تابستون داره تموم میشه ها، فرصت‌ها محدودن کلی آفر جذاب در کمپین تابستون🔥👇
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵ ناره دروغکاسیان
تغییر سایز گرید
جامعه طراحی رابط و تجربه کاربری ایجاد شده در ۱۹ دی ۱۴۰۱

با عرض سلام

برای هر طراحی باید اندازه گرید‌ها رو دستی تغییر بدیم؟dufalt نرم افزار استاندارد نیست؟من متوجه نمیشم اگر باید تغییر داده بشه بر اساس bpptstrap باید باشه یا مضرب 8!!!!!و گرید سیستم‌ها از material باید چک کنیم؟

تعداد هر ستون برای artboard‌های مختلف چند تا باید باشه؟مثلا app

textها هم باید گرید بندی شه؟اگر بدون کانتینر باشه!

سلام وقتتون بخیر.

ببینید دلیل اینکه ما از گرید استفاده میکنیم چیه؟

یکی از دلایلش اینه که ما کلیت layout هامون در صفحه چیدمان اصولی داشته باشه و نظم و ارتباط بین محتواهای در صفحه کاملا حس بشه و همچنین رسپانسیو کردن طرح توسط طراح و دولوپر سریع صورت بگیره. خب این موضوع بنظر نمیاد که مارو مجبور کنه که همیشه یه چیز مشخص داشته باشیم و مجبور باشیم از همون استفاده کنیم، چون اینطوری دست و پا گیر میشه.

پس این موارد میتونن سلیقه ای انتخاب بشند و لزوما چیزی رو نمیشه بهترین روش و یا درست‌ترین گفت. در حالت کلی اگر پروژه ای هست که نیازه سریعتر لانچ بشه، پس بهتره از فریم ورک‌های اماده استفاده بشه که رسپانسیوش آماده شده باشه و شما بر اساس قوانین همون فریم ورک دیزاینتون رو بزنید.

ولی اگر یه پروژه ای دارید که نیازه گرید سیستم رو شما طراحی کنید و دولوپر هم بر اساس چیزی که شما طراحی کردین رسپانسیو انجام بده، میتونید خودتون بر اساس نیازتون شخصی سازیش کنید. در غالب موارد:

  • دسکتاپ ۸ ستون و یا ۱۲ ستون (اگر المان ریز داری)
  • تبلت ۶ ستون
  • موبایل ۴ ستون (گوشی کوچکتر ۳ ستون

در واقع دلیل استفاده از عدد ۱۲ هم همینه، چون عددیه که انعطاف پذیره و به عدد‌های کوچکتری مثل ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۶ و ۱۲ تقسیم پذیر‌ه.


اپلیکیشن‌ها نیاز به گرید ندارند و فقط فاصله هایی که میدین نیاز هست به طور مثال ضریب ۸ باشند.


چند مقاله واستون قرار میدم، مطالعه کنید:


9 best grid system for web/mobile UI | by Ivan Tsanko | Prototypr


UI/UX Design: Setting Up Grids. How to setup responsive layout grids… | by Nick Lawrence | UX Planet


The Comprehensive 8pt Grid Guide. Start your UI project right with this… | by Vitsky | The Startup | Medium



هیبا آزاد ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷

بسیار متشکرم از شما.اما این قسمت متوجه نشدم (ر حالت کلی اگر پروژه ای هست که نیازه سریعتر لانچ بشه، پس بهتره از فریم ورک‌های اماده استفاده بشه که رسپانسیوش آماده شده باشه و شما بر اساس قوانین همون فریم ورک دیزاینتون رو بزنید.)

ناره دروغکاسیان ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۵۰

منظور از فریم ورک‌های آماده مواردی مثل همون بوت استرپ و فریم‌ ورک‌های متریال دیزاین و ... هستش که موقع پیاده سازی، دولوپر‌ها از اون‌ها استفاده میکنن که کار با سرعت بیشتری جلو بره ( مثلا رسپانسیو راحت‌تر ) - شما در مواقعی که فرصت کمه، اگر پروژه ای بهتون داده شد و مثلا کارفرما چنین چیزی خواست، سعی کنید براساس قوانین این فریم ورک‌ها طراحی کنید.

هیبا آزاد ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۳۸

تشکر از شما

textها هم باید گرید بندی شه؟اگر بدون کانتینر باشه!نظورم مستطیلی هست بی رنگ که در bg یه text میندازیم

ناره دروغکاسیان ۲۵ دی ۱۴۰۱، ۰۷:۴۱

بله نوعی گرید بندی برای text‌ها هم وجود داره که baseline grids بهش میگند، در انتها لینکش رو قرار میدم تا مطالعه کنید. از این گرید بندی برای طراحی متون کتب هم استفاده میکنند تا consistency بین متون رعایت بشه.

همچنین برای متون رعایت align بودن با سایر عناصر مهمه و سایز text‌ها براساس style هایی که خودتون براساس تایپوگرافی تعیین میکنید. در سمت راست نرم افزارها هم مواردی برای تصمیم گیری برای wrap شدن متون و یا auto with شدن براساس کانتینر و ... وجود داره، که استفاده صحیح از همه اینا در داشتن UI خوب تاثیرگذارند.


https://iconscout.com/blog/grid-system-how-to-build-better-ui-designs-with-layout-grids



https://bootcamp.uxdesign.cc/baseline-grids-how-to-use-c0842d1365be?gi=eb140ac1baa4&source=post_page-----b853da8c49ef----3----------------------------


هیبا آزاد ۲۶ دی ۱۴۰۱، ۰۶:۳۳