سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۰ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
برنامه‌نویسی وب چیست؟ تفاوت طراح وب و برنامه نویس وب
برنامه‌نویسی وب چیست؟ تفاوت طراح وب و برنامه نویس وب

در کنار موضوع طراحی وب مبحث دیگری تحت عنوان برنامه نویسی وب نیز وجود دارد. ما در مقاله‌های قبلی درباره طراحی وب صحبت کردیم. حال بد نیست نگاهی به این مبحث نیز داشته باشیم و بدانیم برنامه نویسی وب چیست و چه تفاوتی با طراحی وب دارد.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب (Web Design) شامل مجموعه قواعدی برای ایجاد و نگه‌داری سایت است. طراحی وب تاکید بیشتری بر جنبه‌های ظاهری و فرانت اند (Front-End) سایت دارد و یکی از مراحل برنامه نویسی وب محسوب می‌شود.

طراحی وب، چیدمان و ساختار صفحات را تعیین کرده و به زیبایی و کاربرپسند بودن سایت توجه ویژه‌ای دارد. گرافیک، رابط کاربری، تجربه کاربری و سایر اقداماتی که در راستای بهبود تعامل کاربر با سایت انجام می‌شود در حوزه طراحی وب جای می‌گیرند.

برنامه نویسی وب چیست؟

می‌توان گفت امروزه تقریبا نیمی از جمعیت کره زمین یعنی چیزی حدود 3.5 میلیارد نفر کاربر اینترنت هستند. پس دسترسی داشتن به سایت‌ها و از آن مهم‌تر، ساخت یک سایت می‌تواند نقش مهمی در زندگی، کسب‌وکار و حتی تفریحات ما داشته باشد.

سایت سازهای آنلاین ممکن است راه ساده‌ای برای داشتن یک سایت باشند اما داشتن یک سایت حرفه‌ای که تنظیمات آن به دلخواه و متناسب با حرفه شما باشد، وجه بهتری از شما به کاربران نشان خواهد داد.

البته حدود 70 % از کسب‌وکارهای حرفه‌ای این تصمیم درست را می‌گیرند. برنامه نویسی وب (Web Development) شامل ساخت یک سایت به طور کامل و پشتیبانی همه جانبه آن است.

برنامه نویسی وب به دو بخش Front-End و Back-End تقسیم می‌شود. بنابراین اگر در طراحی وب بیشتر بر  Front-End و زیباسازی سایت تاکید می‌کنیم، در برنامه نویسی وب باید علاوه بر زیباسازی به عملکرد، پشتیبانی و مسائل فنی نیز بپردازیم.

اگر به حوزه برنامه نویسی وب علاقه‌مندید ، پیشنهاد می‌کنیم در دوره  طراحی وب سون لرن شرکت کنید تا موارد مورد نیاز  در رابطه با طراحی وب را فراگیرید.

تفاوت Web Designer و Web Developer چیست؟

تفاوت Web Designer و Web Developer

به نظر شما تفاوت یک طراح وب و برنامه نویس وب چیست؟ مطابق چیزی که انتظار داریم، برنامه نویسان وب با استفاده از زبان‌های تحت وب ساختار و اسکلت سایت را به وجود می‌آورند. اما

طراحان وب، بیشتر بر ویژگی‌های ظاهری و برقراری تعامل بهتر با کاربر تاکید دارند. البته بخشی از طراحی وب مربوط به قبل از شروع برنامه نویسی است و طراحان باید درباره نیازمندی‌ها و بخش‌های قابل پیاده‌سازی با برنامه نویسان صحبت کنند.

Web Designer

طراح وب توجه ویژه‌ای به سبک و استایل سایت دارد. او با ابزارهایی مانند فتوشاپ آشنا بوده و همچنین بر زبان‌های HTML و CSS تسلط دارد. علاوه بر این، یک طراح وب باید دانش خوبی در زمینه رابط‌کاربری (UI) و تجربه‌کاربری (UX) نیز داشته باشد تا بتواند قبل از پیاده‌سازی، مدلی از طراحی موردنظر ارائه دهد و پس از پیاده‌سازی سایت نیز، آن را به خوبی برای استفاده کاربران بهینه کند.

درباره اینکه UI چیست و همچنین تفاوت UI و UX قبلا صحبت کرده‌ایم. طراحان وب باید از ترندهای روز طراحی آگاه باشند و همواره با روش‌های مختلف به تحلیل رفتار مشتریان و هماهنگی سایت با نیازهای آنان بپردازند. طراحی وب در بهبود ترافیک و رتبه‌بندی سایت نیز نقش مهمی دارد.

آن‌ها مسئول بازخوردها و تصمیم‌گیری درباره تغییرات هستند و باید با شیوه‌های مختلف برای جذب کاربران تلاش کنند. برنامه نویسی وب یکی از بخش‌های سخت راه‌اندازی وب سایت است اما کدها بدون داشتن یک طراحی زیبا و منطقی، خدمتی به شما و کسب‌وکارتان نخواهند کرد.

web developer

برنامه نویس وب با استفاده از زبان‌هایی مانند Javascript پس از طراحی سایت و پیاده‌سازی بخش‌های مختلف، آن را در اختیار طراح وب قرار می‌دهد. توسعه‌دهندگان با توجه به بخشی از پروژه که درگیر آن می‌شوند در 3 دسته قرار می‌گیرند:

  • توسعه دهنده Back-End : شکل‌گیری هسته ساختاری و ارتباطی یک سایت مربوط به بخش Back-End است. توسعه‌دهندگان با زبان‌هایی مانند Java، SQL و #C به کار با سرور و پایگاه‌داده‌ها می‌پردازند و مانند یک مهندس عمران، ساختمان سایت را بنا می‌کنند. در همین راستا دوره‌های آموزش php و آموزش لاراول و آموزش پایتون مناسب برنامه نویسی بک اند می‌باشد.
  • توسعه دهنده Front-End : حال این ساختمان محکم و پیچیده، برای نمایش به کاربران و قابل استفاده شدن به یک معماری داخلی زیبا و قابل فهم نیاز دارد. توسعه دهنده Front-End که طراح وب نیز محسوب می‌شود، کسی است که با توانایی خود استفاده از سایت را برای ما ممکن می‌سازد و ظاهر زیبایی به آن می‌بخشد. در همین راستا دوره های آموزش ui ux ، آموزش جاوا اسکریپت ، آموزش react مناسب برنامه نویسان فرانت اند خواهد بود.
  • توسعه دهنده Full-Stack : برنامه نویسی که از عهده هر دو بخش بالا بربیاید، توسعه دهنده Full-Stack نام دارد. چنین فردی در همه زمینه‌های ساخت یک سایت مهارت دارد و می‌تواند بخش فنی را به دست بگیرد. در همین راستا دوره آموزش node js مناسب برنامه نویسان فول استک خواهد بود.

جمع بندی

پس دانستیم که برای طراحی وب به در درجه اول به مهارت‌های طراحی و سپس کدنویسی و برای برنامه نویسی وب، به تخصص کامل در کدنویسی نیاز دارید. هر کدام از این دو حوزه جذابیت‌ها و چالش‌های خود را دارند و با توجه به نوع مهارت و انتظاری که از شغل خود دارید، می‌توانید در این زمینه به کسب درآمد بپردازید. اما فراموش نکنید که رکن مشترک هر دو حوزه آشنایی با مباحث برنامه نویسی است. اگر قصد دارید آموزش برنامه نویسی را شروع کنید پیشنهاد میکنیم در دوره الفبای برنامه نویسی سون لرن شرکت کنید.
۱۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳

سلام من میخوام شروع به یادگیری بکنم بنظرتون طراحی وب و یا برنامه نویسی وب به صورت فریلنسر بین الملل کدوم برای زودتر به درامد رسیدن بهتره و حقوقش بیشتره؟ ممنون

نازنین کریمی مقدم ۰۱ اسفند ۱۴۰۱، ۰۵:۱۳

درود هر دو درآمد خوبی دارند اما معمولا برای فریلنسری برنامه نویسی وب بهتره

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۵۷

من میخوام تازه برنامه نویسی را شروع کنم برنامه نویسی وب خوبه

نازنین کریمی مقدم ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۶

درود بله وب پیشنیاز خاصی نداره و اگر بهش علاقه داردید میتونید شروع کنید.

Selva ۰۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۷

عالی بود

علی شاهنوشی ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۲۵

در جامعه کنونی کسی که طراح وب نامیده باشه باید همه کاری بلد باشه در صورتی که این تصور درستی نیست و هر کس باید با تخصص خودش کار انجام بده. تا پروژه با کیفیت‌تری رو در نهایت داشته باشیم. کم کردن هزینه‌ها باعث افت کیفیت هم میشه چون یه وب دولوپر مجبور میشه گرافیک هم یاد بگیره در صورتی که تخصص و استعداد چندانی در این حوزه نداره.... مقاله بسیار مفیدی بود ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۴

درود با دیدگاه تون تا حدی موافقم. در فریلنسینگ و برخی شرکتهای کوچک متاسفانه این دید غلط وجود داره. اما شرکتهای برند مثل دیجی کالا و اسنپ خوشبختانه با دید درستی جذب نیرو میکنند.

jalal ۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۲۴

عالی بسیار مفید خوب بود. سپاس

شهریار ۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹

به نظر شخصی من بهتره طرح گرافیکی یه سایت رو گرافیست بزنه (البته گرافیستی که به اصول وب و UI و UX مهارت داشته باشه) بعد Web Designer با HTML و CSS و Java Script و فریمورک‌ها و لایبرری‌های مربوط طرح گرافیکی رو اجرا کنه و کار Back End کارم که مشخصه دیگه به هر حال ممنون از مطلب مفیدتون...

ریحانه یزدانی ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۳۰

سلام خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده بله ترکیب گرافیست و طراح وب بیشتر رایجه و خیلی حرفه ای تره. در بعضی پروژه‌ها هم ممکنه به دلایل مختلفی از جمله کم کردن هزینه ها، کل این فرایند رو طراح وب انجام بده.

  • طراحی وب چیست؟
  • برنامه نویسی وب چیست؟
  • تفاوت Web Designer و Web Developer چیست؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :