:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر مهدی خسروی
PPC چیست : Pay Per Click یا تبلیغات کلیکی چیست و چه معایبی دارد؟
PPC چیست : Pay Per Click یا تبلیغات کلیکی چیست و چه معایبی دارد؟

اگر با دنیای تبلیغات آنلاین مواجه شده باشید،‌ احتمالا واژه‌ی تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟ به گوشتان خورده است و برایتان سوالاتی در این خصوص پیش آمده است. این روش تبلیغات امروزه در دنیا و همینطور ایران مخاطبان زیادی دارد و کسب و کارهای زیادی در حال استفاده از این روش هستند. در این مقاله بصورت کامل میخواهیم بفهمیم که تبلیغات کلیکی یا PPC چیست و چطور میتواند به ما در موفقیت کسب و کارمان کمک کند. پس با من همراه باشید.

روش‌های مختلف تبلیغات در اینترنت

تبلیغات یکی از المان هایی است که هر کسب و کاری برای فروش خود از آن استفاده میکند. کانال‌ها و روش‌های مختلفی برای تبلیغات است که امروزه یکی از بهترین و پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی، دنیای مجازی و اینترنت هست.

با توجه به رشد بسیار سریعی که استفاده از اینترنت در بین مردم ایران و جهان دارد، کسب و کارها میتوانند از این پتانسیل استفاده کنند و با تبلیغات هوشمند و حرفه‌ای، خودشان و کسب و کارشان را رشد دهند.

همانطور که تبلیغات در دنیای آفلاین دسته بندی‌های مختلفی مثل بیلبورد، بروشور، کارت ویزیت و... دارد، تبلیغات در دنیای آنلاین نیز دارای دسته بندی‌ها و روش‌های مختلفی است. یکی از این روش‌ها تبلیغات کلیکی یا PPC است که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم که در نهایت بتوانیم به سوال PPC چیست یک پاسخ مناسب بدهیم.

Pay Per Click چیست؟

تبلیغات PPC مخفف Pay Per Click هست که به معنای پرداخت به ازای کلیک می‌باشد. در این نوع از تبلیغات،‌ شما بودجه ای مشخص را برای تبلیغات خود مشخص میکنید، برای مثال ۲۰۰ هزار تومان. و با هر کلیکی که روی تبلیغات شما در دنیای اینترنت میشود، مقداری از این بودجه کم میشود.

تبلیغات کلیکی یا ppc چیست

به اصطلاح دیگر شما هزینه‌ای را پرداخت میکنید که بازدیدکنندگان را به سایت/سرویس خود هدایت کنید و برای جذب هر بازدیدکننده، مبلغ مشخصی را هزینه میکنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تبلیغات PPC انواع و اقسام گوناگونی دارد که در ادامه میخواهیم درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم.

انواع تبلیغات PPC

تبلیغات PPC خود دارای انواع مختلفی است که در اینجا میخواهیم درباره‌ی انواع آن صحبت کنیم و توضیحاتی کلی درباره‌ی آن‌ها ارائه دهیم.

تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغات در موتورهای جستجو یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین نوع تبلیغات PPC است. در این حالت شما با پرداخت هزینه‌ای به موتورهای جستوجو، مثل گوگل، کاری میکنید که تبلیغات شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.

برای مثال فرض کنید که کار شما دکوراسیون داخلی است و میخواهید کاری کنید که هنگامی که شخصی این عبارت را در گوگل (و یا سایر موتورهای جستجو) وارد کرد، کسب و کار و سایت شما در نتایج اول نشان داده شود. برای انجام اینکار به ۲ روش میتوانید عمل کنید:

۱- روش اول این است که بصورت طبیعی عملیاتی به نام سئو را انجام دهید که مجموعه ای از کارهای مختلف است و باعث میشود در طول زمان، سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.

۲- اما روش دوم استفاده از تبلیغات گوگل است که نوع تبلیغات آن از نوع PPC می‌باشد. به این معنا گوگل لینک شما را در ابتدای نتایج جستجو در عبارتی که میخواهید قرار میدهد و در ازای هر کلیک روی لینک شما، مبلغی را از حساب شما که قبلا پرداخت کرده‌اید، کم میکند.

ppc چیست

در عکس بالا مشاهده میکنید که ۳ لینک اول در کلمه‌ی «تبلیغات گوگل» بصورت تبلیغ نمایش داده شده‌اند و این موضوع با علامت Ad مشخص شده است. اما لینک چهارم بصورت طبیعی و بدون تبلیغات و بوسیله‌ی سئو در نتایج آمده است

بصورت کلی به این روش، تبلیغات در موتورهای جستجو میگویند که از نوع PPC می‌باشد، به این معنا که به ازای هر کلیک روی تبلیغ شما در موتورهای جستجو، مبلغی از بودجه‌ای که پرداخت کرده‌اید کم میشود. اینکه مبلغ هر کلیک چند ریال/دلار باشد، بستگی به المان‌های مختلفی دارد که در هنگام تعریف کمپین‌های تبلیغاتی میتوانید آن‌‌ها را مشخص و تنظیم کنید.

تبلیغات بنری/متنی

نوع دیگری از تبلیغات PPC، تبلیغ بصورت بنری یا متنی می‌باشد. روش کار این نوع از تبلیغات، دقیقا مثل همان مدل پرداخت به ازای کلیک است. اما با این تفاوت که در این نوع از تبلیغات PPC، تبلیغ شما بجای اینکه مثل مورد بالا در موتورهای جستجو نمایش داده شود، بصورت تبلیغ بنری یا متنی در سایت‌ها به نمایش در می‌آید.

حتما شما هم وارد سایت هایی شده‌اید که در منوی کناری آن‌ها تبلیغات متنی و یا بنری را مشاهده کرده‌اید، این نوع از تبلیغات که در سایت‌ها نمایش داده میشوند، میتوانند بصورت PPC اجرا شوند. البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد که در مقاله‌های آینده درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات همسان

در ادامه‌ی پاسخ به سوال PPC چیست میخواهیم درباره‌ی یکی از جذاب‌ترین نوع تبلیغات آنلاین صحبت کنیم. یکی دیگر از انواع تبلیغات PPC که در سایت‌های دیگر نمایش داده میشود، تبلیغات همسان یا اصطلاحا Native نام دارد. این نوع از تبلیغات خود توضیحات بسیار زیادی لازم دارد که در آینده حتما درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

اما اگر بخواهیم بصورت خلاصه درباره‌ی این نوع از تبلیغات صحبت کنیم، میتوانیم بگوییم که بنظر من یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغاتی است که در به تازگی در سایت‌های ایرانی در حال استفاده شدن هست و من از این موضوع بسیار خوشحال هستم.

تبلیغات همسان یا Native به این صورت عمل میکند که فرض کنید که شما یک مطلب در سایت‌تان با موضوع «سفرنامه به مراکش» منتشر میکنید. حتما دیده‌اید که در سایت ها،‌ قسمت پایینی مقاله و یا در منوی کناری آن‌ها بخشی با عنوان «مقالات مرتبط» وجود دارد که مطالبی که در یک دسته بندی هستند را به کاربر نشان میدهد و معرفی میکند.

تبلیغات همسان

در تصویر بالا، مطالب پیشنهادی یک وبسایت را مشاهده میکنید که همگی بصورت تبلیغات همسان (Native) هستند

تبلیغات همسان به این صورت عمل میکند که آن تبلیغ، معمولا بصورت یک مطلب مرتبط با آن مطلب «سفرنامه به مراکش» به کاربر نمایش داده میشود و کاربر گمان میکند که آن نیز یک مطلب از همان سایت است، در صورتی که آن مطلبی که در حال مشاهده‌ی آن است، یک تبلیغ است که با کلیک روی آن، وارد سایت دیگری میشود و همزمان از بودجه‌ی تبلیغاتی تبلیغ دهنده نیز مقداری کاهش میدهد (چرا؟ زیرا نوع تبلیغات PPC است.)

Google Ads چیست و چه ربطی به PPC دارد؟

اگر کمی وارد به دنیای تبلیغات اینترنتی شده باشید، حتما با سرویسی به اسم Google Ads یا Google Adwords مواجه شده‌اید. Google Adwords همان سرویس تبلیغات گوگل است که به تازگی اسم خودش را به Google Ads تغییر داده است.

شما با استفاده از سرویس Google Ads میتوانید در ازای پرداخت هزینه به گوگل، از او بخواهید که در کلمات کلیدی مختلف، شما را در نتایج جستجو خود نشان دهد (دقیقا همان چیزی که در قسمت تبلیغات در موتورهای جستجو درباره‌ی آن صحبت کردیم.) به این معنا که سرویسی که شما با استفاده از آن میتوانید در گوگل تبلیغ کنید و لینک خودتان را در ازای پرداخت هزینه در نتایج جستجو قرار دهید، سرویس Google Ads می‌باشد که در گذشته با اسم Google Adwords شناخته میشد.

پس اگر جایی اسم Google Ads یا Google Adwords را شنیدید، بدانید که این سرویس یک سرویس برای انجام تبلیغات روی موتورهای جستجو است و خود به تنهایی یک روش تبلیغاتی نیست،‌ بلکه یکی از ابزارهای انجام تبلیغات PPC است.

چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟ چه مزایایی دارد؟

تا اینجا با تبلیغات PPC آشنا شدیم و دقیقا متوجه شدیم که PPC چیست و چه کاری را برای ما انجام میدهند. در این بخش میخواهیم درباره‌ی مزایای تبلیغات PPC نسبت به بقیه انواع تبلیغات صحبت کنیم و بگوییم که چرا خوب است که از این نوع تبلیغات استفاده کنیم.

شما به ازای هر نفر هزینه پرداخت میکنید

یکی از مزایای اصلی تبلیغات کلیکی این است که ما به ازای هر نفری که روی تبلیغاتمان کلیک میکند،‌ هزینه پرداخت میکنیم. اجازه دهید که این نوع تبلیغات را با یک روش دیگر تبلیغات در دنیای آنلاین مقایسه کنیم.

یکی از روش‌های نمایش تبلیغات شما در سایت‌های مختلف این است که میتوانید بصورت ماهیانه یک بنر را در یک سایت اجاره کنید. مثلا فرض کنید که سایت abc.com بنر کنار لوگوی خود را ماهیانه ۵ میلیون تومان اجاره میدهد و در ازای پرداخت آن ۵ میلیون تومان، بنر شما ۱ ماه در کنار لوگوی آن سایت نمایش داده میشود. اما در این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که در طول این ۱ ماه، چند نفر ممکن است وارد سایت شما شوند. ممکن است ۱۰۰ هزار نفر از طریق آن تبلیغ با شما آشنا شوند،‌ ممکن است ۱۰۰ نفر. این موضوع کاملا به این بستگی دارد که تبلیغ شما در چه سایتی نمایش داده میشود و آیا موضوع و مخاطب‌های آن سایت با سایت شما مطابقت دارد یا خیر.

در صورتی که در تبلیغات PPC شما دقیقا میدانید که مثلا ۱ میلیون تومان بودجه دارید و هزینه‌ی هر کلیک روی تبلیغات شما ۵۰۰ تومان است،‌ پس با ورود ۲۰۰۰ نفر به سایت،‌ بودجه شما تمام میشود و نهایتا ۲۰۰۰ نفر وارد سایت شما شده‌اند. این موضوع قابل اندازه گیری بودن تعداد کاربرانی که تحت تاثیر تبلیغات ما قرار گرفته‌اند، یکی از مزایای اصلی این روش تبلیغات است.

امکان شخصی سازی بسیار زیاد برای نمایش تبلیغات

یکی دیگر از ویژگی‌های بی نظیر تبلیغات PPC این است که میتوانید نوع نمایش این تبلیغات را تا حد بسیار زیادی برای خودتان شخصی سازی کنید. اگر بخواهیم همان مقایسه قبلی را داشته باشیم‌، شما با اجاره کردن یک ماهه‌ی یک بنر در یک سایت، هیچ کار دیگری نمیتوانید انجام دهید،‌ فقط بخشی از یک سایت را بصورت کلی برای ۱ ماه اجاره کرده‌اید که تبلیغ شما در آن قسمت نمایش داده شود.

در صورتی که در سیستم‌های تبلیغاتی PPC شما میتوانید مشخص کنید که:

  • تبلیغات شما در چه ساعتی از شبانه روز برای کاربران نمایش داده شود
  • تبلیغات شما روی موبایل ها/تبلت‌ها و.. نمایش داده بشود/نشود
  • تبلیغات شما روی چه سایت هایی و با چه موضوعاتی نمایش داده شود
  • تبلیغات شما در کدام کشورها/شهر‌ها نمایش داده شود
  • و تنظیمات بسیار زیاد دیگر

به این معنا که تبلیغات PPC شما میتواند بسیار هدفمند و Target شده باشد و پیام تبلیغاتی شما دقیقا برای کاربرانی نمایش داده شود که بسیار نزدیک به کاربر هدف شما هستند. در این صورت بازدهی و اثربخشی تبلیغات شما چندین برابر خواهد شد،‌ که این فوق العاده است :)

اما معایب تبلیغات کلیکی

تا اینجا در خصوص سوال PPC چیست صحبت کردیم و به معرفی و بررسی مزایای آن پرداختیم. اما در خصوص تبلیغات PPC نکاتی نیز وجود دارد که برخی از افراد با آن مخالف هستند و در مقابل آن گارد دارد. مثلا مبحث «کلیک دزدی» یکی از نکاتی است که در خصوص معایب این نوع تبلیغات عنوان میشود.

منظور از کلیک دزدی چیست؟

همانطور که گفتیم تبلیغات PPC به این صورت اتفاق می‌افتد که شما بودجه‌ای کلی را تعریف میکنید و برای هر کلیک روی تبلیغات خود، هزینه‌ای را پرداخت میکنید. متاسفانه در صحبت به کسب و کارهای مختلف به این موضوع زیاد برخورد کرده‌ایم که افراد اعلام میکنند که در پنل گزارشات تبلیغات PPC نوشته شده است که مثلا ۱۰۰۰ نفر وارد سایت شده‌اند، در صورتی که آمار سایت/گوگل آنالیتیکس عددی کمتر از عدد آن سرویس تبلیغاتی نشان میدهد.

در بعضی موارد این موضوع برای سرویس‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی بوجود می‌آید که به دزدیدن کلیک متهم میشوند، و تعداد کاربرانی که به تبلیغ شما هدایت میکنند، با تعدادی که از هزینه‌ی شما کم میکنند مطابقت ندارد. برای جلوگیری از پیش آمدن این موضوع نیز میتوانید آمار دقیق سایت خود را از Google Analytics دریافت کنید و اگر پنل تبلیغاتی شما عدد متفاوتی را نشان میداد، با پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها توضیحات لازم را درخواست کنید!

چطور میتوانم تبلیغات کلیکی خودم را راه اندازی کنم؟

در این مقاله سعی کردیم بصورت کامل به سوال PPC چیست پاسخ دهیم. برای استفاده از تبلیغات کلیکی،‌ شما باید از سایت‌های ارائه دهنده‌ی این نوع از تبلیغات استفاده کنید. روش کار این سایت‌ها نیز به این صورت که آن‌ها با سایت‌های بسیار زیاد دیگری در ارتباط و تعامل هستند و با آن‌ها قرارداد کاری دارند. شما وارد آن سامانه‌ی تبلیغاتی میشوید، تبلیغ خود را میسازید، هزینه‌ به ازای هر کلیک را مشخص میکنید، یک بودجه‌ی کلی معین و پرداخت میکنید و نهایتا کاری آن سایت برای شما انجام میدهد این است که تبلیغات شما را در تمام سایت هایی که با آن‌ها قرار دارد نمایش میدهد.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از چه سایت هایی در این زمینه میتوانید استفاده کنید. سوال بسیار خوبی است. کافی است واژه‌ی «تبلیغات کلیکی» را سرچ کنید تا با لیستی از بهترین سایت‌های این حیطه آشنا شوید و از آن‌ها برای تبلیغات PPC خود استفاده کنید.

نظر شما درباره‌ی تبلیغات PPC چیست؟ آیا استفاده از آن‌را توصیه میکنید؟ اگر تجربه‌ی موفق یا ناموفقی درباره‌ی استفاده از تبلیغات PPC دارید، ممنون میشویم اگر آن‌را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • روش‌های مختلف تبلیغات در اینترنت
  • Pay Per Click چیست؟
  • انواع تبلیغات PPC
  • تبلیغات در موتورهای جستجو
  • تبلیغات بنری/متنی
  • تبلیغات همسان
  • Google Ads چیست و چه ربطی به PPC دارد؟
  • چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟ چه مزایایی دارد؟
  • اما معایب تبلیغات کلیکی
  • چطور میتوانم تبلیغات کلیکی خودم را راه اندازی کنم؟
اشتراک گذاری مقاله در :