:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
دو زبانه کردن اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید
دو زبانه کردن اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید
 گاها می‌بینیم که در سیستم عامل‌های گوشی‌های اندرویدی، اگر اطلاعات تنها به زبان فارسی ذخیره شوند، بهم ریخته به نظر می‌رسند. راه حل این مشکل استفاده از اپلیکیشن دو زبانه در اندروید می‌باشد. اگر شما بخواهید یک اپلیکیشن دو زبانه یا یک اپلیکیشن با چندین زبان داشته باشید، این مقاله را مطالعه کنید.  با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف می توانید به راحتی اطلاعات اپلیکیشن گوشی خود را به دو زبان یا شاید چندین زبان هم تغییر دهید . برای تهیه اپلیکیشنی که بتواند این امکانات را برای شما فراهم کند، باید در ابتدا آموزش دو زبانه کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی را فرا بگیرید. این آموزش‌ها مربوط به اضافه کردن یک زبان یا چند زبان به قسمت تغییرات زبان در  برنامه نویسی سیستم‌های اندرویدی مرتبط است.

چرا به  اپلیکیشن دو زبانه در سیستم‌های اندرویدی نیاز داریم؟

امروزه بسیاری از سیستم‌های استفاده شده بر روی گوشی‌های همراه از نوع سیستم عامل‌های اندرویدی می‌باشند. پس این سیستم‌ها تقریبا دارای بیشترین کاربر‌ها در جامعه هستند . گاهاً دیده شده هنگامی که اطلاعات توسط این کاربر‌ها بر روی گوشی همراه آن‌ها ذخیره می‌شود، در صورتی که زبان استفاده شده در گوشی همراه به صورت فارسی باشد، اطلاعات اپلیکیشن‌ها به صورت بهم ریخته نمایش پیدا می‌کند. پس چیزی که در این میان اهمیت دارد، دو زبانه کردن برنامه‌های اندرویدی و داشتن یک اپلیکیشن دو زبانه خواهد بود که با استفاده از امکانات آن‌ها بتوانید زبان اپلیکیشن اندرویدی را تغییر دهید. حتی گاها این برنامه‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های سیستم‌های اندرویدی را چند زبانه کنند. برای استفاده از اپلیکیشن دو زبانه کننده در سیستم‌های اندرویدی، نیاز دارید که از نرم افزارهای خاصی استفاده کرده و آن‌ها را آموزش ببینید.

پیش نیازهای تبدیل اپلیکیشن به اپلیکیشن دو زبانه

اولین پیش نیاز برای تبدیل یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دو زبانه، تشریح مفاهیم مهم و کاربردی در ارتباط با برنامه نویسی سیستم‌های اندرویدی می‌باشد. این موضوع می‌تواند مهم‌ترین مرحله در درک مفاهیم اولیه استفاده از اپلیکیشن‌های دو زبانه کننده باشد. در مرحله بعدی استفاده از سایز استاندارد برای طراحی آیکون هایی است که در برنامه نویسی‌های سیستم‌های اندرویدی از آنها استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه در ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی

نکته مهمی که در روند ایجاد یک اپلیکیشن دو زبانه باید فرا بگیرید این است که پوشه‌های اپلیکیشن‌ها هر کدام به دلیل وجود دستگاه‌های مختلف دارای سایز‌های مختلفی می‌باشند و هر آیکون هم متناسب با سایز خود باید در یک پوشه جداگانه قرار بگیرد.

مراحل اولیه ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی

برای این کار نیاز دارید که از یک فولدر به نام فولدر value استفاده نمایید. در این فولدر فایلی به نام strings قرار گرفته است. در حالتی که سیستم به صورت اصولی و صحیح کار کند، برای هیچ یک از برنامه‌ها نباید متن‌های نمایش داده به صورت ثابت در layout designer قرار بگیرند .این نوشته‌ها باید به صورت یک تگ استریک در فولدر value  با فایلی به نام strings.xml قرار بگیرد. این متن را  می‌توانید از طریق سرچ کردن در نام فایل‌ها پیدا کنید. این فایل را می‌توانید هم در متن برنامه نویسی و هم در داخل سند‌های دیگر قابل جستجو، پیدا کنید.

مراحل نهایی ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی

در مرحله بعدی از ایجاد اپلیکیشن دو زبانه، باید زبان گوشی را به صورت پیش فرض بر روی انگلیسی قرار دهید. زیرا سیستم‌های اندرویدی زبان انگلیسی را راحت‌تر از زبان فارسی شناسایی می‌کنند. سپس باید فایل strings.xml را کپی کرده و به پوشه value-fa انتقال داده شود و در نهایت تمام کلماتی که انگلیسی هستند را به فارسی تغییر دهید . می‌توانید به این روش هر زبانی را که دوست دارید،  برای تغییر زبان اپلیکیشن‌ها اضافه نمایید. برای این کار دیگر نیازی به کد نویسی هایی که در سیستم جاوا انجام می‌شود ندارید و می‌توانید این کار را به صورت خودکار و بدون نیاز به برنامه نویسی انجام دهید .

گوشی اندروید باید چه امکاناتی داشته باشد تا بتوانیم یک اپلیکیشن دو زبانه تولید کنیم؟

اولین چیزی که باید در یک سیستم اندرویدی وجود داشته باشد تا اپلیکیشن دو زبانه قابل ایجاد کردن بر روی آن باشد، روت بودن گوشی اندروید می‌باشد.  تنها دستگاه‌های اندرویدی که روت هستند قابلیت استفاده از برنامه‌های چند زبانه کردن اپلیکیشن‌ها را دارا هستند . در مرحله دوم چیزی که اهمیت دارد نصب بودن فریم ورک بر روی گوشی می‌باشد. به منظور فعال کردن برنامه‌های دوزبانه کننده اپلیکیشن اندرویدی بر روی گوشی خود باید فریم ورک‌های مخصوص به آن را نصب نمایید. برای نصب این فریم ورک‌ها باید آموزش‌های اختصاصی در این زمینه داده شود و این یکی از مراحل ایجاد اپلیکیشن دو زبانه محسوب می‌شود . در آخر هم باید بخشی را در گوشی موبایل خود که می‌تواند اپلیکیشن‌های غیره را شناسایی کند را فعال نمایید. این بخش در اکثر گوشی‌های اندرویدی با نام unknown source در تنظیمات قرار دارد. شما باید برای شناسایی نرم افزارهای دو زبانه کننده اپلیکیشن ها، این قسمت را فعال نمایید. این آیکون در بخش developer option قرار گرفته است  که با لمس این گزینه می‌توانید آن را  روشن نمایید.

نرم افزاری که به وسیله آن می‌توانید یک اپلیکیشن دو زبانه ایجاد کنید

یکی از جدید‌ترین نسخه‌های برنامه که برای این کار به بازار آمده است ، برنامه ای با نام استودیو 3.0 می‌باشد. این برنامه به توسعه دهندگان نرم افزارهای اندرویدی این توانایی را می‌دهد که به راحتی بتوانند از قابلیت‌های آن در دو یا چند زبانه کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده کنند. مهم‌ترین نکته ای که در این نرم افزار می‌بینید، استفاده از زبان kotlin می‌باشد که این امکان را به شما می‌دهد که به طور همزمان بتوانید از زبان‌های مختلفی استفاده نمایید. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید کد‌های زبان خود را به راحتی به  kotlin  تغییر دهید . این برنامه یکی از قدرتمند‌ترین برنامه هایی است که تا به حال در زمینه چند زبانه کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به بازار عرضه شده است که دارای امکانات فراوانی نیز در این زمینه می‌باشد.
۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۱۸

سلام متن‌های اپلیکیشن خیلی زیاد هستند اگه میشه راهی رو بگین که بشه فایل xml رو به صورت خودکار ترجمه کرد یا سریع

نازنین کریمی مقدم ۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰

درود برای ترجمه xml میتونید متن رو مستقیم به گوگل ترنسلیت بدید و متن ترجمه شده رو دستی در xml جدیدی جایگزین کنید. هیچ راهکاری بهتر از این نیست که این دو xml رو داشته باشید و با پارامتر بین شون سوویچ کنید. چون متن زیاد هست اگر هردفعه بخواد ترجمه انجام بشه خیلی طول میکشه و حافظه هم پر میشه.

۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۰

اصلا مفید نبود !

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۶

راستش آموزش خوبی نبود و بیشتر گمراه کننده بود

  • چرا به  اپلیکیشن دو زبانه در سیستم‌های اندرویدی نیاز داریم؟
  • پیش نیازهای تبدیل اپلیکیشن به اپلیکیشن دو زبانه
  • نکته قابل توجه در ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی
  • مراحل اولیه ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی
  • مراحل نهایی ایجاد اپلیکیشن دو زبانه در سیستم اندرویدی
  • گوشی اندروید باید چه امکاناتی داشته باشد تا بتوانیم یک اپلیکیشن دو زبانه تولید کنیم؟
  • نرم افزاری که به وسیله آن می‌توانید یک اپلیکیشن دو زبانه ایجاد کنید
اشتراک گذاری مقاله در :