۱۸ دیدگاه نظر محمد انوری
Fullstack کیست و به چه کسی فول استک دولوپر می‌گویند؟
Fullstack کیست و به چه کسی فول استک دولوپر می‌گویند؟ به یک سایت آگهی و نیازمندی مشاغل سر بزنید و بخش مربوط به برنامه نویسی آن سایت را مرور کنید. شرکت‌های زیادی را خواهید دید که به دنبال برنامه نویسانی با عنوان شغلی "FullStack Developer" می‌گردند. به احتمال زیاد در لینکدین هم افراد زیادی را با این عنوان شغلی دیده باشید. اگر برنامه نویسان زیادی اطراف شما باشند، ممکن است لا به لای صحبت‌های آنها این اصطلاح به گوشتان خورده باشد. حالا بهتر است ببینیم این FullStack Developer چیست که انقدر از آن حرف می‌زنند. اگر بخواهیم در یک کلمه فول استک دولوپر را تعریف کنیم بهترین کلمه ای که می‌توانیم بیان کنیم "همه فن حریف" است. این مقاله را انتها دنبال کنید تا به طور مفصل درباره این صحبت کنیم که Fullstack کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. بیشتر بخوانید: آموزش برنامه نویسی با بهترین زبان‌های برنامه نویسی 2023

فول استک دولوپر کیست؟

به دلیل متنوع بودن زبان‌های برنامه نویسی، فریم ورک‌ها و کتابخانه ها، معمولا یک نفر نمی‌تواند به تنهایی از پس تمام کارهای یک پروژه بزرگ بربیاید. برای مثال در توسعه وب برنامه نویسان معمولا در دو بخش Front End و Back End فعالیت دارند. به این شکل که یک نفر یا یک تیم ظاهر سایت را ساخته و یک نفر یا یک تیم منطق سایت را پیاده می‌کنند. اگر یک نفر بتواند هر دو بخش کار را با هم انجام دهد، به آن شخص Fullstack Developer می‌گویند. یک Fullstack Developer این توانایی را دارد که به تنهایی یک پروژه را به طور کامل انجام داده و صفر تا صد آن را انجام دهد. به عبارت دیگر، یک فول استک دولوپر متخصصی است که دانش زیادی در برنامه نویسی، پایگاه داده، سرور، شبکه و موارد دیگر IT دارد.

مزایای FullStack Developer

فول استک بودن مزایای زیادی برای شخص به دنبال دارد. از آنجا که سطح توانایی برنامه نویسان در این حوزه بسیار بالا است معمولا هیچ مشکلی در پیدا کردن شغل نخواهند داشت. همینطور حقوق و دریافتی یک فول استک کار معمولا بسیار بالا بوده و متخصصان آن درآمد بیشتری نسبت به سایر برنامه نویسان دارند.

معایب FullStack Developer

از آنجایی که یک full stack developer با تکنولوژی‌های مختلف به طور همزمان کار می‌کند، ممکن است آخر سر نتواند در یک بخش خاص متخصص شود و آخر مانند کسی می‌شود که همه چیز می‌داند اما هیچ چیز نمی‌داند. یعنی با اینکه در بخش‌های مختلف تکنولوژی یک دانش عمومی داشته اما نمی‌تواند یک بخش را به طور کاملا تخصصی جلو ببرد. همینطور مسئولیت کاری و سطح انتظار از فول استک دولوپر بسیار بالا بوده و معمولا این افراد باید چالش‌های مختلفی را مدیریت کنند.

مهارت‌های مورد نیاز یک Fullstack Developer

دقت داشته باشید که دانش یک FullStack Developer هیچ سقف و محدودیتی ندارد. هر کس توانایی و تجربه بیشتری داشته باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند. اما داشتن یک سری مهارت‌ها ضروری بوده و برای این که به عنوان یک فول استک دولوپر شناخته شوید باید آنها را داشته باشید. در ادامه این مهارت‌ها را توضیح خواهیم داد.

1 - زبان‌های برنامه نویسی

یک فول استک دولوپر معمولا با چند زبان برنامه نویسی می‌تواند کار کند. معمولا زبان هایی مثل PHP، پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، C# و غیره. البته نیازی نیست که این شخص به تمام زبان‌های برنامه نویسی مسلط باشد چون تقریبا این کار غیرممکن است. اما باید دانش خوبی روی ساختار، گرامر، طراحی و پیاده سازی پروژه با یک یا چند زبان مطرح داشته باشد. برای مثال اگر می‌خواهید در زبان جاوااسکریپت فول استک شوید، باید روی خود این زبان، ES6، نود جی اس و فریم ورک‌های مختلف جاوااسکریپت مسلط باشید.

2 - فریم ورک‌ها و کتابخانه ها

برای این که یک پروژه را از صفر تا صد طراحی کنیم، بهتر است برای سرعت بخشیدن به کار خودمان بعضی از ابزارهای آماده را به کار بگیریم. حتما شما هم شنیده اید که چرخ را نباید دوباره ساخت، پس برای جلوگیری از تکرار یک فول استک دولوپر باید با طیف گسترده ای از فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها آشنا باشد. برای مثال یک فول استک دولوپر وب باید به جز زبان‌های مطرح وب، با کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های مختلفی مثل Bootstrap، فاندیشن، جی کوئری، Angular یا غیره هم آشنا باشید.

3 - برنامه نویسی فرانت اند

فراند اند به بخش قابل مشاهده سایت و سرویس تحت وب گفته می‌شود که در مرورگر کاربر اجرا شده و کاربر از طریق این ظاهر نمایش داده شده از خدمات سایت استفاده خواهد کرد. یک Fullstack Developer باید با تکنولوژی‌های مختلف سمت کاربر مثل HTML، CSS، Javascript آشنا باشد. پیش پردازنده هایی مثل Sass و Less را بشناسد، بتواند با کتابخانه‌ها و فریم ورک هایی مثل Jquery، Angular یا React کار کند و به طور کلی از پس ساخت بخش Front End سایت به خوبی بربیاید. بیشتر بخوانید: فرانت اند چیست : برنامه نویسی Front End چیست؟

4 - برنامه نویسی سمت سرور

بعد از طراحی ظاهر سایت، نوبت به پیاده سازی منطق و عملکردهای مختلف آن می‌رسد. به این شکل که تعامل کاربر با سایت از طریق فرانت اند به سرور رفته و بعد از انجام پردازش‌های مربوطه دوباره به مرورگر خود کاربر برگردد. به طور کلی سمت سرور را با PHP، پایتون، روبی و جاوااسکریپت می‌نویسند. به عنوان یک Fullstack Developer، برنامه نویسی سمت سرور به عهده شماست و باید بتوانید Logic و عملکرد سایت را درست پیاده کنید.
همان طور که گفته شد زبان‌های برنامه نویسی php و جاوا اسکریپت جزو زبان‌های سمت سرور هستند. ما در سون لرن در دوره‌های آموزش php و آموزش جاوا اسکریپت این دو زبان برنامه نویسی مهم را آموزش داده ایم.
بیشتر بخوانید: برنامه نویسی Back End چیست؟ مهارت‌ها و زبان‌های لازم برای برنامه نویسان بک اند

6 - کار با دیتابیس ها

هر محصول یا پروژه ای برای کار با داده‌ها مثل دریافت، ذخیره، آپدیت و حذف اطلاعات نیاز به یک دیتابیس یا پایگاه داده دارد. به عنوان یک فول استک دولوپر از شما انتظار می‌رود که حداقل با یک یا دو پایگاه داده مطرح بتوانید کار کنید بعضی از معروف‌ترین دیتابیس‌های دنیا عبارتند از MySQL، MongoDB، PostgreSQL، NoSQL که به طور گسترده در دنیا استفاده می‌شوند. هر کدام

5 - آشنایی با اصول طراحی (Design)

شاید با شنیدن نام فول استک، ذهن ما فقط به سمت برنامه نویسی، دیتابیس و مسائل فنی کشیده شود. در کل کمتر کسی از فول استک دولوپر انتظار دارد که در طراحی هم حرف برای گفتن داشته باشد. اما داشتن دانش طراحی و ذوق گرافیک یک مزیت بسیار مثبت برای این افراد حساب می‌شود. البته لازم نیست که حتما به خوبی یک طراح حرفه ای کار کنید، همین که با اصول طراحی، رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و یک نرم افزار گرافیکی آشنا باشید کافی است.

6 - مهارت‌های فردی

معمولا شرکت‌ها به عنوان یک فول استک دولوپر از شما انتظار دارند مهارت‌های سخت خوبی داشته باشید. منظور از مهارت‌های سخت تمام چیزهایی است که تا اینجای مطلب درباره آنها صحبت کردیم. اما داشتن یک نوع مهارت دیگر به نام مهارت نرم می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا کنید. مهارت‌های نرم شامل طیف گسترده ای از توانایی‌های شخصی می‌شوند که بعضی از آنها عبارتند از مدیریت زمان، توسعه فردی، روابط اجتماعی خوب با دیگران و غیره. بالا بودن مهارت‌های نرم از شما یک FullStack Developer بسیار منعطف خواهد ساخت.

نتیجه گیری

در این مطلب بررسی کردیم که Fullstack کیست و چه کسی فول استک دولوپر است. امروزه به خاطر تخصصی شدن کارها، بیشتر برنامه نویسان ترجیح می‌دهند در یک حوزه به صورت تخصصی کار کنند. برای مثال یا سمت کلاینت کار کنند یا سمت سرور. اما فول استک دولوپر می‌تواند هر دو بخش را دست گرفته و به تنهایی یا با کمک کم یک پروژه را از صفر تا صد اجرا کند. اگر برنامه نویس باتجربه ای هستید و به عنوان فول استک دولوپر فعالیت می‌کنید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.
۱۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محمدمحمدی ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

سلام وقت بخیر. من 26سالمه میخواستم ببینم اگه قدرت یادگیریم بالا باشه چقدر زمان میبره یه فول استک دولپر بشم؟ قبلا پایتون و html cssاموزش دیدم ولی فراموش کردم میخوام دوباره از صفر یاد بگیرم ممنون میشم یه راهنمایی برام ایمیل کنید تشکر.

نازنین کریمی مقدم ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹

درود با قدرت یادگیری بالا اگر فول تایم وقت بگذارید بعد از گذشت حداقل شش ماه میتونید به عنوان برنامه نویس جونیور مشغول به کار بشید.

۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۳۶

سلام, به نظرتون بهتره که روی فول استک تمرکز کنیم یا یکی از بخش‌ها ؟ معیار انتخابم اینکه اطلاعات بالای داشته باشم و درصد درخواست همکاری بیشتر بشه

نازنین کریمی مقدم ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

درود بستگی به سن تون داره. اگر بالای ۲۵ سال هستید و زمان کمی دارید توصیه میکنم تمرکزتون رو روی یکی از بخشها بگذارید و بعدها برای فول استک شدن اقدام کنید.

آرین پورحسین ۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۳۷

سلام ببخشید من الان زبان‌های مارک آپ css html رو یاد گرفتم ، و در حال حاضر برای فول استک شدن، نمیدونم که باید الان برم سراغ جاوا اسکریپت که سمت فرانت فعالیت کنم یا برم سمت php و از طرفی برام سواله که اگه یکی قصد داشته باشه فول استک بشه ، وقتی جاوا اسکریپت هم سمت سرور کاربرد داره هم سمت کلاینت ، چه نیازی هست طرف بره php یاد بگیره ، خب همون جاوا رو سمت سرور به جاش یاد میگیره ممنون میشم یه توضیح راجب اینا بهم بدید که بنظرتون بهتره چه مسیری رو طی کنم از بعد html css

نازنین کریمی مقدم ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۵:۱۰

درود نیازی نیست که حتما PHP یاد بگیرید انتخاب یک زبان سمت بک اند کافیه که به قول شما همون جاوا اسکریپت به خوبی جوابگو هست. پیشنهاد میکنم الان که html و css رو یاد گرفتید جاوا اسکریپت رو استارت بزنید و بعد از اون روی همین به عنوان زبان بک اند تمرکز داشته باشید یا در صورت علاقه به سراغ یک زبان بک اند دیگر برید.

Zooka ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶

درود بر شما، بنده به عنوان یک شخصی که میدونه باید نسبت به اهداف و علاقه زبان برنامه نویسی رو کار کرد یه سوال داشتم، اینکه بهینه تره برای یک کسی که به فول استک شدن فکر میکنه از بک شروع کنه یا فرانت؟ ممنون میشم تجربیاتتون رو بهم هدیه بدید?

نازنین کریمی مقدم ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۰۰:۰۰

درود بهتره فرانت اند رو شروع کنید چون وابسته به چیزی نیست و تا حدودی برای فردی که میخواد از صفر شروع کنه راحتتر هست. بعد از یادگیری html و css یک زبان رو برای بک اند انتخاب کنید و همزمان فرانت و بک رو باهم پیش برید تا خیلی خسته کننده نشه.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰۸:۵۶

ممنون از توضیح شیوا و کاملتون

alireza ۰۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰

به نظرم نسبت معماری‌ها و دیزاین پترن‌ها کم لطفی شده است. یا به نوعی اصل مطلب بیان نشده

نازنین کریمی مقدم ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۴۶

درود اگر منظورتون مقالات شاخه دیزاین پترن هست، قبلا حدود 7 تایی رو پوشش دادیم که در حال تکمیل و یا به روزرسانیشون هستیم.

nasrin molavi ۰۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۲۴

باسلام.مقاله تون بسیار عالی بود و هیچ سوالی در ذهن من باقی نمونده.متشکرم

امیر ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۲۸

سلام شما فول استک آموزش میدید؟!

نازنین کریمی مقدم ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۴۱

سلام. ما آموزشی با نام فول استک نداریم، اما همونطور که در مقاله توضیح داده شد فول استک میشه مجموع فرانت اند و بک اند. در بخش دوره‌های برنامه نویسی هرکدوم از این دو حوزه دارای آموزش هستند و بعد از گذراندن این دوره‌ها و تمرین زیاد میتونید به عنوان فول استک دولوپر مشغول به کار شوید.

ایمان سلمانی ۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲

سلام ممنونم خواندنی و ساده توضیح دادین.

محمد انوری ۰۶ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۱۵

سلام ایمان جان ... خوشحالم که دوست داشتی ... موفق باشی ...

حسین اهل زاده ۰۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

بسیار عالی و مفید بود، ممنون از مطالب خوبتون

محمد انوری ۰۶ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶

سلام حسین جان ... خیلی خوشحالم که برات مفید بوده ... همیشه شاد و سرحال باشی ...

  • فول استک دولوپر کیست؟
  • مهارت‌های مورد نیاز یک Fullstack Developer
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :