:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۱ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
سیستم عامل فیوشا : Fuchsia سیستم عامل جدید گوگل
سیستم عامل فیوشا : Fuchsia سیستم عامل جدید گوگل

هر سیستم دیجیتال از دو بخش سخت‌­افزار و نرم‌­افزار تشکیل شده است که برای برقراری ارتباط بین این دو بخش و مدیریت منابع، به نرم‌افزاری به نام سیستم­‌عامل نیاز دارد. سیستم‌­عامل اولین و ضروری­‌ترین نرم‌­افزاری است که روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌­شود و بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه‌­های کاربردی ایجاد می‌­کند. در واقع اجرای برنامه‌­ها بدون وجود سیستم‌­عاملی یکپارچه و محیط گرافیکی، بسیار دشوار و برای کاربران مبتدی غیر ممکن خواهد شد. در این مطلب با سیستم‌عامل جدید گوگل یعنی Fuchsia آشنا خواهیم شد.

بررسی سیستم­‌عامل جدید گوگل "فیوشا"

همه‌­ی دستگاه‌­های دیجیتال مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت، یخچال، انواع گجت­‌ها و غیره دارای سیستم‌­عامل مخصوص به خود هستند. برای مثال Windows (7، 8، 8.1، 10)، Mac OS، ubuntu، Linux و Chrome OS از سیستم­‌عامل­‌های مشهور رایانه­‌های شخصی و Android، iOS، Bada، Windows Phone و Symbian از سیستم­‌عامل‌­های مشهور استفاده شده در موبایل و تبلت‌­ها هستند. گفتنی است که شرکت غول پیکر دنیای تکنولوژی یعنی گوگل، توسعه‌­دهنده سیستم‌­عامل­‌های Android و Chrome نیز می­‌باشد.

فراگیرشدن و رشد زیاد دستگاه­‌های شخصی و گجت­‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت، محدودیت­‌های سیستم‌­عامل­‌های قدیمی را آشکار کرد و موجب شد تا تیم مهندسی گوگل یک سیستم‌­عامل کاملاً جدید برای مقابله با آن­‌ها ارائه دهد. در نیمه دوم سال 2016 اخبار ضد و نقیضی از توسعه‌­ی مخفیانه یک سیستم عامل جدید توسط شرکت گوگل، به نام فیوشا (به انگلیسی: Fuchsia) به گوش رسید.

به نظر می‌­رسد سیستم­‌عامل جدید گوگل یعنی فیوشا چیزی بیش­تر از یک سیستم­‌عامل معمولی بوده و قرار است به عنوان یک سیستم­‌عامل­­ جهانی برای تمام دستگاه­‌ها توسعه داده شود. فیوشا قادر است روی هر دستگاهی از ساعت‌­های هوشمند گرفته تا دستگاه­‌های موبایل، کامپیوترهای قدرتمند، وسایل ارتباطی، خودروهای الکتریکی، سخت‌­افزار خانه‌­های هوشمند و غیره اجرا شود. در واقع فیوشا تمامی دستگاه­‌های متصل به شبکه را یکپارچه می‌­کند.

در گذشته مایکروسافت تلاش کرد تا سیستم­‌عامل خود یعنی ویندوز 10 را جهانی کند، اپل نیز ادعاهایی درمورد جهانی بودن iOS داشت اما نزدیک­‌ترین چیز به یک سیستم­‌عامل جهانی که تاکنون ساخته شده است، سیستم‌­عامل لینوکس است. هم اکنون سیستم‌­عامل­‌های Android، Chrome OS، Set-top box، روتر و مودم‌­ها، دستگاه­‌های هوشمند و بسیاری از نرم‌­افزارهای جانبی صنعتی بر پایه لینوکس هستند. با وجود یک سیستم‌­عامل جهانی، توسعه­‌دهندگان قادر هستند برنامه‌­های خود را روی چندین پلتفرم مختلف اجرا کنند. اما به طور قطعی نمی‌­توان گفت این تنها هدف فیوشا است زیرا گوگل اطلاعات زیادی درباره آن فاش نکرده است و ما هنوز به خوبی آن را نمی­‌شناسیم.

مقایسه فیوشا با سیستم‌­عامل­‌های اندروید و کروم

اندروید و کروم هر دو بر پایه نسخه­‌ی اصلاح شده‌­ای از کرنل لینوکس هستند در حالی که فیوشا بر پایه ماکروکرنل جدیدی به نام Zircon که قبلا به نام Magenta شناخته می‌­شد، ساخته شده است. کرنل که یک سیستم‌­عامل سنتی است و ماکروکرنل تفاوت­‌های بسیاری دارند؛ اما می‌­توان گفت که مهم‌­ترین تفاوت­ آن­ها کارآیی و انعطاف پذیری بالا است. مفهوم ماکروکرنل در دهه 90 میلادی مطرح شد اما به دلیل شکوفایی قدرت رایانه، حافظه و فضای ذخیره سازی تا حدودی به فراموشی سپرده شد؛ ولی اکنون گوگل با افزایش گرایش توسعه دهندگان به سمت سخت‌­افزارهای کوچک، کارآمد و قابل­‌حمل­‌تر، استفاده از پتانسل معماری ماکروکرنل را برای استفاده در سیستم­‌عامل‌­های نسل بعدی مناسب می‌­داند.

فیوشا نیز مانند اندروید و کروم، متن باز است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی و کنترل می­‌شود (حتی نسخه‌­های ارائه شده برای سخت افزار سایر شرکت‌­ها). سیستم­‌عامل فیوشا به طور خاص برای عملکرد بهتر در تعاملات صوتی و همچنین ارائه به­‌روزرسانی‌­های امنیتی قوی‌­تر و مکرر طراحی شده است. انتظار می‌رود که Fuchsia در دستگاه­‌های مختلف از لپ تاپ گرفته تا تلفن‌های هوشمند و غیره یکسان به نظر برسد.

سیستم عامل فیوشا

ویژگی­‌های کلیدی سیستم عامل گوگل Fuchsia

اگرچه سیستم عامل جدید گوگل هنوز نوپاست اما می­‌توان لیستی از ویژگی­‌های برجسته آن به صورت زیر نام برد تا مشخص شود که فیوشا به عنوان یک OS جدید آن چنان هم ضعیف نیست.

رابط کاربری

رابط کاربری سیستم عامل فیوشا بر پایه متریال دیزاین طراحی شده است و از موتور اختصاصی Escher برای رندر­کردن استفاده می‌­کند. علاوه بر این اجزایی مثل دکمه‌­ها، کامپوننت­‌ها، پنجره‌­ها و پاپ­‌آپ‌­ها به خوبی لایه‌بندی می­‌شوند.

مناسب برای دستیاری مبتنی بر هوش مصنوعی

به طور قطع می­‌توان گفت که فیوشا نسبت به همتای سنتی خود یعنی اندروید، دستیار بهتری است. شرکت­‌های توسعه‌­دهنده اپلیکیشن موبایل می‌­توانند از امکانات فیوشا (apps drawer، camera use و on-screen activity) در جهت بهبود ویژگی­‌های مبتنی بر دستیاری گوگل استفاده کنند.

پشتیبانی از دستگاه‌­های مختلف

Google Fuchsia OS به گونه ای طراحی شده است که روی هر دستگاهی با همان تجربه کاربری کار کند. پشتیبانی از دستگاه‌­های مختلف، توسعه‌­دهندگان برنامه‌­های تلفن همراه را قادر می‌سازد تا یک بار برنامه‌ها را بسازند و آن­‌ها را بر روی چندین دستگاه اجرا کنند و خدمات خود را به مشتریانی در سراسر جهان با هر پلتفرمی ارائه دهند.

فیوشا چه تاثیری بر توسعه­‌دهندگان خواهد گذاشت؟

فیوشا هنوز به مرحله­‌ای نرسیده که توسعه­‌دهندگان بتوانند برنامه­‌های کاملی برای آن بنویسند. اما گوگل قصد ندارد هنگامی که فیوشا برای توسعه آماده شد، به سرعت اندروید را کنار گذاشته و رها کند؛ حتی ممکن است اندروید دیگری با ویژگی­‌های جدید را عرضه کند. اما بدیهی است که در نهایت فیوشا جایگزین اندروید و کروم شده و به سیستم عامل شماره یک دنیا تبدیل می­‌شود.

در آینده شما می‌­توانید برنامه‌­های فیوشا را با زبان­‌های مختلف برنامه‌­نویسی با استفاده از کیت توسعه نرم­‌افزار فلاتر (Flutter) بنویسید. با استفاده از فلاتر می­‌توان برنامه­‌هایی با حداکثر سازگاری بین اندروید، iOS و فیوشا نوشت. این بدان معناست که نه تنها می‌­توان برنامه‌­ها را با حداقل سرمایه نوشت، بلکه با انتقال برنامه­‌های موجود به فیوشا، پشتیبانی از آن­ها نیز آسان‌­تر می‌­شود.

فریم‌ورک فلاتر بر پایه استاندارد طراحی بصری فعلی گوگل یعنی طراحی متریال (Material Design) ساخته شده و از تمام ویژگی‌­های اندروید، کروم و وب پشتیبانی می­‌کند. این پشتیبانی شامل عناصر پیشرفته UI مبتنی بر موتور مفسری Vulkan، سایه‌های حجمی (یک ابزار مورد علاقه برای طراحی Material) و 120 انیمیشن FPS است. همچنین فلاتر قادر به ایجاد اپلیکیشن­‌های رسانه‌­ای و بازی­‌هایی با طراحی چشمگیر و جذاب می­‌باشد که البته این مورد به قدرت و عملکرد سخت‌­افزار هم بستگی دارد.

اگر به برنامه‌­نویسی علاقه دارید و می­‌خواهید خود را برای توسعه­ UI نرم‌­افزارهای سیستم‌عامل جدید آماده کنید، TypeScript (که هم اکنون در انگولار و ری‌­اکت نیتیو نیز استفاده می‌­شود) و زبان GO را برای توسعه UX بیاموزید؛ برای توسعه اپلیکیشن­‌های موبایل نیز یادگیری Dart و Flutter پیشنهاد می‌­شود. اگر در مورد فیوشا کنجکاو هستید و می‌­خواهید فیوشا را پیش از عرضه روی سیستم خود اجرا کنید، به مخزن آنلاین کدهای سیستم­‌عامل فیوشا مراجعه کنید. سایت رسمی توسعه دهندگان فیوشا نیز با آدرس Fuchsia.dev به تازگی راه اندازی شده است.

سیستم‌­عامل Fuchsia چه زمانی عرضه می­‌شود؟

کسی زمان دقیق عرضه فیوشا را نمی‌­داند اما گمانه­‌زنی‎­‌ها نشان می­‌دهد که در 3 سال آینده، نسخه‌­ای از فیوشا برای دستگاه­‌های خانه‌­های هوشمند عرضه خواهد شد و نسخه عمومی آن در سال 2024 عرضه می­‌شود. قدرت سیستم‌عامل‌های فعلی یعنی ویندوز، مک و لینوکس بر هیچکس پوشیده نیست اما باید دید گوگل چه مسیر جدیدی را برای ما باز خواهد کرد.

نتیجه‌­گیری

امروزه با پیشرفت روز­افزون تکنولوژی­‌های مرتبط با هوش مصنوعی از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، سیستم‌­های یادگیری ماشینی، واقعیت افزوده و... نیاز به وجود یک سیستم عامل جامع، همگانی و جهانی احساس می­‌شود. از این رو گوگل دست به کار شده و از سال 2016 تاکنون با کمک تیمی متشکل از صد مهندس با تجربه، بر روی ایجاد سیستم عاملی برای یکپارچه‌­سازی دستگاه­‌های متصل به شبکه کار می‌­کند. می‌­توان پیش‌­بینی کرد که عرضه این سیستم­‌عامل تاثیر قابل توجه بر توسعه‌­دهندگان نر­م‌­افزار خواهد گذاشت. در واقع توسعه نرم‍‌افزارها نسبت به گذشته آسان­‌تر شده و به هزینه و زمان کم‌­تری نیاز خواهد داشت زیرا تنها با یک بار کدنویسی می­‌توان خروجی­‌هایی یکسان و سازگار با تمامی سخت‌­افزارها و دستگاه­‌های مختلف تولید کرد. نظر شما در رابطه با سیستم عامل جدید گوگل فیوشا چیست؟ آیا برای استفاده از فیوشا و توسعه نرم­‌افزارهای نسل بعدی آماده هستید؟

۱۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱

ممنون از اطلاعات خوبتون

رحیم ۰۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶

در قسمت نتیجه گیری نوشته بودید توسعه نرم افزار رفته رفته اسان‌تر شده است که به نظرم اشتباه محض است توسعه نرم افزار رفته رفته بسیار پیچیده می‌شود البته اگر اصولی طراحی شود. برای توسعه یه نرم افزار باید چند ده تکنولوزی یاد داشت.

نازنین کریمی مقدم ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۸

درود با دیدگاهتون مخالفم. اینکه همیشه برای توسعه نرم افزار یا سایت نیاز هست تا مثلا حتما بخش فرانت و بک رو جدا کنید و نیاز هست تا چند تکنولوژی رو بلد باشید، از اول بوده و تا انتها هم همینطوره... اما مثلا در بخش فرانت میتونید با یادگیری صفرتاصد یک فریمورک همه کاری انجام بدید. به طور کلی با پیشرفت علم و توسعه فریمورکها، هم بهینگی بیشتر میشه و هم برنامه نویسی آسونتر میشه. برای مثال در بحث <a href="https://7learn.com/blog/what-is-ai" rel="noopener" target="_blank">برنامه نویسی هوش مصنوعی</a> تا قبل از پایتون واقعا در دردسر بزرگی بودیم و الان همه چیز خیلی راحتتره.

Leily GhomASHCHI ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱

سلام . با تشکر ازمطالب به روز وجالب . لطفا منبع و رفرنس مقالات را مشخص کنید که بتوان از آنها استفاده علمی در نگارش مقاله کرد.

نازنین کریمی مقدم ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۴۴

درود. این مقاله از تجمیع چندین منبع انگلیسی ایجاد شده، اما معتبرترینش خود داکیومنتهای گوگل هست که میتونید بهشون مراجعه کنید.

یلسیبلسظیبلظ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶

واضح و مبرهنه که دارت و فلاتر به هیچ عنوان نمیتونن جای کاتلین رو بگیرن. خیلی بعید است دارت زبان آینده ی برنامه نویسی باشد.

نازنین گودرزی ۰۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱

در دنیای تکنولوژی و برنامه نویسی هیچ چیز بعید نیست!

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۶

دیگه الان زبان جای زبان دیگه رو نمیگیره الان همه میگن chat gpt جای منو نگیره نه زبان کاتلین رو

زهرا ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲

سلام. با وجود ریکت و فلاتر آیا بازار کار برنامه نویسی اندروید به زبان جاوا رو به فراموشی میره؟یا رفته؟

پوریا ۰۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷

سلام پس کاتلین چیه این وسط اگر 2024 فیوشا میخاد بیاد ؟

ریحانه یزدانی ۰۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۴۵

سلام کاتلین زبانی برای برنامه نویسی اندرویده و فیوشا یه سیستم عامل مجزاست. قطعا فراگیر شدن فیوشا زمان میبره و گوگل تا اونموقع بازارو با اندروید کنترل میکنه

  • بررسی سیستم­‌عامل جدید گوگل "فیوشا"
  • مقایسه فیوشا با سیستم‌­عامل­‌های اندروید و کروم
  • ویژگی­‌های کلیدی سیستم عامل گوگل Fuchsia
  • فیوشا چه تاثیری بر توسعه­‌دهندگان خواهد گذاشت؟
  • سیستم‌­عامل Fuchsia چه زمانی عرضه می­‌شود؟
  • نتیجه‌­گیری
اشتراک گذاری مقاله در :