ماژول در پایتون یک فایل حاوی تعدادی توابع، کلاسها و متغیرهای تعریف شده است که به منظور ارگانیزه کردن کد و تفکیک وظایف مختلف استفاده میشود. هر فایل `.py` در پایتون معادل یک ماژول است. ماژولها امکان استفاده مجدد از کد را بهبود میبخشند و کد را به اجزای کوچکتر تقسیم میکنند تا مدیریت و پیچیدگی را کاهش دهند.
**مثال عملی**:
فرض کنید یک فایل به نام `math_operations.py` داریم که در آن عملیاتهای ریاضی مختلفی تعریف شده است:
# فایل math_operations.pydefadd(a, b):
return a + b
defsubtract(a, b):
return a - b
defmultiply(a, b):
return a * b
defdivide(a, b):
return a / b
حالا میتوانیم این ماژول را در یک برنامه دیگر به نام `main.py` وارد کنیم و از عملیاتهای ریاضی آن استفاده کنیم:
فانکشن در پایتون یک بلوک از کد است که یک وظیفه مشخص را انجام میدهد و میتواند با ارسال آرگومانها به آن فراخوانی شود. استفاده از فانکشنها به کاهش تکرار و تجزیهتحلی کد کمک میکند و از مدیریت بهتر کد در پروژههای بزرگتر نیز مفید است.
**مثال عملی**:
فرض کنید میخواهیم یک فانکشن تعریف کنیم که جمع دو عدد را انجام دهد:
defadd(a, b):
result = a + b
return result
x = 5
y = 3
sum_result = add(x, y)
print(sum_result) # output: 8
۳. **بلاک (Block)**:
در متون برنامهنویسی، بلاک به یک گروه از دستورات مرتبط و قرار گرفته درون یک حدود تورفته (مانند یک فانکشن یا یک حلقه) اشاره دارد. هر بلاک به عنوان یک واحد کد در نظر گرفته میشود و به شکل خطوط کدی در یک سطح اجرا میشود.
**مثال عملی**:
در مثال زیر، یک بلاک از کد درون یک حلقه `for` تعریف شده است:
for i inrange(5):
square = i ** 2
print(f"The square of {i} is {square}")
در اینجا، خطوط کد مربوط به حلقه `for` (شامل دو خط) یک بلاک را تشکیل میدهند. هر بار که حلقه اجرا میشود، این بلاک اجرا میشود و محاسبات و پرینتها انجام میشوند.