کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
CTA یا دعوت به اقدام یا Call to action چیست؟
CTA یا دعوت به اقدام یا Call to action چیست؟

اگر با بازاریابی دیجیتال و فعالیت در این حیطه آشنایی داشته باشید،‌ حتما اسم CTA یا Call To Action یا دعوت به اقدام به گوشتان خورده است و احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که دعوت به اقدام یا CTA چیست و کاربردهایی دارد؟ در این مقاله به‌صورت کامل می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. همینطور درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنیم که چطور می‌توانیم دعوت به اقدام‌هایی زیباتر و جذاب‌تر ایجاد کنیم و در انتها ۸ مورد از انواع دعوت به اقدام‌هایی که در سایتتان باید وجود داشته باشد را معرفی می‌کنیم. در ادامه‌ی این مقاله‌ی آموزشی با ما همراه باشید.

CTA چیست یا دعوت به اقدام چیست؟

CTA مخفف Call To Action می‌باشد که به معنای دعوت به اقدام است. CTA یا دعوت به اقدام، یک دکمه یا یک متن ساده است که از مخاطبان سایت می‌خواهد تا کار خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال برای دعوت به اقدام، شما می‌توانید از کاربران خود بخواهید که:

  • یک نظر در سایت شما ثبت کنند
  • فرم تماس با شما را پر کنند
  • صفحه‌ی "درباره‌ی ما" شما را مطالعه کنند
  • و...

پس دعوت به اقدام، متن‌ ساده‌ای است که از بازدیدکنندگان درخواست انجام یک عمل خاص را دارد. در این مقاله درباره‌ی دعوت به اقدام در سایت صحبت می‌کنیم، اما این به این معنا نیست که این موضوع فقط مخصوص سایت هاست. شما می‌توانید در اپلیکیشن‌های موبایل، تبلیغات و... نیز دعوت به اقدام‌های مختلفی داشته باشید.

چرا باید از دعوت به اقدام‌ها استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم دقیقا بدانیم که CTA چیست، خوب است درباره‌ی این صحبت کنیم که چرا باید از دعوت به اقدام استفاده کنیم. استفاده از این تکنیک، دلایل مختلف و متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به ۲ دلیل اصلی استفاده از CTA اشاره می‌کنیم و آ‌ن‌ها را توضیح می‌دهیم.

دلیل اول:‌ CTA کاربران را به جاهایی که شما می‌خواهید هدایت می‌کند

دعوت به اقدام به شما این امکان را می‌دهد تا کاربران را به‌صورت هدفمند هدایت کنید. فرض کنید که شما در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی فعالیت می‌کنید و مقاله‌ای با عنوان «روش‌های یادگیری زبان انگلیسی» دارید که کاربران را از موتورهای جستجو به سایت شما هدایت می‌کند.

در این مقاله شما می‌توانید از دعوت به اقدام برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری استفاده کنید. اما به چه صورت؟

فرض کنید که شما در سایت خود محصولی با نام «آموزش جامع زبان انگلیسی» دارید که به‌صورت غیررایگان ارائه می‌شود. شما می‌توانید بازدیدکنندگان مقاله‌ی «روش‌های یادگیری زبان انگلیسی» را با یک دعوت به اقدام،‌ به مشتریان محصول خود تبدیل کنید.

یا به عنوان مثالی دیگر، شما می‌توانید با داشتن یک دعوت به اقدام در صفحه‌ی "تماس با ما" سایت خود، از کاربران بخواهید که فرم مشاوره‌ی رایگان شما را کامل کنند تا با آن‌ها تماس بگیرید و خدمات خود را معرفی کنید.

پس به‌صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم CTA چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم بگوییم که اولین کاربرد استفاده از دعوت به اقدام، این است که شما کاربران را دعوت به انجام کاری می‌کنید که دوست دارید توسط آن‌ها انجام شود، مثل خرید محصول یا پر کردن فرم تماس با ما.

دومین دلیل: دعوت به اقدام در سئوی وب سایت شما تاثیر خوبی دارد!

ممکن است این مورد برای شما کمی عجیب باشد که دعوت به اقدام می‌تواند باعث بهبود سایت شما شود. دلیل این امر این است که وقتی شما یک دعوت به اقدام برای کاربرانتان داشته باشید و از آن‌ها بخواهید که کاری را انجام دهند و وارد صفحه‌ی دیگری شوند، اتفاقی که می‌افتد این است که باعث افزایش نرخ بازدید صفحات شما (Page Visit) می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای موتورهای جستجو بسیار مهم است که بدانند کاربری که وارد سایت شما می‌شود، آیا با دیدن یک صفحه خارج می‌شود؟ یا اینکه چندین صفحه از وب سایت شما را مشاهده می‌کند. هر قدر کاربران بیشتری، تعداد صفحات بیشتری از سایت شما را مشاهده کنند، گوگل متوجه این موضوع می‌شود که سایت شما سایت ارزشمندی است و به همین دلیل است که کاربران از صفحات مختلف سایت شما دیدن می‌کنند. اما از طرفی دیگر اگر کاربران وارد سایت شما شوند و فقط یک صفحه از سایت شما را مشاهده کنند، گوگل چنین برداشت می‌کند که سایت شما سایت ارزشمندی نیست که کاربران حاضر باشند در آن بمانند و صفحات مختلف زیادی را مشاهده کنند.

کاری که دعوت به اقدام برای شما انجام می‌دهد نیز دقیقا همین است. شما با داشتن دعوت به اقدام‌های مختلف در صفحات مختلف سایت خود، می‌توانید کاری کنید که نرخ بازدید صفحات سایت شما به ازای هر نفر افزایش پیدا کند که این موضوع برای بهبود سئو و اعتبار شما نزد موتورهای جستجو عالی است.

 

چطور دعوت به اقدام‌هایی حرفه‌ای طراحی کنیم؟

حالا که با دعوت به اقدام‌ها آشنا شدیم و متوجه شدیم که CTA چیست می‌خواهیم درباره‌ی این موضوع صحبت کنیم که چطور می‌توانیم دعوت به اقدام‌هایی حرفه‌ای و با نرخ تبدیل بالا طراحی کنیم. برای این کار نیاز نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید. ساخت دعوت به اقدام کاری ساده است که با رعایت چند نکته‌ی ساده قابل انجام است.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که متن و نوع دعوت به اقدام‌ها با توجه به نوع مخاطبان شما متفاوت خواهد بود. برای مثال دعوت به اقدام در یک سایت مخصوص نوجوانان، قطعا با دعوت به اقدام یک سایت تخصصی علمی متفاوت خواهد بود، به این دلیل که نوع مخاطب هدف این دو سایت متفاوت است و دعوت به اقدامی که شما برای سایتتان استفاده می‌کنید، باید متناسب با مخاطبانان هدف شما باشد و برای آن‌ها بهینه سازی شده باشد.

در تصویر زیر نمونه‌ای از یک CTA را مشاهده می‌کنید.

تناسب نوع دعوت به اقدام با توجه به همان صفحه

این مورد یکی از نکاتی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشید. وقتی که شما می‌خواهید یک دعوت به اقدام یا CTA داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که این دعوت به اقدام در چه صفحه‌ای قرار است نمایش داده شود.

برای مثال اگر شما در صفحه‌ی تماس با ما هستید، بهتر است دعوت به اقدام شما برای آن صفحه، پر کردن فرم تماس با ما باشد. اما اگر همین دعوت به اقدام را در صفحه‌ی محصولات خود داشته باشید، بازخورد مناسبی از آن نخواهید گرفت. به این دلیل که دعوت به اقدام هر صفحه، باید مرتبط با همان صفحه باشد و در صفحه‌ی محصولات، شما باید دعوت به اقدامی مثل «دریافت مشاوره رایگان» یا «دریافت دمو» (برای آن محصول) داشته باشید.

در نتیجه، زمانی که در حال طراحی یک دعوت به اقدام هستید، به این نکته توجه کنید که دعوت به اقدام شما قرار است در چه صفحه‌ای از سایتتان نمایش داده شود. سپس آن دعوت به اقدام را برای آن صفحه بهینه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه‌ی ممکن را بگیرید.

نوع طراحی دعوت به اقدام‌تان متفاوت کنید

نکته‌ای که در خصوص طراحی دعوت به اقدام وجود دارد، این است که باید طراحی متفاوتی نسبت به بقیه‌ی متن‌های موجود در آن صفحه داشته باشد. دلیل این امر نیز این است که این تفاوت در نوع طراحی، باعث می‌شود که آن دعوت به اقدام بیشتر در چشم کاربر خودنمایی کند و احتمال کلیک روی آن بیشتر شود.

اما منظور از طراحی متفاوت این نیست که کار خیلی عجیب و غریبی انجام دهید‌! همین که سایز متن دعوت به اقدام‌تان کمی بزرگ‌تر باشد، پس زمینه‌ی رنگی متفاوتی داشته باشید و در اطرافش فضای سفیدی وجود داشته باشد، کافی است و همین باعث می‌شود که چشم کاربر راحت‌تر آن را ببیند و برای کلیک کردن روی آن ترغیب شود. همچنین می‌توانید متن‌های دعوت به اقدام‌تان را به‌صورت دکمه طراحی کنید.

از A/B تست‌ها استفاده کنید

A/B تست‌ها در دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم و قدرتمند هستند و به این معنا هستند که شما مخاطبان سایت خود را به ۲ گروه تقسیم می‌کنید و به این ۲ گروه،‌ ۲ چیز متفاوت را نشان می‌دهید و تست می‌کنید که کدام یک از آن ۲ مورد، نتیجه‌ی بهتری برای شما داشته است. مفهوم A/B تست‌ها بسیار گسترده است که در آینده درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

اما شما می‌توانید از A/B تست‌ها برای طراحی یک CTA خوب استفاده کنید. به این صورت که ۲ نوع مختلف از CTAها را طراحی می‌کنید و به ۲ گروه مختلف از کاربران خود نشان می‌دهید. بعد از مدتی بررسی می‌کنید که کدام یک از آن CTAها بازخورد بیشتر و بهتری داشته است و کاربران بیشتری روی آن کلیک کرده‌اند. به این صورت می‌توانید متوجه شوید که کاربران هدف شما، چه دسته افرادی هستند و کدام نوع طراحی CTA برای آن‌ها به قدری جذاب است که حاضر هستند روی آن کلیک کنند.

 

برای مطالعه‌ی بیشتر، مقاله"کلمه‌کلیدی چیست" را به شما توصیه می‌کنیم.

 

جمع بندی:

در این مقاله به معرفی CTA یا دعوت به اقدام پرداختیم. آموختیم که دعوت به اقدام مزایای زیادی برای یک وب سایت به همراه دارد؛ برای مثال، باعث می‌شود تا بتوانید کاربران خود را به انجام کارهایی که از آن‌ها انتظار دارید، هدایت کنید، علاوه بر این، CTA بر روی سئوی سایت شما تاثیر خوبی می‌گذارد زیرا کاربران از این طریق بهتر می‌توانند بین صفحات وب سایت جابه جا شوند. نکته‌ای که در این موضوع وجود دارد، این است که نوع CTA شما باید متناسب با نوع صفحه‌تان باشد، در غیر این صورت، نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت.

امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم، نظرات و تجربیات خود را در ارتباط با این موضوع با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در دوره آموزش UI UX در مورد اینکه اصول و مبانی طراحی UI و UX وب‌سایت چیست؟ بیشتر صحبت می‌کنیم. با شرکت در این دوره در مدت 6 ماه به یک طراح رابط کاربری تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و پیاده‌سازی رابط کاربری اپلیکیشن و سایت هستی.
۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • CTA چیست یا دعوت به اقدام چیست؟
  • چرا باید از دعوت به اقدام‌ها استفاده کنیم؟
  • چطور دعوت به اقدام‌هایی حرفه‌ای طراحی کنیم؟
اشتراک گذاری مقاله در :