کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
جاوا یا پایتون ، کدامیک بهتر است؟ بررسی معایب و مزایا
جاوا یا پایتون ، کدامیک بهتر است؟ بررسی معایب و مزایا

در متن زیر به مقایسه ویژگی‌های زبان‌های برنامه نویسی جاوا و پایتون می‌پردازیم، و اطلاعاتی ارائه می‌دهیم تا به شما برای انتخاب زبان مناسب برا شروع برنامه نویسی کمک کند. و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهیم که جاوا یا پایتون ، کدامیک بهتر است؟

زبان‌های برنامه نویسی از بخش‌های بنیادی علوم کامپیوتر هستند و هر فرد برنامه نویس باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی مسلط باشد،  انتخاب کردن زبان مناسب برای برنامه نویسی بسیاری از اوقات گیج کننده است، اگر بخواهیم محبوبیت را ملاک انتخاب خود قرار دهیم، جاوا و پایتون جزو پرطرفدارترین و رایج‌ترین زبان‌ها می‌باشند، برخلاف جاوا که در گذشته هم جزو زبان‌ها مطرح برنامه نویسی بود زبان پایتون در سال‌های اخیر توانسته با پیشرفت‌های چشمگیر خود به جمع زبان‌های پرطرفدار وارد شود. به نظر می‌رسد که زبان پایتون و جاوا هر دو کامل هستند و می‌توان با آنها هر کاری انجام داد، اما باید بدانیم که تفاوت‌های کلیدی در میان آنها وجود دارد، و این تفاوت‌ها می‌تواند مبنای انتخاب شما قرار گیرد در ادامه این دو زبان را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

پایتون و جاوا

زبان جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا و استاتیک است که شباهت زیادی به زبان C++ دارد و در سال 1995 معرفی شده است، شعار این زبان (یکبار بنویس و هر جا اجرا کن) است، در واقع این زبان به گونه ای طراحی شده تا روی هر پلتفرم و دستگاهی قابل اجرا باشد این قابلیت بر اساس ماشین مجازی جاوا (JVM) انجام می‌پذیرد.

پایتون و جاوا

زبان پایتون

پایتون یک زبان شی گرا ، پویا ، اسکریپتی و سطح بالا است که توسعه آن در کشور هلند در یک موسسه تحقیقاتی انجام شده است، هدف اصلی طراحی این زبان خوانایی و سادگی بالاتر و کوتاهی برنامه‌های نوشته شده است، پروژه پایتون یک برنامه آزاد و متن باز می‌باشد.

فرم نگارش در پایتون و جاوا

پایتون زبان کاملا پویا است یعنی زمانی که شما برنامه نویسی می‌کنید نیاز نیست تا نوع متغیر‌ها را تعیین کنید، نوع متغیر‌ها توسط خود زبان در هنگام اجرای کد تشخیص داده می‌شود، این قابلیت باعث شده تا فرم نگارش پایتون بسیار شبیه به زبان انگلیسی باشد، علاوه بر این در پایتون نیاز به استفاده از براکت‌ها نیست این عوامل باعث شده تا یادگیری این زبان برای افراد مبتدی بسیار راحت‌تر باشد.

در تصویر زیر شما شاهد تعریف یک کلاس به نام Fruit هستید که داخل آن سه تابع وجود دارد، اولین تابع ، تابع سازنده (Constructor) است، تابع سازنده در زمان ساخت یک نمونه از کلاس اجرا می‌شود و در اینجا دو مقدار نام و رنگ را از کاربر می‌گیرد، دو تابع دیگر هم توابعی ساده ای هستند که نتیجه فراخوانی آنها چاپ (print) پیغام هایی می‌باشد.

پایتون و جاوا

برخلاف پایتون جاوا یک زبان استاتیک است، به این معنی که شما باید در هنگام برنامه نویسی نوع متغیر‌ها را خودتان معین کنید، این قانون باعث می‌شود تا افراد مبتدی در ابتدای یادگیری کمی گیج شوند و نیاز است تا به آنها انواع متغیر‌ها آموزش داده شود،  برخی از برنامه نویس‌ها ترجیح می‌دهند تا نوع متغیر‌ها را خودشان تعیین کنند و به این قابلیت جاوا علاقه دارند اما برخی دیگر با این قانون احساس راحتی نمی‌کنند مخصوصا در حالتی که با کدهای بسیار زیادی سروکار دارند.

مثالی که برای زبان پایتون زدیم را در تصویر زیر برای زبان جاوا انجام داده ایم، کلاسی به نام Fruit تعریف کردیم و همانطور که می‌بینید متغیر‌های name و color را در ابتدای کلاس تعریف کردیم (کاری که در پایتون انجام ندادیم) ، مشابه با پایتون تابع سازنده (Constructor) و دو تابع دیگر را هم تعریف کرده ایم.

پایتون و جاوا

تفاوت دسترسی به شغل و حقوق در پایتون و جاوا

به نظر می‌رسد که تفاوت زیادی بین حقوق و تعداد مشاغل برای زبان پایتون و جاوا وجود ندارد، هر دو زبان پایتون و جاوا بسیار مشهورند، تا به حال هیچ مقایسه دقیقی در این زمینه انجام نشده است، با این حال شما اگر توانایی کار با هر کدام از زبان‌های پایتون و جاوا را داشته باشید می‌توانید کار خود را به عنوان توسعه دهنده شروع کنید و مشکلی در زمینه شغل و حقوق نخواهید داشت.

توسعه وب با پایتون و جاوا

هر دو زبان پایتون و جاوا در زمینه توسعه backend مورد استفاده قرار می‌گیرند، backend در واقع بخش سمت سرور در پروژه‌های نرم افزاری وب می‌باشد، نوشتن backend شخصی به گونه ای که از ابتدا نوشته شود و تمام نیازهای طراحی و امنیت را برطرف کند بسیار سخت و طاقت فرساست، به همین دلیل برنامه نویسان پایتون و جاوا برای این حوزه چارچوب هایی از پیش تعریف شده ساخته اند که به آنها فریمورک می‌گویند، در زبان پایتون و جاوا فریم ورک‌های خوبی برای کار در زمینه Backend نوشته شده است، برای نمونه می‌توان به فریمورک‌های Django برای پایتون و Spring برای جاوا اشاره کرد.

یادگیری ماشین (Machine Learning) با پایتون و جاوا

بسیاری از اوقات افرادی از رشته‌های مختلف غیر از علوم کامپیوتر خواهان یادگیری و استفاده از Machine Learning هستند، از آنجایی که کار با پایتون برای افراد مبتدی بسیار ساده‌تر از جاوا است، پایتون همیشه انتخاب اول است، علاوه بر سادگی وجود کتابخانه‌های مخصوص برای Machine Learning در زبان پایتون این زبان را به زبان محبوب در Machine Learning تبدیل کرده است، محبوب‌ترین این کتابخانه‌ها keras, pytorch, tensorflow هستند. در زبان برنامه نویسی جاوا هم کتابخانه هایی برای کار در زمینه Machine Learning وجود دارد اما بیشتر برای استفاده در سازمان‌ها و تشکیلات بزرگ کارایی دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

هر دو زبان پایتون و جاوا زبان‌های قدرتمند و پر استفاده ای هستند، و باید بدانید که از نظر منابع یادگیری پایتون و جاوا مزیتی نسبت به هم ندارند.  برای جمع بندی این متن در تصویر زیر یک مقایسه کلی بین دو زبان پایتون و جاوا انجام داده ایم:

پایتون و جاوا

اگر به تازگی می‌خواهید برنامه نویسی شروع کنید و آسان بودن آن برایتان مهم است بهتر است از زبان پایتون شروع کنید، هم آسان است و هم بسیار شبیه زبان انگلیسی است بسیاری از دانشگاه‌های در سراسر جهان در رشته‌های مختلف آن را آموزش می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند ، اما اگر قصد دارید تا برنامه‌های بزرگ و سازمانی طراحی کنید که در سطح زبان‌های سی پلاس پلاس و سی شارپ هستند، زبان جاوا انتخاب بسیار مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۴

تشکر

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۸

با سلام سوال من در مورد سیستم بلاگ چین هست .اینکه برای استقرار این سیستم بهتره از زبان‌های کامپایلری استفاده بشه یا مفسری و چرا؟

نازنین کریمی مقدم ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۵:۳۰

درود بستگی داره... <a href="https://kingslanduniversity.com/functional-programming-versus-object-oriented-programming-which-is-better-for-blockchain/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این مقاله</a> رو مطالعه کنید.

  • زبان جاوا
  • زبان پایتون
  • فرم نگارش در پایتون و جاوا
  • تفاوت دسترسی به شغل و حقوق در پایتون و جاوا
  • توسعه وب با پایتون و جاوا
  • یادگیری ماشین (Machine Learning) با پایتون و جاوا
  • جمع بندی و نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :