سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
برنامه نویسی بدون لپتاپ ! اگر لپ‌تاپ نداریم چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟
برنامه نویسی بدون لپتاپ ! اگر لپ‌تاپ نداریم چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای دانشجویان و علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی پیش می‌آید، این است که آیا می‌توانم بدون داشتن لپ‌تاپ یا کامپیوتر برنامه‌نویسی را شروع کنم؟ پاسخ این سوال روشن است؛ هیچ کاری غیر‌ممکن نیست. اگرچه برنامه‌نویسی بدون داشتن سیستمی که کدهای خود را روی آن اجرا کنید، کمی سخت‌تر است اما به هر حال افراد مبتدی می‌توانند با استفاده از این روش به دنیای برنامه‌نویسی قدم بگذارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. قبل از هرچیز پیشنهاد می‌دهیم به مقاله " برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ " مراجعه کنید.

پیش‌نیازهای شروع یادگیری برنامه نویسی

برنامه‌نویسی یک تخصص است که از جمله اصلی‌ترین پیش‌نیازهای آن می‌توان به آشنایی متوسط با زبان انگلیسی اشاره کرد. دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی همواره در حال تغییر است و شما باید برای اطلاع از آخرین پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌ها، مقالات و اسناد این زبان‌ها که اکثرا به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند را مطالعه کنید. همچنین ممکن است هنگام کدنویسی به خطاهایی برخورد کنید که می‌توانید آن‌ها را از طریق سایت Stack Overflow با دیگر برنامه‌نویسان در سراسر جهان به اشتراک گذاشته و مشکلات خود را حل کنید. آشنایی با ریاضیات و الگوریتم‌های حل مسئله نیز صرف نظر از نوع بستر مورد نظر شما برای برنامه‌نویسی، از جمله پیش‌نیازهای این علم هستند.

الگوریتم، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متوالی برای حل مسئله است که روند کدنویسی را برای برنامه‌نویس تا حد زیادی ساده می‌کند. اهمیت الگوریتم‌نویسی هنگام برخورد با مسائل و برنامه‌های پیچیده بیش‌تر آشکار می‌شود. شما می‌توانید الگوریتم‌ها را به زبان خودتان هم بنویسید. برنامه‌نویسان حرفه‌ای معمولا برای ساده‌سازی الگوریتم‌ها از شبه کد (ترکیبی از علائم قراردادی و کلمات انگلیسی) استفاده می‌کنند. البته اگر در ابتدای راه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از فلوچارت (یک روش گرافیکی اجرای ترتیبی دستورالعمل‌ها برای نمایش الگوریتم) یا نمودارهای UML (یک زبان مدل‌سازی استاندارد در مهندسی نرم‌افزار، برای مدل‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری در مقیاس کوچک) استفاده کنید. تصویر زیر یک نمونه فلوچارت را نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌دهیم به مقاله پیش نیاز‌های یادگیری برنامه نویسی سری بزنید.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی

پیش از شروع برنامه‌نویسی چند دقیقه یا حتی چند روز را به فکر کردن درباره این پرسش اختصاص دهید: "چرا می‌خواهید یک زبان برنامه‌نویسی یاد بگیرید؟". با خودتان صادق باشید. برای برنامه‌نویس شدن باید به حل مسائل پیچیده و جست‌وجو برای پیداکردن پاسخ پرسش‌هایتان نیاز علاقه‌مند باشید. اگر تنها هدف شما از آموزش برنامه‌نویسی، کسب درآمد باشد و از این کار لذت نبرید، در این حرفه موفق نخواهید شد. همچنین پاسخ این سوال می‌تواند تعیین کند که کدام زبان‌های برنامه‌نویسی برای شما مناسب  هستند. برای مثال اگر علاقه‌مند به حوزه طراحی ‌وب‌سایت باشید، می‌توانید از یادگیری زبان‌های Html و Css شروع کنید. اگر هدفتان نوشتن برنامه‌های تحت دسکتاپ و تحت موبایل باشد نیز می‌توانید با یادگیری زبان‌های Pythone، C++، Java و... شروع کنید. مطالعه مقاله "چرا چیزی به اسم بهترین زبان برنامه نویسی دنیا وجود ندارد؟" می‌تواند به شما در انتخاب زبان برنامه‌نویسی کمک کند.

