کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۷ دیدگاه نظر محمد انوری
فریم ورک فلاتر (flutter) چیست و چه کاربردهایی دارد؟
فریم ورک فلاتر (flutter) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ فلاتر یک فریم ورک متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است. این کتابخانه توسط شرکت گوگل در سال 2017 معرفی شد و در مقایسه با React یا سایر فریم ورک‌های ساخت اپلیکیشن مبتنی بر موبایل عمر زیادی ندارد. فلاتر با زبان برنامه نویسی دارت نوشته شده است، یک زبان چندمنظوره و شی گراء که هنوز آنطور که باید و شاید بر سر زبان‌ها نیفتاده و محبوبیت زیادی ندارد. با یادگیری زبان دارت و فریم ورک فلاتر می‌توانید برای اندروید و iOS اپلیکیشن بسازید. جالب است بدانید علی بابا، یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی در دنیا به فلاتر اعتماد کرده و اپلیکیشن خود را با این فریم ورک ساخته است. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که فریم ورک Flutter چیست و چه کاربردهایی دارد.
اگر علاقه‌مند به توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی با فریم ورک فلاتر هستید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دوره آموزش فلاتر سون لرن سری بزنید و از مشاوران ما در رابطه با یادگیری این فریم ورک برنامه نویسی راهنمایی بگیرید.
می‌دانیم که زبان اصلی برنامه نویسی اندروید، جاوا است و برنامه نویسان iOS هم از Swift برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کنند. جاوا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و شاید کار با آن به اندازه زبان‌هایی مثل پایتون یا جاوا اسکریپت راحت نباشد. همین مساله باعث شده که سایر زبان‌ها هم برای توسعه برنامه‌های موبایلی به کار گرفته شوند. مثلا React یک راه حل نسبتا آسان برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل مبتنی بر جاوا اسکریپت است. یا فلاتر که یک پیاده‌سازی خوب از زبان دارت است. به نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد سرویس‌های مختلف خود را به هم مرتبط کند و عطش این شرکت برای برای تصاحب بازارهای مختلف تمامی ندارد. گوگل بعد از اندروید و موفقیت بی سابقه آن روی یک پلتفرم جدید به نام Fuchsia کار می‌کند. یک سیستم عامل جدید که برخلاف اندروید مبتنی بر هسته لینوکس نیست و از یک ریزهسته جدید به نام Zircon استفاده می‌کند. همینطور زبان دارت و یک فریم ورک به نام Flutter که قرار بود پلی برای ورود برنامه‌های موبایل به سیستم عامل جدید گوگل یعنی Fuchsia باشد را معرفی کرد.

بررسی معماری فریم ورک Flutter

معماری فریم ورک فلاتر به چه شکل است
  • پلتفرم دارت: هسته اصلی فلاتر را زبان دارت تشکیل می‌دهد. اما گوگل برای توسعه سرویس خود و اضافه کردن قابلیت‌های جدید، از زبان‌های دیگر هم استفاده کرده است.
  • موتور فلاتر: به زبان C++ نوشته شده و به کمک کتابخانه گرافیکی Skia گوگل، این فریم ورک از رندرگیری سطح پایین (Low Level) پشتیبانی  می‌کند. این موتور کتابخانه‌های هسته فلاتر را به پروژه اضافه می‌کند. کتابخانه‌هایی مثل انیمیشن، گرافیک، فایل، ورودی و خروجی شبکه و غیره.
  • کتابخانه Foundation: کتابخانه فاندیشن که به زبان دارت نوشته شده است شامل تعدادی کلاس و تابع است و اجازه می‌دهد برنامه‌ها با فلاتر بسازید. مثلا برقرای ارتباط با موتور فلاتر به کمک APIها یک از این موارد است.
  • ابزارک‌های طراحی خاص: فلاتر از دو گروه ویجت استفاده می‌کند. یکی متریال دیزاین که همان زبان طراحی معروف گوگل است و یکی هم ویجت Cupertino که طراحی اپل را شبیه سازی می‌کند.

مزایای استفاده از فریم ورک فلاتر

در این قسمت، صرف نظر از اینکه رقبای فلاتر چه امکاناتی دارند و بدون مقایسه کردن این فریم ورک با آنها، به بررسی مزایای فلاتر پرداخته‌ایم.
  • بازدهی مناسب: با توجه به اینکه فلاتر Cross Platform است، می‌توانید با آن هم برای اندروید هم برای iOS اپلیکیشن بسازید. به این شکل هم در زمان و هم در هزینه‌های خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • کدهای دارت بدون نیاز به مدل OEM به کدهای Native تبدیل می‌شوند. چون داخل فلاتر این مدل قرار دارد.
  • توسعه سریع و آسان: یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فلاتر Hot Reload نام دارد. فرض کنید در محیط اندروید استدیو در حال ساخت اپلیکیشن هستید. برای تست برنامه خود آن را در یک شبیه‌ساز اجرا می‌کنید. بعد احساس می‌کنید که یک بخشی از کد نیاز به تغییر دارد، تغییر خود را اعمال کرده و می‌بینید که بدون نیاز به ریستارت کردن شبیه ساز تغییرات اعمال شده قابل مشاهده هستند. این تکنیک در تغییر UI، اضافه کردن قابلیت جدید و دیباگ کردن پروژه بسیار به برنامه نویس کمک می‌کند.
  • یادگیری فلاتر و کار با آن آسان است. اگر قبلا با زبان‌های شی گرا (OOP) کار کرده باشید، شروع کار خیلی آسان خواهد شد. حتی اگر هیچ شناختی روی زبان‌های برنامه نویسی ندارید، زبان دارت به خوبی توسط گوگل مستندسازی شده و یک زبان سطح بالا به حساب می‌آید. می‌توانید با دارت کار کرده و بعد وارد دنیای فلاتر شوید.
  • سازگاری: از آنجایی که ابزارهای مورد استفاده ما (Widgets) بخشی از برنامه ما حساب می‌شوند نه پلتفرم یا سیستم عاملی که روی آن اجرا می‌شوند، در فلاتر وابستگی زیادی به نوع سیستم عامل یا نسخه آن نداریم. این یعنی پروژه ما احتمالا روی نسخه‌های مختلف یک سیستم عامل به درستی اجرا می‌شود و کار ما در تست محصول سبک‌تر است.
  • هم فریم ورک فلاتر هم زبان برنامه نویسی دارت، اوپن سورس بوده و همچنین به طور رایگان ارائه می‌شوند. همینطور مستندسازی قدرتمند یادگیری آنها را آسان‌تر می‌کند. وجود انجمن‌های متنوع در ما این اعتماد را به وجود می‌آورد که برنامه نویسان زیادی هنگام وجود مشکل می‌توانند به ما کمک کنند.

چه چیزی مانع پیشرفت و استفاده همگانی از فلاتر شده است؟

یکی از دلایل این است که برنامه نویسان جاوا، کاتلین یا سویفت که قبلا به صورت native برای سیستم عامل خود کد می‌زدند حالا باید سراغ یک زبان جدید بروند. یعنی زبان دارت. حالا در کشور ما اگر یک شرکت برای توسعه اپلیکیشن خود با فلاتر بخواهد چند برنامه نویس دارت استخدام کند احتمالا با گزینه‌های محدود و افراد کمتری نسبت به سایر تکنولوژی‌ها مواجه می‌شود. چون این تکنولوژی نسبتا جدید است. هر چند از طرفی یادگیری یک زبان جدید و نسبتا آسان برای بیشتر برنامه نویسان چالش جدید و هیجان انگیزی به حساب می‌آید. چون یک برنامه نویس موفق کسی است که همیشه تشنه یادگیری و امتحان چیزهای جدیدتر است. فرض کنید می‌خواهید یک بازی بزرگ مثل Clash of Clans بسازید، یا تصمیم دارید یک اپلیکیشن مالی با سرویس‌های متنوع طراحی کنید. شنیده‌اید که فلاتر انتخاب خوبی است و سراغ آن می‌روید. اما میانه راه متوجه خواهید شد که پیاده کردن بسیاری از مفاهیمی که مدنظر داشتید در این پلتفرم یا غیرممکن است یا بسیار سخت خواهد بود. در واقع Flutter انتخاب خوبی برای ساخت بازی‌های بزرگ یا اپلیکیشن‌های پیچیده نیست. بسیاری از برنامه نویسان معتقدند که فلاتر هنوز قدرت لازم برای ساخت برنامه‌های بزرگ را ندارد و بهتر است در پروژه‌های ساده‌تر یا برای ساختن نمونه اولیه یک سرویس استفاده شود. همینطور جدید بودن فلاتر هم یکی از دلایل دودل شدن بسیاری از برنامه نویسان است. چرا باید زبان جاوا که چند دهه برای توسعه برنامه‌های اندرویدی استفاده شده را رها کرده و سراغ یک تکنولوژی با ثبات کمتر برویم؟ در دفاع از فلاتر باید بگوییم که جدید بودن یک ایراد نیست و باید به یک سرویس جدید که معرفی می‌شود فرصت داد تا خودش را نشان دهد. همینطور اگر چرخی در اینترنت بزنیم، می‌بینیم که پروژه‌های بسیار خوبی با این فریم ورک طراحی شده‌اند و این نظریه را که شاید فلاتر گزینه مناسبی برای توسعه محصولات بزرگ نباشد را زیرسوال برده‌اند.

محبوبیت فلاتر چقدر است؟

کدام اپلیکیشن‌ها با فلاتر طراحی شده اند فقط یک ماه بعد از انتشار اولین نسخه پایدار از Flutter، تعداد 50 هزار ستاره برای این پروژه جدید گوگل در گیت هاب ثبت شد. همینطور در یک نظرسنجی آنلاین که توسط تیم تحقیقاتی فلاتر انجام شد، 93% شرکت‌کنندگان اعلام کردند که از این فریم ورک "بسیار راضی" و "راضی" هستند. این عدد نسبت به 92% که در جولای 2018 ثبت شده بود 1% بالاتر است. بازار اصلی محصولات اندرویدی Google play store می‌باشد و اپل هم از مارکت اختصاصی خود به نام App Store استفاده می‌کند. در طول مقاله گفتیم که فلاتر خیلی محبوب نیست و حالا با آمار و ارقام آن را ثابت می‌کنیم. تا امروز 5% برنامه‌های منتشر شده در گوگل پلی و اپ استور با فلاتر ساخته شده‌اند. فلاتر هم برای iOS استفاده می‌شود هم برای Android و 81% برنامه نویسان پروژه‌های خود را برای هر دو پلتفرم منتشر کرده‌اند. اما در یک اقدام عجیب نزدیک به 12% برنامه‌ها فقط برای اندروید و 7% آنها فقط برای iOS ساخته شدند. به نظر می‌رسد این گروه از برنامه نویسان بیشتر در حال تست فلاتر بودند.

جمع بندی

در این مطلب بررسی کردیم که فلاتر چیست و چه کاربردی دارد. Flutter یک فریم ورک یا Moblie SDK متن باز و رایگان بوده که توسط شرکت گوگل در سال 2017 معرفی و عرضه شده است. فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت قدرت گرفته و به برنامه نویسان کمک می‌کند با یک زبان واحد (دارت) برای اندروید و آی اواس اپلیکیشن بسازند. همانطور که آینده زبان دارت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مشخص نیست فلاتر هم در آینده به چه سرنوشتی دچار شود. اما هنوز هم به خاطر مزایایی که دارد می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های ساده و متوسط موبایلی باشد. اگر با فلاتر کار کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما در سون لرن به اشتراک بگذارید.
۲۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
مهدی ۰۱ آبان ۱۴۰۲، ۰۳:۴۲

سلام منظور از این که در مقایسه با React یا سایر فریم ورک‌های ساخت اپلیکیشن مبتنی بر موبایل عمر زیادی ندارد یعنی چی واز چه لحاظ میگید

نازنین کریمی مقدم ۰۱ آبان ۱۴۰۲، ۰۷:۵۱

درود یعنی نسبت به بقیه جدیدتر هست. برای مثال ری اکت از سال 2013 اینا اومده و فلاتر از 2018.

محمد ۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۳

سلام و عرض ادب علاقه دارم توی حوضه فرانت کارکنم و تا الان Html و css رو یادگرفتم اما کلی سوال توی ذهنمه که هیچ جا جواب نگرفتم و ازینجا به بعد نمیدونم چیکارکنم و چه چیزی برای یادگیری بهتره... میشه راهنمایی کنید که جاوا اسکریپت رو یادبگیرم یا دارت و فلاتر رو؟؟؟ اصلا کدوما بیشتر بدرد میخوره؟ فلاتر برای فرانته یا بک اند؟؟ ممنون میشم اگه جواب بدید

نازنین کریمی مقدم ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۰۵:۴۵

درود فلاتر برای اپلیکیشن‌های موبایل استفاده میشه درصورتی که جاوا اسکریپت برای وب به کار میره. شما اول باید براساس نیاز و علاقه یکی از این دو حوزه رو انتخاب کنید و بعد برطبق نقشه راهش پیش برید.

۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۲۶

سلام، از سر فصل‌های دوره مشخصه که کامل هست، من فلاتر یه مدت هست شروع کردم و فقط روی درگاه پرداخت مشکل دارم، نمیدونم چیزی که من میخوام در این دوره توضیح داده شده یا نه، من توی پروژه ام دیپ لینک استفاده کردم و توسط پکیج beamer مسیرها را تعریف کردم، منتها درگاه پرداخت سامان کیش فقط درخواست post قبول میکنه و الان گیر کردم و نمیشه درخواست post با مرورگر گوشی از داخل اپ بفرستم، باید توسط یک درخواست get ابتدا مرورگر را باز کنم و به سرور وصل بشم و از طریق سرور اون درخواست post‌ را بفرستم که چونکه دیپ لینک استفاده کردم نمیشه، اگه همین یک مورد را در این دوره آموزش ببینم که چطور رفع کنم در دوره شرکت میکنم، لطفا با مدرس دوره در میان بگذارید با تشکر

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸

سلام ایا با فلاتر و دارت میشه 0 تا 100 یک اپلیکشن رو ساخت؟ یا فقط ui یک اپلیکیشن رو میشه ساخت؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷

درود تا جایی که بنده اطلاع دارم میشه یک اپ کامل ساخت و فقط یوآی رو شامل نمیشه.

Abdul wahed Sabury ۰۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۳۰

آموزش هاتون حرف نداره مخصوصا آقای آوند و کیوان من هیچ دوره ای رو بصورت حضوری نخوندم و تنها دوره‌های مجازی این بزرگواران رو دنبال کردم و الان در بخش وب و برنامه‌های تحت وب مشکلی ندارم واقعاااااااااااااا ممنون حالا مخام برم سمت مبایل میشه یکم راهنمایی کنین که برم سمت فلاتر یا ری اکنیتیو؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۵

سلام. ممنون که با ما همراه هستید. ما یه بخش برای مقایسه فلاتر و ری اکت نیتیو در مقاله<a href="https://7learn.com/blog/what-is-react-native" rel="noopener" target="_blank"> React Native چیست و چه کاربردی دارد؟</a> قرار دادیم. حتما مطالعه کنید. اینکه کدوم رو انتخاب کنید، وابسته به زمان، هدف و... خودتون هست. برای مثال خودم شخصا با هردو در دو پروژه متفاوت کار کردم و نتایج خوبی هم گرفتم.

محبت ۰۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۲۰

متخصر و مفید تشکر از نویسنده

فرهاد ۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۷

سلام ببخشید اگ میشع منو راهتمایی کنید من الان react native میخونم و بعضی از مفاهیم رو نمیتونم درک کنم چون پیش نیازاش node.js و javascript هست ... تا الانش یچیزایی رو فهمیدم ازش ...شما چه پیشمهادی دارین ؟ ادامه بدمش یا برم سراغ فلاتر؟؟ مقالتون منو دودل کرد چون عرض گردین معلوم نیس چ پیش میاد ...

نازنین کریمی مقدم ۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۰۰:۰۴

سلام. توصیه میکنم حتما حتما حتما جاوا اسکریپت رو جدی بگیرید و در کنار react شروع کنید. (دیگه از این بیشتر نمیتونم تاکید کنم :) ) بازار کار جاوا اسکریپت و فریمورکهایی که داره مثل react و انگولار بسیار داغ هست و همونطور که در مقاله گفتیم فلاتر از دارت استفاده میکنه که خیلی جا نیفتاده. مسیر مناسبی رو انتخاب کردید اما سعی کنید که پیشنیازها رو هم جدی بگیرید تا بهترین عملکرد رو داشته باشید.

رضا فریدونی ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۰۰

سلام لطفا اگه میشه یه دوره خوب فلاتر برگزار کنید

کیوان علی محمدی ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰

انشالله به زودی در آکادمی سون لرن

آیدین ۰۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷

سلام خسته نباشی دوره‌های آموزش دارت و فلاتر رو کی تو سایت قرار میدید؟؟

مرضیه ۰۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴

تشکر از مقاله خوبتون . البته الان در ایران هم اگهی استخدام برای فلاتر زیاد شده و تا اونجایی که تحقیق کردم فلاتر برای اپلیکیشنهایی مثل دیجی کالا یا دیوار خیلی خوب و به صرفه است و افرادی را میشناسم که در یک ماه این فریمورک را یادگرفته اند و الان دارن برای اندروید و ios برنامه مینویسن . اگر امکان داره یک دوره مجازی برای فلاتر برگزار کنید . ممنون

لقمان آوند ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۳۸

ممنون از ثبت دیدگاهتون انشالله در برنامه خواهیم گذاشت

بصیر احمد ۰۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶

بسیار زیاد تشکر از بابت معلومات مفیدتان.

محمد انوری ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۵۵

سلام بصیر جان ... خوشحالم دوست داشتی ... موفق باشی ...

حامد ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۴۳

خیلی ضعیف نوشتی، جمله بندی اشتباه زیاد داری نتونستی حق کلام رو آنطور که شایسته بود، بیان کنی

مصطفی قدیمی ۰۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷

سلام ممنونم از اینکه به این مطلب توجه کردی و مشکلاتش رو عنوان کردی

محمد انوری ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۰۰

سلام دوست عزیز ... ممنونم بابت نقدی که داشتید ... خوشحال میشم "جمله‌بندی‌های اشتباه" رو مشخص کنید تا به لطف خدا از این به بعد "حق مطلب" رو شایسته‌تر "اَدا" کنیم ... موفق باشید ...

آیدین فرهمند ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶

سلام آفرین واقعا مقالات خوبی رو ارائه می‌کنید . اول از همه برای یادگیری اصول برنامه نویسی باید وقت گذاشت مانند مفاهیم ساختمان داده و طراحی الگوریتم ( البته این ابتدای راه است و صرفا به جهت درک عمیق شما از مباحث گراف و ساختمان داده‌ها می‌باشد و تمرین برای حل مسائل پیچیده ) ، بنابراین اسم زبان مهم نیست ، شما و درک شما از زبان مهم هستید . راستش چیزی که در بازار فعلی ایران دیده میشه ( من در مورد بازار خارجی آشناییتی ندارم ) این هست که استارت آپ‌ها برای استارت اولیه پروژه از زبان هایی نظیر flutter استفاده می‌کنند ، دلیل چیست ؟ دلیل کوچکی شرکت و نیاز به سرمایه در حال گردش در کوتاه‌ترین زمان ممکن . اما سوال دیگری که در ادامه باید پرسید این هست که شرکت‌ها به توسعه زیر ساخت نرم افزاری محصول خود از همان زبان اولیه استفاده خواهند کرد ؟ جواب خیر است البته اگر استارت آپ هنوز به زندگی خود ادامه داده باشد و در این حالت است که برای گسترش پروژه نیاز به زبان‌های native دارند ( زبان native اصطلاحا به زبانی گفته میشود که توسط خالق آن سیستم عامل به صورت بهینه و مختص به آن ایجاد میشود ) . به طور مثال اگر یک سایت برای جستجو در سایت خود از قابلیت ajax در کنار Php استفاده می‌کرده حال با گسترش business خود و درخواست فراوان در سمت سرور خود باید به زبان هایی نظیر nodjs حرکت کند و یا در برخی موارد اجبار به تعویض نوع پایگاه داده است . حقیقتا در بازار امروزی ایران تنوع زبان‌های برنامه نویسی برای پلتفرم‌های اندروید و ios بیش از پیش شده اما هیچکس از آینده خبری ندارد . مثلا مقایسه ای که بین flutter و react native انجام میدهند این هست که گوگل احساس خطر کرده نسبت به react native بنابراین برای اینکه جلوی بازار react native را بگیرد مجبور به ارائه زبان flutter شده تا اولین realize از زبان kotline را ارائه دهد . با این تفاسیر چه نتیجه ای می‌توان گرفت ؟ سیاست‌های اقتصادی هیچ یک از شرکت‌های انحصاری نظیر گوگل به نفع توسعه دهنده نبوده است بنابراین دانش خود را نسبت به مباحث پایه افزایش دهید . شاید بتوان گفت تمامی زبان‌ها و با توجه به نوع پروژه نرم افزاری شبیه به هم هستند اما برنامه نویسی ، برنامه نویس است که از قابلیت‌های یک زبان به نحو احسنت مطلع و بهترین و پایه این‌ترین الگوریتم را چه در سمت کلاینت و چه در سمت سرور پیاده سازی کند . معذرت خیلی زیاد شد و اشتیاق به اشتراک گذاشتن دانش دارم .

محمد انوری ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۵۴

ممنونم ازت آیدین جان ... خیلی توضیحات کامل و مفیدی نوشتی و خیلی خوشحالم که کاربری مثل شما اینقدر برای سون لرن وقت میزاره و یه کامنت پربار و باارزش ثبت می‌کنه ... توضیحاتتون عالی بودن ... موفق باشی ...

۰۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۹

سلام از نگاهی که به سیاست‌ها گوگل داشتید خیلی خوشم امد ما پویشی در فضای مجازی داریم به اسم جبهه انقلاب فرهنگی در فضای مجازی اهداف مختلفی دارد یکی از این اهداف بحث حمایت از برنامه نویسان ایرانی هست و تولیدات داخل البته این یک تعصب نیست بلکه یک راهبرد هست برای اینکه اگر در زیر ساخت و محصولات بومی به استقلال و قوت نرسیم قطعا در اینده نزدیک به دست بازیگران اصلی داستان این سیاستگذاری‌ها نابود خواهیم شد اکثر این شرکت‌ها را تحلیل کردیم و سهامداران اون‌ها افراد پشت پرده این مدیریت جهانی سایبری ( حاکمیت هوشمند فضای مجازی ) به نوعی ما در فیلترینگ حبوبی هستیم یعنی مدیریت فضای مجازی در جهان دست یک عده خاص اداره میشه و قوانین اون‌ها تدوین می‌کنند اینکه چرا یک جهان خوشبین برای ما طراحی کردن و باور پذیر باید به ریشه‌های این داستان برسید این یک توهم نیست بلکه واقعیت هست که براحتی می‌توانیم اون حس کنیم اما چرا توهم اثر گذاری را شاهد هستیم برای اینکه باید مقداری این اثر گذاری برای ما حس شود تا واقعیت‌ها به خوبی نفهیم مثل کار کرد یک هوش مصنوعی برای حذف یک پیج یا عکس و فیلم خاص که با این سیاست گذاری‌ها در تضاد هست. اطلاعات با هیچ وقت پاک نمیشه مثل یک مموری قابل ریکاوری هست ما بخش کوچکی از جهان اینترنت می‌بینیم و برای کنترل بشریت باید محصولات رایگانی با قانون Freeدسترسی ازاد نه رایگان بلکه سرقت اطلاعات و ایده‌ها شما توسط گوگل و همه شرکت‌های که این سلط جهانی را دارند) تا حالا فکر کردید شرکتی مثل گوگل که از هوا کره می‌گیرد با این همه خدمات رایگان چه طور ثروتی چند برابر بودجه یک کشور را به دست میاورد ؟ شاید فکر کنید با فروش اطلاعات ما به شرکت‌های کسب و کار و.... اما این فقط بخش یک پازل هست موقعیت جغرافیای افراد ، اشخاص ، تحلیل اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و... هر روز با برنامه نویسی‌های مختلف و برند شدن توسط گوگل ما را سرگرم خودش می‌کند تا از داستان اصلی غفلت کنیم داستان اینجاست که گوگل حتی ایده‌های شما را هم می‌تونه به دزد ( فروش اطلاعات و دادگاهی که برای گوگل و.. در امریکا گرفته شده شاهد کوچکی از این داستان هست) شما بیگ دیتا‌های که تولید می‌کنید شخصیت و نیازهای شما هر روز برای این شرکت‌ها بیشتر شناخته می‌شود هم از شما پول خواهند در اورد و هم اینکه این سیاست گذاری‌ها هر روز برای تصرف بیشتر شما به کار خواهند گرفت مهم نیست شما چه یاد میگیرید مهم این هست که شما همیشه مصرف کننده واقعی باشید برای این سیاست گذاری هست چه نرم افزاری یا سخت افزاری صنعت بازی و... که دیگه نمیشه ازش حرف زد راهش چی هست ؟ راهش خود باوری واقعی و بومی سازی و گرنه شما با افرادی که در سیاست راهبری با شما جور دیگری فکر می‌کنند و شما را به چشم مصرف کنند می‌بینند یا خریدار محصولات در جه چند دوم و از رده خارج شده نمی‌توانید با یک زیر ساخت و سیستم عامل و هسته که سازنده اون این سیاست گذاری‌ها بود در یک اتاق باشید بلکه فکر و تلاش شما در این چارچوب برای رشد این سیاست گذاری‌ها قرار میگرد مهم نیست که چه کسی از چه کشوری کد می‌نویسد مهم این هست سهام داری اصلی و پشت پرده داستان چه کسی قرار می‌گیرد.

مجتبی ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۹

مقاله خیلی خوبی بود. خسته نباشید.

محمد انوری ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۵۲

سلام مجتبی جان ... خوشحالم که دوست داشتی ...

  • بررسی معماری فریم ورک Flutter
  • مزایای استفاده از فریم ورک فلاتر
  • چه چیزی مانع پیشرفت و استفاده همگانی از فلاتر شده است؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :