۷ دیدگاه نظر محمد انوری
چرا برنامه نویسی بهترین شغل دنیاست؟
چرا برنامه نویسی بهترین شغل دنیاست؟

در زندگی روزمره ما لحظه‌های زیادی وجود دارد که متوجه اهمیت برنامه نویسی و جایگاهی که برنامه نویسان در زندگی ما دارند می‌شویم. اگر به کارهایی که در روز انجام می‌دهید نگاه کنید، متوجه می‌شوید برنامه نویسان چقدر کارها را برای ما آسان کرده اند. برای مثال بسیاری از افراد اول صبح، قبل از اینکه چشم خود را باز کنند سراغ گوشی موبایل خود می‌روند. برای ارتباط با دوستان یا همکاران خود از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند. وقتی می‌خواهند با لپ تاپ یا کامپیوتر خود فیلم ببینند، صدا ضبط کنند یا کارهای اداری انجام دهند از نرم افزارهای مربوطه کمک می‌گیرند. تمام این کارها با برنامه نویسی انجام می‌شود و تازه این‌ها بخش بسیار کوچکی از دنیای بی کران برنامه نویسی هستند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که چرا برنامه نویسی بهترین شغل دنیاست.

بیشتر بخوانید: به چه کسی برنامه نویس می‌گویند؟ [برنامه نویس کیست؟]

چرا برنامه نویسی بهترین شغل در دنیاست؟

قبل از هر چیز نباید فراموش کنیم که تمام شغل‌های دنیا باارزش هستند و هر انسانی در هر موقعیت شغلی قابل احترام است. ما قرار نیست با تخریب مشاغل دیگر و زیر سوال بردن آنها، کار برنامه نویسان را بزرگ جلوه دهیم. فقط نکات جالبی که یک برنامه نویس در زندگی شغلی خود تجربه می‌کند را مرور خواهیم کرد. در اوایل مطلب اشاره کردم که هر کجا را نگاه کنیم برنامه نویسی خودش را نشان می‌دهد. در لیست زیر چند شغل دنیا که به لطف برنامه نویسی متحول شده اند را مرور خواهیم کرد:

  • اگر متخصص گرافیک هستید معمولا سراغ نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلستریور و غیره می‌روید
  • اگر تدوینگر هستید احتمالا عاشق نرم افزارهایی مثل Adobe After Effects یا Adobe Primer هستید
  • اگر حسابدار هستید یک دنیا نرم افزار مالی وجود دارند که شما را از شر دفترهای کاغذی خلاص کرده و محیط زیست را از آلودگی نجات می‌دهند
  • اگر پزشک یا جراح هستید احتمالا ربات‌های جراح را بشناسید که ظریف‌ترین کارهای پزشکی مثل بخیه زدن یا برداشتن عضو از بدن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند
  • اگر نویسنده هستید می‌توانید با تایپ 10 انگشتی سرعت نوشتن خود را چند برابر بیشتر کرده و با کمک نرم افزارهایی مثل Adobe InDesign ظاهر کتاب خود را طراحی کنید
  • اگر مدیر عامل یا صاحب کسب و کار هستید می‌توانید با ابزارها و نرم افزارهایی که برای مدیریت طراحی شده اند وضعیت سازمان خود را بهتر از قبل رصد کنید

تمام این کارها چطور انجام می‌شوند؟ به کمک برنامه نویسی! چه چیز در دنیا قشنگ‌تر از این است که به مردم خدمت کرده و کیفیت زندگی آنها را بالاتر ببرید؟ برنامه نویس‌ها هر روز این کار را انجام می‌دهند. می‌گویند جادو وجود ندارد اما ما معتقدیم برنامه نویسان با کدهای خود جادو می‌کنند و ناممکن‌ها را ممکن می‌سازند. اگر شغل شما برنامه نویسی است و همه شما را به عنوان برنامه نویس می‌شناسند، باید بهتان تبریک بگوییم. شما صاحب بهترین شغل دنیا هستید. در ادامه کمی موشکافانه‌تر بررسی می‌کنیم که چرا برنامه نویسی بهترین شغل دنیاست.

[lead id=1 type= link]

برنامه نویسان عاشق هستند!

