:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۰ دیدگاه نظر زهرا فرحمند
سایت‌های بزرگی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند!
سایت‌های بزرگی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند!

قصد داریم در این مقاله به 7 مورد از سایت هایی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند اشاره کنیم. شکی نیست که امروزه، تقریبا همه وب سایت‌های دنیا از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. اما ما در اینجا به طور خاص به کتابخانه‌ها و فریمورک‌های جاوا اسکریپت می‌پردازیم. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به خاطر ویژگی‌های قدرتمندش به محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی 2018 بدل شد. این ویژگی‌ها را می‌توانیم درکارایی، سادگی در کد و ماژولار بودن خلاصه کنیم. در ادامه مقاله چند نمونه از شرکت هایی که از قدرت جاوا اسکریپت استفاده کرده اند را معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: JavaScript چیست؟ همه چیز درباره جاوا اسکریپت و کاربردهای آن

سایت گوگل

گوگل

شغل و تخصص شما هرچه که باشد به احتمال زیاد، روزانه چندین بار نام شرکت گوگل را می‌شنوید. این شرکت که حضور در آن به یکی از رویاهای برنامه نویسان سراسر دنیا بدل شده، یکی از بزرگترین استفاده کنندگان از جاوا اسکریپت است. ناگفته نماند که ساخت موتور V8 برای کامپایل جاوا اسکریپت وکتابخانه مشهور Angular.js توسط گوگل انجام شده است.

سایت فیسبوک

فیسبوک

شرکت فیسبوک توسعه دهنده یکی از مهمترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت به نام React.js است. در بخش خوراک خبری شبکه اجتماعی فیسبوک از فریمورک Vue.js استفاده شده است. همینطور برای ساخت اپلیکیشن موبایلی فیسبوک و اینستاگرام، از فریمورک کراس پلتفرم React Native استفاده شده است. بعدها شرکت فیسبوک برای استفاده بهتر از React یک معماری جدید به نام Flux ایجاد کرد.

سایت لینکدین

لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی مختص متخصصین و تجار است. به احتمال زیاد نام این شبکه اجتماعی را شنیده اید. لینکدین برای ساخت اپلیکیشن موبایلی خود از فریمورک React Native استفاده کرده است. این شبکه اجتماعی برای ساخت بخش سمت سرور خود از فریمورک Node.js استفاده کرده است. باید بدانید که اپلیکیشن لینکدین پس از مهاجرت به فریمورک Node.js بعد از Ruby on Rails در حدود 20 برابر سریع‌تر شده است!

سایت Paypal

پی پال

شرکت پی پال از بزرگترین شرکت‌های بین المللی واسط پرداخت جهان است. این شرکت یکی از اولین استفاده کنندگان بزرگ فریمورک Node.js بوده است. پی پال با استفاده از فریمورک Node.js تیم برنامه نویسی خود را یکپارچه کرد. همینطور خطوط کد خود را 33% و تعداد فایل‌ها را به میزان 40% نسبت به سیستم قبلی که به جاوا نوشته شده بود کاهش داد.

سایت تلگرام

تلگرام

شکی نیست که اگر در ایران زندگی می‌کنید نام تلگرام را شنیده باشید. تلگرام در طول سال‌های اخیر توانسته سهم کاربران میلیونی را به خود اختصاص دهد. تلگرام برای پیاده سازی نسخه وب خود از کتابخانه Angular.js استفاده کرده است.

سایت Uber

فریمورک Node.js

اوبر ابزاری است که در آن افرادی که به راننده احتیاج دارند درخواست راننده می‌کنند. از طرفی رانندگانی که داوطلب ارائه خدمات به مسافرین می‌شوند اعلام آمادگی می‌کنند. اوبر برای پیاده سازی بخشی از سیستم خود از فریمورک Node.js استفاده کرده است.

سایت دیوار

دیوار

وبسایت دیوار از بزرگترین سایت‌های ارسال و نمایش آگهی در ایران است. در سمت کاربر این وبسایت از فریمورک React استفاده شده است. در سمت سرور، این وبسایت از فریمورک Node.js استفاده می‌کند. این کار باعث بازدهی بالا برای ریکوئست‌های زیاد و راحتی ارتباط سمت سرور و کاربر شده است.

بیشتر بخوانید: JavaScript چیست؟ همه چیز درباره جاوا اسکریپت و کاربردهای آن

نتیجه گیری

شکی نیست که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از فاتحان حال حاضر و احتمالا آینده دنیای وب است. برای نوشتن سمت کاربر وب سایت‌ها استفاده از جاوا اسکریپت تقریبا اجتناب ناپذیر است. سوای از جاوا اسکریپتی که به صورت خام در ایجاد کد سمت کاربر سایت‌ها استفاده می‌شود، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های این زبان استفاده می‌کنند. در ین مقاله تلاش کردیم به چند مورد از این شرکت‌ها اشاره کنیم. اگر تا الان به آموزش جاوا اسکریپت علاقه مند شده اید، حتما مقالات بعدی ما را در مورد این زبان برنامه نویسی دنبال کنید. در صورتی که از این مقاله استفاده کرده اید و یا نظری در این مورد دارید از خواندن نظرات شما خوشحال می‌شویم!

۱۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۳ دی ۱۴۰۱، ۰۰:۲۹

سلام ببخشید همین سایت تونم با جاوا لسکریپت طراحی شده درستع؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷

درود خیر بستر اصلی ما وردپرس و php هست.

احسان سرشار ۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۴۸

تشکر از پست که گذاشتی عزیز. در قسمت اینکه گفتی linkedin از react native استفاده کرده. میشه یک مرجع بدی. چونکه من این را برای اولین باره که از پست شما خواندم. تا حالا کدام جای دیگه نشنیده بودم

نازنین کریمی مقدم ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۰۹:۳۲

درود. خانم فرحمند متاسفانه در حال حاضر در تیم ما حضور ندارند، به همین دلیل نمیتونم شما رو به منبعشون ارجاع بدم. توجه کنید که لینکدین برخلاف فیسبوک دقیق اعلام نکرده که از چه فریمورکهایی استفاده میکنه و کل منابعی که ممکنه بهش در نت برخورد کنید، از بحثهای موجود در کوئرا و انجمنهای مرتبط بدست اومدند. برای مثال در این مقاله فریمورک‌های جاوااسکریپت استفاده شده در لینکدین، دوستمون براساس تجربه گفته که ممکنه با dust.js هم نوشته شده باشه! اما چیزی که با قطعیت میتونیم بگیم اینه که حتما با جاوا اسکریپت نوشته شده و خود لیندکین هم اینو اعلام رسمی کرده :)

علی ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷

درود و سلام و خسته نباشید خدمت همه من تازه با سایت و آموزشگاه شما آشنا شدم مطالب شما جالب بود اگه یه خورده تخصصی‌تر هم بشه که عالیه مثلا اگه درباره عمق سایت‌ها و نحوه‌های برنامه نویسی شون و بخصوص سایت هایی که از تکنولوژی‌های خاصی استفاده کردند و ما نمیدونیم بیشتر بگید ممنون میشم ممنون

زهرا فرحمند ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳

سلام علی عزیز. حتما. ممنونم از پیشنهاد و پیگیریتون :)

یک طرفدار ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۸

یه مدتی پست هاتون خیلی بازاریه و تبلیغ دوره هاتونه. اگه میخواهید کانتنت مارکتینگ انجام بدهید. باید بگم خیلی ضعیف عمل میکنید.یعنی چی آخه چه کسایی js رو یوز میکنن .خوب معلومه همه دارن استفاده میکنن. واقعا در زمینه کانتنت سون لرن ضعیف شده بود و الان بدتر هم شده. من طرفدار دکتر آوند هستم و اگر برام مهم نبود این همه نمی‌نوشتم .

لقمان آوند ۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱

سلام و ممنون از شما بابت وقتی که گذاشتید ما برای هر پستی که اخیرا می‌ذاریم مخاطب هاش رو در نظر می‌گیریم. شاید برای شما خیلی مهم نباشه ولی خیلی افراد دیگه هستند که دوست دارند بدونن فریمورک‌های مطرح js رو کیا استفاده می‌کنن؟ طبیعی هست که نقص هایی وجود داره ولی سعی می‌کنیم روز به روز بهتر کنیم کارمون رو. برای بهار ۹۸ هم سون لرن تغیرات اساسی داره که همه رو با استفاده از فیدبک‌های شما دوستان و نقاط ضعفی که داریم بررسی کردیم و به مرور اعمال می‌کنیم. موفق باشید

پری ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳

سلام و خسته نباشین من قبلا بهتون پیام دادم اما جوابی نگرفتم من حدودا یکی دو سال پیش فایل دوره مجازی آموزش طراحی وب رو خریدم 70 تومن و چندتا از فیلم هاشو دان هم کردم الان هم دارم بعد حجمم مدت زیادی تموم شد و اصلا نتونستم دان کنم .حالا که مجددا اومدم پسورد جیمیلم رو یادم رفته و بازیابی نمیشه چیکار باید بکنم؟ با این جیمیل هم عضو بودم : par********@gmail.com

لقمان آوند ۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲

سلام به پشتیبانی پیام بدید پیگیری می‌کنن. اگر شماره تماسی تو سیستم ثبت کردید با اون می‌تونیم اعتبارسنجی کنیم

  • سایت گوگل
  • سایت فیسبوک
  • سایت لینکدین
  • سایت Paypal
  • سایت تلگرام
  • سایت Uber
  • سایت دیوار
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :