کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۸۵ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
درآمد بازی سازی : آشنایی با روش‌های کسب درآمد از بازی سازی
درآمد بازی سازی : آشنایی با روش‌های کسب درآمد از بازی سازی

در مقالات قبلی، در مورد ضرورت بازی کردن و یادگیری بازی سازی صحبت کردیم. درآمدزایی از بازی‌های رایانه‌ای، یکی از مهم‌ترین مسائل بازی سازی است. هر فردی می‌تواند با کمی تلاش به صنعت بازی سازی وارد شود و به خصوص اگر برنامه نویسی نیز آموخته باشد، شانس بالایی برای موفقیت خواهد داشت. اما اگر یک بازی ساز با بهترین شیوه‌ی درآمدزایی از بازی خود آشنا نباشد، به بن‌بست خواهد خورد. چه بسیارند افرادی که با تصور یک شبه پولدار شدن، وارد این حرفه شده‌اند، اما به دلیل تصور نادرست از مراحل کار و استفاده از شیوه‌های نادرست کسب درآمد از بازی سازی، پس از مدتی با شکست مواجه می‌شوند. کسب درآمد از بازی سازی نیز همانند دیگر شغل‌ها در ابتدا بسیار سخت و ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما با علاقه، تلاش و صبر می‌توانید به هدف مورد نظر خود برسید. در ادامه‌ی این مقاله، روش‌های مختلف کسب درآمد از بازی سازی را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

برای شروع یادگیری بازی سازی نیازمند یادگیری مباحث برنامه نویسی و گرافیک هستید ، اگر علاقه‌مند به موتور‌های بازی سازی هستید حتما باید برنامه نویسی را یاد گرفته و از آن طریق وارد این حوزه شوید . در همین راستا ما دوره مقدماتی آموزش برنامه نویسی سون لرن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

استفاده از تبلیغات درون بازی

یکی از ساده‌ترین راه‌های کسب درآمد از بازی سازی، قرار دادن تبلیغات درون بازی است. این تبلیغات معمولا به دو طریق در بازی قرار می‌گیرند:

  • اجباری: کاربر همزمان با بازی کردن، تبلیغات را در بالا یا پایین صفحه یا در برخی از صفحات خاص مربوط به بازی مشاهده می‌کند؛ مانند صفحه‌ی نمایش امتیاز بعد از برد یک مرحله که به آن win page هم گفته می‌شود.
  • اختیاری: برای دسترسی به برخی امکانات خاص در بازی مانند گرفتن سکه‌ی اضافه و یا رد کردن خودکار یک مرحله، از کاربر خواسته می‌شود که یک یا چند تبلیغ را مشاهده کند.

میزان درآمد تبلیغات درون برنامه‌ای، به تعداد کلیک و یا مشاهده بستگی دارد. به همین دلیل استفاده از تبلیغات بیشتر برای بازی‌های با تعداد نصب بالای چند هزار تا به کار می‌آید و اثر تبلیغات با مخاطبان کمتر از این تعداد اصلا به چشم نمی‌آید؛ انگار که بازی اصلا درآمد ندارد، حتی اگر درآمد حاصل از تبلیغات به دلار باشد.

برای استفاده از تبلیغات در بازی، باید از شرکت‌های ارائه کننده‌ی واسط کمک بگیرید. این شرکت‌ها که با اسپانسرها و صاحبان تبلیغات در تماس هستند، کدهای لازم برای نمایش تبلیغ و مدیریت نمایش آن را از قبل آماده می‌کنند و به صورت API در اختیار شما قرار می‌دهند. بدین صورت می‌توانید بیشتر تمرکز خود را بر روی ساخت بازی بگذارید و در نهایت به راحتی تبلیغات را کنار آن قرار دهید. این شرکت‌ها درصد مشخصی از درآمد را به ازای هر تبلیغ برای خود در نظر می‌گیرند. در ادامه سه شرکت از محبوب‌ترین شرکت‌های واسط تبلیغات یعنی تپسل، ادموب (AdMob) و چشمک را معرفی می‌کنیم.

تپسل

تپسل یکی از مجریان تبلیغات در ایران است که از تبلیغات در بازی‌ها و نرم افزارها پشتیبانی می‌کند. تپسل، SDK خود را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. این SDK در اصل همان API است که در بالا در مورد آن صحبت کردیم و می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را روی نحوه‌ی نمایش تبلیغات پیاده سازی کنید. علاوه بر آن، تپسل سرویس‌های مختلفی برای تبلیغات دارد. برخی از این سرویس‌ها عبارتند از:

  • تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای: کاربران تماشای تبلیغات را انتخاب می‌کنند و به ‌ازای تماشای تبلیغات به آن‌ها پاداش یا ارز درون بازی داده می‌شود.
  • تبلیغات بنری استاندارد: از ساده‌ترین نوع تبلیغات آنلاین به حساب می‌آید که بنر در قسمتی مشخصی از بازی نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات بنری بینابینی: مطابق مدل پیاده‌سازی توسعه دهندگان، در زمان مشخص یک بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا می‌تواند پس از گذشت چند ثانیه، از تماشای بنر انصراف دهد.
  • پاداشی: تبلیغاتی که کاربر می‌تواند با مشارکت در آن، از بازی شما پاداش دریافت کند؛ مثلا امتیاز برای دریافت یک فرصت بیشتر در یک بازی.
  • هم جنس: تبلیغاتی که از نظر ظاهری، انگار که بخشی از بازی شما هستند.
  • بنر: تبلیغات مستطیلی که امکان نمایش آن‌ها در بالا یا پایین صفحه وجود دارد.

ادموب

گوگل Ad Mob یک پلتفرم تبلیغاتی برای برنامه‌های تحت موبایل است که به صورت ویژه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن طراحی شده است. این سرویس به توسعه دهندگان کمک می‌کند با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن و بازی، کسب درآمد کنند. با نمایش تبلیغات درست به کاربران درست و در زمان درست، می‌توانید همزمان با کسب درآمد از بازی سازی، به کاربر خود نیز تجربه‌ی خوبی ارائه دهید. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این سرویس، درآمد دلاری است. اما به علت تحریم ایران توسط گوگل، برای درآمدزایی باید یک نفر در خارج از ایران داشته باشید تا بتواند درآمد حاصل از ویدئوهای شما را به پول ایران و به حساب شما واریز کند.

چشمک

چشمک ابزارهای مختلفی را برای رشد کسب‌وکار شما در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک چشمک می‌توانید از سرویس‌های زیر استفاده کنید:

  • سرویس تبلیغات گوگل (google ads) چشمک: برای نمایش تبلیغات به کاربران
  • سرویس پوش نوتیفیکیشن چشمک: برای ارتباط کاربران با یگدیگر
  • سرویس ریموت کانفیگ اختصاصی چشمک: با خیالی آسوده بدون نگرانی از تحریم‌ها بدون این‌که برای اپلیکیشن یا بازی آپدیت ارائه دهید و یا تنظیمات را تغییر دهید.
  • سرویس آنالیتیکس پایه‌ی چشمک: نمایش آمار نصب بازی و اپلیکیشن

درآمد بازی سازی

استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای (freemium)

یکی از سیاست‌های رایج در ارائه‌ی بازی و به خصوص بازی‌های موبایلی، این است که بازی را به صورت رایگان منتشر کرده و در ازای دسترسی به آیتم‌های امتیازی، هزینه دریافت می‌کنند. این روش در بازی‌های رقابتی و پازل بسیار کاربردی است و مخاطبان نیز از آن استقبال می‌کنند.

استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای یک معامله‌ی دوسر برد برای طرفین است. فرض کنید در یکی از مراحل بازی دچار مشکل شده و به هر دلیلی نمی‌توانید آن مرحله را پشت سر بگذارید. در این جا بازی سازها از گزینه‌هایی نظیر گرفتن سکه یا امتیاز استفاده می‌کنند. آن‌ها از کاربر می‌خواهند تا در صورتی که امتیاز خاصی را نمی‌تواند به دست آورد، با پرداخت درون برنامه‌ای و با پول واقعی امتیاز مورد نیازش را بخرد تا بتواند از آن استفاده کند. در نتیجه هم بازی ساز یک منبع درآمد دارد و هم بازیکن می‌تواند به هدف خود برسد.

یکی دیگر از فواید پرداخت درون برنامه‌ای در بازکردن المان‌ها و تم‌های اضافه در روند بازی است. برای مثال، تصور کنید که کاراکتر بازی شما همیشه با چاقو به جنگ با دشمنان خود می‌پردازد. اما سلاح دیگری (برای مثال یک شمشیر) وجود دارد که تنها با خرید در دسترس است. در این حالت نیز بازی ساز، بازیکن را مجبور به خرید نمی‌کند، بلکه به او حق انتخاب می‌دهد تا براساس تمایل خود، اقدام به خرید نماید.

پرداخت درون برنامه‌ای و گنجاندن آن در بازی به گونه‌ای که سودمند باشد، باید تحت نظر طراح بازی به بازی اضافه شود تا کاربر احساس دلزدگی نکند و خرید آیتم برایش ارزش داشته باشد. اگر بدون نظارت و بی هدف گزینه‌های پرداخت درون برنامه‌ای را به بازی خود اضافه کنید، درآمد زیادی از این روش نخواهید داشت. این روش به خصوص برای بازی‌هایی که در مارکت‌های خارجی نظیر گوگل پلی و اپ استور قرار می‌گیرند و تراکنش‌ها به دلار هستند، بسیار مفید و سودمند است.

فروش بازی

در حال حاضر درآمد اغلب بازی‌های بزرگ شرکت‌های بازی سازی، به خصوص عناوین AAA در شبکه‌ی پلی استیشن و مارکت‌های مایکروسافت، از روش فروش مستقیم به‌دست می‌آید. بازی‌های AAA بازی‌هایی هستند که منابع زیادی در ساخت داستان، گرافیک، گیم پلی، صداگذاری‌ها آن‌ها و... استفاده شده است و به همین دلیل، شرکت‌های بازی سازی تنها از طریق فروش بازی‌های خود قادر هستند تا سود خود را تضمین کنند.

باید توجه داشته باشید که گزینه‌ی فروش، محدود به بازی‌های AAA نمی‌شود و بسیاری از بازی‌های کوچک‌تر روی پلتفرم‌های مختلف هم می‌توانند از این شیوه استفاده کنند. برای مثال، فرض کنید که یک بازی نسبتا موفق برای موبایل ساخته‌اید و حال قصد ارائه‌ی دنباله‌ی آن را به عنوان قسمت دوم بازی دارید. در این‌جا با کمی سیاست‌گذاری درست می‌توانید این بازی جدید را تماما پولی در مارکت‌هایی نظیر کافه بازار، گوگل پلی و اپ استور قرار دهید.

نکته‌ی مهمی که در این شیوه‌ی کسب درآمد از بازی سازی باید درنظر بگیرید، این است که برای این کار نیاز به یک ناشر قدرتمند و بازاریابی مناسب دارید. چرا که بازی شما باید آن‌قدر در نظر بازیکن، قابل اعتماد باشد که بدون بازی کردن، تمامی پول را یکجا پرداخت کنند. علاوه بر این، باید قیمت مناسبی برای خرید بازی خود تعیین کنید. با تخمین اشتباه ارزش بازی، افرادی که بازی را خریداری کرده‌اند بعد از مدت کوتاهی، فیدبک‌های منفی به بازی شما می‌دهند و این نه تنها بر روند فروش بازی شما تاثیر بدی می‌گذارد، بلکه باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به تمامی بازی‌های گذشته و آینده‌ی شما می‌شود و به عبارتی وجهه‌ی شما را نیز تخریب می‌کند.

رایگان کردن مراحل ابتدایی بازی

این روش، ترکیبی از دو روش قبلی است و به بازیکن فرصت می‌دهد تا قبل از خرید یک بازی، برای نمونه و آشنایی بیشتر با محیط بازی، یک یا چند مرحله را به صورت رایگان بازی کند. رایگان کردن برخی مراحل به توسعه دهنده فرصت می‌دهد تا اعتماد بازیکن را جلب کند و ارزش‌های بازی خود را به اثبات برساند. از طرفی بازیکن با یک دید درست و بدون هیچ انتظار نابه‌جایی با بازی آشنا می‌شود و با ایجاد یک حق انتخاب منصفانه، می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مایل است برای خرید بازی مبلغی بپردازد یا خیر.

در بازی‌هایی که داستان در آن‌ها نقش مهمی دارد (برای مثال بازی‌های معمایی) معمولا از همین روش برای درگیر کردن مخاطب استفاده می‌شود. تصور کنید که در حال دیدن یک سریال با شش اپیزود هستید. اگر بعد از دیدن سه اپیزود از آن و در نقطه‌ی حساس داستان مجبور باشید که سایر اپیزودهای باقی مانده را خریداری کنید، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ آیا حاضر هستید سریال را ناتمام بگذارید؟

در صورت استفاده از این روش، حتما در توضیحات بازی (به خصوص در صفحه‌ی بازی در یک مارکت و قبل از نصب بازی) شرایط را به طور کامل برای مخاطبان توضیح دهید. اگر بازیکن با این دید بازی را نصب کند که قرار است تمامی مراحل را به صورت رایگان بازی کند و بعد با گزینه‌ی خرید مواجه شود، دید منفی به بازی و بازی ساز در وی به وجود می‌آید. این دید منفی محبوبیت بازی شما را از بین می‌برد و ممکن است که اثر آن را در میزان درآمد بازی هم ببینید.

درآمد بازی سازی

فروش اشتراک بازی

روش فروش اشتراک یک روش قدیمی برای کسب درآمد از بازی سازی است. این حالت هنگامی قابل استفاده است که یک بازی محبوب دارید و مطمئن هستید که بازیکنان علاقه‌مند هستند تا برای بازی کردن مبلغی ثابت به صورت ماهانه پرداخت کنند. بازی‌هایی مانند پسرخوانده، وارکرفت و... از این شیوه استفاده می‌کنند.

فروش اشتراک فقط باعث افزایش درآمد بازی شما نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود تا میزان وفادری بازکنان نسبت به بازی شما بالاتر رود. علت این اتفاق این است که افراد هنگامی که مشترک یک سرویس می‌شوند، یک حس مالکیت بین فرد و آن سرویس ایجاد شده و فرد حس می‌کند که با خرید اشتراک یک امتیاز خاص به دست آورده است. همین عامل همزمان باعث می‌شود که فرد ماه بعد هم سرویس خود را تمدید کند و نسبت به بازی وفادار بماند. این یک احساس سودمند است که بازاریابان همیشه سعی می‌کنند در مخاطب ایجاد کنند.

فروش محصولات مرتبط با بازی

این روش به خصوص در بازی‌های شناخته شده کاربرد زیادی دارد. بسیاری از این بازی‌ها علاوه بر درآمد حاصل از خود بازی، از راه فروش محصولات جانبی نظیر تی‌شرت، ماگ، جاکلیدی، پیکسل و... درآمد نسبتا خوبی کسب می‌کنند.

فروش محصولات مرتبط با بازی، علاوه بر اینکه یک منبع درآمد به حساب می‌آید، یکی از شیوه‌های بازاریابی برای شناخته شدن بیشتر بازی شما می‌باشد. بسیاری از بازی‌ها در مناسبت‌های زمانی مختلف مانند عید نوروز یا شب یلدا، یک به‌روزرسانی ویژه از بازی خود منتشر می‌کنند و یا استیکرهای مرتبط با آن مناسبت خاص را در قالب تم بازی می‌سازند. شناخته شدن بازی به افزایش بازیکنان آن و در نتیجه کسب سود بیشتر منجر می‌شود. پس اگر قادر به استفاده از این روش کسب درآمد از بازی خود هستید، حتما از آن استفاده کنید.

تدریس بازی سازی

با داشتن دانش مورد نیاز برای ساخت بازی، می‌توانید تدریس آن را شروع کنید و از این راه برای خود درآمد کسب کنید. امروزه با فراگیری شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیر شدن اینترنت، حتی می‌توانید آموزش خود را به صورت مجازی در اختیار عموم قرار دهید. زمینه‌های بسیاری در بازی سازی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را آموخته و به دیگران هم یاد دهید. برخی از این زمینه‌ها عبارتند از:

  • اصول طراحی بازی
  • طراحی هنری بازی
  • گرافیک دوبعدی و سه بعدی بازی
  • طراحی کاراکتر
  • انیمیشن و مدلسازی
  • طراحی محیط بازی
  • اصول اولیه قصه گویی و بازی نامه نویسی
  • آموزش برنامه نویسی ( #C++ ، C و... )
  • آموزش موتور بازی سازی (یونیتی، آنریل، کانستراکت و... )
  • طراحی مراحل بازی یا لول دیزاین (level design)
  • مارکتینگ در بازی سازی
  • ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با بازی

در صورتی که مایل به تدریس حضوری باشید، علاوه بر کسب دانش بازی سازی و طرز انتقال آن به دیگران، باید با روش‌های ارائه‌ی حضوری هم آشنا باشید. به دلیل افزایش بازی سازی در سال‌های اخیر، آموزشگاه‌های زیادی در کشور وجود دارند که به دنبال جذب نیروی مسلط بر بازی سازی هستند. در صورت تمایل می‌توانید آمادگی خود را با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اعلام کنید.

درآمد مستقیم از بازی

روش‌هایی که در بخش‌های قبل معرفی کردیم راه‌های کسب درآمد از ساخت یک بازی هستند. روش‌های زیادی در دنیای بازی وجود دارد که جزء مراحل ساخت بازی قرار ندارند اما منبع مناسبی برای کسب درآمد هستند؛ مانند ساخت وبلاگ‌های پوشش اخبار و نقد بازی، استریم کردن یک بازی و یا کار در نقش‌های مختلف بازی سازی، مانند تست و عیب‌یابی بازی. در این قسمت از مقاله در مورد این روش‌ها صحبت می‌کنیم.

وبلاگ‌های خبری و نقد بازی

در سال‌های اخیر، وب سایت‌های خبری در فضای اینترنت یکی از مهم‌ترین منابع پوشش اخبار بازی‌ها بوده‌اند که بازی‌های منتشرشده را بررسی می‌کنند. فعالیت در این سایت‌ها نیازمند ادبیات و نوشتار مناسب برای جذب افراد، تجربه و تسلط تقریبا کامل بر زبان انگلیسی است. پوشش اخبار مربوط به بازی‌های غیروطنی، با ترجمه‌ی توییت‌ها و اخبار سایت‌های انگلیسی امکان پذیر است و اگر یک جمله به اشتباه ترجمه شود، ارزش خبری کل پست از بین می‌رود. پس اگر می‌خواهید یک سایت خبری ایجاد کنید، باید زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید.

اما در صورتی که بخواهید به عنوان منتقد بازی فعالیت کنید، تنها زبان انگلیسی مطرح نخواهد بود. نقد و بررسی بازی نیازمند آشنایی کامل با المان‌ها و بخش‌های مختلف بازی است. یک بازی باید از لحاظ گیم‌ پلی، گرافیک، موسیقی و... مورد بررسی قرار گیرد و عملکرد آن روی پلتفرم‌های مختلف بررسی شود.

تولید محتوا در سایت‌های مرتبط با بازی و بازی سازی فقط به اخبار و نقد بازی محدود نمی‌شود. محتوا می‌تواند به شکل متن، ویدئو، استریم، پادکست و... باشد. در یک جمع‌بندی، موارد مورد نیاز برای تولید محتوا در سایت‌های بازی عبارتند از:

  • دانش کامل زبان انگلیسی برای ترجمه
  • آشنایی با اصول تایپ و نگارش مقالات (چه خبری و چه نقد و بررسی)
  • آگاهی به علم SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو)
  • آشنایی با بخش‌های مختلف بازی و بازی سازی
  • داشتن کامپیوتر با سخت افزار قوی و یا کنسول برای نقد و بررسی بازی‌ها

استریم کردن بازی

استریمر کسی است که از چگونه بازی کردن خود به صورت زنده فیلم‌برداری می‌کند و آن را در پلتفرم‌های مختلف مانند توییچ، یوتیوب و آپارات به اشتراک می‌گذارد تا بقیه‌ی افراد با بازی آشنا شوند و از آن لذت ببرند. استریم یکی از زمینه‌های کسب درآمد در دنیای بازی است و با این هدف به وجود آمده تا تمامی علاقه‌مندان بتوانند بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را تجربه کنند؛ حتی اگر قادر به بازی کردن نباشند.

یک استریمر باید قبل از ارائه‌ی استریم، با بازی آشنا باشد و اطلاعات و حواشی درباره‌ی محتوای بازی و روند بازی سازی را جمع آوری کند تا بتواند آن‌ها را در طول استریم به مخاطبان ارائه دهد. با این کار مخاطبان بیشتری جذب کارهای او خواهند شد. استریمر در طول استریم باید سعی کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و از آن‌ها بخواهد تا نظراتشان را درباره محتوای زنده ارائه کنند.

استریمر می‌تواند در صفحه‌ی استریم خود سقف مبلغی را تعریف کند و برای آن هدفی نیز در نظر بگیرد. این پول با توجه به نیاز ممکن است برای خرید سخت افزار و یا حتی برای یک کار خیریه صرف شود. علاوه بر این، بعد از اینکه استریمر به سقف خوبی از بینندگان در استریم خود می‌رسد، کمپانی‌های مرتبط با بازی و بازی سازی، اسپانسر او خواهند شد.

برای استریم به موارد زیر نیاز دارید:

  • داشتن اینترنت قوی، پرسرعت و بدون قطعی
  • داشتن دوربین برای ضبط محتوای ویدئویی
  • یادگیری نرم افزارهای مورد استفاده در استریم
  • استفاده از روش‌های بازاریابی برای جذب بیننده
  • آشنایی با طراحی گرافیکی
  • داشتن ایده و ذهن خلاق

اگر می‌خواهید یک استریمر شوید، در ابتدای کار نباید امید خود را از دست دهید؛ چراکه در روزهای ابتدایی هیچ ببیننده‌ای نخواهید داشت. با گذشت زمان و شناخته شدن بیشتر شما، مخاطبان و درآمدتان افزایش خواهد یافت.

game income04

یوتیوب

یوتیوب یکی از پلتفرم‌های اجتماعی است که توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. یوتیوب در سال‌های گذشته سیاستی بسیار هوشمندانه در نظر گرفته است که باعث می‌شود هر کاربر یا گیمری را به خود جذب کند و آن این است که به صاحب کانال بر اساس میزان بازدید پول می‌دهد. در حقیقت یوتیوب با این روش درآمد برای فعالیت کاربرانش در پلتفرم خود ارزش قائل است.

با توضیحات بالا، یوتیوب می‌تواند یکی از منابع درآمد بازی سازها و گیمرها باشد. محتوایی که در یوتیوب ارائه می‌کنید می‌تواند شامل راهنمای قدم به قدم ساخت یک بازی و یا بازی کردن، ویدئوهای سرگرم کننده و... باشد که خودتان درست کرده‌اید. بسیاری ویدئوها را با استفاده روش‌های مختلف تدوین جذاب‌تر هم می‌کنند.

برای کسب درآمد از یوتیوب باید ابتدا یک حساب بین المللی داشته باشید تا یوتیوب به راحتی بتواند سهم شما را پرداخت کند. فعالیت در یوتیوب نیز همانند استریمر شدن نیازمند صبر و کسب تجربه است، پس نباید از همان روز اول انتظار درآمد زیادی را داشته باشید. توجه کنید که یوتیوب برای ایران تحریم است و برای درآمدزایی باید یک نفر در خارج از ایران داشته باشید تا بتواند درآمد حاصل از ویدئوهای شما را به پول ایران و به حساب شما واریز کند و یا این که بتوانید یک حساب بانکی بین المللی باز کنید.

تست و عیب‌یابی بازی

تمامی تیم‌های بازی سازی نیاز دارند تا بازی خود را قبل از انتشار، از جهات مختلف تست و بررسی کنند تا اشکالات احتمالی هنگام عرضه‌ی بازی به حداقل برسد. این مراحل تست با کمک چندین فرد با تجربه و با مهارت در بازی کردن انجام می‌شود و نظرات این افراد به بهبود بازی کمک می‌کند. تست بازی نیازمند دو مورد زیر است:

  • آشنایی به زبان‌های برنامه نویسی و موتورهای بازی سازی
  • مهارت زیاد در انجام بازی‌ها و در برخی موارد، در بازی سازی

بر همین اساس افراد تست کننده به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول، اعضای تیم هستند که همزمان با بازی سازی هر قسمت را تست و بازی می‌کنند. خوبی این کار این است که اعضای تیم دانش بازی سازی کافی دارند. به خصوص برنامه نویسان تیم، بخش‌هایی از کد خود را که احتمال ایجاد خطا در آن‌ها بیشتر است، سریع‌تر شناسایی می‌کنند و در صورت پیدا کردن خطا، سریع‌تر می‌توانند دلیل آن را هم بیابند.

دسته‌ی دوم بازیکنان حرفه‌ای یا همان گیمرها هستند. برخی از گیمرها به صورت حرفه‌ای به استخدام کمپانی‌های بزرگ و استودیوهای بازی سازی در می‌آیند تا با بازی کردن معایب را پیدا کنند و به ازای این کار درآمد خوبی نصیبشان می‌شود. تصور کنید که شما زودتر از سایرین بازی می‌کنید و به ازای بازی کردن خود پول می‌گیرید. به همین دلیل است که عیب‌یابی و تست بازی‌ها یکی از شغل‌های رویایی در جهان به حساب می‌آید.

جمع بندی:

روش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانند هم‌زمان در یک بازی مورد استفاده قرار بگیرند. میزان درآمد بازی سازی یکی از مسائل مهم در بازی سازی است و به دلیل اهمیت بالای آن، یک بخش کامل به عنوان بازاریابی بازی بر چگونگی کسب درآمد از بازی سازی تمرکز دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتی اگر تمامی مراحل بازی سازی را به تنهایی انجام دادید و به عنوان یک بازی ساز مستقل روند توسعه را به اتمام رساندید، از یک تیم باتجربه به عنوان ناشر یا بازاریاب بازی خود در هنگام عرضه استفاده کنید. علاوه بر آن، یکی دیگر از راه‌های یافتن بهترین شیوه برای کسب درآمد از بازی، استفاده از تجربه‌ی سایر بازی‌های موفق و آنالیز نحوه‌ی سیاست ‌گذاری‌های آن‌ها در ارائه‌ی بازی است.

اگر سوالی درمورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای آشنایی با چگونگی پیمودن ادامه‌ی راه می‌توانید به مقاله‌ی نقشه‌ی راه بازی سازی: آموزش مراحل بازی سازی مراجعه کنید. همچنین اگر قصد تحصیل در بازی سازی را دارید، می‌توانید مقاله‌ی رشته‌ بازی سازی را مطالعه کنید. حتما سوالات، پیشنهادات و تجربیات خود در کسب درآمد از بازی سازی را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۸۵ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
پویاداست زرین ۰۸ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۲۱

سلام وقتتون بخیر من دارم ی بازی رانر می‌سازم و سوالی ک دارم اینه که حدو حدود درآمد تبلیغات برای یه برنامه که مثلا ۱۰۰۰ نفر مخاطب داره چقدره ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ دی ۱۴۰۲، ۰۶:۵۴

درود متغیره و بستگی داره که چقدر بخواید از تبلیغ استفاده کنید (دائم یا فقط یکبار در حال بازی بیاد بره و...) و اینکه از چه سرویس دهنده ای استفاده کنید (تپسل و...) کافه بازار یسری داکیومنت در این زمینه داره پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۹:۵۳

سلام خسته نباشید خواستم ببینم من الان یک برنامه دارم اگر تو مایکت یا بازار انتشار بدم بازار یا مایکت از هر نصب به من پول میدن؟ یا نه ؟ و چجوری میتونم در امدزایی کنم مرسی

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱

درود بله همونطور که در مقاله توضیح دادیم این کار شدنی هست اما برای اطلاع دقیق از چگونگی، باید مستندات بازار یا مایکت رو بررسی کنید.

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷

سلام من میخواستم یک بازی بسازم ولی چون وسایل مورد نیاز برای ساخت یک بازی ندارم میخواستم داستانش رو بفروشم. به کجا میتونم بفروشم داستانشو

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۸:۴۸

درود بنده داستان تون رو حذف کردم تا ایده تون لو نره. برای فروش داستان باید با شرکتهای بازی سازی ارتباط بگیرید.

۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۳

اگر بخوابیم همه کار‌های بازیمون رو خودمون انجام بدیم و اینکه از آفر‌های رایگان موتور بازی سازی استفاده کنیم که میشه بهترین هارو باهاش ساخت ، دیگه لازم هست که پولی خرج کنیم ؟ یعنی برای گرافیک بالا هم حتی آفر رایگان وجود داره ، گرافیکی در حد فورتنایت برای بازیتون داخل موتور انریل کاملا رایگان هست دلیل اینهمه نا امیدی و ضعیف بودن صنعت بازی در ایران همینهاست که افراد توسط اشخاصی که هیچی نمیفهمن گمراه میشن به فکر باز کردن یه بقالی سر کوچه میزنن

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۳

درود حقیقتا یک بازی خوب میتونه حتی گرافیک بالا هم نداشته باشه، مهم اینه که به درستی هدف بودنش و جامعه مخاطبش رو بشناسه و قشنگ پیاده سازی بشه. خیلی از بازیها گرافیک مینیمال دارند و موفق بودند. این ناامیدی بیشتر در مقایسه صنعت گیم ایران با سایر کشورها و بودجه ای هست که در این حوزه درنظر گرفته شده. کافیه کشوری مثل لهستان رو ببینید که همزمان با ما استارت زدند و با سیاست گذاری درست پیشرفت بیشتری نسبت بما داشتند. درمورد بازی سازی مستقل هم پیشنهاد میکنم مستند indie game the movie رو ببینید تا به درک درستی از کار برسید.

۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۶

سلام لطفاً به این سوال جواب دقیق بدید من زیادی گیج شدم . میگن که پول میخواد بازی سازی و ... در صورتی که اصلا هم اینطور نیست . اگر کسی بخواد خودش تنها بازی بسازه که می‌تونه و حتی به موفقیت بیشتری هم میرسه ، تنها پولی که باید هزینه کنه لایسنس یا آفر‌های ویژه توی هر موتور بازی سازیه . و اینطور که نمایان هست با آفر‌های رایگان هم میشه بهترین بازی رو ساخت با یک ایده ناب ? سوال من اینه که چرا باید برای بازی مثل فورتنایت ۳۰۰ هزار دلار خرج فاکتور کنند ؟!؟ نصف برای حقوقان شرکتشون خب اوکی ، ولی نصف دیگش هزینه چی شده ؟!! لایسنس‌های پولی ؟!! با اینکه اکثرا فایل‌های رایگان هست ؟ چیزی که من درک میکنم اینه که میشه با کمترین هزینه ممکن بهترین بازی رو ساخت ، نا امید نکنید کسی رو که هدف به این بزرگی داره ، خوشحال میشم ریپلای بزنید و نظر خودتون یا جوابی برای اینکه اگر کسی تنها بازی میخواد بسازه کجا باید هزینه‌های کمی بکنه

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۷

درود بقیه هزینه فورتنایت صرف پلنهای بازاریابی محصول شده و هزینه‌های سرور که سرسام آور هست. بله نصف موفقیت بازی ایده اش و اینکه درست پیاده سازی بشه هست. نصف دیگرش بازاریابی محصول و شناخت مخاطب هدف هست. اگر ایده نابی دارید سعی کنید که یکی دو بازی اول تون نباشه و چند بازی نمونه برای آشنایی با مسیر انتشار بیرون بدید و بعد سراغ ایده اصلی تون برید. هرچی ایده جمع و جورتر بهتر.

۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵

سلام هزینه ساخت یک بازی بزرگ چقدره برای موبایل و اینکه درامدش چقدره اگه بخوای سرمایه گذار یک شرکت بازی سازی چیکار باید کنی

نازنین کریمی مقدم ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۷

درود هزینه از چند صد میلیون شروع میشه و به بالا میره. برای سرمایه گذاری باید با چند فعال این حوزه صحبت کنید تا با روندکار آشنا بشید.

۰۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۷

سلام خوب هستید یه سوال داشتم مابعد اینکه بازی کامل ساختیم و اماده بود چطور اونو تو اپ بازار یا مایکت قرار بدیم

نازنین کریمی مقدم ۰۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

درود مراحل قراردادن بازی به صورت کامل در هر مارکت مثل کافه بازار و مایکت توضیح داده شده میتونید به همونا مراجعه کنید.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱

یک سوال داشتم میشه ایده بازی فکری را فروخت چگونه

نازنین کریمی مقدم ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰۹:۵۳

درود چند همایش و ویدیو درمورد ساخت تیم و شروع بازی ببینید، بدون توضیح ایده بازی با بچه‌های مرکز رشد بازی سازی ارتباط بگیرید، فقط و فقط بعد از منعقدشدن قرارداد تمامی جزییات رو مطرح کنید و وقتتون رو با افراد و شرکتهایی که بازی منتشرشده ندارند تلف نکنید.

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳

سلام بازی پلی استشین ۵ بسازیم در آمدش بیشتره ؟ وچجوری تو ایران باید بسازیم

نازنین کریمی مقدم ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۷

درود درآمد به پلتفرم مربوط نیست. به ایده و خوب بودن بازی بستگی داره. همچنین به دلیل تحریمها و قوانین سخت سونی شما قادر به ساخت بازی ps5 در ایران نخواهید بود.

۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۰۰:۵۵

سلام من میخوام بازی بسازم و یک سوال دارم که میشه از بازی سازی هم با تلاش و کوشش سخت به تنهایی در امد میلیاردی داشت؟ و در بازار چقدر هست و در مایکت چقدر هست و در پلی استور چقدر است؟

نازنین کریمی مقدم ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، ۰۵:۲۶

درود بستگی به میزان تلاش و ایده بازی داره. کم نبودند بازیهایی با درآمد زیاد مثل کوییزآف کینگز و.... درآمد در بازار بسته به اینکه بازی رو پرداخت درون برنامه ای میکنید یا کاملا فروشی متفاوت هست. در این موارد باید با شتاب دهنده‌ها و تیم‌های بازاریابی صحبت کنید. در پلی استور یکم مشکل وریفای کردن حساب پی پال خواهید داشت اما اگر اون رو اوکی کنید صرف داره چون دلاری درمیارید. اما در کل برای دو بازی اول که اصلا انتظار درآمد نداشته باشید و تمرکز تون رو روی کسب تجربه بذارید.

۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۵۸

سلام خسته نباشید . برای ساخت بازی نیاز به کامپیوتر هست یا با لپتاپ هم میتوانیم بازی بسازیم

نازنین کریمی مقدم ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰۵:۲۷

درود اگر بازی خیلی گرافیک بالا نداشته باشه میتونید از لپ تاپ استفاده کنید.

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۹

سلام روزتون بخیر میخواستم بدونم اگه با unreal engine 5 بازی بسازیم چطوری بفروش برسونیمش ؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۰۷:۳۰

درود موتور بازی سازی در تعیین درآمد نقشی نداره و محصول نهایی یا همون بازیتون رو با روشهای معرفی شده در مقاله میتونید به درآمد برسونید.

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۵۷

وقتی ساخت بازی تموم شد شرکتا چجوری برای خرید اقدام میکنن یا برای فروش بازی چه اقداماتی رو باید انجام داد؟

نازنین کریمی مقدم ۱۶ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹

درود اول باید با یک تیم بازاریابی مشورت کنید و بعد از طریقشون با شرکتها ارتباط بگیرید تا خدایی نکرده ایده تون لو نره. هیچوقت کامل بازی رو نشون ندید تا قرارداد رسمی ببندید.

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۳۵

سلام.من یه داستان بازی نوشتم.اونو کجا میتونم بفرستم یا بفروشم که درستش کنن؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷

درود باید با تیم‌های بازی سازی ارتباط بگیرید. میتونید در نت سرچ بزنید اسم شرکتهای بازی سازی رو بیاره یا با تیمهای بنیاد ملی در مرکز رشد صحبت کنید.

۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۱۹

سلام میخواستم ببینم توی ایران تنها راه کسب درآمد از فروش بازی، ساخت برنامه اندرویدی هست؟ جایی وجود داره که با یایی که برای ویندوز ساختیم رو انتشار بدیم و کسب درآمد کنیم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۳۱

درود سایت itch.io رو پیشنهاد میکنم بررسی کنید.

۰۶ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵

سلام نحوه ی درامد زایی بازی‌های رانر در کدام دسته ای ک گفتین قرار میگیرن ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۷ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۲۱

درود بسته به نظر سازنده میتونه در هر دسته ای قرار بگیره، اما برای اغلب بازیهای این ژانر از پرداخت درون برنامه ای و تبلیغات استفاده شده.

۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۰۶:۲۰

خسته نباشید مقاله خوب و مفیدی بود . فقط یک سوال داشتم ( بنظرتون بازی‌های ساخت تحت وب هم مثل بازی‌های دسکتاپ و اندرویدی ارزش ساخت دارن ؟ و اینکه بنظرتون js , php مناسبه یا زبان‌های مناسب‌تر دیگه ای برای این کار هستند ؟ )

نازنین کریمی مقدم ۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۷

درود بازیهای وب با تبلیغات میتونند درآمد خوبی داشته باشند. اما از لحاظ مخاطب همونطور که فرمودید پایینتر از بقیه قرار میگیرند. بنظرم جاوا اسکریپت و فریمورکهایی که داره برای بازی سازی مناسب هست.

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳

سلام، مرسی بابت مقاله ارزشمندی که گذاشتید. تو این محتوای ارزشمندی که ارائه دادین جای یکی از راه‌های کسب درآمد از بازی‌ها کمه،و اون راه فروش Asset‌ها و چیزای اینطوریه داخل ساتیهایی شبیه unityasserstoe یا Cgtrader ، خواستم اگر اطلاعی راجع بهشون دارید من چند تا سوال داشتم که ازتون بپرسم.

نازنین کریمی مقدم ۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰

درود بله حق با شماست این مورد رو فراموش کردیم :0 انشالله در اولین فرصت یه بخش جدید درباره ساخت پکیج و.. به مقاله اضافه میکنیم. ممنون که با ما همراه هستید.

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۵

سلام یک سوالی دارم آیا برنامه نویس برنامه ای را که ساخته است را می‌تواند به طور رایگان در گوگل پلی منتشر کند و درامد پرداخت‌های درون برنامه ای مال خودش باشد؟

نازنین کریمی مقدم ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶

درود چون گوگل ما رو تحریم کرده اگر ایرانی بودن رو پنهان کنید :( میتونید اجازه انتشار بگیرید. اما برای اینکه درآمد داشته باشید باید از از سرویس دهنده‌های واسط استفاده کنید.(مثل تپسل و امثالهم) و شرایط شون رو مطالعه کنید که آیا هنوز گوگل استور رو پوشش میدهند یا خیر.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲

سلام برای ساخت بازی با ایتفاده از یونیتی که تحریم کرده ایرانو ما مجبوریم از نیخه کرک استفاده کنیم آیا این در آینده بازی تاثیر داره و مارکت‌های گوگل و اپل می‌فهمن و مانع میشن از انشار بازی ؟"-"

نازنین کریمی مقدم ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲

درود اگر از کرک استفاده کنید بله متوجه میشوند. اما شما میتونید از نسخه ابتدایی و رایگان یونیتی استفاده کنید، جز یسری امکانات مثل تم تاریک و... تفاوت خاصی با کرک نداره.

۰۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵

سلام بینهایت ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در اختیامون گذاشتین. من دارم با struckd بازی میسازم میتونم بزارمش توی گوگل پلی و ازش پول دربیارم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲

درود بر شما معمولا در صورتی که مشکلات اعتبارسنجی و انتقال وجه نداشته باشید (مواردی که در مقاله توضیح داده شده) و از کرک غیرقانونی استفاده نکرده باشید، مشکلی پیش نمیاد.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۵۸

سلام ببخشید بازی ای که من دارم ساده است و اگه ایده رو بگم فرد راحت می‌سازه (ایده جدیده )ممکن سرم کلاه بره چیکار باید بکنم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱

درود چند همایش و ویدیو درمورد ساخت تیم و شروع بازی ببینید، بدون توضیح ایده بازی با بچه‌های مرکز رشد بازی سازی ارتباط بگیرید، فقط و فقط بعد از منعقدشدن قرارداد تمامی جزییات رو مطرح کنید و وقتتون رو با افراد و شرکتهایی که بازی منتشرشده ندارند تلف نکنید.

۰۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶

سلام میخواستم توی اپارات یا رو بیکا یا اینستا کسب درامد کنم از راه استریمری لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم قراره چقد درامد داشته باشم؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹

درود درباره آپارت که سندش رو کامنت قبلی لینک گذاشتم میتونید شرایط رو مطالعه کنید. درمورد روبیکا، اصلا با این پلتفرم کار نکردم و اطلاعی ندارم. درمورد اینستاگرام، بهترین راه استفاده از تبلیغات هست. توییچ هم منبع خوبی میتونه باشه، درموردش حتما سرچ بزنید. عبارت درآمد از استریمری شما رو به نتایج موردنظرتون میرسونه.

۰۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶

سلام چگونه می‌توانم از سایت آپارات پول در آورم تعداد حمایت کننده‌ها باید چند تا باشد که سایت اپارات در امد بدهد به نظرتون تقریبا چقدر پول می‌دهد؟ یک سوال که الان تحریم هستیم از سایت یوتوب چگونه میشود پول در اورد به نظرتون کدوم بهتره اپارات یا یوتوب

نازنین کریمی مقدم ۰۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷

درود 1. برای آپارات بهتره که به <a href="https://www.aparat.com/income" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">اسناد خودش در این زمینه</a> مراجعه کنید. 2. برای یوتیوب همونطور که در مقاله گفتیم برای درآمدزایی باید یک نفر در خارج از ایران داشته باشید تا بتواند درآمد حاصل از ویدئوهای شما را به پول ایران و به حساب شما واریز کند و یا این که بتوانید یک حساب بانکی بین المللی باز کنید. برای حساب بانکی میتونید از شرکتهای واسط هم کمک بگیرید. قبلش سعی کنید با یک فرد فعال در این حوزه مشورت کنید (استریمر و یوتیوبر ایرانی کم نداریم و با سرچ در خود یوتیوب میتونید باهاشون ارتباط بگیرید.)

۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۴۱

متشکرم از راهنمایی تون?

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۵

سلام. ممنونم از مطلب مفیدتون. اطلاعی از قیمت بازی نامه دارید؟ برای یه بازی سه‌بعدی واقعیت افزوده می‌خوام که ۴۰ مرحله داره و هر مرحله یه داستان ۵ تا ۷ دقیقه رو برای گروه سنی کودک میگه. طبیعتا تعامل هم داره در حد ضربه و لمس. بازی موبایلی.

نازنین کریمی مقدم ۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۲۰

درود برای درآوردن نرخ دقیق، بهترین راه اینه که به چندتا تیم کارتون رو توضیح بدید تا پیشنهاد قیمت بدند. فقط توجه کنید که خیلی ایده رو دقیق توضیح ندید تا خدایی نکرده لو بره.

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰

سلام مقاله بسیار جامع، کامل و مفیدی هست. از اشتراک گزاری تجربیاتتون بسیار سپاسگزارم. سایت چشمک رو تو گوگل سرچ کردم ولی نتیجه درستی نیاورد، لطفا لینکش رو قرار دهید. و همچنین اگه سایت‌های دیگه ای در این حوزه میشناسید، ممنون میشم که بهم بگید.

نازنین کریمی مقدم ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۰۲

درود در حال حاضر گویا چشمک در حال تغییر زیرساختها و یا حتی غیرفعال شدن هست، چون هم دایرکتوری گیتهابشون غیرقابل دسترس هست و هم سایت خطا میده. با این وجود آدرس <a href="https://www.cheshmak.me/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">سایت چشمک</a> رو میذارم شاید فعالیت رو از سر گرفتند.

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹

سلام و سپاس از مقاله خوب شما می‌خواستم بپرسم که ایا راهی هست که از بازی به صورت بین المللی درامد داشته باشیم حتی با رمز ارز و اینکه به نظر شما امکان کسب درامد بالا توسط بازی از مارکت‌های ایرانی هست یا خیر ؟ شما چند تا نمونه موفق میشناسید

نازنین کریمی مقدم ۲۵ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۰۲

سلام درمورد درآمد دلاری و رمز ارز اگر آشنا خارج از کشور ندارید باید از شرکتهای واسط کمک بگیرید. منتها بنده در کار با این شرکتها تجربه ای در این زمینه ندارم و بهتر هست درست تحقیق کرده و بعد اقدام کنید. درمورد درآمد بالا در مارکت ایرانی بله امکان پذیر هست. نمونه اش بازی کوییز اف کینگز (بازی رایگان با پرداخت درون برنامه ای) و بازی 41148 (خرید مستقیم بازی) به طور کلی اگر تجربه اول تا سوم هست به درآمد فکر نکنید و سعی کنید با قلق‌های انتشار بازی آشنا بشید و اگر بازی سوم به بالاست، از یک ناشر و تیم بازاریابی مناسب استفاده کنید.

۱۷ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۰۱

سلام ?? ?? ?? خب الان چگونه باید ازش پول در بیاورم؟؟ این برایم مهم است مثلا وقتی کاربر وارد میشود و بازی میکند با استفاده از اینترنتی که صرف بازی شده میشود پول در آورد ببینید من نمی‌خواهم از کاربران پول بگیرم می‌خواهم با استفاده از اینترنت که صرف بازی میشع پول در بیاورم میشود آیا شرکت گوگل خودش مقداری پول می‌دهد بر اساس تعداد کلیک روی سایت ؟ سوال بعدی اگر میشود لینک دیگری برای نحوه قرار دادن سایتی را که با php نوشتیم در اینترنت قرار دهیم با ورد پرس و پرستاشاپ بلدم ولی برای php را بلد نیستم سایت هایی که با php نوشته شده چگونه داخل اینترنت قرار دهم؟با وبلاگ با cpanel با ... اگر هاست رایگان بخرم ‌سایت می‌تواند رتبه اول سایت‌ها باشد ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۵۳

درود درآمد از گوگل با کلیک رو فعلا فراموش کنید چون تحریم هستیم. باید به سراغ تبلیغات بروید. در ایران یسری سرویس دهنده مثل تپسل و چشمک و... هستند که میدونم رو بستر موبایل فعال هستند، نمونه قوی هم در بازیهایی مثل کوییز اف کینگز و امثالهم که تبلیغات رو در پس زمینه بازی یا یک آپشن انتخابی به کاربر ارائه میدهند اما اینکه در بستر وب چقدر فعال هستند رو خودتون باید سرچ کنید و نهایتا اگر کسی نبود مستقیم با تبلیغات کار کنید (مشابه سایتهای بلاگفا) برای قراردادن سایت php در هاست بحث گسترده هست و در قالب کامنت نمیگنجه. شما باید در هاست سایت رو روی یک پورت بالا بیارید و بعد اون پورت رو با آدرس دامنه صدا بزنید تا بتونید سایت رو از خارج هاست ببینید. سرچ بزنید به نتایج خوبی میرسید و البته برخی هاستها مثل همین ایران سرور این امکان رو به عنوان خدمات ارائه میدهند. با هر هاستی (چه رایگان چه غیررایگان) این شانس رو دارید که رتبه اول باشید، باید بحث سئو رو به خوبی رعایت کنید. پاینده باشید

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۲۴

سلام ممنون از این که کمکم کردید اگر نیشه بر اساس آنچه که در پیام پایین گفتید لینک بازی با جاوا اسکریپت و پایتون را برایم بگزارید باز هم ممنون به امید این که روزی بتوانم بزرگترین بازی ساز ایران و دنیا بشم

نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲

درود عبارت create online game js python رو سرچ بزنید به نتایج خوبی در یوتیوب میرسید. بعضی از آموزشهای مقدماتی مفید متنی: <a href="https://www.techwithtim.net/tutorials/python-online-game-tutorial/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">سایت اول</a> - <a href="https://codeburst.io/how-to-make-a-simple-multiplayer-online-car-game-with-javascript-89d47908f995" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">سایت دوم</a> - <a href="https://www.pubnub.com/blog/javascript-multiplayer-game/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">سایت سوم</a>

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۰۸:۴۷

بله درسته ببخشید دامنه سایتم ir.باشع بهتره یا com.اگر ir.باشه بقیه کشور‌ها می‌توانند دسترسی به سایت من داشته باشند در مورد یونیتی همان طور که در سایت موتور بازی سازی شما گفتم کار زیادی داره یونیتی و اگر بخواهد درآمدم بالا باشه یک پولی کم میکنه ولی اگر می‌خواهید دوره بگذارید که دستتون درد نکنه آنریل و گیم میکر را هم آموزش دهید از صفر تا صد کار را قرار دهید ممنون اگر هم میشه آموزش ساخت بازی با ++c را در ویژوال استودیو یاد دهید هم دو بعدی و هم سه بعدی .?

نازنین کریمی مقدم ۱۵ دی ۱۴۰۰، ۰۸:۵۵

درود 1. دامنه .com بهتر هست. 2. درخواستتون رو بررسی میکنیم و اگر برامون امکان پذیر بود حتما دوره رو شروع میکنیم.

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۳۵

سلام خب میشه راهکارش را بهم یاد دهید اگر امکانش هست یک نمونه کار برایم بگذارید منظورم راهکار است از کجا باید شروع کنم چطوری در دوره‌های سایت شما ساخت بازی با جاوا اسکریپت دارد ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۳۱

ببینید برای بازی سازی اول باید با خودتون فکر کنید که قصدتون اینه که خودتون همه کاراشو انجام بدید یا تیم بشید و کار رو جلو ببرید. در حالت اول باید گرافیک و... خودتون انجام بدید پس بهتره یک بازی ساده رو بنویسید و بعد کم کم بهش امکانات اضافه کنید. حالا سوال بعدی اینه که این بازی قراره دوبعدی باشه یا سه بعدی؟ جواب این سوال به عوامل مختلفی بستگی داره و مهم ترینشون دید خودتون هست(برای مثال خودم بازی به ساخت اجسام سه بعدی فکر میکنم میخوام فرار کنم شما ممکنه عکس من باشید) بسته به اینکه چه انتخابی دارید، یا باید موتور بازی سازی رو انتخاب کنید یا یک زبان رو. برای اطلاعات بیشتر مقالات شاخه بازی رو سرچ بزنید تو سایت و حتما مطالعه کنید. پس براساس موارد بالا تصمیم میگیرید که با چه موتور یا زبانی کدنویسی کنید و بعد به من میگید مثلا میخوام با جاوا اسکریپت یا پایتون یا یونیتی و.... بازی آنلاین بسازم و اونوقت میتونم لینک درست راهکارشو بهتون بدم. چون آموزش قدم به قدم انگلیسی زیاده و راحت میتونید یه مینی گیم بزنید تا اوضاع دستتون بیاد. در حال حاضر مجموعه ما در حال تدوین دوره بازی سازی با یونیتی هست و هنوز رو سایت قرار نگرفته.

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۵۰

سلام ببخشید می‌توانم با ساختن یک سایت بازی آنلاین در آمد داشته باشم اگر میشه راهکارش را برایم توضیح دهید . یک سوال دیگه با word press می‌توانم یک سایت بازی آنلاین درست کنم . از مطالب سایت تون هم استفاده کردم ممنون مچکرم

نازنین کریمی مقدم ۱۳ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۲۱

سلام 1. بهترین راه درآمد از بازی آنلاین نوپا، استفاده از تبلیغات هست. اگر بازی خیلی معروف بشه میتونید حق اشتراک و یا خرید آیتم درون بازی رو هم اضافه کنید. 2. خیر با وردپرس خیلی کار سخت میشه و باید عملا خودتون با php پیاده سازی کنید تا با قالب بخونه. معمولا با جاوا اسکریپت راحتتره.

۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۸

مسلما که میتونید ... بیشتر افراد قصد گمراه کردن دارند ... اگر فکر میکنی که میتونی و خودت رو بالا‌ها میبینی ، بدون هیچ مکثی شروع کن

۰۷ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲

ممنون خیلی جامع بود فقط یه سوالمو نتوستم کامل جواب بگیرم ،تو بازیهایی که جایزه اش ارز دیجیتال. اون بازی ساز چه سودی از این بازیها میبره که اینهمه ارز به بازیکناش میده ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸

درود اول از همه اینو بگم که در بیشتر این موارد از NFT استفاده میشه که یه فرقهایی نسبت به ارز دیجیتالی مثل بیت کوین دارند که با سرچ میتونید اطلاعات بیشتری پیدا کنید. اما به طور کلی، در کنار اینکه سازنده هم با خرید شما یه بخشی رو از مالک رمز ارز میگیره و به اصطلاح سرمایه جمع میکنه، بزرگترین مزیتش اینه که بازیش پرکاربر و شلوغ میشه و همین باعث میشه تا بتونه در کنارش از تبلیغات و مواردی که تو مقاله گفتیم سود ببره و سهام شرکت هم به دلیل محبوبیت روز به روز بره بالا.

سیا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۶:۴۹

من +هدف+ تلاش=؟ +(تلاش بیشتر)=؟؟

نازنین کریمی مقدم ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸

+ نقشه راه و منابع درست + نمونه عملی = موفقیت

حسین خان احمدی ۰۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷

سلام خیلیی خوب بود لطفا دوره بازی سازی هم بزارید

فرشته شهدوست ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹

اگر خودمون به بازی کردن علاقه ای نداشته باشیم مشکلی پیش نمیاد؟ چون همیشه میگن وارد رشته ای بشو که عاشقشی و دوستش داری تا خسته و دلزده نشی

نازنین کریمی مقدم ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۱۲

درود. اگه به یک سبک خاص از بازی علاقه داشته باشید اصلا موردی نداره اما اگه کلا علاقه ای نداشته باشید کارتون خیلی سخت میشه و در نود درصد مواقع اواسط مسیر از ساخت بازی منصرف میشید. توصیه میکنم خوب فکراتون رو بکنید و بعد تصمیم بگیرید.

یاسین ۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۹:۱۱

ایا برای رشته بازی سازی باید کنکور داد ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۰۰:۱۱

درود. بستگی داره. جواب سوالتون رو به طور کامل در مقاله <a href="https://7learn.com/programming/computer-games-development/game-development-majors" rel="noopener" target="_blank">رشته بازی سازی</a> پیدا میکنید.

arash bastani ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۰۲

سلام برای بازی سازی باید دانشگاه رفت یا با خوندن رشته کامپیوتر در هنرستان هم میشه

نازنین کریمی مقدم ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹

سلام. جواب سوالتون رو در مقاله <a href="https://7learn.com/programming/computer-games-development/game-development-majors" rel="noopener" target="_blank">رشته بازی سازی</a> به طور کامل دادیم.

arad ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴

سلام لطفا دوره بازی سازی هم برگزار کنید

آریان کاتب ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۶

سلام . بسیار بسیار عالی بود این مقاله و اینکه اگر امکانش هست یک دوره برای بازی سازی هم برگزار کنید. سپاس از شما

A♠️z ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۳

عالی بود اگر میشه دوره بازی سازی هم بگزارید. ممنون????

Sobhan2000 ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۰

عجب مقاله توپی بود واقعا کامل بود و هیچ جای سوالی برام باقی نذاشت خسته نباشید خانوم کریمی مقدم بابتش

نازنین کریمی مقدم ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴

درود. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده، ممنون از لطفتون :)

A ۰۷ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۳۹

عالی بود فقط اگه دوره بازی سازی هم برگزار کنید خیلی خوب میشه

پوریا معطوفی نیا ۰۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷

دوره بازی سازی هم برگذار کنید دیگه ??

نازنین کریمی مقدم ۰۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸

درود. اگه درخواستهای شما عزیزان به یه تعداد مشخصی برسه، حتما اقدام میکنیم. ممنون که با ما همراه هستید.

  • استفاده از تبلیغات درون بازی
  • استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای (freemium)
  • فروش بازی
  • رایگان کردن مراحل ابتدایی بازی
  • فروش اشتراک بازی
  • فروش محصولات مرتبط با بازی
  • تدریس بازی سازی
  • درآمد مستقیم از بازی
اشتراک گذاری مقاله در :