دوست ندارم یک جمله کلیشه ای تحویلتان بدهم که آدم‌ها باید عاشق کارشان باشند وگرنه نمی‌توانند پیشرفت کنند. در مورد برنامه نویس‌ها این موضوع به طور داخلی (Built-In) تعریف شده و آنها با لذت کارشان را انجام می‌دهند. طبق آماری که در سال 2018 منتشر شد 31 میلیون برنامه نویس بیشتر از 200 میلیون بار در گیت هاب به طور رایگان مشارکت داشتند. اگر این کار عاشقی نیست اسمش را چه می‌گذارید؟ کدام شغل دیگر را سراغ دارید که جامعه آن بدون توجه به پول یا مسائل مالی انقدر فعال باشند؟ برنامه نویسی لذت بخش است و نوشتن کد بسیار هیجان انگیز است. پس یکی از دلایلی که برنامه نویسی را تبدیل به بهترین شغل دنیا می‌کند، شیرین بودن این کار است. مزه این شیرینی آنقدر زیر دندان آدم می‌ماند که برنامه نویسان حاضرند حتی به طور رایگان کد بزنند.

برنامه نویسان درآمد بالایی دارند

هر چند در بخش قبلی گفتیم که برنامه نویسان با عشق کد می‌زنند و اولویت اول آنها پول نیست. اما همه ما قبول داریم که با عشق خالی نمی‌توان شکم خود را سیر کرد و زندگی خرج دارد. برنامه نویسان به خوبی از هزینه‌های زندگی آگاه هستند و سراغ شغلی رفته‌اند که می‌تواند یک زندگی ایده آل برای خودشان بسازند. هیچ کس از پول بدش نمی‌آید و برنامه نویسان هم از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه کسب و کارهای متوسط و بزرگ به برنامه نویسان متخصص پول خوبی می‌دهند و سعی دارند با چنگ و دندان هم که شده برنامه نویسان خوب خود را نگه دارند. همه ما درباره گوگل و محیط کار عجیب و غریب آن داستان‌های زیادی شنیده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها مثل گوگل به برنامه نویسان خود امکانات جالبی پیشنهاد می‌دهند. بعضی از آنها را در لیست زیر مشاهده می‌کنید. خوشبختانه در ایران هم کم کم این فرهنگ در حال جا افتادن است و برنامه نویسان شرایط شغلی مناسبی دارند.

  • صبحانه، ناهار و میان وعده رایگان
  • ساعت کاری منعطف
  • سالن ورزشی، اتاق خواب، اتاق موسیقی به صورت رایگان
  • مسافرت و مهمانی‌های متنوع

برنامه نویسان همه جا هستند

این موجودات جالب را همه جا می‌توانید پیدا کنید. اگر در کتابخانه بودید و دیدید یک نفر پشت لپ تاپ نشسته و هندزفری به گوش انگار که از عالم و آدم جداست دارد تند تند تایپ می‌کند، احتمال دارد که یک برنامه نویس به تورتان خورده باشد. بعضی از برنامه نویسان در شرکت‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کنند. بعضی از آنها اتاق خودشان را به شرکت ترجیح داده و دوست دارند دور از هیاهوی شلوغ شرکت‌ها و مزاحمت وقت و بی وقت آدم‌ها کد خود را بنویسند. وقتی بازار فریلنسری داغ شد و و تب آن به کشور ما هم سرایت کرد، برنامه نویسان این آزادی را به دست آورند تا هر کجا که دوست دارند مشغول به کار شوند. اگر همیشه آرزو داشتید به جای رفتن به یک شرکت خاص و گیر کردن در ترافیک و شلوغی، در محل مورد علاقه خود کار کنید، برنامه نویسی بهترین شغل برای شماست. می‌توانید در مسافرت، تعطیلات یا هر جای دیگر که بودید کارتان را انجام دهید.

برنامه نویسان در هر ساعتی می‌توانند کار کنند

ساعت 6 صبح آلارم گوشی شما زنگ می‌خورد. حتی قبل از اینکه کاملا هوشیار شوید آلارم را قطع کرده و دوباره به خواب ناز خود برمی گردید. ساعت 6:30 دوباره صدای آلارم بلند می‌شود. این بار کمی غرغر می‌کنید و دوباره سراغ خوابتان می‌روید. وقتی ساعت 7 آلارم دوباره صدا می‌کند، یک لحظه با خودتان می‌گویید گوشی را به دیوار بکوبید تا قال قضیه کنده شود. بالاخره به هر زحمتی که است ساعت 8 صبح از نختخواب  خودتان بیرون آمده و مسیر خانه تا شرکت را چرت می‌زنید. خیلی جالب نیست نه؟ اما برنامه نویسان می‌توانند به روش دیگری زندگی کنند. چون هر انسانی در روز یک زمان طلایی برای خودش دارد، برنامه نویس می‌تواند خودش این ساعت را انتخاب کند. برای مثال شب تا ساعت 4 صبح کار کند، یا برعکس زود بخوابد و صبح قبل از بیرون آمدن خورشید کارش را ادامه بدهد. در واقع این ساعت منعطف یکی از دلایلی است که می‌گوییم برنامه نویسی بهترین شغل دنیاست.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان برای برنامه نویسان

برنامه نویسان امنیت شغلی بالایی دارند

بیکاری یکی از بدترین اتفاقاتی است که هر انسان می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. فکر کنید یک دفعه درآمد، روابط شغلی و دوستان کاری خود را از دست بدهید. به همین خاطر است که افراد بیکار بعد از مدتی دچار افسردگی می‌شوند. از زمانی هم که هوش مصنوعی (AI) پیشرفت زیادی کرد مشاغل مختلف احساس خطر کردند. پیش بینی می‌شود در سال 2030 نزدیک به 800 میلیون شغل در دنیا به خاطر اتوماسیون و خودکار سازی فرآیندها نابود شوند. اما اگر برنامه نویس هستید لازم نیست نگران چیزی باشید چون بازار برنامه نویس‌ها قرار نیست کساد شود و هر روز شاهد این هستیم که موقعیت‌های شغلی جدید در این حرفه تعریف می‌شوند.

اگر تو هم به برنامه نویسی و کسب درآمد میلیونی از آن علاقه‌مندی پیشنهاد می‌کنیم در دوره مقدماتی آموزش برنامه نویسی سون لرن شرکت کنی و از مشاوران ما در این دوره نهایت استفاده را ببری

برنامه نویسان نیازی به دانشگاه یا مدرک دانشگاهی ندارند

فرض کنید شما عاشق پزشکی هستید و می‌خواهید یک روز جراح بزرگی شوید تا به مردم خودتان از این راه خدمت کنید. اول از همه چند کتاب پزشکی می‌خرید و در خانه این کتاب‌ها را زیر و رو می‌کنید. بعد از این که مفاهیم پزشکی را یاد گرفتید و چند ویدئو عمل جراحی را مشاهده کردید، آیا به شما اجازه می‌دهند شروع به جراحی کنید؟ مسلما هیچکس اجازه نمی‌دهد این کار را بکنید. لازمه رسیدن به این هدف ورود به دانشگاه و گذراندن دوره‌های مختلف پزشکی است. این بهایی است که باید برای رسیدن به هدف خود بپردازید. اما برنامه نویسی نیازی به دانشگاه ندارد. بسیاری از برنامه نویسان مطرح دنیا یا دانشگاه نرفته اند یا تحصیلات خود را نصفه و نیمه رها کرده اند. در واقع تنها چیزی که یک برنامه نویس لازم دارد، این است که بتواند به خوبی با کامپیوترها حرف بزند. در پایین دستور پخت یک برنامه نویس خوشمزه و موادی که برای این کار لازم داریم را مشاهده می‌کنید:

  • 1 عدد لپ تاپ
  • اینترنت: به میزان لازم
  • قهوه: 100 گرم
  • عشق و علاقه: بینهایت قاشق چای خوری

نتیجه گیری

برنامه نویسی قبل از اینکه شغل به حساب بیاید، یک نوع روش زندگی جذاب است. برنامه نویسان انسان هایی فروتن و خویشتن دار هستند، چون با تمام کارهای بزرگی که هر روز انجام می‌دهند معمولا در سایه قرار دارند و شاید آنطور که باید و شاید دیده نمی‌شوند. اما برای برنامه نویس واقعی این موضوع اهمیت زیادی ندارد. آنها به دنبال حل مسائل و بهتر کردن زندگی انسان‌ها هستند و دلیلی نمی‌بینند که وقتشان را با این مسائل کوچک هدر بدهند. اجازه بدهید به عنوان آخرین جمله این را بگوییم که با وجود تمام حرف هایی که زدیم، همه شغل‌های دنیا یک طرف و برنامه نویسی هم یک طرف. خوشحالم که با سون لرن همراه هستید و امیدوارم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
امیرحسین ندیمی ۰۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳

سلام این مقاله یکی از بهترین مقاله هایی بود که دیده بودم. مممننونم از مقاله بسیار خوبی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده اید. با تشکر امیرحسین ندیمی.

فائقه نامور ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۴۱

سلام وقت بخیر ممنون از توجه شما دوست عزیز

شیرین ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳

عالی بود

hadisss ۰۷ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۲۶

OMG.that's what I really want

محمد انوری ۰۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۹

hi ... I'm glad you liked it good luck ...

نازمحمد گری ۰۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۴۶

با سلام خدمت شما /. عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود همین/. همچنان به دنبال مطالب جدید هستم/.

محمد انوری ۰۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳

سلام خدمت شما ... ممنونم لطف دارید ... به داشتن کاربران وفاداری مثل شما افتخار می‌کنیم ... موفق باشید ...

  • چرا برنامه نویسی بهترین شغل در دنیاست؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :