کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۲ دیدگاه نظر مهدی علامه
آموزش نصب کامپوزر (Composer)
آموزش نصب کامپوزر (Composer)

اگر قصد دارید تبدیل به یک برنامه نویس PHP شوید، در این مسیر حتما نام ابزار کامپوزر یا Composer به گوش شما خواهد رسید. معمولا بسیاری از کارهایی که برنامه نویسان در پروژه‌های مختلف انجام میدهند، تکراری هستند. برای جلوگیری از انجام اینگونه کارها در فرآیند برنامه نویسی زبان PHP، ابزاری به نام کامپوزر توسعه داده شد. با استفاده از این ابزار برنامه نویسان می‌‌توانند از کتابخانه‌ها و پکیج‌های نوشته شده توسط دیگر توسعه دهندگان استفاده کنند.

کامپوزر یک ابزار کامند لاین است که به منظور کاهش وابستگی نرم افزارها (Dependency Managment) به کتابخانه‌ها و پکیج‌های خارجی ارائه شده است. با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توان پکیج‌ها و کتابخانه‌های کاربردی را دریافت و مدیریت کنید. به عبارت دیگر کامپوزر، فرآیند دانلود پکیج ها، بروزرسانی آن‌ها و … را ساده و استاندارد کرده است. اگر علاقه مند به آموزش نصب کامپوزر و استفاده از این ابزار کاربردی هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آموزش نصب کامپوزر

آموزش برنامه نویسی

به صورت کلی، دو روش برای نصب و استفاده از کامپوزر وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از روش محلی (Locally) و سراسری (Globally) که با بکارگیری هر کدام از آن‌ها می‌توان از کامپوزر استفاده کرد. زمانی که از روش محلی برای نصب کامپوزر استفاده شود، این ابزار به عنوان بخشی از پروژه در آن تعریف می‌شود. اما اگر از روش سراسری استفاده شود، کامپوزر در تمام سیستم قابل اجرا خواهد بود. باید این نکته را در نظر بگیرید که کامپوزر پکیج‌ها و کتابخانه‌ها را به صورت سراسری در سیستم نصب نمی‌ کند، بلکه هر یک از آن‌ها فقط در پروژه مورد نظر تعریف می‌شود.برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش نصب کامپوزر مراجعه کنید.

آموزش نصب کامپوزر در ویندوز

ساده‌‌ترین روش نصب این ابزار روی سیستم‌ عامل ویندوز، استفاده از فایل نصبی کامپوزر است. این روش کامپوزر را به صورت سراسری در سیستم نصب می‌کند. برای استفاده از این ابزار در پروژه‌های خود، باید از ورژن‌های 5.3.2 و بالاتر PHP استفاده کنید. کامپوزر یک ابزار مولتی پلتفرم است، یعنی به راحتی بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس اجرا می‌شود. برای نصب این ابزار ابتدا باید ابزار آن را باید دانلود کنید. برای دانلود کامپوزر به سایت رسمی این برنامه به نشانی getcomposer.org مراجعه کنید. برای دانلود آخرین نسخه این برنامه مطابق عکس زیر بر روی Download کلیک کنید. آموزش نصب کامپوزر

در صفحه بعد که هدایت می‌شوید، روش‌های مختلفی برای نصب کامپوزر وجود دارد. در این بخش ساده‌ترین روش نصب این ابزار بررسی می‌شود. در این صفحه برای دریافت فایل نصبی کامپوزر بر روی عبارت Composer-Setup.exe کلیک کنید.

آموزش php

پس از دریافت فایل اجرایی کامپوزر، آن را اجرا کنید و مراحل را مانند تصاویر دنبال کنید. در این مرحله از نصب باید نشانی فایل اجرایی php را برای نصب Composer مشخص نمایید. فایل اجرایی PHP معمولا توسط نرم افزارهایی مانند Xampp، Wamp و... نصب می‌شود. البته معمولا فایل نصبی به صورت اتوماتیک آدرس فایل اجرایی PHP را شناسایی می‌کند. اگر نرم‌ افزار نصب نتوانست به صورت خودکار این فایل را شناسایی کند، لازم است تا با زدن دکمه‌ Browse این مرحله را به صورت دستی پیش ببرید. پس از انجام این کار، بر روی گزینه Next کلیک کنید.

آموزش نصب composer

برای نصب این ابزار باید به اینترنت متصل باشید. پس این مرحله، دیگر نیازی به تغییرات و انجام عمل خاصی وجود ندارد و کافی است بر روی گزینه‌های Next و در نهایت Install کلیک کنید. آموزش نصب کامپوزر

تبریک می‌گوییم، کامپوزر شما نصب شده است. اکنون قادر خواهید بود تا با اجرای دستور composer در دایرکتوری مربوط به هر پروژه، از این ابزار استفاده کنید و به پکیج‌ها و کتابخانه‌های بسیار زیادی دسترسی پیدا کنید.

آموزش نصب Composer در سیستم عامل‌های لینوکسی

همانطور که اشاره شد، کامپوزر یک ابزار مولتی پلتفرم است. بنابراین می‌توان این ابزار را روی سیستم‌ عامل‌ هایی مثل مکینتاش و لینوکس نصب کرد. نصب کامپوزر با این روش واقعا آسان است و خیلی راحت توسط خط فرمان می‌ توان آن را نصب و فعال کرد. برای نصب کامپوزر در این سیستم‌ها از دستورهای زیر استفاده کنید:

$ curl -s https://getcomposer.org/installer | php
$ sudo mv composer.phar /usr/local/bin/composer

اولین دستور، فایل composer.phar را در سیستم دانلود می‌ کند. دستور دوم این فایل را به داخل پوشه اجرایی انتقال می‌دهد. در این مرحله کافی است دستور زیر را اجرا کنید تا کامپوزر اجرا شود.

$ composer

زمانی که پکیج‌ها و کتابخانه‌های مختلفی را داریم, نیاز است تا آن‌‌ها را به صورت خودکار در پروژه بارگذاری کنیم. کامپوزر این عمل را همراه با یک فایل بارگذاری خودکار انجام می‌دهد. یعنی این ابزار این توانایی را دارد که تمام فایل‌‌های مربوط به پکیج‌ها و کتابخانه‌ها را به صورت خودکار در پروژه بارگذاری کند. برای استفاده از این امکان است، این کد را در فایل اصلی پروژه اضافه کنید:

require 'vendor/autoload.php';

پکیج‌های PHP چگونه توسط کامپوزر دریافت می‌شوند؟

 نصب پکیج در php

منبع اصلی پکیج‌ها و کتابخانه‌های کامپوزر سایت Packagist است که به عنوان مخزن پیش‌ فرض پروژه‌‌های PHP شناخته می‌شود. در این سایت توسعه دهندگان مختلف، کتابخانه‌ها و پکیج‌های مختلف پروژه ‌های خود را در دسترس سایر برنامه نویسان قرار می‌دهند. بر این اساس با استفاده از ابزار کامپوزر به راحتی می‌توان به کتابخانه‌ها و پکیج‌های بسیار زیادی که با زبان PHP توسعه داده شده اند، دسترسی پیدا کرد.

زمانی که با استفاده از کامپوزر، از یک پکیج در پروژه بارگذاری شود و این پکیج نیازمند پکیج‌های دیگری باشد، کامپوزر بدون نیاز به اقدام خاصی از جانب برنامه نویسی، آن را دانلود می‌کند و در پروژه قرار می‌ دهد. با توجه به این ویژگی، در فرآیند برنامه نویسی نگرانی از بابت وابستگی‌‌های کتابخانه‌‌های استفاده شده در پروژه به وجود نخواهد آمد.  همچنین یکی دیگر از وظایف کامپوزر، مدیریت بارگزاری کلاس‌‌ها است. یعنی تنها در صورتی یک کلاس در پروژه بارگزاری می‌شود که در کدها استفاده شده باشد. این امر تاثیر بسیار زیادی در سرعت بارگزاری پروژه‌ خواهد داشت.

 
۲۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
علی ۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶

با سلام کامپیوتر من در قسمت c قسمت انتخاب آدرس اون آدرس وجود نداره چیکار کنم دستی هم گشتم نبود

نازنین کریمی مقدم ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵

درود اگر امکان انتخاب آدرس رو ندارید، احتمالا نصب به درستی انجام نشده و باید مراحل رو از ابتدا طی کنید.

۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰

سلام وقتتون بخیر من composer رو نصب کردم وقتی هم میزنم که اتولود فعال بشه پیام تایید میده بهم ولی کلاس‌ها شناخته نمیشن و نمیتونم افزونه خودمو داخل ورد پرس نصب کنم آدرس دهی فایل اتو لود هم انجام دادم

نازنین کریمی مقدم ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

درود خطایی که میده دقیقا چیه؟

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۳۵

ممنون عالی بود

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۰۶:۳۷

درود بر شما خیلی آموزش عالی بود فقط جسارتا من بعد از نوشتن composer init در php storm با این ارور مواجه میشم! invalid, it should be lowercase and have a vendor name, a forward slash, and a package name, matching: [a-z0-9_.-]+/[a-z0-9_.-]+

نازنین کریمی مقدم ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۰۵:۵۸

درود <a href="https://stackoverflow.com/questions/55321233/twilio-error-invalid-package-name-when-installing-through-composer" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این تایپک</a> رو بررسی کنید.

۰۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۲۴

سلام ببخشید من وقتی میخوام composer رو نصب کم ارور فایل php.ini رو میده و میگه ستینگ‌های لازم رو پیدا نمیکنه یا فایل وجود نداره ، در صورتی که همه درسته. چه باید کرد ؟

نازنین کریمی مقدم ۰۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴

سلام <a href="https://stackoverflow.com/questions/33894981/unable-to-find-php-ini-file-while-trying-to-install-composer" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این راهکار</a> رو تست کنید ببینید مشکل حل میشه؟

۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۰:۱۸

سلام وقتتون بخیر. متاسفانه بعد از نصب کامپوزر mysql زمپ استارت نمیشه. و ارور میده. MySQL shutdown unexpectedly.This may be due to a blocked port, missing dependencies, improper privileges, a crash, or a shutdown by another method.

نازنین کریمی مقدم ۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۴۲

درود راهکارهای <a href="https://stackoverflow.com/questions/18022809/how-to-solve-error-mysql-shutdown-unexpectedly" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این پست</a> که تایید شدند رو تست بفرمایید ایشالا حل میشه.

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۱:۰۱

عالی بود

موسوی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۴۷

ممنون از شما بابت آموزش خوبتون پس از نصب و فعال سازی و اضافه کردن پکیج ها، کل فولدر پروژه رو به هاست منتقل کنیم دیگه مشکلی نخواهیم داشت؟ ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۱۹

سلام. ممنون که با ما همراه هستید. خیر مشکلی نداره.

Vahid ۰۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷

به جز کامپوزر و GIT BASH چه برنامه ای دیگه ای معرفی میکنید

نازنین کریمی مقدم ۰۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۰۱

درود. بهترینش composer هست. اما پیشنهاد میکنم که مقاله آموزش کامل استفاده از PEAR درPHP رو هم مطالعه کنید.

محمد ۰۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶

ایا Composer را بدون اینترنت هم میشود نصب کرد

حسین ملهم ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶

با درود بیکران آقای علامه عزیز سپاس از مقاله‌های خوبی که در سایت سون‌لرن قرار میدید. سپاس از مدیریت سون‌لرن دکتر آوند برای تولید محتوای موثر که در سایت قرار می‌دهند.. با آروزی پیروزی و موفقیت روزافزون

لقمان آوند ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۱

سلام جناب دکتر ارادت دارم خدمتتون ممنون از اینکه دیدگاه تون رو با ما در میون گذاشتید ?

مهدی علامه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۱۸

سلام جناب دکتر خیلی لطف دارید. خوشحالم که مقالات بنده مورد توجه شما قرار گرفته ان❤

مجید زادگی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۲۳

سلام ممنون بابت مقاله‌های حرفه ای که توی سایت قرار می‌دید تقریبا کار هر روز من هست که به سون لرن سر بزنم و مقاله‌های جدید رو بخونم. می خواستم برای اون دست از دوستانی که از لینوکس و ubuntu استفاده می‌کنند لینکی رو قرار بدم که بتونند کامپوزر رو به راحتی نصب کنند. https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-and-use-composer-on-ubuntu-18-04 متشکرم مثل همیشه موفق و پیروز باشید آقای علامه

hashem ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸

سلام وقتتون بخیر خبری از دوره ajax نیست تو برنامه کاریتون؟

  • آموزش نصب کامپوزر
  • پکیج‌های PHP چگونه توسط کامپوزر دریافت می‌شوند؟
اشتراک گذاری مقاله در :