کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۹ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید
بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید

حقیقت این است که در ایران بیشتر مردم به دلایلی مثل ارزان بودن دستگاه ها، از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. به خاطر همین محبوبیت نسخه اصلی و اولیه بیشتر اپلیکیشن‌های ایرانی برای اندروید نوشته می‌شود. حتی بسیاری از شرکت‌های نرم افزاری ترجیح می‌دهند در ابتدای کار انتشار نسخه‌های IOS را در دستور کار خودشان قرار ندهند. بنابراین این یک فرصت طلایی برای برنامه نویسان اندروید است.

تولید اپلیکیشن‌های اندروید یکی از روش‌های تضمینی کسب درآمد است. برنامه نویسی اندروید می‌تواند در صورت کسب تخصص و کمی خوش شانسی (!) شما را به یک سرمایه دار تبدیل کند! اما سوال اینجاست که در صورت ایجاد علاقه، چگونه می‌توانم شروع به برنامه نویسی اندروید کنم؟ از چه راهی می‌توانم منابع یادگیری اندروید را پیدا کنم؟ چطور می‌توانم در برنامه نویسی اندروید حرفه ای شوم؟ و بسیاری سوالات هیجان انگیز دیگر. خبر خوش اینکه قرار است در این نوشته به همه این سوالات با حوصله پاسخ دهیم. بنابراین در ادامه نوشته با ما همراه باشید.

آیا برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باید نابغه باشیم؟

در مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید بسیاری بر این باورند که این کار برای هر کسی نیست. شاید شما هم این زمزمه‌های ترسناک را شنیده باشید! برنامه نویسی اندروید سختی‌ها و مخاطرات خاص خود را دارد! مثلا بسیاری از برنامه نویسان اندروید می‌توانند خاطرات یکی دو ماه درگیری خود را برای نصب اندروید استودیو برایتان تعریف کنند.

بیشتر بخوانید: پیش نیاز‌های یادگیری برنامه نویسی اندروید

اما در عمل بیشتر برنامه نویسان اندروید با هوش متوسط وارد این شغل شده اند. در اغلب موارد مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در برنامه نویسی پشتکار و تمرین است. کافی است یک هدف داشته باشید و آن را با تمام قدرت دنبال کنید. البته در این مسیر، منابعی که استفاده می‌کنید و کسب تجربه از دیگران هم مهم است. بنابراین به جای نگرانی برای ضریب هوشی خودتان، میزان سماجت و تلاشتان را بسنجید.

روش‌های یادگیری برنامه نویسی اندروید

شکی نیست که بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید برای هر کسی متفاوت است. یعنی نمی‌توانیم یک روش را اینجا معرفی کنیم و بگوییم صد در صد این بهترین روش ممکن است. مهم این است که شما باید روش مناسب خودتان را پیدا کنید. البته مسلم است که هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما ما در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم تا شما به تناسب مدل ذهنی خود، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

از کلاس‌های برنامه نویسی اندروید استفاده کنید

آموزش برنامه نویسی اندروید

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای یادگیری برنامه نویسی استفاده از کلاس‌ها و دوره‌های حضوری برنامه نویسی است. در این کلاس‌ها شما می‌توانید سوال‌های خود را مستقیما از استاد بپرسید. ارتباط چشمی با استاد به شما احساس دلگرمی می‌دهد. استرس تمرین‌های کلاسی شما را وادار به کد زدن می‌کند. و مهم‌تر از همه اینکه کلاس‌های برنامه نویسی معمولا فضای خوبی برای ایجاد حلقه‌های ارتباطی هستند. این حلقه‌های ارتباطی بعدها برای تبادل پروژه و ایجاد تیم به شما کمک خواهند کرد.

در کلاس‌های اموزش برنامه نویسی شما به صورت زنده فرآیند کد زدن را تماشا می‌کنید و یا خودتان در آن دخیل هستید. یعنی در نوشتن بهتر پروژه نظر می‌دهید و ایده‌های خود را بیان می‌کنید. در صورت تشکیل تیم‌های برنامه نویسی هم برای ایجاد پروژه شما به طور عملی با کار تیمی آشنا می‌شوید. در ضمن فضای این کلاس باعث ایجاد حس رقابت در شما می‌شوند و از این طریق انگیزه شما را برای تلاش بیشتر زیاد می‌کنند!

در صورت داشتن تلاش و پشتکار و همینطور انتخاب کلاس‌های مناسب، چیزی که در نهایت این کلاس‌ها از شما یک برنامه نویس خواهد ساخت! در صورت انتخاب این راه، می‌توانید از دوره‌های جامع متخصص سون لرن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو (+ ترفند‌های کاربردی)

مزایا دوره‌های حضوری برنامه نویسی اندروید :

  • ارتباط چشمی با استاد
  • صرفه جویی در زمان
  • یادگیری بصری
  • ایجاد انگیزه قوی
  • ایجاد حلقه‌های ارتباطی
  • یادگیری پویا و مشارکت در ایده پردازی
  • شرکت در محیط رقابتی

معایب دوره‌های حضوری برنامه نویسی اندروید:

  • رایگان نبودن

مناسب برای :

  • افرادی که زمان کافی برای شرکت در کلاس دارند
  • کسانی که به ایجاد انگیزه و ارتباط قوی اهمیت می‌دهند

از یک معلم خصوصی استفاده کنید

آموزش برنامه نویسی اندروید

از ایام قدیم، معلم‌های خصوصی راه گشا و راه نمای طالبان علم بوده و هستند! ممکن است برای طی کردن مسیر برنامه نویسی اندروید نگران باشید و به راهنمایی‌های بیشتری احتیاج داشته باشید. در این صورت می‌توانید از کمک یک معلم خصوصی بهره ببرید. می‌توانید از یک برنامه نویس علاقه مند تدریس بخواهید در ازای مبلغ مورد توافق، علم خود را به شما آموزش دهد.

حتی می‌توانید از او بخواهید منتور شما شود و در طول مسیر از او برای بهترین انتخاب و برنامه ریزی کمک بخواهید. منتور شخصی است که دارای تجربه در یک زمین شغلی است و در همان زمینه تجربیات خود را در اختیار فرد کم تجربه‌تر می‌گذارد.

مزایا:

  • یادگیری بصری
  • تمرکز بالا
  • صرفه جویی در زمان
  • ارتباط چشمی با استاد
  • مشارکت در کدزنی و ایده پردازی

معایب:

  • رایگان نبودن

مناسب برای:

  • افرادی که امکان صرف هزینه بالا دارند
  • کسانی که به منتور و راهنمای اختصاصی احتیاج دارند

فیلم‌های آموزشی اندروید ببینید

آموزش برنامه نویسی اندروید

بسیاری از افراد این روش را بهترین روش یادگیری می‌دانند. در هر صورت چه خوشتان بیاید چه خیر، زمانی از این روش برای پیدا کردن سوالاتتان استفاده خواهید کرد. مثلا در بسیاری از اوقات آموزش شیوه‌های پیاده سازی مسئله شما در وبسایت یوتیوب به صورت ویدیو موجود است. مشاهده ویدیو از آن جهت بسیار مفید است که حواس شنوایی و دیداری شما را درگیر می‌کند. شما می‌توانید پیاده سازی پروژه‌های مختلف و مراحل آن را در دوره‌های مختلف ویدیویی مشاهده کنید.

معمولا این ویدیو‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • ویدیوهای کوتاه آموزشی که معمولا در شبکه هایی مثل یوتیوب قابل دسترسی هستند
  • دوره‌های آموزشی ویدیویی که یک موضوع را به طور کامل شرح می‌دهند. با این دوره‌ها به راحتی می‌توانید با سینتکس یا قواعد دستوری یک زبان و مثال‌های ساده آن‌ها آشنا شوید
  • دوره‌های فشرده یا Crash Course که همانند دوره‌های آموزش ویدیویی معمولی است. با این تفاوت که مطالب را به صورت فشرده در زمان کوتاهی آموزش می‌دهد
  • دوره‌های پروژه محور ویدیویی که می‌توانید پس از یادگیری سینتکس زبان برنامه نویسی مورد نظر از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از دوره‌ها شما را با شیوه‌ها و راهکار‌های عملی ساخت پروژه‌های مختلف آشنا می‌کنند
  • دوره‌های جامع که شامل آموزش کامل سینتکس زبان برنامه نویسی و همینطور پیاده سازی یک یا چند پروژه هستند

انتخاب بین این گزینه‌ها کاملا بستگی به شرایط مالی و زمانی شما دارد. دوره‌های جامع به دلیل کامل بودن خود می‌توانند باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما شوند.

مزیا:

  • سرعت در دسترسی به اطلاعات
  • یادگیری بصری
  • ایجاد استقلال در یادگیری
  • یادگیری در منزل
  • یادگیری در هر زمان و مکان حتی مترو!

معایب: ندارد

مناسب برای:

  • افرادی که زمان کافی ندارند
  • افرادی که به روش یادگیری بصری علاقه دارند

کتاب‌های آموزش اندروید بخوانید

آموزش برنامه نویسی اندروید

شکی نیست که هنوز روش سنتی آموزش برنامه نویسی با کتاب‌های تخصصی طرفداران خاص خود را دارد! اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم در اغلب موارد نمی‌توان جامعیت یک کتاب کامل برنامه نویسی را حتی در یک دوره برنامه نویسی گنجاند. اما متاسفانه خواندن یک کتاب جامع برنامه نویسی زمان بسیار زیادی می‌طلبد که اکثر ما از آن بی بهره ایم.

در ضمن شیوه پیاده سازی کامل یک پروژه و مشاهده عملی و بصری ساخت آن در کتاب تقریبا ناممکن است. نکته دیگر اینکه برای یادگیری برنامه نویسی بهتر است به جای تلاش برای حفظ کردن هزاران دستور و تابع و کلاس مختلف و کاربرد آن ها، به صورت موضوعی و با استفاده زیاد با آن‌ها آشنا شویم. که البته همانطور که حدس می‌زنید کتاب‌ها در اجرای این شیوه تدریس کمی بی استعداد اند! جامعیت یا زمان؟ مسئله این است!

مزایا:

  • جامع بودن

معایب:

  • زمان گیر بودن
  • ندیدن فرایند کدزنی به صورت بصری

مناسب برای:

  • افرادی که زمان و حوصله کافی دارند

حرفه ای شدن در برنامه نویسی اندروید

اگر چه یادگیری برنامه نویسی اندروید قدم بزرگی است. اما بعد از طی کردن این مسیر، هنوز به اندازه کافی برای نوشتن پروژه‌های بزرگِ دنیای واقعی آماده نیستید. باید بدانید که دنیای برنامه نویسی اندروید بزرگ و گسترده است. مسلط شدن به این دنیا، صرف زمان و انرژی زیادی می‌طلبد. اما نگران نباشید! برای این کار، بیشتر از همه چیز به جدیت و پشتکار احتیاج دارید. در این قسمت مسیر شما را برای حرفه ای شدن قدم به قدم روشن کرده ایم. فراموش نکنید که برای رسیدن به تخصص در یک کار، صرفا خواندن مقالات راهنما کافی نیست. جسور باشید و امتحان کنید!

یک پروژه تستی برای خودتان تعریف کنید

آموزش برنامه نویسی اندروید

شکی نیست که برای ورود به بازار کار، احتیاج دارید که اطلاعات پراکنده خود را به طور متمرکز روی چند پروژه ساده پیاده کنید. نوشتن پروژه‌ها دست شما را گرم می‌کند و باعث می‌شود از اجرای ایده‌ها نترسید. با این کار با باگ‌ها و چالش‌های خاص برنامه نویسی اندروید آشنا می‌شوید. این باعث می‌شود در هنگام کار تیمی، علاوه بر داشتن تجربه در دیباگِ پروژه‌ها به صورت پویا ایده تولید کنید.

