کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳۴ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
به چه کسی برنامه نویس می‌گویند؟ [برنامه نویس کیست؟]
به چه کسی برنامه نویس می‌گویند؟ [برنامه نویس کیست؟]

 شاید ده‌ها بار کلمه برنامه نویسی رو شنیده باشی. توی جمع‌های دوستانه بهت گفته باشن برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی سایت یا برنامه نویسی اندروید مشاغل پر درآمد یا جالبی هستن و برات جای سوال بوده باشه که اصلا برنامه نویسی چیست؟ از چه جایی می‌تونم یه آموزش برنامه نویسی، آموزش برنامه نویسی اندروید یا آموزش طراحی سایت خوب ببینم؟ درآمد برنامه نویسی چقدره؟ استخدام برنامه نویس توی شرکت‌ها چطوریه؟ یا اینکه اصلا از کجا باید شروع کنی؟ توی این مقاله و مقالات بعدی جواب تمام این سوالات رو پیدا می‌کنی و بعد، نوبت توست که راهت رو پیدا و انتخاب کنی!

همین حالا میتونی توی دوره مقدماتی آموزش برنامه نویسی با نام الفبای برنامه نویسی 7 لرن شرکت کنی و از مزایای مشاوره متخصصین ما بهره‌مند بشی.
programming چیست؟

برنامه نویس کیست؟

تصور خیلی‌ها اینه که یه برنامه نویس کامپیوتر کسیه که تمام زندگیش رو تو یه زیرزمین تاریک و نمور، پشت چند تا مانیتور بزرگ می‌شینه. یا کسی که به تمام چراغ‌های راهنمایی شهر و سیستم‌های کنترل هواپیماهای دنیا دسترسی داره و از طریق صفحه مانیتورها آدم‌ها رو هیپنوتیزم می‌کنه! خوب البته باید بگم من اینی که میشناسی رو میشناسم! فرانکشتاین برنامه نویس ها!

باید بگم برنامه نویس‌ها قیافه‌های کاملا عادی دارن... معمولا پشت کامپیوترهای کاملا عادی میشینن... و کاملا عادی آدم هارو از طریق مانیتور هیپنوتیزم می‌کنن! نه نه! شوخی کردم! برنامه نویس موفق یه غول حل مسئله است! برنامه نویسی یعنی حل مسئله، حل مسئله، حل مسئله و تمام! برنامه نویس‌ها لزوما کدهای سبز رو روی یه صفحه مشکی تایپ نمی‌کنن، البته مگر اینکه خودشون از طریق تنظیمات ویرایشگر، رنگ سبز روی زمینه مشکی رو انتخاب کنن! و البته اکثرشون به بانک اطلاعاتی پلیس دسترسی ندارن!

برنامه نویسی

ممکنه خیلی کسل کننده به نظر بیاد اما قسمت هیجان انگیز ماجرا اینه که برنامه نویس‌ها توی مانیتورهاشون چیزهایی رو خلق می‌کنن... چیزهایی که ممکنه با خلاقیت، زیبایی یا مفید بودنشون تو رو هیپنوتیزم کنه! پس در دو صورت اجازه داری ادامه مقاله رو بخونی:

اول اینکه عاشق حل مسئله‌های کوچک و بزرگ باشی!

دوم اینکه دلت بخواد با دست‌ها و ذهنت از طریق خلق ایده‌های خودت یا دیگران آدم‌ها رو هیپنوتیزم کنی!

برنامه نویسی چیست؟

اگر کامپیوتر رو یه موجود زنده در نظر بگیریم، برای ارتباط با اون تو باید یک سری ورودی رو بهش بدی و در آخر یک سری خروجی دریافت کنی، یعنی درست همونطور که با یه آدم صحبت می‌کنی. اون آدم ورودی یا صحبت‌های شما رو به مغزش که همون مموری و cpu کامپیوتره وارد، اونارو پردازش و در آخر در قالب خروجی یا جواب صحبت هات بهت تحویل میده.

برنامه نویسی

در تمام دستگاه هایی که کامپیوتر رو در خودشون دارن مثل دستگاه‌های موبایل، کنسول‌های بازی، ماشین لباسشویی و... دقیقا همین اتفاق می‌افته. اما این پردازش یا دریافت و ارسال ورودی و خروجی توی کامپیوتر چطور انجام میشه؟ در واقع همه این عملیات با برنامه نویسی برای کامپیوتر تعریف شدن.

فرض کنید که توی یه کتابفروشی بزرگ دنبال یه کتاب از نویسنده مورد علاقه ات هستی. مثلا داستایوسکی! در این صورت قاعدتا به پیشخوان کتابفروشی میری و از متصدی می‌خوای که لیست کتاب‌های داستایوسکی که در فروشگاه موجوده رو بهت بده. متصدی اسم داستایوسکی رو به عنوان ورودی در قسمت جستجوی کتاب بر اساس نویسنده نرم افزار کتابفروشی وارد می‌کنه. داستایوسکی توی قسمتی از مموری کامپیوتر متصدی به عنوان متغیر، ذخیره میشه.

حالا نرم افزار کتابفروشی باید یک دور به طور کامل توی لیست کتاب‌های کتابفروشی بگرده تا اسم تک تک کتاب‌های داستایوسکی رو پیدا کنه و در یک لیست بریزه. توی این حالت برنامه وارد یک حلقه یا لوپ شده! در هر بار بررسی هر کتاب از لیست، کلمه داستایوسکی با اسم نویسنده کتابی که از لیست انتخاب شده مقایسه میشه و اگر اسم نویسنده کتاب، داستایوسکی بود اسم کتاب وارد لیست انتخاب شده کتاب‌های داستایوسکی میشه. این یعنی در هر بار یک شرط و یک مقایسه اجرا میشه. بعد از یک حلقه یا لوپ کامل حالا لیست کتاب‌های داستایوسکی آماده است و به عنوان خروجی در مانیتور متصدی نمایش داده میشه! خروجی‌های برنامه ما عبارت اند از: خاطرات خانه مردگان، قمارباز، ابله، جنایت و مکافات و ...

نرم افزار کتابفروشی یک نمونه از هزاران نرم افزاری بود که با زبان‌های مختلف برنامه نویسی نوشته میشه. توی برنامه نویسی تو تقریبا همیشه با ورودی‌ها و خروجی‌ها (به عنوان متغیر)، حلقه‌ها یا لوپ ها، مقایسه متغیر ها، شرط‌ها و لیست‌های مختلف از متغیر‌ها سر و کار داری.

حالا سوال اینه که کامپیوتر که فقط زبان ماشین یا 0 و 1 رو می‌فهمه چطور از این زبان‌های برنامه نویسی و دستورات اونا سر در میاره و اونا رو اجرا می‌کنه؟ جواب کامپایلره! زبان‌های برنامه نویسی در نهایت توسط برنامه ای به اسم کامپایلر به زبان ماشین ترجمه میشن و تمام!

تاریخچه برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی در سال 1883 متولد شد! زمانی که ایدا لاولیس ریاضی دان و نویسنده انگلیسی در حال کار روی پروژه موتور تحلیلی دانشمند معروف چارلز ببیج بود متوجه شد این کامپیوتر ابتدایی می‌تونه کارهای جالب‌تری از محاسبات ساده ریاضی رو انجام بده بنابراین شروع به نوشتن اولین الگوریتم برنامه نویسی تاریخ برای ارتباط با این موتور کرد و به این ترتیب، تبدیل به اولین برنامه نویس تاریخ شد! ایدا در تئوری هاش پیش بینی کرد در آینده روزی می‌رسه که کامپیوتر‌ها می‌تونن موزیک بنوازن و شطرنج بازی کنن! بنابراین من الان از آینده مورد بحث، به ایدا درود می‌فرستم!

شطرنج کامپیوتری

زبان‌های برنامه نویسی اولیه که به عنوان اصلی ترینشون میشه از اسمبلی یاد کرد برای نوشتن برنامه‌ها مشکل بودن چون سه ایراد خیلی بزرگ داشتن: اول، متغیر‌ها می‌تونستن از هر جای کد دستکاری بشن بنابراین کد زدن نمونه کامل شهر هرت بود! دوم، برنامه از هرجایی می‌تونست به جای قبل یا بعد منتقل بشه و کد‌ها حسابی پیچیده و در هم می‌شد! و سوم، بین کد‌ها و دیتا‌ها هیچ مرزبندی وجود نداشت! مثلا این پدیده که دیتا روی برنامه در حال اجرا بازنویسی بشه کاملا ممکن بود!

بنابراین زبان‌های سطح بالا وارد میدون شدن! اولین زبان سطح بالا به نام فرترن توسط جان بکاس در سال 1954 ساخته شد! زبان‌های سطح بالا حالا به زبان انسان خیلی نزدیک شده بودن و کدنویسی با اون‌ها راحت‌تر بود! بعد‌ها با زبان‌های برنامه نویسی شی گرا مثل جاوا و سی شارپ، دیگه لازم نبود کد‌های یکسان بارها و بارها نوشته بشن و کار تیمی روی پروژه‌های برنامه نویسی از همیشه آسون‌تر شد!

ایدا لاولیس

حالا تو توی دنیایی هستی که پر از زبان‌های مختلف برنامه نویسیه. هرکدوم از این زبان‌ها به درد کار خاصی می‌خورن. حتی به درد دستگاه‌های خاصی! حالا تو می‌تونی حتی برای ساعت‌ها و یخچال‌ها برنامه بنویسی! می‌تونی پروژه‌های تحت وب یا اپلیکیشن‌های موبایل برای انواع گوشی‌های اندروید و IOS خلق کنی یا حتی یک روبات انسان نما رو وادار کنی صبح‌ها با لبخند بهت صبح به خیر بگه!

برنامه نویسی در ایران مدت زیادی نیست که ترند شده و رونق گرفته. اما توی این مدت تونسته جای خودش رو به عنوان یک حرفه تخصصی موفق در بین رشته‌ها باز کنه. شاید تا مدتی پیش افراد ناآشنا با تکنولوژی به تو به عنوان یک برنامه نویس، به چشم یک فرد بیکار یا کسی که همیشه با کامپیوتر مشغول بازی و سرگرمیه نگاه می‌کردن. اما امروز، بعد از ظهور استارت آپ‌های کوچک و بزرگ فعال، تو می‌تونی به عنوان یه برنامه نویس سرت رو بالا بگیری و به روش‌های مختلف از حرفه رویایی مورد علاقه ات کسب درآمد کنی!

برنامه نویسی

نتیجه گیری

توی این بخش فهمیدی برنامه نویسی چیست و فهمیدی برنامه نویس کیه و چه چیز هایی در موردش چیزی بیش از یک افسانه نیست! فهمیدی برنامه نویسی چیه و به طور مقدماتی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی آشنا شدی! در ضمن با تاریخچه برنامه نویسی هم آشنا شدی و به اولین‌های این هنر درود فرستادی! اگر دوست داری بدونی این هنر چقدر و چطور می‌تونه درآمد برنامه نویسی رو متحول کنه قسمت بعدی رو از دست نده!

۳۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶

سلام و عرض ادب دارم خدمت شما . یک سوال دارم این برنامه نویسی فقط با کامپیوتر میشه و چی به درد میخوره برنامه نویسی و این که برنامه نویس بشی نمیشه با گوشی کاری کرد ؟؟؟???

نازنین کریمی مقدم ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷

درود درمورد برنامه نویسی که کارهای زیادی میشه باهاش انجام داد، هر برنامه ای که درون گوشی شما هست و هر سایتی که بازش میکنید توسط یک برنامه نویس ساخته شده. برنامه نویس بدون کامپیوتر مثل آشپز بدون اجاق گاز هست و بدون ابزار کارتون تقریبا غیرممکن میشه.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰

سلام خانم کریمی مقدم ، من علاقه خودم حوزه فرانت اند وب هستش ولی فقط محض این که شنیدم حوزه بک اند درامدش بیشتر هس و چون مسیری که یک بک اند کار باید طی کنه سخت‌تر و طولانی‌تر و چیز‌های بیشتری رو نسبت به یک فرانت اند کار باید یاد بگیره ، 2 دل هستم که ایا وارد حوزه بک اند بشم یا نه ، ولی آیا در حوزه فرانت اند هم میشه درامدی که یک بک اند کار کسب میکنه رو کسب کرد چه در استخدام در شرکتی یا بصورت فریلنسر ؟ ممنون از پاسخگویی تون نظر شما برام مهم هس

نازنین کریمی مقدم ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰۹:۲۷

درود اولا اختلاف درآمدشون که خیلی زیاد نیست، دوما اگر به مباحث مسلط باشید، میتونید در مدت زمانی که یک پروژه بک اند طول میکشه، دو پروژه فرانت بزنید (به دلیل عدم پیچیدگی فرانت) پس معمولا اختلاف درآمد بین این دو حوزه با این روش کمتر هم هست. مگر اینکه تمام وقت در جایی مشغول به کار بشید و نتونید این ترفند رو بکار ببرید. درضمن معمولا نیروی فرانت رو خیلی راحتتر از بک اند استخدام میکنند. اما در کل بستگی به خودتون داره که چقدر پول براتون مهمه... توصیه میکنم از سایتهای کاریابی مثل جابینجا و جاب ویژن چند موقعیت شغلی فرانت و بک اند رو ببینید و شرایط و درآمدشون رو بررسی کنید تا بتونید بهتر تصمیم گیری کنید.

۰۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴

بنظر شما بهتر نیست که با مفهوم کلی الگوریتم آشنا شد در اول و با حدود 1 الی 2 هفته وقت گذاشتن برای درک کردن کلیش و به مرور زمان در حین این که یک زبان برنامه نویسی مثل پایتون رو داری یاد میگیری حرفه ای‌تر شد در زمینه الگوریتم نویسی ؟ چون من از بعضی برنامه نویس‌ها که سوال کردم اینطور به من راهنمایی دادن که بهتره اول با مفهوم کلی الگوریتم و فلوچارت آشنا بشی و درکش کنی و به مرور زمان که در حال یادگیری یک زبان هستی خود به خود بیشتر درکش میکنی و حرفه ای‌تر میشی روز به روز ، و با توجه به حرف آخر شما که گفتید کسی که خیلی زود میخواد وارد بازار کار بشه برای کسب درآمد سراغ فرانت اند و شخصی که میخواد راه طولانی‌تری رو بره سراغ بک اند میره ، پس منظور شما اینه حوزه بک اند تخصصی‌تر و درامد بیشتری هم داره ؟ و این که این مبحث یادگیری الگوریتم نویسی فقط برای سمت سرور یا همون بک اند هس و برای فرانت اند نیس ؟ ممنونم از شما خانم کریمی مقدم .

نازنین کریمی مقدم ۰۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۴۰

سلام 1. به طور کلی بنده هم با این دیدگاه موافق هستم چون باعث میشه روند یکنواخت الگوریتم نویسی جذابتر بشه. اما دقت کنید که برای زبانی مثل پایتون چون توابع آماده وجود داره خیلیا ممکنه روی مباحث دقیق نشوند. برای مثال سورت انواع مختلفی داره اما شما با کتابخانه هایی که هست با یک خط کد میتونید ازش استفاده کنید. پس در نتیجه بهتر هست این زمان رو خود فرد با توجه به شناختی که از خودش داره تعیین کنه. 2. بله بک اند تخصصی‌تر هست و نسبت به فرانت باید چندین مفهوم رو با هم بلد باشید که با مراجعه به مقالات این حوزه باز شناخت بهتری پیدا میکنید. درآمدش هم حداقل یک میلیون بالاتر از فرانت هست چون کارش سنگینتره. اما بازم دقت کنید که قطعی نمیشه گفت درنهایت بک اند به درآمد بیشتری منجر میشه. شما میتونید زمان انجام پروژه بک اند رو به دوتا پروژه فرانت اختصاص بدید و همون درآمد رو کسب کنید. (چون معمولا فرانت سریعتر از بک اند تموم میشه) و بنده در هر دو زمینه برنامه نویس میشناسم که حرفه ای هستند و درآمد خوبی هم دارند. پایدار باشید

۰۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۲۸

سلام ،من همه کامنت‌ها و نظرات رو خوندم و باتوجه به این که برای اصولی یادگرفتن برنامه نویسی تاکید شما بر این هس که در ابتدا باید الگوریتم و کمی فلوچارت رو یادگرفت بعدش رفت سراغ یادگیری یک زبان، بنده 2 تا سوال داشتم ، 1_ تسلط روی الگوریتم و فلوچارت باید در چه حد باشه تا چه حدی مسلط بشیم ؟ و چقدر زمان میبره تا الگوریتم رو یاد بگیریم و چقدر زمان باید بهش اختصاص بدیم ؟ سوال دومم این که ، نظرتون در مورد برنامه نویسی بک اند وب چیه ؟ و از حوزه برنامه نویسی وب ، بک اند تخصصی‌تر هس یا فرانت اند ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۵۵

درود 1. تا حدی که اگر هر مساله ای به شما داده شد بتونید الگوریتم کدش رو در ذهن تون مرور کنید. معمولا با الگوریتم‌های ساده مثل تشخیص اعداد اول و ساخت دنباله فیبوناچی و... استارت میخوره و به الگوریتم‌های پیچیده‌تر مثل مساله کوله پشتی یا مرتب کردن آرایه با روشهای مختلف و کار با پشته و... ختم میشه. الگوریتم‌های ساده در جزوات مبانی کامپیوتر رایگان در نت و منابعی که معرفی کردم وجود داره و یادگیریشون حدود سه هفته تا سه ماه طول میکشه و ممکنه همونا برای کارهای معمولی کافی باشه، منتها اگر بخواید بهینه کد بزنید بهتره رو پیشرفته‌ها مرور داشته باشید که میشه منابع درس طراحی الگوریتم در دانشگاه. 2. هردو تخصصی هستند، منتها برای بک اند باید موارد بیشتری رو بلد باشید تا بتونید پروژه بگیرید و یا استخدام بشید. به همین دلیل کسی که میخواد سریع پول دربیاره سراغ فرانت میره و کسی که حاضره مسیر طولانی‌تری طی کنه سراغ بک اند میره.

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۴۶

آیا داشتن رزومه کاری حداقل 1 الی 2/3 سال فقط برای استخدام در شرکت‌ها بعنوان برنامه نویس الزامی هس یا در مورد برنامه نویسی بصورت فریلنسری هم همین صدق میکنه ؟ میشه یک توضیحی درمورد برنامه نویسی بصورت فریلنسری بدید، گرفتن پروژه بصورت آزاد چه از داخل کشور چه از خارج کشور و یک شخصی که حرفه ای میشه در زمینه مثلا بک اند وب ، میتونه بدون داشتن رزومه بصورت ازاد (فریلنسر) کار کنه و درامد خوبی کسب کنه ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱

درود متاسفانه جو فعلی درمورد فریلنسری اینه که هرکس بودجه کمتری پیشنهاد بده کار بیشتری میگیره. درمورد فریلنسری مقاله <a href="https://7learn.com/blog/best-freelance-websites" rel="noopener" target="_blank">بهترین سایت‌های فریلنسری ایرانی و خارجی</a> رو مطالعه کنید.

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷

سلام خسته نباشید ، راجب درامد برنامه نویسی و داشتن رزومه کاری، آیا یک نفری که به ی سطح خوبی برسه اینده شغلی خوبی داره یا ن و این ک مثلا من بعد3 الی 5 سال یادگیری خودخوان در زمینه بک اند وب حرفه ای میشم و حالا اماده گرفتن پروژه و یا استخدام در یک شرکتم اون موقع از من رزومه کاری میخوان ؟ یا همین ک عملا یک برنامه نویس خوب و حرفه ای هستم داشتن یک رزومه کاری رو پوشش میده ؟ آیا از من رزومه کاری با ۱۰ سال سابقه کاری نمیخوان ؟ واقعا همین مسعله برام یک مقدار نا امید کننده هس . پیشاپیش ممنون و سپاسگزارم بابت پاسخگویی .

نازنین کریمی مقدم ۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲

سلام سابقه شغلی در تعیین حقوق سال اول تون نقش مهمی داره. تا زمانی که سابقه بیمه براتون رد نشده یا جایی از قبل کار نکرده باشید، هرچقدر حرفه ای باشید کارفرما درآمد کمی بهتون میده و این کاملا قابل درکه و باید این مرحله رو طی کنید و یکی دوسال با حقوق پایینتر کار کنید تا سابقه درست بشه. اما بعد از دو سال همه چیز فرق میکنه، در این مرحله هم سابقه کاری دوسال رو میبینند و هم سابقه یادگیری رو و شاهد افزایش حقوق تون خواهید بود. پس ناامید نباشید هرکاری اولش سخته اما برنامه نویسی نسبت به سایر شغلها در سالهای بعدی افزایش حقوق زیاد هست و درنتیجه آینده روشنی براتون داره.

۰۳ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵

سلام من ۱۸ سال دارم و میخام شروع به یادگیری برنامه نویسی به عنوان یک حرفه و شغل که درآینده داشته باشم شروع کنم ولی من چون رشتم انسانی بود نمیتونم دیگه برگردم رشته ریاضی و کامپیوتر بخونم و کنکور بدم به همین خاطر میختم دیپلم انسانیمو بگیرم با معدل بالا و دانشگاه نرم. و چون برنامه نویسی بحث تجربه و حرفه ای بودن خیلی مطرحه میخام تمام زمانمو بزارم رو یادگیری این هنر ولی مشکلم اینجاست که من زبان اینگیلیسیم فقط در حد خوندن بلدم و خیلی ضعیفه و ریاضی هم در حد جمعو ضربو تقسیمو... چیز‌های پایه بلدم ... ولی علاقه ای که دارم میتونه باعث بشه حتی اونارو بخونم و قوی کنمشون... ب نظر شما فعلا همین حد علم برای شروع برنامه نویسی کافیه؟ من واقعا علاقه دارم ولی چون زبانو ریاضیم خوب میست یکم میترسم که یکوقت ضروع کنم این مسیرو ولی توش بخاطر علمم کم بیارم... با اینکه این علاقم باعث میشه حتی برگردم اونارو قوی کنم.... نظرتون برام مهمه... بفرمایید،

نازنین کریمی مقدم ۰۴ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۰۰

سلام 1. درمورد انصراف از دانشگاه، به شدت پیشنهاد میکنم ادامه بدید و بیخیال نشید. متاسفانه مدرک در جامعه ما خیلی مهمه و برای آقایون موضوع جدی‌تر اینه که اگر ادامه تحصیل ندهند، سال بعد و در اوج جوانی باید سربازی بروند :( شما میتونید بسته به علاقه تون یه رشته انسانی رو بخونید (مثل روانشناسی، ادبیات و...) و در کنارش برنامه نویسی رو به صورت آزاد استارت بزنید. این دو به همدیگه هیچ آسیبی که نمیزنند هیچ، تازه بعضی جاها به کمک هم میان. درضمن شما ارشد میتونید کامپیوتر بخونید و هیچ نیازی به بازگشت به صفر نیست. 2. برنامه نویسی خیلی ریاضی قوی نمیخواد(انتگرال و مشتق و... توش مهم نیست) اما تفکر حل مساله تون باید قوی باشه و همونطور که خودتون هم اشاره کردید زبان خیلی مهمه که عملا در مسیر، این زبان قوی میشه و نگران نباشید. 3. توصیه میکنم سال آخر رو تمرکز روی قبولی دیپلم و بعد در یک رشته و دانشگاه خوب داشته باشید و در کنارش به صورت خودآموز برنامه نویسی رو استارت بزنید تا ببینید علاقه دارید یا نه. اگر اوکی بود بعد از اومدن نتایج بسته به وقتهای آزادی که دارید، چندروز در هفته رو حتما به صورت کارآموز رسمی حضوری در شرکتی کار کنید. ممکنه به دلیل نداشتن سابقه اول کار حتی حقوق دریافت نکنید اما به این قضیه توجه نکنید، در شرایط شما قرارگرفتن در محیط فنی و رد شدن سابقه کار خیلی مهمتر از درآمد هست، بعد از چندسال با این سابقه در اغلب جاها پذیرفته میشید و با رزومه نویسی درآمد خوبی خواهید داشت.

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۰۶

سلام و خسته نباشید ، یک نفری که تازه میخواد شروع به یادگیری برنامه نویسی کنه و علاقه زیادی به برنامه نویسی داره ریاضیش چقدر باید خوب باشه و چه چیز هایی رو در ریاضی بلد باشه ؟ من فقط در حد ضرب و جمع و تقسیم رو بلدم آیا مشکلی پیش میاد در یادگیری برنامه نویسی ؟ از طرفی در یک وبسایت دیگری خوندم که برنامه نویسی هیچ ربطی به این نداره که شما ریاضی تون خیلی باید خوب باشه ? مگر برنامه نویسی حل مساعل پیچیده ریاضی هس ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۵۹

درود در برنامه نویسی مهم مهارت حل مساله هست. اینکه بتونید برای مشکل به صورت مرحله به مرحله راه حل خودتون رو ارائه کنید. در این راستا از مبحث ریاضیات صرفا کمی گسسته نیازتون میشه و سایر موارد خیلی کاربردی نداره.

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۴۵

به به

راضیه امیری ۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰

سلام چن وقتیه که یه سوال مهمی توی ذهنم هس آیا یک کسی که از صفره صفر هیچی از برنامه نویسی سر در نمیاره میتونه با زبان پایتون یادگیری رو شروع کنه ؟ یا پیش نیاز نیاز داره ؟ منظورم اینه که باید قبل از پایتون زبان دیگه ای رو یاد گرفت یا میشه مستقیما با همین پایتون شروع کرد استارت کار رو ؟ البته قبل از شروع یادگیری پایتون با مبحث الگوریتم هم آشنا باشه ، ممنون از پاسخگویی.

Nazanin KarimiMoghaddam ۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۳۷

درود در مراکز آموزش عالی کشور برای این که به شما اصولی همه موارد رو بگویند با زبانهای سی و جاوا شروع میکنند. برخی معتقد هستند که پایتون یک زبان فانکشنال هست و توابع خیلی زیادی داره که شما رو تنبل میکنه و در شروع دیدتون رو بهم میریزه، برخی معتقدند که وقتی هدف اینه که با پایتون برنامه بنویسیم چرا از اول سراغش نریم؟ بنظرم شما فعلا با پایتون استارت بزنید چون ساده و سریع و کاربردیه و دیدگاه گروه اول رو فعلا فراموش کنید. برای یادگیری پایتون پیشنیازی نداریم و همون الگوریتم که فرمودید کافیه.

رخساره بداغی ۰۴ آذر ۱۴۰۰، ۰۷:۴۶

عالی بود بسیار استفاده کردم

Nazanin KarimiMoghaddam ۰۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۰۲

ممنون که با ما همراه هستید :)

Abraham Talebi ۰۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۵۰

سلام میشه راجع به زبان‌های فرترن و اسمبلی بیشتر توضیح بدید من اگه بخوام برنامه نویسی شروع کنم با فرترن شروع کنم بهتره یا پایتون؟!!! نظرتون در این باره که با اسمبلی شروع کنم چیه؟!

نازنین کریمی مقدم ۰۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۸

سلام. بله حتما یه مقاله رو به فرترن و اسمبلی اختصاص میدیم. البته یه اشاره به اسمبلی در <a href="https://7learn.com/blog/hardware-programing" rel="noopener noreferrer" target="_blank">مقاله زبانهای ماشین</a> داشتیم. توصیه میکنم که برنامه نویسی رو با پایتون شروع کنید، چون زبان اول دنیاست و فرترن نسبتا کم کاربردتره (رتبه 38 رو داره) اسمبلی عملا برای برنامه نویسی میکرو و تراشه کاربرد داره و چون سطح پایینه، کارکردن باهاش یکم سخت‌تر هست. اول باید مشخص کنید که دقیقا روی کدوم بخش رباتیک میخواید کار کنید، شاید همون پایتون هم برای کارتون کافی باشه.

سامی ۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴

سلام و درود بر خدمت شما این که من شنیدم با C شروع می‌کنن، چون یه زبانی هستش که تقریبا با همه چی دستور مشترک داره... برای همین میگن می خواستم بدونم که چرا باید توی برنامه نویسی ریاضی خوبی داشته باشیم؟ این سوال بزرگیه من سری مطلب‌های سون لرن رو زیاد خوندم و راستتش رو بخواین از این مطلالب واضح‌تر ندیدم؛ پس بدونید این‌ها که نوشتن الکی نیست و واقعا نیازه بازم تشکر بابت مطالب مجموعه سون لرن

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲

درود. ممنون که با ما همراه هستید. بله در دانشگاه بخصوص معمولا با آموزش زبان سی و سی پلاس پلاس کار رو شروع می‌کنند چون این زبانها اشتراک زیادی در سینتکس با سایرین دارند و پیشنیازهای کمتری لازمه تا بشه باهاشون یه برنامه ساده نوشت. درمورد سوال تون، برای برنامه نویسی در مرحله اول باید قدرت حل مساله بالا داشته باشید. چون قراره با برنامه نویسی یک مشکل رو حل کنید و یک منطق رو به گونه ای پیاده سازی کنید که هر دفعه مجبور به اجرای دستی نباشید. شما باید این منطق رو به منطق ریاضی در قالب یک زبان برنامه نویسی کدنویسی کنید. پس باید تفکر و درک ریاضی خوبی داشته باشید.

ali you ۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۴۷

مقاله کامل وجامعه بود. ولی ای کاش در رابطه با برنامه نویسی هوش مصنوعی ودیکستاب بیشتر توضیح میدادین

نازنین کریمی مقدم ۰۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳

سلام. ممنون از همراهیتون. هوش مصنوعی و ... از لحاظ تاریخچه‌ای خودشون نیاز به یه مقاله جدا دارن، چه برسه آشنایی باهاشون! برای مطالعه بیشتر میتونید مقاله "<a href="https://7learn.com/blog/python-libraries-for-ai" rel="noopener noreferrer" target="_blank">هوش مصنوعی چیست؟ معرفی کتابخانه‌های پایتون برای هوش مصنوعی</a>" رو مطالعه کنید.

مهدی دیناروند ۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۱۰

من لون قسمت که میگه زبان‌های سطح بالا اومدن و بعدش زبان‌های شی گرا رو نفهمیدم میشه یه جور قابل درک توضیح بدین !

Ali ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸

سلام چند تا سوال داشتم یه بار از یکی شنیدم که برنامه نویسی رو با زبان c شروع کن چون درک برنامه نویسی خوبی بهت میده واقعا تاثیر داره؟ مشکلی نداره برای مثال از پایتون یا جاوا یا جاوا اسکریپت شروع کنیم و سوال بعدیم اینه که از چه منابعی برای شروع استفاده کنم کتاب یا فیلم آموزشی یا... مشکلی هم با زبان انگلیسی ندارم و اینکه از کجا کتاب‌های معتبر رو پیدا کنم؟(چه کتاب هایی بخونم؟) شما برای شروع پایتون یا جاوا اسکریپت چه کتابی رو پیشنهاد می‌دین؟ ممنون از سایت خوبتون

زهرا فرحمند ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۲۳

سلام وقتتون به خیر علی عزیز. خیر مشکلی نداره که شما از زبان دیگه ای شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید. ولی خوب یک سری زبان‌ها برای شروع آسون‌تر هستن. مثل پایتون، PHP و ... ولی C گزینه ایه که به نظر من کمتر استفاده میشه و در ضمن بهترین گزینه برای تمرین شی گرایی نیست!!! راستش به شخصه خیلی با کتاب‌های برنامه نویسی ارتباط برقرار نمی‌کنم و با دوره‌ها و مقالات راحت ترم. بنابراین کتابی رو برای پیشنهاد دادن نمی‌شناسم :)

حمیدرضا اکبرنژاد ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴

بازم تشکر از نویسنده و سون لرن عزیز که مقاله رو به زبان ساده و شیوا توضیح دادن. تشکر

زهرا فرحمند ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰

سلام. خواهش می‌کنم آقای اکبرنژاد عزیز رضایت شما بهترین جایزه ماست :)

ab ۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲

ممنون از سایت خوبتون فقط اگه آموزش‌های ویدئویی رایگان هم بذارین خیلی موفق‌تر خواهید بود

زهرا فرحمند ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۶:۲۹

چشم در برنامه هست :)

  • برنامه نویس کیست؟
  • برنامه نویسی چیست؟
  • تاریخچه برنامه نویسی چیست؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :