:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
11 راهکار برای یادگیری سریع برنامه نویسی و عمیق آن
11 راهکار برای یادگیری سریع برنامه نویسی و عمیق آن یکی از سوالات رایج و اساسی در بین دانشجویان یا افرادی که می‌خواهند برنامه نویسی یاد بگیرند این است: "چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟ " چه دانشجو باشید، چه تازه کار و چه فرد باتجربه‌ای که می‌خواهید حوزه برنامه نویسی خود را در برنامه نویسی تغییر دهید، قطعا سعی خواهید کرد نکات و ترفندهایی برای یادگیری سریع  برنامه نویسی پیدا کنید. برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در بازار و یکی از جالب‌ترین مشاغلی است که افراد پیدا می‌کنند. اما یادگیری کد نویسی و تسلط بر آن می‌تواند سال‌ها برای یک مبتدی طول بکشد. بیشتر افراد قبل از اینکه واقعا شروع به کار کنند، تسلیم می‌شوند و بسیاری ادامه یادگیری را دشوار می‌بینند، زیرا یادگیری برنامه نویسی یک سفر یک شبه نیست.

یادگیری عمیق، نه سریع!

چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید دقت کنید که یادگیری سریع با یادگیری موثر بسیار متفاوت است. برنامه نویسی یک تخصص است که باید در آن عمیق شد و این عمیق‌تر شدن نیازمند زمان می‌باشد. پس در ابتدای کار به جای آنکه تمرکز خود را روی یادگیری سریع بگذارید، بهتر است که روش‌های یادگیری عمیق را بیاموزید.

هرچند که این زمان یادگیری عمیق برنامه نویسی بسته به حوزه برنامه نویسی کاملا متغیر است اما به طور کلی صرف نظر از اینکه در چه زمینه‌ای در حال یادگیری هستید، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا از تلاش خود به بهترین شیوه ممکن استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه عمیق‌تر و موثرتر به یک برنامه نویس کامپیوتر تبدیل شوید.

تسلط بر اصول اولیه

آیا تصور می‌کنید که لازم نیست اصول اولیه را مرور کنید؟ دوباره فکر کنید. مانند هر زمینه دیگری، درک درست از مفاهیم ابتدایی کار برای رسیدن به موفقیت بلند مدت بسیار مهم است. اطلاعاتی که در شروع آموزش برنامه نویسی یا در طول بوت کمپ‌های کدنویسی یاد می‌گیرید، به شما این امکان را می‌دهد تا منطق مسائل پیچیده‌تر را سریع‌تر پیاده سازی کنید. اگر برنامه نویسی را به صورت پایه‌ای یاد نگیرید، ممکن است در آینده در حل مشکلات دشوارتر عقب بیفتید. بنابراین، حتی اگر اصول اولیه در ابتدا خسته کننده یا بی‌اهمیت به نظر برسند، باید بدانید که یادگیری آن‌ها چقدر ضروری است.

تمرین کردن به صورت عملی

اگر واقعا می‌خواهید نحوه کدنویسی را یاد بگیرید، باید کاری فراتر از دیدن ویدیوهای آموزشی، خواندن کتاب و یادداشت برداری انجام دهید. باید اطلاعاتی را که یاد می‌گیرید به صورت عملی تمرین کنید. ممکن است تعجب کنید که چگونه چیزی که می‌خوانید یا می‌بینید تا چه حد می‌تواند ساده به نظر برسد اما زمانی که سعی می‌کنید آن را به صورت عملی انجام دهید، ساعت‌ها وقت شما را می‌گیرد. یادگیری همراه با کدنویسی به صورت عملی کمک می‌کند تا قدرت حل مساله شما بهبود یابد و این همان چیزی است که هر برنامه نویسی به آن نیاز دارد. پس سعی کنید که نه یک کدنویس بلکه یک حل کننده مساله و یک برنامه نویس باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد

ایجاد چالش جدید

در سریع‌ترین زمان ممکن پروژه‌های خودتان را بسازید. کارآمدترین راه برای یادگیری کد نویسی، حل مشکلاتی است که خودتان طراحی کردید. این کار به شما جنبه کاملا جدیدی از توسعه نرم افزار را اضافه می‌کند. در دوره‌ها و آموزش‌های برنامه نویسی، شما با مشکلات نسبتا عمومی سر و کار دارید و راه حل‌های افراد دیگر را می‌بینید. اما وقتی پروژه خودتان را شروع می‌کنید، بیش از هر کسی به خود متکی هستید و مجبورید که خارج از چارچوب فکر کنید. این عمل به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شوید. حتی می‌توانید پروژه‌های انجام شده را به عنوان نمونه عملی به رزومه خود اضافه کنید و آنها را به کارفرمایان خود نشان دهید.

چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟

کدنویسی با دست

در پاسخ به چگونه برنامه نویسی را عمیق یاد بگیریم؟ شاید این توصیه کمی قدیمی به نظر برسد، اما اگر واقعا می‌خواهید که در برنامه نویسی کامپیوتر موفق شوید یادگیری کدنویسی با دست یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید یاد بگیرید. این کار شما را به یک برنامه نویس بهتر تبدیل می‌کند، زیرا باید آگاهانه‌تر عمل کنید. تصور کنید که اینترنت قطع شده است و به کتابی دسترسی ندارید. به این ترتیب تمامی منابع آنلاین و غیرآنلاین خود را از دست داده‌اید. آیا در این سناریو می‌توانید کدنویسی کنید؟ کدنویسی با دست منجر به افزایش سطح دقت می‌شود و می‌تواند به شما در پیدا کردن شغل مناسب نیز کمک کند. بسیاری از کارفرمایانی که به دنبال استخدام برنامه نویسان هستند، اغلب از متقاضیان می‌خواهند که یک آزمون کدنویسی که شامل کدنویسی به صورت دستی است، انجام دهند. بنابراین ضروری است که این مهارت را کسب کنید.

انتخاب منابع مفید

این روزها می‌توانید منابع بی شماری از اطلاعات را با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید. برخی تصور می‌کنند که مهم نیست که تصمیم به ثبت نام در یک دوره برنامه نویسی داشته باشید یا صرفا بخواهید‌ آموزش‌های رایگانی مانند یوتیوب را دنبال کنید. اما باید بدانید که انتخاب منبع مناسب می‌تواند سرعت رشد شما را بهبود ببخشد و کیفیت یادگیری را بالا ببرد. پس در جواب به اینکه چگونه برنامه نویسی را عمیق یاد بگیریم؟ باید سعی کنید همزمان با به کارگیری یک منبع جامع، از چند منبع کمکی مثل انجمنهای پرسش و پاسخ هم کمک بگیرید. یکی از مزایای اصلی این روش این است که می‌توانید پاسخ‌های مورد نیاز خود را در قالب‌های مختلف پیدا کنید. بنابراین، اگر یک توضیح برای شما منطقی نبود، همیشه می‌توانید توضیح متفاوتی را در جای دیگر پیدا کنید.

تکرار، تکرار و تکرار!

اغلب وقتی یک نمونه کد را می‌خوانید، به راحتی می‌توانید آن را بفهمید و درک درستی از آنچه در هر مرحله در حال رخ دادن است، دارید. اما اگر واقعا می‌خواهید به یک برنامه نویس تبدیل شوید، باید این کار را یک قدم جلوتر ببرید. باید کد را اجرا کرده و با آن سر و کار داشته باشید تا متوجه شوید که واقعا چگونه کار می‌کند و سپس آن را آنقدر تکرار کنید تا ملکه ذهن تان شود. این روش بسیار موثرتر از خواندن کد است. به یاد داشته باشید که توانایی خواندن کد با درک آن یکسان نیست. برای شروع یک شغل کدنویسی موفق، باید درک عمیقی از آن داشته باشید و بازی کردن با کد نمونه راه خوبی برای این کار است. پس حتما آنچه در آموزش‌ها می‌بینید را تکرار کنید.بنابرین یکی از روش‌های یادگیری عمیق برنامه نویسی همین تکرار است.

آشنایی با دیباگ کردن

اشکال زدایی یا همان دیباگ کردن (debugging) می‌تواند به یکی از خسته کننده‌ترین پروسه‌ها هنگام یادگیری تبدیل شود. در مواقعی پیدا کردن یک باگ یا خطای ساده ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و زمانی که می‌خواهید مشکل را حل کنید، به راحتی گذر زمان را از دست می‌دهید. این موضوع می‌تواند منجر به احساس سردرگمی یا استرس شود، بنابراین باید یاد بگیرید که چه زمانی از خطاهای موجود دور شوید، آنها را کنار بگذارید و استراحت کنید. سعی کنید در این مدت تنفس، ذهن خود را باز نگه داشته و کاری را انجام دهید که برایتان لذت بخش است؛ مانند مطالعه، آشپزی، یا ورزش کردن. بعدا می‌توانید با تمرکز و نیروی بیشتری به سراغ آن خطاها بروید.

چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟

نترسیدن از کمک خواستن

دانستن اینکه دقیقا چه زمانی باید درخواست کمک کنید، مهارتی است که نه تنها در برنامه نویسی بلکه در سایر مراحل زندگی خود نیز به آن نیاز خواهید داشت. واقعیت این است که شما همه چیز را نمی‌دانید، به خصوص زمانی که تازه شروع به کدنویسی کرده‌اید. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز، این است که از کسانی که پاسخ این سوالات را دارند، سوال کنید. چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، صحبت کردن با مربی یا مدرس و گوش دادن به توصیه‌های افراد با تجربه در حوزه برنامه نویسی بسیار مهم است. گاهی دریافت یک توصیه کوچک از این افراد، شما را ساعت‌ها جلو می‌اندازد؛ پس نترسید.

استخدام به عنوان کارآموز

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، برنامه نویسی مهارتی است که همیشه نیاز به تمرین دارد. پس بعد از گذراندن حدود 6 ماه تا یک سال از یادگیری برنامه نویسی، برای جذب موقعیت‌های کاری استخدام یا کارآموزی اقدام کنید. زیرا برنامه نویسی یک حوزه بسیار گسترده است و هرچه بیشتر بیاموزید بیشتر دچار این احساس می‌شوید که چیزی بلد نیستید! به دست آوردن اولین شغل ارزشمندترین تجربه یادگیری است. اگر در یک شرکت نرم افزاری کار کنید، مجبور می‌شوید به سرعت برنامه نویسی و توسعه نرم افزار را یاد بگیرید تا با دیگران هم سطح شوید. پس از منطقه امن خود خارج شوید. چالش جدید تجربه را با خود به همراه داشته و از آنجایی که بلافاصله بعد از یادگیری از اطلاعات استفاده می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مفاهیم را فراموش نکنید.

پیداکردن زمان مفید

هر فردی بسته به نوع شخصیت خود، یک بازه زمانی در شبانه روز بیشترین بهره‌وری را دارد. یک نفر دوست دارد ساعت ۶ صبح بخوابد، در حالی که ممکن است فرد دیگری در آن زمان شروع به کار کرده باشد. با آزمون و خطا می‌توانید این زمان را پیدا کنید. کار کردن در ساعات غیر مفید به فرآیند یادگیری شما به عنوان یک برنامه نویس آسیب می‌رساند. بسیاری از شرکت‌های نرم افزاری به کارمندان خود حق انتخاب ساعات کاری را می‌دهند و این تصادفی نیست. وقتی یک توسعه دهنده پربازده‌ترین ساعات کاری را انتخاب می‌کند، عملکرد به حداکثر می‌رسد.

سالم نگه داشتن بدن

چگونه برنامه نویسی را عمیق یاد بگیریم؟ نیازی به گفتن نیست که برای عملکرد درست مغز و ادامه سریع یادگیری باید سالم بمانید. پس:

  • در بازه‌های مشخصی استراحت کنید.
  • ورزش کنید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • مایعات بنوشید.
  • به اندازه کافی بخوابید.

سالم نگه داشتن بدن، انگیزه، بهره وری و خلاقیت را افزایش می‌دهد. این موضوع یادگیری برنامه نویسی را لذت بخش و کارآمد کرده و در نهایت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شیوه موثر برنامه نویسی را یاد بگیرید.

چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟

جمع بندی

در این مقاله آموختیم سوال چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟ اشتباه است و باید به دنبال یادگیری عمیق برنامه نویسی باشیم. همچنین راهکارهایی را بررسی کردیم که  در یادگیری عمیق برنامه نویسی به ما کمک می‌کنند. یادگیری کد نویسی در ابتدا هیجان انگیز و حتی کمی دلهره آور است و به نظر می‌رسد که همیشه چیز جدیدی برای یادگیری در دنیای برنامه نویسی کامپیوتر وجود دارد. همچنین زمان تبدیل به یک برنامه نویس حرفه‌ای شدن به عوامل زیادی بستگی دارد. اما اگر قصد ورود به بازار کار را دارید، حداقل 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارید و بسته به سختی حوزه این بازه افزایش می‌یابد. این زمان یادگیری می‌تواند کوتاه‌تر شود، به شرط آنکه مسیر آموزش برنامه نویسی مناسبی را انتخاب ‌کنید و نکات این مقاله را به کار بگیرید. اگر همچنان نظری دارید که چگونه برنامه نویسی را سریع یاد بگیریم؟ و یا تجربه‌ی مفیدی در زمینه یادگیری عمیق برنامه نویسی دارید، حتما آن را در بخش نظرات با ما و سایر همراهان سون لرن به اشتراک بگذارید.

۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
علی غلامیان ۱۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳

واقعا استفاده بردم... ممنون

  • یادگیری عمیق، نه سریع!
  • تسلط بر اصول اولیه
  • تمرین کردن به صورت عملی
  • ایجاد چالش جدید
  • کدنویسی با دست
  • انتخاب منابع مفید
  • تکرار، تکرار و تکرار!
  • آشنایی با دیباگ کردن
  • نترسیدن از کمک خواستن
  • استخدام به عنوان کارآموز
  • پیداکردن زمان مفید
  • سالم نگه داشتن بدن
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :