کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
بررسی تغییرات لاراول 6 و معرفی سرویس Laravel Vapor
بررسی تغییرات لاراول 6 و معرفی سرویس Laravel Vapor

فریم ورک لاراول یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌های زبان PHP است که برنامه نویسان در توسعه کدهای خود استفاده می‌کنند. این فریم ورک در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و در هر نسخه تلاش کرده است تا کاربران خود را راضی نگه دارد. لاارول 6 در جولای 2019 معرفی شد و توسعه دهندگان این فریم ورک، امکانات جدید آن را به برنامه نویسان معرفی کردند. در این مطلب سعی داریم نگاهی به تغییرات لاراول 6 بیندازیم، پس با ما همراه باشید.

لاراول چیست؟

لاراول نسخه 6

زبان PHP یکی از زبان‌های محبوب برنامه نویسی در طراحی وب است و فریم ورک‌های زیادی دارد. یکی از این فریم ورک ها، لاراول است که از معماری MVC استفاده می‌کند و رایگان و متن باز است. این فریم ورک در سال 2011 و با هدف بهبود کارکرد فریم ورک کدایگنیتر (CodeIgniter) به برنامه نویسان معرفی شد و در طی این سال ها، با کامل کردن ویژگی‌های خود، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. لاراول سرویس‌ها و کتابخانه‌های متعددی دارد و می‌تواند امنیت و سرعت توسعه کدها را بهبود ببخشد. بروزرسانی‌های مداوم این فریم ورک باعث شده کاربران آن با امید بهبود سیستم، از نقص‌های موقت آن چشم پوشی کرده و در بسیاری از پروژه‌ها از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: فریم ورک لاراول چیست و چرا باید از فریم ورک Laravel استفاده کنیم ؟

نسخه‌های لاراول

نسخه‌های مختلف لاراول

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم نسخه اول فریم ورک لاراول در سال 2011 معرفی شد. این نسخه به طور کامل بر معماری MVC مبتنی نبود زیرا علی رغم داشتن مکانیسم‌های Model و View از Controller بی بهره بود. این نقص در نسخه دوم برطرف شد و لاراول به طور رسمی به جمع فریم ورک هایی پیوست که مبتنی بر MVC بودند. همچنین با هدف افزایش توسعه قالب‌ها و کاهش حجم کدنویسی ابزاری برای رندر قالب ها، با عنوان موتور رندر Blade معرفی کرد.

در سومین نسخه لاراول واسط خط فرمانی به نام ارتیسان (Artisan) به این فریم ورک افزوده شد. پشتیبانی داخلی از سیستم مدیریت پایگاه داده و اضافه شدن مستندات قوی از دیگر عواملی بود که باعث شد لاراول 3 جذابیتی بیش از قبل برای توسعه دهندگان داشته باشد. لاراول 4 گام بلندی در بهبود نسخه‌های این فریم ورک بود. این نسخه با پشتیبانی از سیستم Composer باعث شد کاربران بتوانند از پکیج‌ها و کتابخانه‌های زیادی استفاده کنند. همچنین امکاناتی مانند ارسال ایمیل به روش‌های مختلف و پشتیبانی از حذف شدن با تأخیر رکوردهای بانک اطلاعاتی (Soft Deletion) از دیگر امکانات نسخه 4 لاراول بود.

در سال 2015 پس از دو سال از ارائه چهارمین نسخه از این فریم ورک، نسخه 5 لاراول منتشر شد. این نسخه از لاراول از ویژگی‌های بسیار متعددی پشتیبانی می‌کرد. پشتیبانی از سیستم برنامه‌ ریزی اجرای وظایف با استفاده از پکیج Scheduler، بهینه سازی Assets، ساده شدن عملیات احراز هویت، همچنین ارائه ساختار درختی برای توسعه اپلیکیشن‌ها بخشی از قابلیت‌های اضافه شده در لاراول 5 بود. این نسخه از Laravel به صورت مداوم مورد بروزرسانی قرار گرفت و در هر یک از این بروزرسانی‌ها امکانات و ویژگی‌های زیادی به این فریم ورک اضافه شد.

تغییرات لاراول 6

لاراول در نسخه 6 تلاش کرده است تا نقص‌های نسخه 5.8 را برطرف کند و ویژگی‌های مورد انتظار طرفدارانش را فراهم سازد از جمله:

  • حذف توابع کمکی Array-String : لاراول با حذف این توابع، آن‌ها را در قالب Composer Package‌ها ارائه داده است.
  • توسعه Carbon 2 : در این نسخه استفاده از کربن 2 (Carbon 2) امکان پذیر شده است.

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که همزمان با معرفی لاراول 6 رخ داد، معرفی پلتفرم قدرتمند Laravel Vapor است که قابلیت‌های زیادی برای برنامه نویسان به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لاراول در یک نگاه

معرفی Laravel Vapor همزمان با تغییرات لاراول 6 

معرفی laravel vapor

در حال حاضر توسعه دهندگان از Forge برای تحویل و ارائه اولیه اپلیکیشن هایی که با PHP توسعه داده شده است در بسترهایی مانند AWS، Linode و غیره استفاده می‌کنند. Forge برای پروژه‌های کوچک یا متوسط مناسب است و در لود پایین سیستم عملکرد خوبی دارد. اما همچنان محدودیت هایی مانند انطباق نسخه‌های مختلف PHP با تغییرات سیستم عامل‌ها وجود دارد که نیازمند برطرف شدن است. یکی از سرویس‌های جدید لاراول، پلتفرم قوی و مستقل از سرور Laravel Vapor است که با عرضه امکانات زیر سعی دارد بسیاری از نگرانی‌های توسعه دهندگان PHP را برطرف کند:

  • بهبود مقیاس پذیری: این پلتفرم قادر است بیش از نیم میلیون درخواست را با سرعت میانگین 12 میلی ثانیه پاسخ دهد.
  • آسان کردن هماهنگی ها: در این پلتفرم می‌توان با تعریف یک مدل برنامه ریزی، چندین تیم ایجاد کرد تا هماهنگی بین بخش‌های مختلف پروژه آسان شود. همچنین امکان کنترل همه جانبه و بررسی عملکرد همه اعضای تیم وجود دارد.
  • شاخص‌های محیطی : Vapor با ارائه شاخص‌های محیطی تعریف شده خود، دیدی جامع از محیط اپلیکیشن به شما می‌دهد. شاخص هایی مانند تعداد درخواست‌های ارسال شده به برنامه در 24 ساعت گذشته، تعداد دفعات فراخوانی واسط خط فرمان (CLI) و غیره.
  • دسترسی به Log: از طریق Vapor UI هر زمان که بخواهید به آخرین لاگ‌های خود دسترسی دارید. لاگ‌ها فایل هایی هستند که همه اطلاعات مربوط به رویدادهای سیستم و برنامه‌ها در آن‌ها ذخیره شده است.
  • تعامل با دیتابیس ها: Vapor در ایجاد، مدیریت، تغییر سایز و بازیابی دیتابیس‌های قدیمی و یا مستقل از سرور نیز کاربردی است.
  • بهبود Cache: افزایش کَش و بهبود سرعت از دیگر قابلیت‌های پلتفرم Vapor است.

لاراول فریم ورکی قوی برای پیاده سازی اپلیکیشن‌های بزرگ است و از آن در پروژه‌های زیادی استفاده می‌شود.

برای دانلود لاراول 6 می‌توانید به گیت هاب لاراول مراجعه کنید. در این آدرس مستندات لازم برای کار با این فریم ورک ذکر شده است. برای آموزش نصب لاراول 6 نیز بهتر است به سایت لاراول مراجعه کنید و نیازمندی‌های لازم برای نصب لاراول 6 را بخوانید. یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های سیستمی این است که نسخه PHP Server شما باید بالای 7.2 باشد.

بیشتر بخوانید: یادگیری لاراول : پیش نیازهای یادگیری فریم ورک لاراول

جمع‌بندی:

در نسخه 6 لاراول تلاش شده است نقص‌های نسخه قبلی این فریم ورک برطرف شده و به رفع نیازهای برنامه نویسان لاراول توجه بیشتری شود. برنامه نویسان زیادی معتقد هستند که لاراول یکی از قدرتمند‌ترین فریم ورک‌های PHP است و میزان محبوبیت آن طی سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. این فریم ورک پاسخگوی بسیاری از نیازمندی‌های برنامه نویسان است. اگر در مرحله آشنایی با لاراول هستید برای یادگیری آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید و اگر در زمینه کار با لاراول تجربه ای دارید، بسیار ارزشمند است اگر آن را با خوانندگان این مطلب درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید: لاراول 7 منتشر شد: آشنایی با امکانات و تغییرات و ویژگی‌های لاراول ۷
اگر به یادگیری بیشتر لاراول علاقه داری می‌تونی در دوره آموزشی لاراول کاربردی (بسته پروژه محور) شرکت کنی، این دوره شامل ۱۲ پروژه کاربردی و پر استفاده در دنیای واقعی است، که تمامی پروژه‌ها به صورت کامل برنامه‌ نویسی خواهند شد، تا دانشجو بتواند با روند ایجاد و تکمیل پروژه به صورت کامل آشنا شود.
۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محمد ۰۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷

سلام خیلی عالی دوره متخصص لاراول کی بر گذار میشه؟

نازنین گودرزی ۰۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۰۱

سلام. از تابستان سال 1400.

raminparashideh ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۵

دیدگاه من سکوت تا لحظه ی فتح قله!

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۲

عالیه. به قله رسیدین سکوتو بشکنین

  • لاراول چیست؟
  • نسخه‌های لاراول
  • تغییرات لاراول 6
  • معرفی Laravel Vapor همزمان با تغییرات لاراول 6 
اشتراک گذاری مقاله در :