روش‌های برنامه‌نویسی بدون داشتن لپ‌تاپ

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما روش‌های زیادی برای شروع برنامه‌نویسی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

مطالعه کتاب‌های برنامه‌نویسی

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری عمیق مفاهیم اصلی برنامه‌نویسی، مطالعه‌ی کتاب است. در دانشگاه‌های مطرح جهان نیز برای شروع برنامه‌نویسی از کتاب استفاده می‌شود. وب‌سایت GitHub کتاب‌های الکترونیکی زیادی برای یادگیری زبان‌ها و فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی را به صورت رایگان برای دانلود در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

مطالعه مقاله "10 کتاب برنامه نویسی که حتما باید آن‌ها را بخوانید" نیز در این زمینه به شما کمک می‌کند.

البته کتاب‌خواندن به تنهایی کافی نیست زیرا این روش تنها جنبه تئوری برنامه‌نویسی را به شما آموزش می‌دهد و در نهایت باید دست به کار شده و کدهای خودتان را بنویسید؛ زیرا هر دو عامل (خواندن + تمرین و به کارگیری دانسته‌ها) فرآیند یادگیری را کامل می‌کنند.

مشاهده فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی

فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی درک بسیار عمیق‌تری از کدنویسی و مفاهیم این علم به شما می‌دهند. در این روش با استفاده‌ی عملی از کامپایلر‌ها، خطاها و رفع آن‌ها آشنا می‌شوید. گاهی اوقات، تماشای شخصی که به شما نشان می‌دهد چگونه کدنویسی کنید، راه حلی بهتر، ساده‌تر و سریع‌تر است. امروزه می‌توانید با کمی جست‌وجو در اینترنت فیلم‌های آموزشی انواع زبان‌های برنامه‌نویسی را به سادگی و بعضا به صورت رایگان پیدا کنید.

نوشتن کدها روی کاغذ

برنامه‌نویسی روی کاغذ روشی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. البته این روش فقط برای شروع برنامه‌نویسی مناسب است و در ادامه باید کدهای خود را در یک کامپایلر نوشته،خروجی بگیرید و با خطاهای رایج آشنا شوید.

استفاده از کامپیوترهای کافی‌نت

کافی‌نت‌ها مکان‌هایی عمومی برای استفاد از کامپیوتر و اینترنت هستند که در ازای ارائه‌ی این خدمات از شما مبلغی دریافت می‌کنند. شما می‌توانید با کسب اجازه از مدیر کافی‌نت کامپایلر مورد نظرتان را روی یکی از کامپیوترهای کافی‌نت نصب کنید یا از او بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را بدون اجازه قبلی انجام ندهید.

استفاده از کامپایلرها و مفسرهای آنلاین

سایت‌های زیادی وجود دارند که به شما امکان اجرای کد و مشاهده آنلاین نتیجه را می‌دهند. شما می‌توانید این سایت‌ها را با استفاده از گوشی تلفن همراه یا تبلت خود استفاده کنید.

وب‌سایت Codepen

Codepen یک محیط توسعه اجتماعی است که به شما امکان اجرای کد و مشاهده نتیجه در مرورگر را می‌دهد. وب‌سایت کدپن بر روی زبان‌های تحت وب از جمله Html، Css، Javascript و سینتکس‌های پردازشی که این کدها را تولید می‌کنند، تمرکز دارد. با استفاده از کدپن شما می‌توانید کدهایتان را ذخیره کرده و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

وب‌سایت W3schools

W3schools یک مرجع آنلاین برای آموزش زبان‌های C++ ،C# ،Php ،Asp ،Python ،Javascript ،Xml ،Mysql ،Html ،Css و فریم‌ورک‌های از جمله Bootstrap ،Jquery ،Ajax ،Json و React است. در این وب‌سایت که مرجع اصلی بسیاری از آموزش‌های برنامه‌نویسی است، هزاران مثال به صورت‌ کد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده، کدهای خودتان را به آن اضافه کنید و خروجی بگیرید.

وب‌سایت Tutorialspoint

Tutorialspoint علاوه بر ارائه ویدئوهای آموزش برنامه‌نویسی، امکان اجرای کدها به زبان C را نیز در اختیار کاربران قرار داده است. برای ورود به کامپایلر آنلاین زبان C کلیک کنید.

وب‌سایت cpp.sh

cpp.sh یک وب‌سایت ساده و کاربردی برای اجرای کدهای ++C است. در صورتی که در کدهای شما خطایی وجود داشته باشد، پیغام خطای کامپایلر به شما در رفع آن کمک می‌کند.

وب‌سایت Jdoodle

Jdoodle یک وب‌سایت حرفه‌ای برای کامپایل زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف از جمله Java ،VB ،Rust ،Go ،C++ ،Dart ،Swift ،Php و... است.

استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش برنامه‌نویسی

شما می‌توانید این‌گونه اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر مثل Google Play و App Store دانلود کرده و بر روی تبلت یا گوشی تلفن همراه خود نصب کنید و در هر زمان و مکانی که هستید، برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. این اپلیکیشن‌ها اصول و مفاهیم برنامه‌نویسی را از پایه به شما آموزش داده و می‌توانید کدهای خود را در آن‌ها نوشته و خروجی را مشاهده کنید.

اپلیکیشن SoloLearn

SoloLearn یک روش آسان و سریع برای افرادیست که می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان مفاهیم برنامه‌نویسی را یاد بگیرند. سولو لرن بعد از مطالعه هر درس، از شما سوالاتی در رابطه با درس‌های قبلی می‌پرسد و در صورتی که شما آن‌ها را یاد گرفته باشید، به مرحله بعد خواهید رفت. در این اپلیکیشن مثال‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده و کدهای خودتان را اجرا کنید. محیط کاربری این اپلیکیشن به صورت زیر است و شما انتخاب‌های زیادی برای یادگیری در اختیار دارید. کافی است یک حساب کاربری ایجاد کرده و پس از اتخاب زبان مورد نظر، یادگیری را شروع کنید.

اپلیکیشن Khan Academy

هزاران ویدئوی آموزشی رایگان با موضوعات مختلف از جمله برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر در وب‌سایت و اپلیکیشن Khan Academy موجود است.

اپلیکیشن Mimo

اپلیکیشن آموزش برنامه‌نویسی Mimo به شما در توسعه مهارت‌های برنامه‌نویسی کمک کرده و تا ایجاد یک اپلیکیشن، بازی یا وبسایت در کنار شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

به لطف پیشرفت‌ تکنولوژی و تنوع ابزار و روش‌های آموزشی می‌توانید برنامه‌نویسی را با حداقل امکانات و حتی بدون داشتن کامپیوتر یا لپ‌تاپ شروع کنید. برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و سپس از ابزارها و روش‌های موجود برای یادگیری زبان مورد نظرتان استفاده کنید. ناگفته نماند که روش‌های گفته شده تنها برای آشنایی و شروع کافی هستند و شما برای نوشتن برنامه‌های پیچیده به یک کامپیوتر نیاز خواهید داشت. شما چه روش‌های دیگری را برای شروع برنامه‌نویسی بدون لپ‌تاپ پیشنهاد می‌کنید؟ پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۰ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۲۷

ممنونم. من واقعا نگران این بودم گه حالا که لپ تاپ ندارم چطور شروع کنم ولی حالا حالم بهتره

آرمان دهقانزاده ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳

ممنون از راهنمایی شما مطالب بسیار عالی و پرکاربرد بودند. من خودم خیلی وقت بود که تو فکر این بودم بدون داشتن لپ تاپ یا کامپیوتر چگونه برنامه نویسی را شروع کنم. ممنون و خسته نباشید.

نازنین گودرزی ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

برای شروع می‌تونید بدون استفاده از لپ تاپ، برنامه نویسی رو یاد بگیرید. ممنون از همراهی شما.

علی مهری ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۲۳

عالی

  • پیش‌نیازهای شروع یادگیری برنامه نویسی
  • انتخاب زبان برنامه‌نویسی
  • روش‌های برنامه‌نویسی بدون داشتن لپ‌تاپ
اشتراک گذاری مقاله در :