کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۵ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
آموزش کادر Layer Style فتوشاپ | یادگیری لایر استایل با ویدئو
آموزش کادر Layer Style فتوشاپ | یادگیری لایر استایل با ویدئو

آموزش کادر Layer Style فتوشاپ : دنیای اطراف ما از خیابان و جاده گرفته تا اینترنت و برنامه‌های مختلفی که بر روی گوشی‌های هوشمندمان داریم، پر از طرح‌های گرافیکی و خلاقانه است که توجه ما را جلب می‌کنند. اما تا به حال برایتان پیش آمده که از طرحی خوشتان بیاید و دوست داشته باشید آن را بسازید؟ برنامه فتوشاپ ابزار جادویی و محبوب گرافیست هاست که این قدرت را به شما می‌دهد که ایده‌های خود را به طرح‌های گرافیکی تبدیل کنید. اگر آشنایی اولیه با فتوشاپ دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید، زیرا در این مطلب قصد داریم شما را با لایر استایل در فتوشاپ آشنا کنیم که در طراحی بسیار کاربردی است. اگر روی کامپیوتر خود فتوشاپ نصب ندارید می‌توانید از فتوشاپ آنلاین استفاده کنید.

لایه (Layer) در فتوشاپ چیست؟

کاربرد لایه در Layer style در فتوشاپ

لایه‌ها در فتوشاپ برای ایجاد تصویر جدید و یا تغییر دادن یک عکس آماده، استفاده می‌شوند. به همین دلیل بعد از باز کردن یک فایل جدید (Document) در فتوشاپ، یک لایه جدید نیز باز می‌کنیم تا طراحی شروع شود. فرقی نمی‌کند که یک تصویر آماده را وارد فتوشاپ می‌کنید و یا قصد دارید یک تصویر جدید بسازید، در هر دو صورت گرافیست‌‌ها پیشنهاد می‌کنند هر بخش از تصویر را در لایه ای جداگانه قرار دهید تا برای تغییر هر المان، دردسر کمتری داشته باشید.

بدین ترتیب می‌توانید هر لایه را نگه داشته و یا حذف کنید تا در انتهای کار، با ترکیب لایه‌های موردنظر تصویر جدید به دست آید. به این نکته توجه کنید که در استفاده از گزینه‌ها در layer style، تغییرات روی تمام لایه ایجاد می‌شود و اگر فقط قصد تغییر دادن بخشی از طراحی را دارید، بهتر است آن را به یک لایه جداگانه ببرید.

Layer Style در فتوشاپ چیست؟

آموزش کار با لایه‌های فتوشاپیکی از مهم‌ترین امکاناتی که فتوشاپ برای کار با لایه‌ها و ایجاد تغییر در آن‌ها به ما می‌دهد، کادر Layer Style است که سبک‌ها (Style) و جلوه هایی (Effect) برای بهتر کردن طراحی لایه‌ها دارد. تقریبا هر طراح حرفه ای می‌داند که به کمک layer style، می‌توان کارهایی مانند ایجاد جلوه‌های نوری، سایه انداختن، کادر بندی در فتوشاپ و غیره را بر روی هر عنصر از طراحی (متن یا تصویر) انجام داد. گزینه layer style در فتوشاپ در قسمت پایینی کادر لایه‌ها قرار دارد و دکمه میانبر این ابزار، دکمه fx در فتوشاپ است. این گزینه دست طراحان را در تغییرات تصاویر باز گذاشته و به کار سرعت می‌بخشد و ما نیز در این مطلب، به آموزش کادر Layer Style فتوشاپ به صورت ویدئویی می‌پردازیم.

آموزش layer style در فتوشاپ

آموزش کادر layer style در فتوشاپ

کادر Layer Style گزینه ها، امکانات و ابزارهای زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه شروع به آموزش آن کنید، به صورت خیلی خلاصه با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید. امکانات layer style به صورت زیر می‌باشند:

  • Inner and Outer Shadow در فتوشاپ : این گزینه‌ها بسیار شبیه به Drop Shadow هستند با این تفاوت که برای ایجاد سایه درونی و سایه بیرونی عناصر طراحی به کار می‌روند.
  • Inner and Outer Glow : اگر بخواهید در طراحی نشان دهید که نور از بیرون به یک جسم تابیده و اشعه‌های آن از لبه‌های جسم بیرون زده، از Outer Glow باید استفاده کنید. برخلاف Outer Glow، در Inner glow نور از درون به جسم می‌تابد.
  • Bevel and Emboss : این بخش یکی ازمهم‌ترین گزینه‌های کادر layer style در فتوشاپ است که برای تعیین میزان برجسته بودن و تغییر شیب اجسام استفاده می‌شود. در واقع با کمک این جلوه می‌توانید به تصاویر حجم بدهید تا فرورفته و یا برجسته نشان داده شوند. این گزینه در طراحی پوستر بسیار پرکاربرد است.
  • Satin :  این گزینه با اضافه کردن یک سایه داخلی به جسم، آن را مخملی و لطیف‌تر نشان می‌دهد.
  • Color Overlay در کادر Layer style : پوشش رنگی یا Color Overlay به این معنی است که می‌توان بر روی یک رنگ، لایه ای از رنگ دیگری ایجاد کرد. از این تکنیک در طراحی و سبک دادن به عکس‌های تبلیغاتی بسیار استفاده می‌شود.
  • Gradient Overlay در فتوشاپ : این جلوه نیز مانند مورد قبل است با این تفاوت که یک لایه رنگی گرادیانت، روی تصویر ایجاد می‌کند. در گرادیانت می‌توان طیف‌های مختلفی از رنگ‌ها ایجاد کرد.
  • Stroke : ایجاد حاشیه در فتوشاپ بسیار کاربردی است. از این بخش برای ایجاد حاشیه دور اجسام استفاده می‌شود و کاربرد اصلی آن، برای ایجاد حاشیه دور متن در فتوشاپ است.
  • Blending Mode : حالت ادغام یا بلندینگ مود در فتوشاپ، مُدهای مختلفی دارد و لایه ای است که با ترکیب رنگ‌ها و جلوه‌های مختلف، می‌تواند بر روی تصاویر قرار گیرد و برای تغییرات جزئی یا پوشش کامل تصویر زیرین به کار رود.

آموزش ابزار گرادینت در فتوشاپ : کار با Gradient در layer style

آموزش کادر layer style در فتوشاپ

فتوشاپ پالت رنگی بسیار گسترده ای دارد که اگر نحوه ترکیب رنگ‌ها را بدانید، می‌توانید هزاران رنگ مختلف به دست آورید. گرادیانت (Gradient) نوعی سبک رنگی در فتوشاپ است که با استفاده از آن می‌توان طیف رنگی مختلفی به دست آورد. گرادیانت در اصل به معنای شیب یا سطح شیب‌دار است و در اینجا همان‌طور که می‌بینید، به معنی تغییرات ملایم بین دو رنگ و ایجاد سطح‌های مختلفی از آن‌ها است به گونه ای که مرز تغییر آن‌ها مشخص نباشد. از این نوع رنگ‌آمیزی در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن و وب‌سایت‌ها نیز بسیار استفاده شده و جزو سبک‌های بسیار محبوب محسوب می‌شود.

حال که با مفهوم گرادیانت در فتوشاپ آشنا شدیم به سراغ آموزش gradient در کادر layer style می‌رویم تا یاد بگیریم چگونه در زمانی کوتاه، برای رنگ آمیزی یک عنصر، از Gradient استفاده کنیم:

ایجاد سایه در فتوشاپ : کار با Drop Shadow در layer style

سایه انداختن (Drop Shadow) امکانی ست که برای ایجاد سایه در فتوشاپ استفاده می‌شود. به کمک این ابزار می‌توانید جلوه یک تصویر یا یک متن را بیشتر کرده و آن را سه بُعدی نشان دهید. drop shadow در طراحی آیکون‌های رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل بسیار پرکاربرد است. در ویدئو زیر، یاد می‌گیریم که چگونه برای یک متن، از امکان drop shadow استفاده کنیم:

استفاده از پترن در فتوشاپ : کار با Pattern Overlay در layer style

یکی از امکاناتی که فتوشاپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، استفاده از الگوها برای جلوه دادن به عناصر طراحی (تصویر، متن و غیره) است. الگوی پوشش (pattern overlay) راهی ست تا بتوانید در زمانی کوتاه، سبک دلخواه خود را به تصویر بدهید. فتوشاپ علاوه بر پترن‌های پیش فرض، امکان دانلود پترن‌های جدید از اینترنت و همچنین ساخت الگو جدید را نیز به شما می‌دهد. این پترن‌ها در طراحی تصاویر پس زمینه کاربرد زیادی دارند. در این ویدئو، از طریق layer style کار با الگو در فتوشاپ را یاد می‌گیریم:

جمع بندی

همین‌طور که می‌بینید آموزش کادر layer style در فتوشاپ بسیار کاربردی است و در این مطلب ضمن معرفی گزینه‌های آن، به آموزش ویدئویی امکانات Gradient، Drop Shadow و Pattern Overlay پرداختیم تا بتوانید در زمانی کوتاه، از آن‌ها در طراحی استفاده کنید. آموزش فتوشاپ علاوه بر اینکه نیازهای گرافیکی روزانه شما را برطرف می‌کند، می‌تواند به یک منبع درآمد نیز تبدیل شود. اگر خلاق و کنجکاو هستید می‌توانید به یک گرافیست خوش ذوق تبدیل شوید و اگر برای آموزش فتوشاپ کمک می‌خواهید، سون لرن با ارائه ویدئوهای آموزشی در این مسیر شما را همراهی می‌کند.

۱۵ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
نازی ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۵۵

سلام ببخشید فتوشاپ افکت typewriter رو داره؟

نازنین کریمی مقدم ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶

سلام. اگر اشتباه نکنم باید خودتون دستی بسازید. میتونید به مقاله <a href="https://design.tutsplus.com/tutorials/how-to-create-a-typewriter-font-text-effect-and-the-best-typewriter-fonts--cms-34508" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">ساخت افکت typewriter</a> مراجعه کنید.

Flor.javan ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۲

سلام خسته نباشید چطور میتونم در دوره جامع فتوشاپ‌ثبت نام کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹

سلام. شما میتونید سوالتون رو از بخش پشتیبانی سایت یا تلگرام (از منوی بالای صفحه و تماس با ما) بپرسید.

مصطفی ایری ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۳۵

سلام و عرش ادب خدمت شما ممنون که به سوال بنده جواب دادید. خیر ، من دو تا دایره دارم که هر کدومشون جدا هست و در لایه جداگانه، همانطورکه مشکلم را مطرح کردم زاویه نور می‌خواستم تغییر بدم هردو تغییر می‌کردند اگر هم می‌خواهید عکسش رو ببینید ایمیلتون رو لطف بفرمایید تا من عکس و یا فیلم کوتاهی از آن بفرستم تا مشکل را حل کنیم.

نازنین کریمی مقدم ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶

درود. خواهش میکنم. شما نور ساخته شده رو با یکی از این لایه‌ها مرج کنید، بعد احتمالا باید فقط به لایه مرج شده اعمال بشه. بعد یه منبع نور دوم برای لایه دیگر ایجاد کنید و با اون لایه مرج کنید. اگر حل نشد میتونید فایلها رو به پشتیبانی تلگرام ارسال کنید تا بتونم بررسی کنم. چون بنابر سیاستهای مجموعه، امکان تماس مستقیم رو نداریم.

مصطفی ایری ۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۱۵

سلام من الان در صفحه فتوشاپ دوتا شکل دارم و می‌خواهم زاویه نور یک شکلم 145 دره باشه و اون یکی 35 درجه و وقتی که درجه رو عوض می‌کنم هردو انها درجشان عوض می‌شود. لطفا راهنمایی کنید. خیلی ممنون.

نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۰

سلام. این دو شکل شما در یک لایه هستند؟ اگر بله، هرکدوم را در یک لایه جدا بگذارید و بعد امتحان کنید. اگر خیر که بفرمایید تا با هم مشکل رو حل کنیم.

shakiba ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲

روی rectangle tool یا شرتکات u کلیک کن در نوار ابزار بالای فتوشاپ دو تا گزینه fill و stroke هست که قابلیت روشن و خاموش شدن دارن fill مربوط به داخل کادر و stroke برای حاشیه ست. روی هر کدومش که کلیک کنی یه کادر کوچیک باز میشه که توی خط اولش یه مستطیل سفیده که روش خط قرمز داره اون مربوط به خاموش کردن هست کناریش مستطیل سیاهه که مربوط به روشن کردنشه اون مربع کوچیکای پایین که رنگی هستن برای اینه که رنگتو مستقیم انتخاب کنی با کادر کوچیک سمت راست stroke هم میتونی ضخامت حاشیه رو تغییر بدی

any ۰۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۶

سلام چطور میتونم یک کادر تو خالی بسازم و فقط دورش رنگ داشته باشه یا چجوری میتونم داخلش رو بی رنگ کنم

shakiba ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰

روی rectangle tool یا شرتکات u کلیک کن در نوار ابزار بالای فتوشاپ دو تا گزینه fill و stroke هست که قابلیت روشن و خاموش شدن دارن fill مربوط به داخل کادر و stroke برای حاشیه ست. روی هر کدومش که کلیک کنی یه کادر کوچیک باز میشه که توی خط اولش یه مستطیل سفیده که روش خط قرمز داره اون مربوط به خاموش کردن هست کناریش مستطیل سیاهه که مربوط به روشن کردنشه اون مربع کوچیکای پایین که رنگی هستن برای اینه که رنگتو مستقیم انتخاب کنی با کادر کوچیک سمت راست stroke هم میتونی ضخامت حاشیه رو تغییر بدی

سامان ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۱۵

دمتون واقعا گرم.عالی بود.هیچ وبلاگی مثل شما توضیح کامل نداشت.

hamed_z2001 ۰۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۲۸

ممنون رضا جون.قسمت‌های سه ، چهار و ... مثال پثال .... اینا کی منتشز میشه؟؟؟

restless ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۲۷

ممنون عالی بود منتظر قسمت‌های بعدی هستیم :wink:

رضا ساطع بیدگلی ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۷

قسمت بعد هم تا دو ، سه روز دیگه منتشر میشه

  • لایه (Layer) در فتوشاپ چیست؟
  • Layer Style در فتوشاپ چیست؟
  • آموزش layer style در فتوشاپ
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :