کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۰۷ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
نقشه راه Front-End - چگونه فرانت اند کار شویم؟
نقشه راه Front-End - چگونه فرانت اند کار شویم؟

بسیاری از ما هنگامی که می‌خواهیم یک توسعه دهنده در زمینه‌ای خاص شویم، نمی‌دانیم باید از کجا شروع کنیم. یک نقشه راه کمک می‌کند تا آمادگی بهتری نسبت به زمینه‌هایی که قرار هست بیاموزیم و در آنها حرفه‌ای شویم کسب کنیم. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا یک نقشه جامع برای افرادی که علاقه به کار در حوزه Front-End هستند ارائه دهیم. این نقشه در واقع یک راهنما است که همه از جمله کارآموزان، مدیران، علاقه‌مندان و غیره می‌توانند برای یادگیری و تمرین از آن استفاده کنند و به طور گسترده به تشریح مسیر Front-End (نحوه یادگیری آن و ابزار مورد استفاده آن) می‌پردازد.

در گام اول به صورت مختصر مروری بر مفاهیم و منابع Front-End خواهیم داشت. در گام دوم و سوم مباحث آموزشی و منابع را بررسی کرده، در گام چهارم و پنجم بر حوزه‌های شغلی و زمان موردنیاز برای شروع کار در این حوزه صحبت خواهیم کرد. در گام آخر نیز حوزه‌های کاربری بعد از مسلط شدن بر Front-End را معرفی خواهیم کرد.

گام اول: دانشنامه‌ی Front-End ، پیش‌نیازها و مفاهیم پایه

Front-End و اهمیت آن

فرانت اند یا  Front-End ، به قسمت قابل مشاهده‌ی وب سایت (نرم‌افزار) توسط کاربران می‌گویند. هدف از طراحی سایت این است که اطمینان حاصل شود که وقتی کاربران سایت را باز می‌کنند، اطلاعات را به گونه‌ای مشاهده می‌کنند که به راحتی قابل خواندن و مرتبط هستند. در واقع باید تدبیری اندیشید تا کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالب ظاهری گرافیکی و بصری به آن‌ها نمایش داد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کنند. بخش فرم‌های ورودی اطلاعات، صداها، تصاویر، ویدیوها و به صورت کلی هر چیز دیگری که برای کاربر قابل درک باشد، جزو این اطلاعات قرار می‌گیرند.

این مسئله با این واقعیت پیچیده‌تر است که کاربران اکنون از دستگاه‌های متنوعی با اندازه و وضوح صفحه نمایش متفاوت استفاده می‌کنند؛ بنابراین طراح مجبور می‌شود هنگام طراحی سایت، این جنبه‌ها را مورد توجه قرار دهد. آنها باید اطمینان حاصل کنند که سایت آنها به درستی در مرورگرهای مختلف (مرورگر متقاطع)، سیستم عامل‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف (چندسکویی) ظاهر می‌شود که به برنامه ریزی دقیق از طرف توسعه دهنده احتیاج دارند.

Front-End به دو بخش اصلی طراحی وب و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی وب، طراحان با نرم افزار‌های گرافیکی مانند فتوشاپ ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. اما بخش توسعه رابط کاربری مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML ، CSS و    Javascript  است. زبان‌های برنامه نویسی که در فرانت به کار می‌روند، سمت کاربر یا Client - side می‌باشند. بنابراین کدهای نوشته شده در فرانت در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می‌شوند. این بدین معنی است که کاربر به راحتی به این کدها دسترسی مستقیم دارد و می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند. فرانت اند با بخش بک اند (Back-end) در ارتباط مستقیم است و تاثیر بسیاری بر روی تجربه کاربری (UX) دارد.

مرورگرهای وب (Web browsers)

یک مرورگر وب نرم‌افزاری است که برای بازیابی، ارائه و اطلاعات جغرافیایی در اینترنت استفاده می‌شود. به طور معمول، مرورگرهای وب روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ، تبلت، یا تلفن اجرا می‌شوند، اما با پیشرفت فناوری، امروزه یک مرورگر ممکن است در مورد هر چیزی (مانند وسایل خانه از جمله یخچال، تلویزیون و ... ) یافت شود. معمول‌ترین مرورگرهای وب که به ترتیب اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کروم (chrome)

  • سافاری (Safari)

  • اینترنت اکسپلورر (Internet Explore)

  • فایرفاکس (Firefox)

  • لبه (Edge)

تجربه‌ی کاربری (User Experience)

UX  یکی از مسائل مهم و ضروری است که در موفقیت وب سایت / اپلیکیشن یا سایر محصولات بسیار تاثیرگذار است. در گذشته طراح با فتوشاپ یا هر برنامه طراحی دیگر و با سلیقه خود و با فکر اینکه خروجی یک طرح با ظاهر زیبا باشد، اقدام به طراحی سایت یا اپلیکیشن می‌نمود. اما حالا چنین راهی نه تنها درست نیست بلکه احتمال شکست را در هدفی که داریم قوت می‌بخشد. تصور کنید سایت سفارش غذایی را طراحی کردید که ظاهری بسیار زیبا دارد. اما کاربر نمی‌تواند تمامی مراحل را به درستی طی کند و غذای خود را سفارش دهد. اگر وب سایت شما برای کاربر تجربه ای خوبی را رقم نزند در این بازار رقابتی وب و اپ، کاربر به سمت وب سایت یا اپلیکیشن رقیب شما خواهد رفت چرا که با استفاده آن تجربه بهتری نسبت به اپ یا وب سایت شما داشته است. آموزش تجربه کاربری فقط طراحی رابط نیست و موارد گسترده‌تری را شامل می‌شود. عده ای به اشتباه طراحی رابط کاربری (UI) را با تجربه کاربری یکی می‌دانند که این یک برداشت اشتباه است. تجربه کاربری یک موضوع گسترده‌تر می‌باشد که موارد بسیار مهمی را شامل می‌شود. مواردی که بایستی در طراحی محصول، سایت، اپ یا ... در نظر گرفته شود.

بک اند (Backend)

Back-end به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست. به عبارتی دیگر هسته و مغز یک سایت است که وظیفه‌ی کنترل منطق آن را بر عهده دارد. سایت‌های دینامیک به برنامه نویس Backend نیاز دارند تا منطق سایت را به وسیله زبان‌های برنامه نویسی پیاده‌سازی کنند. کاربران به کدهای نوشته‌شده در بک اند دسترسی ندارند و نمی‌ توانند آن‌ها را مشاهده کنند. این بخش از سایت مانند قسمتی از کوه یخ است که در زیر سطح آب قرار گرفته است. سمت سرور با بخش سمت کاربر ارتباط مستقیم دارد و به اجزایی که در رابط کاربری طراحی شده‌اند جان می‌بخشد. برنامه نویس Back-end باید اطلاعات را متناسب با اهداف مختلف از پایگاه‌داده دریافت کند و در صورت نیاز پس از پردازش به کاربر نمایش دهد. بنابراین Back-end از دو بخش منطق سایت و پایگاه داده تشکیل شده است.

گام دوم: معرفی همه مباحث آموزشی و ابزارها، تا آخرین تکنولوژی‌های روز

front end skills

اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده Front-End تبدیل شوید، در مرحله اول باید بتوانید به صورت حرفه ای کد HTML ، CSS و جاوا اسکریپت بنویسید. در این بخش نقشه‌ی راه برای کسب مهارت‌های مورد نیاز بروز آورده شده است. نکات مورد توجه این نقشه عبارتند از:

  • نحوه‌ی کار بستر وب را بیاموزید. مطمئن شوید که "چه زمان" و "کجا" از چه فناوری‌ها و زبان‌هایی استفاده می‌شود. همچنین بهتر است در مورد دامنه‌ها ، DNS ، URL‌ها ، HTTP ، مرورگرها و سرورها و سایر مفاهیم وب اطلاعات پایه‌ای کسب کنید. البته توجه داشته باشید که در این مرحله لازم نیست در این موارد غرق شوید، فقط هدف خود را درک کنید که هر قسمت چیست و چگونه کنار سایر قسمتها قرار می‌گیرند. با ساختن صفحات وب ساده شروع کنید.

  • یادگیری مفاهیم پایه‌ای شامل HTML, CSS, JavaScript

  • اصول طراحی واسط کاربری (یعنی الگوهای UI ، طراحی تعامل ، طراحی تجربه کاربر و قابلیت استفاده) را بیاموزید.

  • یادگیری عمیق‌تر مفاهیم: در HTML: فونت‌ها، آیکون‌ها، رنگ‌ها و نمودارها، در جاوا اسکریپت: HTML DOM

  • برای کار با درخواست‌های سمت سرور XML, AJAX و JSON را یاد بگیرید.

  • هدف سایت خود را پیدا کرده و جعبه ابزار مرتبط با کارکرد آن را پیاده سازی کنید.

  • یکی از فریم‌ ورک‌های مرتبط در CSS  را بیاموزید: بوت استرپ، متریال دیزاین .

  • یکی از فریم ورک‌های مرتبط در جاوا اسکریپت  را بیاموزید:  /JQuery, React.js , Angular.js , Vue.js, W3.JS

  • CLI و خطوط فرمان را بیاموزید.

  • تمرین مهندسی نرم افزار (به عنوان مثال ، طراحی و معماری برنامه، قالب ها، Git، آزمایش، نظارت، خودکارسازی، کیفیت کد، روش‌های توسعه) را بیاموزید.

  • Nodejs را یاد بگیرید.

  • یک توصیه مفید: در مرحله اول ، فناوری‌های اساسی و واقعی را بیاموزید. jQuery را یاد نگیرید ، DOM را یاد بگیرید. SASS را یاد نگیرید، CSS را یاد بگیرید. JSX را یاد نگیرید ، HTML را یاد بگیرید. TypeScript را یاد نگیرید، جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. فقط از Bootstrap استفاده نکنید ، الگوهای UI را بیاموزید. یادگیری اصول ابتدایی باعث فهم بهتر و سرعت بیشتر شما خواهد شد و بعدها خواهید دید سایر فناوری‌های این زمینه فرزندان همین اصول پایه‌ای هستند.

اگر شما هم به مباحث برنامه نویسی فرانت اند علاقه‌مندید پیشنهاد ما دوره آموزش برنامه نویسی طراحی وب سون لرن است ، این دوره پرفروش ما توسط یکی از بهترین اساتید برنامه نویسی طراحی وب تهیه شده است . برای اطلاعات بیشتر به صفحه دوره مراجعه نمایید.

نقشه‌ی راه را بصورت گرافیکی می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. توجه داشته باشید که در هر زمینه‌ای باید در مورد اتفاقات و پیشرفت‌های آن به روز بود چرا که بر روی عملکرد و سرعت یادگیری ما بسیار تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال نمی‌توان منکر افزایش تعداد زیاد کاربران typescript در سال جاری (۲۰۲۰) شد. و یا با گذشت سالها، امروزه VScode، به عنوان ویرایشگر متن نسبت به سایرین جایگاه برتری دارد.

گام سوم: معرفی منابع و روش برای مطالعه پیش‌نیازها

استفاده از مدارس و کمپهای کدنویسی Front-End یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب دانش در این زمینه است. اما به خاطر داشته باشید، بهترین و جامع‌ترین منبع آموزشی در مورد فناوری‌های وب، خود وب است! همه‌ی چیزهایی که شما باید یاد بگیرید در وب به صورت رایگان با هزینه‌های ناچیزی وجود دارد. اولین و بهترین منبع خودآموز رایگان برای یادگیری سایت https://www.w3schools.com/ است، جایی که می‌توانید کدهای خود را به صورت مستقیم اجرا کرده و نتیجه را ببینید. از سایر منابع (شامل ویدیوها و کتاب‌ها) می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

گام چهارم: حوزه‌های شغلی مرتبط

front end jobs

شکاف بزرگی که برای چندین سال در فضای توسعه دهنده Front-End وجود دارد بین دو نوع بسیار متفاوت توسعه دهندگان این حوزه است. گروه اول برنامه نویسان متمرکز هستند که JavaScript را به عنوان زبان برنامه نویسی در نظر می‌گیرند و از HTML و CSS به عنوان یک انتزاع  و در قالب زبانهایی مثل JSX و CSS در JS  استفاده می‌کنند. گروه دوم توسعه دهندگان علوم غیر رایانه ای هستند که به HTML ، CSS و JavaScript توجه می‌کنند، زیرا به طور خاص به UI مربوط می‌شوند. رفته رفته اصطلاح توسعه دهنده front-end بدون بیان کلمات برای پرداختن به اینکه در مورد چه نوع توسعه دهنده Front-End ای مورد بحث قرار گرفته است، در آستانه بی معنی بودن است.

در زیر لیست و توضیحات عناوین مختلف شغلی این زمینه آورده شده است. توجه داشته باشید که هر شغل که شامل کلمه "front-end" ، "سمت مشتری" ، "UI وب" ، "HTML" ، "CSS" یا "JavaScript" باشد به طور معمول خواستار افرادی هستند که دارای HTML، CSS، DOM  و متخصص JavaScript می‌باشند.  درآمد یک توسعه دهنده  Front-End در جهان بین 65 هزار دلار تا 110 هزار دلار است و در کشور ما از سه میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به عنوان شغل تا بالای ده میلیون تومان نیز می‌رسد.

  • Front-End Developer: عنوان شغلی عمومی است که یک توسعه دهنده را توصیف می‌کند که تا حدی در HTML ، CSS ، DOM و JavaScript مهارت دارد و این فناوری‌ها را روی بستر وب پیاده سازی می‌کند.

  • Front-End Engineer (با نام مستعار JavaScript Developer یا Full Stack JavaScript Developer): عنوان شغلی است که به یک توسعه دهنده داده می‌شود که از علوم کامپیوتر و مهندسی پیش زمینه دارد و از این مهارت‌ها برای همکاری با فناوری‌های Front end استفاده می‌کند. این نقش به طور معمول نیاز به دانش علوم کامپیوتر و سال‌ها تجربه‌ی توسعه نرم افزار دارد. هنگامی که کلمه "برنامه‌نویس JavaScript" در عنوان شغل گنجانده شده است ، نشان می‌دهد که توسعه دهنده باید یک توسعه دهنده‌ی پیشرفته جاوا اسکریپت باشد که دارای دانش برنامه نویسی پیشرفته ، توسعه نرم افزار و مهارت‌های توسعه برنامه (یعنی دارای سالها تجربه در ساخت برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته) باشد. .

  • CSS / HTML Developer: عنوان شغلی که یک توسعه دهنده را توصیف می‌کند که در HTML و CSS ماهر است (شامل JavaScript و سایرین نمی‌شود)

  • Front-End Designer Web: هنگامی که کلمه "طراح" در عنوان شغلی گنجانده شده است ، این نشان می‌دهد که طراح نه تنها دارای مهارت‌های Front end (یعنی HTML و CSS) بلکه دارای مهارت‌های طراحی حرفه ای (طراحی ویژوال و طراحی تعامل) خواهد بود.

  • توسعه دهنده / مهندس UI (User Interface): هنگامی که کلمه "رابط" یا "UI" در عنوان شغلی درج شده باشد ، این بدان معنی است که توسعه دهنده می‌تواند علاوه بر مهارت‌های توسعه دهنده جلویی یا مهندسی جلو ، از مهارت‌های طراحی تعامل نیز برخوردار باشد.

  • Mobile / Tablet Front-End Developer: هنگامی که کلمه "Mobile" یا "Tablet" در عنوان کار گنجانده شده است ، این نشان می‌دهد که توسعه دهنده باید دارای تجربه توسعه Front-End ای باشد که در دستگاه‌های تلفن همراه یا تبلت‌ها قرار می‌گیرد.

  • Front-End Expert SEO: هنگامی که کلمه "SEO" در عنوان شغلی درج شده است ، این نشان می‌دهد که توسعه دهنده تجربه گسترده‌ای در زمینه تهیه‌ی فناوری‌های Front-End به سمت یک استراتژی سئو دارد.

  • Front-End Accessibility Expert: هنگامی که کلمه "قابلیت دستیابی" در عنوان شغلی درج شده است ، این نشان می‌دهد که توسعه دهنده تجربه‌ی گسترده ای در زمینه‌ی تهیه فناوری‌های Front-End ای را دارد که از الزامات و استانداردهای دستیابی پشتیبانی می‌کند.

  • Front-End DevOps : هنگامی که کلمه "DevOps" در عنوان شغل موجود است ، این نشان می‌دهد که توسعه دهنده باید تجربه‌ی گسترده‌ای با شیوه‌های توسعه نرم افزار مربوط به همکاری ، ادغام ، استقرار ، اتوماسیون و کیفیت داشته باشد.

  • Test-End Testing / QA: هنگامی که کلمه "Testing" یا "QA" در عنوان شغلی درج شده است ، این بدان معنی خواهد بود که توسعه‌دهنده دارای تجربه گسترده ای برای تست و مدیریت نرم افزار است که شامل تست واحد، آزمایش عملکردی و آزمایش کاربر می‌باشد.

توجه: اگر اصطلاحات "Full Stack" یا اصطلاحات عمومی "Web Developer" در عناوین شغلی را پیدا کردید، ممکن است این کلمات توسط یک کارفرما برای توصیف نقشی به‌کار رود که مسئولیت کلیه جنبه‌های توسعه‌ی وب / برنامه‌ها را دربرمی‌گیرد، یعنی هر دو بخشBackend  و Front-End.

گام پنجم: مدت زمان لازم برای پیمودن مسیر

درمورد نقشه راه صحبت کردیم اما چه مدت طول می‌کشد تا توسعه وب را یاد بگیرید؟ بعد از چند وقت فرد به یک توسعه دهنده Front-End میشود و از آن پول بدست می‌آورد؟

  • اصول اولیه وب: حداقل یک هفته

  • HTML, CSS, JavaScript: حداقل یک ماه

  • تسلط بر ابزارهای مرتبط با توسعه وب (مانند فتوشاپ و ...): 15 روز

  • ساخت یک وب‌ سایت اولیه: حداقل یک ماه

توجه کنید: تصمیم بگیرید و به آن وفادار بمانید. نگران یادگیری مفهومی و با سرعت کم در ابتدای کار نباشید، با تمرین رفته رفته سرعت بالا خواهد رفت، اما اگر ندانید مفاهیم اولیه چیست به مشکل خواهید خورد.

گام ششم: حوزه‌های پیشنهادی بعد از تسلط بر Front-End

در سال‌های اخیر، چارچوب مبتنی بر وب در یک جریان بی‌انتها در حال ظهور است، مانند React, Vue, AngulaJS و ... . شرکت‌های بزرگ زیادی توجه بیشتری به Front-End می‌کنند که باعث می‌شود توسعه دهنده وب، یکی از پرخواستارترین مشاغل در دنیا باشد. بسیاری از مردم، به خصوص جوانان مشتاق رسیدن به این صنعت هستند. بعد از تسلط بر موارد موجود در این مقاله و تبدیل شدن به یک توسعه‌ دهنده Front-End می‌توانید سایر مباحث مربوط به وب مانند Backend را شروع کنید و در نهایت به یک Full Stack Developer تبدیل شوید. توصیه ما به شما این است که حتما در یک زمینه مهارت کامل و بالا کسب کرده و سپس به سراغ مبحث بعدی بروید و نسبت به مسائل نگاه سطحی نداشته باشید. اگر درمورد این نقشه راه نیاز به مشورت و راهنمایی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

۱۰۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محدثه کبیری ۰۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶

سلام وقتتون بخیر من 24 سالمه و کارشناسی مهندسی کامپیوتر دارم میخواستم برنامه نویسی فرانت اند رو یاد بگیرم ولی نقشه مسیر رو نمیدونم که از کجا باید شروع کنم چه چیزهایی باید در این مسیر یاد بگیرم و کدوم منبع و یا مدرس بهتر یادمیده که شروعم قوی باشه و اینکه در اول راه چون دستم خالیه نمیتونم زیاد هزینه کنم واسه دوره بنظر شما با دوره‌های رایگان میتونم به حد خوبی از برنامه نویسی برسم? یا باید هزینه کنم

نازنین کریمی مقدم ۰۷ بهمن ۱۴۰۲، ۰۷:۳۶

درود برای html و css میتونید از w3schools استفاده کنید ولی برای جاوا اسکریپت و یکی از فریمورکهاش پیشنهاد میکنم دوره‌های رایگان انگلیسی و غیر رایگان فارسی رو تهیه کنید تا به طور کامل مباحث رو یاد بگیرید. برای نقشه راه از همین مقاله استفاده کنید.

میلاد ۰۱ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹

سلام من 22 سالم هستش رشته تحصیلیم کامپیوتر هستش ایا میتونم برای یادگیری فرانت شروع کنم یا دیره ؟ چقدر باید در روز زمان برای یادگیری بزارم

نازنین کریمی مقدم ۰۲ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۵۹

درود در شرایط سنی خیلی خوبی قرار دارید و میتونید یادگیری رو شروع کنید. زمان یادگیری بستگی به خودتون داره و هرچی بیشتر بهتر. درضمن حتما بعد از گذشت سه تا شش ماه مشغول به کار بشید تا سابقه کاری هم براتون ایجاد بشه.

محسن رحیمی ۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۵

سلام وقتتون بخیر یه سوال خدمتتون داشتم برای طراحی وب میشه فرانت یاد گرفت و مشغول به کار شد در کنارش بک اند یاد بگیرم یا باید فول استک بشم ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۱۵

درود بله امکان پذیر هست.

Sepideh ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

سلام من هیچ آشنایی با فرانت اند و برنامه نویسی ندارم و تازه میخوام شروع کنم. 22 ساله هستم و سوالم اینه که سنم مناسب ورود به این حوزه هست یا دیر شده؟ و اینکه با یادگیری ورد پرس و در کنارش روزی 2-3 ساعت زمان گذاشتن برای یادگیری html,css, js بعد از یک سال میتونم به درآمد 5-6 میلیونی برسم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳

درود بله سن بسیار مناسبی دارید و با این میزان زمان گذاشتن میتونید به درآمد موردنظرتون برید. توصیه میکنم بعد از یادگیری وردپرس، html و css (نهایت شش ماه) در شرکتی مشغول به کار بشید یا به صورت فریلنسری کار کنید و همزمان با کار جاوا اسکریپت رو یاد بگیرید تا در زمان تون صرفه جویی بشه.

مصطفی ۰۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۶

سلام وقت بخیر من با توجه به مطلب بالا کسی که فرانت اند و بک اند براش فرقی نداشته باشه اگر قسمت بک اند با زبان پایتون وارد بشه زودتر به نتیجه میرسه چون فقط یه پایتون و فریم ورک جنگو ولی برای فرانت اند یه کمی کار بیشتر و تلاش بیشتری نیاز میخواستم بدونم این مورد به نظر شما درست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

نازنین کریمی مقدم ۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱

درود این مورد بیشتر بستگی به روحیه تون داره. برای مثال اغلب افرادی که کارهای گرافیکی و ویژوال رو دوست دارند سرعت یادگیری شون در فرانت بیشتر هست و با وجود اینکه موارد بیشتری رو باید یاد بگیرند اما به نسبت به بک اند سریعتر پیش میروند و برعکس.

اهورا احمدی ۰۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۹

باسلام من 14 ساله و به برنامه نویسی علاقه دارم ، الان قصد یاد گیری html و css دارم، و نمی‌دونم توی کدوم دوره شرکت کنم که کاملا بحث html و css را یاد بگیرم

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۷

درود چندتا منبع که در مقاله معرفی کردیم، جز اون در بخش دوره‌های آموزشی در بالای صفحه، دوره طراحی وب رو میتونید شروع کنید که شامل آموزش کامل html و css هست.

expendable ۰۲ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰

HTML, CSS, JavaScript: حداقل یک ماه حداقل 1 ماه ؟ خداوکیلی گیر اوردین ؟ html - css - saas - flexbox -tailwind - Javascript - react - redux - next - typescript - git - github - jest -react test library - graphql تازه یه سری هاشم یادم نبود . اینارو میشه تو 1 ماه یاد گرفت ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۱

درود گیت و گیتهاب که کلا دوساعت بیشتر وقت نمیگیره. react - tailwind - graphql - typescript - redux - next - react test جزو دسته بندی ما نیستند چون یادگیری شون واجب نیست و صرفا توصیه میشه. برای مثال کسی که بخواد انگولار کار کنه از این موارد فقط تایپ اسکریپت رو بلد باشه کافیه و نیاز به یادگیری سایر سرفصلها نداره. ما در این مقاله درمورد یادگیری مقدماتی html، css و جاوا اسکریپت صحبت کردیم. در این مواردی که گفتید flexbox - html - css - sass فقط شامل تخمین ما میشه که بله اونا در حداقل یک ماه قابل یادگیریه به شرطی که فول تایم زمان بگذارید. کلمه حداقل نشون دهنده همینه.

ستوده ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴

سلام برای فرانت اند به ترتیب چه دوره هایی رو تهیه کرد؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

درود برای فرانت اند در مجموعه ما اول باید دوره طراحی وب رو تهیه کنید و بعد دوره جاوا اسکریپت. با گذروندن این دو دوره به html و css و js مسلط میشید. بسته به نیازتون بعد از اون میتونید یک فریمورک جاوا اسکریپت مثل ری اکت رو هم استارت بزنید.

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۲۸

سلام من رشتم کامپیوتره(هنرستان) کنکوری هستم و دارم برای کنکور میخونم وردپرس هم تا حدودی اموزش دیدم پیشنهاد میکنید که وردپرس و سئو وردپرس روکامل یاد بگیرم چون هم زمان زبان هم دارم میخونم. بنظرتون میتنم تو این بازه زمانی از وردپرس درامدی داشته باشم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۷:۰۶

درود بله مسیر درستی رو در پیش گرفتید پیشنهاد میکنم بعد از اتمام بحثهای طراحی قالب (html و css) php و لاراول رو هم یاد بگیرید این دو درآمد شما رو افزایش میدند.

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸

سلام آیا برای فرانت اند شدن دیپلم لازم هست؟ من ۱۷ سالمه و علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم و تا نهم درس خوندم باید برای برنامه نویس شدن دیپلم داشته باشم؟ برای مهاجرت چه مدرکی لازم هست؟

نازنین کریمی مقدم ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶

درود برای برنامه نویس شدن نمونه کار و مهارت خیلی مهم‌تر از مدرک هست، اما برای مهاجرت مدرک نیاز هست و اغلب با حداقل مدرک لیسانس یا دیپلم فنی راحتتر جذب نیرو انجام میشه. شما هم هنوز جوان هستید، سعی کنید درس رو ادامه بدید تا فرصتهای پیش رو را نسوزونید. بعدها افسوس میخورید اگر مدرک نداشته باشید.

مهدی صمدیه ئی ۰۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲

با سلام و خسته نباشید خدمت شما یک سوالی داشتم من 16 ساله هستم و کلی جست و جو درباره برنامه نویسی کردم و فهمسدم پایتون درآمد و آینده شغلی خوبی داره اما با کسانی که در رشته برنامه نویسی چند سالی هست مشغول هستند مشورت گرفتم گفتن که زبان‌های html,css,javascrip که برای طراحی و توسعه وب هست آن‌ها هم خوب هستند به نظر شما آیا میتوانم اول بروم سراغ طراحی وب بعد هم سراغ پایتون؟آیه میتوانم در هردو با آموزش کامل حرفه ای بشوم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۸:۵۱

درود بله سن خوبی دارید و میتونید یک حوزه رو استارت بزنید اگر دیدید علاقه ندارید بعدی رو شروع کنید، تا انشالله بعد از 18 سالگی مسیرتون مشخص بشه. درضمن اگر در برنامه نویسی جدی هستید تمرکزتون رو روی درس و کنکور بذارید تا رتبه خوبی بیارید و دانشگاه معتبری قبول بشید.

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

سلام خسته نباشین این سه تا زبان جاوا اسکریپت و css و html رو بهتره با چه ترتیبی یادبگیرم؟ و اینکه نیازه وردپرس و یک اند هم یاد بگیرم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۴

درود به ترتیب html بعد css بعدش جاوا اسکریپت رو یاد بگیرید. یادگیری وردپرس و بک اند ضروری نیست هرچند اگر فریلنسری کار میکنید پیشنهاد میکنم وردپرس رو هم یاد بگیرید وقت کمی ازتون میگیره.

۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹

سلام وقت بخیر من ۱۶ سالمه و رشته ریاضی میخونم. میخوام قبل از اینکه اگر وارد مهندسی کامپیوتر شدم، برنامه نویسی رو یادبگیرم که رزومه خوبی واسه مهاجرت بشه پیشنهاد شما واسه شروع با چه زبانیه و اینکه پیش زمینه هاش چین ؟ آیا دوره آموزشی و فیلم خوب مد نظر شما چیه؟

نازنین کریمی مقدم ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۲

درود تمرکز اصلی رو روی کنکور بگذارید دانشگاه برای اپلای خیلی مهمه. اول مبانی برنامه نویسی و الگوریتم رو با زبان سی پلاس پلاس شروع کنید که ترم اول دانشگاه هم آموزش میدن. بعد سراغ پایتون برید که بازار کار خوبی در خارج از کشور داره.

۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۰۴

سلام من 45 سالمه کارمندم و فقط بعد از ظهرها وقت دارم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. دوست دارم به صورت فریلنسری کار برنامه نویسی را انجام بدهم. از سایت W3SCHOOLS تا حدودی html , css را مطالعه کردم. لطفا راهنمایی کنید. با چه دوره ای شروع کنم که هم زودتر یاد بگیرم و هم به درآمد برسم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴

درود اگر هوش خوندید و هنوز بهش علاقه دارید پیشنهاد میکنم پایتون رو شروع کنید و به یکی از زمینه‌ها مثل یادگیری ماشین ورود کنید. اما در کل در فریلنسری همین وب هم خیلی پرتقاضا هست و اگر بخواید این مسیر رو پیش برید بهتره وردپرس، جاوا اسکریپت و احیانا ری اکت رو یاد بگیرید. یادگیری هرکدوم از اینا اجباری نیست اما بلد بودنشون باعث میشه که میزان درآمد شما رو در ماه بیشتر بشه.

۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۱۱

سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوب سایتتون من رشته ام پرستاری ولی خب کار با کامپیوتر و لپ تاپ رو به شدت دوست دارم و الان میخوام شروع کنم و تبدیل به front-end developer بشم. موضوعی که مطرحه اینه که درآمد تقریبی ماهانه یه front-end developer چقدره؟ و اینکه احتمالا با توجه به صحبت هایی که شده قراره وارد حوزه هوش مصنوعی بشیم برای هوش مصنوعی زبان python نیازه؟ میتونم بعد از یادگیری java script/css/html برم سراغ python؟ باز هم ممنون از سایت خوبتون

نازنین کریمی مقدم ۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷

درود درآمد بستگی به شرایط فرد و محل کار داره و نمیشه نسخه یکسان برای همه پیچید، اما عموما از ماهی 6 میلیون شروع میشه (کارآموزی یا فریلنسری سبک) و به بالای 20 هم میرسه. در این خصوص پیشنهاد میکنم آگهی‌های کاریابی از سایتهای جاب ویژن و جابینجا رو بررسی کنید. بله پایتون نیاز هست و بله میتونید شروع کنید منتها بنده از شرایط سنی و اینکه هدفتون استخدام هست یا فریلنسری اطلاعی ندارم. ترجیحا یک حوزه رو انتخاب کنید و در اون حرفه ای بشید.

۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۳

سلام من 42ساله فوق دیپلم برق و در حال حاضر راننده ماشین سنگین هستم اطلاعات کمی در مورد برنامه نویسی Cدارم بنظر شما میتونم تواین حوزه front endوارد بشم سپاسگذار میشم اگه جوابمو بدین

نازنین کریمی مقدم ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۴۸

درود حقیقتا برنامه نویسی وب با زبان سی امکان پذیر نیست و باید جاوااسکریپت، html و css رو یاد بگیرید. اگر فرصت کمی برای یادگیری دارید شاید بد نباشه با وردپرس شروع کنید که یادگیریش سریع و بی دردسر هست و بعدها به مرور html و css رو یاد بگیرید.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۶

سلام وقت بخیر به نظر من مطالب وب سایت شما از همه نظر قابل مقایسه با سایت‌های دیگه نیست و بابت همه چی ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۰۶:۵۶

ممنون از همراهی تون برقرار باشید.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۷

سلام ممنون از مطالب خوبتون.من22سالمه لیسانس نرم افزار دارم الان در حال خدمت سربازی هستم از مفاهیم وب هم در حد مبتدی هستم بعدظهر‌ها وفت دارم میخوام فرانت رو یاد بگیرم به نظر شما از کجا شروع کنم و دوره‌های کجا رو ببینم آنلاین که بتونم درست یادبگیرم ؟ممنون

نازنین کریمی مقدم ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۰۱

درود به سایتهای معرفی شده در بخش منابع یادگیری همین مقاله مراجعه کنید. بهترین سایت، w3schools هست.

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶

با سلام و مشخصات برای تماس را وارد کردم آیا تماس از جانب شما انجام میشود؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۰۶:۴۵

درود بله اما برای اطمینان اگر تا دو هفته تماس گرفته نشد حتما خودتون با مجموعه تماس بگیرید چون حجم درخواستها بسیار بالاست و تلفنی سریعتر پیش خواهید رفت.

۲۳ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۲۹

سلام ببخشید من ۲۴ سالم تازه برنامه نویسی شروع کردم گرایش مقطع ارشدم معماری کامپیوتر الان دارم دوره جاوا اسکریپت که از مجموعه دوره‌های آموزشی خود شما هست استفاده میکنم به نظرتون فرصتی برای پیشرفت تو این زمینه دارم بنده شغلم برق صنعتی هستش الان می‌خوام وارد کار <a href="https://7learn.com/blog/what-is-programming">برنامه نویسی</a> و طراحی وب بشم به نظرتون میتونم به سطح خوبی در این زمینه برسم

نازنین کریمی مقدم ۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۳

درود بله در شرایط سنی خوبی قرار دارید و ارشدتون هم تا حدودی به کامپیوتر مرتبط هست. با تلاش و مسیر راه درست به مشکل نخواهید خورد. پیشنهاد میکنم شغل برق تون رو پاره وقت کنید و در کنارش در یک موقعیت شغلی مربوط به وب مشغول بشید یا پروژه فریلنسری بگیرید. (هرکدوم که موردنظرتون هست) چون در صورت نداشتن سابقه کار در سالهای بعد به مشکل میخورید.

۲۲ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹

سلام ۲۳ ساله هستم با دیپلم تجربی و قصد مهاجرت ب المان از طریق اوسبیلدینگ رو دارم ک حقوق و مزایای کمی داره دوست دارم در حوضه ی برنامه نویسی مهارت لازم برای کار پاره وقت و فریلنسری رو کسب کنم و ۱ سال زمان دارم چ موردی رو پیشنهاد میکنید ک بازار کار خوبی داشته و مهارت رو در این زمان کسب کنم از برنامه نویسی اطلاعات کمی دارم

نازنین کریمی مقدم ۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۱

درود باید بگم که در یک سال زمان بسیار کمی دارید برای خواندن زبان و <a href="https://7learn.com/course/programming-alphabet">آموزش برنامه نویسی</a> از پایه و... لذا توصیه میکنم که هیچ زمانی رو هدر ندید و این یکسال رو سخت بگیرید تا به کارهاتون برسید. با توجه به هدف و زمانی که دارید یادگیری پایتون توصیه میشه. پایتون در اغلب زمینه‌ها اعم از <a href="https://7learn.com/blog/what-is-ai" rel="noopener" target="_blank">هوش مصنوعی</a> و وب و... کاربرد داره و در خارج از کشور بسیار رو بورسه. اما بد نیست که برای اطمینان از سایتهای فریلنسری وضعیت کاری آلمان برای این زبان رو بررسی کنید تا به مشکل نخورید.

۰۷ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۷

سلام من ۳۶ ساله هستم آیا برای شروع برنامه نویسی دیره؟ الان حسابدار شرکت خصوصی هستم و تا ساعت ۶ غروب سرکار هستم آیا زمینه ای دیگه از کسب درآمد در منزل به صورت دور کاری و یا شغلی دیگه ای در زمینه کامپیوتر سراغ دارین راهنمایی کنید لیسانس it هستم

نازنین کریمی مقدم ۰۸ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۴۸

درود بفرمایید که در زمان لیسانس آیا با پایتون یا هر زبان دیگری کار کردید یا کلا از برنامه نویسی هیچ پیش زمینه ای ندارید؟

۰۹ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۳۷

سلام درود به همه دوستان من 22سال سن دارم و علاقه شدیدی به برنامه نویسی دارم میخواستم ببینم برای مقغیت شغلی استخدامی سنم خوبه یا خیر؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۳۹

درود بله مناسب هست منتها دقت داشته باشید که در دو سال اول استخدام تمرکزتون روی یادگیری مهارت و کسب سابقه کار باشه تا پول. درآمد در سالهای بعدی جبران خواهد شد.

۰۷ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۱۲

با سلام مقاله خوبی بود، فقط در مورد گام پنجم، بنظرم مدت زمان نوشته شده برای یادگیری هر قسمت برای همه افراد عمومیت نداشته باشه، و اگر توانایی افراد رو در حد متوسط یا خوب در نظر بگیریم و به میزان همت و پیگیری آن‌ها را نیز لحاظ کنیم شاید مدت زمان بیشتری را برای یادگیری نیاز باشد. ضمن اینکه مطالب و کد نویسی نیز فرار هستند و تمرین و ممارست زیاد هم نیاز است. البته این بر حسب تجربه شخصی بنده است. بهرحال سپاس از مقاله ای که گذاشتید.موفق باشید

نازنین کریمی مقدم ۰۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۷

درود بله با شما موافقم و حرفتون دقیقا درسته :)

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵

سلام من 16 سال دارم و در رشته ریاضی در حال تحصیل هستم من علاقه شدیدی به برنامه نویسی دارم و نمیدونم از کجا و چطور باید شروع کنم یک سری اطلاعات دارم در باره بک اند و فرانت اند و حس میکنم در فرانت اند بهتر باشم اگر میشه بهم راهنمایی کنید که در طراحی سایت چه مراحلی رو باید یاد بگیرم و چیکار باید بکنم

نازنین کریمی مقدم ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱

درود برای فرانت طبق همین مقاله پیش برید. باید HTML و CSS و جاوا اسکریپت یاد بگیرید. سرفصلهای دقیق‌تر رو میتونید از صفحه دوره طراحی وب بردارید و بعد تصمیم بگیرید. اگر با منابع انگلیسی راحت هستید که در مقاله آوردیم با همونا پیش برید و اگر با منابع فارسی راحت هستید و نیاز به پشتیبانی و مربی همراه دارید میتونید از دوره‌های ما استفاده کنید. درضمن تمرکز کافی روی کنکور بگذارید تا رتبه خوبی بیارید. دانشگاه خیلی بهتون سرعت میده و ارتباطات خوبی کسب می‌کنید.

۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۵۵

سلام و خسته نباشید خدمت شما من 27 سن دارم و مدرک کاردانی معماری دارم و به عنوان مدلساز سه بعدی در شرکتی مشغول به کار هستم. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته، رشته کامپیوتر رو انتخاب کردم. علاقه خیلی زیادی به برنامه نویسی و طراحی وب دارم و میخوام کلا تغییر شغل بدم ولی سواد برنامه نویسیم صفر هستش. تنها شاخصه مثبتی که میتونم نام ببرم ممارست هست که همراه با روزانه 6 یا 5 ساعت زمان میتونم برای آموزشش داشته باشم. قدرت یادگیری بالایی هم در کنار علاقه دارم. هدف من از انتخاب این مسیر استخدام شدن در آینده به عنوان برنامه نویس می‌باشد. آیا مشکل سن دارم؟ چه راهنمایی میتونید برام داشته باشید تا مسیر بیراهه نرم تا وقتی هدر نشه؟ ویا در کل برای موفق شدن در حوزه وب ممنون از شما

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰

درود بله سن لب مرزی دارید اما اگر همین الان همزمان با تحصیل در جایی مشغول باشید و تمرکز کافی بگذارید موفق خواهید بود. در حوزه وب افراد با شرایط شما زیاد هستند ولی کار هم زیاده و اگر مهارتهای لازم رو کسب کنید و سابقه کار مناسب تا سی سالگی ایجاد کنید بعد از اون مشکلی نخواهید داشت. دقت کنید که در ابتدای کار شاید درآمدتون بنظر پایین بیاد اما با کسب مهارت در سالهای بعدی این اختلاف جبران میشه. موارد این مقاله رو حتما مرحله به مرحله پیش برید و دقت کنید که معمولا تا اواخر کارشناسی سراغ وب نمیروند پس خودآموز هم پیش برید و حتی اگر به طور رسمی استخدام نشدید به عنوان کارآموز مشغول بشید که سابقه عملی لحاظ بشه. در ضمن بد نیست حتی بعد از کارشناسی به ارشد گرفتن هم فکر کنید. (کلا با مدرک ارشد با سن شما شاید کمی کاریابی با حقوق بالا راحتتر باشه)

علی شعبان زاده ۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱

درود . وقت شما بخیر من جاوا بصورت خود آموز کار کردم . کتاب جاوا دایتل رو خوندم . از سایت درسمن و یک سایت دیگه جاوا مقدماتی رو خوندم . به مفاهیم شی گرایی . ارث بری ، کپسوله سازی و غیر ه در مفاهیم مقدماتی و همچنین سینتکس جاوا نسبتا مسلط هستم . در حالا حاضر بعنوان حسابدار در یک شرکت تولیدی کار می‌کنم و در زمینه برنامه نویسی هم هیچ رزومه ای ندارم . 46 سال سن دارم . در ضمن مشهد هستم . می‌خوام بدونم که چطوری می‌تونم وارد شغل برنامه نویسی بشم . حتی بصورت کارآموزی و بدون حقوق . من زبان جاوا رو دوست دارم چون زبان خیلی قاعده مند و قوی هست . همچنین یک زبان چند منظوره هست . امامشکل اینجاست که برای این زبان در ایران چندان بازار کاری وجود نداره . برای همین اخیرا در حال تغییر زبان برنامه نویسی به طرف فرانت اند و جاوا اسکریپت هستم . اما این طرف هم پیچیدگی‌های خاص خودش رو داره با این مقاله شما به این نتیجه رسیدم که اول باید دانش خودم رو درباره تکنولوژی‌های وب بیشتر کنم و بعدش جاوا اسکریپت بخونم . در هر صورت کمی مردد و گیج شدم . احساس می‌کنم با جاوا آینده ای نخواهم داشت چون برای این زبان شرکت‌ها به دنبال متخصص سطح بالا هستند و من هم رزومه ای ندارم . حالا باید همه چیز رو از دوباره شروع کنم . و فرانت بخونم . در ضمن دوره‌های سخت افزار و الکترونیک هم در فنی و حرفه ای گذراندم . ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید. با سپاس .

نازنین کریمی مقدم ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۵۰

درود بله برای جاوا معمولا شرایطی که فرمودید حاکم هست و نیروی کارآموز جوان یا متخصص با سابقه میگیرند. حتما در لینکدین، جاب ویژن و جابینجا و... رزومه آنلاین بسازید و همزمان درخواست خودتون رو برای شرکتهای مختلف بفرستید. شما چندراه دارید: 1. میتونید فریلنسری و پروژه ای بودن رو هم امتحان کنید. 2. با اندروید استودیو اپ بسازید که از قضا با همین جاوا کدنویسی میشه. اونم جامعه خودش رو داره میتونید چند برنامه رایگان در کافه بازار منتشر کنید و جزو کارهای انجام شده تون باشه. نهایتا اگر نتیجه ای نگرفتید فیلد خودتون رو تغییر بدید.

علی شعبان زاده ۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲

درود . روز شما بخیر لطفا بفرمایید که آیا در سون لرن دوره‌های آموزشی مطابق با نقشه راه همین مقاله در دسترس هست ؟ و اگر هست در چه پیکیجی موجوده ؟و تا کجای این نقشه راه ؟ با سپاس

نازنین کریمی مقدم ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۱۵

درود خوشبختانه فرانت اند یکی از زمینه هایی هست که در دوره‌های سایت کامل موجود هست وگرنه تو متن مقاله پیشنهاد نمیدادم :) طبق این نقشه راه دوره‌های سایت در دو بخش <a href="https://7learn.com/course/web-design-expert" rel="noopener" target="_blank">طراحی وب (HTML و CSS)</a> و <a href="https://7learn.com/course/vanilla-javascript" rel="noopener" target="_blank">یادگیری جاوا اسکریپت</a> موجود هست. منتها بعد از اینکه دوره جاوا اسکریپت رو تموم کردید، احتمالا میخواید سراغ یکی از فریمورکها برید که بسته به انتخاب تون باید به سراغ <a href="https://7learn.com/course/nodejs-expert" rel="noopener" target="_blank">یادگیری نود جی اس</a>، <a href="https://7learn.com/course/react-expert" rel="noopener" target="_blank">یادگیری ری اکت</a> و یا <a href="https://7learn.com/course/electron-js" rel="noopener" target="_blank">برنامه نویسی با الکترون</a> بروید.

۰۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۵

با سلام. خیلی ممنون از مقاله خوبتون میخواستم بدونم که برنامه نویس فرانت-اند یا بک-اند و یا هردو به غیر از استخدام شدن در جایی فرضت‌های شغلی دیگری هم دارند برای مثال میتوانند به طور مستقل کار کنند؟ و گرفتن پروژه توسط مشتری مشکل است یا خیر؟

نازنین کریمی مقدم ۰۶ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۵۹

درود بله اتفاقا در بحث وب فریلنسری هم گزینه مناسبی هست. با جستجو از بخش بالای سایت میتونید مقاله فریلنسری رو مطالعه فرمایید. در پایین همون مقاله در بخش نظرات درمورد شرایط کار هم بحثهای خوبی انجام شده.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹

سلام دوست عزیز یک سوال داشتم اینکه من کمی فلاتر خواندم و قصدم مهاجرت به المانه به نظر شما فلاتر برای المان بهتره یا جاوااسکریپت اول راه فلاترم قبلا یه چند تا زبان دیگرو خوندم ولی کارم به جایی نکشید این دفعه دنبال یه راه خوبم

نازنین کریمی مقدم ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸

درود هردو گزینه بسیار مناسب هست. برای مهاجرت باید رزومه خوبی بنویسید و همینطور نمونه کار عملی خودتون رو بیشتر کنید. زبانهایی که قبلا امتحان کردید چی بودند؟

۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳

با سلام و وقت بخیر ببخشید وقتی که ما تونستیم بخش ظاهری یک سایت یا فرانت اند رو به کمک HTML &amp;amp; CSS, JavaScript طراحی کنیم،پیشنهاد شما برای بک اند چیه؟ PHP یا asp.net یا اصلا با جاوا اسکریپت میشه بک اند یک سایت رو طراحی کرد واینکه از کجا بدونیم کدوم فریم ورک جاوا اسکریپت خوبه و به دردمون می‌خوره ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱

درود برای بک اند با جاوا اسکریپت میشه از نود جی اس استفاده کرد + فریمورک‌های مربوطه که با سرچ بدست میاد. اما هردو php و asp.net بسیار کاربردی هستند و به شخصه این دو رو ترجیح میدم هرچند ممکنه دردسر یادگیری و استفاده نیروی جدید رو داشته باشید. درمورد فریمورکهای جاوااسکریپت در بخش مقالات سرچ کنید در مقالات دیگه معرفی شون کردیم.

فاطمه عباسی نظر ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲

سلام من java. Html. Cssدر دانشگاه خوندم ولی خوب یاد نگرفتم در حد ابتدایی هستم. فرض کنید من این 3تارو خوب خوب یاد گرفتیم برای طراحی یه سایت این 3تارو چطور بهم ربط بدم کجا باید کد نویسی کنم آیا تو html کد نویسی کنم برا طراحی سایت یا java یاcss. من میخوام شروع به طراحی سایت کنم ولی نمیدونم کجا کد نویسی کنم واینکه چطور css به html ربط بدم. خواهش میکنم راهنماییم کنید واینکه فرق بک با htmlوcssچیه? منظور از بک همون asp. Netوc#و c++هست. خیلی برام سواله بدونم aspبا htmlچه فرقی داره. آیا asp برای چیه چه کاربردی داره.

نازنین کریمی مقدم ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶

درود 1. جاوا برای وب مناسب نیست. یا باید اسپرینگ یاد بگیرید و یا به سراغ جاوا اسکریپت برید که پیشنهاد بنده جاوا اسکریپت هست. بعد از یادگیری html و css و جاوا اسکریپت دو راه دارید: یا با همین سه تا سایت رو کدنویسی کنید یا یکی از فریمورکهای جاوا اسکریپت مثل ری اکت رو یاد بگیرید و با اون کار کنید. 2. برای محیط برنامه نویسی از VSCode استفاده کنید. برای اینکه بفهمید فایلها چگونه بهم مرتبط میشن، چند تا ویدیو از یوتیوب ببینید یا پروژه‌های آماده گیتهاب رو بررسی کنید (یا سورسهای موجود در کدپن رو دانلود کنید و در سیستم خودتون باز کنید) 3. همونطور که میدونید html و css بخش ظاهری سایت تون رو تشکیل میدهند. برای اینکه داده واقعی بین این بخشها بچرخه، باید از بک اند استفاده کنید. مثلا فرض کنید یک کاربر قصد داره درر سایت شما ثبت نام کنه. اطلاعات کاربر باید یه جایی ذخیره بشه تا بتونه دفعات بعدی وارد سایت بشه، این قضایا هم با html و css قابل کدنویسی نیست و نیاز به بک اند داره که با زبانهایی مثل .net، جاوا اسکریپت و... پیاده سازی میشه.

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳

با سلام من علاقه ای ب برنامه نویسی دارم تازه کارم در واقع از صفر میخوام شروع کنم ممنون میشم بگین از کجا و چطوری و ب دلیل روستا بودن نمیشه در کلاس‌ها شرکت کنم فقط از طریق گوشی میتوانم یا کتاب بخرم همین با تشکر

نازنین کریمی مقدم ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۸:۱۰

سلام میتونید از منابع یادگیری اشاره شده در مقاله استفاده کنید + دوره‌های آنلاین. پس سر مطالب و یادگیری به مشکل نخواهید خورد. اما اگر بخواهید فقط از طریق گوشی یاد بگیرید کارتون خیلی خیلی سخت میشه. برنامه نویسی نیاز به کامپیوتر و یا لپ تاپ + اینترنت داره و بدون اینها یادگرفتنش (به منظور کسب درآمد) بی فایده است. مثل این هست که بخواید آشپزی رو با ماکروفر یاد بگیرید و گاز نداشته باشید!

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۵۷

عالیی بود ممنون از سایت خوب سون لرن و نویسنده‌های خوبش

۰۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶

اصلا مقاله خوبی نبود. فقط تزریق یک حجم عظیمی از اطلاعات بدون ایجاد یک ارتباط معنایی و پیوستگی قابل فهم بین بخش‌های مقاله

نازنین کریمی مقدم ۰۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹

درود برای درک ارتباط معنایی باید مقالات قبلی مثل فرانت اند چیست و مقالاتی از این دست رو مطالعه کنید. این مقاله برای افرادی هست که مطالب رو میدونند و میخواهند مسیر یادگیری رو درست پیش بروند.

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۵۶

بسیار عالی بود. اگر سطح علمیتون در حد این مقاله نیست، کمی مطالعه بیشتر داشته باشید.

۱۰ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳

مشخصه یا تجربه ندارید یا گمراه میکنید دیگران رو ...مسیر نشان داده شده یک مسیر 2 ساله در بهترین حالت هست اینکه نوشته 1 ماه و اینا باعث تعجب هست !!

نازنین کریمی مقدم ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۵۵

درود دوست عزیز هم در مقاله و هم در بخش نظرات گفتیم که این مدت حداقل یک ماه اونم برا کسی که قبلا تجربه برنامه نویسی با سایر زبانها رو داشته و تازه برای تولید یک وبسایت ساده هست. درضمن رزومه بنده در لینکدین هست و ممنون میشم قضاوت یکطرفه نداشته باشید :)

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۵۵

کاملا عالی بود. وقتی کسی بی دقت باشه و کامل نخونه همین میشه که بیاد چرت بگه

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶

بسیار مفید

ابوالفضل ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰

سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم اونم اینکه می‌خواستم بدونم توی مصاحبه چه سطحی از دانش رو از یک front end developer می‌طلبن؟؟ ممنون میشم جواب بدید

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۱۳

درود کاملا بستگی به کارفرمایی داره که مصاحبه میکنه. اگر برای شرکتهای برند مثل اسنپ و دیجی کالا و... مصاحبه میکنید اینا از هر سطحی یه سوال میپرسند که لولتون دستشون بیاد. مشابه با مصاحبه‌های خارج از کشور و امثالهم. اگر با کسب و کارهای کوچک مصاحبه میکنید اینا بیشتر مقدمات رو میپرسند و همین که میبینند شما آشنایی خوبی دارید نکته مثبتی درنظرشون هست.

teimoor ۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱

سلام برای مشخصا میخوام همین مسیر شغلی رو دنبال کنم front end و از سایت w3schools شروع کردم ولی زیاد مطمئن نیستم که بتونم سایت شخصی برای خودم بسازم برای این مورد چه پیشنهادی دارید؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲

درود پیشنهاد میکنم یه مینی پروژه کوچک برای خودتون تعریف کنید. مثلا یه سایت با مواردی که یاد میگیرید بسازید که درمورد خودتون توضیح میده و به نوعیی رزومه شماست. ساده شروع کنید و به مرور موارد پیچیده‌تر رو اضافه کنید. <a href="http://www.rleonardi.com/interactive-resume/" rel="nofollow ugc">یه مورد جالب</a> هم پیوست کردم که ببینید چه قدرتی و خلاقتی داره این کار. البته این سایت برتر اون سال شد شما سعی کنید برای شروع یک سایت چندصفحه ای ساده رو بسازید بعد سراغ تک پیج برید.

سجاد ۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۷:۴۶

درود بر شما محتوای کامنتا خیلی خوب بود

نازنین کریمی مقدم ۰۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۱

سلام، ممنون از همراهیتون :)

بهروز ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰۹:۳۵

سپاس فراوان??

بهروز ۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹

با سلام ممنونم بابت راهنماییهاتون? رزومه خودمو اصلاح کردم نکاتی رو حذف و نکاتی رو اضافه کردم. اگر نکته مهم یا توصیه ایی در مورد رزومه دارید، ممنون میشم راهنمایی بیشتری بکنید. این ویژگی‌های تعاملی که فرمودید در رزومه قید کنم منظورتون بیشتر چی هستش؟ طبق گفته شما استارت نمونه کار عملی رو زدم و با توجه به ارزیابی شما که گفتید در بک اند پایه قویتر و بهتری دارم گه میتونم زودتر وارد بازار کار بشم رو ترجیح دادم همون بک اند رو ادامه بدم. و اینکه نظرتون رو میخواستم و تجربتون در مورد بک اند و اگه میشه مسیر بک اند و نکات مهم رو از یک مبتدی تا پیشرفته عنوان کنید، لطف چیزی به غیر از اطلاعات اینترنت باشه چیزی که با تجربه بدست اومده باشه اون رو میخوام بدونم.? و اگر بازم نکته یا توصیه مهمی دارید ممنون میشم بدونم. بازم سپاسگزارم بابت راهنمایی و علمی که در اختیار بنده قرار دادید.?

نازنین کریمی مقدم ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۳۶

درود. برای رزومه میتونید <a href="https://7learn.com/blog/how-to-write-great-resume" rel="noopener" target="_blank">پادکست </a>رو گوش کرده و همچنین مقاله آموزشی <a href="https://7learn.com/blog/resume-writing" rel="noopener" target="_blank">چگونه رزومه برنامه نویسی بنویسیم </a>رو مطالعه کنید. تمامی مواردی که نیاز هست بهشون اشاره میشه. ویژگی تعاملی هم مواردی مثل کار گروهی و انعطاف پذیری منظورمه. برای بک اند حتما اون فناوریهایی که در کامنت قبلی گفتم رو آشنا باشید. در بک اند برای کارفرما مهمه که شما یجورایی با مفاهیمی که براشون مهم هست آشنا باشید. اگر با شخصیت شما ارتباط برقرار کنند حتما یک دوره کوتاه بهتون فرصت میدهند تا میزان مهارت تون در حوزه مدنظرشون رو با ویدیو یا کارآموزی بالا ببرید، پس نگران نباشید و اوایل در مسائل خیلی عمقی نشید. از پایگاه‌های داده با NoSql هم آشنا بشید چون جدیدا خیلی تو سوالات مصاحبه مطرح میشه. راجب اهمیت کارآموزی هم که صحبت کردیم. اگر فرصت کنم یک مقاله نقشه راه بک اند هم مینویسم اما تا اون زمان، میتونید از لینک نقشه راه بک اندی که در کامنتهای قدیمیتر همین پست گذاشتم، مفاهیم رو پیگیری کنید. لینک به روز هست. خوشحالم که مسیرتون مشخص شد امیدوارم با تلاش به هدفتون برسید. موفق باشید.

بهروز ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۵۱

با سلام - در مصاحبه در تمامی سوالات دچار مشکل بودم ولی بعضی هارو بلد بودم یعنی تئوری نمیتونستم جواب بدم اما اگر عملی ازم می‌خواستن براشون انجام میدادم که در آخر فرد مصاحبه کننده گفت شاید شما کار کرده باشید و نتونید تئوری جواب بدید بهتره که برای مصاحبه با پروژه هایی که کار کردید بیاید تا این شفافیت برای طرف مقابل ایجاد بشه و با دیدن کد شما و برنامتون در مورد شما دچار سوءتفاهم نشه. - من فعلا مشغول به کار نیستم ولی قصدم مسیر توسعه دهنده وب هستش بخاطر تجربه و تحقیقاتی که داشتم. - در بک اند c# ASP.NET ASP.NET MVC SQL Server و در فرانت اند HTML CSS Javascipt ضمنا شما فرض را بر این بگیرید که در تمامی این موارد من مبتدی هستم البته اینطور نیست ولی شما مبتدی حساب کنید. - زبانهای ASP.NET C# Javascript خب مسلما بیشتر س شارپ و ASP.NET در ویدیوها کار کردم خب در دوران دانشگاهم بیشتر بک اند بوده تا فرانت اند

نازنین کریمی مقدم ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۵۰

درود. در قدم اول یک فایل رزومه خوب در جابینجا یا جاب ویژن و همچنین در لینکدین ایجاد کنید. هرچیزی که بلدید رو بهش اضافه کنید. ویژگیهای تعاملی رو توش بولد کنید. چیزی که تو رزومه مینویسید خیلی خیلی مهمه. کارفرما اولین چیزی که از شما میبینه همونه. شما باید قبل از فرستادن رزومه یکم درمورد حال و هوای اون شرکت تحقیق کنید که طرز فکرشون قدیمیه یا شرکت بروزی هست. از سایت و افرادی که در اونجا مشغول به کار هستند مشخص میشه. مثلا خیلی شرکتهای قدیمی رزومه انگلیسی رو میبینند اصلا نمیخونند :) و برعکس. با توجه به اینکه زبانهای نسبتا زیادی رو آشنایی دارید، توصیه میکنم هر روز حدود 2 تا 4 ساعت وقت گذاشته (و در آخر هفته‌ها بیشتر هم کنید) و یک نمونه عملی وب سایت رو خودتون شروع کنید تا بتونید در رزومه تون بیارید. پایه بک اند خوبی دارید و میتونید با کارآموزی در یک شرکت و شرط استخدام مشغول بشید. به مراتب سریعتر از فرانت اند هست. به دنبال شرکتهای خصوصی قدیمی‌تر باشید. این شرکتها دقیقا دنبال نیروی .net و... هستند و براشون بیشتر مهارت عملی مهم هست تا سوالات تئوری. اما اگر به هر دلیلی فرانت رو ترجیح میدید: در حال حاضر اغلب شرکتها در بخش فرانت به دنبال فرد مسلط به یکی از فریمورکهای جاوا اسکریپت مثل ری اکت، انگولار و... هستند. (فلاتر هم .net بیس هست بد نیست برسیش کنید) خلاصه اینکه یک فریمورک رو انتخاب کنید و نمونه کارتون رو با اون پیاده سازی کنید. همزمان باهاش اگر کارآموزی کوتاه مدت (دوماه مثلا) برید که چه بهتر. شرکتهایی که به دنبال نیروی فرانت صفرکیلومتر هستند و شرکتهای برند (مثل اسنپ و دیجی کالا و...) اغلب به سراغ افراد زیر 30 سال هستند. چون فکر میکنند حواشی فکری نیرو کمتر هست، تازه نفس تره و همچنین حقوق درخواستیش کمتر از بالای 30 ساله هاست. شما رزومه کاری ندارید و این اصلی‌ترین مشکل شماست. به همین دلیل میگم حتما حتما شده کارآموزی برید اما بدون پول، تا این کمبود جبران بشه. کلا اول کار باید انتظار مالی رو پایین آورد. در سالهای بعدی (نهایتا دو سال بعد) جبران میشه. فقط دقت کنید که هرجایی کارآموزی میرید، در قرارداد قید کنید که بعدش استخدام بشید. این براساس شرایط سنی و کاری شما خیلی مهم هست. پیشنهاد آخر اینکه کار با این فناوریها رو بلد باشید: گیت - ترلو (trello)، سیستم مدیریت ماکروسافت و یا جیرا (jira) - سوگر (swagger) و فناوریهای مربوط به وب سرویس شما تلاش کنید، مطمئن باشید که موفق میشید و هیچوقت دیر نیست. افرادی رو با شرایط شما میشناسم که با این متد نتیجه گرفتند و دلیلی نمیبینم که شما نتونید.

بهروز ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۹:۴۹

با سلام ممنون بابت مقاله خوبتون من لیسانس نرم افزار دارم سال 99 رو کلا آموزش‌های ویدیویی میدیدم و تازه فهمیدم برای توسعه وب بهتره که از فرانت اند شروع کنم! تازه برای مصاحبه هم رفتم ولی با سوالاتی که شد فهمیدم خیلی داغونم و باید بیشتر کار کنم سوال اول باتوجه به اینکه بیشتر بک اند کار کردم آیا مسیری که میخوام از فرانت اند بطور جدی آغاز کنم درسته؟ مشکلی رو برام پیش نمیاره؟ سوال دوم الان 34 سال دارم در موقعیتی که هستم آیا امیدی به پیشرفت هست؟ سوال سوم آیا همراه با خودآموزی جایی هم کارآموزی بروم میتونه به سریع‌تر شدن پیشرفت کمکم کنه؟ و اینکه کارآموزی رو از چه مبحثی شروع کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۳

درود. در مصاحبه در چه مبحثی دچار مشکل بودید؟ آیا در زمینه لیسانس تون مشغول به کار هستید؟ در بک اند چه چیزهایی رو بلد هستید؟ کلا چه زبانهایی از برنامه نویسی رو یاد گرفتید و ویدیو در چه حوزه ای دیدید؟ جواب این سوالات رو اگر بفرمایید من بهتر میتونم کمکتون کنم، چون به یک درک نسبی از وضعیت تون میرسم و به سوالاتتون پاسخ میدم.

علی ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۴۳

سلام. ممنون از توضیحاتتون. چرا میفرمایید sass رو یاد نگیریم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳

درود. منظور در شروع کار هست. CSS که بلد باشید، در زمان بسیار کمی میتونید JSX و SASS و امثالهم رو بیاموزید. برعکس این روند زمان بیشتری رو ازتون میگیره.

فرخ ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۴:۳۲

نمیدونم سوالم به این پست مربوط هست یا نه ولی یجورایی به نقشه راه مرتبط میشه. من الان 33سال سن دارم و لیسانس مکانیک و 10سال تو این زمینه کار کردم. از همون نوجوانی به برنامه نویسی علاقه داشتم و چند پروژه وب هم با asp بالا آوردم. الان دوباره دارم خودمو آپدیت میکنم و دوست دارم با کمک دانش برنامه نویسی مهاجرت کنم ولی مشکلی که هست اینه که اکثر موقعیت‌ها به مدرک دانشگاهی برنامه نویسی هم نیاز دارن. برای این مساله ایده ای یا تجربه ای به ذهنتون میرسه؟

نازنین کریمی مقدم ۰۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰

درود بله مدرک دانشگاهی یکی از موارد مهم در پذیرفتن افراد هست و حتی پیش اومده فردی باتجربه بیشتر در شاخه دیگه ای از همون اول به دلیل رشته نامرتبط حذف شده اما دیگری با سواد پایینتر فقط به دلیل اینکه کامپیوتر خونده شانس مصاحبه داشته. البته من حق رو به شرکتها میدم، چون برنامه نویسی بی نهایت اشباع شده و از طرفی واقعا به یسری از سرفصلهای تحصیلی در کار نیاز هست. بهترین راهکار برای شما این هست که به صورت پاره وقت، برای مثال آخرهفته‌ها خودتون رو آپدیت کنید و پروژه‌های کوچک و متنوع رو به عنوان نمونه کار ایجاد کنید. (حتی میتونید پروژه‌های فریلنسینگ کوچک و کم پول رو قبول کنید که روزمه کاری داشته باشید) حتما در رقابتهای سایت کوئرا با موضوعات وب شرکت کنید. افراد برتر این رقابتها به شرکتهای متقاضی معرفی میشن و دیگه نیاز نیست که نگران مدرک و سابقه کاری باشید. اگر به سطح خوبی از دانش رسیدید و مطمئن هستید که میتونید از مکانیک به کامپیوتر کوچ کنید، در روزمه خودتون در بخش مدرک فقط عنوان مهندسی رو بیارید تا شانس مصاحبه داشته باشید. روزمه رو به موقعیتهای شغلی در سایتهای کاریابی مثل جاب ویژن، جابینجا و... بفرستید. در مصاحبه اگر سواد خوبی داشته باشید به مدرک نامرتبط توجه زیادی نخواهند داشت.

سجاد ۰۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰

سلام . بنده لیسانس عمران دارم و تازه با برنامه نویسی و بازار کاری که داره در حد ابتدایی اشنا شدم و قصد دارم که شروع به یادگیری توی فرانت اند کنم. بنظر شما من چطور باید اموزش ببینم از چه طریقی میتونم پیشرفت کنم.با توجه به اینکه هیج پیش زمینه ای از این رشته ندارم .

نازنین کریمی مقدم ۰۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲

سلام چون چهارسال در حوزه عمران تحصیل کردید و مدرک تحصیلی دارید، اول مشخص کنید که هدف تون از یادگیری برنامه نویسی، کار پاره وقت هست و یا اینکه میخواید کامل تغییر حوزه بدید؟ براساس جوابی که به سوال بالا میدید، برای خودتون برنامه ریزی کنید و زمانهای مشخصی رو برای یادگیری و تمرین در نظر بگیرید (بسته به هدف روزی 2 تا 6 ساعت) توجه داشته باشید که شما باید براساس علاقه تون مسیر رو مشخص کنید. ممکن است بعد از کمی کارکردن در یک حوزه مثل طراحی سایت، متوجه شوید که به یک حوزه‌ی کاملا متفاوت مثل طراحی بازی علاقه دارید و مسیر خود را تغییر دهید. هرچند که این تغییر مسیر به دلیل تازه کار بودن طبیعی هست، اما توصیه میکنم همین ابتدای کار به یک تصمیم قاطع و مشخص برسید تا بتونید بهترین نتیجه رو بگیرید. درمورد نقشه راه: در شروع کار در زمینه طراحی سایت حتما باید به مفاهیم اولیه سایت و بعد به برنامه نویسی html و css مسلط باشید. این مقاله را هم بخوانید: <a href="https://7learn.com/tutorials/web-design">شروع یادگیری طراحی سایت</a> نقشه راه رو طبق همین مقاله در پیش بگیرید. همین الان که این نظر رو میخونید، به سایت <a href="https://www.w3schools.com/" rel="nofollow ugc">w3schools</a> سر بزنید و بخش html و css رو نگاه کنید. همه موارد پایه مرحله به مرحله و با دمو آموزش داده شده و منبع اصلی شما برای یادگیری هست. با این حال چون پیش زمینه ای ندارید، پیشنهاد میکنم قبل از مراحل بالا در دوره طراحی وبسایت ما شرکت کنید. این دوره کم هزینه و به زبان فارسی هست و سرعت شما را زیاد خواهد کرد (دوره‌های حضوری زیادی هستند که نامعتبر، بسیار زمانبر و گران هستند)، در این دوره نقشه راه مناسبی انتخاب شده و بعد از آشنایی با مفاهیم میتوانید مسیر خود را در دنیای طراحی وب پیدا کنید.

احمد شجاعی ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰

برای کارآموزی باید حداقل نصف بیشتر HTML و CSS و JAVASCRIPT رو بدونم و من اصلا از جاوا اسکریپت اطلاعی ندارم

نازنین کریمی مقدم ۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۲۱

برای کارآموزی لزوما نیاز نیست که همه مفاهیم رو بلد باشید. هرچند هرچقدر آشنایی بیشتری داشته باشید، راحتتر هستید، اما بسیاری از شرکتها ترجیح میدهند که نیروی کارشون رو از پایه آموزش بدهنذ تا بتوانند سالها از آن نیرو استفاده کنند. با همه تفاصیل، اگر شیوه خودآموز رو درپیش میگیرید، توصیه میکنم که اول بخش html و css رو مسلط بشید و در کنارش کم کم جاوا اسکریپت رو شروع کنید. به عنوان نقشه راه، میتونید ابتدا آموزشهای سایت w3schools و بعد آموزشهای سون لرن رو دنبال کنید، بعد از سایتی که در کامنت قبلی معرفی کردم برای تمرین استفاده کنید. سعی کنید با فریمورکهای انگولار، ری اکت و ... آشنا بشید (در حد اینکه چی هستند و چه پیشنیازهایی دارند) و بعد بسته به نیاز در جاوا اسکریپت عمیق بشید. اگر این راه را طی کنید، به شما قول میدم که ظرف نهایتا دوماه پیشرفت خودتون رو به چشم خواهید دید :)

احمد شجاعی ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱

بنده تا حدودی با html و css آشنایی دارم.ولی نمیتونم حتی یک سایت معمولی رو طراحی کنم.به نظرم تا تمرین نباشه،نمیشه به جایی رسید.و وقتی شروع میکنم به طراحی،قسمتهایی که به مشکل میخوره،نمیدونم چجوری باید رفع کرد،و به همین دلیل دلسرد میشم.حقیقت نمیدونم چه کاری باید انجام بدم؟میشه بنده رو راهنمایی کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۰۳:۵۶

درود. همه کسانی که برنامه نویسی میکنند در ابتدای راه با این مشکل روبه رو می‌شوند. شما سه راه دارید: 1. با نمونه‌های آماده موجود در اینترنت تمرینات رو شروع کنید. سایت <a href="https://www.free-css.com/free-css-templates" target="_blank" rel="noopener noreferrer nofollow ugc">free-css</a> نمونه‌های جالبی داره. حتما بررسی کنید. 2. حدود یک تا دوماه (بستگی به سطح آشنایی که دارید) به عنوان کارآموز کار کنید و هرجا به مشکل خوردید، با سرپرست خود مطرح کنید. 3. در یک دوره جامع طراحی سایت ثبت نام کرده و اینطوری علاوه بر تکمیل دانش کدنویسی میتونید سوالاتتون رو از مدرس دوره بپرسید. یه راهکار طلایی هم پیشنهاد میکنم: حتما حتما زبان انگلیسی خودتون رو قوی کنید. شما اولین نفری نیستید که در تلاش هست تا کدنویسی فرانت رو یاد بگیره. جواب هر مشکلی که بهش برمیخورید، در اینترنت هست و یادگیری زبان انگلیسی کمک میکنه که جواب سوالات خودتون رو پیدا کنید.

کیمیا چراغی ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۹

سلام.من دانش اموز رشته تجربی هستم.ولی فهمیم که به رشته کامپیوتر به ویزه مبحث طراحی سایت علاقه دارم.میخوام رشته کامپیتر رو با برنامه نویسی شروع کنم و کم کم چیزایه دیگه رو یاد بگیرم.ایا کارم درسته؟و اینکه لطفا بگید اگه بخوام از این طریق شروع به یادگیری کنم نقشه راهم چیه؟ واینکه بگید لطفا چجوری باید این مطالب روبه صورت عملی یاد بگیرم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۲۳:۱۳

سلام. <strong>در مورد سوال اول:</strong> بله، اما توجه داشته باشید که شما باید براساس علاقه تون مسیر رو مشخص کنید. مثلا در حوزه طراحی وبسایت، ما دو بخش فرانت اند و بک اند داریم که در این مقاله نقشه فرانت اند رو توضیح دادیم. ممکن است بعد از کمی کارکردن در یک حوزه مثل طراحی سایت، متوجه شوید که به یک حوزه‌ی کاملا متفاوت مثل طراحی بازی علاقه دارید و مسیر خود را تغییر دهید. توجه داشته باشید که این تغییر مسیر به دلیل تازه کار بودن طبیعی هست، اما توصیه میکنیم یک مبحث را تا حد خوبی یاد گرفته و بعد سراغ بحث بعدی بروید. <strong>درمورد نقشه راه:</strong> در شروع کار در زمینه طراحی سایت حتما باید به html و css مسلط باشید. این مقاله را هم بخوانید: <a href="https://7learn.com/blog/web-design">شروع یادگیری طراحی سایت </a> نقشه راه را طبق همین مقاله در پیش بگیرید. <strong>درمورد عملی یاد گرفتن:</strong> در لینکی که پاراگراف قبلی برای شروع یادگیری دادم، چند ویرایشگر آنلاین معرفی شده که بهترینش سایت <a href="https://www.w3schools.com/" rel="nofollow ugc">w3schools</a> هست. میتوانید مباحث را به صورت عملی در ویرایشگر همین سایت تمرین کنید. <strong>نکته مهم:</strong> چون دانش آموز تجربی هستید و پیش زمینه ای ندارید، پیشنهاد میکنم قبل از مراحل بالا در دوره <a href="https://7learn.com/course/ui-expert">طراحی وبسایت</a> ما شرکت کنید. این دوره کم هزینه و به زبان فارسی هست و سرعت شما را زیاد خواهد کرد (دوره‌های حضوری زیادی هستند که نامعتبر، بسیار زمانبر و گران هستند)، در این دوره نقشه راه مناسبی انتخاب شده و بعد از آشنایی با مفاهیم میتوانید مسیر خود را در دنیای طراحی وب پیدا کنید.

سعید ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷

اقا بهترینی واقعا برای اولین بار تو زندگیم یه مطلبی تو اینترنت شاید مسیر زندگیمو مشخص کرد خییییییییییییلیییییییییی ممنونتم واقعا مرسی از وقتی برای ادمای امثال من گذاشتین و تجربیتتونو با ما شیر کردین بازمم سپاس

نازنین کریمی مقدم ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۵۹

سلام. سپاس از همراهیتون. خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده :)

Ali Habibi ۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۰۳:۱۸

بنده با تجریه سه ساله تو حوزه فرانت به این رسیدم که برای عموم جامعه و افراد علاقه مند تاکید میکنم علاقه مند 6 ماه زمان نیازه اونم با تمرین مستمر

نازنین کریمی مقدم ۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۸

سلام. از اشتراک گذاری تجربه‌تون با ما متشکریم :)

Ghanbarian ۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۰۷:۰۸

عالی عالی فقط اون لینک نقشه راه که فرستادین از بک اند بود نه فرانت اند

نازنین کریمی مقدم ۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۵

سلام. خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده :) لینک درون مقاله اصلاح شد، اما شما برای دیدن نقشه جامع توسعه‌دهنده وب می‌توانید به این لینک مراجعه کنید: <a href="https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap" rel="nofollow ugc">نقشه جامع توسعه‌دهنده وب</a>

رضا پروین ۰۵ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۱۲

یادگیری html css javascript یک ماه!!!!!!!!!!

نازنین کریمی مقدم ۰۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۳۸

سلام. ممنون بابت همراهیتون :) زمان توصیه شده ما برای یادگیری مفاهیم پایه و توسعه یک وبسایت ابتدایی هست و از انجمنهای معتبری مانند کوئرا بدست آمده و درج شده؛ به همین دلیل کلمه حداقل رو اضافه کردیم. همچنین باید توجه کنید که میزان زمان یادگیری، برای هر فردی نسبی می‌باشد و ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

  • گام اول: دانشنامه‌ی Front-End ، پیش‌نیازها و مفاهیم پایه
  • گام دوم: معرفی همه مباحث آموزشی و ابزارها، تا آخرین تکنولوژی‌های روز
  • گام سوم: معرفی منابع و روش برای مطالعه پیش‌نیازها
  • گام چهارم: حوزه‌های شغلی مرتبط
  • گام پنجم: مدت زمان لازم برای پیمودن مسیر
  • گام ششم: حوزه‌های پیشنهادی بعد از تسلط بر Front-End
اشتراک گذاری مقاله در :