کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۸ دیدگاه نظر امیر صالحی
آماده سازی محیط کار با PHP
آماده سازی محیط کار با PHP

در این سری مقالات آموزشی قصد داریم شما کاربران وب‌سایت سون‌لرن را وارد دنیای PHP کنیم تا متوجه بشوید چه کارهایی را می‌توان با PHP انجام داد. اگر به دنیای برنامه‌نویسی علاقه دارید و می‌خواهید این مسیر را با سمت سرور شروع کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در مقالات آموزش مقدماتی PHP با ما همراه باشید.

PHP چیست؟

PHP جزء محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی حال حاضر دنیا است چرا که تقریبا 80 درصد وب‌سایت‎‌های دنیا در حال  استفاده از آن هستند، PHP یک زبان سمت سرور و متن باز است که باعث پویایی وب‌سایت‌ها می‌شود و وب‌سایت‌ها را از حالت ایستا یا استاتیک (Static) به حالت پویا یا داینامیک (Dynamic) در می‌آورد.

کاربرد PHP:

PHP را برای هر چیزی که مربوط به سرور می‌شود می‌توان استفاده کرد، از وب‌سایت‌ها گرفته تا نرم‌افزارهای دسکتاپ (Desktop) و ربات‌های تلگرامی. یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه دادن بک‌اند یک وب‌سایت می‌تواند PHP باشد.

چرا باید PHP را انتخاب کنیم؟

PHP خودش را در پروژه‌های کوچک و بزرگ نشان داده است و از پس آن‌ها برآمده است، پروژه‌هایی همچون Google، Yahoo، Wikipedia، Wordpress و ...  پس با این نتیجه PHP می‌تواند در لیست انتخاب‌های ما قرار بگیرد.

آماده سازی محیط کار با PHP:

برای آماده سازی محیط کار با PHP شما اول نیاز به یک سیستم عامل دارید که می‌تواند ویندوز، لینوکس، مک باشه که اکثر کاربران از ویندوز استفاده می‌کنند، بعد از سیستم‌عامل ما نیاز به یک سرور محلی و ویرایشگر داریم.

آماده سازی محیط کار با PHP: نصب XAMPP:

برای اینکه بتوانیم کدهای PHP خود را اجرا کنیم نیاز به یک سرور داریم چون کدهای PHP سمت سرور اجرا می‌شوند، اگر بخواهیم یک سرور واقعی بخریم هزینه‌ی بالایی برای ما خواهد داشت به خاطر همین ما می‌توانیم با استفاده از نرم‌افزارهایی همچون WAMP برای ویندوز، MAMP برای مک و همچنین XAMPP برای لینوکس استفاده کنیم.

برای سیستم عامل‎های مختلف بهترین گزینه XAMPP می‌باشد، XAMPP اختصار کلمات Cross-platform Apache Mysql PHP Perl است، Cross-platform بودن XAMPP باعث شده است که در همه‌ی سیستم‌عامل‌ها اجرا شود، با استفاده از XAMPP می‌توانیم سیستم خود را به یک سرور محلی تبدیل کنیم تا کدهای سمت سرور خود را درون آن اجرا کنیم.

برای دانلود نرم‌افزار می‌توانید وارد سایت XAMPP بشوید و مطابق سیستم‌عامل خودتان نرم‌افزار را دانلود کنید، بعد از دانلود آن را اجرا کنید و قدم به قدم با ما پیش بروید.

در پنجره‌ی باز شده روی گزینه‌ی Next کلیک کنید تا به مرحله‌ی بعدی از نصب بروید. PHP - XAMPP آماده سازی محیط کار با PHP در پنجره‌ی زیر تمامی گزینه‌ها را تیک بزنید تا بتوانید از تمامی امکانات XAMPP استفاده کنید. PHP - XAMPP

در پنجره‌ی زیر شما مسیر نصب XAMPP را مشخص می‌کنید که به صورت پیش‌فرض در درایو C می‌باشد، مسیر نصب را ویرایش نکنید تا در همان مسیر پیش‌فرض نصب شود.

PHP - XAMPP در مراحل بعدی بر روی گزینه‌های Next کلیک کنید تا XAMPP بر روی سیستم‌عامل شما نصب شود.

حال بعد از نصب، شما در درایو C پوشه‌ای به اسم xampp دارید، اگر وارد پوشه‌ی xampp شوید با تعداد زیادی پوشه مواجه می‌شوید که ما با پوشه htdocs کار داریم چون پروژه‌های ما درون پوشه htdocs قرار می‌گیرد.

آماده سازی محیط کار با PHP: نصب VS Code و افزونه‌های آن:

برای اینکه ما بتوانیم کدهای خود را در محیط مناسب ویرایش و توسعه دهیم نیاز به یک ویرایشگر داریم، ما در مقاله‌ی آماده سازی محیط کار با PHP به شما VS Code را پیشنهاد می‌‌دهیم برای اینکه سریع، رایگان و قابل شخصی‌سازی است، شخصی‌سازی به این معنا که شما می‌توانید مطابق زبانی که کار می‌کنید ویرایشگر خود را برای آن محیط آماده‌سازی کنید.

درباره‌ی VS Code:

VS Code محصول منتشر شده از مایکروسافت است که با Javascript نوشته شده است و با Electron Js تبدیل به نرم‌افزار دسکتاپ (Desktop) شده است، در طول فعالیت‌های مایکروسافت کسی انتطار توسعه و انتشار نرم‌افزار متن باز (Open source) و رایگان از مایکروسافت را نداشت که بنا به تصمیماتی که گرفته‌اند این ویرایشگر را به صورت متن باز و رایگان در اختیار توسعه‌دهندگان دنیا قرار داده‌اند.

در حال حاضر ویرایشگر VS Code به عنوان محبوب‌ترین ویرایشگر شناخته شده است پس به همین دلیل ما به سراغ نصب و استفاده از این ویرایشگر می‌رویم، لازم به ذکر است که شما هر کدام از ویرایشگرهایی همچون PHP Storm، Sublime Text و یا هرچیزی که احساس بهتری با آن دارید را می‌توانید دانلود و استفاده کنید.

شروع نصب VS Code:

ابتدا وارد سایت VS Code می‌شویم تا نرم‌افزار خود را مطابق با سیستم‌عامل خود دانلود کنیم، برای نصب VS Code فقط کافیست بر روی دکمه‌های Next کلیک کنید تا این ویرایشگر بر روی سیستم عامل‌تان نصب شود.

نصب افزونه‌‌های PHP در VS Code:

اگر در اینترنت جمله‌ی vscode best extension for php به معنای بهترین افزونه‌های PHP در VS Code را جستجو کنیم سایت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که پر استفاده‌ترین آن‌ها را برای ما لیست کرده‌اند، ما به شما پر استفاده‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1.  افزونه‌ی PHP Intelephense که کار با PHP را برای ما خیلی آسان می‌کند.
  2. افزونه‌ی PHP Debug برای خطایابی کدهای PHP استفاده می‌شود.
  3. افزونه‌ی DocBlocker که برای گذاشتن مستندات کدهایمان بسیار پرکاربرد است.
  4. افزونه‌ی Path Intellisense برای دستیابی راحت فایل‌ها و پوشه‌هایی که در کنار پروژه‌هایمان هستند.
  5. افزونه‌ی Bracket Pair Colorizer برای رنگ بندی براکت‌ها که با { } شناخته می‌شوند تا بتوانیم براکت‌های مختلف دستورات و حلقه و ... را راحت‌تر تشخیص بدهیم.
  6. برای اینکه محیط ویرایشگرمان خیلی چشم نوازتر باشد از افزونه‌ی One Dark Pro استفاده می‌کنیم.

نوشتن اولین کد برنامه‌نویسی:

بعد از آماده سازی محیط کار با PHP و نصب تمامی ابزارهای مورد نیاز برای نوشتن کدهای PHP حالا نوبت آن رسیده است که اولین کد PHP خود را بنویسیم و آن‌ را اجرا کنیم.

اول باید وارد پوشه‌ی htdocs درون پوشه‌ی xampp در درایود C بشوید و یک پوشه برای پروژه‌ی خود ایجاد کنید، بعد از ایجاد پروژه روی پوشه‌ راست کلیک کرده و گزینه‌ی Open with code که در کنارش لوگو VS Code وجود دارد را بزنید تا آن پوشه در محیط ویرایشگر باز شود.

PHP - VS Code

روی گزینه‌ای که در عکس پایین مشخص شده است که Explorer گفته می‌شود کلیک کنید تا فایل‌ها و پوشه‌های درون پوشه باز شده را به شما نمایش دهد.

PHP - VS Code آماده سازی محیط کار با PHP

اگر از قبل فایل یا پوشه‌ای درون آن داشته‌ باشید به شما فایل و پوشه‌های قبلی را نشان می‌دهد یا اگر مثل تصویر بالا چیزی نداشته باشید خالی می‌باشد برای اینکه یک فایل PHP یا هر فایل دیگری ایجاد کنیم کافیست در محیط مشکی رنگ Explorer راست کلیک کرده و New file را بزنید که ‌می‌توانید اسم فایل را با پسوند زبان برنامه‌نویسی وارد کنید، برای مثال فایلی به اسم index.php بسازید، فایل‌هایی با نام index به طور پیش‌فرض توسط سرور شناخته و اجرا می‌شوند.

انواع تگ PHP:

برای اینکه بتوانیم کدهای PHP خود را درون فایل PHP بنویسیم نیازمند این هستیم که در داخل تگ‌های PHP شروع به نوشتن کد کنیم، سه نوع تگ PHP وجود دارد که به بررسی آن‌ها در ادامه می‌پردازیم.

<?= ?>
تگ بالا یک تگ تک خطی برای چاپ یک متن یا خروجی می‌باشد، به مثال زیر توجه کنید.
<?= "7learn" ?>
 
7learn
نوع دوم از تگ PHP را می‌توانید مشاهده کنید
<? //code ?>

که این نوع کمتر استفاده می‌شود و یک تگ تک خطی PHP است، نوع سوم که پرکاربردترین تگ PHP برای نوشتن کدهای چند خطی است تگ زیر می‌باشد.

<?php
// code
?>

به این نکته توجه کنید که اگر شما در حال استفاده از این تگ در یک سندی هستید که کاملا کدهای PHP درون آن قرار دارد نیاز نیست که آن تگ را با <? ببندید، زمانی از آن استفاده کنید که در میان تگ‌های HTML هستید و می‌خواهید یک بخشی از آن را کد PHP بنویسید.

حالا نوبت آن رسیده است که اولین کد خود را بنویسیم، معمولا در شروع یادگیری برنامه‌نویسی در هر زبانی با دستور چاپ به دنیا سلام می‌کنند.

<?php
echo "Hello World";
?>
به شما تبریک می‌گوییم شما اولین کد خود را در PHP نوشته‌اید.

شروع به کار:

در ادامه‌ی مقاله‌ی آماده سازی محیط کار با PHP، حال نوبت به آن رسیده است که ما شروع به یادگیری PHP به صورت فنی‌تر بکنیم.

ساخت سند در PHP 

شما همیشه برای اینکه شروع به کدنویسی کنید نیاز دارید که یک یا چندین سند PHP بسازید، در ویرایشگر VS Code ما دو راه برای ایجاد سند داریم.

روش اول استفاده از icon ایجاد سند جدید است. PHP - VS Code - New File Ocon

همین‌طور که در عکس بالا مشخص شده است شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی icon ایجاد سند یک سند PHP بسازید، تنها نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که فایل‌های PHP با پسوند php. ساخته می‌شوند. روش دوم نیز در بالا اشاره شده است و شما به آن تسلط دارید.

متغیر چیست؟

متغیر را می‌توان یک ظرف تصور کرد که می‌توانیم آن را با یک مقداری پر کنیم و بستگی به بزرگ یا کوچک بودن آن ظرف مقدارهای مختلفی درون آن قرار می‌دهیم.

در زبان‌های برنامه‌نویسی هم به همین شکل است که ما متغیرهایی داریم که می‌توانیم درون آن رشته، آرایه، اعداد و ... بریزیم.

قوانین و مقررات تعریف متغیر در PHP:

اولین قانونی که باید در تعریف متغیر رعایت کنیم علامت $ (دالرساین) می‌باشد با این کاراکتر ما در PHP متغیر تعریف می‌کنیم.

قانون دوم در نام گذاری متغیرها می‌باشد که باید به یک سری نکات توجه کنید.
  1. نمی‌توان نام متغیر را با عدد شروع کرد.
  2.  در نام گذاری متغیرها می‌توان با حروف انگلیسی یا _ (underscore) شروع کرد.
  3. PHP به حروف کوچک و بزرگ حساس است به این معنا که متغیر با نام a و A کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
  4. بین کلمات نمی‌توان فاصله گذاشت برای مشخص کردن کلمات در نام گذاری می‌توان از _ (underscore) و یا می‌توان از اصول نام گذاری (Camel Notation) یا به اصطلاح نماد شتر استفاده کرد، به این صورت است که شما حرف کلمه‌ی اول متغیر را کوچک می‌نویسید و کلمات بعدی را با حرف اول بزرگ شروع می‌کنید، به مثال زیر دقت کنید.
$thisIsTestVar

در مثال بالا کلمه‌ی this را با حرف کوچک شروع کردیم و بقیه‌ی حروف اولین کاراکترشان بزرگ است.

مقداردهی به متغیرها:

برای مقداردهی به متغیرها ما باید از علامت = (مساوی) استفاده کنیم و در جلوی مساوی مقدار را به متغیر بدهیم، به مثال زیر توجه کنید.

<?php
$number = 2;

همان‌طور که در بالا آمده است با علامت $ و نام، شروع به تعریف متغیر کرده‌ایم و با علامت = (مساوی) به متغیر عدد 2 را مقداردهی کرده‌ایم.

دو نکته را باید همیشه به خاطر داشته باشید، نکته‌ی اول قرار دادن علامت ; (سمی کالمن) در آخر هر خط از کدتان است که اگر رعایت نشود برنامه‌ی شما با خطا مواجه می‌شود.

نکته‌ی دوم این است که در متغیرها مقدار ورودی متغیر نوع آن را مشخص می‌کند، در مثال بالا که ما عدد به متغیر number داده‌ایم متغییر number نوعش از نوع عددی یا integer تنظیم شده است اگر به آن رشته می‌دادیم نوعش به نوع رشته‌ای یا String در می‌آمد.

انواع متغیر در PHP:

ما در PHP و در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر متغیرهایی از نوع رشته (String)، عدد (Integer)، آرایه (Array)، بولین (Boolean) داریم که در جایگاه‌های خودشان بسیار پرکاربرد هستند، به بررسی تمامی این متغیرها می‌پردازیم.

متغیرهای رشته‌ای یا String:

لازم به ذکر است که وقتی می‌خوا‌هیم متغیری را بسازیم باید قوانین نام‌گذاری را که در بالا ذکر شده است رعایت کنیم.

همان‌طور که گفته شد ما نوع متغیر را در زمان مقداردهی مشخص می‌کنیم، مقدار رشته یا String در میان دو " (دابل کوتیشن) یا دو ' (تک کوتیشن) قرار می‌گیرد که تفاوت‌هایی باهم دارند.

<?php
$name = "Amir Salehi";
در کد بالا یک نام را درون دابل کوتیشن قرار داده‌ایم و آن را به عنوان مقدار به متغیر name داده‌ایم.

اگر با تابع ()is_string که بررسی می‌کند آیا متغیر داده شده رشته است یا خیر، متغیر خود را بررسی کنیم خروجی 1 به ما می‌دهد که نشان دهنده‌ی رشته بودن آن است.

<?php
$name = "Amir Salehi";
echo is_string($name);
 
1

لازم به ذکر است که با echo می‌توانیم مقادیر به جزء آرایه را چاپ کنیم، برای چاپ آرایه‌ها در قسمت آرایه‌ها به شما آموزش می‌دهیم.

تفاوت بین " (دابل کوتیشن) و ' (تک کوتیشن) این است که شما می‌توانید در میان " (دابل کوتیشن) متغیر خود را بیاورید تا مقدار دورن متغیر در رشته قرار بگیرد ولی در ' (تک کوتیشن) مقدار متغیر درون رشته قرار نمی‌گیرد بلکه نام متغیر درون آن قرار می‌گیرید.

یکی دیگر از تفاوت‎‌های بین این دو این است که شما در " (دابل کوتیشن) می‌تواند از n\ و کاراکترهای شبیه به این استفاده نمایید، که باعث می‌شود به خط بعدی برویم، اما در ' (تک کوتیشن) این کاراکترها کار نمی‌کنند.

<?php
$name = "Amir Salehi";
echo "my name is $name";
طبق صحبت‌های که در بالا گفتیم خروجی این کد باید این‌گونه باشد.
my name is Amir Salehi
اما اگر ما از ' (تک کوتیشن) استفاده کنیم:
<?php 
$name = "Amir Salehi";
echo 'my name is $name';
my name is $name

ویدیوی کامل این مقاله‌:

کل محتوای آموزشی آماده سازی محیط کار با PHP را می‌توانید در این ویدیو مشاهده نمایید.
جمع‌‌بندی:

در مقاله‌ی آماده سازی محیط کار با PHP، با نصب XAMPP و VS Code کارمان را شروع کردیم و با افزونه‌های VS Code برای PHP آشنا شدیم و آن‌ها را نصب کردیم، در ادامه اصول و قوانین تعریف متغیرها را بیان کردیم و متغیرهای رشته‌ای را به شما توضیح دادیم. مباحث تا اینجا ساده بودند ولی ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما تمرین را فراموش نکنید. در قسمت بعدی از مقاله به آموزش انواع متغیر در PHP می‌پردازیم و با همه‌ی آن‌ها آشنا می‌شویم.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی PHP علاقه داری، با شرکت در دوره‌ی آموزشPHP در کمتر از یکسال به یک متخصص PHP تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه، کسب درآمد و یادگیری مباحثی مثل لاراول هستی.
۱۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
Hamid ۱۰ دی ۱۴۰۲، ۰۸:۴۴

سلام وقتتون بخیر.چگونگی اجرا در vscode با زبان php با تابع readline,یک ورودی بدم و خروجی بگیرم. <?php //$response = readline(); //if ($response != 'yes' && $response != 'no') { // echo 'You must type either yes or no'; } ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

درود میتونید از ترکیب افزونه‌های موجود + محیط کنسول پایین vscode استفاده کنید اما در کل همونطور که در مقاله توضیح دادیم نیازه تا xampp و.. رو نصب کنید چون php یک زبان سمت سرور هست و باید مقدمات لازم رو فراهم کنید تا بتونید خروجی رو در قالب صفحه مرورگر ببینید.

۰۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲

من توی فایل htdocs پوشه جدید رو درست کردم ولی با راست کلیک روی پوشه ی جدید گزینه vs code برام نمیاد. چیکار باید بکنم؟ از قبل برنامه ی xampp رو داشتم روی سیستمم

نازنین کریمی مقدم ۰۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸

درود ممکنه هنگام نصب vscode گزینه راست کلیک رو تیک نزده باشید و درنتیجه این گزینه الان براتون نمایش داده نشه!

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰

عالی

TaHa ۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸

سلام . من کد سایت رو زدم حالا سایت رو چجوری بالا بیاریم روی گوگل &gt;؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰

درود احتمالا تا الان شما کدتون رو روی یک لوکال هاست بالا آوردید. حالا برای اینکه بتونید روی گوگل سایت رو ببینید، باید یک هاست و دامنه رو از یسری شرکت خریداری کنید. عبارت هاست رو در سایت سرچ کنید مقالات مربوطه کمکتون میکنه.

مهرداد ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸

سلام دوستان خسته نباشید من از vs code استفاده میکنم و اکستنشن‌های مورد نیاز رو اضافه کردم اما تابع‌های برنامه نویسی رو برای php شناسایی نمیکنه مشکل چیه؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳

سلام آیا افزونه PHP Intelephense رو در VSCode نصب کردید؟ توصیه میکنم مقاله <a href="https://7learn.com/programming/php/best-vscode-extensions-for-php" rel="noopener" target="_blank">بهترین افزونه‌های ویژوال استودیو کد برای php</a> رو هم حتما مطالعه کنید.

قباد ۰۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶

بسیار سپاسگزاررررررم عااالی بود کار من رو راه انداخت

بابک ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۱۱

سلام ببخشید من ی مشکل دارم وقتی می‌خوام در داخل کدهای html کد‌های php استفاده کنم دستورات کد‌های php برای من نمیاره واقعا نمی‌دونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید این رو بتونم درستش کنم

نازنین کریمی مقدم ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۰:۳۲

درود. محیط برنامه نویسی تون همین ویژوال استودیو کد هست؟

pengu ۱۰ دی ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴

داداش دمت گرم بقیه اموزشایی که شما درس دادی کجاست پیدا نمیکنم تو صفحه خودتونم ادامه این ندیدم

نازنین کریمی مقدم ۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰

درود. شما میتونید با کلیک بر نام نویسنده در انتهای مقاله، سایر مقالات را نیز مطالعه کنید.

اشکان قره داغلی ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶

ممنون خیلی خوب بود

امیر صالحی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵

خواهش می‌کنم

حافظ بهاری ۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹

ممنون از معرفی پلاگین‌های بسیار کاربردی

امیر صالحی ۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳

خواهش میکنم

  • PHP چیست؟
  • کاربرد PHP:
  • چرا باید PHP را انتخاب کنیم؟
  • آماده سازی محیط کار با PHP:
  • نوشتن اولین کد برنامه‌نویسی:
  • شروع به کار:
  • متغیر چیست؟
  • انواع متغیر در PHP:
  • ویدیوی کامل این مقاله‌:
اشتراک گذاری مقاله در :