این پروژه‌ها می‌توانند شامل هر چیز ساده ای باشند. مانند اپلیکیشن‌های محتوایی (مثل کتاب‌ها و مجلات)، اپلیکیشن‌های هواشناسی و.... حتی برای شروع می‌توانید در صورت برخوردار بودن از کیفیت لازم، اپلیکیشن هایتان را در مارکت هایی مثل بازار ارائه دهید. تبریک می‌گوییم! رزومه اولیه شما آماده است!

به عنوان کارآموز برنامه نویسی اندروید فعالیت کنید

آموزش برنامه نویسی اندروید

بعد از نوشتن چند پروژه، شما آماده اید از دانش و تجربه خود در یک محیط کار واقعی استفاده کنید. در این مرحله متوجه می‌شوید چالش‌های ارتباط با مشتریان چیست. در ضمن عادت می‌کنید که تخمین‌های زمانی درست‌تری برای اجرای پروژه هایتان داشته باشید. چرا که مهم‌ترین چیز برای یک شرکت برنامه نویسی ارائه پروژه در مهلت مقرر به مشتری است. هر روز بدقولی در تحویل پروژه، می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری از لحاظ اعتماد مشتریان به شرکت وارد کند.

کارآموزی در شرکت‌های برنامه نویسی، باعث قوی شدن رزومه شما هم می‌شود. شما چندین ماه با حقوق ناچیز یا حتی صفر کار می‌کنید. اما همین چند ماه قیمت و کیفیت پروژه‌های شما را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. حتی در صورت استخدام، این تجربیات تعیین کننده اصلی میزان حقوق دریافتی شما هستند.

وارد یک تیم برنامه نویسی شوید

آموزش برنامه نویسی اندروید

حالا زمان آن رسیده که با ورود به یک تیم برنامه نویسی کار گروهی را تجربه کنید. کار تیمی چالش‌های خاص خود را دارد و مدیریت این چالش‌ها یک هنر بزرگ است. مثلا ممکن است یکی از اعضای تیم به اندازه کافی همکاری نکند و یا بخاطر مشکلاتش مدتی توانایی همکاری نداشته باشد. همزمان کردن کارها هم خودش یکی از چالش‌های بزرگ کار تیمی است.  حل اختلافات، حفظ روابط با کیفیت و... هر کدام چالش هایی است که به تنهایی یک ریش سفیدِ حسابی می‌طلبد!

برای شروع می‌توانید رزومه خود را برای استارت آپ ها ارسال کنید. محیط‌های استارت آپی بهترین مکان‌ها برای کسب تجربه کار تیمی هستند. این شرکت‌ها هنوز از بسیاری از بحران‌ها رد نشده اند. بنابراین حضور در آن‌ها شما را به طور عملی با فراز و نشیب‌های ایجاد یک کسب و کار هم آشنا خواهد کرد. در پایان این مرحله شما می‌توانید آپشن تجربه حضور در تیم‌های برنامه نویسی و تجربه محیط‌های استارت آپی را هم به رزومه رو به سنگینی خود اضافه کنید!

پروژه واقعی بگیرید و خودتان را مجبور به انجام آن کنید

آموزش برنامه نویسی اندروید

در این مرحله شما به نقطه پخته شدن رسیده اید! با پروژه‌های مختلفی درگیر شده اید. برای کسب تجربه کارآموزی کرده اید. در یک تیم برنامه نویسی حضور داشته اید و با مخاطرات و چالش‌های کسب و کار تا حدودی آشنا هستید. حالا نوبت آن است که کوه تجربیات خود را در پروژه‌های دنیای واقعی به کار ببرید! این پروژه‌ها همواره با چالش‌های بزرگ‌تری نسبت به پروژه‌های اولیه شما رو به رو هستند. مقیاس پروژه‌ها بزرگ‌تر است و مدیریت زمان را برای اجرای پروژه مشکل‌تر می‌کند.

انتخاب شما چیست؟ می‌توانید ایده استارت آپی خودتان را داشته باشید. می‌توانید به شرکت‌های مورد علاقه تان درخواست استخدام بفرستید یا می‌توانید به طور فریلنسری پروژه بگیرید! در هر صورت آینده منتظر شماست. شما منتظر چه هستید؟!

