سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
آیا برنامه نویسی سخت است یا آسان؟
آیا برنامه نویسی سخت است یا آسان؟

برنامه نویسی پایه و اساس بسیاری از فعالیت‌های روزانه را تشکیل می‌دهد. از اپلیکیشنی که برای سفارش پیتزا استفاده می‌کنید گرفته تا تشخیص گفتار توسط دستیار هوشمند تلفن همراه که به شما اجازه دیکته کردن یک متن را می‌دهد، بسیاری از سرویس‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید توسط افرادی که برنامه‌های کامپیوتری می‌نویسند ایجاد شده اند. با این حال، از دید کسی که با برنامه نویسی آشنا نیست، این حوزه می‌تواند ترسناک و غیرقابل دسترس به نظر برسد. بسیاری این سوالات را مطرح می‌کنند که برنامه نویسی سخت است یا آسان ؟ کدام زبان برنامه نویسی سخت است؟

همانطور که هر کدنویس یا برنامه نویسی به شما خواهد گفت، یادگیری نحوه برنامه نویسی چندان دشوار نیست، اما در ابتدا می‌تواند دلهره آور به نظر برسد. شما باید مفاهیم جدیدی مانند توابع، حلقه‌ها و متغیرها را یاد بگیرید و سپس با نحوه نوشتار آن زبان‌ برنامه نویسی آشنا شوید که انتخاب کردید. اما واقعا آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است ؟ اگر مدرک دانشگاهی در رشته مرتبط نداشته باشید، می‌توانید وارد آن شوید؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به این موضوع پی ببریم.

 

برنامه نویسی چیست؟

اغلب افرادی که از سخت بودن برنامه نویسی می‌ترسند و حتی به سراغ یادگیری آن نمی‌آیند، نمی‌دانند که برنامه نویسی چیست! این ناآشنایی موجب ایجاد احساس ترس و غریبی با برنامه نویسی شده است، اما جالب است بدانید که حتی کودکان هم می‌توانند برنامه نویسی را شروع کنند و در همین لحظه در مهدکودک‌های کشورهای به روز دنیا برنامه نویسی در حال تدریس است.

برنامه نویسی به معنی تبدیل دستورالعمل‌های کامپیوتر به فرمی است که یک ماشین می‌تواند آن را درک کند. برنامه‌ها به زبان خاصی نوشته می‌شوند تا خواندن و نوشتن را برای انسان آسان کنند. سپس کد کامپایل شده و به یک فایل قابل اجرا تبدیل می‌شود که کامپیوتر می‌تواند آن را اجرا کند. بر همین اساس، زبان‌های برنامه نویسی مختلفی به وجود آمده است که برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از جاوا، پایتون، PHP، سی، جاوا اسکریپت و... .

هرکسی به هنگام شروع یادگیری برنامه نویسی سختی‌های زیاد آن را تحمل کرده است. اما داشتن یک معلم خوب و راه بلد که مسیر یادگیری را برای شما ساده میکند از هر چیزی کار را ساده‌تر و آسان‌تر میکند . دوره الفبای برنامه نویسی برای شماست که به تازگی می‌خواهید با این مسیر پر پیچ و خم آشنا شوید.

حالا واقعا برنامه نویسی سخت است یا آسان ؟

سختی و میزان دشواری‌های یادگیری برنامه نویسی به بزرگی و نوع هدف شما بستگی دارد. اگر به قصد تفریح برنامه نویسی را یاد می‌گیرید، مسلما سختی زیادی را متحمل نخواهید شد و می‌توانید با یادگیری مطالب خوش بگذرانید. در این نوع یادگیری اغلب افراد خیلی در مطالب عمیق نمی‌شوند و در نهایت در اواسط کار آن را رها می‌کنند.

اما ممکن است بخواهید با یادگیری برنامه نویسی به یکی از بهترین‌ها تبدیل شوید؛ در این صورت مسیر یادگیری شما طولانی و پر پیچ و خم اما لذت بخش است. در حقیقت هر چه هدف بزرگتری در برنامه نویسی داشته باشید، میزان سختی یادگیری و رسیدن به آن نیز بیشتر است. مشابه این قانون در سایر زمینه‌ها نیز برقرار است: میزان رنج و زحمتی که کریستیانو رونالدو بازیکن مشهور فوتبال کشیده است در مقایسه با کسی که برای تفریح فوتبال بازی می‌کند بسیار بسیار بیشتر است.

آیا تحصیل در زمینه برنامه نویسی سخت است ؟

اگر بخواهید در حوزه کامپیوتر و برنامه نویسی دارای تحصیلات آکادمیک باشید بهتر است به سراغ رشته مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر بروید. تحصیل در این دو رشته حدود چهار سال طول خواهد کشید. سطح تدریس، یادگیری و سختی راه بسته به نوع دانشگاه و میزان تلاشی که دارید، مشخص می‌شود. پس سعی کنید در دانشگاه‌های تراز اول قبول شوید.

با این حال، اگر به دنبال مدرک نیستید و فقط می‌خواهید یادگیری اصول برنامه نویسی را شروع کنید، یادگیری برنامه نویسی راه کوتاه‌تر و سختی کمتری دارد. می‌توانید از همین الان با شرکت در یک دوره آنلاین شروع به کار کنید. اغلب این دوره‌ها از سه تا شش ماه طول می‌کشند و شما را برای تخصص‌های مختلف آماده می‌کنند. افرادی که تحصیلات رسمی در برنامه نویسی دارند و می‌خواهند مهارت‌های خود را در یک تخصص خاص مانند کدنویسی سخت یا هوش مصنوعی افزایش دهند نیز می‌توانند از بوت کمپ‌های برنامه نویسی استفاده کنند که بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید : پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی دشوار است یا ساده ؟

چرا در شروع یادگیری برنامه نویسی دشوار است ؟

دلیل اصلی سخت بودن یادگیری برنامه نویسی در درجه اول به دلیل پیچیدگی دستورالعمل هایی است که کامپیوترها درک می‌کنند. شما نمی‌توانید به کامپیوترها دستور زبان انگلیسی یا هر زبان انسانی دیگری بدهید. برنامه نویسان کامپیوتر بسته به نوع پروژه ای که روی آن کار می‌کنند، باید زبان‌های مختلف کامپیوتری را یاد بگیرند. برای مثال جاوا محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود.

برخی دیگر از چیزهایی که یادگیری برنامه نویسی را سخت می‌کنند عبارتند از:

  • زبان‌های برنامه نویسی پیچیده‌ی زیادی وجود دارد و هر روز زبان جدیدی ایجاد می‌شود. این قضیه تصمیم گیری در مورد انتخاب زبان برنامه نویسی و یادگیری آن را دشوار می‌کند.
  • برای نوشتن کد، باید عبارات زبان برنامه نویسی که از آن استفاده می‌کنید را درک کنید. اگر سابقه فنی ندارید، با انگلیسی آشنا نیستید و یا در گذشته با هیچ زبان برنامه نویسی مانند C آشنا نیستید، یادگیری برنامه نویسی در شروع می‌تواند دشوار باشد.
  • عدم آشنایی با منابع مفید. منابع آنلاین زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند، اما پیدا کردن منابع مفید بسته به هدف تان یا استفاده از آن‌ها آسان نیست. به همین دلیل، یافتن بهترین منبع برای یادگیری برنامه نویسی، شروع کار را برای مبتدیان دشوار می‌کند.
  • قبل از یادگیری یک زبان برنامه نویسی باید قادر به درک و استفاده از جملات منطقی بوده و بتوانید الگوریتمی فکر کنید. تفکر الگوریتمی یعنی بتوانید راه حل هر مساله را به صورت مرحله به مرحله برای خود تفهیم کنید و بر اساس آن پیش بروید. اگر به این شیوه تفکر عادت ندارید، ممکن است در درک مسائل پیچیده دچار مشکل شوید. برای مطالعه میتوانید به مقاله الگوریتم چیست مراجعه نمایید.

کدام زبان برنامه نویسی سخت است؟

همه زبان‌های برنامه نویسی مانند زبان پایتون یا جاوا اسکریپت، نوشتار ساده و نزدیک به زبان انسان را ندارند. همچنین تسلط بر برخی زبان‌های برنامه نویسی به دلیل پیچیدگی‌های قواعد استفاده دشوار است.  برای مثال اغلب برنامه نویسان تازه کار در انجمن‌های کامپیوتری بیان می‌کنند که یادگیری زبان‌های برنامه نویسی خانواده سی مانند C، C++ و C# سخت است. چرا که این زبانها شی گرا، بسیار پویا و همراه با بخش‌های متحرک پیچیده است. گاهی این بخش‌ها با هم تعامل دارند و گاهی این طور نیست. این وظیفه برنامه نویس است که راهی برای آن بیابد. البته باید توجه داشته باشید که این پیچیدگی مقطعی است و از طرفی هرگز نمی‌توانید که همه چیز را در مورد یک زبان بدانید. پس بهتر است که مفاهیم را به صورت عملی یاد بگیرید و همزمان روی یک پروژه کوچک کار کنید.

اما زبان‌هایی وجود دارند که نه تنها دشوار هستند بلکه برای اکثر توسعه دهندگان نرم افزار تقریبا غیرقابل درک هستند. این زبان‌ها نزدیک به زبان کامپیوتر (0 و 1) هستند و به آنها زبان‌های برنامه نویسی ماشین گفته می‌شود. اسمبلی (Assembly) از معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی ماشین به شمار می‌آید.

ترتیب زبان‌های برنامه نویسی سخت در دنیا

چگونه روند یادگیری برنامه نویسی را آسان کنیم؟

در این بخش در مورد ویژگی‌هایی صحبت می‌کنیم که باعث می‌شوند یادگیری برنامه نویسی سخت نشود. اگر این موارد به شخصیت شما نزدیک است، ممکن است برنامه نویسی بهترین زمینه به عنوان شغل شما باشد، زیرا در حالی که دیگران ممکن است فکر کنند که برنامه نویسی سخت است ، توانایی‌ها و علایق ذاتی که دارید یادگیری برنامه نویسی را به یک روند طبیعی در زندگی شما تبدیل می‌کند.

معنا بخشیدن به هدف

اگر به دردها و سختی‌هایی که در راه یادگیری برنامه نویسی معنا دهید، خواهید دید که یادگیری برنامه نویسی دیگر سخت نیست و با لذت و سرعت بیشتری می‌توانید مطالب را بیاموزید. در نظر گرفتن هدف و پایبند بودن به آن مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود یک مسیر را به طور کامل طی کنید و به بی راهه نروید. پس سعی کنید قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی با خود خلوت کنید و دلایل خود را برای ادامه راه لیست کنید.

علاقه به کامپیوتر

شاید نیازی به گفتن نباشد، اما برنامه نویسان کامپیوتر عموما عاشق کار با کامپیوتر خود هستند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ساعت‌ها وقت خود را صرف بازی و حل معما و پازل می‌کنید و یا به دیگران کمک می‌کنید تا در زندگی خود از فناوری به خوبی استفاده کنند، برنامه نویسی به عنوان شغلی که تمرکزش روی کامپیوتر است، احتمالا برای شما مناسب خواهد بود. داشتن درک کلی از چگونگی عملکرد سخت افزار در نهایت به یادگیری برنامه نویسی و کار با نرم افزار ایجاد شده منجر خواهد شد. بنابراین داشتن دانش عمومی مرتبط با کامپیوتر یک نقطه شروع عالی برای یادگیری برنامه نویسی است.

صبر

کد نویسی و حل مساله یک ویژگی مشترک دارند: هر دو به صبر و حوصله زیادی نیاز دارند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به راحتی گیج و ناراحت می‌شوید، شغل برنامه نویسی کامپیوتر ممکن است برای شما ایده آل نباشد. نرم افزارهای اشکال زدایی و خطا یابی می‌توانند زمان و تلاش زیادی را به خود اختصاص دهند و بن بست‌های زیادی در این راه وجود دارد. صبر و نظم مهارت‌های ارزشمندی هستند که هر برنامه نویس باید داشته باشد. برنامه نویسی بدون درد نیست. شما باید یاد بگیرید که خلاق، پایدار و انعطاف پذیر باشید.

علاقه به حل مساله

اگر دنیا را مانند پازلی می‌بینید که باید حل شود، از رازها و پیچیدگی‌های موجود در حوزه برنامه نویسی کامپیوتر خوشتان می‌آید. برنامه نویسی، نوشتن کد و ایجاد نرم افزار به منظور آسان‌تر کردن کارها برای شرکت ها، سیستم‌ها و عموم مردم به وجود آمده است. در برنامه نویسی گاهی اوقات باید زیر و بم یک برنامه کامپیوتری را دریابید و سعی کنید به عقب برگردید تا بفهمید چگونه یک مساله را حل کنید. پس اگر روحیه چالش پذیری دارید به سراغ یادگیری برنامه نویسی بیایید.

برنامه نویسی سخت است ؟

عشق به یادگیری

دنیای فناوری همواره در حال تغییر است و هر روز گرایش‌ها و اطلاعات جدیدی در این عرصه تولید می‌شود. نه تنها برنامه نویسان کامپیوتر به طور مداوم در حال یادگیری نحوه کار و نحوه درست کنار هم قرار دادن قطعات هستند، بلکه زبان برنامه نویسی و کد و همچنین تکنولوژی‌ها و ابزارها نیز به طور دائم در حال تکامل هستند. ممکن است تصور کنید که مدرک تحصیلی در این زمینه قطعا شما را برای شغل خود آماده خواهد کرد، اما وقتی مدرک خود را در دست داشته باشید، متوجه می‌شوید که یادگیری متوقف نشده است. آنچه مهم می‌باشد این است که برنامه نویسان کنجکاو بمانند و به ابتکار عمل برای ادامه یادگیری در طول حرفه خود ادامه دهند.

جمع بندی

در این مقاله درمورد این صحبت کردیم که برنامه نویسی سخت است یا آسان . خبر خوب آن است که برنامه نویسی به گونه‌ای است که اگر به آن علاقه داشته باشید جذاب است و همه چیز به درک نحو و استفاده از دانش برای حل مشکلات دنیای واقعی بستگی دارد. پس نباید نگران سخت بودن یادگیری زبان‌های برنامه نویسی باشید. ترفند یادگیری این زبان‌های برنامه نویسی، آهسته کار کردن روی یک پروژه و استفاده از مفاهیمی است که در زمان واقعی یاد می‌گیرید. در غیر این صورت، ممکن است طاقت فرسا شود. به یاد داشته باشید که در برنامه نویسی، تمرین همیشه کلیدی است.

در همین راستا بسیار مهم است که چه مسیری را برای یادگیری برنامه نویسی انتخاب می‌کنید. برای یافتن مسیر مناسب و شروع کار می‌توانید از دوره الفبای آموزش برنامه نویسی استفاده کنید. اگر همچنان درمورد اینکه برنامه نویسی سخت است یا آسان سوال، نظر و یا تجربه‌ای دارید که فکر می‌کنید برای سایرین مفید است، می‌توانید آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • برنامه نویسی چیست؟
  • حالا واقعا برنامه نویسی سخت است یا آسان ؟
  • آیا تحصیل در زمینه برنامه نویسی سخت است ؟
  • چرا در شروع یادگیری برنامه نویسی دشوار است ؟
  • کدام زبان برنامه نویسی سخت است؟
  • چگونه روند یادگیری برنامه نویسی را آسان کنیم؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :