سلام دوستان بنده ی مدت پیرامون این موضوع یکسری سرچ هایی زدم خواستم ی خلاصه از مطالبی که یاد گرفتم رو باهاتون به اشتراک بزارم
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تفکر طراحی (Design Thinking) چیست و به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، تفکر طراحی عبارت است از فرآیند ایجاد ایدههای جدید و نوآورانه برای حل یک مسئلهٔ خاص در تفکر طراحی، به منظور ارائهٔ خدمات یا محصولاتی که با اقبال عمومی مواجه شوند، مدیران کسبوکارهای مختلف تمام تمرکز خود را بر End User به منظور حل یک مسئلهٔ پیچیده میگذارند؛
تفکر طراحی از چه اجزائی تشکیل شده است؟
- بررسی نیازهای بالقوهٔ مشتریان
- تعریف مسئله
در دو مرحله بالایی پایه و اساس تفکر طراحی را تشکیل میدهند. در این مراحل، مطالعات قومشناسی و مردمشناسی (خصوصیات دموگرافیک) صورت گرفته و جامعۀ هدف، خصوصیات و نیازهای آن به طور دقیق مورد شناسایی قرار میگیرد. در حقیقت در پایان این مرحله خواهیم دانست که قرار است برای چه افرادی -و با چه خصوصیاتی- خدمات یا محصولاتی را روانهٔ بازار کنیم.
- ایدهپردازی : هدف اصلی ارائۀ تعداد زیادی ایدۀ مختلف است که بیانگر روشهای احتمالی حل مسئله هستند. در این مرحله میتوان از تکنیکهای رسم طرح (Sketching)، طوفان فکری (Brainstorming) و رسم نقشهٔ ذهنی (Mind Mapping) استفاده نمود.
- پروتوتایپ سازی (مدلسازی)
- تست محصول نهایی
دو مرحله قبلی آخرین و مهمترین مراحل مرتبط با تفکر طراحی، مدلسازی و اجرای آزمایشی ایده است. در این مرحله، ایدههای ارائه شده در مرحلۀ قبل به نحو ملموس و قابلاجرا درآمده و به دفعات مختلف مورد آزمایش و رفع اشکال قرار میگیرند. تکنیک مدلسازی (پروتوتایپینگ) کمک میکند تا ایدۀ اولیه به مرحلۀ پیشرفتهتری وارد شده و عملی بودن یا نبودن آن مشخص شود؛ در واقع، در مدلسازی باید تمام شرایط اجرای ایده مطابق با شرایطی باشد که نمونۀ نهایی در آن اجرا خواهد شد. هدف اصلی این مرحله این است که ایدۀ اولیه پس از هر بار اجرا کاملتر شده و در نهایت به سطحی برسد که بتوان آن را به عنوان راهحل مسئلۀ طرح شده در مراحل قبل در نظر گرفت که در نهایت منجر بدین خواهد شد که یکی از نیازهای اساسی کاربران نهایی مرتفع شده و منجر به خوشحالی ایشان گردد.
تحقیق درباره کاربر یا همان user research چیست؟ تحقیق درباره کاربر یا همان user research یکی از مراحل ux دیزاین است که مرحله بسیار بسیار مهم و به نوعی میتوان گفت یکی از نقاط اصلی دیزاین است شما باید تحقیق کنید باید سوالات و مشکلات را حل کنید با این تحقیقات و باید اطلاعات بدست آمده از تحقیقاتتان را آنالیز کنید تا بتوانید یک سری اطلاعات مفید و خوب برای ادامه کار پیدا کنید , و یا اصلا کاربرانتان را بشناسید .
اجزا یا انواع user research
interview - 1 مصاحبه گرفتن از کاربران برای بهتر شماختن مشکلات و نیاز هایشان
2- Contextual Inquiry یک نوع مصاحبه است که شما با پرسیدن سوالاتی استاندارد و از قبل تهیه شده در محیط کاری کابرانتان در محیط خودشان از آنها میپرسید و مصاحبه میکنید و به اینصورت اطلاعات خیلی واقعیتری بدست میآورید تا اینکه آنها را به لابراتور دعوت کنید و از آنها مصاحبه بگیرید .
3- Card Sorting یکی از متدهای تحقیق است که شما میتوانید با استفاده از کارد هایی که بر روی آنها یک سری اطلاعاتی درمورد وبسایت و یا سرویس شما هست بنویسید و به کاربرانتان بدهید تا این کارد هارا مرتب کنند و در دستههای مرتبط بگذارند و اطلاعاتی که میخواهید را بدست آورید و این متد برای اطلاعات پایه ای خیلی خیلی کاربرد دارد.
4-surveys and questionnaires به صورت معمول عدم ارتباط محاصبه کننده و یوزر هست که حتما هم نباید به این شکل باشد . و این متد برای این است که کاربر با اپ اینتراکت کند و آن اینتراکت ضبط شود و معمولا برای بهتر بودن این روند به صورت ریموت انجام میشود. به نوعی کشف اینتر اکشنهای یوزر است .
5- analytics آنالیز برخی از اطلاعات کمیتی از وبسایت از قیبل ترافیک وبسایت سرعت وبسایت و… و تمامی این اطلاعات را میتوانید از این ابزار فوقالعاده Google analytics بگیرید . ما برای آنالیزهای وب سایت امون میتوانیم از ابزار هایی که یکسری وب سایت دیگه هم به ما میدهند بیایم و استفاده بکنیم یک نمونه وب سایت https://www.hotjar.com که میاد و بیشترین تعداد کلیک در وب سایت مارو مشخص میکنه برامون
6- A/B testing یا (bucket tests یا split-run testing) : با این نامها نیز صدا میشود . نوعی آزمایش هست که شما راههای a و راههای b را تست میکنید و میبینید که کدامیک تاثیر گذارتر است . (دیزاینها و یا وایرفریمهای مختلف میتوانند در نقش a/b باشند و هر کدام را تست کنید و ببینید که کدامیک جواب بهترین به شما میدهند و تا ثیر گذارتر اند).
(به عنوان مثال شما میتوانید بر روی هرچیزی تست کنید : شروع لایسنس رایگان یا شروع لایسنس ۳۰ روزه رایگان یا هرچیزی شما میتوانید بر روی هر کیسی (case) چند آپشن و گزینه دارید این متد را بکار بگیرید و تاثیر گذارترین و بهترین را انتخاب کنید .)
نکته : برای مطالعه بهتر در طراحی UX Case study در Medium البته نه همشون بعضی هاشون خیلی به درد بخور هستش
وایرفریم یک طرح خیلی کلی از چیزی هستش که میخیم بیایم و پیاده سازیش بکنیم
مهترین اصول برای طراحیهای UX
1 - Balance : این اصل به ما میپوید که در یک صفحه محتواهای ما باید مثل تقارن دو طرف اشون باهم در یک رنج و اندازه باشند مثلا اگر در سمت راست محتوا مون میخاهیم یک عکس استفاده کنیم و در سمت چپ اون یک محتوای متنی اندازه اونها و قرار گیری شون اصطلاحا با هم بالانس داشته باشند در لندینگ پیجها بالانس بهتر میبینیم
2 - Rhythm : باید طوری استفاده بکنیم تا چشم ما چیز هایی که شبیه به هم هستند رو بیاد و در یک گروه قرار بده مثل گالری عکس هایی که در پروژه زده شد و گروه رو در یگ چیز در نظر میگیرد برای دسته بندی کردن هم خیلی میتونیم بیایم و استفاده کنیم از این موضوع
3 - contrast : درست کردن یک تضاد رنگی برای بهتر دیده شدن محتوامون
4 - Hierarchy : سلسله مراتب بصری برای معرفی کردن یک محصول
5- white Space : رعایت کردن فاصلهها در طراحی هامون
* فرانت دو تا بخش داره View و Login