کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم
کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم

چه به دنبال این باشید که کدنویسی را به عنوان یک سرگرمی انتخاب کنید و چه به عنوان یک شغل جدید و یا افزایش درآمد فعلی خود به آن نگاه کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید با کدام زبان برنامه نویسی شروع کنید. در جواب سوالاتی مانند کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم یا کدام زبان برنامه نویسی را اول یاد بگیریم پاسخ مشترکی وجود ندارد. انتخاب زبان به این بستگی دارد که می‌خواهید روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، می‌خواهید برای چه کسی و کجا کار کنید، یا چقدر می‌خواهید آسان باشد. امیدواریم این مقاله بتواند به شما کمک کند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام زبان برنامه نویسی برای شروع بهتر است؟

 

مشخص کردن هدف

کدام زبان برنامه نویسی را اول یاد بگیریم؟ هدفی که از یادگیری برنامه نویسی دارید مشخص می‌کند که کدام زبان برنامه نویسی برای شروع بهتر است. انتخاب هدف و زبان برنامه نویسی مناسب مهم‌ترین گام برای شروع برنامه نویسی است و اگر به درستی انجام نشود، پیامدهای بسیار بدی را در پی خواهد داشت. پس این مرحله را سرسری نگیرید و با دقت تصمیم بگیرید. نگران درآمد هم نباشید، در هر زمینه‌ای حرفه‌ای شوید درآمد بالایی خواهید داشت. پس فعلا این هدف را از لیست خود حذف کنید. سایر اهداف به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • براساس زمینه
  • روحیه‌ی فرد
  • شرایط استخدام
  • مهاجرت و کشور هدف
  • راه اندازی کسب و کار

بیشتر بخوانید : پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ادامه درمورد هر یک از این زمینه‌ها صحبت می‌کنیم. چه زبان برنامه نویسی برای یادگیری خوب است

انتخاب بر اساس زمینه

شاید برخی از زبانهای برنامه نویسی در چند حوزه مختلف قابل استفاده باشند، اما اغلب آنها برای کدنویسی راحت‌تر در یک حوزه خاص توسعه یافتند. برای مثال جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و ویژگی محور است که تقاضای بالایی دارد. این برنامه با شعار "یک بار بنویسید، در هر جایی اجرا کنید" ساخته شده است، به این معنی که می‌تواند در هر دستگاهی نوشته شود و به صورت کراس پلتفرم کار کند. علاوه بر آن، جاوا اغلب برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید و iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه پایه و اساس سیستم عامل اندروید است. پس اگر می‌خواهید اپلیکیشن‌های موبایل بسازید، جاوا یکی از بهترین انتخاب‌ها است. به همین دلیل اغلب کارفرمایان برتر به دنبال برنامه نویسان جاوا هستند؛ از جمله Ebay، آمازون و IBM. در ادامه برای سایر زمینه‌ها زبانهای پرطرفدار و محبوب را معرفی می‌کنیم:

  • هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ: زبان برنامه نویسی پایتون، متلب
  • طراحی وب – فرانت اند: HTML، CSS و جاوا اسکریپت
  • طراحی وب – بک اند: پایتون، PHP، جاوا
  • برنامه‌های دسکتاپ و ویندوزی: خانواده سی مانند C، C# و C++
  • سخت افزار و رباتیک: زبانهای سطح ماشین مانند اسمبلی، وریلاگ و...
  • بازی سازی: وابسته به موتور بازی سازی، برای مثال در یونیتی C# و در آنریل C++.

انتخاب بر اساس روحیه‌ی فرد

کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ هر زبان برنامه نویسی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. اینکه آیا یادگیری یک زبان برنامه نویسی با روحیه شما سازگار هست یا نه، بستگی به این ویژگی‌ها دارد. یادگیری برخی زبانهای برنامه نویسی سخت و چالش برانگیز است، در حالی که برخی دارای قواعد کم و آسانی هستند. تعدادی به زبان ماشین و گروهی دیگر به زبان انسان نزدیکتر هستند. اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی آسان و سرگرم کننده برای یادگیری هستید، اولین زبانی که به شما توصیه می‌شود، پایتون است. پایتون برخلاف سایر زبانهای برنامه نویسی وارد قواعد نحوی سخت نمی‌شود، به زبان انگلیسی و زبان انسان نزدیک است و درک آن برای کسی که تازه وارد برنامه نویسی است، ساده است. یادگیری پایتون به شما اجازه می‌دهد تا دانش پایه‌ای کدنویسی را بدون نیاز به وسواس بر روی جزئیات کوچکتر که اغلب در زبان‌های دیگر مهم هستند، به دست آورید.

انتخاب بر اساس شرایط استخدام

شرایط کاری به چهار دسته فریلنسری، استخدام تمام وقت، استخدام پاره وقت و استخدام دورکاری تقسیم می‌شود. در پاسخ به کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم هر یک از این موارد را باید بررسی کنید. برای مثال در کار فریلنسری، موقعیت‌هایی از قبیل طراحی وب سایت با وردپرس بسیار زیاد است و به همین دلیل اغلب طراحان و توسعه دهندگان فریلنسر وب به دنبال آموزش PHP هستند. نوع شرکت هم در انتخاب زبان برنامه نویسی تاثیر دارد. اغلب شرکت‌های مطرح و به اصطلاح برند از زبانهای زنده و به روزی مانند پایتون و جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. اما به دلیل فشار کاری زیاد و یا شرایط سکونت، ممکن است کار در این شرکت‌ها را نپسندید و ترجیح دهید در یک مجموعه خصوصی کوچکتر مشغول باشید. شرکت‌های قدیمی‌تر اغلب با زبان‌های تحت دسکتاپ مانند ماکروسافت دات نت کار می‌کنند و در مقابل تغییر زبان واحد محصولات خود مقاومت می‌کنند. پس به نوع شرکت و شیوه کار با کارفرما حتما توجه داشته باشید.

انتخاب بر اساس مهاجرت و کشور هدف

به طور کلی زبانهای برنامه نویسی پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و خانواده سی در جهان بسیار پرتقاضا هستند و در صورت انتخاب آنها و کسب مهارت در به کارگیری شان، درآمد خوبی خواهید داشت. اما باید بدانید که برای مهاجرت، بهتر است شرایط برنامه نویسی و بازارکار کشور مقصد را به دقت بررسی کنید. زبانهای برنامه نویسی جدیدی مانند دارت و GO در کشورهای درحال توسعه برای کدنویسی استفاده می‌شوند که هنوز در کشور ما نوپا هستند و برعکس، ممکن است یک زبان برنامه نویسی در داخل کشور طرفداران زیادی داشته باشد اما در خارج از کشور اشباع یا حتی منسوخ شده باشد. برای مثال در حال حاضر عناوین شغلی زیادی در حوزه طراحی وب و در داخل کشور نیاز به یادگیری زبان PHP دارند، در حالی که توسعه بک اند در خارج از کشور اغلب با پایتون یا جاوا انجام می‌شود. برای اطلاع از شرایط فعلی بازارکار، توصیه می‌کنیم که موقعیت‌های شغلی را از وبسایتهای کاریابی آنلاین بررسی کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. کدام زبان برنامه نویسی برای شروع بهتر است

انتخاب بر اساس راه اندازی کسب و کار

قبل از انتخاب زبان برنامه نویسی هنگام راه اندازی کسب و کار، باید بازارکار را تحلیل کنید. در حقیقت یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای راه اندازی کسب و کار شناخت رفتار و نیاز کاربر است. در مرحله بعد با توجه به نیازسنجی انجام شده، باید فهرستی از المان‌ها و ابزارهای مورد نیاز تهیه کنید. در نهایت براساس اینکه کدام زبان برنامه نویسی شامل این المانهاست تصمیم بگیرید. زبان برنامه نویسی و فریمورک‌های آن همگی ابزاری هستند تا به شما در رسیدن به هدف کمک کنند.  داده کاوی نیز ترفندی است تا بتوانید قدم بعدی رقبای خود را پیش بینی کنید. داده کاوی با پردازش رفتار و داده‌های حاصل از رفتار مشتریان، اطلاعاتی را دراختیار مدیران قرار می‌دهد که برای رقابت ضروری است. از این رو بسیاری از کسب و کارهای بزرگ به دنبال استخدام متخصصان علوم داده هستند تا جایگاه خود را نزد مشتریان محکم‌تر کنند.

جمع بندی

در این مقاله به سوالات مهمی مانند کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم یا کدام زبان برنامه نویسی را اول یاد بگیریم پاسخ دادیم و راهنمایی تهیه کردیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام زبان برنامه نویسی برای شروع بهتر است. همانطور که گفته شد، در اغلب جنبه‌های گفته شده پایتون حضور دارد. پایتون برای توسعه وب، رابط‌های کاربری گرافیکی (GUIs) و توسعه نرم افزار ایده آل است، سرعت بارگذاری بالایی دارد و در بین کارفرمایان نیز بسیار محبوب است. در حقیقت این زبان در ساخت برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و اسپاتیفای مورد استفاده قرار گرفته است. پس در بازار کار امروزی، یادگیری پایتون به شدن توصیه می‌شود. اما اگر در مورد انتخاب زمینه کاری و زبان برنامه نویسی برای شروع مردد هستید حتما به دوره الفبای برنامه نویسی سر بزنید. این دوره ضمن آشنایی مختصر با مفاهیم اولیه به شما کمک می‌کند تا براساس هدف خود زمینه برنامه نویسی را انتخاب کنید. همچنین اگر درمورد اینکه کدام زبان برنامه نویسی برای شروع بهتر است، سوال یا پیشنهادی دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و کاربران سون لرن آن را در میان بگذارید.

۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
سید مهدی هاشمی تنگستانی ۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۴۰

سلام آیا امکان برنامه نویسی با موبایل وجود دارد؟

نازنین کریمی مقدم ۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴

درود راستش یادگیری مبانی اولیه html و css رو میشه با محیط‌های آنلاین پیش برد اما در مجموع خیر امکانش نیست و باید کامپیوتر یا لپ تاپ تهیه کنید.

سروش باشنده ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۲

سلام. خسته نباشید. من ۱۹ سالمه و سال دیگه رشته علوم کامپیوتر می‌خوام بخونم، برای آشنایی و آمادگی نسبی کدوم زبان رو می‌تونم شروع کنم تا با کلیات برنامه نویسی آشنا بشم؟؟؟ ممکنه بعدا بر اساس هدف و شغل زبان را تغییر بدم ولی می‌خوام قبل از شروع دانشگاه کمی مهارت داشته باشم.

نازنین کریمی مقدم ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱

درود اغلب دانشگاه‌ها در رشته کامپیوتر در ترم اول مبانی برنامه نویسی و الگوریتم رو با زبانهای خانواده سی یعنی سی پلاس پلاس یا سی یا سی شارپ استارت میزنند بنابراین پیشنهاد میکنم که یکی از این زبانها رو انتخاب کنید. میتونید جزوه درس چند دانشگاه رو هم از اینترنت دانلود کنید و طبق اون پیش برید. کتاب الگوریتم جعفرنژاد قمی هم پیشنهاد میشه.

  • مشخص کردن هدف
  • انتخاب بر اساس زمینه
  • انتخاب بر اساس روحیه‌ی فرد
  • انتخاب بر اساس شرایط استخدام
  • انتخاب بر اساس مهاجرت و کشور هدف
  • انتخاب بر اساس راه اندازی کسب و کار
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :