌های و پوشه‌ها را حذف کنید. رایانه را دوباره راه‌اندازی کرده و PyCharm را اجرا کنید.

راه‌حل دوم برای مشکل باز نشدن PyCharm

اگر با روش اول، مشکل شما حل نشد، راه‌حل‌های مختلفی را می‌توانید امتحان کنید. اما بی‌دردسرترین و آسوده‌ترین راه‌حل، حذف کامل PyCharm از رایانه و نصب دوباره آن است. در بیشتر مواقع، درگیر شدن با مسائل متفرقه، شما را از هدف اصلی خودتان که برنامه نویسی است، دور خواهد کرد. پس، به دنبال پیدا کردن روش‌های پیچیده نباشید، زیرا هدف اصلی شما باید برنامه نویسی باشد نه چیز دیگری.

بیشتر بخوانید: بهترین ide برای پایتون : آشنایی با بهترین ادیتورهای پایتون

آیا پای چارم بهترین IDE و محیط برنامه نویسی پایتون است؟

PyCharm یک IDE حرفه‌ای، برای پایتون است که توسط شرکت JetBrains طراحی شده است. این IDE قابلیت‌های مختلفی از جمله تکمیل خودکار کد، پشتیبانی از فریم‌ورک‌های پایتون، توسعه از راه دور، پیمایش کد، بازسازی و... را به شما ارائه می‌دهد. PyCharm سازگاری کامل با سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس دارد. این نرم افزار، در دو نسخه‌ی رایگان و پولی منتشر می‌شود که نسخه‌ی پولی آن یک انتخاب حرفه‌ای برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای است.

از دیگر ویژگی‌های PyCharm، شخصی‌سازی محیط و افزونه‌های مختلف برای گسترش آن است. برای نمونه، افزونه EduTools، یک محیط آموزشی در اختیار همگان قرار می‌دهد تا پایتون را آموخته یا به دیگران بیاموزند. از نظر بسیاری از برنامه‌نویسان پایتون، PyCharm گزینه‌ای غیر قابل رقابت است. آیا به نظر شما این حرف صحیح است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۵۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
طاها انصاری ۰۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۱۲

سلام من مدتی از نسخه پولیه پای چارم استفاده میکردم که تا مدت محدودی رایگان بود بعدش دیگ پولی شد حالا چن وقته دنبال نسخه community هستم ولی متاسفانه اصن یا پیدا نمیشه یا دانلود نمیشه حالا میشه بگید چیکار کنم؟؟از کجا دانلودش کنم؟؟؟؟ممنون🙏

نازنین کریمی مقدم ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۰۶:۱۲

درود متاسفانه این مشکل وجود داره و خود شرکت سازنده هرچندوقت یبار با آپدیتهاش کرک رو از بین میبره. بنابراین پیشنهاد میکنم از سایت soft98 استفاده کنید که تقریبا به روز هست و آموزش دقیقی برای کرک کردن و استفاده بی دردسر ارائه میده.

parviz ۰۶ مهر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۶

سلام چطور میتونم ورژن کنترل رو از پای چارم ریموو یا دیسیبل کنم؟ من کامیونیتی دارم. ممنون

نازنین کریمی مقدم ۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۲

درود از منوی بالا Preferences > Version Control میتونید پروژه رو از روت حذف کنید و مشکلی پیش نخواهد اومد.

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱

سلام .من چرا وارد سایت میشم که pycharm رو دانلود کنم نسخه community نمیاره فقط پولیش وجود داره

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰

درود بله کلا دانلود پایچارم دردسر زیاد داره. از سایت داخلی بگیرید.

۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۰

سلام چرا پایچارم من به تازگی تب خارو رعایت نمیکنه مثلا تب بعد تیتر کلاس یا فانکشن رو رعایت نمیکنه و میره از اول خط بعد تایپ کنه؟

نازنین کریمی مقدم ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۳

درود ممکنه افزونه خاصی رو نصب کرده باشید و تنظیمات رو برهم زده باشه.

۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۵

سلام من نمیدونم چطوری فایلی که نوشتم رو تبدیل به برنامه کنم میشه کمکم کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۱۷

درود باید براساس سیستم عاملی که میخواید برنامه تون روش اجرا بشه در نت سرچ بزنید و دستورات رو دربیارید. برای مثال برای ویندوز میشه: <code> pip install pyinstaller pyinstaller myscript.py </code>

bahador asadi ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۴۰

باسلام واحترام وتشکربخاطر توجه واموزشهای خوبتون من ویندوز 7 دارم وpython 3.8.7 نصب باید بکنم ولی pycharm برای ویندوزهای 8 و10 هست من ازچه برنامه ای استفاده کنم ایا اموزش اون را هم دارید با‍‍ تشکر

نازنین کریمی مقدم ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۰۶

درود برای اینکه دردسرتون کمتر بشه میتونید از یک محیط دیگه مثل ویژوال استودیو کد استفاده کنید.

۰۶ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۳۷

درود بر شما بعد از نصب و راه اندازای برنامه پای چارم در قسمت ورودی وقتی می‌خواهم به قسمت ساخت پروژه بریم برنامه ارور می‌دهد و به همان قسمت قبلی که موقع باز کردن پای چارم بالا می‌اید بر می‌گردد . ممنون میشم راهنماییم کنید .

نازنین کریمی مقدم ۰۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱

درود احتمالا نسخه رایگان رو استفاده نمیکنید و یا کرک پریده.

۰۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳

سلام من کدی که میخوام رو میزنم بعد که میخوام ران کنم این ارور رو میزنه Error: Please select a valid Python interpreter نمیدونم چیکار کنم

نازنین کریمی مقدم ۰۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۳

درود مشکل از اینه که در تنظیمات باید مفسر پایتون رو ست کنید. <a href="https://www.jetbrains.com/help/pycharm/configuring-python-interpreter.html" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">راهنمای قدم به قدمش</a> رو پیش برید اوکی میشه.

۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۶

شما خودتون از نسسخه پولی نرم افزار به صورت رایگان استفاده میکنید بعد میگید که دوره‌های مارو بیاید بخرید اگه رایگان دانلود کنید ناراحت میشیم. قانون کپی رایت وجود نداره وجدان تون کجا رفته. امیدوارم این کامنت رو تایید کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۰

درود خود وبسایت رسمی یه نسخه رایگان داره که تنها مشکلش اینه که بعد از نیم ساعت باید یدور باز و بسته شه. بجز اون تمامی امکاناتی که نیاز دارید مشابه نسخه پولی هست.

۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۴

سلام و خسته نباشید . خیلی مطلب مفیدی بود و برای نصب ازش استفاده کردم. ی سوال داشتم.. وقتی از قسمت فایل ذخیره ش میکنم(طبق آموزش سایتتون) بعدا که میخوام فایل رو باز کنم نه ارور میده ن چیزی که بفهمم مشکل چیه ، فقط باز نمیشه.ممنون میشم کمک کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲

درود چی رو دقیقا ذخیره میکنید؟ فایل .py رو؟

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۵:۰۳

سلام ایا نسخه پرو موجود در سایت اصلی ر و میشه تریال ریست کرد؟

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۰۰

درود باید کرک بزنید وگرنه بعد از یه مدت کلا باز نمیشه.

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۲۱

سلام در پای چارم ۲۰۲۲ می‌خوام ایجاد کلاس کنم همچین گزینه ایی پیدا نمیشه ،در واقع در زیر مجموعه پروژه نیست .میشه کمک کنید چطور کلاس ایجاد کنم

نازنین کریمی مقدم ۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸

درود شما باید از طریق تب project اقدام کنید. اگر این تب رو نمیبینید از منوی بالا، گزینه window فعالش کنید.

۰۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۵

سلام ببخشید من پایچارم رو نصب کردم sdk رو هم نصب کردم اما وقتی پروژه میخوام باز کنم ارور میده میزنه pycharm cannot sdk

نازنین کریمی مقدم ۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۵۵

درود بی زحمت متن خطا را کامل بفرستید تا بتونم کمکتون کنم.

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲

نسخه sdk اجرا نمیشه یک نسخه معمولی دان کنید و روی آن قرار بدهید، دیگر ارور نمیده. در نسخه 3.10.2 پایتون این مشکل هست و با روش هایی میتوان ایراد را برطرف کرد که نصب یک نسخه دیگر آسان‌تر است.

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۵۶

سلام و عرض ادب بنده پای چارم آپدیت کردم بعد از آپدیت حتی با انیستال کردن و نصب دوباره صفحه نرم افزار می‌آید ولی وارد نمیشه

نازنین کریمی مقدم ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶

درود برنامه و تمامی تنظیمات مربوطش و کتابخانه‌های وابسته بهش در ویندوز رو حذف کنید. بعد از حذف برنامه یدور ویندوز رو ریستارت کنید. بعد نسخه قدیمی رو نصب کنید. <a href="https://intellij-support.jetbrains.com/hc/en-us/community/posts/360009511720--Solved-Idea-Community-doesn-t-start-after-update-to-2020-1-4" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این تاپیک</a> رو هم مطالعه کنید.

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵

سلام خسته نباشید در پایچارم من پرینت رو ارور در نظر میگیره و هیچ چیزیی در خروجی نشان نمیدهد حتی تیکه‌های مثال بالا مثل random مشکل از پایچارم هست چون در وی اس کد مشکلی نداشت دلیلش چیست؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۷

درود ممکنه در تنظیمات اجرای پایچارم نسخه پایتون رو متفاوت لحاظ کرده باشید و برای همین کد رو خطا میگیره، بنابراین کانفیگ اجرا رو مجدد بررسی کنید.

۰۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲

سلام وقتی وارد برنامه میشم licenses میاره. چکار باید بکنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۳

درود بستگی داره که چه نسخه ای رو و از کجا نصب کردید. اما در کل وقتی licenses میاره باید کرک کنید. توجه کنید که کرک یکسان با نسخه نصبی رو تست کنید.

۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹

سلام و عرض ادب واقعا ممنون بابت این مطالب مفید و پرکاربردی که وقت گذاشتین و در اختیار ما گذاشتین بنده یک سوال داشتم و ان هم این بود که برای منی که سیستم عامل ویندوز7 دارم باید چیکار کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱

درود باید سراغ ورژنهای قبلی برید. طبق <a href="https://intellij-support.jetbrains.com/hc/en-us/community/posts/4406429835922-What-is-the-latest-PyCharm-version-compatible-with-Windows-7-" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این لینک</a> نسخه مورد نظر رو نصب کنید و استفاده کنید.

۰۵ دی ۱۴۰۰، ۰۲:۰۱

سلام. مرسی بابت مطالب مفیدتون. میشه برای ارتباط بیشتر ایمیل خودتونو برام ارسال کنین. ممنونم.

نازنین کریمی مقدم ۰۵ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۴۹

سلام متاسفانه به دلیل سیاستهای سایت چنین امکانی ندارم اما شما میتونید سوالات خودتون رو در زیر پستهای مرتبط بپرسید سعی میکنیم در اسرع وقت پاسخ داده شه :)

۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۷

واقعا عالی❤️ولی پروژه بنده نمیدونم چرا اجرا نشد اگه بشه یه مطلب دیگه در مورد این هم درست کنید خیلی ممنونم ❤️?

نازنین کریمی مقدم ۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۸

سلام اگر خطای خاصی میگیرید میتونید متنش رو بفرستید تا با کمک هم برطرف کنیم.

مسعود ۰۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۰

تو بخش library root کلیک راست میکنم گزینه پایتون پکیج عمل نمیکنه باید چیکار کرد

Nazanin KarimiMoghaddam ۰۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۲۱

درود به شخصه تابه حال به چنین چیزی برنخوردم برای همین تصور میکنم بهترین راه نصب دوباره باشه. باز دوستان اگر تجربه ای دارید دست یاری برسونید به ما :)

کریم ۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۱۱

سلام من فایل‌های برنامه را در پارتیشن d دارم و نرم افزار پایچارم را در پارتیشن c نصب کرده ام اکنون چگونه برنامه‌ها را اجرا کنم

نازنین کریمی مقدم ۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۹

درود مشکلی نیست شما نرم افزار رو که باز میکنید، از منوی بالا و تب file - open میتونید برید تو درایو d و برنامه رو اجرا کنید.

متین ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۱

با سلام یه سوال وقتی من میخوام پروژه را run کنم ارور میده و من نمیدونم چکار کنم میشه راهنمایی فرمایید The system cannot find the file specified لطفا

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۱۴

درود پاسخهای <a href="https://stackoverflow.com/questions/50386050/error-running-filename-the-system-cannot-find-the-file-specified-pycharm/56085308" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این لینک</a> رو مطالعه و امتحان کنید و اگر رفع نشد بفرمایید تا راهکاری با هم پیدا کنیم.

عرفان ۰۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸

سلام من وقتی در پایچارم برای اچ تی ام ال فارسی تایپ میکند یک چیز نامرتبت ظاهر میشه اما وقتی با پایتون فارسی تایپ میکنم مشکلی نداره بر خلاف ویژئال استودیو

نازنین کریمی مقدم ۰۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۲:۰۳

درود این بخاطر کدینگ فایلهای html هست و نگرانش نباشید. هنگام اجرا اگر امتحان کنید درست نشون میده. مثلا خود من برای اینکه خیلی درگیر نشم متنهای فارسی رو در نوتپد مینویسم و بعد کپی میکنم در تگ مربوطه. با اینحال اگر خیلی اذیت میشید میتونید از افزونه هایی مثل Bidi و یا تنظیمات Utf8 که چندتا کامنت پایینتر گفتم استفاده کنید. بعضی وقتها مشکل رو حل میکنه.

مهدی ثانی ۰۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۵۹

با سلام و تشکر فراوان. خیلی مطلب خوبی بود و ازش استفاده کردم. فقط اون برنامه ای که نوشته شده و قرار دادین بعضی از قسمت‌ها کلمات کامل نبود که خود پای چرم کمکم کرد که اینم از نقطه قوت این برنامه هستش. ولی بازم خروجی نتونستم بگیرم. بازم ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۴۷

درود در کدوم بخش نتونستید خروجی بگیرید؟ اگر مشکل هنوز پابرجاست بفرمایید که با کمک هم برطرفش کنیم :)

علیرضا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۸

سلام مجدد مشکل حل شد ممنون از مطالب شما و زمانی که گذاشتید

علیرضا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱

بسیار عالی اگر امکانش هست 1 سوال پای چرم 2020 من به حالتی در آمده که هر بار میخواهم پروژه جدید ایجاد کنم باید Config آن را دوباره تعریف کنم و مسیرها را دو باره مشخص کنم به عبارتی تا این کار نجام نشود دکمه Run فعال نمیشود و در کنار آن پیام Add Configuration ظاهر میگردد ، و با نصب مجدد نسخه‌های مختلف هم این مشکل حل نشده ،آیا امکان رفع این مشکل وجود دارد ؟ نسخه پایتون 3.9 با نسخه 2.7 هم تست شده و با هر دو قبلا کارکرده ممنون از راهنمایی شما

محمد ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۰۷

همین مشکل را من هم دارم لطفا کمک کنید

marjan ۰۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۰۹

سلام چجوری میشه نحوه ی نمایش خروجی کد رو از حالت خطی در آورد؟ تمام خروجی رو به صورت یک خط طولانی نشون میده

نازنین کریمی مقدم ۰۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱

درود ببینید از لحاظ عملی کار درستی میکنه. شما برای اینکه خروجی در چندخط چاپ بشه باید خودتون کد بنویسید. اما در کل میتونید سایر تنظیمات مثل ساپورت کردن زبانهای UTF8 و مواردی از این قبیل رو از نوار پایین کنسول در سمت راست تنظیم کنید.

mha ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۴

چگونه در پایچارم در کنار تب کدی که نوشتیم یک تب جدید باز کنیم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۶

درود برای این کار میتونید از منوی بالایی-File-گزینه New رو انتخاب کنید. فایل جدیدی که میسازید کنار همون فایل قبلی در همون دایرکتوری ساخته میشه.

mohammad ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۰۶:۱۵

کلید میانبر مرتب کردن کد‌ها در پای چارم چیه؟

نازنین کریمی مقدم ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹

درود. میتونید از Ctrl+Alt+L استفاده کنید.

  • PyCharm چیست؟
  • قابلیت‌های PyCharm چیست؟
  • تفاوت نسخه‌های PyCharm
  • مشخصات سیستمی لازم برای نصب PyCharm
  • آموزش نصب PyCharm در ویندوز
  • آموزش نصب PyCharm در لینوکس
  • آموزش تغییر تم PyCharm
  • آموزش پایتون با PyCharm
  • آموزش نحوه ایجاد پروژه در PyCharm
  • آموزش اجرای کد در PyCharm
  • مشکل باز نشدن PyCharm
  • آیا پای چارم بهترین IDE و محیط برنامه نویسی پایتون است؟
اشتراک گذاری مقاله در :