نتیجه گیری

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، احتمالا ترغیب شده اید در مورد یادگیری برنامه نویسی اندروید بیشتر بدانید. شاید تعریف این حرفه را از دوستان و آشنایانتان شنیده باشید. ولی از کجا باید شروع کنید؟ چطور باید این کار را یاد بگیرید؟ ممکن است شما را از سختی راه ترسانده باشند! در این مطلب تلاش کردیم علاوه بر ایجاد یک باور منطقی در مورد سختی برنامه نویسی اندروید، شما را برای پیدا کردن مسیر درست راهنمایی کنیم. داشتن این دید کلی نسبت به مسیر پیش رو، به شما برای برنامه ریزی کمک می‌کند. قرار نیست معجزه کنید! برای موفق شدن در این راه، بیش از همه چیز به پشتکار احتیاج دارید. بنابراین اگر به طی کردن این مسیر علاقه مند شده اید، حتما مقالات بعدی ما را در این باره دنبال کنید!

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد برنامه نویسی اندروید مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

درود بر شما، من می‌خوام متخصص برنامه نویسی اندروید در حد استادی بشم، آیا شما دوره ای بصورت مجازی و ویدئوئی دارید؟ سپاس برای پاسخگویی

نازنین کریمی مقدم ۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱

درود میتونید به <a href="https://7learn.com/course/android-expert" rel="noopener nofollow" target="_blank">سرفصلهای دوره متخصص اندروی</a>د ما مراجعه کنید.

مهدی خادمی ۰۷ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸

خیلی ممنون این مطالب برای من خیلی مفید تمام شد. من با زبان جاوا آشنا هستم چقدر زمان لازم است که اندروید را یاد بگیرم؟

میلاد ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۶

سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از سایت سون لرن و آقای آوند من یه سردرگمی در رابطه با برنامه نویسی اندروید پیدا کردم. اونم اینه که یه مدتی شروع به یادگیری از طریق اموزش‌های ویدئوی در سایت‌های مختلف از جمله سایت شما کردم . اما متاسفانه بخاطر برخی مشکلات نتونستم ادامه بدم حالا بعد از مدت‌ها مجددا تمایل به یادگیری دارم.اما نمیدونم چطوری و از کجا شروع کنم مباحث مقدماتی رو جلو رفتم ولی نمیخوام دوباره از الفبا شروع کنم. و زمان کافی برای دوره حضوری شما رو ندارم. میخواستم راهنمایی کنید که چطور ادامه بدم کار رو. شما احیانا فایل‌های ضبط شده دوره قبلی متخصص اندروید رو که اقای شاهینی عزیز مدرس بودن ندارید که بتونم خریداری کنم؟

محمد انوری ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶

سلام میلاد جان ... برای آشنایی بیشتر با شروع برنامه نویسی می‌تونی به مقالات سایتمون مراجعه کنی ... بابت دوره اندروید هم با پشتیبانی سون لرن در ارتباط باش ... موفق باشی ...

امیر علی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۰:۵۳

عالی بود من هیچ پیش زمینه ای در رابطه با کامپیوتر و برنامه نویسی ندارم ولی علاقه زیادی به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دارم و همچنین دوست دارم یه کار جدیدی رو شروع کنم از همین الان اماده میشم برای یادگیری و امید وارم توی این راه موفقیت نصیبم بشه

محمد محبتی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹

سلام خیلی ممنون خوب بود.

محمود ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳

با سلام! اگه کسی اول جاوا اسکریپت رو و چندتا از فریمورک هاش رو یاد بگیره بعد بیاد سراغ اندروید،مشکلی براش پیش نمیاد؟

لقمان آوند ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹

سلام خیر مشکلی نیست فقط یادتون باشه که تمرکز خیلی مهمه. همزمان رو چندتا زبان کار نکنید

  • آیا برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باید نابغه باشیم؟
  • روش‌های یادگیری برنامه نویسی اندروید
  • حرفه ای شدن در برنامه نویسی اندروید
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :